'Confessionelen hebben het klimaat grondig bedorven' 'De moord op Trotski': mooie film waarvan niemand wijzer wordt MO rpy FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Flinke mannen in 'Deliverance' voorde slanke lijn Den Uyl: van een trauma is bij mij geen sprake C.H. vrouw moet blijven f f PvdA maakte proces door van democratisering 'The magnificent Seven ride' Het mysterie van de vier vliegen 'ROUW/KWARTET VRIJDAG 24 NOVEMBER 1972 BINNENLAND/FILMS T13/K13 door P. L. van Enk DEN HAAG Premier Biesheuvel en vele anderen hebben het tijdens deze verkiezingscampagne nog eens allemaal opgesomd: de PvdA is niet rijp voor regeringsverantwoordelijkheid, wat deze partij tog altijd parten speelt is het trauma van de nacht van Schmelzer, de partijtop geeft geen, of op een rerkeerde manier, leiding aan de achterban, de club polariseert tot in het onredelijke. let zijn verhalen, die hoe gemak- elijk ook verteld niet in alle ■pzichten onjuist zijn, maar wat zeker neen verkiezingsstrijd nogal eens rorclt vergeten is een poging tot erklaring van verschijnselen die men ian de oppervlakte waarneemt. Daar- 5' na het interview met Biesheu vel van vorige week hieronder vra- en aan en antwoorden van PvdA- eider Den Uyl over de situatie in ijn partij. - Om te beginnen: heeft hij een rauma van de nacht van Schmelzer? )en Uyl: Nou, nee, dat is grote onzin, c persoonlijk heb het tenminste heie naal niet. Het is wel zo dat zich, ten ele terecht, bij de gewone partijge- Vioot het idee heeft vastgezet dat het abinet-Cals niet ten val is gebracht anwege die fameuze twee- of drie- onderdmiljoen (ik weet het niet pre- ies meer die niet gedekt zou zijn, J laar omdat er belangrijke hervor- u lingsplannen op stapel stonden. Het abinet voerde een verantwoord, bijna onsrvatief financieel beleid. Als je r achteraf op terugkijkt zie je dat oor de val van Cals de belangrijkste Maar het PvdA-congres wilde niet eens met de confessionele praten. Den Uyl: Het congres van '71 heeft zonder een bik te geven aanvaard dat er gepraat zou worden, mits er na tuurlijk een duidelijke keus zou wor den gemaakt. Deze keer is het keer punt geweest het debat over het her optreden van het kabinet-Biesheuvel. Vanaf de val van het kabinet in juli tot aan dat debat heb ik voortdurend geopereerd op de lijn van: we zijn bereid tot samenwerking, al hikten wij natuurlijk wel aan tegen een zespartijenakkoord. Maar de eerste klap was de lijmpoging om DS'70 weer terug te halen, de tweede was het doorgaan met de WD, waarbij je duidelijk concessies proefde. Toen kwam het debat, waarbij ik toch nog de hand heb uitgestoken, in een motie heb gevraagd om neutralisatie van de toestand en of het kabinet een overgangskabinet wilde zijn. Wat toen in mijn achterban laaiende veront waardiging heeft gewekt is de irritan te, zelfverzekerde manier waarop dat allemaal is afgewezen. De confessione le partijen hebben toen een duidelijk polariserende houding ingenomen en het klimaat grondig bedorven. Kijk, op zo'n moment denken ze: ze hebben niets geleerd, er is niets ver anderd, we kunnen elk moment weer in de zeik gezet worden. Dan breekt het af, ook bij mij hoor. Er zijn er wel in de confessionele partijen die sympathie hebben voor de linkse drie, maar het zijn de oude machthebbers die de lakens uitdelen. Zit er in die afwijzende houding van dc PvdA ook niet een stukj afkeer van de politiek in het alge meen, van het 'Haagse gedoe'? Den Uyl: Ongetwijfeld. De manier waarop onze partij functioneert is veranderd. Aan het eind van de jaren vijftig was de PvdA een typische bestuurderspartij geworden, een ver zameling van mensen die vertegen woordigende posities innamen: raads- en statenleden, ook burgemeestérs. Bij de confessionele partijen is dat nog zo: die vertegenwoordigen de re geerderslaag. De PvdA had toen wei nig contact met jongeren, ze was tezeer de spreekbuis van de georgani seerde dat is wat anders dan: ge vestigde belangen. De PvdA maak- (ADVERTENTIE) innen van het kabinet bleven lig- de wijziging van de onteigenings- de concessievoorwaarden conti- [htaal plat, het tegengaan van specu- ficwinsten. xeressant is nog eens na te lezen it de voorzitter van het Ned. Ver- md van Werkgevers, ene H. J. de ister in een rede heeft gezegd op de van de val van het kabinet: 14 ober 1966, namelijk dat hij zijn len in een staat van alarm bracht gens de pogingen van de minister economische zaken, toen een zeke- yjj. M. den Uyl, om de invloed van fj overheid op de bedrijven zodanig 3 te breiden dat de ondernemingsge- ize produktie in gevaar werd ge- icht. En het was natuurlijk de ihtervleugel van de KVP, die am- k heeft gemaakt en vastbesloten s, het kabinet ten val te brengen, imelzer heeft daarbij een grote rol peeld. Maar een trauma nee, in persoonlijke vlak zeg ik: het is all 'the game. 'tzat er een beetje in.' Breng op 29 NOVEMBER uw stem uit op mevrouw ir. N. G. de Ruiter, nr. 11 van lijst 6, de CHU. Met uw steun komt zij zeker terug in de Tweede Kamer. te sindsdien een proces van sterke democratisering door. De cumulatie van functies, de opstapeling van ver tegenwoordigende en partij bestuurs functies werd afgesneden, de afdelin gen en gewesten zochten contact met ad hoe georganiseerde belangen: actie groepen, huurdersverenigingen. De partij kreeg vaste voet, juist in de wijken van grote steden, in de bele- vings- en ervaringswereld van de mensen. De Boerenpartij had daar grote aanhang, dat is nu verdwenen, is als uiting van vervreemding van de mensen van de politiek overwonnen, een enorme winst voor de democratie. Daarom word ik zo giftig als er vanuit de gevestigde belangen over wordt gejammerd dat de PvdA de parlementaire democratie geweld aan doet: het is juist de PvdA die de grootste bijdrage aan bewaring van de parlementaire democratie heeft gele verd, die een groot deel van het volk in de grote steden opnieuw heeft gesluisd, getrechterd in parlementaire kanalen. Het gevolg is geweest dat de PvdA proletarischer is geworden, weer meer contact heeft gekregen met de lagere inkomensgroepen. Kun je daarmee regeren met dat gekanaliseerde protest? Den Uyl: Je kunt het evengoed omge keerd stellen: de kabinetten-De Jong die ook met een nederlaag is geë indigd en Biesheuvel hebben ge faald juist door de vervreemding van de gewone mensen. Het waren typi sche bestuurderskabinetten. Biesheu vel gaat het Vondelpark wel eens in, Andriessen heeft zijn pruik laten bijknippen maar dat is allemaal krampachtig, geforceerd, het kan niet verbergen dat zij het contact met die gewone mensen niet hebben. Wij zullen het ook ontzettend moei lijk hebben er leven sentimenten en verwachtingen die niet verant woord zijn, de neiging om los van de werkelijkheid dingen te zeggen, zoals: er is genoeg geld, als je maar weet waar je het moet halen; de uiterst demagogische agitatie van de CPN tegen de nullijn bijvoorbeeld. De taak van onze