Bijbelfilm is
'handvat' voor
het verleden
Donja Saskia en haar prins
*35
Wijl
il
$§§L
Tv »•-.
iff:
dsgpecept
TV-schaakmatch
Nederland-Polen
Noodkreet van;
een hartpatiënt
Opmerkelijk
Rijst met zalm
VEELGELEZEN
JEUGDBOEKEN
TROUW/KWAK IET KIJDAG l i OKTOBER 1972
MARY PERKINS
LOWIETJE
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Wanneer het joodse gezin in Jeruzalem op de avond
voor het Paasfeest, de Sederavond, aan tafel zit en zingend de vraag
is gesteld: 'Waarom is deze avond verschillend van alle andere?' en
de matzes de ongezuurde koeken worden gegeten, staat er een
lege stoel aan het hoofdeinde van de tafel.
IN DE GOUDE GAPER door W. G. VAN DE HULST, plaatjes van W. G. VAN DE HULST Jr.
256. De Maarschalk, z'n linkerwang
gezwollen, ligt op z'n rustbank, kijkt
Tinus aan, herkent hem: de man-met-
de-ezel, die het leger de weg wees
langs de achterzijde van 't prinsesse-
lijk kasteel.Hij denkt aan de prin
ses. En plotseling denkt hij ook
aan iets anders
Is dat een kruidenman? Misschien
kan die
Hij schijnt z'n kiespijn geheel te
vergeten. Hij vraagt: 'Kun jij mij een
'baardmannetje' bezorgen? Ik heb ge
luk nodig
Een baardmannetje?'Wat 'n
dwaas,' denkt Tinus. Maar hij zegt:
'Uwe edelheid, ik heb kort geleden
een baardmannetje gebracht in de
'Goude Gaper" bij de juffrouwen van
de winkel
De Maarschalk veert op. Tinus ziet,
hoe er schrik in zijn ogen is, hoe een
bleekheid trekt om zijn neus. Waar
om? 'Ga daar heen!' zegt de Maar
schalk. 'Koop dat ding voor me.
Breng het hier!'
Onrustig stapt hij de tent op en neer.
Tinus weet niet, of die bulderbas
denkt aan z'n kiespijn, z'n baardman
netje ofaan de Goude Gaper.
Heeft die hoge heer dan iets met de
Goude Gaper te maken?
KARELTJES GROTE AVONTUUR
45. 'Welnee' zei de kofermaker. 'Ik
viel helemaal niet op. Alle kerels in
Turkenland dragen een slappe pof
broek of een rare kamerjas en ze
hebben ook allemaal slappe sloffen
aan. Ik droeg ook een oude kamerjas
en die was versierd met allerlei ster
retjes en halve maantjes. Echt Turks
dus. Het enige Turkse, dat me ont
brak was een tulband. Maar ik maakte
me snel meester van een gewone
bloempot en zette die omgekeerd op
mijn hoofd. Toen scharrelde ik zo'n
br-ftie de stad op en neer, want ik
dacht dat ik misschien wel ergens
een baantje kon vinden. Doch plotse
ling werd mijn oog getroffen door
een groot gevangenisachtig gebouw.
Een primmige krijger stond erbij op
wacht en slechts een doodenkel ven
stertje met tralies zat in de muur. Ik
vroeg aan een juist passerende Turk:
'Hela. kalief van Bagdad! Wat is dat
voor een gebouw daar?' 'Daar
woont de beeldschone dochter van de
Sultan, o edele Sidi Bey,' antwoordde
de Turk. 'Een boze tovenaar heeft
eens voorspeld, dat het lieve kind
zeer ongelukkig zou worden, als ze
van een man ging houden. Daarom
houdt de Sultan haar buiten be 'c
FERDNAND
1
ÏSSÉ
7/330 Vs- K
Ook een extra glas wijn wordt inge
schonken. Want de orthodoxe joden
verwachten nog altijd de profeet Elia,
die eens de verlossing van het joodse
volk zal aankondigen. Daarom moet
ook een van de kinderen de kamer
deur openen en zien of het Elia ziet
aankomen.
