HRISTENEN IN DE ERSCHILLENDE OLITIEKE) KAMPEN tegengaan van polarisatie s nu niet zinvol Polarisatie vernietigt Geinig bijval voor lectie-theorie rofA. D. de Groot mm m 1 m die beslissing "Tfraagd over tie Theo Bakker Vijf gewonden bij ongeval Anneke Goudsmit gaat trouwen met mr. W. Kingma Onderzoek in Limburg: fors verlies KVP Nederland biedt Sriname hulp aan bij de woningbouw In plaats van te halen Bestelwagen kruidendokter bij Eindhoven teruggevonden PPR deelt op Dam bom-broodjes uit hüW/KWARTET ZATERDAG 25 NOVEMBER 1972 BINNENLAND TPNOUS13/K13 Dr. H. M. de Lange, die verbonden is aan het universitair instituut voor normen en waarden te Rotterdam, stelt op deze pagina de vraag aan de orde of christenen in verschillende politieke par tijen de verwijdering en polarisatie moeten tegen gaan. Hij komt tot de conclusie dat dat weinig zin heeft, maar die conclusie wordt aangevochten door dr. B. Goudzwaard, hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, die zich in het ant woord van dr. Lange 'danig teleurgesteld' voelt. Or dr. H. M. de Lange ieb in de afgelopen weken een il gesprekken meegemaakt over Taag of christenen in de diverse ieke partijen zouden moeten hei- om de processen v?n verwijdering olarisatie tegen te gaan. iet onderstaande artikel wil ik nzetten waarom mij dit in het ïge stadium van de politieke dis- ie niet zinvol voorkomt. Ik hoop deze uiteenzetting een bijdrage zijn voor een diskussie in Trouw. Ik zie deze krant als een forum van christenen uit een aantal kerken en een aantal partijen in ons land, ook al is dit niet in alle opzichten duide lijk in het redaktlonele beleid. Laat ik vooropzetten dat de genoemde gesprekken niet gevoerd werden in het teken van eventuele pretenties die met name christenen hebben om het 'vaderland te redden' of zo iets. Ieder een kan weten dat hun positie be paald niet sterk is en zeker weinig cussie in Amsterdam onze onderwijsredactie ITERDAM 'Vrijwel iedereen kan alles, maar het één minder v en minder goed dan het andere en daarin verschillen alle men- zodanig van elkaar, dat er geen twee mensen zullen zijn die alles gauw en even goed kunnen', aldus een citaat van de Amster- se hoogleraar in de anthropobiologie en de mensenlijke erfe- ieidsleer A. de Froe (die tevens rector magnificus is van de uni- iteit van Amsterdam) in een nummer van het maandblad De van vorig jaar. De Froe trad gisteren, samen fen medewerker van het weten- pelijk bureau van de CPN en de érdamse hoogleraar A. D. de op voor de vereniging van bio- rtudenten. thema van de bijeenkomst was: .ie voor en het hoger onderwijs, fde naam die prof. De Groot zijn [dels omstreden rapport heeft egeven. Het rapport komt rond arwisseling in de openbaarheid, er is al zoveel over gezegd en reven dat prof. De Groot ook nu voornamelijk inging op de mis- tnden en aanvallen die hem ten gevallen zijn. De Froe had ook kritiek. Ver- ïd naar het hierboven genoemde zei hij: 'Alle mensen hebben hersens dan ze gebruiken. Alle ook, kijk maar naar circusdie- en dolfijnen. Waarom het tijd >m iets te leren, daar begrijpen ets van. Prof. De Groot had die kwestie van de erfelijkheid uit apport kunnen laten, hij had bij opmerkingen uit kunnen gaan e ervaring. Erfelijkheid kan zo'n zijn. Had hij er niet een beetje bij kunnen bieden?' De Groot was het niet eens met beperkte mogelijkheden van ie- ens. 