Missers in Kerkelijke kaart van Nederland .URISTONFV Caesar, Petrus en de knikkers Theologen bezig met 'Zicht op pinksteren' Doopsgezinde zending viert 125ste verjaardag U houdt van puzzelen? Holec zoekt samenwerking op transformatorgebied Trouw Kwartet Blad over verhouding christenen-joden Beroepfngs- werk Personalia Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 13 OKTOBER 1972 KERK/BINNENLAND door L. M. P. Scholten Bij Kok, Kampen is de derde (geheel herziene) druk verschenen van Impeta's Kaart van kerkelijk Ne derland. De bedoeling van dit boek, dat behoorlijk uitgedijd is, waardoor ook de prijs is opgelopen tot 12,50, is een objectieve inventarisatie van alles, wat voor een doorsnee-lezer wetenswaardig is uit alle kerken. Als we goed geteld hebben, worden er 33 kerken in besproken, plus de nodige zelfstandige gemeenten en een 22 buiten-kerkelijke religieuze stromingen. Men vindt hier dus niet alleen de grote, bekende kerken, maar ook de kleinere en zelfs de allerkleinste, zo als de vrije zendingsgemeenten, Nije- trijne, Bantega en Glanerbrug, vruch ten van de prediking van evangelist D. de Gilde uit de school van Jan de Liefde in de vorige eeuw (kenmerk: alleen gelovigen dopen, maar de doop geschiedt dan niet, zoals bij de baptis ten, door onderdompeling). De zeven- dedags-baptisten (wel te onderschei den van de zevendedags-adventisten komen aan de orde, de apostolischen, die maar liefst in tien groepen uiteen zijn gevallen: katholiek-apostolischen, hersteld-apostolischen, nieuw-apostoli- schen enz. Ook wordt, zij het beknopt, informatie gegeven over stromingen als Mazdaznan, de Swedenborgianen, de Unified Family. We willen maar zeggen, dat het boek zich presenteert als een encyclopedie in zakformaat over de kerken. Bos niet gezien Jammer is het daarom, dat de bewer ker ds. P. Visser door de vele bomen het bos dikwijls niet meer heeft ge zien. Terecht is hij ervan uitgegaan, Ds. P. Visser dat in een boekje als dit het accent niet zozeer op de historiebeschrijving moet vallen als wel op informatie over de recente ontwikkelingen. Juist daarom mis je soms zeer elementaire gegevens. waarop een dominee emeritaat mag aanvragen enzovoort. Om een voorbeeld te noemen: terecht bevat het onderdeel, dat gewijd is aan de hervormde kerk, een paar aparte hoofdstukjes, waarin ds. Visser uit voerig de verschillende richtingsorga nisaties beschrijft. Maar wie nu zou verwachten, dat bij de gereformeerde kerken ook aandacht zou worden ge geven aan de toch niet weg te denken vereniging van verontrusten 'Schrift en getuigenis' komt bedrogen uit. Geen woord schrijft ds. Visser over de polarisatie, geen woord over de verschuivingen In het denken. Er is voor hem blijkbaar niets aan de hand of aan de gang in deze kring. Bij zijn beschrijving van de Israëlieti- sche kerkgenootschappen zet ds. Vis ser omstandig uiteen, waar het woord 'sjoel' vandaan komt en het woord 'parnassijns'. En dan vind je aan het slot terloops de volgende opmerking van de liberaal-joodse rabbijn dr. J. Soetendorp: 'Aan ieder die lid wil worden stellen wij de vraag of hij de Heilige Schriften gelooft; doet hij dat niet dan Iran hij geen lid worden. Bij de beide andere Joodse kerkgenoot schappen is men lid, omdat men Jood is, al zou men atheïst zijn. 