'n Oogje op Amélie was niet echt leuk Tachtigjarige oorlog is net kindertoneel Meer geld voor hervormd diakon aat Trouw K wartet Pianist Brendel maakt grote indruk Residentie-orkest zwak onder Iwaki Anti-Portugaldemonstratie Ovaties voor David Oistrach en het Concertgebouworkest Lutherse en r.k. kritiek op regering Z.-Afrika Afrikaner-kerken steunen pakjesactie voor Portugezen vandaag Beroepings- werk Ds. H. Pol (74) overlede Acht doden bij hotelbrand Excursie statenleden langs munitiedepots Paus: beter klimaat tussen wereldgodsdiensten Boekeneialag* TROUW/KWARTET MAANDAG 9 OKTOBER 1972 KUNST/KERK/BITfNENLtAND T2/ door Ber Huising ROTTERDAM 'n Oogje op Amélie werd, zaterdagavond in de schouwburg, een rumoerige lolmakerij. Er werd wel om gelachen maar echt leuk was het niet Het was bedoeld als Frans blijspel Ondeugend, pikant, frivool, luchtig, tintelend, pittig en rap had het moe ten zijn. Het werd meer van je hela hola, hou er de moed maar in. Amélie, de vrolijke Parijse cocoUe, moet voor kuise bruid spelen van een vriend, die pas geld van een suiker oom krijgt als hij trouwt Haar vaste vriend, die zich bedrogen voelt wreekt zich door het paar niet voor de grap, maar echt te laten trouwen. Maar scheiding wegens overspel ligt bij Amélie zo voor de hand. Ze heeft nog een goed betalende buitenlandse prins ook. En haar kortstondige echt genoot heeft weer een minnares. Daar dwarrelen dan weer allerlei bij figuren omheen. Iedereen houdt ie dereen voor de gek. of voor een ander. Allen vallen zij op de meest ongelegen ogenblikken eikaars kamers en slaapkamers binnen. Onzinnig toe vallig en dwaas onwaarschijnlijk. Maar autteur George Feydeau constru- eeide zoiets als een Ingewikkeld me chaniek, waarin alle radertjes op tijd in elkaar grijpen. En zijn poppetjes, burgertypetjes van negentienhonderd, beau- en demi-monde, draaien dol mee. Zo gauw de zaak is opgewonden. Dat kan een vrolijke boel worden als het gesmeerd en allemaal precies op tijd loopt (timing!). Maar als het hapert en rammelt en knarst zit het niet goed. En die typetjes, hoe mal ze ook zijn, moeten op hun manier toch een beetje echt worden. De regie, van Karl Guttmann, door ziekte gehandicapt, en van Jacques Echantillon, met Ad Hoeymans en Frans Zuidinga nog als assistenten, kreeg de boel niet fijn op gang. Levendigheid werd lawaai, vlotte be weging werd gedraaf en gesjouw. Wat licht moest zijn werd zwaar. En er werden maar weinig typetjes echt aardig gespeeld. Jasperina de Jong, als Amélie, bleef Jasperina de Jong; leuk guitig levendig en inne mend, zoals zij dat is in cabaret en in haar shows, maar niet zoals zij Amé lie in dit blijspel zou moeten zijn. Ze zal het trouwens niet lang blijven doen. Aanstekelijk De mooiste, echt komische en doorge werkte Feydeau-figuur was de suiker oom van Ward de Ravet, een mal burgermannetje met een bolhoed en een aanstekelijke gemoedelijkheid. Hij had bovendien zijn Vlaams lekker mee. Rudi Falker.hagen zette Amélies va der, een ex-brigadier ook aardig neer. Hans Boskamp deed dwaze dingen als de generaal van de prins. Die werd vreemd gedaan door Steye van Bran denberg. Will van Seist, als de brui degom, zocht druk en grof naar komi sche effecten en vond ze te zelden. Verder hoeven wij eigenlijk niemand te noemen. Temeer daar het een lijst zou worden van grotendeels onbeken den, die met dit optreden nog geen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Posfma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huljsen. Delft; mevrouw M. C. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Naarden; da. F. H. Lande- man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof dr. G. C. van Nlftrlk, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren, dr A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmera. Den Haag; dra R. Zijlstra, Oosterland (Zid Dagelijks bestuur; B Bol. Den Haag;dr. ELBIeumlnk. Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A Fibbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. naam zullen maken. Wel moet ver meld worden dat Corstiaan de Vries naar de mode van die tijd, met een beetje overdrijving, kostelijke kos tuums ontwierp en mooie simpele decors bedacht ROTTERDAM Schönbergs als reactie op de dik-georkestreerde, laatromantische werken geschre ven Kammersymphonie op. 9 vormde de opmaat tot het concert van het Nederlands Kamerorkest onder Szymon Goldberg, vrijdag avond in de kleine Doelenzaal. Afgezien van een soms wat harde klank die overigens voor blazers in deze ruimte nauwelijks te vermijden is en een enkele onzuiverheid, werd het een geladen vertolking van deze vaak weerbarstige partituur. De solist van de avond was de pianist Alfred Brendel, die hiermee voor het eerst in de Maasstad optrad. HIJ ver tolkte samen met het muzlkantsk spe lende kamerorkest Mozarts Concert in F-majeur, KV 459, één van de zes uit het 'gouden Jaar* 1784. Met een ver bluffende beheersing van de klank, gave techniek en meeslepende muzika liteit gaf de pianist een volledig over tuigende interpretatie van dit werk, die grote indruk maakte op het pu bliek. Na de pauze oogstten Goldberg en de 2ijnen nog veel succes met een echt 'wienerische' vertolking van de twee de sijmfonie in S-maJeur van Franz Schubert door Adr. Hager DEN HAAG Hiroyuki Iwaki is weer terug op de bok bij het Residentie-orkest in de wat merk waardige positie van vaste gast- dirigent. Hij bracht een program ma dat duidelijk in twee delen uiteen viel; de tijdgenoten Rossini en Mendelssohn en de twee com ponisten die in 1945 overleden: Webern en Bartók. Vrijdagavond het Concertgebouwor kest, zaterdagavond het Residentieor kest en een vergelijking drong zich onvermijdelijk op. Wat Iwaki en het Residentie Orkest van Rossini's Ouver ture II Barbiere di Seviglia maakten, viel toch wel bar tegen. Vanaf de inzet rammelde het geheel, de klank was scherp en schraal en van het lichte, kleurrijke en stralende werk bleef weinig over. Deed gebrek aan repetitietijd zich gelden? Frances Catti in Beethoven bij het Amsterdamse, Tibor Varga in Men delssohn bij het Haagse orkest. Al weer een vergelijking. Varga die al spoedig op hol sloeg, speelde routi neus, slordig, onzuiver en ongeïnspi reerd. Tal van jonge solisten wachten op de kans te concerteren bij een symphonleorkest. En die kans krijgen zij sporadisch. Het mag dan wellicht waar zijn dat Varga als pedagoog zijn verdiensten heeft, overtuigen van zijn podlumkwallteiten kon hij op dit con cert in geen enkel opzicht. Het orkest, dat van de weeromstuit van de begeleiding ook maar wat maakte stond hierna voor de taak twee werken behorende tot de moei lijkste van het orkestrepertoire te ver tolken. De 6 stukken voor orkest, die al6 Opus 6 van de hand van Anton Webern verschenen, stellen in hun beknoptheid hoge eisen. Ondanks de orkestbezetting dient iedere noot tot zijn recht te komen. Een toppunt van verfijning was de weergave niet, doch er was in ieder geval op gewerkt. Enig in zijn soort is de muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celes ta, in 1936 door Bartok geschreven. Iwaki met zijn liefde voor muziek uit Rusland en de Balkanstaten hervond hierin zijn contact met het orkest De teleurstelling over zijn eerste optre den dit seizoen kon hij echter niet meer wegnemen. door Ev. Grolle DEN HAAG Den Nieuwe Komedie heeft het op zich genomen onder de titel: 'Hutspot' een toneelschets te brengen van de tachtigjarige oorlog. In het Haagse HOT ging zaterdag de landelijke première. Rein Edzard stelde deze collage Bamen uit passages uit school- en leesboeken, liederen van Valerius en andere min of meer authentieke stukken. Albert Maurits en Rob Scholten stonden hem hierbij terzijde. Het geheel draagt een vlot en speels karakter. De schets bestaat ln zes bedrijven genoemd naar de ingrediën ten van de (tegenwoordige) hutspot: wortel, spek, zout, uit, aardappel, pe per en klapstuk. Ed Bollmann, Ad Fernhout, Kathy Gosschalk, Polio Hamburger. Nirk Pancras, Ineke Roosen, Dore Smit, Ellen Verhey en Henk Votel spelen de wisselende rol len. Gezegd mag worden, dat deze groep zich krachtig heeft toegelegd op de vaak lang niet makkelijke scenische situaties. Rein Edzard heeft een le vendige regie weten te bereiken, waarin