TV toont (Amsterdams) gezin
als slachtoffer schoolsysteem
Donp Saskia en haar prins
Boete voor weigeren om
aan parade mee te doen
TROUW/KWARTET DONDERDAG 23 NOVEMBER 1972
BINNENLAND/RADIO EN TV T4/K6
MARY PERKINS
VPRO begint vanavond een ongewone serie
HZ V.AA5 HCbPT «é-ÊMAAL
S'Bti-iSSlWfe J Vié' Cs WA-S ?Lll-<
cc5^. 1*
(T
V! 66*l»SET.'Êi„ 1ALS3Ê A
V MAASA- G&MlSt yaTjjCBIÊrf.;
MLEMAAI
^kiaaj-
"w"»?i s
s^if&r'c^cu^%:--rKyiC
~ZQ VJÊL^uACrt^-
v ,N -x'
*ViS
LOWIETJE
IN DE GOUDE GAPER door W. G. VAN DER HULST, plaatjes van YV. G. VAN DER HULST Jr.
291. Stemmen?... Hoort hij stemmen
achter zich in 't donker? Hij duikt
dadelijk weg terzij van 't pad, houdt
zich roerloos stil.Kijk, in 't flauwe
licht van de maan ziet hij twee gestal
ten naderkomen; twee grote, zware
kerels. 'k Heb honger als een peerd'.
gromt de ene. 'Maar die scheefnek z41
ons een goed maal moeten geven wat
ik je vertel', wacht maar!' 't Zijn
de twee dikken. Ze zijn vergeefs op
zoek geweest naar de kar en de paar
den van de meester. Die schavuit! Is-
t-ie er zo maar met het hele span
vandoor gegaan. En zij! Wat moeten
zij nou beginnen? Ze rammelen van
de honger: ze moeten toch een dak
boven hun hoofd hebben in de nacht.
Nu zoeken ze het huisje van Tinus.
'We zullen hem 't vuur na aan de
schenen leggen maat!' We zullen zeg
gen: 'Jij hebt de Goude Gaper in je
schuur. En wij zijn dienaren van de
Schout. Jij bent de dief!.Maar als
jc ons nou een lekkere maaltiid
schaft en noi wat zilveren daalders
bovendien doen we alsof we niks
weten'.'Ha-ha-ha! Een kostelijke
grap, maat!'.
KARELTJES GROTE AVONTUUR
80: Nieuwsgierig las smidje Verholen
de rest van het bericht. 'Hedenmiddag
bezocht onze speciale correspondent
de persconferentie van de heer Charl
Atan, sedert kort in onze mooie stad
woonachtig en bij ledereen bekend als
de organisator van wereldattracties.
De heer Atan. die achter zijn sympa
thieke verschijning van intelligent ge
leerde de messcherpe geest van de
grote zakenman verbergt, was bereid
ons op enkele vragen te antwoorden.
'Waarom hebt ge juist onze stad uit
gekozen om er Sprookjesland te vesti
gen?' vroegen wij. Het antwoord, dat
Sharl Atan gaf. typeerde hem ten
voeten uit. 'Is niet Gravendrecht de
bruisende hoofdstad van ons mooie
land?' lachte hij bescheiden. 'Juist.
Dat zegt genoeg Londen heeft zijn
wassenbeelden-spel, Rome zijn cata
comben. Parijs zijn Eiffeltoren. New
Yrk zijn Coney Island en Calphen
aan de Gijn zijn kanarietuin. Mag dan
Gravendrecht in deze rij van wereld
steden ontbreken?' De heer Atan
voegde daarin enkele goed gekozen
woorden bij hoe alles gegroeid was,
hoe het nog bezig was te groeien en
hoe het in de toekomst zonder twijfel
nog verder zou groeien. Hij verwacht
te dan ook veel bezoek uit buitenland
'Vooral de Amerikanen zullen het
mooi vinden', zei hij. 'Zij kennen
immers onze Europese sprookjes niet.