'Dat laat ste lijkt ons een opmerking van kapi taal belang, die veel meer aandacht verdiende dan de sjoels en de parnas sijns. Wèl geeft hij de synodebesluiten over de verzoening en over Assen-1926, om Plank mis dan vervolgens weer uit te wijden over in dit boek weinig op hun plaats zijnde synodemaatregelen betreffende het ene offer, de bevoegdheid van de kerkeraad algemene zaken, de leeftijd Soms slaat ds. Visser de plank mis, zoals ten aanzien van de oud-gerefor meerden: 'De zendingsopdracht wordt in deze gemeenten niet verstaan' (203). Soms treft ineens een subjec tieve oordeelvelling, zoals: "De Advent kerk is bijbel-getrouw en rechtzin nig' (230). Van de Nieuwe Vertaling lezen we: 'behalve in de Chr. Geref. Kerken en in de (Chr. en Oud-) Geref. Gemeen ten is ze door alle protestantse kerken in gebruik genomen' (278). Het is de bewerker blijkbaar ontgaan, dat in de meeste christelijke gereformeerde ker ken de Nieuwe Vertaling al jaren lang gebruikt wordt Anderzijds zag hij de grootste groep, die de Nieuwe Vertaling afwees, over het hoofd: de gereformeerde bond in de hervormde kerk. En wil je nu eens weten, hoe het met de nieuwe gezangen zit en je kijkt in het register naar het trefwoord 'gezangen', dan wordt je verwezen naar de pagina's 32, 194 en 202, waar tot driemaal toe verteld wordt, dat Ledeboer tegen gezangen in de kerk was, blz. 95, waar staat dat de her vormde synode een nieuwe bundel van 'ongeveer 450 gezangen' aanvaard de en blz. 137, waar je weer leest dat de gereformeerden samen met ande ren nog werken aan een bundel van 'ruim 400 liederen'. Punt uit Kans gemist De naar onze schatting 20.000 pink stermensen in ons land komen er met drie pagina's (net zoveel als het 136 leden tellend quaker-genootschap) wel zeer bekaaid af. Ds. Visser miste hier de kans, om deze beweging in al haar bonte verscheidenheid aan namen, or ganisaties, kringen en groepen met hun verschillende leringen in kaart te brengen. Trouwens, ook groepen als de Noorse broeders, de Spade Regen, die wel niet zo aan de weg timmeren, maar waarvan toch in bepaalde delen van ons land een duidelijke invloed uitgaat, zoek men in dit boek tever geefs. De waarde van dit boekje ligt vooral in het vastleggen van documenten, die je elders niet of moeilijk vinden kunt, zoals de Proeve van beginselver klaring van de raad van kerken, de Open Broef aan de Tehuisgemeente (1966), die in de gereformeerde ker ken (vrijgemaakt) de lont in het kruitvat werd, in de consensus tussen de hervormde en de lutherse kerk. Aan de andere kant mis je dan weer het Getuigenis. ROTTERDAM Dinsdag 14 novem ber wordt op rVVoudschoten' (Zeist) een Charismatische Theologische Con ferentie gehouden. Deze gaat uit van de onlangs opgerichte 'Charismatische Werkgemeenschap Nederland', waarin werkverbanden vertegenwoordigd zijn als Interkerklijk Reveil, de Kruis- kring, Oase en Vuur. Het ligt in de bedoeling priesters, predikanten en theologische studenten (eventueel met echtgenoten) te infor meren omtrent de snel groeiende in ternationale charismatische beweging. In de theologische bezinning zal aan dacht geschonken worden aan het werk van de Heilige Geest in de kerken en in het leven van de gelovi ge. Op het programma sta^n referaten, getuigenis, informatie, forum en toe- wijdingsdienst Medewerking wordt verleend door: ds. W. C. van Dam (herv.), ds. J. H. Karelse (vrij evang.), ds. D. van Keulen (geref.), dr. K. J. Kraan (geref.), ds. W. W. Verhoef (herv), en Abt J. Witkamp (r.k.). De conferentie heeft als algemeen thema: 'Zicht op Pinksteren' en duurt van tien uur tot half vijf. Degenen die de dag willen meemaken, wordt verzocht zich vóór 7 novem ber op te geven bij de heer W. van der Giessen, Abeelweg 238, Rotterdam (tel. 010-18.29.08). AMSTERDAM De doopsgezinde broederschap viert zaterdag 21 okto ber in de Singelkerk in Amsterdam van tien tot vier uur met een geva rieerd programma, het 125-jarig jubi leum van de doopsgezinde zending in Nederland. Op 21 oktober 1847 werd in deze zelfde kerk tot de oprichting besloten van een zendingsvereniging; 110 jaar later in 1957, werd besloten tot het stichten van de doopsgezinde zendingsraad, deeluitmakend was de in 1951 opgerichte Europiisches Mennonitisches Evangelisations Kom- mittee (EMEK), het Europees samen werkingsverband voor de doopsgezin de zending. In deze samenwerking speelt de Nederlandse zending als oudste een