Spaanse protestanten willen zich 'aan de natie presenteren' Driemaal Dietrich Bonhoeffer Trouw K wart et Jan Wolkers en de Bijbel Kom over de brug: vijftig miljoen? Kerk in Pakistan in een crisis Zuidafrikaanse kerken klagen over spionage Gefingeerde namen voor kettingbrieven Ook GS zijn tegen bouw van hoog hotel bij Groesbeek Vals bomalarm bij VVDM vandaag Beroeplngswerlt) Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 3 NOVEMBER 1972 KERK/BINNENLAND T2/RK Gesprek met ds. Ruben Gil DEN HAAG 'We zijn een nieuw tijdperk ingegaan. De jaren van vervolging en intolerantie zijn voorbij. Nu is er de kans om ons als protestanten aan de Spaanse natie te presenteren. Want wij hebben een boodschap die niemand heeft'. Aan het woord is dominee Ruben Gil, baptistenpredikant uit Alicante, evangelist en coördinator van een groot plan van de Spaans Evangelische Alliantie. Dat plan waarvoor hij nu fondsen hoopt te werven in Nederland en West-Duitsland is 'n groot protestants congres voor het hele Iberische schier eiland in Madrid in 1973. Ook de Portugese protestanten zullen daar van de partij zijn. Het wordt het eerste congres waarop dit mogelijk is. Het idee voor zo'n congres is geboren tijdens het grote evangelisatiecongres met Billy Graham in Amsterdam vo rig jaar dat ook door zeventig sterke Spaanse delegatie werd bijgewoond. Gil, aan wiens gesprekstoon men kan horen, dat hij gewend is grote bijeen komsten toe te spreken, noemde ons een aantal factoren waarom deze mas sale conferentie in Madrid nodig is, namelijk de onderlinge bemoediging van de dertigduizend protestanten in Spanje, de verwijding van de blik, de bewustwording van een gemeenschap pelijke opdracht tot verkondiging in Spanje en de bezinning op nieuwe middelen van verkondiging. Hij hoopt voor het congres Billy Graham naar Spanje te krijgen. In het voorbereidingscomité voor het congres zitten ook dr. Antonio Marti nez, voorzitter van de federatie van evengelische kerken en José Cardona, voorzitter van de commissie tot verde diging van het evangelisch geloof in Spanje Ruben Gil is vriendelijk gezind je gens het Spaanse regime, dat volgens zijn ervaringen ernst maakt met de godsdienstvrijheid die in de wet van 28 juni 1967 werd neergelegd. Waar lagere autoriteiten sporadisch nog wel eens een gemeente belemme ren in haar ontplooiing, grijpt na een klacht erover de regering altijd in ten behoeve van de protestanten. Het Concordaat van 1953, waarbij volgens het eerste artikel het burgerschap van Spanje en de r.k. godsdienst behoren samen te vallen, heeft, al bestaat het nog steeds, zijn negatieve uitwerking voor de protestanten verloren. Ook de onderlinge strijd tussen de protestantse groeperingen of men al dan niet aan de verplichte inschrij ving der gemeenten zou voldoen is uitgevoerd: ongeveer tachtig percent geeft zich bij de autoriteiten op, en twintig percent, vooral uit de metho disten, de evangelisch luthersen en de presbyterianen heeft dat nog niet over zich kunnen verkrijgen. Maar dat doet aan de onderlinge verhoudin gen geen afbreuk. De vriendelijker sfeer het betere klimaat schrijft ds. Gil ook toe aan de invloeed van de toeristenstroom uit het buitenland, die vorig jaar 26 miljoen bedroeg. Hij wil ook graag een minister op het congres uitnodigien Op onze wat ver baasde vraag waarom, antwoordt ds. Gil 'Om de regering onze waardering te betuigen dat zij onze vrijheid ern stig neemt. En om de regering duide lijk te maken, dat zij ook ónze rege ring is die ons ten dienste