Zij zullen versteld staan als ze mer
ken, dat er naast het sprookje van de
waardevaste dollar ook nog- andere
sprookjes ?ijn.' 'Nou nou', mompel
de smidje Verholen 'Die meneer
Atan is een ontwikkeld mannetje. Zou
dit hem zijn, die foto hier? Een
mooie meneer hoor, met die witte
kuif en die uilebril. En als je die bril
nou wegdenkt en je zet hem een
puntmuts op de kop en plakt er een
valse baard aan. dan lijkt-ie net op
die boze tovenaar. Warempel, zeg! Die
knaap had zelf gemakkelijk voor boze
tovenaar kunnen spelen.
FERDNAND
Van onze onderwijsredactie
HILVERSUM Vanavond zendt
de VPRO-televisie een wat onge
woon familieprogramma uit. Een
film over de familie Helvert: va
der (kelner), moeder (huis
vrouw), Hans (bediende in drank
winkel), Johny (groenteknecht)
en Frank (school voor moeilijk
opvoedbare kinderen)De familie
bestaat echt en woont in de ne
gentiende eeuwse, Amsterdamse
wijk de Pijp.
Ouders in een
sleutelpositie
Deze film (negen uur, Nederland I)
is de eerste aflevering van een serie
van vier. De titel 'Meester, mag het
raam open' doet al vermoeden dat het
geen gewone familie-serie wordt. Het
gaat in deze vier uitzendingen (23 en
30 november, 14 december en 4 janua
ri) om de activiteit van ouders in
scholen. Daarmee is de serie een ver
volg op de reportage over de Elbert-
school in Zwolle, waarmee de VPRO
twee jaar geleden de discussie over
ouders op school een nieuwe impuls
gaf.
De familie Helvert is niet gefilmd
omdat vader of moeder lid is van een
idéale oudercommissie. Het omgekeer
de is eerder waar: zij zijn het slacht
offer van een schoolsysteem waarin
de ouders er niet aan te pas komen.
Daarom is hun situatie in deze eerste
aflevering gehanteerd als illustratie
van wat er mis is in ons school
systeem.
Programma-makers Bob Ris en Ireen
van Ditshuyzen beweren niet dat met
wat meer activiteit van de ouders op
school alle gebreken van ons onder
wijssysteem te verhelpen zijn. Maar
uit hun serie zal wel blijken dat de
ouders volgens hen een sleutelpositie
hebben bij het wegwerken van een
paar fundamentele fouten.
Wat er allemaal scheef zit kun je
misschien duidelijk maken met een
lang theoretisch verhaal over onze
prestatiemaatschappij. Maar het ver
haal van .de familie Helvert spreekt
de kijkers waarschijnlijk meer aan.
Het is natuurlijk maar nvoorbeeld,
maar menig gezin zal zich erin her
kennen.
Beroepsprestige
Vader Helvert is kelner en dat is een
belangrijk gegeven. Want het beroeps
prestige van de vader is nu eenmaal
in hoge mate bepalend voor de onder
wijskansen van de kinderen. Dat
merkte Hans die het overigens niet
gek deed op school. Hij kreeg zelfs
'ere-kaarten' mee naar huis. Na de
lagere school kwam hij op de tuin
bouwschool en ook daar was hij geen
slechte leerling.
Maar toen ging zijn milieu tegen hem
werken. Hij moest "huiswerk maken
en had geen tijd en geld om 's avonds
met z'n vrienden uit te gaan. Voor
zijn buurtgenoten was hij de profes
sor en de dominee. Op den duur had
Hans daar genoeg van en ging hij van
school zonder diploma.
Zijn broer Johny had vroeger het
idee dat hij toneelspeler wilde wor
den. Maar (vertelt Bob Ris) arbeiders
kinderen worden geen toneelspeler.
Dat idee is er op de 'agere school
gauw uitgeslagen. Johny ging naar de
l.t.s. en heeft daar geprobeerd zoiets
als illustrator te worden. Op school
hebben ze daar 'huis-schilder' van ge
maakt.
