'De Man van Nazareth' Zwijgen met uitpuilende ogen De echte Falcon! Baptisten roepen op tot gebed voor en hulp aan verdrukten Trouw Kwartet Verontrusten houden bidstond voor synode Najaarspuzzel 1972 Koel, licht, droog. vandaag Beroepingswerk Aannemer omgekomen Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 2 NOVEMBER 1972 KERK/BINNENLAND ADVERTENTIE door A. J. Klei Kostbare boeken kunnen met de beste bedoelingen in de wieg gelegd worden, maar ze groeien bijna altijd op als relatiegeschenk, waarvan we de kassabon bewaren voor de belasting. Maar, zo moeten we el kaar troosten, ook relatiegeschenken kunnen de vriendschap onder houden en bovendien is het beter een duur boek te geven of te krijgen dan een even overbodig als poenig prulding, verzonnen door een fa brikant in opperste wanhoop, omdat hij niet meer wist wat hij zijn verwende clientèle voor moest zetten. Met dit inleidinkje probeer ik de moeite toe te dekken, die ik altijd heb met zo'n duur en, wat je noemt, kloek boekwerk als waarmee de Am sterdamse uitgever Becht nu voor de dag gekomen is: 'De Man van Naza reth' formaat 26.5 bij 30 centimeter, 303 pagina's plus een register van de 104 kleurenfoto's, die vaak meer dan een pagina beslaan (en omdat in dit register alle foto's verkleind zijn op genomen en de toelichtingen uitvoerig, zijn hier nog eens 12 pagina's mee gemoeid). De prijs 125 gulden. Geen boek om eventjes mee te ne men, als je op een achternamiddag even bij je boekhandelaar bent bin nengelopen. Je pakt het op, bladert het doorhé, een artikel van David Flusser en die foto's zijn inderdaad magnifiek maar ja. dat ligt straks natuurlijk allemaal te verpieteren op een glanzende salontafel, naast de uit bundige dozen sigaren, die de jubila ris ook cadeau kreeg. Dit is de éne kant. Maar wanneer ik bedenk wat de mensen soms neertel len voor idiote apparaten ik zag laatst met een half oog een of andere ingewikkelde toestand van meer dan honderd gulden waarmee je baklucht voorkomen kunt (terwijl je voor niks een keukenraam kunt openzetten) als ik zie tot welke onzinnige aankopen de reclame ons opjutten wil, dan krijg ik hoe langer hoe meer zin om 'De Man van Nazareth' harte lijk aan te bevelen. Niet alleen in de belangstelling van diegenen die op fikse relatiecadeaus uit zijn, maar ook in de aandacht van hen, die iemand eens extra verrassen willen. Mijn lust tot aanbevelen komt niet hiervandaan dat ik zeg: alles beter dan zo'n volstrekt onnodig apparaat: 'De Man van Nazareth' is werkelijk een bijzonder mooi boek. Dat 'mooie' is voor een niet onaanzienlijk deel te danken aan de prachtige foto's van Erich Lessing. 'Uit het bijbelse land schap, uit archeologische bewijsstuk ken en afbeeldingen van Romeins- christelijke en Byzantijnse kunstschat ten groeit het fascinerende beeld van een der meest nobele figuren die de schepping ooit heeft voorgebracht', zo tierelliert dc flaptekst. Voor wie in Jezus nog iets anders zien dan een in hoge mate nobele figuur, zijn sommi ge der landschapsfoto's misschien bij na té mooi; ik althans verlangde soms naar een ruigere, hardere toets. Maar, graag toegestemd, ze zijn schitterend om te bekijken. Getroffen word je mijns inziens eerder door de afbeel dingen van de kunstschatten. Neem bijvoorbeeld foto nr. 85 (het register herhaalt nummering en afbeelding, zo dat de gegevens makkelijk op te zoe ken zijn): de Judaskus. Interessant is plaat 94: met een spijker doorboord voetgewricht van een gekruisigde uit de tijd van Jezus. Lessing was juist ter plaatse, toen (in 1968) dit ge wricht opgegraven werd. Bij de foto's (ik moet nog melden dat voor de uitbeelding van het wonder der opstanding gekozen is uit mees terwerken in goud en email uit de romaanse periode) zijn toepasselijke Op de schutbladen van 'De Man van Nazareth' vindt men de afbeel ding van broden en vissen uit de 'Kerk van de broodvermenigvuldi ging' in Tabgha (vijfde, zesde eeuw). Op de linnen band komen de broden en vissen terug. bijbelteksten gezet en wat het overige tekstgedeelte van 'De Man van Naza reth' betreft, deze bestaat uit toegan kelijk geschreven bijdragen van inter nationale deskundigen: theologen en oudheidkundigen. Tussen haken: een boekwerk als dit verschijnt tegelijk in verschillende landen, anders kan het met dat kostbare plaatwerk niet uit. Een historisch-esthetisch boek, zo duidde de geref. nieuwtestamentische prof. dr. R. Schippers der Vrije Uni versiteit te Amsterdam deze uitgave aan toen 'De Man van Nazareth in de directiekamer van de firma Becht op tafel kwam. Hij liep het boek met ons De redactie behoudt zlcli het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) fiublikatle wordt met dc naam van do nzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. PPR (7) De PPR wees een gesprek met de confessionele partijen over de vor ming van een parlementair zes-partij en-kabinet niet af uit haat, maar om dat zij het onzuiver en ongeloofwaar dig acht, dat twee politieke groeperin gen die in de afgelopen jaren in de praktische politiek zich totaal ver schillend opgesteld hebben, nu plotse ling omdat er verkiezingen komen, De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag: dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam: H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag: J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. C. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag: H. de Mooij, Rijnsburg: H. Ottevanger, Bui tenpost: mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem- mers. Den Haag; drs. R. Zijl stra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Posfma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. willen gaan praten over samengaan. Juist de PPR is gekomen met het voorst! om na de verkiezingen een extra-parlementair kabinet te vormen in geval geen van beide blokken een meerderheid haalt. Bij een extra-par lementair kabinet is er geen binding met de frakties en dus geen polarise rend regeerakkoord. In zo'n overgangs periode kan dan nieuw vertrouwen groeien tussen progressieven en con fessionelen. Nogmaals, er is geen haat bij de PPR tegen de confessionele partijen. Wel hebben velen in de PPR er grote moeite mee. dat de confessio nele partijen met een beroep op het evangelie politiek bedrijven terwijl in hun praktische politiek het evangelie zo weinig herkenbaar is. Nunspeet D. A. Dooyewaard Dolle Democraten '70 Na haar jongste congres mist de PvdA het recht, ons land te leiden, omdat zij zichzelf niet eens kan lei den. Dit meent de heer Berger. Maar wat te denken van DS'70. waarvan de leiding zich onverhoeds door een hand- opstekenide meerderheid tijdens het verkiezingscongres een partij-stand punt in zake abortus laat opdringen, dat praktisch met het 'dolle-mina'- standpunt overeenkomt? De partijlei ding speelde het niet klaar, deze even principiële als problematieke zaak naar een studiecommissie te laten te rugverwijzen. Hetgeen wèl gebeurde met enige heel wat minder ingrijpen de zaken zoals bv. die van de zieken fondsvergoedingen. Indien DS'70 bij al zijn ferme praat