belangrijke rol. De activiteiten van EMEK, waarvan buitenlandse vertegenwoordigers de jubileumviering zullen bijwonen, rich ten zich met name op werk aange vraagd door de broederschappen op Java, werk in de Tschaad en dc leprozerie bij Sorong in Irian Barat (We hebben hierover uitvoerig be richt in ons blad van 20 mei jl.)De hulp vanuit Europa, mensen en gelde lijke steun, wordt op aanvraag van en in overleg met de betrokken ker kelijke medische en onderwijs autori teiten ter plaatse ingezet Ter gelegenheid van het 125-jarig be staan van de doopsgezinde zending in Nederland is een Jubileumactie (post giro 26.22.125 t.n.v. jubileumactie doopsgezinde zendingsvereniging, De venter) gehouden waarvan de op brengst bestemd is vooi projecten die anders om financiële redenen niet uit hadden kunnen worden gevoerd. ADVERTENTIE En u heeft de speciale Puzzelmee-krant van TROUW/KWARTET gemist? Vraag er dan snel een aan. De grote puzzel wedstrijd Puzzelmee is nog maar net begonnen. Twintig weken lang zijn er voortdurend flinke prijzen te winnen. In totaal maar liefst zo'n 40.000 gulden. Win een van de tien draagbare tv.'s voor buiten en binnen, voor boot caravan of tuin, maar ook als tweede toestel in huis. Voor akku en lichtnet De derde ronde begint zaterdag 21 oktober a.s. Vraag naar de gratis Puzzelmee-krant. TROUW/KWARTET, Postbus 859, Amsterdam. HENGELO De sinds begin 1969 bestaande samenwerking op het ge bied van transformatoren tussen Smit Nijmegen (Holecdochter) en Dominit Brilon in West-Duitsland zal tegen het einde van dit jaar aflopen, zo maakt Holec bekend. Inmiddels be staan contacten met een der grote Duitse transformatorenfabrieken te neinde na te gaan of daarmee een duurzame samenwerking mogelijk is. Ervaringen in DDR Dank voor uw reportage over de erva ringen van kapitein Landstra in de DDR. Niet genoeg kan gewaarschuwd worden tegen deze politiestaat. Bij één uitlating van de heer Landstra wil ik een opmerking maken. Hij zegt: 'Tegen mensen, die geloven dat de DDR een socialistische staat is, moet ik zeggen: dat is een leugen, er is daar geen inspraak noch democra tie'. Dit suggereert alsof socialisme en De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle werdt met de naam van dn Inzender ondertekend. Blieven kunnen wer- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbu* 85». Amsterdam. Onwelvoeglijk Lang leve de boycot van de duizend gulden collegegeld. Gunnen partijen als de SGP de gewone man geen recht van bestaan? God spreekt in de bijbel over de onderdrukking van de armen een zwaar oordeel uit. Men kan dan wel in sommige kringen nog ach en wee roepen over verbeurde weldaden, maar het is toch zo, dat vooral vroe ger (ik ben 62 jaar en weet er over mee te praten) maar ook nu nog wel de armen het hadden verbeurd. Over de rijken moest je je mond houden. Dat ging je niets aan. Gode zij dank, dat de bijbel leert, alle mensen rijk en arm liggen verloren, dus niet al leen de armen. Over recht gesproken: alles is besloten onder de zondevloek. Maar de Heere gaf ook het recht op een goed menselijk bestaan, zowel voor arm als rijk. En tenslotte: het recht struikelt op de straten, zegt de bijbel. Rotterdam J. G. van der Zwaai Luisteren veranderen Hierbij wil ik, als stotteraar graag reageren op het artikel 'Praten over stotteren mag geen taboe zijn' van Dick Ringlever in Trouw/Kwartet van 24 augustus. Mijn mening is dat eerst de 'luisteraars' moeten veranderen. Dat zijn dan vooral die mensen die in een dienstverlenend bedrijf werken (overheidsdiensten, openbaar vervoer, enz.). Meisjes moeten gaan inzien dat stotteren niet erfelijk is. Werkgevers moeten leren dat hun stotterende werknemers niets aan hun handen mankeren. Ouders moeten hun stotte rend kind niet verstoten. Onderwij zend personeel moet geduld met hun stotterende leerlingen hebben. Stotte