Het eind van het verhaal is weer:
zonder diploma van school. Evenals
Hans had hij het plezier in leren op
school verleerd. Pas nu ze ongeveer
twintig zijn beseffen ze dat ze niet
ver komen zonder diploma's. Mis
schien is er via cursussen nog wat
aan te verhelpen. Niet omdat het zo
leuk is. maar omdat je anders hele
maal niets bereikt.
MOK-school
Hun jongste broer. Frank, zit op een
school voor moeilijk opvoedbare kin
deren en als we het verhaal van zijn
ouders mogen geloven heeft de school
daar wel de nodige schuld aan. Na
twee jaar sukkelen kwam er een brief
van school: Frank werd overgeplaatst
naar een m.o.k.-school. De goede cij
fers op het rapport waren slechts een
camouflage geweest. Een troost is dat
Frank zich op de m.o.k.-school heel
wat prettiger voelt. Hij hoeft niet
Boeiend
Vader en moeder Helvert met hun drie jongens,
meer voortdurend bang te-zijn dat hij
het toch allemaal niet kan.
Bob Ris en Ireen van Ditshuyzen
wijten de niet erg florissante school
loopbaan van deze drie jongens in de
eerste plaats aan het systeem. Daarbij
moeten alle kinderen voldoen aan een
bepaald gemiddelde, ze moeten een
bepaald niveau halen, anders vallen
ze af. Aar het eind van de basisschool
worden ze door de schooltoets meedo
genloos weggezuiverd naar het lager
beroepsonderwijs. Inmiddels hebben
ze zo'n hekel aan onderwijs dat velen
van hen het ook op de l.t.s. of
huishoudschool niet meer uithouden.
'Compensatie'
door P. J. Risseeuw
'En de Verliezen?'
'Meer dan honderd doden een paar
honderd gewonden negen officie
ren gesneuveld', antwoordde Mark
graf.
'Al met al', zei Tolner, 'hadden we
toch flinke buit. zodat de kosten ge
dekt zijn.
'Ja. de kosten zijn gedekt', zei Mark
graf veelbetekenend- Niemand wist of
hij spotte.
'Is Zijne Excellentie gezond?'
Het was de eerste vraag die Marguéri-
te stelde.
'Niet alleen gezond, maar ook opge
wekt'. verzekerde Karei Tolner. 'Nog
np zee heeft hij mij een verslag aan
de Heren XIX gedicteerd. Schapen,
goederen en slaven zijn meegebracht,
schreef hij hun. Intussen heeft door
de zuinigheid van de edelachtbare
heren.
'Zeg maar krenterigheid.viel oom
Wouter in.
heeft door de krenterigheid van
de Heren Bewindhebbers onze gouver
neur een onverdiende nederlaag gele
den en hebben de Portugezen en
Spanjaarden weer moed gevat. Min
stens achttien schepen en zes en der
tig honderd man moeten we hebben,
willen we ooit Bahia veroveren, heeft
Zijne Excellentie zijn opdrachtgevers
doen weten. Wij zijn niet de Rubicon,
maar de oceaan overgetrokken en dat
brengt konsekwenties mee. Wil men
in Holland en Zeeland het met grote
inspanning en kosten veroverde Brazi
lië behouden of het door misplaatste
zuinigheid te gronde richten?, vroeg
hij in zovele woorden'.
'Weet je wat de heren XIX hier in de
West het liefst ?,ien gebeuren?' vroeg
oom Wouter. 'Nog eens een zilver
vloot kapen. Dan komen de aandeel
houders aan hun trek. Om dit mooie
land geven ze niets. Helemaal niets.
Het gaat om de kaapvaart. In de tijd
dat jullie bij Bahia aan het bakkelei
en waren, heeft Cornelis Jol, je weet
wel, Admiraal Houtebeen, weer eens
een strooptocht ondernomen. En voor
de zoveelste keer zonder resultaat. De
Zilvervloot bleef uit zijn buurt. Die
schepen van hem hadden onze gouver
neur in Bahia moeten bijstaan'.
'Mag ik u een vers verband geven?'
vroeg Taskh. aan Tolner.
Hoe vanzelfsprekend was haar optre
den. Onderdanigheid kende ze niet,
maar ook overmoed was haar vreemd.
