In Vietnam moeten hulp en protest samengaan Loop ik met gesloten ogen.... c D Leider Westduits diakonaat: Trouw K wart et Peking signaleert twee christenen Veel steun voor beleid Alfrink Conferentie predikanten gereformeerde gezindte Ontvangsten diakonaat Politie houdt 15 gokkers aan in café Vijf maanden cel voor niet gepleegd misdrijf Man verdronken Zeevarend droogdok Vatikaan teleurgesteld na verjaardag paus EDOX vandaag Beroepfngs- werk Boekenetalag< boeit TROUW/KWARTET DINSDAG 10 OKTOBER 1972 KERK /BINNENLAND T2/K, BERLLJN (EPD) Op de synode van de Evangelische Kirche in Berlijn-Spandau heeft Dr. Theodor Schober, leider van het diakonaal apparaat van deze kerk, verklaard dat massale hulp en luid protest in de kwestie-Vietnam hand in hand horen te gaan. 'Anders worden we nog meer medeschuldig en ongeloofwaardig ondanks alle humanitaire hulp', zei hij. Uit de middelen van 'Brot fllr die Welt' is de afgelopen zomer 860.000 mark in Zuid-Vietnam en 500.000 mark in Noord-Vietnam besteed, maar daarnaast moet er constant bij de verantwoordelijken voor deze oorlog op gehamerd worden dat 'de bombar dementen en de betrokkenheid bij deze oorlog onvoorstelbaar en met geen argument meer te rechtvaardi gen zijn en daarom gestopt behoren te worden'. Schober waarschuwde er ook tegen om zich naar aanleiding van de ge beurtenissen in München te laten op zetten tegen buitenlanders. 'Wij zijn aan onze rechtsstaat en alle hier wonende mensen van welke huids kleur of politieke opvatting dan ook verschuldigd voor het recht van allen zorg te dragen en vooroordeeln te weerleggen, zoals wij ons anderzijds teweer zouden stellen als onze staat terreur of geweld zou toelaten', aldus Schober. Uitwijzingen De redactie behoudt tlch bet recht voer om ter opname In dexc rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort «eer te geven. BI) fiubllkatie wordt met dc naam van de nzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Job. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 839. Amsterdam. Standhouder De leiders van de confessionele partij en hebben de schrik van hun leven gehad. Zij waren al zover dat zij duidelijk voorkeur voor de PvdA uit spraken (de KVP was al een stap verder) en nu stellen Den Uyl en zijn vazallen eisen die hierop neerkomen dat elke partij die met hen in zee wil gaan, nu al het eigen program moet verzaken. En de 'zonde' van het sa mengaan met DS'70 en vooral met WD moet metterdaad worden bele den door zich negatief op te stellen tegen het huidige kabinet, dat zij zelf mee hebben gevormd. Zelfs de heer De Zeeuw vindt de eisen van PvdA 'honds brutaal'. Men kan zich afvra gen: hoe komt het toch dat Den Uyl de kans niet gebruikt om nu met de confessionele drie in zee te gaan. Ik geloof dat bij hem het partijbelang boven het landsbelang gaat Wie de krant leest ziet wel dat het er in Nederland nu niet zo best voorstaat (werkelijke- en dreigende bedrijfsslui tingen, werkloosheid, toenemende prijsverhogingen enz. Het is niet te vermijden (wie er ook regeert) dat impopulaire maatregelen genomen moeten worden om de dreigende cata strofe te ontkomen. En daarom willen de 'progressieven' niet deelnemen aan een raeerderheidskabinet Dat kan de De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B Bol, Den Haag: dr. E-Bleumlnk. Paters- wolde; mr. Q. C. van Dam, Nootdorp: W. A Flbbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; rnr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenln- gen; ds. O. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. Q. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij. Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Nlftrlk, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozlnga. Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmers. Den Haag; drs R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Enka-bezetting De synode had een brief van zijn studentenpredikanten ontvangen ver- partij alleen maar schaden. Door een minderheidskabinet zullen ze wel voe len, dan hebben zij minder verant woordelijkheid en kan alles wat mis lukt geweten worden aan de 'onwil der oppositie. Verder wordt in die kringen verwacht dat als een samen gaan van de confessionelen met de progressieven niet tot stand komt, de linkse vleugels van eerstgenoemd en zullen worden aangetrokken. Dc hoop zeer dat de leiders van de christelijke partijen op de voorwaarden die hun nu gesteld worden een krachtig 'nee' zullen blijven zeggen, ook al zou dat met stemmenverlies bij de komende verkiezingen gepaard gaan. Laten zij zichzelf blijven en zich niet met huid en haar aan een andere partij verko pen. Norg J. Jager Mistvorming Over uw artikel 'Simonls, grenzen aan pluriformiteit (2-10-1972) het volgen de: Een zinnig kerkelijk, gelovig, be langstellend mens moet een snipper dag nemen om de 'rede' van bisschop Simonis te begrijpen, en nog minstens een week om de wijsgerige mistvor ming rondom zichzelf weer op te klaren. Mist en smog zijn afschuwe lijk voor de volksgezondheid, geregi streerd bewust veroorzaakt, zijn 2e misdadig, geestelijk, mens tot schroot verdrukkend zijn ze: zonde Mijn reac tie gewoon is: bisschop-ingebeeld ambt; kerk-machtsinstituut; christen heid is heidense traditie. Koer toch terug naar de bijbel met z'n mense lijk realiteitsbesef in de bemoeienis van God en Zijn belofte voor ons aller toekomst Dan worden ambt en kerk en christenheld geloofwaardig voor ons en onze kinderen, maken ze zichzelf waar in doorzichtigheid en klaarheid. Laten de leken en de ambtsdragers vanuit die btibel en niet vanuit de zogenaamde 'authentieke le ring van de kerk', welke dat dan ook zij, proberen iets van de levensecht heid en levensvervulling te verwerke lijken en te ervaren. Misschien dat dan het leven niet voorbijgaat aan Rome en Reformatie. Tenzij beiden een illussie prefereren boven ons al ler werkelijkheid. Dan des te erger. Arnhem Ds. G. C. Foeken Progressieve clownerie De laatste weken werden we regelma tig geconfronteerd met wonderlijke uitspraken van de z.g. progressieve drie, u weet wel de bundeling van de politieke krachtpatsers, die de indruk willen wekken het in alle opzichten beter te weten en te kunnen dan de anderen in ons goedé vaderland. Toch geloof ik, dat de z.g. progress! eve-drie- mensen werkelijk menen, dat het overgrote deel van het stenrVolk uit sluitend bestaat uit politieke tinnegie ters, die op 29 november nog wel eens zullen besluiten hun stem uit te brengen op hen, die in alle mogelijke toonaarden suggereren de beste medi cijnen tot herstel van ons 'zieke' va derland in hun progressieve drieran- seltje te hebben. De vermeende politie ke tinnegieters zijn echter heus niet zo dom als dezen door de progressieve brillen bekeken worden. De heer Den Uyl en de zijnen dienen daarom wel te bedenken, dat regeren nog altijd moeilijker is dan oppositie voeren op een wijze, die me sterk doet denken aan een rood ballonnetje, dat reeds uit elkaar spat, vóórdat het is opge blazen Een goede raad daarom aan alle niet-progressieve-drie-mensen: laat u niet in het progressieve-drie bootje nemen! Utrecht D. C. J. O os ting gezeld van een hoeveelheid documen tatie, waaruit viel af te leiden dat in het geval van de uitwijzingen beginse len van de rechtsstaat door de autori teiten zijn overtreden. De kerken mo gen volgens de studentendominees na het zwijgen over het lot van de Palestijnse vluchtelingen niet óók nog eens hun mond dichthouden wanneer Arabische burgers onrecht wordt aan gedaan. Op hun landelijke conferentie nebben studentenpredikanten samen een fonds in het leven geroepen voor de financiering van juridische bij stand aan door uitwijzing bedreigde Arabische studenten. 