Moslems zonder gebedsplaats 'Tegenpaus' Clemens in Amsterdam Trouw K wartet DE KER WERELD vandaag Beroepingswei Boekenetalagc TROUW/KW ARTET WOENSD AG 18 OKTOBER 1972 KERK T2/1 AMSTERDAM 'Tegenpaus' Clemens XV brengt een bezoek aan Nederland. Gisteren heeft hij in Amsterdam een kapel ingezegend en gewijd aan Maria de Vrouwe van alle Volkeren. Tevens heeft hij gisteren het dogma van Maria Medeverlosseres, Voorspreekster en Middelares opnieuw geproclameerd en dat zal de hele wereld weten, want nu is de tijd aangebroken van grote wonderen, die voor ieder zichtbaar zullen zijn. De r.k. kerk kent hem slechts als de fanatieke dweper, de Franse rondrei zende boetprediker Michel Collin, die zoveel oncontroleerbare visioenen en Verguisd hemelse boodschappen in zijn preken deed, dat hij in 1951 uit het priester schap werd ontzet wegens 'val se mystiek en de verbreiding van bijgeloof en vervolgens in 1961 werd geëxcommuniceerd. Maar dat zijn alle maal bewijzen van de verwording van Rome. In 1961 kreeg hij van de aartsengel Gabriel in een visioen het bevel de leidsels van de Heilige Kerk in handen te nemen. Sindsdien regeert hij vanuit zijn 'Klein Vaticaan', een verbouwde boer derij in Clémery in Oost-Frankrijk, de kerk, miskend en verguisd door een afvallig Rome, dat hem niet erkent, hem de mystieke paus, die door de zieners en profeten vanouds is voor speld en door Maria in Fatima is schrijft men ons De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wórdt met de naam van de lusender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Enka-bezetting Als reactie op het ingezonden stuk van de heer Koetsier uit De Bilt naar aanleiding van de rede van prof. Vele- ma, zij erop gewezen, dat ook het gedrag van Akzo-bestuur werd bekriti seerd. Ook werd gesteld dat Akzo door haar laatste besluit overtuigd moet zijn geweest van haar foutieve houding bij haar eerste besluit om Enka-Breda te sluiten. Overigens geen verwijt aan de heer Koetsier want hij moest zijn conclusie trekken uit een half verslag van de belangrijke lezing van prof. Velema. Jammer, want deze zeer actuele lezing was een verslag in extenso waard geweest. Rotterdam J. Hauweling Merkwaardige reactie Hét komt mij voor dat de voorzitter van de KVP toch wel wat merkwaar dig reageert op het congresbesiuit van de PvdA e.a. Er was namelijk in de brief aan de PvdA welke door Van der Louw op het congres is voorgele zen sprake van zoiets als 'voortgaand progressief beleid'. Met andere woor den de KVP acht de huidige afbraak- politiek van Biesheuvel ooit eens de man van een rapport over open heid progressief. De PvdA stelt zich, naar mijn mening terecht, op het standpunt dat het beleid van De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B Bol. Den Haag:dr. E-Bleumlnk, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht: drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Persi N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768Gem.giro X 500. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; nr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Sohaarsbergen. mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hylkema, Bllt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niftrik, Amsterdam; H. Otle- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (2.