'We kunnen waarschijnlijk ia! wel iets hoger, maar voor en is er een plafond. Er zijn doodgewoon te moeilijk. Maar wel zo, dat erfelijkheid een roces is waarvan je nooit weet ^een onzer verslaggevers !RDAM De Vereniging weigeraars heeft opnieuw met klem aan minister Van Agt :ht een snelle beslissing te ne- over het gratieverzoek van de weigeraar Theo Bakker, november 1971 zit Theo Bakker gen, omdat hij om principiële geen beroep wilde doen op de gewetensbezwaarden militaire Kort gezegd geldt zijn protest Heen het leger als gewelddadig wat om de vrede te bewaren, ook de wet gewetensbezwaarden echts het godsdienstige of ethi- >ezwaar erkent als maatstaf om erkenning als 'gewetensbezwaar- aanmerking te komen. Politieke ^s| ren tegen de dienst die Theo worden niet erkend. Gedurende Xwar verblijft hij nu in de gevan- na in februari van dit jaar het Hoog Militair Gerechtshof maanden gevangenisstraf ver- I te zijn. weedse afdeling van Amnesty ational fde organisatie die over- wereld de vrijlating van politie- ivangenen bepleit) adopteerde jBakker als eerste politieke ge- El ie in Nederland. Ook Pax Nederland bekommert zich om Bakker. Zelf heeft hij een po- t/n tot hongerstaking moeten opge- Hij verzocht de kon;ngin om en vanuit de Tweede Kamer door de PPR en de PSP gesteld. Tot dusver is hierop ereageerd. De auditeur-generaal 1 Krijgsraad in Arnhem noemde i af van Theo Bakker voor zijn raie weigering 'een geschikte moge- Tre id voor ontgroening'. wat er uitkomt. Maar een belangrijke vraag is: moeten we en kunnen we met z'n allen hogerop? De beperkin gen van een heel volk zijn belangrijk om op tafel te leggen omdat ze belang rijk zijn voor de toekomst'. Daarom is mijn rapport geschreven. En ook omdat begrippen als erfelijkheid en meritocratie (een regering van begaaf de mensen) taboe zijn en impopulair'. Tijdens de discussie werd De Groot verweten dat er zoveel vraagtekens staan bij de onderzoeken naar erfe lijkheid en dat hij daarom voorzichtig had moeten zijn. Er werd gewezen op de belangrijke invloed van het milieu, die zwaarder weegt dan erfelijkheids factoren. Ter sprake kwamen de probleemoplos sers (een van de opleidingsfuncties van het hoger onderwijs volgens De Groot) die er wel zijn, terwijl de juiste problemen nog steeds niet ge steld worden. Veel bijval met zijn theorieën kreeg prof. De Groot niet: hij blijkt inderdaad een taboe-onder werp aangesneden te hebben. Getest Zo'n bijvaller was Dlck Hillenius wel; die vond het juist één van de goede dingen van het communistisch systeem dat de kinderen daar vaak en veel getest worden en dan volgens hun aanleg verder geholpen worden, volgens de behoeften van de staat. 'Zoiets is juist goed tegenover de kapitalistische grillen. Als je mensen vrij laat studeren, ga je toegeven aan die grillen'. Als een overheid goed plant beschermt ze de mensen tegen de willekeur, ze voorkomt werkloos heid van academici (zoals nu op grote schaal voorkomt). Kortom: je komt niet onder selectie uit. Tot slot nog een prettige mededeling: prof. De Groot stelt in zijn rapport dat in ons land het beschikbare intel lect wel zo'n beetje op is. Reserves zijn er eigenlijk nauwelijks meer. Tij dens de discussie werd hem gevraagd hoe de verschillen in intelligentie tussen mannen en vrouwen verklaard moeten worden. 'Wat de oorzaak is van het verschil in prestatievermogen, weet ik niet. Het kan aanleg zijn. het kan ook een milieukwestie zijn. Voor ons land geldt dat als er reserves zijn, dan zitten die bij de meisjes'. Als dat waar is, dan staat de overheid eigenlijk maar één ding te doen: die meisjes alle kansen geven en studen tenstoppen niét instellen voor meis jes. SLOCHTEREN Op de kruising Knijpsburg. rijksweg 36 onder de ge meente Slochteren werden bij een verkeersongeval vijf personen gewond. Ze werden allen in het Academisch Ziekenhuis te Groningen opgenomen. De 51-jarige automobilist J V. uit Zoutkamp gaf komende vanaf de brug. geen voorrang aan een op de rijksweg rijdende andere automobilist L. J (23) uit Heiligerlee. De bestuur der van de eerste wagen en een inzittende R. R (50) uit Groningen, evenals de bestuurder van de op de rijksweg rijdende auto met twee inzit tenden A. P. en L. P.. alle drie uit He'ligerlee werden naar het zieken huis vervoerd met verschillende ver wond in°en. Op de wee ontstond een vreselijke ravage die door de brand weer uit Groningen werd opgeruimd. Beide auto's waren total loss. overtuigend. Dit hangt ten nauwste samen met de dubbele verdeeldheid onder de christenen, die niet alleen in