staat. Ik wens de minister duidelijk te maken dat hij mijn minister as. Toen mijn gemeente in Alicante een eeuw be stond heb ik de gouverneur van het departement Alicante uitgenodigd. Het gaf een hele opschudding dat hij nog op de uitnodiging inging ook. En het is heel goed voor ons geweest. In die eeuwen van achterstelling is van ons bij de grote massa een beeld ontstaan dat eindelijk gecorrigeerd moet worden. (Ds. Gil zet hier beide handen aan het hoofd en buigt ze tot duivelshoorntjes) Tot nu toe hebben we voornamelijk gepredikt onder on- aanzienlijken - onder zigeuners enzo voort. Nu wensen wij ons ook te richten tot de welgestelden - zoals zakenmensen en de cultureel meer ontwikkelden'. Maar daan-oor is eerst wat hij noemt 'een machtig appel' nodig in de hoofdstad van het land om alle pro testanten op te wekken uit 'de slaap in het verleden' en te wijzen op hun christelijk privilege, namelijk te mo gen vergeven wat er gebeurd is. Dat verleden oefent wel grote Invloed op ds. Gils denkbeelden ten aanzien van de r.k. kerk in Spanje. De huidi ge ontwikkeling waarin de bisschop pen onder leiding van kardinaal Ta- rancon duidelijk afstand nemen van de staat, vermag geen indruk op hem te maken. In het antwoord verwijst hij meteen naar het al eerder ge noemde Concordaat, maar op onze tegenwerping dat dit juist bij de r.k. geestelijkheid steeds meer een omstre den zaak begint te worden antwoordt hij dat het Spaanse katholicisme iets heel anders is dan het katholicisme dat wij in Nederland kennen. 'De veranderingen in deze kerk zijn niet het werk van de Heilige Geest, maar een aanpassing aan de omstandighe den' constateert hij. Op de vraag hoe hij staat tegenover het verwijt van proselytisme ant woordt ds. Gil dat het niet de bedoe ling van de komende evangelisatie campagne is om leden aan de r.k. kerk te onttrekken. 'Maar de bisschop pen hebben zelf toegegeven dat slechts twee k drie percent van de Spaanse katholieken trouwe praktise rende katholieken zijn. Bovendien: toen Jezus in Jeruzalem kwam preken vroeg men ook waarom dit nodig was: men had daar toch de wet en de profeten. Wij hebben nu de vrijheid en de gelegenheid. Dit is onze eerste grote kans in Spanje en misschien ook wel de laatste. Want omdat de r.k. kerk de mensen niets te zeggen heeft en in grote verwarring verkeert val len velen, vooral jongeren af naar Ds. Ruben Gil wereldse ideologiën.' Ds. Gil vind dat ook de hulp aan de Spaanse protestanten van karakter moet veranderen. Je kunt wel grote gebouwen neerzetten, maar die moeten ook geëxploiteerd kunnen worden. Het is net of je een Cadillac schenkt aan mensen die geen benzine kunnen De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van dn inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Kort geding (slot) In 'Vrijblijvend' Trouw-Kwartet van 23 okt.) wordt over Kort Geding met recht gezegd dat het uitgesloten was tot de kern door te dringen wegens de strakke formule Kort Geding. M i. had vooraf gesteld moeten worden dat er verschil is tussen de democratie der revolutie en de democratie, die de christelijke politieke partijen voor staan. De democratie der revolutie is door Groen van Prinsterer meermalen met scherpe lijn getekend. De demo cratie der volkssouvereiniteit is on godsdienstig, omdat zij vóór Gods- recht, het recht van de mens stelt Achter deze democratie gaat de chaos schuil, die leidt tot dictatuur, hetgeen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht: drs. J. W de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A.de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lande- man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; H. Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. wel duidelijk blijkt uit het standpunt dat de PvdA thans inneemt met be trekking tot de samenwerking met de christelijk-politieke partijen. Deze par tijen staan een democratie voor, die weliswaar van de natie een uitgebrei de invloed vraagt op de gang van 's lands zaken, maar, die tegelijk de Goddelijke oorsprong van het gezag erkent en belijdt, dat overheid en onderdaan beide zich hebben te bui gen voor het hoogste gezag van God zelf, gelijk dat in Zijn Woord zich uitspreekt. Aan ds. Buskes de vraag: welke democratie staat gij voor? Putten D. Veefkind Homofilie (10) Ds. A. Klamer neemt het op voor de homofielen, maar waarom niet voor hun slachtoffers? Hij wijst er op dat prof. Rümke gezegd heeft dat, wan neer er duidelijk van een uitgespro ken aanleg gesproken kan worden, er geen kans is op genezing. Maar ds. Klamer leest niet goed, er staat im mers: wanneer er duidelijk van een geboren aanleg gesproken kan wor den. Van Prof. Rümke gaan we naar prof. Krans, wiens Psychiatriebock nog steeds als hèt leerboek voor de medi sche faculteit geldt. Deze schrijft: Een zeer klein percentage homofielen f2 tot 6 pet.) bezit deze aanleg vanaf de geboorte. de andere 98 tot 94 pet. is homofiel door verwerving, verlei ding. De homofilie is een groot maat schappelijk gevaar, omdat de meeste homofielen zich sterk aangetrokken gevoelen tot de pubers en de iets oudere jongeren. Vallen deze jeugdi gen. vaak nog zonder enige sexuele ervaring, in handen van een oudere homosexuelen, dan kunnen zij dik wijls orp deze onnatuurlijke sexuali- teit gericht blijven, waardoor de dan door dr. Klamer gesignaleerde wan hoopsdaden gebeuren. Onder deze jon ge mensen zijn zeer vele die. van aanleg tot heterosexueel, door deze ervaring in de wamhoopshoek gedreven worden. Waarmee wij maar zeggen willen dat ds. Kalmer het belangrijk ste in het homofielenvraagstuk ver waarloost. nl. dat homofilie besmette lijk is. Dat homofilie geen kwestie is van aanleg alleen, is makkelijk te bewijzen. Onder alle rangen en stan den komen lichamelijke afwijkingen in even groot percentage voor. Maar wat de homofilie betreft vindt men deze, zoals de enquête heeft uitge maakt, zeer weinig bij het gewone volk, dat in de kern gezond is. in hogere en intellectuele kringen woe kert momenteel de homofilie als een kanker voort Welnu, was het alleen een kwestie van aanleg dan zou men homofilie gelijk verdeeld over het gehele volk aantreffen. Ouders en pu bers worden misleid door wie zegt dat het alleen een kwestie van aanleg is. Homofilie wordt, behoudens enkele uitzonderingen, tijdens de jeugd ver worven. aldus weer prof. Kraus. Den Haag R. de Vries als uitkomst nul. 2. Door de redene ringen van ds. Klamer c.s. staat de deur open voor het als normaal aan vaarden van alle mogelijke sexuele abnormaliteiten, hetgeen regelrecht tegen Gods scheppingsordening in gaat Ik denk b.v. aan pedofilie, waar ook al zeer genuanceerd over gespro ken wordt. Nog een andere categorie wil ik in dit verband noemen: de tegen hun wil ongetrouwden. Moeten zij ook niet, met Golds hulp, met hun gemis proberen te leven? De fout van ds. Klamer en vele anderen ligt bij een materialistisch, onbijbels mens beeld, dat de mens ziet als een optel som van behoeften en driften en de bevrediging daarvan is de hoogste vorm