Waldenzen bouwen groots oecumenisch centrum ten zuiden van de Alpen Praten over de zin van 't christelijk onderwijs m i Medisch brugjaar trekt belangstelling Nederland betaalt België schuld terug uw probleem ook het onze EDOX J TROUW/KWARTET VRIJDAG 3 NOVEMBER 1972 BINNENLAND T8/X17 'De Noteboom' komt er ook voor hen. Achter de vraagtekens schuilt de onzekerheid Van een onzer verslaggevers HOEVELAKEN In liet christelijk onderwijs gaal er bijna geen jaarvergadering voorbij of er wordt gesproken over de zin van christelijk onderwijs. Achter de aankondiging van dat onderwerp op de agenda staat dan vaak een vraagteken. Christelijk onderwijs? En achter dat vraagteken schuilt dan de nodige onzekerheid. Sturen de ouders hun kinderen uit overtuiging naar de christelijke school? Staan de onderwijzers en leraren er wel achter? En als de bedoelingen goed zijn: wat komt er in de praktijk van terecht? Je zou kunnen zeggen dat dergelijke vragen niet ongezond zijn. Het wordt dan ook in veel redevoeringen en artikelen gezegd: het bordje buiten op de school is geen garantie dat het onderwijs christelijk is. En daarom is voortdurende bezinning nodig. Als dat alles was zou er misschien nog niet veel reden tot ongerustheid zijn. Maar er is meer aan de hand. Steeds groter wordt de vrees dat ook de overheid weinig meer ziet in de ver scheidenheid van het onderwijs. Vijf tig jaar na het beëindigen van de schoolstrijd duikt de angst voor staats- pedagogiek en centralisme weer op. We hebben een centraal instituut voor toetsontwikkeling dat uniforme tosten ontwikkelt voor heel het onder wijs. Er wordt gewerkt aan een lande lijk lcerplancentrum en er bestaan reeds allerlei commissies en instituten voor leerplanontwikkeling. Dc vernieuwing van het onderwijs wordt centraal, vanuit het ministerie, aangepakt. De overheid stimuleert hier en daar ook de ontwikkeling in de richting van samenwerkingsscho len. En dan het grote spookbeeld: het tertuim van staatssecretaris Schelf hout, een soort monsterverbond tus sen openbaar en bijzonder onderwijs. Geen wonder dat men in het christe lijk onderwijs een beetje zenuwachtig wordt en zich begint af te vragen wat de vrijheid van onderwijs eigenlijk inhoudt. Opvallend is dat deze bezorgdheid zich niet beperkt tot het christelijk onderwijs. Er zijn meer vormen van bijzonder onderwijs (Vrije scholen, Montessori, neutraal bijzondere scho len enz.), die graag vrij zijn van Haagse bemoeizucht. En zelfs binnen het openbaar onderwijs (kritische le raren, D'66) leeft het verlangen naar een gedecentraliseerd onderwijsbeleid, dat recht doet aan de verantwoorde lijkheid van de ouders en de scholen. De voorstanders van de vrijheid van onderwijs verkeren echter in een moeilijke positie. Ook zij zien in dat wat meer coördinatie op veel gebie den nodig is. Toetsontwikkeling, leer planontwikkeling, schooladviesdien sten. enz.: dat kan elke afzonderlijke school zich niet veroorloven. Zonder samenwerking wordt het onderwijs wel helemaal onbetaalbaar. Maar hoe moet het dan? Ouders kiezen Dr. H. G. van den Doel, directeur vam het christelijk pedagogisch studiecen trum in Hoevelaken, pretendeert niet dat hij het antwoord daarop klaar heeft, maar hij heeft wel een' idee over de richting waarin het zou moe ten gaan. Zijn uitgangspunt is dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van de kinderen. Dat bete kent dat zij een school kiezen en dan ook weten wat ze kiezen. Daarvoor is nodig dat een school (samen met de ouders) de doelstellin gen van het