over 'Waardevast beleid', zó lichtvaardig en onnaden kend omspringt met de meest essen tiële levenswaarden, vergéét het dan maar! Want veel erger dan economi sche teruggang, is de morele afgang waarin DS'70 ons aldus het diepte punt zou helpen bereiken. Wassenaar J. H. Peters Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De verontruste ge reformeerden gaan een bidstond hou den bij het begin van de laatste vergaderweek van de gereformeerde synode, op maandag 20 november. In deze week moet de synode beslui ten nemen, onder meer ten aanzien van de ingebrachte bezwaren tegen prof. dr. H. M. Kuitert en dr. H. Wiersinga. De gebedssamenkomst, die belegd wordt door de vereniging van verontrusten 'Schrift en Getuigenis', wordt gehouden in de Stadsparkkerk, Snelliusstraat 91 te Groningen en be gint om acht uur. Voorganger is ds. E. J. Oomkes te Uithuizen, voorzitter van 'Schrift en Getuigenis'. door en op zijn gezag meld ik dat artikelen als dat van de Duitse rJs. theoloog dr. Josef Blank (over 'De Christus van het geloof en de histori sche Jezus') bij de vleet geschreven worden, maar 'je hebt in een boek als dit zoiets wel nodig.' Prof. Schippers was geestdriftig over de bijdrage van de Jeruzalemse joodse nieuwtesta- menticus David Flusser. die schreef over 'Jezus en de synagoge.' Hij atten deerde o.a. op de opmerkelijke bijzon derheden die Flusser geeft over de farizeeën ('de machtigste groep, die bovendien de algemene sympathie van het volk genoot')de Sadduceeën en de essenen. Ik wil hier graag het slot van het artikel van Flusser doorgeven (het gaat dan over: de jood Jezus en het oristendom): 'Ik ben van mening, dat het beeld van Jezus in onze bronnen ondanks be paalde vertekeningen toch wei duide lijk is, waarbij ik er echter de nadruk op leg dat het hier uitsluitend om de historische waarheid gaat en om niets anders. Want joods bloed is vanaf Pilatus en zijn antisemitische soldaten tot in onze tijd bijzonder goedkoop geweest, en een theologische of ideo logische stok om de joden te slaan is daarvoor altijd gemakkelijk te vinden. Een ding zou ik de lezer echter wel willen voorhouden: .het feit dat Jezus als een goede jood heeft geleefd en is gestorven, zou ons allen met trots moeten vervullen. Want 'iedereen die op deze steen vailt, zal verpletterd worden, en op wie hij valt, hem zal hij vermorzelen' (Lucas 20 vers 18).' Het kan inmiddels duidelijk zijn dat 'De man Man van Nazareth' méér is dan een gerieflijk relatiegeschenk. Ik heb eerder een nogal reclame-achtig stukje uit de flaptekst geciteerd. Maar daarin staat ook: 'Jezus' woorden: 'Voor wie houdt gij mij?' worden ook hier tot ons gericht.' En daar zet ik een streepje onder. Op 23 september is onze grote NAJAARSPUZZEL gestart die duurt t/m 27 januari 1973. De vierde ronde begint zaterdag 4 november. 40.000,- aan prijzen, waaronder 10 verlichte Reliëf-globes t.w.v. 95,-. V. 25 R Rond-boldiameter 25 cm. Na tuurkundig kaartbeeld, waarop de bergen verhoogd en voelbaar zijn aan gebracht, terwijl de landengrenzen ook duidelijk zijn weergegeven. In onver lichte toestand: natuurkundig kaart beeld; in verlichte toestand: natuur kundig/staatkundig kaartbeeld, terwijl bovendien en' tegelijktertijd de zeeën en continenten een visueel reliëf aan zien krijgen, als de globe is verlicht. Schaal: 1 51.000.000; nederlandse tekst; kompleet met snoer, stekker en lamp; mahoniekleurig rond voetstuk en gradenboog. Deze reliëfglobes zijn beschikbaar gesteld door DE EERSTE NEDERLANDSCHE GLOBE INDUSTRIE te ZWOLLE. De