Zo wordt in de vierde aflevering van
de filmserie 'Achtergronden van de
bijbel' de schakel gelegd tussen de
viering van Sederavond waarop de
uittocht uit Egypte wordt herdacht,
de oudtestamentische tijd van de pro
feten en het begin van de tocht door
de woestijn, die het volk Israël onder
Mozes leiding maakte. Tal van andere
aanknopingspunten om verband tus
sen het heden en de bijbelse tijd te
leggen toont de film, want Israël van
vandaag biedt daarvoor ook nog veel
mogelijkheden.
'Achtergronden van de bijbel' is ei
genlijk bedoeld als een nieuwe filmse
rie voor de schooltelevisie. De film is
in opdracht van NCRV, KRO en de
schoolorganisaties PCOF en KOF
gemaakt met de bedoeling de be
staande filmserie, die was samenge
steld uit archiefmateriaal, te vervan
gen door recentere opnamen. Negen
van de dertien delen zijn inmiddels al
's morgens voor de scholen uitgezon
den en zullen herhaald worden.
Toen men eenmaal bezig was met de
eerste schooluitzendingen bleek, dat
ook volwassenen erg geïnteresseerd
waren. Land en volk van Israël genie
ten vooral in Nederland, en niet bij
christenen en joden alleen, grote be
langstelling en de liefde voor het
land uit zich in ontelbare toeristische
reizen al dan niet vanuit een geeste
lijke achtergrond. Daarom heeft zowel
NCRV als KRO besloten de serie uit
te zenden in de vroege avonduren. De
eerste zeven afleveringen verzorgt de
NCRV, steeds op dinsdagavond tc be
ginnen om half acht. De KRO neemt
de uitzendingen over op maandag 13
november en blijft dan voortaan op
de maandagavond uitzenden.
De bedoeling van de makers is
geweest 'handvatten' te geven om de
kinderen de kans te geven zich voor
van alle mannen. Ze woont hierachter
die muur in een schi rend paleis,
maar alwie een stap in naar richting
wenst te doen, nou, die vergaat het
s:f-cht, want de speren van de wach-
ters zijn scherp! Je zou dus een vogel
moeten zijn om bij haar binnen te
Lome-». Een vogel kan tenminste vlie
gt n, en dat kun jij niet, Sidi Bey!
Hahaha!' Met die woorden liep de
Turk er weer vandoor en ik dacht:
'Zal ik dan een eens even laten zien.
dat ik wel degelijk vliegen kan!' Ik
haastte me terug naar het bos en
haalde mijn koffer weer tevoorschijn.'
door P. J. Risseeuw
—32—
DE BRAZILIAAN
De Brazilianen lupen naakt. Ze be
schilderen hun lichamen met het
zwarte sap van een soort appel die
Jempata genoemd wordt; de soldaten
noemen hem Jan de poep. Op hun
hoofd hebben ze vogelpiumen. Alleen
het haar van de kruin hangt neer.
Verder zijn alle lichaamsdelen ont
haard tot en met hun mannelijkheid.
Hun neuzen zijn zo plat als die van
de Chinezen. De vrouwen dragen het
haar lang, behalve als zij weduwe
zijn. Alle Brazilianen zijn bang voor
boze geesten. Het wemelt onder hen
van waarzeggers. De veelwijverij is in
ere, de mannen verzorgen hun vrou
wen goed. behalve als ze dronken zijn
(zoals bij o.is). Ze gaan graag met
hun vrouw op stap. Dan loopt de man
vooruit om wild te schieten en bij
terugkeer loopt de vrouw vooraan om
onheil te bezweren. Vaste etensuren
houden die mensen er niet op na en
hun huizen hebben geen muren. On
der een dak van palmbladen huizen
vele gezinnen bijeen. Geslapen wordt
in netten die hoog boven de grond
hangen vanwege de vrees voor
wilde dieren en opstijgende dampen.