onderwijs omschrijft. Een bordje op de deur met 'christelijk' is dan niet genoeg. Want hoe verve lend het ook is die vlag kan vele ladingen dekken. Maar ouders moeten weten wat dat inhoudt. Legt men de nadruk op de intellectuele ontwikke ling als ze later maar naar het gymna sium kunnen) of staat de totale ontwik keling van het kind voorop? Moet dc school politieke vorming geven of is ze (zogenaamd) politiek neutraal? Laat de ouders dan maar eens discus siëren over de vraag of de rietsuiker bietsuiker-kwestie op school aan de Van onze onderwijsredactie ROTTERDAM Ongeveer vijftig uit gelote studenten hebben serieuze be langstelling voor een alternatieve me dische propedeuse in Rotterdam. Ver der hebben zich enkele aspirant-ver pleegkundigen gemeld, die niet waren toegelaten tot de hogere beroepsoplei ding voor verpleegkundigen. Het is nog niet zeker of het plan voor een medisch brugjaar kan doorgaan. Eerst moet men nog een studieleider vinden. Verder is er nog niet genoeg geld om deze propedeuse te betalen. Wel is al een toezegging ontvangen van het Fonds Medische Faculteit. Twee weken geleden stuurde prof. dr. J. de Vries een brief aan alle uitgelo te medische studenten om hun be langstelling voor een 'vrij' brugjaar te peilen. Van de bijna duizend ge dupeerden vroegen er tot nu toe ruim honderd inlichtingen. Van hen zouden vijftig wel willen meedoen. Het brugjaar is bedoeld om hen die dit jaar niet met de studie konden beginnen alsnog een kans te geven. Daarnaast wil men ook een alternatief geven voor de bestaande opleidingen, tijdens het brugjaar wil men een beeld geven van alle mogelijkheden binnen de gezondheidszorg. Na dat jaar kan ieder eigen capaciteiten en mogelijkheden dan beter beoordelen en op grond daarvan beslissen welke kant hij ut wil: verpleging, artsoplei ding of nog een andere richting. orde moet komen, en zo ja hoe. Dr. Van den Doel wil niet op zo'n voorbeeld worden vastgepind, maar hij illustreert aan de hand hiervan dat de scheidslijnen in de toekomst misschien anders gaan lopen dan nu het geval is. Zoals het nu gaat komen dergelijke vragen nauwelijks aan de orde. Je kiest voor een openbare, een protestantse of een katholieke school, en verder moet je maar afwachten wat ze met je kinderen doen. Als de ouders eenmaal gekozen heb ben moet ook vast staan dat de scho len die idealen waar kunnen maken. Er moet niet een of ander instituut zijn dat een soort staatspedagogiek bedenkt die dan goed is voor alle scholen. De school moet zelf haar eigen doelstellingen maken en deze met deskundige hulp vertalen in een globaal leerplan. Als het zover is kunnen landelijke instituten er aan te pas komen. Zij kunnen die globalo leerplannen verder uitwerken en de school dan een concreet werkplan aanbieden. Uiteindelijk blijft de school vrij in de keus van werkplan nen, toetsen, leermiddelen enz. In de voorstellen die de commissie organisatie leerplanontwikkeling aan de minister heeft gedaan mist dr. Van den Doel deze inbreng vam onderop teveel. Er wordt van bovenaf gedacht cn de scholen kunnen dan weinig anders doen dan aanvaarden wat er gens in het midden des lands is uitgedokterd. Dr. Vam den Doel wil de identiteit van het bijzonder onderwijs verster ken door de discussie over de doel stellingen te stimuleren. De ouders moeten weten wat ze willen. Als ze voor christelijk onderwijs kiezen, moeten ze zich ook bezig houden met de vraag wat dat dan betekent. Zolang dat niet duidelijk is weet je niet wat Je aan elkaar hebt. En geef je de overheid vrij