Frans Stroethoff over de Jordaan en godsdienst Onduidelijkheid in zondagsschoolwerk Stroethoff op tv Trouw Kwartet In gesprek met vijf zondagsschoolvereniginge n vandaag Beroeplngswer Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 19 OKTOBER 1972 KERK T2/K2 'Ik wil door de Jordaan. U kunt mij niet tegenhouden', zei koningin Wilhelmina tegen burgemeester De Vlugt van Amsterdam, toen zij in 1936, ter gelegenheid van haar 40-jarig regeringsjubileum in Amsterdam vertoefde. De rijtoer door de Jordaan hier de stoet in de Willemsstraat werd een ongedacht succes. Dr. Grabandt ontmoet in (proefschrift): Van een onzer verslaggeevrs LEIDEN De Haarlemse lutherse predikant (straks: Haagse gods dienstleraar) L. G. Chr. Grabandt is gisteren aan de rijksuniversi teit te Leiden bij prof. dr. P. Roest gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheid op een studie over de godsdienstige beïnvloeding in zondagsschool en kinderdienst. In zijn proefschrift, dat hij de titel 'Op zoek naar eeloof' gaf, brengt dr. Grabandt o.m. verslag uit van zijn gesprekken met zondagsschoolmensen. Deze gesprekken brach ten, aldus dr. Grabandt, onduidelijkheid in het zondagsschoolwerk aan het licht. door JAN ROELFS en HENK BIERSTEKER 'Ik zie ze weer voor mij. Moeder, voor de koffie zorgend, de koffie molen stijf tussen haar knieën, onderwijl met grootmoeder pra tend en vader en grootvader druk en levendig beiden de lange stenen pijp in de mond, het z.g. 'joodje' dat je bij Ploos van Am- stel in de Hartenstraat, een ge renommeerde tabakszaak, bij een half ons cadeau kreeg de kan sen van de Boerenoorlog in Zuid Afrika overwegend. Dit is een passage uit de jeugdherin neringen van de nu 75-jarige Amster damse (Jordaan) evangelist, Frans Stroethoff, die veertig jaar directeur was van de Amsterdamse vereniging 'Tot Heil des Volks'. Hij beschrijft zijn leven in het onlangs verschenen boek 'Er zijn geen grenzen Stroethoff wijdt het eerste deel van zijn memoires aan zijn schooltijd, de armoede van het volk, vooral in wij ken als de Jordaan, de tb.c., diphte- rie. drankzucht, de opkomst van de S.D.A.P., maar vooral het kerkelijk patroon van zijn tijd. Hij was de zoon van een loodgieter, die zich door zelfwerkzaamheid een functie in het bankvak verwierf, totdat de crisistijd hem brodeloos maakte. In de jaren dertig werd hij directeur van 'Het Heil' in de Willemsstraat, samen met 'De Vertireiding der Waarheid' reveil- verenigingen, die niet alleen evange lisch maar ook maatschappelijk grote verdiensten hebben gehad. Stroethoff beschrijft die andere Jor daan, de wijk aan de voet van de 'ouwe Wester', toen deze nog volop een karakteristieke volkswijk was. Ou deren zullen in dit ongekunsteld weergegeven tijdsbeeld tal van her kenningspunten aantreffen, zeker ook namen van vrijwel legendarisch ge worden predikanten en volksfiguren uit die tijd. Stroethoff onderging in vloeden van het Leger des Heils, het toenmalige Nederlands Jongelings Verbond en was reeds de ziel van 'Het Heil', tijdens de omstreden be zoeken van koningin Wilhelmina aan de Jordaan, zowel vóór als na de oorlog. Hij geeft daarvan treffende ooggetuigeverslagen. Het gebouw van 'Het Heil' in de Willemsstraat is een trefpunt geweest van de illegaliteit (Stroethoff noemt onder meer de naam van Van Rand wijk). Het was dan ook niet verwon derlijk, dat hij door de Duitsers werd In het tweede deel van de memoires gaat het over datgene wat het leven van Stroethoff en zijn vrouw na de bevrijding geheel heeft beheerst: de boodschap van de genezende kracht der evangelieprediking. Uitvoerig en enthousiast verhaalt hij van zijn diep ingrijpende ontmoetingen met namen als Herman Zaise, Osborn en Bran- ham de van de conflicten die daaruit voortvloeiden met artsen en