betreffende motie luidt:'.bewo gen over de nood van velen in de wereld die te lijden hebben onder oorlogshandelingen, die in allerlei vormen van onvrijheid levenen die gebukt gaan onder ondragelijke zor gen voor' de allernoodzakelijkste le vensbehoeften', roept de Unie op tot 1. het houden van een biddag in de gemeenten 'voor allen die lijden on der oorlogshandelingen, onderdruk king en armoede' 2. Vervolgens zich via de (besturen de) Commissie der Unie te wenden tot de 'regeringen van landen, zowel in het Oosten als in het Westen en in de Derde Wereld, die vormen van onderdrukking van bepaalde groepen omwille van hun ras, godsdienst of (ADVERTENTIE) Geen super Als de heer Degens een verslag wil maken over onze Harmonie- en Fan farekorpsen, moet hij zich wel goed laten voorlichten. Wamt eenmaal per jaar komt niet 'het puik' van de harmonie- en fanfarekorpsen bij el kaar. Het zijn nl. maar hele gewone korpsen, die vorig jaar in hun afde ling het hoogste aantal punten heb ben behaald. En dat zijn er soms maar enkele. Het is beslist geen 'soort superconcours zonder prijzen'. Wel is het een Cultureel Paedagogische Vor mingsdag, maar van dat paedagogische heeft de heer Degens blijkbaar nog nooit gehoord. Als er dan eens één maal per jaar wat geschreven wordt over onze harmonie en fanfarekorp sen, laat het dan positief en opbou wend zijn. Ecfde D. de Groot door H. Biersteker Tegenpaus (2) Mag ik als secretaris van de stichting Magnificat De Vrouwe van alle Volkeren de hartekreet van mevrouw G. Borst-van Dorp beantwoorden? Na enige waarderende woorden gewijd te hebben aan Trouw-Kwartet, vraagt de geacht briefschrijfster: waar haalt pa ter Michel Collin het recht vandaan om de Vrouwe van alle Volkeren en de zieneres van Amsterdam te gebrui ken? Wel, dat recht ontleent deze priester, beter bekend onder de naam paus Clemens XV, aan het feit dat hij de in het 3e Geheim van Fatima geduide Heilige Vader en de door paus Joannes XXIII aangewezen op volger is (ook als 'kardinaal in pecto- re": 28 maart 1960, A.A.S. en 31 mei 1963). Hoe pijnlijk het ook is voor ve le getrouwen rond de Vrouwe, de waarheid is, dat het bisdom en Rome de zaak van de Vrouwe van alle Volkeren heeft afgewe zen, liefst zeven maal! En daarna ons postbusnummer: 5443, Amsterdam. Amsterdam Ue regeringspartijen en de oppositiepartijen en towaar ook de communisten en de NDP-nationalis- ten hebben allen hun instemming betuigd met de oproep van de Verenigde Evangelisch Lutherse kerk in Duitsland (VELKD) om het netjes te houden in de campagnes voor de bondsdagverkie zingen van 19 november a.s. Aan hen zal het niet liggen, zo verzekeren zij om zeerst. Eerder had ook de Evangelische Kirche in Deutschland (EKD) die deze lutheranen weer overkoepelt samen met andere lutheranen, geunieerden en gereformeerden, ook al zo'n oproep tot matiging hef licht doen zien. Die onmiddellijke betuiging var. braafheid aan de kerk van alle kanten tegelijk is opmerkelijk. Ze vinden allemaal dat de kloof tussen de partijen niet mag worden verdiept door vertekening van eikaars bedoelingen enz. De kerken zelf worden eerbiedig in het midden gelaten, ook door Barzel en Brandt Zij proberen de kerk geen stemadvies af te troggelen en hel laat zich ook wel verstaan waarom. In het immen se stemmenreservoir dat de EKD oplevert moet niet teveel beroering gebracht worden. Je weet wa* je hebt, maar je weet niet wat je krijgt. De christen-democraten vrezen de stellingname van politiek geïnteresseerde predikanten, maar de soci alisten vrezen