speciaal de chorografisché ele menten geprezen mogen worden. Van de spelers moet met name Henk Votel geroemd worden voor meer dan én creatie, maar vooral voor het daver end gezongen lied: 'onze zwijger' van Reind Edzard. De toneeltechnische kwaliteiten van deze prestatie van de Nieuwe Kome die zijn hiermee wel naar waarde geprezen. Anders staat het echter met de hele onderneming als zodanig. Op z'n zachtst uitgedrukt kan ik dit niet anders vinden dan kindertoneel. Het is me een raadsel, hoe volwassen mensen in een o 'geëngageerde' tijd als de onze een dergelijk historisch onderwerp zo onnoemlijk flauw en nietszeggend kunnen behandelen. De historie heeft als menselijk handelen recht op een menselijk oordeel. Belachelijk DEN HAAG Demonstranten tegen het Portugese regiem leggen hier voor de Portugese ambassade met prikkeldraad een symbolisch concen tratiekamp aan. De zaterdag door Am nesty international georganiseerde de monstratie werd gehouden uit protest tegen het feit dat Portugal in het moederland en in de overzeese gebie den volgens cijfers van Amnesty In ternational 25.000 mensen op politieke gronden gevangen houdt, waarvan een groot deel nooit een proces krijgt. De Portugese ambassade ontkent dat er sprake is fan een aantal van 25.000, snaar zij ontkent niet met zoveel woorden, dat Portugal helemaal geen politieke gevangenen heeft. Hoe een dergelijk oordeel ook uitvalt, nimmer kan er men neutraal en zeker niet zo poppenkastachtig tegenover staan. Het geeft geen pas de onthou ding van de graaf van Egmon zo Jan Klaassenachtig te denigreren, of de moordaanslag op Willem de Zwijger zo belachelijk voor te stellen. Dit klem temeer, omdat men bij de ont hoofding van Jan van Oldenbarnevelt, mede door een goed voorgedragen 'Stockske' van Vondel wel de juiste toon wist te treffen. In dit geheel uiteraard als vreemde eend in de bijt de 'on-juiste' toon. Het is natuurlijk ridicuul van me dit kindertoneel zo kritisch te lijf te gaan. Daarom zal ik het hierbij maar laten. Vanwege de totale onderneming van dit Nieuwe Komedie-gedoe kan ik alleen maar met Valerius zeggen: 'Stort traenen uyt, schreyt luyde'. door Jac Kort AMSTERDAM Het Concertgebouworkest had geen gebrek aan belangstellenden op zijn eerste zóndagmiddagconcert. De zaal was uitverkocht en het publiek toonde een ongekend enthousiasme. Dadelijk reeds na de uitvoering van Hendrik Andriessens Vierde Symfonie nam het applaus ovationele vormen aan. Nu is dit werk, geschreven voor het Residentie Orkest dat in 1954 zijn 50-jarige bestaan vierde, ongetwijfeld een werk met kwaliteiten, met een welomlijnd, energiek, om niet te zeg gen driftig Allegro, een verstild, poë tisch Andante en een wervelende Fi nale van een meeslepende werking. Een goede opmaat voor een nieuw muziekseizoen, een verdiende homma ge aan de 80-jarige componist Prokofjew was 22 jaar toen hij Zijn Eerste Vioolconcert (1913) schreef, maar evenals in zijn drie jaar tevoren geschreven Pianoconcert, wordt men ook in dit werk getroffen door de tref zekerheid waarmede Prokofjew van jongsaf aan componeerde en instru menteerde. Alles wat hij schreef klinkt fantastisch transparant en men behoeft geen grote bewonderaar te wezen van zijn muziek, om deze verdienste te er kennen. David Oistrach wist uiteraard wel raad met de vioolpartij, die zijn landgenoot zo effectvol heeft genoteerd. Het Con certgebouworkest droeg met een vir tuoze begeleiding bij, zodat het succes verzekerd was. En dat niet alleen, maar er moest zelfs een herhaling van het Scherzo worden gegeven. Van en thousiasme gesproken! Na de pauze volgde nog de vrijwel integrale muziek voor 'Ein Sommer- nachtstraum' van Mendelssohn. Ge woonlijk hoort men slechts vier van de in totaal elf delen van deze toneel muziek. Thans werd alles wat voor concertgebruik uitvoerbaar is, ten ge hore gebracht met medewerking van de damesleden van het Ned. Kamer koor en van het Collegium Musicum 'Amstelodamense, waarbij Nelly Groe- nevelt en Nel Burbach de partijen der Elfen voor hun rekening namen. Bernard Haitink, die een grote liefde heeft voor deze muziek, zorgde voor een