spel om een soort staats pedagogiek te introduceren. LUXEMBURG De Nederlandse mi nister van financiën, Nelissen, en zijn Belgische ambtgenoot, Vlerick, heb ben in Luxemburg een afspraak ge maakt over de terugbetaling aan Bel gië van de schuld die Nederland daar heeft. Die schuld is ontstaan als ge volg van Belgische interventie om, in het kader van bestaande Beneluxaf- spraken, de koers van de Nederlandse gulden te steunen. door Jan Roelfs jpALERMO In het hart van de oude binnenstad van de ogen schijnlijk romantisch Slciliaanse hoofdstad, confronteert de kleine gemeenschap van de Waldenzen kerk de machtige rooms-katholie- ke traditie met een indrukwek kend initiatief. De Waldenzen bouwen er het flatgebouw 'De No teboom', het grootste diakonale centrum ten zuiden van de Al pen, een hoofdkwartier van dienstbetoon, dat in geen verge lijking staat tot de betekenis, die de Waldenzen in Italië hebben. Men kan zeggen, dat de handreiking van een reus de evangelische kerk van de Waldenzen, die ai meer dan een eeuw een pionierspositie in Italië innemen, een dwerg tot ongelooflijke dingen in staat stelt. De Waldenzen, die behoren tot de nog geen 300.000 protestanten in heel Italië en met hun 1600 leden op het even sociaal-economisch weerbarstige als paradijselijke eiland een onbedui dende groep vormen, genieten de om vangrijke steun van de protestantse kerken in Duitsland en Zwitserland bij hun pogingen om te komen tot hen nieuwe centrum, dat het volgend jaar in gebruik wordt genomen. Het gebouw, een oppervlakte van 2500 vierkante meter, dat de komende win ter glasdicht wordt gemaakt, kost voor wat de bouw betreft 3.500.000 DM is gekomen van de actie 'Brot für die Welt' en is centraal afkomstig van de Evangelische Kerk in Stuttgart. De kosten voor de inrichting van het vijf verdiepingen hoge complex worden gedragen door het 'Hilfswerk der Evangelischen Kirchen der Schweiz- 500.000 Zwitserse franken, dat is 425.000,- De Note boom Het pand verrijst in de stadswijk, die van oudsher een triest achterbuurtas pect vertoont: De Noteboom - Noce. De volledige naamgeving zal luiden: Centro Diaconale 'Noce', Instituto Valdese Casa de Fanciullo (kinder huis). De totstandkoming van het ge bouw wordt de kroon op het levens werk van pionier, ds Piëtro V. Pana- scia, een 62 jarige Siciliaan, die al bijna dertig jaar als predikant op het eiland werkzaam is. Het zwakke protestantisme in Italië, geruggesteund door het protestantis me in genoemde centraal-Eqropese land/n, komt met de bouw van 'De Noteboom' op Sicilië tot een ongeken de ontwikkeling, die het conservatieve rooms-katholicisme heeft verontrust, verwonderd, en aanvankelijk zelfs in staat van alarm gebracht. Maar de zichtbare tekenen van de arbeid van de Waldenzer Gideonsbende heeft ge leidelijk een acceptatie zij het vooralsnog in de sfeer van onverschil ligheid bewerkstelligd. Het madon nabeeld, dat bij het bouwrijpmaken van de grond in de onmiddellijke na bijheid als een serieus bedoelde af weer werd opgericht, heeft nu nog slechts ornamentale betekenis. Piëtro Panascia heeft mij van de boot van Napels afgehaald. Brigitte Odd. een Zwitserse studente van een peda gogische academie in Bern, die een stage loopt op het nog oude centrum, met de monumentale Waldenzenkerk, aan de Via Spezio, spreekt Duits en Italiaans. Zij zal gedurende de dagen dat ik mij op deze, volgens sommigen 'voorpost van de derde wereld' zal oriënteren als tolk optreden. Brigitte is in dit verband meer dan een symbolische schakel tussen de