Alle mannen zijn dolle drinkers en
dansers. Zo lang ze dansen hebben ze
geen honger. Gevangen vijanden wor
den vetgemest cn bij feestdansen op
spitten -gebraden.
Daar Zijne Excellentie ook de in
heemse bevolking wenst te leren ken
nen maken wij af en toe een rit het
binnenland in. bij voorkeur zonder
gevolg. De inboorlingen heten Tapoe-
yers, het zijn menseneters. Een ande
re. hun vijandige stam zijn de Toe
pi's.
Zo vaak we de Tapoeyers in het bos
tegenkwamen, behandelden ze ons
schappelijk, en dat terwijl ze geen
weet hebben van de hoge rang van de
graaf. Als ze je reeds eerder hebben
ontmoet ontvangen ze je met om de
hals geslagen armen. Dat heeft me al
goede :ie--n bedorven en ik heb
er piet zoveel. Wanneer ze veel onge
mak onderling hebben gehad, kunnen
deze mannen echte toneelspelers zijn.
Ze wenen en slaken diepe zuchten,
maar de traantjes zijn spoedig ge
droogd. Ze houden van kinderen en
dat is een goed teken
STRIJD EN UITVAART
Twee weken nadat Saskia bij Wouter
Volkerts was aangekomen ontmoette
2e voor het eerst Wouters enige zoon
Pietcr, offieier in het leger. Hij be
antwoordde aan de voorstelling, die ze
zich van hem had gevormd. Óp zijn
neef Diederik leek hij weinig. Hij was
ook een paar jaar jonger, geboren in
1617. Een jongen zonder geduld, zei
oom Wouter.
Pieters rosse haar stak vuil af bij zijn
rode uniform. Of hij al dan niet
tevreden was met de hulp, die zijn
vader had gekregen, liet hij niet blij
ken. Saskia. die bedrijvig heen en
weer liep, ving brokstukken op van
het gesprek tussen vader en zoon.
En ondertussen taxeerde Pieter Vol
kerts wat voor spek zijn vader in de
kuip had.
Een deemoedig weesmeisje had hij
verwacht. Wat hij zag was een jonge
vrouw die kalm haar gang ging en
zich ogenschijnlijk niets van hem aan
trok. Geen spekje voor mijn bekje,
begreep hij. Saskia leek hen. er trou
wens een van de soort, die de boot
afhield. Nu ja, met de vrouwen had
hij nog wel de tijd. Wat hem betrof
kon zijn vader zijn zin krijgen. Hij
was bereid zijn vaders nieuwe hulp te
behandelen met het respect, dat hij
zijn moeder had betoond. Saskia leek
trouwens wel op die moeder van hem,
de geduchte Ariaantje, Waardenburgs
eigen zuster die evengoed als hij haar
mannetje stond. Hoe oud zou dit
weeshuiskind wezen? Naar haar ge-
te stellen hoe Israël er nu uit ziet en
hoe het er vroeger ongeveer toege
gaan zou zijn. Bij deze uitleg zijn
de makers beslist niet op kniehoogte
gaan zitten, zodat de volwassen kij
kers er ook hun voordeel mee kunnen
doen.
Iets meer over die 'handvatten'.
Wanneer er in de bijbel staat: 'Ze
gingen op van Jericho naar Jeruza
lem' dan laten filmbeelden zien, dat
'opgaan' letterlijk moet worden geno
men. Want een afstand tussen Am
sterdam en Hilversum van 30 km. en
dat is de afstand van Jericho naar
Jeruzalem ook, betekent klimmen van
bijna het laagste punt ter wereld 400
m. beneden de zeespiegel tot de zeven
bergen 800 m hoog, waarop Jeruzalem
ligt.
Negen maanden van voorbereiding is
aan het maken van de film vooraf
gegaan, waarbij niet alleen Israël als
doel werd gekozen, maar ook andere
landen van het Midden-Oosten, Grie
kenland. Turkije en Rome. Van de
deskundigen, die het meeste werk ver
richt hebben, moeten genoemd wor-
der de predikant dr. Jan H. Meesters,
pater drs. Ton van den Ende en
regisseur en cameraman J. W. Muller.