verschillende kerken zitten, maar ook nog in verschillende politieke partijen. Vrij grote pretenties die wij op grond van onze inzichten en over tuigingen zouden moeten hebben, kunnen door onze verdeeldheid niet worden waargemaakt. Dit alles roept tot een flinke bescheidenheid. Een beetje ongemerkt heeft zich een wijziging in het spraakgebruik vol trokken, die ik zelf van harte toejuich en die een aanduiding zou kunnen zijn voor deze bescheidenheid. Ik be doel het feit, dat in toenemende mate wordt gesproken van 'confessionele partijen' en niet meer van 'christelij ke partijen'. Dit laatste heb ik altijd een aanmatiging gevonden. Al eerder heb ik in Trouw uiteengezet waarom ik, als lid van de Remonstrantse Broe derschap, een kerk die men in een wat verouderd jargon vrijzinnig kan noemen juist door ontmoetingen en gesprekken met rechtzinnigen heb leren inzien, dat er een belangrijk waarheidselement aanwezig is als men spreekt van de fundamentele gebroken heid van de mens (al moet men oppassen ook hier niet in eenzijdig heid te vervallen). Maar juist het zondige karakter van de mens doet mij huiveren voor de gedachte om politiek denken en handelen te ver binden aan de naam van Christus. Ik begrijp gewoon niet dat men dat durft. Terughoudendheid Hoe dan ook, de volstrekt andere conclusies waartoe Christenen komen, niet alleen ter zake van de meest fundamentele politieke problemen, maar ook ter zake van de te kiez vorm van politiek handelen noopt '*>t terughoudendheid bij het gebruik van de christen-naam Maar zo kan men zich afvragen is er juist daarom niet alle reden om althans op één punt getuigenis af te leggen van een gezamenlijke verant woordelijkheid, namelijk die ten aan zien van de politieke toekomst van het land, voorzover het de regeerbaar heid betreft? De oorzaak dat christenen die lid zijn van de drie linkse partijen niet posi tief ingaan op deze vraag zoek ik in het feit, dat zjj een gebrek aan ver trouwen hebben in de politieke be doelingen van de confessionele partij en. Deze opvatting zegt natuurlijk niets over personen. Zelfs binnen de C.H.U. zijn er wel enkele mensen, die politiek denken zoals in de linkse partijen in meerderheid gedacht wordt. Toch weten we, dat degenen van de C.H.U. die een nieuwe politiek willen een zwakke positie hebben 'i„ dat hun positie zelfs aanzienlijk ver zwakt is in de afgelopen weken. Deze partij was in het kabinet-Cals al uit geschakeld en aarzelde uiteraard niet vóór de motie-Schmelzer te stemmen, Dr. H. M. de Lange evenals de grote meerderheid van de K.V.P. In de P.v.d.A. is lange tijd veel sympathie geweest voor de A.R.P., omdat de fraktie van deze partij in 1966 niet bereid was de verradersrol mee te spelen. Langzaam maar zeker is deze sympa thie weggezakt, omdat de A.R.P., de K.V.P. en de C.H.U. a. het toch niet zo fortuinlijke beleid van het kabinet-De Jong vier jaar lang steunden. b. een voortzetting van dit beleid mogelijk maakten in 1971, tot en met het toch maar weer slikken van De Brauw's chantage in de Eerste Kamer. De positie van de progressieven in de A.R.P. leek zo verzwakt en zo sterk werd de indruk gewekt, dat men de heer Biesheuvel als premier wilde steunen, dat een minderheid in de P.v.d.A. nog eerder geneigd is met de K.V.P. samen te werken dan met de A.R.P. Toen dan ook de K.V.P. na een aanvankelijke schijnbeweging, deed verwachten, toch niet bereid was de A.R.P. en de C.H.U. los te laten, viel de deur in het slot. Het ogenschijnlijke gemak waarmede de confessionele partijen denkbeelden van de V.V.D. hebben aanvaard en uitgevoerd heeft de Partij van de Arbeid en de vele christenen die met overtuiging lid zijn van deze partij diep geschokt en hen steeds verder vervreemd van hun mede-christenen in de confessionele partijen. Hetzelfde geldt voor de leden van de twee andere linkse partijen. Gretig aanvaard Ik hoop niet dat nu iemand gaat betogen dat de Partij van de Arbeid zich zelf buiten spel heeft