-H.); H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Biesheuvel oer-conservatief is. Pas als dat inzicht in KVP-kring doorbreekt kan er sprake zijn van kans op samen werking. Men mag, na de onvoorwaar delijke steun welke de christelijke partijen aan Biesheuvel gegeven heb ben, van deze partijen verwachten dat ze dat duidelijk laten blijken of men moet breken met het kabinet Biesheu vel. Aan een dergelijke eis lijkt me niets onbehoorlijks te zitten. Het lijkt me onbehoorlijk de progressieve drie, als die ingegaan waren op het verzoek van de KVP e.a. te laten zeggen dat er thans een progressief beleid ge voerd wordt. Het enige bezwaar dat men kan hebben dat ook t.a.v. AR en CHU door de progressieve drie niet eenzelfde standpunt werd ingenomen. Overigens wel begrijpelijk daar ARP en CHU zich uitgeput hebben in on duidelijke formuleringen. Dat polari satie triest is voor een goed democra tisch bestel in ons land (Veerman) staat nog te bezien. Zou ook in de politiek niet gelden dat men beter koud of warm dan lauw kan zijn? Bovendien berust in landen met een twee partijenstelsel (in de praktijk Engeland, Duitsland en de VS) de politiek ook in polarisatie en niemand vindt dat ondemocratisch. Borne B. H. Kraaljenbrink PPR Vroeger dacht ik dat de PPR een afscheiding was van confessionele par tijen. met het doel, bewust uitdragen van het evangelie op alle terreinen. Gezien hun optreden de laatste tijd. zijn wij ernstig misleid. Zij was de enige partij die elk gesprek met de christelijke partijen zonder meer af wees. Reden: deze christenen zijn on betrouwbaar en onbekwaam. Als par tij zegt zij niet openlijk dat 'christen dom opium is voor het volk' maar in allerlei gesprekken merk je hun haat tegen alle christelijke partijen. Als straks weer enkele predikanten adviseren: stemt PPR, hoop ik dat men ten volle beseft, dat men 40% van ons volk beschuldigt van een leugenachtige houding tegenover onze Heer en Schepper. Vergeet nooit dat ook wij biddend worstelen met de hedendaagse problemen en dat wij ook moeten bidden of Hij onze men sen in deze christelijke partijen kracht en wijsheid geeft om deze problemen op te lossen. Maasland A. Noordam Enka-bezetting (2) Ook ik heb mijn bezwaar tegen de rede van prof. Velema, gehouden op de vergadering van chr. geref. man nen (zie ingezonden stuk van de heer Koetsier uit De Bilt). Waarom altijd zo eenzijdig? Geen woord over de werkloosheid en de benarde positie van die duizenden, 't Doet zo eenzij dig en koud aan. Zo stoot u en ook de kerk vélen af. De schuld ligt altoos aan één kant. In de politiek is het ook zo. De AR partij der 'kleine luijden' wijst steeds de voorstellen van links af. Ook de goede sociale voorstellen. Is het dan een wonder dat er leden van die partij zijn die zeggen: we praten met jullie niet meer. Wie zorgde er dan voor de storm? Ik vind het jammer dat de AR en de christelijke kerken met hun leiders zo weinig weet hebben van wat er om gaat in het leven en denken van een eenvoudig mens, die net of niet kan rondkomen. Ik geloof dan ook dat de top van de confessionele partijen zich goed thuis voelt bij de VVD. Dat zal na 29 november ook wel blijken. Winterswijk G. A. Kuipers Buitenbrievenbussen Dat de PTT de aantrekkelijkheid van de plaatsing van buitenbrievenbussen uitmeet door eer fraaie foto in uw blad en de mededeling dat ook grote re stukken in de bus kunnen worden gedeponeerd is haar goed recht. Dat- de bus ook nadelen heeft blijkt na enkele maanden gebruik. Het ongerief dat men de post op enkele honderden meters moet gaan halen wil men nog voor lief nemen. Maar wel verdient vermelding dat 1. de bussen zo ondiep zijn dat grote re stukken, als dag- en weekbladen, voor iedere voorbijganger uit de bus zijn te halen. 2. de gleuf zo breed is dat kinderhan den ook de resterende post gemakke lijk kunnen lichten, 3. de bussen zo beperkt van inhoud zijn dat bij ontvangst van enkele stukken per dag na enkele dagen afwezigheid de bus vol is en 4. de bezorging zo onregelmatig ge schiedt dat een vergeefse gang ten minste eenmaal per week voorkomt. Wellicht kan de PTT zich eens bezin nen op deze nadelen en op de moge lijkheden deze op te heffen. St. Johannesga W. Thoomos aangekondigd, de paus van de eind tijd. die verkoren is om de kerk te leiden door apokalyptische rampen heen. Met grote felheid keert hij zich tegen elke liturgiehervorming en werpt hij zich op als pro motor