Tolner kon het verzoek moeilijk wei
geren. De wond was meer dan een
schampschot. Zijn haardos was er ook
mee gesnoeid. Misschien dat het af
trekken van het verband door Saskia
minder ruw zou gebeuren dan door
de chirurgijn in het ziekenhuis, die
na de mislukte veldtocht de handen
vol had.
Saskia nam Tolner mee naar het
slaapvertrek van oom Wouter, waar
een waskom vol vers water stond.
Hij had zijn knapzak meegenomen en
haalde er de pot zalf uit, die hij van
dokter Piso had gekregen. Saskia nam
zijn hoofd in haar handen.
Zo dicht bij haar te zitten was hem
nog niet eerder overkomen. Vaak had
den de vrouwen in dit warme land een
onprettige geur om zich heen. Maar
Saskia gebruikte parfum nach mus
kus. Zij rook zo fris als ze was. dacht
hij. Oven.yi'co rio-ir een gevoel van
machteloosheid en bescherming zoe
kende genegenheid,liet hij zijn voor
hoofd rusten teger. haar fluwelen jak
de kuise plek tussen haar borsten.
Hij hoorde haar hart kloppen en sloot
de ogen. Ze nam deze uitgezochte
gelegenheid te baat om voor hij er
erg in had, de zwachtels los te wer
ken. 'Knip mijn haren maar af', vroeg
hij. 'Die groeien straks wel weer aan'.
Het was lang geleden dat hij zachte
vrouwenhanden op zijn hoofd had
gevoeld. In de bovenkamers van de
taveernen bij gekochte liefde was dat
gebaar niet te verwachten.
Zij spraken maar enkele hoognodige
woorden. Saskia begreep, dat de ge
ringste aanmoediging hem van de kook
zou brengen. Anders dan andere man
nen was Tolner niet.
'Dus je komt uit Saksen?' vroeg oom
Wouter aan de vreemde jongeman,
die Tolner als, zijn vriend had voorge
steld.
'Jawel, Sinjeur. Ik ben daar in 1610
geboren. Mijn vader is er leeraar en
organist ei. mijn moeder is predi-
k-a-i V-r'
Om de arbeiderskinderen 'op te Vijze
len' heeft men allerlei middelen ge
probeerd. Kleinere klassen bijvoor
beeld. En later ook compensatiepro
gramma's (Ik heb zelf ook meegedaan
aan dat idee dat arbeiderskinderen
'taalarm' waren, bekent Bob Ris spij
tig) Steeds ging het erom de arbei
ders-kinderen op te krikken tot het
taal- en rekenniveau (want op die
vakken wordt geselecteerd) van de
middenklasse. Pas nu breekt het besef
door dat arbeiderskinderen daarvoor
moeilijk te motiveren zijn. Compensa
tie (indien het al lukt), betekent dat
ze vervreemd worden van hun eigen
milieu. En meestal lukt het niet,
omdat de inhoud van de leerstof te
ver van hen af staat.
De ouders
Dat is het punt waarop het aankomt
als Bob Ris en Ireen van Ditshuyzen
over de inbreng van de ouders begin
nen. Zij moeten de vraag aan de orde
stellen wat er op school met hun
kinderen gebeurt. Natuurlijk moeten
ze leren rekenen en lezen. Maar wét
lezen ze en welke sommen maken ze?
Het is misschien niet makkelijk ou
ders daarvoor te interesseren, maar
volgens Bob en Ireen kan het.
Om te laten zien dat er eigenlijk al
heel wat scholen zijn waar dit al
gebeurt hebben ze voor de tweede
uitzending een film gemaakt over een 1
schooltje in Beltrum in de Achter
hoek. 'Een plek om lekker te leren'
heet die aflevering en dat het. zo
lekker gaat komt niet in de laatste
plaats doordat ouders en onderwijzers
zo nauw samenwerken.
Dat het zo kan blijkt ook uit de derde
uitzending die zal gaan over een
school in Florida (Amerika). In de
Verenigde Staten bestaan overal 'pa
rents-teachers- associations' (vereni
gingen van oudere en onderwijzers).