predikan ten ('zelfs neutrale en de meest libe rale doktoren legden plotseling een zeer aandoenlijke bewogenheid met het zieleheil van de door hen vrijwel ongeneeslijk verklaarde patiënten aan de dag') en van de belevenissen op vele bijeenkomsten waarin hij zelf voorging en voorbede deed. Een stroom van brieffragmenten van gene- zenen begeleidt zijn verslagen. Juist nu ons van andere continenten zoveel berichten over herleving van het 'pinkstergeloof bereiken, is het van belang hiervan kennis te nemen. Op de scepsis die de 'gebedsgenezing' ook heeft opgeroepen, gaat Stroethoff TJpf HopI niet gedetailleerd en uitleggend in, 1ACt UVC1 hij stelt er eenvoudig bijbelplaatsen en nieuwe getuigenissen tegenover. De problemen in het zondagsschool werk worden naar het oordeel van dr. Grabandt veroorzaakt door een ondui delijk zicht op de verhouding van kinderen en volwassenen en op het doel dat men met dit werk wil berei ken. Vandaar dat dr. Grabandt zich bezig houdt met wat de bijbel over de verhouding van kind en volwassene zegt. In het Nieuwe Testament, zo betoogt hij, worden - verschillende woorden vuor kind gebruikt. Nu eens een woord, dat betrekking heeft op de levenssituatie, waarin mensen zich be vinden in het licht van het Konink- dijk Gods. Dit woord slaat dan op het aan het begin staan van een nieuw leven, zoals kinderen een heel leven voor zich hebben. Dan weer gebruikt men een woord, dat betrek king heeft op de situatie, waarin mensen zich bevinden in het licht, van de opvoeding in Christus, nl. zoals kinderen begeleid moeten worden, omdat zij ten aanzien van het leven nog leerling zijn. Tussen kinderen en volwassenen bestaat geen onderscheid, wanneer het gaat om de overdracht van de inhoud van het evangelie. Gcdurende het gehele leven blijft men kind wat betreft de omgang met het evangelie. De paulinische uitspra ken over hel zogenaamde kindschap Gods slaan alleen op het uiteindelijke levensdoel, waarheen zij op weg zijn, voor wie het evangelie tot een nieuw levensbegin is geworden. Aldus ds. Grabandt. Frans Stroethoff vertelt van de Jordaan voor en na de oorlog gearresteerd en in een der 'dodencel- len' van het huis van bewaring te recht kwam. Zijn vrouw, mevrouw M. A. Stroethoff-Weggelaar, wist Eduard Gerdes, de kleinzoon van een der vroegere voormannen van 'Het Heil' te bewegen bij Seys Inquart voor haar man te pleiten. Deze kleinzoon was met de Duitsers zeer bevriend. Stroet hoff noemt in zijn boek zijn vrijla ting, zoals vele andere gebeurtenissen in zijn leven, een bestiering Gods. Bij dit alles moet in aanmerking worden genomen, dat de auteur, als vriend van de joden, in het weekblad 'Der Stürmer' met foto was gesignaleerd. Wie nog eens wil kennis nemen van de vele godsdienstige stromingen met grote en kleine evangelische werf kracht, komt er in dit boek veel tegen. In het eerste deel van het verhaal, ongekunsteld en soms gemoe delijk van toon, herinnert Stroethoff aan de beslissende episode in zijn leven, een bijeenkomst van het Heils leger in de Amsterdamse Diamant beurs ln 1920. AMSTERDAM Zaterdagavond zal in de NCRV-televislerubriek 'Ander Nieuws' aandacht besteed worden aan de 75-jarige Frans Stroethoff, oud directeur van de Amsterdamse vereni ging Heil des Volks. De uitzending staat aangekondigd voor tien voor elf op Nederland II. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag;dr. E- Bleumlnk, Paters- wolde; mr. Q. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag: J. Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den: Th. Brouwer. Assen; nr. dr. J. Donnar, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hyikema. Bllt- hoven; Jac. Huijsen, Deltt; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Moolj. Rijnsburg; prol. dr. G. C. van Niftrlk, Amsterdam; H. Otte- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmers. Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Bijna zou hij. door bemiddeling van Joh. J. Hesseling van De Standaard en de Christelijke Amsterdammer in de journalistiek verzeild zijn geraakt. (Hesseling publiceerde jarenlang on der het pseudoniem van Jac van Am- stel). In de crisisjaren, Frans Stroet hoff was toen in het bankvak werk zaam en werd werkloos, koos hij voor 'Het Heil', tot teleurstelling van Het Leger, dat hem ook een aanbod had gedaan. Voor ouderen is ook boeiend de her innering die de schrijver ophaalt met betrekking tot Johannes de Heer (on der meer de diensten in de Klove niersburgwal kerk met organist Jan Zwart: 'Waarheen pelgrims, waarheen gaat gij?' 'Neem de wereld, geef mij Jezus). Zekerheid In zoverre bevat dit dan ook geen echte memoires. Want daarin speelt als het goed is de twijfel, de onzeker heid achteraf een belangrijke rol. Het kenmerkende van dit boek is de ze kerheid van een man die het getuige nis van de bijbel met zijn leven heeft tevenifiëerd. Toch zal memige lezer enken: zou Stroethof na dit arbeids- zaam leven niet nog een póór twijfels en onzekerheden overgehouden heb ben, of verdriet over dingen die mis gegaan zijn? Of vertelt hij die alleen aan zijn Zender en zal hij ze ons niet aan de neus hangen? Hoe dan ook, in het tweede deel ziet men een begena digd mens over de alpentoppen van het geloof springen maar men voelt zich zélf temeer behoren tot de toe ziende goegemeente in het dal. Op die manier wordt er wel verbazing ge oogst maar geen grote'navolging. Er komen vanzelf reacties op als 'je kunt niet altijd op je tenen lopen' of 'overschreeuwen ze zichzelf niet?' Op zulke reacties had Stroethoff eens wat gedetailleerder moeten ingaan. Het gevoel dat in de kerken wijdverspreid aanwezig is en dat door 'Er zijn geen grenzen' alleen maar wordt versterkt, is dat hier het mensenleven onder een hoogspanning wordt gebracht die we niet aan kunnen en waar we niet aanwillen. Uitgave Buyten Schippersheyn, Am sterdam. Prijs bij voorintekening 15,- daarna 18,90. Elders ln zijn proefschrift (waaruit we maar een enkele greep doen) wijst dr. Grabandt er op dat vrij algemeen hij godsdienst direct gedacht wordt aan de christelijke godsdienst. Toch biedt naar zijn mening deze identifi catie onvoldoende zicht op het uitein delijke doel van de godsdienstige beïnvloeding. Het is nl. niet zonder meer duidelijk wat onder christelijk moet worden verstaan, en er is ook veel verwarring omtrent de inhoud ervan. Daarom kiest dr. Grabandt voor een ander uigangspunt om de betekenis van godsdienst aan te geven. Geloof is oer-vertrouwen, zegt hij, dat zowel het zelfvertrouwen als het vertrouwen in een ander of het andere inhoudt. Geloof kan in verband worden ge bracht met gevoelens van zekerheid, veiligheid en geborgenheid. De mens is op zoek naar dit geloof. Geloof heeft geen antwoordkarakter maar een vraagkarakter. De literatuur van het Oude en Nieuwe Testament is dour dit antropologisch gegeven mede bepaald. Aldus de gedachtengang van dr. Grabandt, die op grond van deze overwegingen het doel van de gods dienstige beïnvloeding wil omschrij ven als: geloofsoriëntatie. Deze doelstelling heeft gevolgen voor het zondagsschoolwerk. De keus van materiaal en de te volgen weg zullen met het oog hierop opnieuw moeten worden bezien, zegt dr. Grabandt, die vervolgt: op grond van het bijbelse uitgangspunt dient het zondagsschool werk meer op het manthanein (het tot uitdrukking brengen van de vor mende werking die in het leerling zijn en leerling-worden van Jezus ligt opgesloten) en het paidenein (de begeleiding die geboden wordt om de levensweg te kunnen gaan) te worden afgestemd dan op het didaskein (het onderwijs, nodig om de Schriften te begrijpen en het katechein (inwijden in de eerste beginselen van het Woord), zoals tot nu toe het geval is. Stellingen Van de stellingen die dr. Grabandt aan zijn dissertatie toevoegde, citeren wij de volgende: 'De huidige gewoonte om de eredienst een dienst van 'Schrift en Tafel' te noemen en het woord Avondmaal te vermijden, betekent een 'geestelijke verarming, die de geloofsoriëntatie niet ten goede komt'. 