van allerlei devoties. Zijn aanhang wordt geschat op zeker twin tigduizend. Er zouden ook nogal wat geestelijken onder zijn, die hoewel ze gewoon in de r.k. kerk hun werk blijven doen, in hun hart toch ge neigd zijn voor Clemens te kiezen. Een van die devoties betreft de ver schijningen van Maria als Vrouwe aller volkeren in de jaren 1945 tot 1959 aan mejuffrouw Ida Peerdeman in Amsterdam. Hoewel deze verschij ningen bij vele conservatieve rooms- katholieken in hoge ere staan, hebben de officiële r.k. instanties ze niet erkend. Clemens daarentegen an nexeerde ze luidruchtig voor zich (hoewel mejuffrouw Peerdeman niets van hem moet hebben) en gaf in 1960 al gehoor aan de oproep van Maria, die mejuffrouw Peerdeman had laten weten, dat de kerk het dogma van Maria Medeverlosseres diende te pro clameren. En daarom was het gisteren zo'n grote dag, dat Clemens was gekomen, om dit dogma nu in Amsterdam zelf af te kondigen. Want als dat gebeurd zou zijn, zo had Maria aan mejuf frouw Peerdeman verteld, dan zouden er voor ieder zichtbaar grote wondé ren gaan gebeuren. Wonderen Die v/onderen gebeuren in onze Her nieuwde Kerk al lang, vertelde kardi naal Emanuel gisteren. Inderdaad, de ze kerk zit vol van de meest miracu leuze gebeurtenissen. Onlangs bij voorbeeld werden op een hostie zo maar de bloedige letters X en V zichtbaar, een duidelijk bewijs van de hemelse zending van Clemens XV. Emanuel vertelde gisteren een ander wonder. De planetariërs (want Cle mens heeft intensief contact met be woners van andere planeten) openbaar den de paus onlangs de eucharistische betekenis van het kruis van de Moe der van alle volkeren. 'Laat nu uitge rekend op diezelfde dag, 14 septem ber, koningin Juliana onze kerk in Nederland erkennen'. (Bedoeld is, dat de stichting, waarvan de kapel uit- Clemens XV. die paus Paulus de leiding in de r.k. kerk belwlsl. proclameerde gisteren ln Amsterdam opnieuw lu i dogma van Maria Medeverlosseres. Voorspreekster en Middelares. Voor hem staan drie kardinalen, links een beeld van Maria cn Christus, die zojuist door de tegenpaus gekroond zijn. gaat, die dag koninklijke goedkeuring kreeg). Toen paus Clemens van deze wonder lijke coincidentie kennis nam, besloot hij onmiddellijk: nu kom ik naar Nederland. Alle dingen moeten mede werken ten goede. Heden is dan die grote dag, die de hemel verkoren heeft. Van nu af zullen de wonderen ook buiten de kerk voor iedèr zicht- ADVERTENTIE) baar zijn, en is het eind der wereld weer een stuk dichterbij gekomen. Het was maar een klein gezelschap, dat getuige was van het feit, dat de wereld zo in beroering zal brengen, en dat was maar goed ook, want de kapel (de voormalige apotheek op de AmstelveenSeweg 35) kon ze net her bergen. Het waren nog geen vijftig mensen, waarvan het overgrote deel uit Clémery gekomen was. Amster damse gelovigen waren er niet meer dan tien. CONCERTGEBOUW AMSTERDAM Interkerkelijk Jeugd koor Watergraafsmeer 15 jaar Jeubileum-concert VRIJDAG 20 OKTOBER. Aanvang 8.15 uur. n.m. U KOMT TOCH OOK? Toegangsprijs 6,- a.i. Kaarten o.a. Concertgebouw. Alle inlichtingen 020-351998. Gemoedelijk De paus bleek een vriendelijke, ge moedelijk keuvelende oude baas van 67 jaar, die allerlei inwijdingsritueel verrichtte, afgewisseld me ekstatische uitroepen, beurtelings in Frans en Duits, zoals 'o kleine Heiland, o dier bare Heiland' bij het in handen ne men van de hostie. Vervolgens werd een mis opgedragen door kardinaal Emanuel, geassisteerd door de kardina len Frangois en Tarcisius, re6p. een Fransman, een Nederlander en een Duitser, allen voorheen reeds geeste lijken in de r.k. kerk. Van de Neder lander Frangois werd verteld, dat hij prior van een karmelietenklooster in Duitsland was geweest. Het was een echt ouderwetse mis zonder moderne poespas en er werd door alle aanwezi gen met toewijding en overgave ge zongen. Na de plechtigheid werd het nog gezelliger. De paus onderhield zich ongedwongen met de gelovigen. Zo zette hij tweemaal een hartelijk 'Happy birthday for you' (in de Fran se versie) in, want twee aanwezigen waren jarig. Met de bijzondere reverentie werd de hoogbejaarde mejuffrouw A. Pijpers (79) behandeld, want zoveel werd wel duidelijk, dat zonder haar edel moedigheid de stichting van de kapel niet mogelijk zou zijn geweest. 