van mens-zijn. 3. is nog weinig bekend over het verband tussen ver vulling met de Geest en de psychoso matische geneeskunde. Daar ligt, om met een van de forumleden te spre ken. de uitdaging van de christenheid en dus ook van de chr. omroep en dat L nog wat anders dan Jezus als toverdrank gebruiken. Delft J. Kulzenga 'Linkse drie' (2) Mijn onvolledigheid inzake de uit spraak van de heer Coppes is juist. Ik citeerde alleen zijn verklaring: de PPR is socialistischer dan de PvdA. Hier volgt de motivering van die uit spraak volgens het verslag in Tr.-Kw van 9 okt.: 'De wens van de PPR tot verdergaande democratisering van hel economische leven'. Wat dat inhoudt, behoeft geen nadere uitleg. Dr. A. Kuyper zou volgens de heer Hoek ongeveer eenzelfde uitspraak gedaan hebben. Als twee hetzelfde zeggen wil nog niet zeggen dat zij 't zelfde bedoelen. Dr. A. Kuyper ging uit van de belijdenis, dat Gods souvereiniteit erkend moet worden op alle levenster reinen en o.a. in de politiek de basis moet zijn. De PPR aanvaardt deze belijdenis niet in haar program van actie. Wat de laatste opmerking be treft. deze beschuldiging (en niet al tijd ten onrechte gedaan helaas) is al eeuwen oud. Zelfs op kerkelijk gebied worden verkeerde en zondige beslis singen genomen en kerkleden die zeggen christen te zijn handelen in strijd met hun belijdenis. Maar daarom behoeft men zich nog niet af te zetten tegen de kerk of deze de rug toe te keren. Samen strijden ook op het politieke erf als gelovigen in breed verband, tegen de machten die denken of zeggen: wij redden het buiten God, is een betere weg. Oldebroek H. Boeve ADVERTENTIE Jan Wolkers is weg van de Bijbel. Lees er over in het nieuwe nummer van Hervormd Nederland. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van/Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: PLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 16,per halfjaar; 32,per jaar. Abonnementen kun nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTERS - in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland Antwoordnummer 1776. Den Haag. BAARN Blijkens 'In vogelvlucht' (mededelingen van de gereformeerde zending) verwacht men dat de a.s. actie 'Kom over de brug' vijftig mil joen gulden zal opbrengen. Aan deze mededeling wordt toegevoegd: Sommigen schijnen in twijfel te trek ken dat dit bedrag gehaald wordt Maar.als op 11 en 15 december ongeveer 250.000 mensen op stap gaan om ieder 20 kerkelijk geregistreerde adressen te benaderen en zij ontvan gen op elk adres gemiddeld 10,- dan is de 50 miljoen er all. Als ieder echter zou voldoen aan het streven om 1 pet. van zijn jaarinkomen te geven, dan zou zelfs 300 miljoen gul den nog te laag geschat zijn. Dat is een nuchtere rekensom. En als dit streven begeleid wordt door het gebed van alle protestantse en rJc. kerken die in de actie participeren, is de verwachting dan te optimistisch?' Van een onzer verslaggevers BAARN Door de nationalisatie van het onderwijs in Pakistan is volgens de gereformeerde zendingsman en Is lamkenner, prof. dr. D. K. Mulder de kerk van Pakistan in een ernstige crisiis gekomen, aldus het mededelin genblad van de gereformeerde zen ding 'In Vogelvlucht'. Onder de overgenomen colleges zijn vier protestantse en vier roomskatho- lieke. De protestanten hebben er 't felst tegen geprotesteerd, de rooms- katholieken hebben zich bij de maat regelen neergelegd maar geprobeerd er nog zoveel mogelijk uit te slepen. Het is nog niet bekend of ook de zie kenhuizen zullen