partij moet zijn, deze erva- rings- en belevingswereld om te zet ten in constructief beleid. Dat beleid zal er anders uitzien, juist omdat het oog heeft voor andere prioriteiten: in de welzijnssector, de stadsvernieu wing, de laagstbetaalden, het milieu front. En die prioriteiten vormen niet het beeld dat de laatste twee'kabinet ten hebben opgeroepen. Die kabinetten waren de derde-traps- raket van de bestuurlijke colleges, daar herkennen de mensen zich niet man die het uiterste zal doen om dat te bereiken. De tijd dat de NAVO een vanzelfsprekende zaak was, is voorbij, ,'J het is een organisatie die zich steeds zal moeten bewijzen. Zolang er geen beter middel is gevonden blijft zij onmisbaar, maar het is toch een be smette zaak. Zou hij als premier Nixon ook een 'stuitend alternatief noemen? Den Uyl: Ik zou andere woorden kun nen vinden om hetzelfde te zeggen. Als formateur van het minder heidskabinet zou hij na de verkiezin gen met de KVP en andere confessio nele partijen moeten onderhandelen. Zou dat geen problemen In zijn partij geven? Den Uyl: Als ik de opdracht krijg, een kabinet te formeren, zal ik mij zeker bij de confessionele partijen moeten oriënteren over hun opstel ling. Ik zal voortdurend een beroep moeten doen op progressief gezinden onder de confessionelen. Bovendien: de fractieleiders zullen de Koningin toch niet adviseren, mij tot formateur te benoemen als zij van plan zijn, ons geen kans te geven? Den Uyl: als kabinetsformateur zou ik een voortdurend beroep moe ten doen op de progressief-gezinden onder de confessionelen de mensen doen: geef je kritiek, je ideeën. De politieke partijen en het parlement blijven beslissend, maar zij mogen in onze communicatiemaat schappij niet de enige instrumenten zijn voor de meningsvorming en - beïnvloeding. De politieke verant woordelijkheid moet liggen bij de fracties in het parlement, maar waar om zou je geen contact zoeken met de Consumentenbond of met een actie groep voor de bewaking van een weg- kruising? Ik zou ook zeker twee of drie keer per week 's ochtends een uur telefo nisch bereikbaar zijn voor alle bur gers. Meer nog dan door brieven hoor je dan hoe het in feite toegaat in de concrete levensomstandigheden van de mensen. Zal, met Van der Stoel op Buiten landse Zaken, de groeiende anti-NA- VO-stemming in de PvdA geen bron van conflicten worden? Den Uyl: De NAVO-paragraaf in ons regeerakkoord is met overweldigende meerderheid door het congres aan vaard. Er zijn drie elementen die het sentiment tegen de NAVO bevorde ren: de Amerikaanse steun aan Portu gal en Griekenland, het voortduren van de oorlog dn Vietnam, dat ook mij zeer bezwaart en de opstelling van de NAVO bij de wederzijdse evenwichtige vermindering van de be wapening. Wij zien Luns niet als de in. Dat is ook de noodlottige situatie waarin de confessionele partijen ver keren. Die situatie heeft niets te ma ken met deconfessionalisering, maar alles met het feit dat zij de regula teurs zijn geworden van de gevestigde belangen. Dat zijn nobele doelen hoor, ze lopen zich de benen uit het achterste om goede dingen te doen, maar onder de jongeren scoren de confessionelen twintig procent, op de middelbare scholen bestaan ze eenvou dig niet meer. Den Uyl heeft eens gezegd dal zijn kabinet met veel 'heen en weer' tus sen leiding en achterban zou gaan regeren. Hoe zou dat precies gaan? Den Uyl: Door onze plannen niet alleen aan het parlement voor te leggen, maar