raars zelf moeten de publiciteit niet schuwen. Omdat allemaal te bewerk stelligen wil ik een aktie beginnen, waarbij folders, affiches, stickers e.d. worden verspreid. De stickers zouden bedrukt kunnen worden met 'Stotter jij of stotter ik?!' Deze kan men aan mensen geven die om ons stotteren lachen. U, die stottert en ook u, die niet stottert, schrijf me als u mee wilt helpen een stichting voor die aktie te gaan vormen. Mijn adres: Postbus 39, Nijkerk. C. Prins De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B Bol, Den Haag;dr. E^BIeuminK, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rot terdam; J. Lanser. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer. IJmui- den; Th. Brouwer. Assen; nr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E Klooster- man-Fortgens. Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag: H. de Mooi), Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Nlftrlk, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr J. Ozlnga. lunteren; dr A. Veer man. Rijswijk (Z-H); H H. Wemmers. Den Haag: drs R. Zijlstra, OosterlarvJ (Zld Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. democratie onverbrekelijk aan elkaar ve. bonden zouden zijn. Ook het natio- naal-socialisme was socialisme dat zich van het elders beleden socialisme al leen onderscheidt door het nationale; het andere is internationaal socialis me. Beiden kunnen zich alleen staan de houden door meedogenloos op te treden tegen degenen die het socialis me niet wensen aan te hangen. Het socialisme heeft zich weliswaar be diend van de democratie om aan de macht te komen doch schaft die af zodra dit doel is bereikt De DDR is de consequentie van het socialisme. Het is de heilstaat die alle socialisten voor ogen staat. Bij alle gerechtvaar digde verontwaardiging over de toe standen in de DDR mag dit niet vergeten worden. Den Haag mr. L. van Heljningen Hondsbrutaal In het (louter particuliere) Duitse tijdschrift 'Neue Bildpost' heeft ie mand, schrijvend over r.k. Nederland se kerktoestanden, geen blad voor de mond genomen. Een vlammend pro test van de 'secretaris-generaal' van de Nederlandse kerkprovincie was het antwoord, en bovendien een dramati sche oproep van een vicaris-generaal tot massale betuigingen van veront waardiging en eerherstel; waarbij deze laatste het zelfs besond om (in KRO- kruispunt op 1 oktober) de collegiali teit van de Duise bisschoppen in twijfel te trekken, omdat die zulke publikaties niet zouden verhinderen. Nu even kalm blijven en diep adem halen. En vervolgens zich voor de geest roepen alwat in de afgalopen jaren met name door religieuze en regelrecht kerkelijke r.k. tijdschriften (en vaak zelfs vanwege kerkelijke fi guren en nauw met het kerkelijk gezag gelieerde personen en institu ten) er in ons land zoal is uitgeslin gerd tegen de paus, tegen 'Rome', tegen het wereldepiscopaat in het al gemeen en tegen afzonderlijke (niet in de laatste plaats Duitse) episcopa ten en bisschoppen; en dit meermalen op een zó felle wijze, dat daarnaast nu de 'Neue Bildpost' zowel naar inhoud als naar vorm bepaald mild is te noemen. En dan, met zóveel kilo's boter op je hoofd, toch als de verdrukte onschuld zulk een misbaar te durven maken over een vrijmoedig stukje Duitse journalistiek!Om in de terminolo gie van dr De Zeeuw te spreken; 'Je moet wel hondsbrutaal zijn!' Venlo H. Peters DRIEBERGEN (KNP) Onder de titel 'Ter herkenning* begint in 1973 een nieuw twee-maandelijks tijd schrift over de verhouding christenen joden. Het katholieke tijdschrift •Christus en Israël' van de St Willi- brordvereniging en 'Kerk en Israël' van de hervormde raad voor Israël zullen in het nieuwe blad opgaan. Naast deze oekumenische inslag is het nieuwe van 'Ter herkenning3, dat ook de Belgen van het 'Institutum Ju- daicum' (dat de dialoog met de joden wil bevorderen) meedoen en dat het blad ook joodse medewerkers heeft aangetrokken. In de personen van rabbijn dr. A. Soetendorp en dr. H. van Praag. Met andere joden is men nog in bespreking. Van reformatori sche zijde bestaat de redaktie uit ds. S. Gerssen (herv.