gezet. Dit moge waar zijn geweest in 1971 overigens niet op losse gronden of uit gebrek aan verantwoordelijkheid maar men dient zich wel af te vragen wat daarvan de oorzaak was. Is deze beslissing van de leiding van de P.v.d.A. ook niet zeer gretig aanvaard door de leiding van de confessionele partijen? Heeft men in deze kringen DEN HAAG Anneke Goudsmit (D'66), de 39-jarige alternatieve mi nister van justitie uit het schaduwka binet van Den Uyl, gaat begin vol gend jaar trouwen met de Amster damse advocaat mr. W. Kingma. Ze werken samen op een advocatenkan toor. Mejuffrouw Goudsmit viel op doordat zij als eerste vrouwelijke Kamerlid een broekpak in het parlement droeg Mr. Kingma en mejuffrouw Goudsmit hebben elkaar pas goed leren kennen, aldus verluiden welingelichte bron nen. in de werkgroep justitiële zaken van D*66. Van een verslaggever HEERLEN Als de resultaten van een verkiezingsonderzoek in Zuid-Lim burg van betekenis zouden zijn voor het hele land, zou de KVP woensdag acht zetels verliezen en de PvdA drie zetels winnen in vergelijking met de tweede kamerverkiezingen van 1971. Dit blijkt uit een onderzoek onder Zuidlimburgse kiesgerechtigden van achttien jaar en ouder, dat de 'Stich ting voor research en marketing' in september en oktober heeft gehouden. De VVD en DS'70 zou naar landelijke maatstaven een gelijk aantal zetels Van de ondervraagden bij deze enquê- voor D'66 en de combinatie ARP en CHU. Deze zouden landelijk een zetel achteruit gaan. De vijf partijen uit het oorspronkelijke kabinet Biesheu vel (KVP. ARP, CHU, VVD en DS'70) zouden samen een verlies lij den van 3.2 procent. Van de ondervraagden bij deze enque- te wil 71 procent in ieder geval gaan stemmen. Negentien procent wil dat niet en tien procent weet nog niet of men naar de stembus zal gaan. Bijna een derde van hen die gaan stemmen, heeft zijn keus nog niet bepaald. Uit het onderzoek blijkt dat de KVP kan rekenen op ruim 27 procent van de Zuidlimburgse stemmen en de PvdA op bijna 20 procent. iets gedaan om duidelijk te maken welke een slechte dienst de P.v.d.A. daarmee dan aan het land zou bewij zen? Nogmaals, waar waren de progressieve krachten binnen de K.V.P. en de C.H.U. in 1966, toen de heer So^mel- zer zijn belangrijke bijdrage leverde in het polarisatieproces? Waar waren de progressieve in de confessionele partijen tijdens de diskussies over het nieuwe kabinet in 1971? Hun optre den op de diverse congressen had weinig effekt en daardoor bleek hoe zwak hun krachten waren en hoe gering hun aantal. Dit alles heeft er sterk toe bijgedragen om het vertrou wen in het vernieuwend karakter van de confessionele partijen te ondermij nen. Om zelf niet volstrekt ongeloofwaar dig te worden hebben de linkse par tijen geen andere keus dan die welke ze hebben gedaan, men kan dat bru taal noemen of halstarrig, maar dit soort aanduidingen beroert niemand in het linkse kamp. Niemand ver wacht dat de P.v.d.A. met de V.V.D. gaat samenwerken, waarom dan wel met partijen die zelf zo gretig met deze partij samenwerken en uiterst conservatieve denkbeelden van deze partij tot de hunnen maken, althans accepteren. De houding van de pro gressieven in de confessionele partij en kan ik alleen verklaren uit het feit. dat zij naast hun politieke denk beelden altijd nog een grote waarde hechten aan het bindmiddel, dat van niet-politieke aard is, door samen met andere christenen in één partij te zitten (in feite zitten ze natuurlijk in vijf partijen). De kracht van dit bind middel neemt weliswaar af (de drie grote confessionele partijen behaalden 15 jaar geleden nog de helft van het aantal stemmen en in 1971 ruim een derde), maar het zou wel eens kun nen zijn dat de krampachtigheid daar door toeneemt en daardoor ook de ruimte voor de progressieven. Intussen neemt mede door de snelle politieke veranderingen ook de poli tieke labiliteit in het land toe. Deze labiliteit voltrekt zich natuurlijk ook in de denkbeelden van de