worden genationali seerd, hetgeen 'n nieuwe klap voor de christelijke minderheid zal geven. Juist aan 't onderwijs en in de me dische sector heeft deze minderheid zich de afgelopen jaren kunnen op trekken. JOHANNESBURG (KNP) Het Zuidafrikaanse bewind bedrijft syste matisch spionage in kerkelijke gebou wen. Dit schrijven vooraanstaande lei ders van de r.k., de Anglikaanse, de methodistische en de presbyteriaanse kerk in Zuid-Afrika in een gezamen lijke verklaring. De verklaring, die in Zuid-Afrika nogal wat stof heeft doen opwaaien, zegt dat deze spionage-akti- viteiten vooral in seminaries, kerkge bouwen en parochiescholen plaatsvin den. De r.k. aartsbisschop van Durban, mgr. Denis Hurley, heeft naar aanlei ding van deze verklaring gezegd, dat 'wij met dit spionage-systeem, met de afluisterapparaten en met de briefcen suur hebben te leren leven. Maar wij betreuren het ten zeerste dat de repu bliek van Zuid-Afrika zo diep is ge zonken, dat zij haar burgers bespio neert'. Inmiddels zijn plannen van de Zuidaf rikaanse regering bekend geworden om een groot aantal r.k. missionaris sen te beletten nog langer in Zuid- Afrika te werken. Homofilie (11) 0\ er dit onderwerp las ik in de krant enkele ingezonden stukjes. Het me rendeel was nogal emotioneel geladen; ik kan wel raden waarom. Tot mijn verbazing las ik in het stukje onder nr. 8, wat (dat beweerde althans de schrijver) een uitspraak van wijlen prof. Van Ruler zou zijn en die luidt: 'Wij moeten het anders en beter dur ven zeggen dan Paulus'.! Dit nu lijkt mij wel heel erg aanmatigend. Paulus wordt na circa 2000 jaar nog gelezen Iedere generatie brengt een zak vol profs in de theologie voort, wier uit spraken als regel na enkele decennia zijn vergeten. Het lijkt mij wenselijk dit in overweging te nemen bij lezing en afweging van uitspraken. Mogelijk dat dan 'vrome' sancties van bepaalde decadentie-verschijnselen ons bespaard worden in de toekomst Rotterdam C. P. van Renssen Homofilie (slot) Naar aanleiding van het artikeltje van ds. A. Klamer drie opmerkingen. 1. Ds. Klamer verweet het forum eensge zindheid. Dit moet men eerder als een compliment opvatten. Ik ben ech ter bang dat ds. Klamer op dialecti sche wijze, ja en nee tegenover elkaar had willen zien staan, om zodoende de waarheid eruit tevoorschijn te la ten springea Deze manier van dis cussie lijkt weinig zinvol, want als je plus en min bij elkaar optelt krijg je door C. G. van Zweden Bij Ten Have in Baarn is opnieuw werk van Dietrich Bonhoeffer ver schenen: twee kleine boekjes, 'Trouw aan de wereld' en 'Het wezen van de kerk', beide ingeleid door Otto Dudzus (prijs per stuk 6,90), en de nieuwe editie van 'Verzet en overgave', samengesteld door Eberhard Bethge (prijs 24,50) 'Trouw aan de Wereld' dankt zijn ontstaan aan een uitzending van de Beierse Radio Omroep in 1970. In die uitzending werd een aantal gedachten van Bonhoeffer over wereld, leven en dood bijeengebracht. Die uitzending trok door de klare taal zo de aandacht dat Kaiser Verlag in München besloot de teksten in uitgebreidere vorm te publiceren. Het boekje, zoals het nu vertaald op tafel ligt, telt (met een bronvermel ding mee) 79 pagina's en bevat medi taties over kerk, leven en dood. Er zijn vier hoofdthema's: Liefde tot de wereld (over schepping en natuurlijk heid), Lijden aan de wereld (over de lijdenstijd en over het deelnemen aan het lijden van God), Sterven met de wereld (over dood en gericht) en Vernieuwing van de wereld (over op standing en het nieuwe