'Het ontstaan van zogenaamde 'alter natieve' diensten en de discussie over de vraag of politiek op de kansel thuishoort, kunnen worden verklaard uit een eeuwenlange verwaarlozing van de oorspronkelijke betekenis van het woord liturgie: dienst aan het volk'. 'Het gebruik van elektronische orgels in de redienst illustreert hoe windstil, ademloos en geestdodend de samen komst van de christelijke gemeente kan zijn'. 'Op zoek naar geloof' van dr. Gra bandt komt niet in de handel, maar belangstellenden kunnen dit proef schrift bestellen bij Boekencentrum N.V., Den Haag; de prijs is twintig gulden. Van een onzer verslaggevers LEIDEN In zijn proefschrift 'Op zoek naar geloof' brengt dr. L. G. Chr. Grabandt verslag uit van gesprekken met vertegenwoordigers van vijf zondagsschoolverenigingen. Om te beginnen sprak hil met de heer Jac. J. Sinnema, de directeur van de Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging. Deze vertelde hem dat bij het NZV-werk niet meer alle na druk ligt op de overgave van de kin derziel aan de Heer. Het doel kan nu omschreven worden als: kinderen be kend maken met noties, die in de bijbel voorkomen en die wezenlijk Vuyk/Capelle De redactie behoudt zich hel recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatle wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus *55. Amsterdam. Geen extra van f 4500,- In het bericht 'predikanten wijzen hoger salaris af' in Trouw/Kwartet van 12-10 jl. staat te lezen, dat de (hervormde) synode, in verband met de achterstand, die predikanten on miskenbaar op andere academici heb ben, voorstelt om het jaarsalaris met 4500 gulden te verhogen. Een argeloze lezer zou dit zó kunnen opvatten, dat in 1973 alle hervormde predikanten behalve de gebruikelijke trendverho ging een extra verhoging van ƒ4500,- zullen ontvangen. Niets is minder waar. Het voorstel van de synode houdt in dat in de loop van 5 jaar de periodieke verhogingen met maximaal 4500,- zullen groeien. Deze periodie ke verhoglhgen beginnen op de leef tijd van 30 jaar cn bereiken hun maximum als de predikant 44 jaar is geworden. Als de voorstellen door gang vinden houdt dit in, dat een predikant van jonger dan 30 jaar in 1973 er (structureel) niets op vooruit gaat, een predikant van 30 jaar 60,-, een van 35 jaar 360,- en predikanten van 44 jaar en ouder ƒ900,-. Om legendevorming te voorkomen, leek het mij goed het geciteerde bericht alsnog van deze noodzakelijke kantte kening te voorzien. Den Haag C. Blomaard secr. Bond van Neder landse Predikanten Proficiat fa. Vuyk, Capelle a.d. IJssel, met de houding van het personeel in de recente moeilijkheden. Geen sta king, geen bezetting, geen keiharde onderhandelingen door bondsbestuur- ders, maar een morele steun. Mogelijk valt uit dit stukje praktische christe lijkheid nog wat te leren voor vak- bondsbestuuders en volksvertegen woordigers, die zich nu reeds bezin nen op te verwerven 'voorwaarden' of politieke winst uit dit geval. Als zij en wij iets meer zouden denken als deze werknemers, zouden veel moei lijkheden gemakkelijker op te lossen zijn. Moge het bedrijf van Vuyk de gelegenheid nog krijgen het personeel hun waardering te tonen. Maassluis S. Voorberg Onze harde gulden Naar aanleiding van het grote congres gehouden door de PvdA in Den Haag; daar kwam ook op de agenda wat