leden van een grote partij als de P.v.d.A., maar zeker niet bij de leiding. In deze laatste groep heeft het veranderings proces zich mede door de construk- tieve wijze waarop het grootste deel van nieuw links zich heeft opgesteld vrijwel zonder schokken voltrok ken. Al met al kunnen wij stellen dat de beweging in de denkbeelden (zie het laatste congres van de P.v.d.A.) zich vrijwel altijd in één richting voltrekt. Kort samengevat in de ter men meer democratisering en meer internationalisering. Dit proces is bevorderd door de m.i. gelukkige afsplitsing van de voorstanders van de koude oorlog via DS'70, een partij die blijkbaar in toenemende mate aan trekkelijk wordt voor vroegere leden van de C.H.U. Wel dus beweging In één richting bij de P.v.d.A. maar in een verschillend tempo. Vanzelfsprekend worden daar bij grote fouten gemaakt. Alleen wie blijft stilstaan loopt geen risico's fou ten te maken. Christenen in de drie linkse partijen hechten weinig waarde aan het bind middel van de confessionele partijen. Zij vinden vanouds dat daardoor on helderheid optreedt, maar het door mij geconstateerde groeiende wantrou wen ligt vooral in het, feit dat de confessionele partijen een toenemende voorkeur blijken te hebben voor be houdende visies. Ik verwijs naar de voortdurende steun aan deze vorm van politiek en ik denk met name aan de gevoerde politiek van de heer Van Veen, de Brauw en Engels, om mij te bepalen tot het recente verleden en tot één sector. Deze politiek heeft men gesteund en zelfs verdedigd, ter wijl het voor mij duidelijk is, dat deze politiek ons ten principale voert naar een samenlevingspatroon waarin volwassenen en kinderen niet tot hun recht kunnen komen, waarin mensen op zichzelf teruggeworpen worden en waarin het recht van de (financieel) sterkste gaat zege-vieren. Al met al moet dus als conclusie worden getrokken, dat ten gevolge van het vermelde wantrouwen poli tiek gesproken een situatie is ont staan, die geen uitzicht biedt op een vruchtbaar gesprek tussen christenen die hun onderdak hebben in de twee kampen. Wie dit nuchter aanvaardt, komt ook niet gauw tot 'ach en wee geroep'. Het is een fase in het politie ke leven van Nederland, waar we doorheen moeten, naar ik hoop zon der veel verbittering. Van een verslaggever SCHIPHOL Minister Udink hoopt in Nederland particuliere beleggers te vinden, die geld willen steken in de volkswoningbouw in Suriname. Hij zei dit gisteren na zijn terugkomst uit Suriname op Schiphol. De volkswo ningbouw, aldus de minister, is nau welijks van de grond gekomen in Suriname. Hij heeft aangeboden tech nische hulp door Nederland te laten verlenen om een begin te kunnen maken met een lange-termijn-pro- gramma. Na zijn bezoek aan Suriname is de minister nog op de Antillen en in Amerika geweest, waar hij met New- Yorkse functionarissen het krotpro bleem en het probleem van de stads vernieuwing besprak. De Verenigde Staten, aldus de minister, kunnen ons over dit onderwerp niets leren. Inte gendeel, zij staan, bij ons ten achter. Met subsidies en financiële regelingen is het bij ons veel beter gesteld. door prof. dr. B. Goudzwaard 'Moeten christenen in de diverse poli tieke partijen helpen, de processen van verwijdering en polarisatie tegen te gaan' Het antwoord, dat dr. De Lange op deze belangrijke vraag gegeven heeft, is negatief uitgevallen. Dr. De Lange acht het 'niet zinvol', hieraan mee te werken Persoonlijk heeft mij dit antwoord danig teleurgesteld. Ik hoop zo dade lijk daarvoor nog enkele gronden aan te voeren. Maar allereerst moet mij van het hart, dat de wijze waarop dr. De Lange tot zijn 'nee' gekomen is, mij eveneens nogal tegengevallen is. Hij plaatst zijn 'nee' namelijk alleen maar tegen één achtergrond: namelijk de nacht van Schmelzer (hoe lang is die nu al geleden?) en de traditionele zgn. onbetrouwbaarheid van de con fessionele partijen. Ik mis in zijn bijdrage zo goed als geheel het besef, dat in de huidige