ook een rechtstreekse confrontatie te zoeken met actiegroe pen en organisaties. Dat gebeurt nu ook, maar alleen in die sectoren die hecht georganiseerd zijn, daar waar je weer de bestuurders trft. Dat be stuur, dat is een noodzakelijke capaci teit in de samenleving, maar je moet over die laag heen repliek zoeken bij de mensen. Ook de regering moet hoorzittingen houden, de buurt in trekken; ministers moeten op partij- vergaderingen hun beleid toelichten en niet alleen bij burgemeesters en bij Gedeputeerde Staten op bezoek gaan. Je moet een rechtstreeks beroep op nieuwe Anthosboeken voor geëngageerde lezers Salvador Al land* Chili op weg naar het socialisme Uit deza bundel voordrachten, vanaf zijn aanvaar*, ding van het presidentschap tot en met UNCTAD III, blijkt het realisme van Allende's politieke han delen. fiOr- Marcio Moreira Alvee Bevrijding Is een mosterdzaad Het reveil van de Brazllleanae revolutie Deze bekende Joumallsl/polltlcus/revolutlonalr biedt hier In de eerate plaats objectieve (dus ont- stellendel) Informatie. Maar hij geeft ook zijn vi sie op de toekomst, die onmogelijk geweldloos kan Zijn. f 14,50 Paulo Freire Pedagogie van de onderdrukten Freire ontwierp een pedagogische aanpak waar door onderontwikkelden werkelijk worden ontwik keld tot menswaardigheid. Ivan llllch noemt dit "waarlijk revolutionaire pedagogie", f 12,50 Plat Reelonan Schijngestalten van de macht Mede aan de hand van UNCTAD en Chili geeft Reekman opnieuw een duidelijke, gedocumenteer de analyse van de wanverhoudingen In de wereld. f 10.- Van zijn Naar een strategie en melodiek voor so ciale aktle verscheen de 3de druk. f 8,75 Het afgedankte volk Pater Desmonds schrijnende verslag over de 'her vestigingen' InZuld-Afrika blijft de gemoederen be zighouden. Met foto's, f 14,50 Anthosboeken van Uitgeverijen den To ran verkrijgbaar In de boekhandel Dus dat trauma kan het niet zijn feest dat de samenwerking met de ifessionele partijen in de weè heeft taan. ri Uyl: Bij een samenwerking van PvdA met een confessionele partij 'ben wij behoefte aan waarborgen geen absolute, want, wat je ook preekt, die krijg je toch niet. Bur- heeft eens gezegd: die anti-KVP- nlutie is in feite een speurtocht r betrouwbare partners. De bedoe- is niet anders dan dat zo'n con- sionele partij zichtbaar maakt dat die toer van de maatschappelijke vormingen mee wil maken. (ADVERTENTIE) iPECIAAL-CASSIS tijdelijk van43? voor Joseph Losey volgde in De Moord op Trotski wat daarover feitelijk bekend is. Dat verwerkte hij ar tistiek. Hij maakte er een mooie film van. Die zou best bevredigen als het zomaar om een denkbeel dige moord ging. Die zou dan ook wel steviger in elkaar zitten met een duidelijke lijn van oorzaak naar gevolg. Maar 'van de moord op Trotski was veel onduidelijk en Losey liet het maar zo. Hij voegde er alleen bijzaken aan toe. De moeilijke verhouding van de moordenaar en het meisje dat voor Trotski werkte zit er uitvoerig in. Er zijn verbijsterende opnamen van een corrida en het doden van de stier. Even bloedig als de moord met een pikhouweel. Dat wel. Maar de kunst zinnige vergelijking is vals. Trotski werd niet zomaar afgeslacht. Met een corrida had hij niets te maken. Met politieke achtergronden wel. Losey begint wel met een best verfilmde 1-Mei-demonstratie. En zijn filpi-Trotski citeert en declameert voortdurend revolutionaire Trotsk - uitspraken. Of voorspellingen dat Stalin hem zai vermoorden. Maar