evenzeer de instinctieve reactie van de rustwensende burgers daarop. Het is voor elk van beiden zeer moeilijk te berekenen of dit stemmenwinst of -verlies oplevert. De oproep van de lntheraanse leiders 'om ook in de verkiezings strijd zorgvuldigheid, waarachtigheid en gerechtig heid te betrachten in de weergave van eigen en tegenoverliggende posities' is uit echte bezorgheid geboren. Maar zij heeft natuurlijk hetzelfde effect als vroeger de vlammende radiotoespraken van Henri de Greeve, waarbij ieder zich erin kon verlustigen dat de anderen het nu eens goed uitgemeten kregen. Iedereen pakt er meteen iets uit dat in zijn eigen beleid past Zo zegt dc Strauss-aanhanger Dollin- J. A. Stierhout ger: 'Het zou oneerlijk zijn om niet ook over de consequenties van een bepaald beleid te spreken'. Maar daarin horen de socialisten meteen de dreunende verwijten in de CDU-propaganda je gens het zittende bewind, 'uitverkoop' in de buitenlandse politiek, 'radikalisering en brutalise ring' in het binnenland, 'ontwrichting' in de ecoi.omie van de openbare financiën, 'onderwijsca- tastrofe' enz. Voor de CDU-CSU-politici is dat allemaal spreken over de consequenties, maar de SPD ervaart het als pure angstmakerij. Dit soort slogans hebben er inmiddels al toe geleid dat een kleine 70 bekende figuren uit de EKD een pamflet uitgaven onder de titel 'Wieder das Geschaft mit der Angst', waarvan de oplage in middels van 30.000 op 150.000 gebracht moest Kerk in de tvrri-ld worden. De ondertekenaars zeggen o.m.: 'Er is een vuistregel voor de komende verkiezingsstrijd: wie tegen Brandt en Scheel ageert met het verwijt dat zij het communisme begunstigen openlijk of indirect die heeft in werkelijkheid geen argu menten. En wie het in de naam van het christen dom doet misbruikt het christendom'. Het pamflet bevat een oproep tot steun aan de huidige rege ringscoalitie. De CDU-CSU wordt ervan beticht op angst- en onzekerheidsgevoelens van de burgers te speculeren en deze zelf aan te wakkeren. Geen bisschop of superintendent kan natuurlijk dc partijpolitieke discussie bezweren die ook in de Kerken losbrandt. Nog lastiger wordt het omdat ook de kwestie van al dan niet confessioneel stemmen ermee verweven is. En het debat daaro ver is nèt zo'n warboel als in Holland. Naar de SPD doorgebroken christenen zeggen met de éne aaem dat christelijke politiek niet kan en met de anéere hebben ze het ineens over een 'evangeli- scbe grondimpuls' in de politiek van Brandt jegens het Oosten. En CDU-politici leveren in feite een pleidooi voor deconfessionalisering wan neer ze theologen verwijten van de verzoeningspo litiek van Brandt een geloofskwestie te maken in plaats van een nuchter politiek afwegen van voorwaarden en gevolgen Maar omdat deze verzoeningspolitiek zó regelrecht aansluit bij een memorandum dat de raad van de Evangelische Kirche lang tevoren vergeefs aan de man trachtte te brengen bij de CDU, is het /wijgen van deze kerken in deze omstandigheden wè! een zwijgen met ogen die uitpuilen van welsprekendheid. Rouwen en kiezen Zo kwam ik een artikel in de Evangelische Pressedienst tegen waarin het hoogst merkwaardi ge samenvallen van verkiezingsdag en 'Volkstrau- ertag* werd besproken immers op 19 november worden ook de doden uit beide wereldoorlogen herdacht. Dat komt eigenlijk goed uit, constateert de schrijver Reinhard Henkys van wie ik het volgende citaat aanhaal tot besluit: 'Misschien moet deze keer de gebruikelijke toespraak op Volkstrauertag uitvallen. Maar zo erg hoeft dat niet te zijn, en