Op de school (600 leerlingen), waaro
ver de VPRO-film gaat, werken 150
oudere dagelijks in de school. De
leerlingen werken vrij zelfstandig aan
leerstofpakketten en op hun eigen
'ontdekkingsreis naar kennis' komen
ze af en toe zowel ouders als onder
wijzers tegen. Bob Ris zegt niet dat
deze school in alle opzichten ideaal is
(de film begint met de dagelijkse
groet aan dt Amerikaanse vlag), maar
voor hem is het wel een duidelijk
bewijs dat oudere in de school veel
meer kunnen doen dan we geneigd
zijn te denken.
In de vierde uitzending wil de VPRO
de (hopelijk) losgemaakte initiatieven
een steun in de rug geven Men
probeert in samenwerking met de kri
tische vakbeweging en onderwijsmen
sen een soort 'niet-bestaande-organisa-
tie' (Ris heeft een hekel aan gewichti
ge instituties) van de grond helpen,
waar ouders, buurtwerkers en onder
wijzers de nodige training kunnen
krijgen. Want zowel voor de oudere
als voor de onderwijzers zal het even
wennen zijn elkaar in de school tegen
te komen.
Bob Ris: 'Toch zou het niet ongewoon
moeten zijn. Als ik een film maak
over die school in Beltrum vind ik
daar zelfs niks ongewoons aan. Het
enige ongewone is dat het niet op veel
meer scholen zo toe gaat.
Van een verslaggever
DEN HAAG De 22-jarige soldaat
Jan de B. uit Zierikzee houdt de 150
gulden boete die de krijgsraad hem
had opgelegd omdat hij geweigerd
had mee te doen aan een militaire
parade. Het hoog militair gerechtshof
heeft het krijgsraadvonnis bevestigd.
De parade was in de legerplaats Seed-
orf ghouden bij de beëdiging van
twee vaandrigs en tér gelegenheid van
een vaandeloverdracht. Jan had om
principiële redenen geweigerd deel te
nemen. Volgens hem plaatstn para
des en ander ceremonieel vertoon het
leger ten onrecht in een festelijk
daglicht. Het gebruik va voertuigen
in deze tijd van bezuiniging geldver
spilling.
Er worden, vooral in deze verkiezing
stijd, heel wat politieke parlandó's
afgestoken die over de hoofden van
argeloze burgers heen zweven omdat
ze er zo weinig concreets in ontdek
ken. zo weinig waarin zij 'zichzelf
kunnen herkennen en waarbij zij zich
betrokken voelen. Op dit punt is de
jonge Amsterdamse architect Herman
Herzberger een gelukkig mens. Hij
kan zijn ideeën, zijn visie op een
meer open en plezierige samenleving
omzetten in zodanige bomokunstige
vormen, dat hij de gebruikers dwingt
er zelf iets mee te doen. Zodat ze in
dat gebouw, waar zij toch een groot
deel van hun leven slijten, zich pret
tig voelen. In Van Gewest tot Gewest
werd Herzbcrgers jongste schepping,
de nieuwe huisvesting voor Centraal
Beheer in Apeldoorn, onderwerp van
een boeiende reportage. Boeiend niet
alleen vanwege de architectuur, maar
veelmeer door zijn visi op de situatie
en de mentaliteit van de mens van de
toekomst.
De andere onderwerpen in de gewes
telijke nieuwsrubriek, gaven reden tot
een paar vragen. Naar aanleiding van
nuttige gemeenschappelijke voorzie
ningen voor Dinxperloo en de Duitse
gemeente Siiderwick, liet men roei Ne
derlandse tevredenheidsbetuigingen
over dit samengaan horen, maar ont
brak de Duitse stem. En in de repor
tage over het voormalige eiland Wie-
ringen zei een wethouder dat in te
genstelling tot de zeer kerkse IJssel-
meergemeenten, de Wieringers erg on-
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20
(S) Dag met een gaatje (8.00 Nws; 8.11
Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen 9.35 Waterst. 9.40 School
radio. 10.00 V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. (11.00 Nws; 11.0.1 Radiojournaal.)