sfeervolle, kleurige vertolking, waaraan de vocalisten een welluiden de bijdrage leverden. Een en ander tot groot genoegen van de aanwezi gen. JOHANNEBURG (DPA De evange- lisch-lutherse kerk van Namibië (Zuidwest-Afrika) heeft in een scher pe verklaring de Zuidafrikaanse rege ring ervan beschuldigd steeds zwaar der druk uit te oefenen op de christe lijke kerken in Namibië. In de verkla ring zegt desynode zeer ontgoocheld en bezorgd te zijn over de Zuidafri kaanse weigeringen om visa te ver strekken aan buitenlandse zendelin gen die naar Namibië willen komen. De evangelisch-Iutherse kerk, die in Namibië 115.000 leden telt, wijst be weringen als zouden haar instellingen en inheemse en buitenlandse mede werkers 'communistisch georiënteerd' zijn, als Taster.' van de hand. De kerk veroordeelt de apartheid en de schen ding van de rechten van de mens in Namibië. In de openbrief aan de Zuidafrikaan se regering wijst de synode er op dat ze niet de bedoeling heeft het gezag van de staat uitte hollen. De synode wil juist de mogelijkheid openen voor een 'dialoog in het belang van een nieuw vertrouwen, begrip en liefde onder de mensen van Zuidwest-Afri ka'. De druk van de regering van Zuid- Afrika op r.-katholieken is de afgelo pen maanden toegenomen. Dit schrijft de sekretaris-generaal van de Zuid afrikaanse bisschoppenkonferentie in een brief aan de bisschoppen en de religieuze oversten. De brief signaleert dat buitenlandse katholieke religieuzen eindeloos lang moeten wachten op een verblijfsvergunning. Vrouwelijke reli gieuzen. die geen verpleegster of onderwijzeres zijn, wordt het visum meestal geweigerd. Priesters kunnen pas na vier jaar een verblijfsvergun ning krijgen. In bepaalde streken van Natal en Transvaal, waar de katholie ken verdacht zijn, wordt iedere aan vraag van een priester voor een perma nente verblijfsvergunning grondig onderzocht, op zoek naar diens ver meende communistische tendenzen. PRETORIA In een hoofdartikel ln Die Kerkbode van de Nederduits Ge reformeerde Kerk ln Zuldafrlka wordt een oproep gedaan om het 'Mozambiek en Angola Gerlewefonds vir Soldate' mild te ondersteunea Dit fonds is een particulier initiatief ln Zuid Afrika om pakjes te 9turen aan de Portugese troepen in de koloniën. De kerkbode herinnert ter aanbeveling van de actie aan bezoek dat een groep predikanten van de drie Afrikaner ker ken in augustus heeft kunnen bren gen aan de noordgrenzen van de repu bliek waar do politie waakt tegen elke inval of penetratie van 'terroristen'. 'Als er een ding is waarvan do predi kanten zich opnieuw bewust zijn ge worden, dan is het dat de Portugese soldaten ln de Portugese gebieden en de Rhodedische strijdkrachten aan de overzijde van de Limpopo in een ovort- durende strijd gewikkeld zijn met sluipmoordenaars en zaaiers van ver woesting. Vooral ln Angola moeten eerstgenoemden het spits afbijten en grote offers brengen. Omdat zij eigen lijk een buffer tussen ons en de vij andelijke machten vormen past het ons, niet alleen met sympathieke be langstelling hun strijd te volgen maar ook om door bijdragen voor geschenk pakketten te tonen dat wij waardering voor hen hebben en hen willen bemoe digen', aldus Die Kerkbode. 'Misschien kunnen ook de loden-ker ken van de wereldraad die zich zo krachtig hebben uitgesproken tegen de financiële ondersteuning van de ter roristen, er eens over denken om mil de bijdragen aan dit fonds te schen ken'. zo besluit heth oofdartikel. Ondanks moeilijkhede n Van een onzer verslaggevers UTRECHT Ondanks de moeilijkheden die zich dit jaar bij het hervormde werelddiakonaat hebben voorgedaan, zullen de inkomsten over 1972 niet beneden de raming blijven, zo stond er in de papierên die de bezoekers van de zaterdag in Utrecht gehouden algemene diakonelg vergadering thuisgestuurd hadden gekregen. Hervormd Den Helder was met deze weliswaar opgewekte maar toch niet erg exacte mededeling niet tevreden en wilde van ds. L. Alons, de secreta ris van de generale diakonale raad van de hervormde kerk, precies we ten; hoeveel kreeg u binnen tussen 20 juni en 7 oktober verleden jaar en in dezelfde