hulp- biedende landen, die Sicilië dit pro ject schenken. Het geschenk Piëtro Panascia is als zovelen een jongleur in het krankzinnige Palermo- se verkeer. Onderweg hoor ik, dat er in Duitsland ook door de rooms-ka tholieke kerken voor 'De Noteboom' is gecollecteerd. Dat is die andere mentaliteit van een breed christen dom, dat op dit zonne-eiland nog ver is te zoeken. Het is een losse, maar bemoedigende opmerking tijdens een enerverende autorit. Een rondtocht door de nieuwbouw, een gesprek bij bouwmaterialen en kalkhopen in de kelder van het staketsel. Daar wijst de beminnelijke en bij uitzondering minder emotionele Sicili aan Panascia op 'het geschenk van de hemel', een extra ongedachte dimen sie van het, Duitse geschenk, dat met de aanduiding 'toevalligheid' nauwe lijks kan worden afgedaan. Bij de bouw is namelijk een wel, een bron, ontdekt. Kristalhelder water borrelt op. Inderdaad een geschenk van de hemel in het waterarme Siciliaanse land. De verwondering hierover heerst dagelijks weer. 'Dit water ont vangen wij niet van mensen', ver klaart de Waldenzenpastor. Zijn op merking is verre van theatraal. Hier ligt de mogelijkheid een zwembad aan te leggen met daaromheen een kinder speelplaats. Is dat dan een project voor de jaarlijkse Trouw-Kwartet-Sin- terklaasactie? In het kader van de offervaardigheid van de Duitse en Zwitserse protestanten een 'kleinig heid', maar een badje én een speel plaats zouden bijzonder welkom zijn. Beker water We zitten bij elkaar op een stapel planken. Het beton weert de hitte van de dag. Gefascineerd kijk ik naar het koele, opborrelde water, dat nog doel loos wegstroomt. Piëtro Panascia is een bescheiden man, iemand, die zijn leven lang met minimale middelen pastor is geweest, die zelfs iedere lire heeft moeten omkeren alvorens die te kunnen uit geven. Duitsland en Zwitserland reiken een beker water, wat kan Nederland doen, wat willen de Nederlandse protestan ten doen? Er worden berekeningen gemaakt: zwembad en kinderspeelplaats kosten een slordige 75.000 gulden. Brigitte vertaalt ons commentaar: 'We zullen proberen de harten van onze lezeressen, van lezers, van gezin nen, clubs, scholen en kerken wdrm te maken voor deze schenking'. Het is kil in de grijze keldergewelven van 'De Noteboom', waar het gerucht van de arbeid van de weinige Italiaan se arbeiders, die hier werk hebben gevoinden, doorklinkt. Maar ik word allengs warm, bewogen. Dit christen dom van de praktijk van de mini- groep der Waldenzen is hier uiterma te suggestief, dat zal het ook zijn als we de slums bezoeken, veel méér zien en horen van de sociale- en materiële onmacht, waartegen deze magere voor hoede strijdt, in deze uithoek van Italië, nog ten dele qua leefbaarheid een onderontwikkeld gebied. Brigitte vertaalt het betoog van mijn gastheer, waarin deze het hoe cn waarom van 'De Noteboom' uiteenzet. 'In Palermo kan meer dan de helft van de kinde ren op de schoolgaande leeftijd alleen maar bij toerbeurt naar school, ter wijl ongeveer twaalf procent, hoofdza kelijk afkomstig uit de donkere ach terbuurten, helemaal niet naar school gaat. Analfabetisme en kinderarbeid zijn normale verschijnselen. Honderd jaar zocht wordt. Een tweede lagere school werd tien jaar geleden opgericht. Na de aardbeving in 1968 vonden vijftien meisjes er onderdak; andere kinderen werden er voorzien van voedsel en kleding. De Waldenzen hebben ook een tehuis voor dertig Jongens wezen en kinderen uit probleemgezin nen na de aardbeving kwamen er nog twintig jongens bij. Deze overbe