leven). De inleiding van Otto Dudzus is zeer verhelderend en bevat (als opvallende uitspraak) de stellige overtuiging dat in leven en werk van Bonhoeffer geen ommekeer heeft plaatsgehad zoals zo vaak wordt beweerd. Dudzus is afgeweken van een chronologie in het verzamelde materiaal, waardoor teksten uit de vroegste perioden van Bonhoeffer broederlijk staan naast op merkingen uit zijn laatste levensfase. Dudzus zegt daarover: "De historisch-kritisch geïnteresseerde lezer zal dat mogelijk als een manco zien. Hij zou graag aangegeven willen zien waar de keerpunten liggen, hij zou graag onderscheid willen maken en eventueel uitschiften wat achter haald is. Wij kunnen hem dat genoe gen niet doen. Bij alle buigzaamheid is Bonhoeffers denken zeer constant, waarop ook Trouw aan de Wereld wi, wijzen. Van achterhaald kan men nau welijks spreken. Gedachten uit de eer ste periode keren niet zelden later op een ander niveau terug en bewijzen dam pas hun explosieve kracht'. Aldus Dudzus. Voor het verzamelde materiaal geldt dat de taal mooi en gecomprimeerd is. Men zal van Bonhoeffer niet an ders verwachten. Het brengt echter mee dat de geïnteresseerde lezer niet moet denken dat hij in een verloren uurtje even door de tekst heen kan rennen. Voor het lezen van al Bon hoeffers teksten wordt trouwens een vrij grote concentratie van de lezer vereist Het tweede boekje 'Het wezen van de kerk' is samengesteld uit collegedicta ten uit 1932. Dat is een hachelijke onderneming geweest daar slechts twee studenten beschikbaar (resp. in leven) waren die min of meer uitvoe rige notities hadden, van de reeks belangrijke colleges van Bonhoeffei uit dat jaar. Die twee studenten waren Hans Rüppel en Wolf-Dieter Zimmermann. Een eerste reconstructie van de colle ges is al gemaakt door Bonhoeffers biograaf Eberhard Bethge. Bij deze eerste reconstructie heeft Dudzus zich ten nauwste aangesloten. Bij de defi nitieve redactie van zijn tekst heeft hij wederom de raad en de bijstand van Bethge gehad. Het resultaat is dat de teksten zo 'Bonhoefferiaans' zijn als onder de gegeven omstandig heden maar mogelijk was. 'Het wezen van de Kerk' behandelt in het bestek van 75 pagina's twee hoofdthema's: de plaats van de kerk en de gestalte van de kerk. Uit gege vens van Hans Rüppel is bekend dat Bonhoeffer in totaal twintig colleges over de stof heeft gegeven. Het boek je kan niet anders dan een extract van deze stof zijn en vertoont hier en daar dan ook leemtes, die de lezer overigens niet makkelijk zullen opval len. Het thema is actueel genoeg om on der de aandacht te brengen. Twee jaar geleden verzorgde Bonhoef fers vriend .en biograaf Bethge een nieuwe editie van 'Widerstand und Ergebung' en nu is de Nederlandse vertaling uitgekomen onder de ver trouwde titel: 'Verzet en overgave': een dikke paperback van 343 pagina's. Deze nieuwe bewerking van de brie ven en aantekeningen uit de gevange nis van Bonhoeffer komt neer op een uitbreiding, een uitbreiding die vooral ook mogelijk was omdat ruim een kwart eeuw na de dood van Bonhoeffer er veel minder rekening diende gehouden te worden met per soonlijke gevoeligheden en familie omstandigheden. Zo zijn nu niet al leen Bonhoeffers eigen brieven meer compleet afgedrukt, maar vinden we in 'Verzet en overgave' ook brieven die Bonhoeffer kreeg van zijn familie en zijn vriend. Verder werden noties over het verhoor, welke tot dusvei onbereikbaar waren, opgenomen. Beth ge kreeg echter (nog) niet de be schikking over de briefwisseling tus sen