we wel konden missen voor ondersteu ning behoeftige landen. Een betoger sprak, ja schreeuwde het uit: "Wij hebben een gave gulden, behoren wij niet tot de tien rijkste landen?' Enige weken geleden was ik in Duitsland. Kreeg daar een pamflet in handen waarin met schande gewezen werd op de nationale schuld van dat land: 30 miljard mark, plus de niet te dragen rentelast daarvan. Beschamend voor ons kleine land is, dat onze nationale schuld bijna de helft meer is, ook dat iedere Rotterdammer daarbij nog eens een rekening heeft van ƒ9800,—- schuld plus alle andere particuliere schulden etc. Rotterdam C. A. van Holten Traktement predikant Graag wil ik reageren óp het bericht im Tr/Kw van 12 oktober waarin ver nield werd, dat Zeéuws-Vlaamse predi kanten geen verhoging van hun trak tement wensen. De stellingname van deze predikanten is lofwaardig. Ik meen ook, dat er sober geleefd moet worden, dat we moeiten leren kritisch te consumeren en at we, wat we meer hebben dan nodig is voor een redelijk bestaan, moeten weggeven. Op dit punt hoeven, dacht ik, predi kanten zich over het algemeen niet te schamen. Hun traktement, zeker in de herv. kerk, is niet van die hoogte, dat er veel wagegeven kan worden. Dat door verhoging van het traktement daarin verandering gebracht wordt, is slechts toe te juichen. Er kan dan meer weggegeven worden, en wel juist aan die zaken, waaraan kerkelij ke gemeenten in veel gevallen hele maal niet zo graag geven. Waarop ook prof. Roscam Abbing onlangs op een diakonale bijeenkomst met nadruk wees, dat er voor gegeven moest wor- dën: wereldwinkels, adoptiegroepen van Amnesty International, vredes werk, experimenteel jeugdwerk, enz. Door de verhoging van hun trakte ment voor dit soort zaken te gebrui ken, kunnen predikanten het geld van hun gemeente Indirect op verantwoor delijke wijze besteden en misschien eraan meewerken om binnen hun ge meente een discussie op gang te bren gen. Wat de kleine gemeenten betreft, die de verhoging niet kunnen betalen, daarvan moet ik zeggen, dat er inder daad een probleem ligt. Aan de ande re kant denk ik ook aan iemand, die als predikant beroepen werd in een gemeente, die hem niet betalen kon, naar men zei. De man in kwestie antwoordde toen: 'Niet erg, hier is een stuk papier, laat iedereen op schrijven wat hij verdient, dan delen we de totale som door ons hele aan tal: jullie en ik samen, ieder even veel'. Zo gebeurde en de beroepen predikant had een traktement om ruimschoots van te leven, hij kon er nog van weggeven. Ik bedoel maar: waar een werkelijk geëngageerde ge meente is, daar komt ook geld be schikbaar, omdat de inkomensverde ling zoals wij die kennen in ons samenlevingspatroon eventueel door broken wordt om op nieuwe wijze verder te gaan. Beilen R. Pomp (herv. pred.) Luchtvervuiling Met veel instemming las ik hét sappig artikel in Tr/Kw over luchtvervuiling ln Driel. Toch zou ik, ter voorkoming van misverstanden, graag een kleine rectificatie zien aangebracht. Het is nl. niet juist, dat de Hinderwetver gunning pas zou zijn aangevraagd on der invloed van de actie der omwo nenden. De aanvraag dateert van 19 augustus. De buurtbewoners zijn pas in actie gekomen nadat enkelen van hen op grond van de hinderwet een oproep hadden ontvangen. Deze oproe pen zijn uitgegaan op 18 september. Driel Ds. mr. J. W. Koelman Evangelisch Politiek Appèl Het verslag van de bijeenkomst van het Politiek Werkverband van Pro gressieve Christenen (PWPC) in Tr/Kw van 16 okt. jl. wekte de in druk dat ik het niet eens zou zijn met inhoud en strekking van het zg Evan gelisch Politiek Appèl geschreven door ds. E. Pijlman en al eerder in Tr/Kw afgedrukt. Voor alle duidelijk heid: ik heb mijn handtekening onder dit Appèl gezet, omdat het op een voor mijn besef