'Wij studenten predikanten voelen ons geroepen hen bij te staan nu zij zelf niet spreken kunnen zonder zichzelf in gevaar te brengen', aldus de brief aan de syno de. De Westduitse afdeling van Am nesty International heeft geprotes teerd tegen de arrestatie van de reeds elf jaar in de Bondsrepubliek woon achtige Palestijn Horeira Dajani. Hij ls 27 september opgepakt onder de aanklacht een lid van El Fatah te zijn. Dajani die lid is van Amnesty International, had een functie aan de universiteit van Marburg. Amnesty noemde de aanklacht tegen hem 'een voudig absurd' want Dajani heeft zich altijd tegen terreur in welke vorm dan ook uitgesproken. Op de synode werd voorts medege deeld, dat de Raad van de Evangeli sche Kirche een studie-opdracht heeft verstrekt naar het effect van de eco nomische betrekkingen van de Bonds republiek met Zuidelijk Afrika. Vorster ontkent Inmiddels heeft de Zuidafrikaanse premier Vorster aan de raadsvoorzit ter van de Evangelische Kirche. lands- bisschop Dietzfelblnger, een brief la ten terugschrijven volgens welke 'er van de berichten over martelingen van leden van de evangelisch lutherse Ovambo-Kavango-kerk in West-Afrika om hen tot bekentenissen te dwingen, absouut niets waar is'. Oberkirchen- rat Herbert uit Darmstadt drong er op aan dat de kerk zich niet met dit antwoord moet tevredenstellen, daar voor is de brief tezeer in strijd met de feiten die eenparig door verschei dene getuigen zijn gemeld, aldus Her- bert. Vertegenwoordigers van de 'Kirchen- bund' in de DDR waren wel uitgeno digd om de synode bij te wonen, maar op de uitnodigingen is taal noch teken gehoord. Langs omwegen bon men erachter komen dat voor dit doel geen uitreisvisa verkregen hadden kunnen worden. PEKING (EPD) - Het Chinese rege ringspersbureau Hsinhua heeft naar nu pas bekend wordt, in een melding van 6 september twee leidende Chine se christenen, dr. Wu Yo-Fang en dr. K.H. Ting genoemd. Ze werden ver meld als deelnemers aan een rouw- plechtigheid voor overleden voorzitter van het nationale volkscongres, Ho Hsiang-ning. Mevrouw dr. Wu was vroeger leidster van het protestantse Ginling-college voor meisjes in Nanking en dr. Ting, een voormalige anglicaanse bisschop, leidde het theologische seminarie in Nanking. Volgens Amerikaanse kerke lijke waarnemers heeft de Chinese pers daarmee voor het eerst sinds de culturele revolutie van 1967 notitie genomen van vooraanstaande christe nen in China. DEN HAAG (KNP) De oproep, die vicaris-generaal van het r.k. bisdom Haarlem, mgr. Kuipers, heeft gedaan, dat degenen die vertrouwen hebben in het beleid van kardinaal Alfrink, dit via een brief of een briefkaart aan 'Utrecht' of 'Rome' moeten laten we ten, heeft alom ruime weerklank ge vonden. Niet alleen bij de kardinaal en bij de verschillende bisdommen zijn vele reakties binnengekomen, ook de vicaris zelf kreeg honderden brie ven. Van deze dikwijls zeer bewo gen brieven sprak tachtig procent een duidelijk vertrouwen uit in kardi naal Alfrink en de ontwikkelingen binnen de Nederlandse kerkprovincie. De brieven getuigen, volgens vicaris Kuipers, van een dergelijk grote zorg en bezorgdheid, dat naar wegen ge zocht zal worden op een of andere manier in de toekomst op de inhoud van deze brieven terug te komen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op initiatief van het hoofdbestuur van de