'Haar hele leven heeft zuster Anna hiervoor gewerkt en dit is nu de kroon op haar leven', werd ons met eerbied verteld. Een hoogtepunt was het voor zuster Anna, toen de paus haar de heilige hostie liet kussen. 'Onze daad van vandaag is een van de grootste voor de mensheid', zei kardi naal Emanuel nog eens. 'Het brengt het eind der tijden nader'. Een devote Amsterdamse streelde bezorgd haar meegebrachte huismus in zijn kooitje. door H. Biersteker 'Turken breken hier met hun religie. Hier is Aliah niet. Hier is Nederlands leven'. Dat schrijft een van de stagères van de Training Urbane Samenleving van het Dr. W. A. Visser 't Hooftin- stituut te Rotterdam. Die stagères die als onder deel van hun (meestal theologische) studie wor den ondergedompeld in de problemen van de industrialisatie en van de oude stadswijken heb ben een waardevolle bijdrage geleverd in de zojuist verschenen studie 'Buitenlandse arbeiders in Rot terdam'. Het is een bijzonder informatief geschrift geworden, uitgegeven door de Protestantse stich ting tot bevordering van het bibliotheekwezen en de lectuurvoorziening in Nederland.*). Een andere student schrijft daarin: 'Om dan een specifiek religieus probleem wat nader te illustre ren, zal ik het voorbeeld van het gebed neihen. De meeste Turken lieten dit achterwege op de fabriek waar ik werkte en gaven als reden op dat ze doof het werk wat ze moesten doen vies waren en dat het op die manier 'niet normaal' was om tot Allah te komen. Er was één Turk die wel zijn vijl maal daagse gebedsplicht nakwam. Hij trok zich dan terug >n een hoekje van de fabriekshal, spreidde een zak op de grond uit (van de stapel die hij later moest gebruiken om chemisch pro- dukt in af te tappen), trok zijn schoenen uit en volvoerde het gehele ritueel. De andere Turken deden dit niet maar er waren erbij die dan in hun pension wel de gebedsplicht vervulden. Een van de Turken met wie ik samenwerkte bad ook in zijn pension niet: zouden allen bidden, dan hij ook, net als hij het in Turkije had gedaan, waar het 'normaal' was dat iedereen bad. Toen ik hem vroeg of hij daarover geen wroeging had (ik gebruikte het Turkse woord dus hij kan het niet misverstaan heoben) antwoordde hij bevestigend en voegde daaraan toe 'ik misschien dood', blijkbaar de straf van Allah vrezend'. GELOOFSCRISIS Er zijn in ons land meer dan veertigduizend islamieten werkzaam (Turken, Marokkanen en Tunesdërs). Hun komt naar West-Europa dompelt hen meestal in een geloofscrisis. Ook als zij wel in staat zijn de sala'at te verrichten want er zijn ook nog wel bedrijven die daar de gelegen heid toe scheppen dan doen toch velen niet meer mee. De verontrusting daarover onder hun Het geloof van hun jeugd Een Koranschooltje in Marokko. geloofsgenoten kan tot hevige conflicten leiden. De overgang van het Turkse platteland naar een bruisende metropool als Rotterdam is een schok die niemand onzer kan meevoelen. In het begin Klamp je je vast aan alles wat de moslemse traditie je heeft meegegeven. Je loopt langs de opengewerkte varkens in een slagersetalage met dezelfde gêne. waarmee een gereformeerde veron dersteld wordt langs een sexboetiek te lopen. Maar als je al zo lang de oproep van de muezzin niet meer hoort maar fabrieksfluiten in de plaats ervan, als er geen imam in de buurt is, geen ritueel geslacht vlees is te krijgen en de vasten maand niet zoals thuis kan worden nageleefd, waar blijf je dan? Achterin