daardoor komen wij nog niet aan de weet waarom. Niet waarom Trotski in 1928 uil de Sowjet-Unie werd verbannen. Nie. waarom hij De Verraden Revolutie schreef, in vijf dikke delen. Nie. waarom hij in 1936 een Vierde Inter nationale stichtte en als zwaar bt waakte en beschermde banneling nog leider van de wereldrevolutie dacht t zijn. Daardoor wordt het ook niet uu waarom de schilder Ruiz .waarvan de wandsc.iildér'ngen decoraiie nv"" spelen met een vage groep mannc in politieununrmcn eerst een op i. teachtige en mislukkende aanslag pleegt Het blijft zelis iiu r Trotski berehermt of hem verraadt, en waarom dan wel. V/at de moorue- Richard Dutton en Aïa<n Delon in 'De moord op Trotski' naar dreef is ook onbekend. Hij was een geheimzinnige figuur (Belg? Ca nadees0 communist? a-politiek? geheim- agent'' gek?' die in werkelijkheid niets heeft losgelaten. En in de film even mysterieus blijft. Alain Delon doet die gesloten, beze ten, overspannen figuur zoa's hij al vele misdadigers deed. Heel goed dus r-'"io Ala Pr»** l'.om !lei •er s het op hem ver! e," ie mesje. van Trotski is. Ze speelt haar h -ilig ei; .ets overspannen r.\ ar i. y ou het eerste gezicht ge. i vur ge c mr.u- 11.S' Richard Burton heeft wel een mooie Trolski-kop geschminkt, en in zijn manieren ook nog veel weg van Sow- jet-acteurs die Lenin verbeeldden, maar hoe langer je hem zo knap ziet acteren, des te meer wordt hij Ri chard Burton. Zijn omgeving en de mensen om hem heen heeft Losey best, en vermoedelijk zo echt moge lijk, verbeeld. De kleurenfotografie is prachtig. Wat er allemaal gebeurt is onderhoudend verfilmd en eerlijk na verteld. Best het aankijken waard, maar u.emand wordt er wijzur van. Cosey's enige visie op de moord op T''oode. was klaarbl:.ieijk dat er wel een aardige film in zat. BKR riULSING (AmslcrJam- De Uitkijk en Kr.terion 14 J.) In 1960 maakte John Sturges 'The magnificent Seven', een ver-Western- de re-make van Kurosawa's 'De zeven samoerai's. Sindsdien wordt de naam The magnificent Seven telkens op nieuw op een film geplakt, maar de imitaties hebben met het origeneel helaas niet de kwaliteit gemeen, doch alleen het basis-verhaal: zeven keihar de kerels rijden uit om het kwaad te verdelgen dat in Mexico woedt. In 'The magnificent Seven ride' van George McGowan staat Marshall Chris (Lee van Cleef) aan het hoofd van de zeven. Eenmaal heeft hij, gehoor ge-* vend aan de smeekbeden van zijn bruid, met de hand over het hart gestreken en een jonge schurk bege nadigd. Dat breekt hem lelijk op: de bank wordt beroofd, de bruid ver kracht en vermoord en Chris krijgt een kogel in de schouder. Dit laatste is niet zo erg, want kogelgaten in Westerns hebben vaak de hebbelijk heid zich als bij toverslag te sluiten wanneer het slachtoffer maar boos genoeg wordt. Zo ook hier. Dat de bruid vermoord is blijkt alras ook geen doodwond, want Chris vindt in het door bandieten belaagde Mexi caanse stadje een kersverse weduwe die hem behaagt. Als na de grote veldslag alle lijken zijn weggeruimd, kunnen zij tezamen een nieuw leven beginnen. Al het geschiet, gerij en geros levert een Western op van der tien in een dozijn, 't Lijkt me een onmogelijke opgave om hem langer dan een dag te onthouden. Rotterdam-Cineac, 14 jr. W. Krelek-Berg Als in 'Het mysterie van de vier vliegen' het zoveelste lijk is gevallen en de hoofdpersoon sidderend van angst voor zijn geheimzinnige belager door zijn waanzinnig grote huis