gereformeerde bond in de hervormde kerk wordt op maandag 6 november op het congres centrum De ble werelt te Lunteren een conferentie gehouden die bedoeld is voor alle predikanten van de gere formeerde gezindte. De bedoeling is 'gezamenlijk de ker kelijke, geestelijke en theologische si tuatie waarin we ons bevinden, onder ogen te zien en daarbij na te denken over de verantwoordelijkheden en de opdrachten van de gereformeerde ge zindte in deze tijd'. Uitgangspunt voor de conferentie is een gedeelte van Romeinen 12, onder het thema: toewijding. Er zijn drie referenten: de hervormde ds. C. den Boer uit Wageningen ('Niet gelijkvorming aan de wereld'), de christ gereformeerde hoogleraar dr. W. H. Velema CVerscheidenheid van gaven') en de predikant van de geref. gemeente te Veen drs. A. Ver- gunst ('Eén lichaam, elkaar keden'). Na groepsbespreking is er een plenai re discussie met de referenten. Men kan zich voor deze conferentie (aanvang half elf, sluiting kwart over acht) vóór 28 oktober opgeven bij ir. J van der Graaf, Van Hogendorplaan 50, Huizen (N.H.). Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op de zaterdag in Utrecht gehouden algemene diakonale vergadering der hervormde kerk (waarover wij zaterdag hebben be richt) is ten onrechte medegedeeld dat de ontvangsten voor medische zending en werelddiakonaat in de pe riode van 20 juni tot 7 oktober dit jaar 116.000 gulden hadden bedragen. Dit moet zijn 161.000 gulden. ADVERTENTIE U bóft als u van vis houdt I Gekookte schelvisrollen met ananas 1800 g schelvisfilels, 50 g boter, citroensap, F paprikapoeder, 1 eetl. fijngesneden ananas. MlR] Pocheer de filets gaar in weinig water met wat -JSJ zout en citroensap. Smelt de boter en voeg al roerende paprikapoeder - naar smaak - wat vlsnat en ananas toe. Verdeel de saus over de warm gehouden vis. yjg Vraag recepten bij uw vishandelaar ol bij het Produktsehap^ voor Vie en Visproduktèn, Wassenaarseweg 20, Den ALKMAAR De Alkmaarse politie heeft zondagavond een inval gedaan in een café bij de paardenrenbaan aan de Nieuwpoortslaan in Alkmaar. De politie beschikte over gegevens dat in het café de wet op de kansspelen zou worden overtreden. Bij de inval bleek dat er met kaartspelen zwaar werd gegokt Vijftien personen, waaronder drie bankhouders en de 61-jarige Ca féhouder L. D., hebben de nacht op het politiebureau doorgebracht. Tegen elf personen is proces verbaal opge maakt en vier zijn in verzekerde be waring gesteld. Er werd 7500 gulden in beslag genomen plus het speelma teriaal. Het onderzoek wordt nog voortgezet BREDA De rechtbank te Breda heeft gisteren de 38-jarige Hagenaar P. V., die in de gevangenis in Den Haag zit, veroordeeld tot vijf maan den. Hij moest 14 dagen geleden te recht staan wegens uitlokking van een niet gepleegd misdrijf. De officier van justitie had toen een jaar geëist om dat V. een ex-gedetineerde Rotterdam mer die samen met hem in de Koepel gevangenis te Breda had gezeten, springstof uit een militaire bunker op de Waalsdorpervlakte te Scheveningen had willen laten weghalen. De explosieven zouden nodig zijn ge weest om de ringmuur om de Bredase koepel op te blazen en te kunnen ontsnappen. Verdachte L had de Rot terdammer een plattegrond van de toegangswegen en de ligging van de bunker gegeven. Die durfde de in braak echter niet aan Toen de politie hem na een roofoverval te Nootdorp had aangehouden, werd de platte grond in zijn zak gevonden. KORTGENE De 61-jarige landbou wer A. A. Clement uit Kortgene reed gisteren met zijn tractor in een sloot. De man verdronk. Prof. Velema van Apeldoorn heeft volgens Trouw-Kwartet de chfistelijk- gereformeerde mannen voorgehouden dat de Enka-bezetting