het boek van het Visser 't Hooftinstituut staat ook een schets van de rol die de kerken in de problematiek van de buitenlandse werknemers zouden kunnen spelen. Er worden een heleboel nuttige tips in gegeven en het is begrijpelijk dat de maatschappelijke nood van deze mensen daarin op de voorgrond staat. De vraag die mij iptrigeert is of de. kerken zich niet ook in hun geestelijke nood moeten verdiepen. Zending onder hen drij ven wordt meestal, gezien hun onderworpen posi tie verwerpelijk gezcht. Al heb ik wel eens het gevoel dat- we hen daarmee als mens meer serieus zouden nemen dan met de volstrekte onverschil ligheid die zij nu ontmoeten. Het zou overigens best eens de taak van de kerk kunnen zijn om hen beter in staat te stellen het geloof van hun jeugd te beleven. Gelden ook hier niet de regels van fair play? Ik denk aan de hulp die de grote zeudingsman Hendrik Kraemer destijds islamiti sche zendelingen bood om zich in Den Haag te vestigen. He' heeft mij al een paar keer getroffen dat na discussies in grote congreszalen over zending en dialoog, onder meer met de islam, na afloop m.-slems de asbakken kwamen legen en de zaal Kwamen aanvegen. Die dialoog zou dus hier ten lande kunnen beginnenGewoon in een ge sprek over eikaars godsdienst. Dit veronderstelt actie je laten inschakelen in het werk dat er al gebeurt op maatschappelijk terrein, liefst in sa menwerkingsverbanden met buitenlandse arbei ders zelf. Dan komt er vanzelf een moment waarop je wederzijds informeert naar het diepste wat je beweegt. Juist nu er in Nederland weer zoveel stemmen opgaan die de tijdelijkheid vah het verblijf van buitenlandse werknemers hier benadrukken is het even inconsequent als schrijnend dat er niet veel meer aan wordt gedaan om hen te helpen hun identiteit te bewaren. Een subliem middel daartoe zijn de radio-uitzendingen in hun talen. Maar van de toch al veel te beperkte tijd daarvan (2 V3 uur per week te verdelen tussen zeven nationaliteiten!) werd onlangs nog weer eens een half uur afgeknabbeld, gezien de komst van nieu we zendgegadigden. Een grof schandaal het is zo ongeveer de enifje band aan thuis die zij hebben. Dat brengt mij op de nieuwe huisvesting van de EO: het Lutgeruscollege, een monumentaal gebouw uit het rijke roomse leven in Hilversum. Het was door de gemeente en de stichting bij stand buitenlandse werknemers ideaal bevonden voor de huisvesting van een groot aantal buiten landse arbeiders. Maar daartoe moest het bedrijfs leven over de brug komen. Er werd eindeloos over geconfereerd en de- EO die een tweede serieuze gegadigde was, wachtte beleefd. Het be drijfsleven was door de pleidooien van de stich- iing en het gemeentebestuur niet over te halen: de situatie op de arbeidsmarkt was zo onzeker, enzovoort. Toen verkocht het aartsbisdom Utrecht dal nu eindelijk wel eens geld wou zien het gebouw aan de EO. Als ik de liederen van Johannes de Heer op hoor klinken uit de kapel van het Lutgeruscollege moet ik onwillekeurig denken aan de machteloze vreemdelingen onder ons, aan het bedrijfsleven dat niet over de brug wou komen en aan het aartsbisdom dat geld wou zien Ik kan het ook niet helpen Besteladres; Prisma-Lectuurvoorziening, Park weg 20a te Voorburg. IS HET WAAR Is het waar wat ze zeggen: gt woorden, maar daden? Dit is een t die typische halve waarheden. En 1 ve waarheden zijn vaak hele leuge Natuurlijk is er een soort sprek woorden gebruiken, dat geen zo( aan de dijk zet Wij weten 't vi prachtig te vertellen, maar om er i van terecht te brengen, ho maar. V eerlijke pogingen om allerlei toesl den te democratiseren zijn doodgi pen in eindeloos gepraat. Niet v niets is het leiden van een gespi dat door meer mensen gevoerd m worden een vak, al kan men ook overdrijven. Maar dit alles is g reden om alle woorden verdacht gaan vinden. Zelfs daar waar n deze mythische