verscherping van de politieke verhoudingen toch bepaald nog wel iets meer aan de hand is. Ik doel daarbij op de opmars van de polarisatie-drift in de samenleving als geheel, waarvan de verscherping en verstarring van de huidige politieke verhoudingen slechts één van de (be langrijkste) uitlopers is. En met die polarisatiedrift bedoel ik dan de men taliteit, om in de gehele samenleving systematisch het conflict te verkiezen boven het overleg, de tegenwerking boven de samenwerking, en het door zetten van het eigenbelang boven het zich inzetten voor het algemeen be lang. In de politiek leidt deze groeiende mentaliteit ertoe, mogelijke overeen komsten in standpunten consequent te verdoezelen of weg te werken, en bestaande beleidsverschillen tot ono verbrugbare anti-theses uit te diepen. Al met al lijkt het op een breed opkomende vloedgolf in het gehele maatschappelijke leven, waardoor de Ter Heide's het moeten afleggen tegen de Groenevelts en ook een mogelijk meerderheidskabinet tussen confessio nele en linkse partijen het al bij voorbaat moet afleggen tegen een hard-gepolijst 'progressief' minder heidskabinet. Onbegrijpelijk Het is voor mij dan ook goeddeels onbegrijpelijk, dat zelfs in deze situa tie de heer De Lange nog de hoofd oorzaak van het mislukken van de samenwerking zoekt in het feit, dat de 'confessionele' partijen een duide lijker 'ja-woord' hadden moeten laten horen. Het stond en staat immers als een paal boven water, dat de PvdA en met name het PvdA-congres de samenwerking eenvoudig niet wilde. En achter die onwil, of scherper: achter de kennelijke verstrakking van die onwil, kan niet anders schuilen dan de toegenomen polarisatiedrift- zelf. En het is die polarisatiedrift zélf die m.i. zowel de heer de Lange als mij bezorgd zou moeten maken. De gestelde vraag was: moeten chris tenen in de diverse politieke partijen, moeten juist zij niet helpen, om de processen van verwijdering en polari satie gegen te gaan? Op die vraag past mijns inziens een duidelijk: ja. Waarbij ik overigens van harte mèt de heer De Lange onderschrijf, dat de •pretenties' van christenen hier een dodelijk gevaar kunnen vormen, en ook bij vraten als deze ons een 'flinke bescheidenheid' past. Maar toch: ja. Waarom? Omdat een zich doorzettend polarisatiestreven. zo als ik en velen met mij dat op het ogenblik bespeuren, een ronduit ge vaarlijke aangelegenheid is. Er wor den nl. krachten opgeroepen, die je de baas kunnen worden. Ik bedoel dit: Het polarisatiestreven begint er mee. terwille van de onvolprezen 'dui delijkheid' bestaande verschillen uit te diepen tot absolute barrières voor mogelijke samenwerking. Maar daar blijft het niet bij. Want zo sprekend en polemiserend, verschaft men zich tegelijkertijd het excuus om voortaan via de weg van de macht, van het geforoeerd opzijzetten van anderen, zijn eigen doeleinden te bereiken. Ik zeg niet. dat het polarisatiestreven in de politiek nu al die omvang bereikt heeft. Maar het zit er als het ware wel ingebakken. Men maakt, wellicht onbedoeld, de weg vrij voor de vervanging van rechtspolitiek door Prof. dr. B. Goudzwaard machtspolitiek. En daarmee kom ik juist als christen fout te zitten. Want wat blijft zo nofc over van de oproep van Christus, om juist naast de mede mens te gaan staan, ook al hoort hij tot een andere klasse, ras of groep dan ik? Naar mijn mening komt men met een zich doorzettend polarisatie streven voor men het weet in een groepsegoïsme terecht dat het liefde gebod van het Evangelie alleen maar kan tarten. Ik weet. dat het polarisatiestreven een reactie is op een eveneens foutieve zaak: namelijk het huldigen van het compromis als een altijd toepasbaar 'beginsel', en de neiging om systema tisch verschillen te verdoezelen en een heid te suggereren waar die niet is. Ik erken, dat de Nederlandse confessi onele partijen, waaronder ook mijn eigen partij de ARP hierin bepaald niet van schuld vrij te plei ten zijn. Maar het