-, dr. J. van Goudoe ver (Remonstr.) en ds. W. Zuidema (geref.) en van r.k. zijde uit prof. drL. Dequeker (Leuven), mgr. dr. A. Ramselaar en redakteur A. F. Kuiper van De Tijd. Het is de bedoeling dat 'Ter herken ning' behalve aan de godsdienstige kant ook aandacht zal besteden aan de culturele, sociale en politieke aspek- ten van de relatie tussen joden en christenen. 'Ter herkenning' wordt uitgegeven door het r.k. boekencen trum te "Amsterdam. Wending-nummer over subsidie aan kerken ruimere mate bezeten heeft dan Pe trus'. Gevaarlijk DEN HAAG In november zal op Kerk en Wereld te Driebergen een beraad van kamerleden en deskundigen worden gehouden over de vraag, of de staat de kerken moet subsidiëren. In verband daar mee heeft het maandblad Wending zijn septembernummer vrijwel geheel aan dit onderwerp gewijd. Twee theologen, een jurist, een filosoof en drie politici geven lezenswaardige bijdragen, waardoor pro en contra duidelijker uit de verf komen. Ds. C. Blomaard, secretaris van de bond van Nederlandse predikanten, is het opgevallen, dat bij de discussie over deze zaak zoveel naar het verle den wordt gekeken. Hij acht het nut tiger, zich af te vragen welke visie men als theologen, kerkleiders en po litici heeft op de toekomst van onze cultuur. In plaats van een conflictmo del tussen kerk en staat ziet hij meer in 'een samengaan van politici, weten schappers en geestelijke leiders (mon diaal gezien ook van niet-ohristelijke godsdiensten) in een lang volgehou den poging om met elkaar onze mense lijke cultuur tegen de apocalypti sche theorieën van de club van Rome en van christelijke fundamentalisten van eenvoudig of meer geleerd slag in leefbaar te houden voor de komen de eeuwen. Verstandige politici zullen, hoopt hij, in de gaten krijgen, dat in de gods dienstige gemeenschappen en gedach ten krachten liggen, die ze hard nodig hebben bij hun moeizame bezigheden in voorshands de rest van onze eeuw. Bij dit meer op het harmoniemodel gebaseerde idee zijn alle oude begrip pen van kerkstaat, staatskerk, Staats- kirchenhoheit en (volledige) schei ding van Kerk en Staat rijp voor de rommelzolder der ideeën. 'Kortom, ds. Blomaard pleit voor een 'zoeken naar nieuwe vormen van samenwerking tussen Caesar en Petrus mede met het oog op een menswaardig leven voor de kinderen van onze kinderen. Caesar en Petrus zouden tot dit doel elkaar kunnen helpen waarbij Caesar niet al te gierig zou moeten zijn met de knikkers die hij van oudshei in Prof. mr. J. van der Hoeven, hoogle raar in het staatsrecht aan de univer siteit van Amsterdam, meent, dat de hervormde synode een gevaarlijke weg is ingeslagen door als argument voor subsidiëring te poneren, dat de kerken als 'geestelijke basisgemeen schappen' werkzaam zijn in het be lang van 'het leven in de staat', dat daarmee 'ten sterkste gebaat' is. Zij kan dat alleen doen, en doet dat ook, door te wijzen op haar gelijksoortig heid met andere activiteiten. 'In haar relatie tot de wereldlijke overheden heeft de kerk zich altijd op haar uniek karakter beroepen, gevolg van haar bijzondere opdracht. Soms vorderde de kerk op grond van die opdracht van de staat gehoorzaam heid, soms steun, soms onthouding. Een pleidooi om steun op grond van de bijdrage die de kerk als 'geestelij ke basisgemeenschap' naast andere le vert aan 'het leven in de staat' is nieuw. Daargelaten of dit pleidooi overtuigend is, het betekent wèl een nieuwe episode in de historie van de verhouding van kerk en staat', aldus prof. Van der Hoeven. De publicist Daniel de Lange noemt het echter in zijn inleiding tot dit nummer