zeker dan niet wanneer de burgers op weg naar de stembus er eens even aan denken welke manier van spreken in Duitsland tot de noodzaak heeft geleid om eerst h'eldengedenkda- gen en later nationale rouwdagen in te voeren. Laten we maar enkele grote woorden uit grote redevoeringen noemen, zoals vaderland, eer, roem schade, trots, rijk, heilige Duitse bo demEn voorts: 'Werkelijk gedenken van de doden die van dit volk gevergd zijn en dóór dit volk van andere volken, hoeft niet te worden belemmerd door verkiezingen waarbij het niet om kleinigheden gaat, maar om de vredesopbouw voor de toekomst. Op de verkiezingsdag herinneren halfstok hangende vlaggen ons eraan, dat vrede, vergelijk en sociale gerechtigheid de voorrang dienen te hebben'. Van een verslaggever SNEEK De algemene vergadering van de unie van baptisten- gemeenten in ons land heeft in een motie opgeroepen tot gebed voor en hulp aan verdrukten, 'zowel in het Oosten als in het Westen en in de Derde Wereld'. politieke overtuiging toepassen en oorlogshandelingen verrichten of steu nen, daarin duidelijk .stellende dat onze bewogenheid om Christus' wil uitgaat naar onderdrukten en onder drukkers, omdat deze weg nooit naar een blijvende overwinning kan lei den'. 3. De gemeenten aan te sporen regel matige geldinzamelingen te houden voor direkte hulpverlening in noodsi tuaties in de wereld. Een andere motie, door de algemene vergadering aanvaard, had betrekking op het zestig-jarig ambtsjubileum van de hervormde predikant H. Ilasper te Den Haag, en gaf uiting aan erkente lijkheid 'voor diens' werk en inzet voor het geestelijke lied, waarvan de baptistengemeenten in Nederland ge durende lange jaren een dankbaar gebruik maken'. Bekend mag worden geacht, dat de unie van baptisten in zijn zangbundel Lofzangen en Gebe den niet slechts vele liederen heeft opgenomen, die ontleend: zijn aan de grote verzameling geestelijke liederen 'uit de schat van de kerk der eeuwen', die door ds. Hasper zijn bijeenge bracht, maar ook de psalmberijming van ds Hasper bevat; een psalmberij ming die eertijds o.a. ook door de synode van de gereformeerde kerken werd aanvaard maar later weer werd losgelaten. DOMME DINGEN VAN DE DAG Domme dingen overkomen de mensen niet, die doen ze elkaar aan. Wie dagelijks een beetje in zijn krant ronddwaalt ontmoet er vele. In Miami kreeg een 26-jarige politieman een twee pagina's grote verklaring waarin zijn meerdere hem meedeelde dat hij binnen die en die tijd zijn snor moest afscheren en dat hij anders wel kon inpakken. Man en snor stonden er bij, ik moet zeggen een charmante ver schijning. Kon de meerdere een der gelijk groeisel zelf niet opbrengen? Dat zou ik me als enige reden voot een dergelijke domme beslissing kun nen indenken, een ordinair geval van jaloezie. Dat komt meer voor. Maar goed, las ik één dezer dagen niet dat een zekere kolonel Meinderts ook weer aan 't overwegen was of hij geen macht kon krijgen om tegen lange haren op te treden. Dat had Den Toom er nu net zo fraai van af gebracht en zich zo verstandig opge steld door de eenvoudige erkenning dat 's mans haar 's mans eigen zaak is. zoals dat ook het geval was in de dagen van De Ruyter en Tromp, want al die oude helden kunnen ze dan wel van de wanden halen, met hun bepoe derde koppen en al. Hoe komen men sen zo dom? En niet ongevaarlijk, want weer jagen ze een aantal men sen in dit korte leven op aarde als katten in de gordijnen. Het bestuur van de universiteit van Nijmegen was al niet veel wijzer door prof. Duyn- stee tot rector