De makers hebben zich het beslist
niet gemakkelijk gemaakt, maar dat
mocht ook niet, want het is geen
originele gedachte films over Israël te
maken. De televisie heeft er veel
laten zien. Deze grote 'concurrentie'
maakt dat de makers zich wel mogen
afvragen: wat gaan wij nu doen. En
dan blijkt er nog keus genoeg te zijn.
want Israël biedt nog mogelijkheden
genoeg.
Kijkers, die de eerste twee afleverin
gen hebben gezien zullen misschien
enigszins teleurgesteld hebben opge
merkt zulke opnamen al eerder te
hebben gezien: autotochten langs de
afwisselende landschappen, gewassen,
die op de nog maar kort geleden
gecultiveerde grond groeien en de
nieuwbouwsteden.
Toch is het de opzet niet om een
toeristische sigtseeang te maken
met vermelding van achtergrondgege
vens hoe het er in de bijbelse tijd uit
zag. Na de ouverture van de eerste
drie afleveringen volgende week
dinsdag de derde wordt het alge
meen overzicht besloten en gaat de
serie er anders uitzien.
Dan wordt chronologisch de bijbelse
geschiedenis gevolgd, waarbij op ori
ginele wijze aandacht wordt besteed
aan plaatsen waarvan men denkt dat
een bepaalde gebeurtenis zich heeft
afgespeeld. Bij de serie hoort een
boekje, waarin de tekst bij de film is
ADVERTENTIE
Tenten in de Negevwoestijn stonden er al in Abrahams tijd. Ondanks t*;ct
vernieuwing kan men zich in Israël makkelijk beelden vormen van hoe
ten tijde van het OT was.
vermeld en nog meer achtergrondgege-
gevens onder andere geschreven door
dr. O. Jager. De kwaliteit van de
foto's in het boekje laat jammer ge
noeg veel te wensen over. Beter
daarentegen zijn de dia's, die men te
vens kan verkrijgen.
HILVERSUM Nederland gaat via
de televisie met Polen schaken. De
KRO-tv zendt op 6 november deze
primeur uit, die iedere week op
maandagavond wordt vervolgd. 'Tele-
zet' zoals de nieuwe rubriek gaat
heten, duurt vijf minuten. Het initia
tief is afkomstig van Polen.
De match zal bestaan uit een partij,
door Nederland te spelen met wit.
waarbij de zetten worden bepaald
door middel van door de televisiekij
kers in te zenden briefkaarten, waar
op zij hun keuze voor de zet uitspre
ken. De door de meerderheid van de
kijkers aangeduide zet zal telkens op
het televisiescherm verschijnen en
naar Polen worden overgeseind. Even
eens komt de door de Poolse kijkers
in meerderheid gekozen zet op het
scherm.
De bedoeling is dat fier week een zt
met wit en met zwart wordt uitge
voerd. Indien de partij na 30 zetten,
d.w.z. bij het begin van de grote
vakantie in 1973 niet ten einde is. zal
arbitrage plaatsvinden.
len,
HILVERSUM Het progran%eC
'Noodkreet van een hartpatiënt' op^r"m
een reeks documentaires over ack
onderwerpen die iedere veertien eze
gen op hetzelfde tijdstip door d
NCRV-radio zullen worden uitgei net
den. rorr
In de eerste documentaire,
middag om kwart voor twee op fp-.!
versum 2, vertellen enkele patiëm fct
van de 1.700 hartpatiënten, die i l
steeds op wachtlijsten staan wt
ernstige psychologische gevolgen Ker
lange wachten heeft op de toch kei
wankele gezondheid. wo
Meningsverschillen over de vraag js
de hartchirurgie een aparte piï
moet innemen in de geneesku
leidde in Eindhoven en Tilburg zij
een operatiestop. Intussen worden afs
drie van de elf klinieken geen o; (er
hartoperaties meer verricht, hoe
de technische mogelijkheden aanwt
zijn. S'
De vereniging van hartpatiënten en
sinds de oprichting op 25 febr: 0(r
1970 probeert enige invloed uit
oefenen op het gesloten wereldje
ziekenhuizen en demici, komt dea
volgende week uit met een zwartbo ge
een onthullend overzicht van de cl a|5
in de hartchirurgie.