uitspraak vaak j heft, op het voetbalveld, gaat het i alleen om daden. Aan de daden op grasmat zijn vaak heel wat woori voorafgegaan. Woorden die een paald speltype van eigen club of de tegenstander omschrijven. W< den die de spelers moed moeten praten, hun moreel moeten opvi len. Om in dit leven de weg te we moeten or heel wat woorden ges] ken worden. Doorgehakte knopen niet altijd ontwarde knopen. Heel problemen moeten eerst grondig nalyseerd worden en zulke anal] vragen om woorden. Wie het bleem zinnig onder woorden brengen heeft al een behoorlijke drage tot de oplossing geleverd, den waarachter geen onder woor gebrachte gedachten liggen blij meestal slagen in de lucht te 2 Jezus heeft veel gesproken toen hier op aarde was. Wij hebben slechts een fractie van in de evai lieën. Toen Hij uitgesproken was d Hij wat. Toen deed Hij wat gezegd had. zodat wij het kon begrijpen Hij zei, dat je God er naaste lief moest hebben. En dat d Hij toen. Aan het eind liet Hij wat dat voor Hem in het alleruite betekende. Bij Hem was het woof én daden. BEROEPINGSWERK NED. HERVORMDE KERK Broepen: te Oudewater G. v. d. te Zalk. Bedankt: voor Joure A. J. de Bui Yerseke. Beroepbaar: G. H. Korporaal, W hoornweg 25, Gorinchem, W. Schaap, kand. Verversdijk 156a D Toegelaten tot de evangeliebedie) T J. de Heer. F. C. Donderst 32bis Utrecht, H. E. G. Reefhuis Ruysdaelstraat 70 Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen: te Zwolle H. Olden, n pred. te Baarn, te Bruchterveld G Hooijen, kand. te Bruchterveld, dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Groningen-NO ziekenhuispred. aan het Acad. kenh.) F. Strlkwerda te Santpoort. Nagekomen bericht: te Sleen deed 24 september intrede M. Uittenbo wiens beroeping en aanvaarding verzuimd hadden te melden. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Drogenham J. M. Groeneveld, kand. te Utrecht. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Poortvliet J. Karen) Opheusd'en, voor Wagendirgen Ch. d. Poel te Yerseke. Beroepen: te Rotterdam-Alexander der K. de Gier te Den Haag. Het Volkomen Groenteboek, uitgi ven door Meijer Pers op initiatief' Albert Heijn N.V.; 208 blz. P 9.96. Alleen in de Albert HeijDt kei verkrijgbaar. AlKert Heijn is op het prima i gekomen zijn serie kookboeken uil breiden met dit boek over groenl De titel verwijst naar een eer verschenen Albert Heijn kooklx Het Volkomen Vleesboek dat i groot succes werd. Zo zal het met kookboek ook wel gaan. Het W samengesteld door Ans Verheul Ton van Es en geeft behalve I grote hoeveelheid recepten, ook na ge informatie over de voedingswas van de verschillende groenten, cod natiemogelijkheden met vlees, schillende sauzen waarmee groed 'verlekkerd' kunnen worden, groenten zijn per soort ingedeeld als bladgroente, peulvruchten, sten gewassen, knolgewassen, waar de n appels bij behandeld worden) en die hoofdstukken staan dan weer groente korte inleidingen over de I komst en bijzonderheden van juist groente. In die inleidingen I meestal ook in welke tijd van het de groente verkrijgbaar is. Het handig geweest zijn een kalender groenten voorin het boek af te dt ken. Want al kan alles tegenwoot wel ln blik of diepvries gekocht den, veel kokers en kooksters re in de praktijk wel met seizoengn ten rekening houden. Het boek ziet er smakelijk en k« uit. Nieuw lijkt het onverslij» maar de ervaring met het Vlees, is op dit punt slecht. Na korte laten de bladzijden los. Hopelijk boek wat steviger. Veel kleuren" traties (die altijd zo eetlustopweki zijn) en tekeningetjes maken kookboek tot wat het eigenlijk eerste plaats moet zijn: een kP leesboek. Dat de recepten niet volgende recepten overbodig hoeft geen betoog. Een volk* groenteboek bestaat niet en kif leen door liefhebbende koks verzonnen worden. Van een onzer verslaggevers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2