te benoemen. De man zal kwaliteiten hebben, maar zijn op stelling is precies die, die niet bij studenten past. Men is er zo op uit om de studenten te laten studeren, maar waarom bederft men dan eerst het klimaat door een scribent in sen satiekranten tot rector magnificus te benoemen? Dat is toch dom. Dat is toch van te voren te bekijken? Maar ja, wie doet er wat aan.' Zoiets wordt al gauw weer een prestige-affaire. De zo veelste, in Eindhoven bij de hartchi rurgen, bij het NVV en ga zo maar even door. Domme dingen overkomen ons niet. Die doen we elkaar gewoon aan. Wij volwassenen.' BORGER De 47-jarige aannemer G. Kingma uit Middenmeer is gistermor gen in Borger om het leven gekomen. Hij zou volgens de rijkspolitie geen voorrang aan een vrachtauto hebben verleend. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Oudewater: E. M. Bakker te Rijssen, die bedankte voor Ede; te Ommelanderwijk: W. G. Schaap, kand. te Delft Aangenomen naar Koog-Zaandijk: P. Ausoren, kand. te Utrecht; naar Heer enveen: J. C. van' de Berg jr. te Goes- Vlissingen. GEREF. KERK Beroepen te Reeuwijk: F. D. Meyn- hardt, kand. te Kampen, die dit be roep heeft aangenomen. Beroepen: te Apeldoorn N. Schelhaas te Lochem, die geen nieuwe beroepen meer in overweging kan nemen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Bedum: T. Dekker te Capelle aan den IJssel; te Delft: K. J. i Kapteyn te Spakenburg-N. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-W.: H. C. van der Ent te Katwijk aan Zee. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp: C. de Ridder te Nunspeet BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Hengelo: J. A. Malgo te Amsterdam (onafh. bapt. gem.). J. van Baal, De boodschap der drie illusies, overdenkingen over religie, kunst en spel. Uitg. Van Gorcum &- Comp. N.V., Assen, Dr. H. J. Prakke en H. M. G. Prakke, 135 blz., 9,90. Van Baal is voormalig gouverneur van Nederlands Nieuw-Guinea en hoogleraar in de culturele antropolo ge te Utrecht. Hij stelt zich in dit helder geschreven en ook typografisch prettig leesbare boek de vraag waar om religie, kunst en spel zo hoog worden gewaardeerd. Nuchter bezien moet men ze illusies noemen, vanwe ge hun onbewijsbare realiteit (reli gie), symbolische realiteit (kunst) en fictieve realiteit (spel), oordeelt auteur. De schrijver tracht deze vraag te beantwoorden 'vanuit de fundamen tele oppositie tussen het menselijk subject-zijn en het menselijk deel-zijn. De noodzaak als subject deel te zijn en als deel subject, stelt de eis van communicatie, een communicatie, die altijd onvolkomen is. Wat hij met dit filosoferen wil, is stimuleren tot na denken, in laatste instantie ook na denken over de vraag van de moge lijkheid van religie überhaupt'. Men late zich door deze geleerde zegging niet afschrikken; ook als men het met de visie van de schrijver niet eens is biedt het boek veel en veelzijdige informatie in een plezierige, half do cerende en half causerende stijl. Zijn afwijkende visie op Pilatus (130/31) is voor theologen de moeite van het kennisnemen waard. Enkele citaten uit de vele mogelijke. 'De natuur van de vrijetijdsbesteding is een ontman de natuur* (44). 'Die echte stilte is een moeilijke gezel, wier kwalijkste eigenschap is, dat zij spreekt' (45). 'Wij vinden het (zelfs) gewoon cyclo nen meisjesnamen te geven' (54). Niet zozeer diepzinnigheid, als wel veelzijdige kennis, praktische ervaring en heldere zegging maken dit boek tot boeiende lectuur. C.R.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 18