zwerft, kondigt de politie aan dat het 'volgens de modernste onderzoekme thoden mogelijk is het laatste beeld, dat de dode voor ogen had, via het netvlies te reproduceren'. Nu hoeft een thriller niet helemaal egloofwaardig te ze zijn, maar scenario schrijver/regisseur Dario Agento maakt het toch wel een beetje al te dol als hij zo'n nepgeintje reeds be kend uit detectiveboeken van vijftig jaar her, gebruikt om de moordenaar te ontmaskeren. Een vreemde barokke boel is het in 'Het mysterie van de vier vliegen'. De spanning wordt met moeite opgeklopt door allerlei bizarre figuren: een ho- mo-sexuele particuliere detective, een vriend die God wordt genoemd, en nog een stelletje meer. Ondanks alle valse sporen is het vooor de halfweg geoefende kijker niet moeilijk om alras de dader te raden. Een veeg teken voor een thriller. W.W.B. Am;.wrd#n-Royal- 18 jr. De mannen die in Deliverance (be vrijding) een paar dagen vrij wil len zijn in de natuur, zijn aan het end van hun tocht blij dat zij zich van de natuur kunnen bevrij den. Het was me het tochtje dan ook wel. Lewis, Ed, Drew en Bobby gingen in twee kano's de Chattoe- ga-rivier af. Tussen bossen en rot sen door. In woeste stroomversnel lingen soms. De acteurs hebben het daar echt moeten doen, maan denlang. en John Boorman, hun regisseur en producer, heeft het sensationeel verfilmd. Wild avon tuurlijk, hard, gevaarlijk. Opge schroefd stoer manlijk ook. Met een man-tegen-natuur-pathos en een beetje bloed, en bodem. Flinke mannen onder elkaar. En onder een leider, die alles beter weet en kan. Vijandige minderwaardige mensen zijn er ook. De plaatselijke bewoners, blanken weliswaar, maar vuil. dom, gedegenereerd en ver ziekt door inteelt. Boorman vond er de types voor. De achterlijke knaap die zo goed banjo speelt is de aandoenlijkste. Ed en Bobby vallen in handen van een paar gure kerels met een ge weer. Dikke Bobby moet zich uit kleden om homosexueel verkracht te worden. Als ze ook met Ed willen beginnen komt Lewis net op tijd om, als goede boogschutter, een pijl door die ene vent te jagen. De andere vlucht. Nu zitten de vier, brave zakenjongens eigenlijk, opeens met een moord en een lijk. Dat begraven ze, want nog maar een dag van huls weten zij elkaar al te overtuigen, dat er geen wet is, behalve die van overleven. Wat Drew trouwens niet lukt. Hij wordt van de rotsen af doodgescho ten. Dat beweert Lewis tenminste. Die breekt bij het omslaan van de kano een been. Daarom moet Ed 's nachts levensgevaarlijk de rotsen op om de schutter daarboven te vermoorden. Wat hij moeilijk klaarspeelt. Eindelijk veilig terug na hun weekend met drie moorden liegen de drie overlevenden zich er aardig uit. De achterdochtige sher- rif kan ze niets maken. De avonturen in en met de woeste natuur zijn opwindend verfilmd. Met prachtige fotografie van Vil mos Zaigmond. John Boorman re gisseerde voortdurend opgewonden. Het dramatische doden, het ge sleep met de lijken, en de hijgen de emoties van de mannen, worden hevig overdreven. John Voight, een steTke acteur, als de eerst zo gedweeë later steeds stoerdere Ed, leeft zich helemaal uit. Burt Rey nolds, als Lewis, Is een bezeten mooie krachtpatser met ingebouw de vernielzucht. Ronny Cox als Drew en Ned Beatty als Bobby blijven gelukkig gewoon. Het ver haal is van James Dlckey (Kracht proef ultg. Luitingh).B.H. (Amsterdam-Cineac Damrak, Utrecht-Camera, 18j.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 13