11.30 (S) HTondom twaalf; een uur allerlei
voor iedereen, til.55 Beursber.) 12.30 Moei.
platteland. 12.35 (S) Sporirevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Vocaal ensem
ble: oude muz. 13.44 (S) Mod. strijkkwartet
14.00 De Notedop: gevar. progr. 15.00 (S)
V.d. zieken 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal.
lijke mensen. 17.55 Med.
18 00 Nws 18.11 Radiojournaal. 18.20 CS)
Lichte orkestmuz. IKOR: 18.30 Kleur - vra
gen rondom schrifi en samenl. NChV: 19 "0
Dij de tijd: uitz. over ouder worden
Verkiezingsuitz. 19.20 Uitz. van het G.P.V.
NCRV: 19.30 Beter samen: progr. over on
derlinge hulpverlening. 19.55 Kunst- en
vliegwerk inf. over act. tentoonstellingen.
20.00 (S) Veel gevraagde gewijde muz. 20.25
De kerk vandaag - nws en comm. 20.37 (S)
De laars op de nek. seriehoorspel. 21.00 <S>
Regio-Rechtstreeks: gevar. profr. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en
Nu. 22.50 Wereldpanorama 23.00 Het ver
werken van veranderingen lezing. 23.20 iS>
Omroep Ork. en zangsol.- amusementsmuz.
23.55 Nws.
HILVERSUM" Jl
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende wunrd.
7.08 (S) Preludium: klass.muz. 7.30 Nws.
7.41 Hier en Nu. 7.55 Aangestipt: progr.o-
verz. 8.00 (S) Te Deum laudamus: geestelij
ke liederen. 8.24 Op de man af een
evangelisch comm 8.30 Nws. 8.36 Gym»,
v.d. huisvrouw. 8.45 CS) Noordholl. Filh.
Ork. met sol.: klass en mod.muz. 10.00
Schoolradio 10.20 Idem. 10.30 Nws 10.3J <S>
Podium v.d. vrouw maatschappij-lnf. 1105
kerkelijk zijn. Hij kon er geen verï
ring voor geven. Dat was op z'n mi
een hint om ook naar de waarsch
lijk interessante oorzaken een ond
zoek in te stellen.
Sinds we zoveel voortreffelijke ree
structies van Engelands historie
de buis hebben gezien, zal de ji
Mary of Scotland misschien veel I
kers wat zijn tegengevallen. Dit j
dukt uit 1936 is zoveel minder indi
gend dan de recente series. Op
andere net kwam ook een stuk hi
rie opnieuw tot leven: de slag om
Atlantische Oceaan. De Franse do
mentaire is zeer suggestief same\
steld uit authentieke opnamen uit
tweede wereldoorlog, vermengd
de bekende terugblikken van met
die het allemaal hebben meegemaa
Het portret van Marinus Voort
kwam er een beetje ongelukkig i
tp.raan. Deze overgang in het NC
programma leek me iets te groot,
omdat de muzikale hoofdmoot nie
gemakkelijk te verteren was.
Kenmerk kwam met een soort vei
zingsstunt: het etaleren van mei
die een politieke ommezwaai het
gemaakt. De ene dominee van de
naar de PPR en een andere predi
van de PvdA naar de AR. Het
met wat meer tijd, misschien
pakkende uitzending kunnen wen
Nu kwam men niet veel verder
de zoveelste bijdrage aan de
staande onduidelijkheid en onzi
heid. Het was bovendien niet di
een objektieve belichting.
Ton H
V.d. zieken. 11.40 Vrouw en maatsch
poezieprogr. 11.55 Med. 12.00 Ons voll
waan en waarheid, lezing. 12.20 (S) K
koor en intrumentaal ensemble: lichte
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30
12.41 Hier en Nu. 12.50 Middagpau
13.10 (S) Lichte koorzang 13.20 CS)
ensemble. 13.45 Kom over de brug:
interkerkelijke hulpactie. 14.05 School
14.25 (S) In kleine bezettirtg: klass. k
muz. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsg
gesprek over schriftwoorden. 15.30
15.33 (S) Studio 6: midaagag. 16.30 F'
Nu. 16.32 (S) Regio-Rechtstreeks:
muzikaal, regio- en nat. allerlei. 17.25
over de brugjournaal. 17.30 Nws. 17.3!
en Nu.