in Breda kan leiden tot dictatuur. Democratie moet zich houden aan spelregels en nor men. Doet nen dat niet, dan lopen we het gevaar dat er een dictator optreedt We moeten ons, aldus de hoogleraar, houden aan de nonnen en geboden van God. Het vreemde in Velema's betoog is, dat hij die normen en geboden wel voorhoudt aan de werknemers van Enka-Breda, maar niet aan de werkge vers, in casu de concernleiding van AKZO. Of vindt hij het in overeen stemming met die geboden wanneer de directie, met voorbijzien van de sociale en menselijke kanten, om eco nomische redenen bedrijven gaat slui ten en 6.000 mensen laat 'afvloeien'? Ik ben bang dat Prof. Velema de geboden van God te gemakkelijk laat samenvallen met de bestaande orde ningen in staat en bedrijf. Prof. Velema heeft een boek geschre ven over 'Aangepaste Theologie'. Het lijkt erop of hijzelf aangepaste theolo gie heeft bedreven op de bondsdag van de christelijk-gerefonneerde man- nenverenigingen. De BUt C. H. Koetsier Aanvulling: De brief over Help, de PTT in onze krant van gisteren was van de heer E. E. Zimmerman uit Voorburg. in Ruimte, het maandblad van de Nederlandse Pro testanten Bond, geeft W. Sangers te kennen dat hij gezang 300 ('Wat de toekomst brengen moge eer. in hoge mate ongodsdienstig lied vindt. Hij valt vooral over de regels: 'Moedig sla ik dus de ogen naar het onbekende land', en: 'Loop ik met gesloten ogen naar het onbekende land'. Wij her inneren ons van een gereformeerde synodezitting van jaren her dat wijlen prof. dr. K. Dijk toornde tegen die regel van de gesloten ogen, hij vond het onbijbels om met dichte ogen door het leven te gaan. Maar nu W. Sangers in Ruimte: 'Ik vind dit een in hoge mate ongodsdienstig en onverantwoordelijk lied. God heeft aan de mensen hei beheer over de wereld toevertrouwd. Hoe wij da» beheer regelen zullen wij door gedegen onder zoek vorm moeten geven. Welnu. De Club van Rome trekt op grond van het onderzoek aan de noodrem. Niet met gesloten ogen met sneltrein vaart het einde van dit wereldbestel tegemoet. We zullen het heel anders moeten gaan doen. We zijn op de verkeerde weg. Het onderzoek wijst ons er op, dat we niet zo veel tijd meer over hebben om nog te kunnen bijstu ren We moeten dat zogenaamd vrome lied van zo even schrappen. Want we mogen niet met gesloten ogen de toekomst tegemoet gaan. Bovendien is dat geen onbekend land meer. Onze verantwoordelijk heid aan God en aan de wereld en aan elkaar vrsagt óndere wegen. Ei was vroeger zo'n gezegde: Alle wegen leiden naar Rome. Daar werd toen het Vaticaan mee be deeld Ook wat dat betreft zijn we zo langzamer hand wat meer op eigen benen komen te staan, ge lukkig. We zeggen nu: We moeten wegen zoeken, die rekening houden met de gegevens van de Club van Rome. Ik vrees dat dat vooralsnog niet geheel samenvalt met het Vaticaan. Jammer Maar het is wèi een evangelische opdracht!' In De Waarheidsvriend, het officiële blad van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, gaat ir. J. van der Graaf in op wat ds. C. J. van Royen, Uit de kerkbladen de secretaris van de vereniging van vrijzinnige hervormden, in een interview in ons blad opmerkte over de kwestie van het gereformeerde bonds tien- tje-per-ziel. Ir. Van der Graaf: maar één dink kwam niet uit de verf, namelijk hoeveel kerkgangers er 's zondags in de vrijzinnige gemeenten nog over zijn. Het wordt tijd dat we in de kerk een open gesprek gaan krijgen over de vraag wat legitiem Hervormd is. Die discussie zullen we niet schuwen, ook in ons blaa niet. Want subsidie voor ons werk willen we alléén maar hebben op grond van het legitiem Her vormde karakter. De erkenning déérvan is ons meer waard