juist 'een van de goede zet ten van de kerken', dat men 'de argumentaitie op het pragmatasch-histo- rische vlak heeft gebracht'. De lutherse theoloog prof. dr. C. W. Mönnich: 'Als de overheid de kerken subsidieert, dan zullen de kerken er goed aan doen haar duidelijk te ma ken dat zij er een stuk eigen onmacht mee belijdt dat er lacunes zijn in haar activiteit voor 's mensen wel zijn: de burgers hebben een eigen taak in het maatschappelijk bestel en als die taak van algemeen belang is zullen er openbare gelden voor be schikbaar moeten zijn'. Hij vindt niet, dat de overheid het geld k fonds perdu moet geven en zich niet mag afvragen wat er mee gebeurt. De kerken zullen de discussie over haar wegen en doeleinden niet uit de weg mogen gaan. KVP-kameriid P. J. A. var. der San- den knoopt aan bij een uitspraak van Schmelzer, dat de politiek de mens geen geluk kan schenken, maar wel voorwaarden kan scheppen, die tot geluk kunnen leiden. Zo stelt hij, dat hoewel de overheid nooit de eredienst tot 'onderwerp van staatszorg* kan maken, zij wel mede-verantwoordelijk is voor. het scheppen van de voorwaar den, waaronder die eredienst in de samenleving kan functioneren. Ongewenst De humanist prof. dr. J. P. van Praag vindt het daarentegen in de Neder landse verhoudingen ongewenst, dat de overheid subsidieert in de sfeer van beleving, verdieping en verkon diging van de levensovertuiginig. Het zou de overheid kunnen verwikkelen in diepgaande controverses en het zou de onafhankelijke positie en kritische functie van de godsdienstige en gees telijke genootschappen in gevaar brengen. Wel wil hij ruimer subsidië ring aan de activiteiten van godsdien stige en geestelijke genootschappen, die strekken tot dienstverlening aan de samenleving. Ook AR-fractieleider mr. W. Aantjes is tegen algemene subsidiëring. Hij beroept zich op de 'volstrekt eigen aard' van de kerk als openbaring van Het was die dag metepn al zo bc*l begonnen. Met dat bericht van (T dat hij in een be.iaardentehuiiT plek gevonden heeft. Fijn voort natuurlijk, maar als het je vrie: krijg je wel even een stomp vc* a maag. Je voelt ineens in welke A je zelf met je leeftijd terecht b te komen. Je gaat maar niet a voer de spiegel staan, dat helpt t niet, maar 't pakt je toch even it Tegen iedereen zeg je dat heti worden nu eenmaal bij het hoort, maar er zijn dagen dat de |j voor gevoelens wijkt Het mie 0 buiten en daar kan ik niet t tegen. Niet omdat ik bang ben t een beetje regen, maar 't moet helemaal van binnenuit komen warmte voor het leven en de zin Je wordt cm zo te zeggen van 1 naf niet geholpen en voelt je beetje in de kou gezet. Als dann nog de tram wegrijdt als je er nt t pas in gezet hebt om die nog te 1 e dan is er maar weinig nodig oin immorele gedachte te voelen aan nen: was ik maar in ra'n bed g ven. De volgende klappen kwame serie. Van mijn lijstje bleek die !i gen niemand thuis te zijn. WaiT ook aanbelde overal bleven de deP vijandig dicht. Wat zochten dies sen, allemaal buiten? Het kop fajj dat ik daarop in een établissèfi bestelde was kennelijk het laatst® de morgen-aanmaak. Goed, 't I warm, dat was tenminste wat F toen gebeurde het Een kind vanj jaar of zestien, met van dat li afhangende haar en een onduide hanger om haar hals vroeg mij I laat het was. Nu heb ik wel i horloge maar ik wind het zeldei zodat ik altijd aan iedereen de ji tijd moet vragen. Ik heb daar leren leven. Precies op tijd ontó ik een klok, die ze overigens zeil had kunnen zien en wees haar oj uurwerk. Dat gaf plezier en ze i kennelijk wat verder praten. Ze v i me of ik Jezus kende, want dat k< tegenwoordig in de stad overko: Vanwege mijn tegenslagen van >o morgen had ik op m'n lippen li; ja, beroepshalve. Ik hield het bi; in. Hij leek me die morgen noga weg. Ik zei iets anders en da! haar gelegenheid om mij te veil in wie Hij was. We kregen een gesprek. Het bleef die dag mie®1 maar het teken van hoop, dai^ gegeven was, was sterker dan dp' kerste luchten, laag hangend bovïWïi stad. NED. HERV. KERK. Bedankt: voor St. Annaland: K. St per te Dordrecht. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen: te Surhuisterveen: J. B de Vries, kand. te Spakenburg. Aangenomen: naar Zuidwolde (C n H. E. Nieuwenhuis, kand. te Sc! u wolde, die bedankte voor Garrelsn Ten Post, Hoek, Kantens, Ulruni hi Spakenburg voor de mission zi dienst op Irian Barat. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Zeist: J. Brom Veenendaal. GEREF. KERKEN (VRIJG. TENV.) t Aangenomen: naar Kampen: J. H. merbeek te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te St. Annaland: J. Md Hardinxveld-Giessendam. het lichaam van Christus. 'De kerk is geen instelling van openbaar nut'. Overheidssubsidie betekent altijd te vens overheidsinmenging. ('Ik zou er als politicus nooit aan kunnen mee werken dat de overheid voor een bepaald doel subsidie geeft zonder het recht en de mogelijkheid te controle ren of die subsidie ook overeenkom stig dat doel wordt besteed'). Het zal op weinig tegenspraak stuiten, aldus mr. Aantjes, dat dit voor de kerk onaanvaardbaar is. Weinig nederig Het PvdA-kamerlid H. M. Franssen formuleert de vraag waarom het gaat, 'of het wezenlijke werk van de kerk mensen winnen voor de boodschap van het evangelie moet worden gesubsidieerd'. Hij antwoordt 'nadruk kelijk neen'. Als kerkmens weet hij niet, wat hij met het begrip 'geestelij ke basis-gemeenschap' aan moet, waar mee de hervormde synode in haar adres aan de Tweede Kamer werkte. 'Is het een ten behoeve van de subsi die-aanvrage geseculariseerde uitgave van de volkskerkgedachte? Een chris telijke vertaling van de marxistische voorhoede-idee? De in het woord ba sisgemeenschap geclaimde positie lijkt mij niet vrij van overschatting van de feitelijke plaats van de kerk in de maatschappij en riekt naar hovaardij. Deze weinig nederige pretentie ver meerdert mijn vrees dat de begeerde subsidie meer het kader van de kerk, dat het eregestoelte van deze wereld toch al niet versmaadt, ten goede zal komen dan de vorming van het ge meentelid, en dat dit kader, door welks mond de kerk nu eenmaal spreekt, dan nog minder het kritisch volgen van de overheid zal beoefenen dan nu het geval is'. Losse exemplaren van dit nummer zijn te bestellen bij Boekencentrum NV, Schevenlngseweg 72, Den Haag voor 2,75 plus verzendkosten. Burgemeester Tot burgemee ei van Dodewaard is per 1 novem benoemd mr. J. A. N. Patijn (33) Zoeterwoude, plaatsvervangend se taris van de raad van advies voor ruimtelijke ordening. Hij is hervoi en lid van de PvdA. i] C. O. Jellema. Tijdverblijf. Uitg. on- N.V. Desclée De Brouwer. 40 4,50. Voor Jellema, die eerder Klein Gis en andere gedichten het licht dr zien, betekent het gedicht een tijd' blijf. In de poëzie valt het verlcn te hervinden en het vergankelijke bewaren. De bundel ademt een lac lijke sfeer, en men proeft onhand gelatenheid in zelfbespiegelingen, ingekeerde decadente neigingen vertroeteld te worden door aai avond en stille dingen. Het is b goed mogelijk met de dichter 'san ogenblik in taal' te zijn.... Emil van Beest: Cartoons. Uitgege' door Semper Agendo nv., Apeldo# Prijs ƒ5,-. Als u zich de luxe kunt veroorlff af en toe per trein te reizen, dan b- u waarschijnlijk Emil van Beest, zijn grapjes verschijnen regelmatig het blad Tussen de Rails. Ik herinff de mij er tenminste een aantal toen ik het beekje Cartoons bladerde. Misschien dat ik daardo het sterkste grapje uit het hele W je de vorm vind gesneden io vorm van een auto en dat gra) blijkt niet van Van Beest te Toch kun je best glimlachen om fijn-getekende plaatjes van Van B# maar 'beestachtig' goed kan ik ze v vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2