gel
bis
1 groot blik zalm
300 gr. rijst
potje olijven
peper, zout
peterselie
40 gr. boter
30 gr. bloem
1. melk
paprikapoeder
worcestersaus
citroensap
De rijst gaar en droog koken. Een
klontje boter door de rijst roeren en
in een ingevette, vuurvaste schaal leg
gen. De zalm goed laten uitlekken,
graatjes en velletjes verwijderen. Hak
tien olijven (zonder pit) en meng die
door de zalm, alsmede een eetlepel
citroensap en een eetlepel gehakte
peterselie en wat peper. Leg de vis op
de rijst. Maak een saus door de boter
te smelten, de bloem erdoor te roeren
en er de halve liter melk aan toe te
voegen. Op smaak brengen met peper,
zout en worcestersaus. Giet de saus
over de vis en laat de schaal goed
warm worden in de oven. Mag eventu
eel ook op hei fornuis, als er maar
een deksel op de schaal zit.
Menutlp: Rijst met zalm, spinaziesla
(van rauwe spinazie) ijs.
boortedatum kon hij haar niet vragen;
een vondelinge wist die niet. Zo
moest iets jonger zijn dan hijzelf.
Dat was dan Saskia Vondelinge. Pie
ter Volkerts was evenwel niet speciaal
naar de engenhos gekomen om groot
vader Machtelds hartelapje te zien en
te horen, dat hij van haar af moest
blijven.
'Het gaat er op los tegen Bagnuolo',
vertelde hij zijn vader.
'Dan laat de graaf er geen gras over
groeien'.
'Ik ben ingedeeld bij zijn lijkgarde'.
Wouter keek zijn zoon alleen maar
even aan. Het viel hem mee, maar hij
zei er niets over. En was Pieter
Volkerts niet de neef van Diederik
Waardenburg?
'Wat zegt Arczizewski?'
'Die ouwe Pool vind het best. Die ziet
graag bloed. Het is niet de eerste
keer dat hij voor Porto Calvo zal
staan'.
'De graaf loopt hard van stal'.
'Ze zeggen dat hij het vechten bij
Frederik Hendrik heeft geleerd'.
'Dan zal het wel uitdraaien op loop
graven en belegeren. De school van
Prins Maurits
'We zullen zien'.
Saskia kwam met bier.
(Wordt vervolgd)
Elizabeth Goudge:
IK ZAG DRIE SCHEPEN
Een teder kerstverhaal, een juweel
van voortreffelijke vertelkunst.
Met 27 Illustraties van Richard Kennedy.
9,50
In de Notedop-serie verschenen:
DE VADERLANDSE
GESCHIEDENIS IN EEN
N0TED0P
DE WERELDGESCHIEDENIS IN
EEN N0TED0P
DE DIERENWERELD IN EEN
N0TED0P
Vlot geschreven Instruktieve boeken
voor jong en oud. fraai geïllustreerd.
12,50 f 12,50 f 14,90
Diet Kramen
DE AVONTUREN VAN L0DEWIJK
Een heerlijk geïllustreerd kinderboek
over een eigenwijze tekkel.
15e druk ƒ8,90
J. Riemens-Reurslag:
DE OUDE SPROOKJES
Een fijn voorleesboek met alle bekende
sprookjes van Moeder de Gans tot
Grimm en Andersen.
Geïllustreerd met 135 tekeningen.
12e druk f 14,90
Strips
Pieter Kuhm
KAPITEIN ROB
De strip die iedereen leest.
Het laatste. 26e, deel verschijnt
binnenkort.
Paporback per deel 7,90
Marten Toonden
KONING HOLLEWIJN
Koning Hollewijn komt terug op zijn
majesteitelijke zetel, 2 paperbacks
die tezamen 5 verhalen bevaaen,
verschijnen binnenkort.