dan de subsidie zelf. Het was helaas in In Rotterdam is gisteren de Docklift I, een zeevarend droogdok met een maximum-draagvermogen van 7000 ton ten doop gehouden. Op de foto is te zien hoe een ponton, met kraanwagen erop, uit het dok vaart. ROMÈ (KNP) Hevig teleurgesteld over de reacties in de wereldpers bij en na de 75ste verjaardag van paus Paulus, toont zich de perschef van het vatikaan, prof. Federico Alessandrini. Hij vindt, nu hij de knipsels uit vrijwel alle landen van de wereld op zijn bureau heeft, dat het oordeel over de huidige paus overwegend ne gatief uitvalt. Het vorige week ver schenen nummer van de Osservatore Delia Domenica, een blad dat vol houdt niet de opinie van het Vatikaan weer te geven, maar zuiver de parti culiere opvatting van de schrijver, geeft een uitvoerige analyse van de commentaren in de wereldpers over de regerende paus. Er is aan de éne kant een groep van kranten van rechtse, conservatieve signatuur, die vindt dat de paus slap optreedt tegen alle crisisverschijnselen in de kerk. Hij maakt de indruk van een onzeker en weifelende man. Volgens progres sieve groepen doet de paus alles ver keerd: het vatikaan, de curie en hij zijn onvruchtbaar, geven vernieuwin gen geen kans door deze als gesloten blok af te remmen. Kortom, vrijwel alle commentaren zijn negatief. ADVERTENTIE Zwitsers herenhorloge - automatisch - superwaterdicht DUS NAM HIJ We zijn aan de ontknoping van verhaal van de profeet Nathan 'Dus nam hij het ooilam van armen man en bereidde dat voor man die bij hem gekomen was.' kon er niet toe komen om van eigen bezit iets te nemen, hij koe ook niet toe komen om eerlijk U zijn bezoek te zeggen: kijk, ik ben ónstellende gierigaard, zo is het eenmaal, zoek een hotel op, want mij krijg je niets, hij kon er even toe komen om een uitvlucht te bel ken, zo van, ik sta op het punl vertrekken, nee, tot al die dingen hij niet komen en dusWant wil Nathan zeggen, als je het rei niet doet, dan doe je het onret Dat ligt er in opgesloten. Daar hij wel toe komen. Dat was blijH geen punt. Waarschijnlijk stond arme man in zo'n verhouding tot I s dat hij zich dit kon veroorloven, tegenstand, als die er al mocht zou niets te betekenen hebben, zijn besluit van 'dus' zie ik hem g met grote stappen, in laarzen w schijnlijk, hij stoot de deur van armoedige woning open en daar i hij, groot, dreigend, de heer en n J ter, die geen tegenspraak duldt zelden met heil komt, wiens vera ning vrees en angst inboezemt, wie de kinderen stil worden en man een grote druk op zijn voelt, de grote donkere schaduw het bestaan, de nagel aan zijn d kist. Daar staat hij en hij wijst I het ooilam, slapend in de schoot de arme man. Dat moet ik hebbel heb bezoek gekregen en je grijptNatuurlijk begrijpt de man hem. Die dingen zijn erg bé pelijk, daar behoeven geen drie den aan vuil gemaakt te worden, staat ook alleen maar dat hij misschien heeft hij helemaal gezegd, banjerde gewoon naar bil en deed zijn dodelijke gleep naaf troeteldier. Of misschien heeft hij knecht gezonden die met veel g woorden Maar ach, wat doet ht ook toe, hij nam en daarmee uit met die twee woordjes staat hij goed in de geschiedenis tegenover Ander, die gaf. Zoals hij het woord nemen in alle standen voegde zo staat van die Andere man, die uit de hemel kwam, gea ven dat Hij gaf en gaf en nog gaf, totdat Hij niets meer te g had en toen gaf Hij zichzelf (2 S el 12). NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Geldermalsen: C. G. gerd te Balk; te Aalsmeer: J. Wot berg te Amsterdam-West. Aangenomen: naar Beverwijk-Hi kerk: R. Pomp te Beilen. [70. Bedankt: voor IJsselmuiden: E|LE Bakker te Rijssen; voor Rottei Delfshaven: J. C. Schuurman te ten; voor Amsterdam-West: A. N< graaf te Ede; voor Exmorra c.ajko: Kieuwen te Terkaple. Beroepherstelling: J. Kleinri hulppred.. Zomerweg 4, Den Hal GEREF. KERKEN Beroepen: te Maasdijk: S. B. Molen te Hoogersmilde; te Har< Schelhaas te Delft. Aangenomen naar Weesp: M. P. Kruk te Oudega-W. GEREF. KERKEN (VRIJG. Beroepen: te Pietersburen H. J. Boiten, kand. te Den Haag. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen: te Harderwijk: P. den ter te Bunschoten. Bedankt: voor Doesburg: H. de te Maarssen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Zwolle: J. Mol te dinxveld-Giessendam. Chr. Geref. kerken' Beroepen: te Klundert: B. de B« FG.) i i.s.m. Bp*- te Naarden. fc' onze kerk nodig dat er bepaalde organisaties in het leven geroepen moesten worden, die werk ter hand gingen nemen dat in het geheel van onze kerk an ders niet verricht zou worden. Een minderheid moet zich in dit opzicht nu eenmaal organiseren. Maar we zouden de dag zegenen dat onze kerk in al haar werk legitiem Hervormd zou zijn, dat wil zeggen naar haar reformatorische confessie zou handelen. Dan kan de Gereformeerde Bond ver dwijnen. Maar zolang we dat niet zien is de Bond er. Intussen stellen we echter de hoogste prijs op een kritische toetsing van ons Hervormd zijn. Maar mag dat dan ook gebeuren met het werk van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden? Want zolang ik het blad Zwingli lees heb ik nog nooit iets Hervormds erin kunnen ontdekken, waarbij Hervormd dan wel op de juiste wijze geïnterpre teerd dient te worden. Daarom vind ik de deining, die men nu tracht te ontketenen, een storm in een glas water. Er zijn dunkt me redenen te over voor de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden dat ze zich zelf eens op haar Hervormde positie beraadt. Wat is Hervormd, wat is gewoon. Hervormd? Een vraag voor de vrijzinnigen, een vraag voor ons, een vraag voor de Hervormde Kerk. Ik zeg niet dat wij het alléén zijn. Ik zeg wel dat wij het gewoon wil len zijn. Dat zeg ik tegen al diegenen die altijd maar weer hebben gedaan alsof we het niet zijn en een volksstammetje zijn, die de dolerende (of de afgescheidenen) in 1886 (of 1834) hebben verge ten mee te nemen (ds. H. G, Abma in Gewoon Hervormd).' Hella Haasse. Zelfstandig, bljvoi Zeven essays over schrijvers, se sters en hun personages. Amstö|*ooi Querldo, 1972. 15,90. Evenals haar vroegere 'Leesteken vat deze nieuwe essay-bundel van n la Haasse interessante beschouw jjli over literatuur, makers van liter en hun visie op de werkelijkheid [pi centraal probleem waarop zij Cl voortduring stuit, is de man-i verhouding zoals die in literatui JJle uitdrukking komt. Het is duii Han dat voor Hella Haasse van groc *ro< lang is dat een relatie gelegd 1 aLl tussen tekst en leven. Een werk t nooit op zichzelf maar dient schouwd in een biografisch, ove risch-maatschappelijk of filosofi» Mjk der. Soms forceert zij, naar mijl jpr_ ning, in de grote greep naar n zicht wel eens de geloofwaardi Craa van haar beschouwingen, maar jje staat haar stimulerende vertelwijGn v ning, die verrassingen kent «em In 'Zelfstandig, bijvoeglijk' «n i gens niet zo'n mooie titel vooi °n<ie boek dat zich met het mannelijke Av het vrouwelijke occupeert Smu essays over Multatuli en de vro over Louise Michel, een interei Communarde, over Vestdijks I «n s van het hooggebergte, en over fjor' 'De koperen tuin', over HeikcJ;. meester-roman 'Nooit meer sh over de hoofse minne en 'Liefl gelijk'. Hella Haasse's belezenhi c, groot Haar vermogen om al L lend literatuur en leven te inter] reen heeft een leesbaar boek <p( verd. 'Zijl Eve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2