Bonhoeffer en zijn verloofde. Ik kan alleen maar zeggen dat dit boek nog indrukwekkender, nog trèf- fender is geworden. En men mag ook dankbaar zijn voor de vele verklaren de noten èn het feit dat deze tussen de tekst en niet achterin het boek geplaatst zijn. betalen. De hulp moet vooral gesto ken worden in het mobiel maken van de Spaanse protestanten en dat is de bedoeling van het congres van vol gend jaar. Ds. Gils voorbereidende werk wordt gesteund door de Europe se Evangelische Zending (giro 25.49.97 te Hengelo). DEN HELDER Sinds enige tijd zijn er in ons land kettingbrieven afkomstig uit de Zweedse stad Uppsa la in omloop. Uit het onderzoek, dat de politie van Den Helder naar de nieuwe soort kettingbrieven (die wor den verkocht als 'aandelen' van de 'New Mathematical Investment System') heeft ingesteld, is gebleken dat achter deze zaak de 31-jarige H. H. W. uit Den Helder schuil gaat. Dit heeft de Helderse hoofdinspecteur Brinkman meegedeeld. W., die in Zweden verblijft, was enke le jaren geleden de uitgever van een roulettespel via kettingbrieven. De in beslag genomen postwissels van 7.50 het bedrag van de eerste inzet voor het nieuwe kansspel waren volgens de politie geadresseerd aan gefingeer de personen in Uppsala achter wie W. zich bleek te verbergen. ARNHEM Ook Gedeputeerde Sta ten van Gelderland zijn tegen de bouw van een torenhoog hotel aan de bosrand van Groesbeek. Dat hebben zij het statenlid mevrouw ir. T. van den Doel-Grondsma (PvdA) die er schriftelijk vragen over stelde, meege deeld. Mevrouw van den Doel sprak van een 'ontoelaatbare horizonvervui ling'. G.S. zeggen dat zij het verzoek van burgemeester B. Baltussen van Groesbeek tot vernietiging van de door b. en w. afgegeven bouwvergun ning bij de kroon hebben onder steund. De directie van hotel Erica wil dit gebouw van 22 op 78 kamers brengen. Het moet daartoe van 8 tot 25 meter verhoogd worden. De grootst mogelij ke meerderheid van het college van b. en w. ging hiermee akkoord. Alleen burgemeester Baltussen bleef tegen. Mevrouw van den Doel vroeg G.S. burgemeester Baltussen te steunen in zijn poging de bouwverunning door de Kroon te laten vernietigen. UTRECHT —Bij de Vereniging Van Dienstplichtige Militairen kwam gis termorgen telefonisch een valse bom- meMinig biimen. De marechaussee, die een grondig on derzoek in het kantoor in de Hotelka zerne instelde, kon na drie kwartier het sein 'alles veilig* geven. BUITEN ONS NETVLIES Deze week kon ik het toch niet 1; uithouden; het geweld van elkaar tig bestrijdende legerscharen in hoofd (anderen vergelijken het een betonblok dat zij enkele dag verplicht zijn op het hoofd te gen); die legerscharen dan waren zozeer in gevecht met elkaar g< keld dat telkens nieuwe eenl aanrukten om mij ergens in het vi hoofd en dan weer in het achterho het gevoel te geven dat het verstan a ger was om deze melée even in ter*,, getrokkenheid af te wachten. 0 w hier nu weer bij geëngageerd te was mij te veel en zo lig ik hier strompel af en toe door het huis v( hier en daar toch weer een klassii of moderne auteur te raadpleg a want in deze toestand heb ik 't id |e dat ik heel wat bij moet lezen. I dwaas idee. toegegeven, want 11 minder men moet hoe sneller I c over is, zegt iedereen, maar verani V dat maar eens. Maar nu lig ik wat te mijmeren. De laatste wei ni hebben wij veel begrafenissen bij té woond. Drie familieleden op leeftj bt bij welke gelegenheden men neven sti nichten van in jaren niet gezien x eens twee keer in twee weken k