Paperback per deel 7,90
Fran# Plet:
SJORS, VOORZITTER VAN DE
REBELLENCLUB
Sjors. de superkwajongen die moeder#
vertedert, vaders doet glimlachen
en kinderen fascineert, vindt
iperbacks (met totaal 8 v<
Paperback per deel f 6,
Henk Sprengen
KICK WILSTRA
De wondermldvoor Is terug
in 2 paperbacks.
Paperback par daal 8,90
Bij iedere boekhandel verkrijgbaar
^^nffirïTïïlÏÏTlTTïÏÏI?FI!!^^^^'*^TïT[ITfnnilTniTnnnBfl^^
Drie opmerkelijke programma's vulden
donderdag de VPRO-uitzending na het
journaal. Eerst de start van 'All in the
family', de Amerikaanse versie van de
Britse satyre die hier via de KRO be
kendheid kreeg door de titel 'Tot de
dood ons scheidt'. Van achter een la
wine van alledaagsheden springen sa
tertjes tevoorschijn, die allerlei mense
lijke hebbelijkheden kolderiek maar
onbarmhartig aan de kaak stellen.
Te willen onthullen was ook het oog
merk van de eerste reportage in de
nieuwe reeks 'Zip Code', waarin een
scherp signalement werd gegeven van
de Italiaanse ex-N AVO-admiraal Bi-
rindelli en zijn naar fascisme riekende
politieke partij MSI. De draad van de
satyre werd weer opgenomen met het
vertoon van de in 1967 op het festival
van Venetië bekroonde film 'La cina
vicina'. Een bespotting van Italiaan
se toestanden die soms in luidruchtig
heid en gespletenheid niet onderdoet
voor de tot mikpunt gekozen realiteit.
De EO heeft mij gedwongen mij zo
helder mogelijk voor de geest te ha
len, waf ik in de kinderjaren van mijn
ouders en grootouders heb geleerd
over het christelijk geloof. Dat was
heel wat, maar ik geloof niet, dat zij
mij hebben verteld, wat Huib Verwey
in 'Nader Bekeken' het Nederlandse
volk voorhield: 'De liefde van God
is hard'.
Ik heb in verschillende EO program-
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
<S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws; 8.11
Radiojournaal: 8.30 De groenteman.) 0.00 (S)
Mod. pianomuz. NOS: 9.20 Wat heeft dat
kind?, pedagogische rubr. 9.35 Waterst.
AVRO: 9.40 Inleiding tot muz.begrip. 10.00
V d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws.) 11.30 Horlepiep: progr. over volksmuz.
11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de
wereld: lnf. progr. 12.30 Overheldsvoorl.:
ultz. van de landbouw. 12.40 (S) Lichte
gramm.muz. 12.50 Recht en slecht, praat
je.13.00 Nws. 13.11 VARA: Dingen van de
dag. NOS: 13.25 Toerlsmo: toeristische in(.
13.50 Van ta-ta tot totale taal: rubr. over de
taal. 14.00 Muz. uit de Middeleeuwen en
Renaissance. 14.35 Spiegel van Belgie. 15.00
<S) Zoeklicht op Ned. (18.00 Nws.). VPRO:
17.00 VPRO-Vrijdag: rechtsstreeks progr. met
politieke analyse, rep. achterlnf. en telef.
reacties.
KR:O 19.00 (S) Auditie: muzikale talenten.
19.30 En toch kerk: gesprek. 19.45 De
zingende kerk: muz. in de liturgie. 20.00 In
antwoord op uw schrijven: verzoekpl.progr.