18.00 (S) Tijd vrij voor muz. In vrij
amateurskoor. 18.19 Verkiezingsuitz.:
13.30 Nws. 18.41 Leger des Heilsmuz.
Zojuist verschenen: boekbespreking.
19.00" (S) O: jongerenprogr. 19.30 Tr
act. zaken ter disc. NOS 19.50 Den
vandaag. AVRO 20.00 Nws. 20.05 Radi
naai. 20.10 (S> Pianorec.: klass. en
muz. In de pauze: disc tussen publ
musici. 21.45 Ik hoor, ik hoor wat
hoert: causerie met gramm.platen. 23
Synthese: voordracht en muz. 22.5
Dichter bij de muz nieuwe liedjes,
sons of songs. 23.20 <S) Essay
waarin over kunst wordt doorgepraat
Radiojournaal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo i
ren Show. (8.00 Nws.) KRO: 9.00 Ntf
KRO-op-Drie. (10 00 en 11.00 Nws.)
Nws. 12.03 Van twaalf tot twee:
pauzeprogr. (13.00 Nws; 13.03 Raden i
14.00 Nws. 14 03 Discjockeyshow.
Nws.); NOS: 16.00 Nws. 16.03 De
dertig. (17.00 Nws.)
18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer
TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt ml
20.00 Nws. 20.02 Posier. 21.00 Nws
Apollo XXI, verv.hoorspel. 21.30 Kal
ketet. 22.00 Nws. 22.00 De Hugo van
ren Show. 2.55 Med 23.00 Nws. 23.02
Tros-Sport-Tljd: sport en muz. 24.0»
0.02 Act. 0.12 Jazz-Slr. 0 55-0.100 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND 1
NOT NOS
10.45-11.35 Schooltelevisie
14.25-14.50 Schooltelevisie
NOS
18.35 Ti-ta-to'venaar
18.40 Verkiezingsuit
zending: D.M.P.
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.20 Zwijgen is goud: stom
me filmfragmenten
19.45 Popeye, tekenfilm
20.U0 J.ournaal
20.21 Berichten uit de
Samenleving
20.35 All in the Family,
comedy serie
21.00 Meester, mag het
raam open - namens
projekt in vier
afleveringen
21.45 Barend is weer
bezig, TV-show
22.30 Algerije, tien
jaar later, film
23.15 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45
18.55
E.O.
19.05
19.30
20.00
20.20
21.10
21.45
22.10
22.30
23.00
23.15
23.25
23.35
Ti-ta-tovenaar
Journaal
Kinderkrant
Groot nieuws.infor-
matieve film
Journaal
Het gouden land. film
over Californie
En numijn ver
zoek: muzikaal verzoek
programma
Nader Bekeken: actuali
teitenrubriek
De Koninklijke Mili
taire Kapel
Aftellen voor wraak,
film
U schrijft ons:
Bijbellezen
Den Haag vandaag
Verkiezingsuit
zending: A.K.P.
Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van
vond. 10.30 Der alte Richter. 11.30 Al
Funf Tage hat die Woche. 12.50
persoverz. 13.00 Journaal. 16.15 1
16.20 Elne Sause fur zwei Daraei
Kinderprogr. 17.35 Kinderprogr.
naai.
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Leben B
Stnnen. filmrep. 18.30 Akt. 18.45 Zafl
18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 Der fl
nebenan. 19,59 Progr.overz. WDR: 1W
nws. 18.10 Kinderprogr. 18.15 Tinij
Hier und Heute. 19.20 lm Zug der Zj
progr.) 20.00 Journaal en weerber. n
grosse Liebe meines Lebens, AmeriJ
film uit 1957. 22.05 SondergcrichtsaB
22.50 Journaal, komm. en weerber.