juiste manier evange lisch partij kiest voor horizontale ver zoening, gerechtigheid en gelijkheid. Terwille van de nodige zelfkritiek en de al even nodige konkretisering heb ik enkel een paar vragen gesteld en een en ander wat toegespitst. Zo heb ik scherper willen formuleren wat wij onder verzoening verstaan. Het is niet gelijk aan versluieren of toedekken, maar wel gelijk aan daadwerkelijk recht doen aan verongelijkten: geen harmoniseren, en wel transformeren, veranderen van situaties. De 'span ning naar twee kanten' die ik in het Appèl bespeurde is een spanning die met een werkverband als het PWPC als zodanig gegeven is: tussen bezin ning en aktie. Aan de ene kant bevin den zich de kerken die al gauw vin den dat je te ver gaat als je (anders) partij kiest. En aan dé andere kant opereren de konkrete politieke partij en die (terecht vragen dat je ook partijpolitiek kiest en (al even te recht) dat je niet dé illusie koestert je handen schoon te kunnen houden. Amsterdam dr. Herman Wiersinga Jongeling Mijn volle instemming met het, stukje over de heer Jongeling in Tr/Kw van 11 oktober. Deze man (en niet minder de SGP) waarschuwen al jaren dat ook en vooral rekening moet gehou den worden met Gods Woord. Men leest toch daarin o.m. wanneer men waar dan ook (toch vooral in de Eerste en Tweede Kamer) niet spreekt, handelt en wandelt naar Gods Woord en wet men geen dage raad zal hebben. Dordrecht J. P. v. d. Tol sr. IS HET WAAR? Ze zeggen: je moet aan je toekomst denken, is dat waar? Wanneer zeggen we dat? Als we staan tegenover jonge mensen. Tegenover die jongen die halverwege zijn middelbare school de zaak erbij laat liggen. Of tegenover dat meisje dat haar met pensioen-en- al-baantje dreigt op te zeggen omdit ze ergens een nood ontdekt heeft die ze gaat lenigen. Goed, we zeggen het ook tegen mensen die al te gemakke lijk zich van hun verantwoordel" heid afmaken en redeneren in trant van: ze zorgen heus wel voor Maar is ook deze mythische uitspn waard om gehandhaafd te wordi Moet een méns aan zijn toekoi denken? In onze samenleving zijn ploma's en bepaalde opleidingen v: een goede weg naar een behoorli; toekomst. Jong-zijn betekent ook iets als: je prepareren op later. Joi zijn is leerling-zijn, zegt Karl Ba) en daar heeft hij gelijk aan. Toch k dit gemakkelijk overtrokken word! In de eerste plaats kan dat 'je t( komst', dus: je eigen toekomst, struikelblok worden voor een mei die de samenleving binnentreedt, denkt goed aan zijn eigen toekoi maar ook aan die van anderen? Dei hij, of leert hij op die manier denken aan de toekomst van ons men? In onze tijd hebben wij geleen hoe belangrijk dit facet is. Een mem leeft naar voren, als het goed is. Dj is juist. Maar hij staat niet alleen. Hi heeft alleen een toekomst als di toekomst wat te maken heeft met d anderen. Anders wordt hij een elleb genwerker. Hij volgt het advies vai zijn jeugd serieus op: hij denkt au zijn toekomst. En in de tweede plaa beluister ik er ook altijd iets verw tens is. Alsof een mens werkelijk zl toekomst in eigen hand heeft. D gedachte kan heilzaam zijn als gaat om er een bijzonder gevaarlijk lijdelijkheid of fatalisme mee te bi strijden. Maar die gedachte kan eve onheilzaam zijn als we alsmaar me harde klappen moeten leren dat hi LE niet waar is. Ik bedoel: zo, geïsoleet aft niet waar. Want ook je toekom moet een geschenk worden, dat j nu horend naar de woorden Gods on bil vangt. De bijbel zegt het kras: andei uit geen dageraad. om Ha A' GEREF KERKEN §r0 Aangenomen: naar Lichtenvoorde: A. Nottelman. kand. te Lichtenvoord ui Beroepbaar: G. F. Hooijer, Vondellai lei 174, Harderwijk, die reeds is beroep! bu: te Bruchterveld, welk beroep Ifro heeft aangenomen. GEREF KERKEN (VRIJG( Beroepen: te Eemdijk: J. M. A. Gro