22.00 Voetlicht op: cabaret, show en musical.
22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal:
sportprogr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie: klass.muz. 8.24
Overweging. 8 30 Nws. 8.36 Gymn. v. d.
hulsvrouw. 8.45 Moeders wil Is wet. 9.40
TT vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Calimero
19.10 De mens en de zee:
De Visser van de
Rode Zee
19.20 Wereld op Wielen
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Tatnrt, misdaadserie:
Kressin en de vervalsers
21.45 lose Up:
liedjesprogramma
22.15 TROS Sport
ma's meer dingen gehoord die f j
de galerij van mijn herinneringen
kan thuisbrengen. Toen we omstn
1930 als jaarvergaderende jongelié n
een onschuldig toneelstukje wildeimlc
voeren, vlogen de ouderlingen opt ix
hoogste kast vanwege zoveel prom
siviteit. Waar zoudep die opzieners I
nu moeten zoeken als ze in de EO I
derkrant de figuurtjes van een p bi'
penfilm over God hadden horen Ec
tenAls iemand zegt dat hij het eer
profaan dan stichtelijk vond, ion
hem heel goed begrijpen.
Met de confrontatie met jongeren
vertelden hoe zij het verdrinken
een kameraad hadden verioerkt,
ik het nog moeilijker gehad. Mij
altijd voorgehouden dat de wegen
Heren ondoorgrondelijk zijn. Maar 1
stonden jongens eigenlijk te verklc
dat hun vriend moest verdrinken
hen op het goede spoor le krijgen
Er zouden nog meer facetten van i
EO avond zijn te signaleren, watt
ik vrees dat zij een averechtse wils
king zullen hebben. Het bespelen
een massamedium is een uitermatt
kante zaak, vooral op religieus ten
Een psychologisch onzorgvuldige h
dering kan brokken maken. Ik sclr
dit met een beroep op het spri
woord: 'Het is een vriend die u
feilen toont'.
TON HYD
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klass.
(10.30 Nws.) 11.00 V.d. zieken. 11.55
12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. pn
(12.22 Wij van het land: 12.26 Med. t
land- en tulnb.; 12.30 Nws: 12 41 Echo: i
Raden maar.) 14.00 Schoolradio. 14.31
Interlokaal: licht platenprogr. (15.30 K
17.00 Zonder grenzen: rubr. over miss:'
zending. 17.10 (S) Metropole Ork. 17.301
17.32 Echo.
18.00 (S) Licht ensemble met sol.
Ultz. van het Geref. Politiek Verbond.
Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning:
feiten en achtergronden op soc.-maand
pelijk terrein. 18.58 Marktber. VPRO:
VPRO-VrIJdag: rechtstreeks progr. *i
soc.-culturele act. en ber. (19.50 Den I
vandaag: 20.00 Nws: 20.15 VPRO-Vrij
concert .1 VARA: 21.00 (S) Radiophllh.
en het Groot Omroepkoor: mod. muz. I'
pauze: Plm. 21.40 Voordracht. 22.25 (SI
Staalkaart. 23.25 (S) Flulttrlo: mod.
klass.muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound.
8.02 Tussen thee en koffie: gevar. P'
(9.00 Nws.) 10.00 Nws. 10.03 De muri
fruitmand. NCR:V 11.00 Nws. 11.03 Pop«
12.00 Nws. 12.03 Hiep hiep hit hoera: U)
hitparade. NOS: 14.00 Nws. 14.03 Felix
ders Show. AVRO: 15.00 Nws. 150.3
Gobe: wereldtoppers. (18.00 Nws.) 17.04'
17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700.
NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Di
Show. 19.00 Nws. 19.02 Gevolmachtigd:
zoekplaten. 20.00 Nws. 20.02 Vincent
Engelen Show. VPRO: 21.00 Nws.
VPRO-VrIJdag: rechtstreeks progr. 0
23.00 en 24. Nws; 22.55 Med.; 21.30
23.30 en 00.30 Act.) 00.55-01.00 Nws.
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NRV
19.05 Waar of niet waar,
familiespel
NOS
20.00 Journaal
NRV
20.20 Hier en Nu
20.30 Met liedjes het
land in
21.45 HendrikVII-deschaduw
van de Tower: een
dramatische kroniek
in 13 delen (4)
22.35 Glory Halleluja 2000:
gewijde zang
NOS
22.45 Uit de kunst
23.10 Journaal