polarisatiestreven is daar niet het juiste antwoord op. Het voert alleen nog verder van de waarheid óf, het vernietigt in plaats van te helen. Ik denk aan een opmerking, die de heer Scheps, oud-lid voor de PvdA in de Tweede Kamer, onlangs maakte in een door dr. Puchinger afgenomen interview. De heer Scheps stelde in dit interview terecht, dat op dit ogen blik vraagstukken van ongekende om vang op ons af komen en noemt dan met name ook het vraagstuk van de grenzen aan onze economische groei. Dat zijn vraagstukken, aldus de heer Scheps. die het volk als geheel, die alle volkeren raken. En aldus de heer Scheps, 'wat doen nu D'66, de PvdA en de commissie-Mansholt? Het in het licht van die onmetelijke reeks vraag stukken uiterst peuterige punt van het vormen van een nieuwe politieke partij hangen ze op aan die reeks problemen!' Zijn conclusie is dan ook: 'Wie even breder ziet dan de drie partijen, betrokken bij de commissie- Scheps Mansholt, moet zich toch afvragen: zijn dan onze vrienden van de KVP, de ARP, van de CHU, van de WD en in DS'70, om bij de grotere partijen te blijven, nu zó van de rede verlaten dat zij niet evenzeer de vragen, opgeworpen door de Club van Rome. zouden zien. en niet bereid zouden zijn daadwerkelijk de offers te brengen die de oplossing van deze vraagstukken vergt? Alleen als men door de polarisatie verblind is. kan men zulk onrecht aan deze partijen aandoen (Polarisatie-bundel, blz. 162). Tot mijn spijt heb ik moeten consta teren, dat dr. De Lange een andere mening is toegedaan. Ik ga met hem op dit ogenblik niet twisten over het gebruik van de christen-naam in de politiek: ik acht het op zichzelf niet verwerpelijk, al zie ik met hem de grote risico's daarvan. Maar wel hoop ik van harte, dat we over de scheidslijnen van onze beide partijen heen toch van elkar- weten, waar in we verbonden zullen moeten zijn om het politieke bedrijf hier af te sluiten van de komst van onze leven de Heer. 'Handlanger' met deel van buit in buitenland? EINDHOVEN De bestelwagen, waarmee kruidendokter W. van de Moosdijk maandagmiddag naar Am sterdam is gereden om daar zijn broer Frans af te zetten, is onbeheerd te ruggevonden in het stadsdeel Tonge ren in Eindhoven. De vondst werd door de rijkspolitie gedaan op aanwij zing van één van de zoons van de kruidendokter. In eerste Instantie had Van de Moos dijk verklaard, dat hij een bestelauto had gehuurd In Breda, maar hij kwam later op zijn verklaring terug: hij zei toen dat hij het voertuig had gekocht. De politie vond in de bestel wagen het rijbewijs van de kruiden dokter, een matras en enkele dekens. Daar Van de Moosdijk nog niets heeft willen zeggen over zijn verblijfplaats gedurende de eerste drie dagen van zijn vlucht, acht de politie het niet uitgesloten, dat hij met zijn broer enige nachten in de bestelwagen heeft gebivakkeerd. Ook houdt men reke ning met de mogelijkheid dat er een derde persoon in het spel is geweest, toen de twee broers een deel van de buit van bijna 1.2 miljoen gulden her en der in de grond stopten in de bossëri bij Vessem. Deze 'handlanger' zou mogelijk per auto met een belang rijk deel van de buit naar het bui tenland hebben kunnen vluchten. Officier van justitie mr. J. Hulleman. die de zaak van de kruidendokter behandelt, heeft de rijkspolitie deze week strenge instructies gegeven er voor te zorgen, dat geen enkele onbe voegde meer de gelegenheid krijgt in contact te komen met de kruidendok ter. Mr. Hulleman wil herhaling voor komen van een interview van de krui dendokter. zoals dat maandag op de t.v. te zien was. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De PPR wil van daag tussen 12 en 2 uur op de Dam broodjes uitdelen, die de vorm heb ben van kleine bommetjes. De Politie ke Partij Radicalen wil daarmee aan dacht vragen voor de relatie tussen de honger in de wereld en de grote bedragen, die jaarlijks voor wapens worden uitgegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 13