neveld, kand. te Utrecht; te Emmt T. Dekker te Capelle aan de IJssel. GEREF KERKEN (VRIJG BTV) Bedankt: voor Schiedam: K. B. werda te Doorn. CHR GEREF KERKEN Beroepen: te Almelo: P. N. Ribberj Den Haag. zijn om het evangelie te kunnen ver staan, en om hen op een daarmee in overeenstemming zijnde wijze te leren leven. Het tweedy gesprek was met ds. W. Tieman en mejuffrouw J. W. von Hertzberg van de vereniging voor godsdienstige opvoeding 'WesthilP. Deze vereniging omschrijft het doel van de godsdienstige opvoeding in een folder uit de jaren zestig als volgt: het kind trachten ervan te doordringen dat het behoort tot de gemeente van Christus (het woord 'kerk' wordt met nadruk niet ge bruikt, red) en dat het de bijbelse boodschap tot richtsnoer van zijn le ven moet maken. Het derde gesprek was met de heer A. P. Oosthoek van de Ned. Herv. Zondagsscholenbond op Geref. Grond- lag. De bond heeft als doel: de kinde ren de weg naar Christus leren ken nen; zij moeten weten dat zij in zonde ontvangen en geboren zijn, dat zij zonde doen en derhalve Christus als Verlosser en Zaligmaker nodig heb ben. Het vierde gesprek was met bestuurs leden van de Néd. Vereniging van Vrijzinnige Zondagsscholen, welke vereniging zich geroepen wèet jon gens en meisjes in levend Contact te brengen met het evangelie van Jezus Christus in' die brede, niet leerstellige vorm, die in het vrijzinnige protestan tisme door de eeuwen heen kenmerkt (aldus een formulering uit 1968). Het vijfde gesprek was met voorzitter ds. J. P. Dondorp van de Gerêf. Zondagsschoolvereniging 'Jachin'. De ze vereniging richt zich consequent tot 'buiten-kerkelijke' kinderen en ontwikkelt zich steeds méef tot een service-instituut om menBen, die mis sionair zondagsschoolwerk verrich ten, te begeleiden. Tot zover, zeer beknopt, uit de gege vens die 'Op zoek naar geloof* van dr. Grabandt biedt. Taylor Caldwell Paulus, vech voor het licht. Uitgave: Zuid Hollai se Uitgeversmij. Den Haag. Pri y 24,90. Het tweede en laatste deel, dat Tayl Caldwell aan het leven van Paul heeft gewijd tekent Saulus als ongekend fanatieke bestrijder - doder van de eerste christen joden of geen joden. De schrijfster paart andermaal 6oms zeer poëtische stijl aan een listische vorm van reportage, men aantreft in de steniging Stephanus. In het uiteraard sterk geromantii de verhaal, waarin de auteur de h rie van een woelige tijd fel d< herleven, rijst de jood, Saulus Tarsus aanvankelijk op als de chi tenjager, die onder de bescherm van de Romeinen dood en verdi zaait. De beslissende gebeurtenis in het ven van de hartstochtelijke orthodi Saulus, de ontmoeting met God ln woestijn nabij Damascus, is een mot mentale passage in deze roman. Veel aandacht wijdt de schrijfster de weerstanden, die Saulus, de lab Paulus, moet overwinnen, omdat joodse volk hem blijft zien als bloeddorstige verrader. Hat slot van deze boeiende kensch van een mens aan wie niets men lijks vreemd is geweest, bevat verslag van zijn zendingsreizen. Wat in deze roman evenals in eerste deel, dat de jeugd van Saulus behandelt wederom f' peert, zijn de gesprekken, die zowel met ontwikkelde Romeinen met de in-gelovige joodse rab voert en die in het laatste geval doortrokken van oud-testamentist wijsheid. De rijkgekleurde wereld van 'het bije Oostert van die dagen, het lev werken en de 'gelóven' van arm rijk, de Romeinse overheersing, invloed van de Griekse beschav vormen het decor, waartegen de vt al eenzame strijder Paulus rondgJ dè man, die zijn naaste familielf geofferd ziet aan het fanatisme, hij op grond van zijn aanvankeli overtuiging heeft opgeroepen. Het gen Christus' en het 'vóór Chris! zijn de schaduw en het licht in boek dat men verrijkt neerlegt, j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2