zo tegenkomen en verder, wat wij tra Hi scher vonden, hoewel hij verder vtu ons afstond, een jonge man. vrie re van een zoon van ons. een veelbe vend iemand, zoals er in de au|dr gezegd werd. voor ons een goe ie vriend, iemand bij wie de vragen de tijd heel diep ingebrand wande Wij komen op een leeftijd dat wij N rouwadvertenties niet meer kunn overslaan. Was er nog iemand b vragen wij wel eens als een van de krant nog niet heeft kunnen leze Gisteren was er iemand bij. Iemand wij goed gekend hebben. Uit Indoi e! sië nog. Ik zie me nog bij heli' binnenkomen in zijn tuinhuis achtfa het internaat in Bandung. En ik hi. inner me hem van later hier ij' Holland, dr. D. K. Wielenga. Een nil"1 van een heel eigen type. Niet erge j>e onder te brengen. Origineel in zi"f gedachten en belangstelling en hai lijk meelevend met iedereen die ontmoette. Hoeveel jongens en me jes zullen zich niet gebogen hebl uj over zijn instructieve boeken De C tate Dei I en II. Alleen ging hij hei Alleen uitgeluid door zijn kinder Ergens opgevangen, buiten ons vlies. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Jutrijp-Hommerts L. Huisman te Paramaribo (herv. ger^a met verlof te Oegstgeest). Aangenomen: naar Roermond W. dbu Schaap kand. te Delft, die bedanklfl; voor Ommelanderwijk en Medum. Benoemd: door het pastoraal centrui De Hezenberg te Hattem (opvolger J. Teutscher) A. M. A. Hellendoorn Den Haag. op GEREF. KERKEN gt Beroepen: te Utrecht-Z. W. ten Cal hi te Alblasserdam. de Beroepbaar: J. 9ap, Buitenveer 7 Weesp (per 1 nov.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Middelharnis D. Hakken berg te Dordrecht. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Koog-Zaandijk, kand. Oussoren te Utrecht, die dit beroe, heeft aangenomen (verb, ber.), Han Fortmann, Ileel de mens, reflee ties over de menselijke mogelijkhe den; Uitgeverij Ambo b.v., Bilthoveü 303 blz., 12.50. 'In dit boek is een aantal artikelen en voordrachten van Han Fortmann ge bundeld, die in het geheel niet ol niet .gemakkelijk meer bereikbaar zijn. Ze staan in chronologische volg orde men krijigt daardoor de gele__ genheid Fortmanns gedachtenontwik keling te volgen gedurende zijn twaalf laatste levensjaren. Bij zijr. dood was zijn ontwikkeling nog niet afgesloten; dat besefte hij zelf zijn dood was prematuur.' Zo begint de Inleiding tot dit rijke boek van de milde en wijze schrijver (de mens heb ik helaas niet gekend), die mi door geest en toon vaak aan de a lang geleden gestorven Herman Ba- vinck herinnert, hoewel Fortmann te Nijmegen algemene en vergelijkende psychologie van de godsdienst en v de cultuur doceerde en dus niet in de eerste plaats theoloog was. Er staan 23 stukken in, alle even zorgvuldig doordacht en gesteld, waarin vakken nis, eruditie en vroomheid tot één merkwaardig geheel zijn versmoltea Fortmann heeft zich jarenlang bezig gehouden met de vraag welk goed en welk kwaad doet de (r.k.) kerk de mensen aan? Maar al nadenkende ver ving hij het woord 'kerk' door het woord 'cultuur'. Een uitspraak Fortmann uit 1957: 'De Heer God baamit zelf voor het Evangelie weg. Maar wij bezitten het gevaarlijk vermogen het evangelie te dwarsbo men'. Een andere uitspraak: 'De cul tuur is machtig. Ze bindt ons met banden, die wij meestal niet eens zien of ervaren. Voortdurend is er bij de lectuur herkenning, tot in het beeld en taalgebruik toe' (Kruiend ijs, blz. 120, versmalde Kerk blz. 277 enz.). Een boek om van te houden. C.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2