volking maakt lesgeven moeilijk en andere kerkelijke activiteiten vrijwel onmogelijk. Bovendien liggen de ge bouwen nogal verspreid. Mogelijkheden De Waldenzenkerk is daarom begon nen met de bouw van een 'Ecumeni cal Service Centre', waarin onderge bracht zullen worden: een kleuter school, een lagere school, een techni sche school, een kindertehuis en een sociaal centrum. In totaal onderdak voor vijfhonderd kinderen. Het ge bouw zal eveneens ruimte bieden aan twintig appartementen, waarvan de huuropbrengst aangewend zal worden bij de dekking van de exploitatie kosten. Voorts zullen de Zwitserse kerken een deel van de exploitatie kosten voor hun rekening nemen en zoals gezegd ook de inrichtings kosten. De kerk van Hessen/Nassau heeft zich garant verklaard voor een deel van de kapltaalskosten. Een Wal denzer architect uit Florence heeft het ontwerp gemaakt. Het project wordt uitgevoerd door en is het eigendom van de Tavola Valde se. Er is een speciaal comité voor in het leven geroepen, bestaande uit ver tegenwoordigers van de Tavola Valde se, de Federatie van Evangelische ker ken in Italië, de Waldenzen Gemeente van Palermo, de staf en nog drie diakonalc experts'. De Waldenzenkerk heeft al meer dan honderd jaav een lagere school voor protestantse- roi rooms-katholieke kin deren, die nu door 180 kinderen be- Waar nu het monumentale flatcomplex verrijst het nieuwe centrum der Waldenzen in Palermo stonden nog voor kort deze krotwoningen. I Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden j genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra ten die niet onderling met elkaar in verband »U«n moeten in afzonderlijke brieven worden i testcld. Per brief dient een gulden aan post- I 'egels tc worden Ingesloten. Adres: redactie louw-Kwartet, postbus 948, Rotterdam. 1 Vraag: De rode bessen van mijn vuur- doorn zouden zo'n prachtige aanblik kunnen opleveren, maar de vogels (vooral de merels) maken daar spoe dig een einde aan. Ieder jaar weer is I dit een teleurstelling. Is hiertegen oen middel? Ik heb het al geprobeerd met een groot net, maar daar raken de vogels in verward. Foliopapier gaf geen resultaat. Is een bespuiting mo gelijk waar mijn boom niet onder lijdt? Antwoord: Het enige middel is een goedgespamnen net of kooi van fijn gaas. Het is jammer voor de vuur- doorn en voor u. Die prachtige bessen dienen om de vogels aan te lokken en in zo'n struikje kunt u de meest bijzondere vogels waarnemen zoals pestvogels en notekrakers, soms zelfs in een stadstuintje. U kunt een paar belletjes aan een touwtje binden, waaraan u nu en dan trekt. Ook strips aluminiumfolie schrikken vo gels af, maar het blijft een natuurlijk gebeuren waaraan weinig te doen valt. We kennen een vuurdoorn die in het middelpunt van de belangstel ling stond totdat de peren in de tuin ernaast begonnen te rijpen. Spuit nooit. We moeten iets over hebben voor het geluk dat hier nog vogels rondvliegen. Vraag: Weet u waar het middel nusan te koop is? Het is een poeder, waar mee vuile eieren gewreven worden, waarna cr weer een kalklaag overheen komt. Antwoord: Het middel nusan wordt verkocht door de firma Horse Shoe, E. Bargers, Wolweg 52 te Stroe. Het werd in de handel gebracht samen met het eierwasmachinetje Rotomaid. Bij het instituut pluimveeteelt (Spel- derholt) Beekbergen raadt men niet aan de eieren te wassen .Als het wel moet gebeuren, moet men erop letten, dat het water waarmee men afspoelt, niet kouder is dan het water waarmee men begint te wassen. Dit is volgens het instituut nog belangrijker dan het Zwitsers herenhorloge X - automatisch - stalen band Eenzaamheid weer aanbrengen van de kalklaag. Bij grote wasmachines gaat zo iets auto matisch, bij kleine bakken moet men dat zelf regelen en dat gaat niet zo goed. ADVERTENTIE Later maaltijden we met ds Panascia en zijn staf in de tuin van het eenvoudige jeugdinternaat. De kinderen zijn er nog niet, het is begin september, ze komen in de tweede helft van die maand. Als Ne derlander, die weet heef van de pro gressieve stroming in de rooms-katho lieke kerk, is men ieder uur verbaasd over de grote eenzaamheid waarin het pionierswerk van de Waldenzenkerk verkeert. De verhouding tussen rooms-katholicisme en protestantisme is hier nog nauwelijks verbeterd. Ik had dit Italiaanse patroon al en-aren, toen we twee jaar geleden onze actie voerden voor de nieuwe schoolbus voor 'Casa Materna' in Napels, het protestantse centrum van de gebroe ders Santi. Op mijn heenreis naar Palermo heb ik de Santi's bezocht en in de splinternieuwe schoolbus geschenk van de lezerskring van Trouw rondgereden. Het gaat nu om Palermo, de stad en omgeving met tienduizenden werklo zen, waar de rooms-katholieke kerk onmachtig is de armen voldoende te helpen en waar alleen de rijken in staat zijn hun kinderen regelmatig en voldoende onderwijs te laten volgen. In de lagere bevolkingsgroepen met de grote gezinnen, waarin de vrouw volgens de adat een afhankelijke se condaire plaats inneemt, leeft men op het minimum. Het is niet anders, Sicilië is een achtergebleven gebied. Zou men zich grondig in de achtergronden van deze samenleving willen verdiepen, de werkloosheid, de criminaliteit, de in vloed van de Mafia, de woningtoestan den, dan zou men maandenlang in deze wereld moeten rondgaan. Als bezoeker, ook al wordt men door des kundigen rondgeleid, komt men slechts tot oppervlakkige indrukken. Maar indrukken zijn het wel. Aan tafel zit een Duits meisje, Chris tiana, zij werkt in het kindercentrum en spreekt voortreffelijk Engels en Italiaans. Zij krijgt 85 gulden per maand, kost en inwoning vrij. Een Martha van het moderne werelddiako- naat. Wat beweegt het landelijke protes tantse ochtendblad in Nederland om hier te pogen tot hulpverlening te komen. Wie zijn wij? Ik houd een verhaal over Trouw en het Kwartet, over de aanvankelijke Trouw-traditie, de jaarlijkse adoptie van een kinderbescheriningscenlrum. eerst in Nederland, later in België, Suriname. Israël. Napels en nu op Sicilië. Piètro Panascia knikt herhaal delijk bij het horen van de vertaling. Die zegt hem meer dan de correspon dentie, die ik tevoren met hem heb gevoerd. Ik eet verse vijgen en drink Italiaanse wijn. Ik loop later rond-in de kamers, waar de kleding geschenkzendin gen worden opgestapeld. Ik ga in de namiddag met de predikant naar de nieuwbouwwijken, waar de rege ring een deel van de slumbewoners heeft gehuisvest, waarheen de sociale problemen levensgroot zijn mééver- huisd. Dat is een énder hoofdtstuk. Daarover wil ik graag een volgende keer vertellen. De uitdaging is echter nü gesteld. Een dubbele voorziening voor 'De Noteboom', zwembad én speelplaats. Vruchten voor een noteboom! Piëtro Panascia, een hedendaagse Sa maritaan, is hoopvol gestemd. 'Mogen we hopen op de steun van onze broeders en zusters In Holland', zegt hij. 'Die het zo oneindig veel beter heb ben dan de mensen en kinderen in Palermo,' voeg ik er aan toe. De grijze pastor glimlacht. Hij is nog nooit buiten Italië geweest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 17