periode van dit jaar? Het bleek dat er gedurende die maanden in 1972 voor het diakonaat méér bin nenkwam dan in 1971, nl. 408.500 gulden nu en 386.500 gulden verleden jaar. Binnen dit totaal, zo vernamen de Den Helderse diakenen (die waar voor hun vraag kregen) verder, bin nen dit totaal liepen de ontvangsten van medische zending en werelddiako naat weliswaar terug (van 176.000 gul den tot 116.000 gulden), maar de bijdragen van diakonieën voor bepaal de projecten stegen (van 156.000 gul den tot 182.000 gulden). Er werd ook gevraagd of het waar was dat de werelddiakonale kwesties enkele dia konieën ertoe gebracht hadden, geld terug te vorderen. Antwoord; dit is niet waar/ De voorzitster van dé generale diako nale raad, mevrouw M. v. d. Wall- Duyvedak uit Geldermalsen (voor wie 't niet mocht weten: zij is daarvan burgemeester) vertelde dat het niet meeviel de drie opengevallen plaatsen in de sectie internationale hulpverle ning weer te doen bezetten, maar dat per 1 september jl. weer van een volwaardig funktioneren van de sektio sprake is. De hulpverlening aan alle bekende adressen gaat onverkort door en wat de financiële regeling met mejuffrouw H. Kohlbrugge betreft, deze is nog niet rond maar er wordt aan gewerkt en zij zél goed zijn, zo kreeg de vergadering verzekerd. Het nieuwe hoofd van de sectie inter nationale hulpverlening de heer T. van Weelie, stelde zich aan de in Utrecht verzamelde hervormde diake nen voor. Of hij nu ook alle contac ten, die mejuffrouw Kohlbrugge had, aan zou kunnen houden? De heer Van Weelie: u bent mijn opdrachtgever, ik ben uw dienaar en niet een soort sinterklaas. Tot zover uit de een paar uur vergen de discussie over het werelddiakonaat waarover de generale diakonale raad ln de stukken nog opmerkt, het te betreuren dat de ontwikkeling van de zaak heeft geleid tot het aftreden van mejuffrouw Kohlbrugge. Inmiddels zou men bijna vergeten dat het thema van deze diakonale dag was: wat is nu eigenlijk een diaken? In het middaguur ging de Groningse hoogleraar dr. P, J. Roscam Abbing daarop in. Na een aantal principiële achtergron den te hebben belicht, sprak de hoog leraar over de praktische opzet van het diakonale werk, over de organisa tievorm, de functie van de vrijwilli ger en activiteiten op sociaal-politiek terrein. 'Het gaat niet alleen om de Mevrouw M. v.d. Wall-Duyvendak bestrijding van individuele nood, maar om de bestrijding van onrecht vaardige toestanden, Dat geldt niet slechts de* eigen geméente of het- ei gen volk, maar ook misverstanden en uitbuiting in de derde wereld', zei hij. Dicht bij huis dient de diaken oog te hebben voor de behoeften van jonge ren, bejaarden, eenzamen en zieken. Het zijn niet altijd spectaculaire werkzaamheden, maar er is veel be hoefte aan. Prof. Roscam Abbing brak ook een lans voor medewerking aan rechtswinkels- en wereldwinkels, aan de zorg voor buitenlandse arbeiders en andere gediscrimineerden. Diake nen dienen z.i. ook samen te werken met Amnesty International, de organi satie die zich het lot aantrekt van gevangenen vanwege hun politieke overtuiging. hij kon er niet toe komen In het verhaal van Nathan staan ni figuren van het drama op hun pli De rijke man met zijn zeer vele s pen en runderen en de arme mai het Palestijnse binnenhuisje, teken vrede en hoop. Er komt nu aktii het verhaal. De rijke man krijgt zoek. Of hij vaker bezoek kreeg woi we niet gewaar. Hoorde het bij leven? Het 'eens' zou eerder kur wijzen op een uitzonderingsgeval, er kwam blijft ook in het duistei het een zakenrelatie, wiens komst een etentje gevierd moet worden' ieder geval, er moet wat op tafel men en dat 'wat' is een behoo: sluk vlees. In gedachten dwaalt rijke man met zijn ogen over de u strekte kudden schapen en runde een pracht gezicht. Eigenlijk wel de om daar iets af te nemen. zulke dingen noemen wij zonde, d zonde zelfs. Doodzonde dus om grote kudde met één exemplaar te minderen. Je ziet het wel niet, i je weet 't dan toch. Hij kon er toe komen. De obstakels in zijn waren te groot voor hem. Hij kon komen tot het voor de hand ligge want het voor de hand liggende hem 'n fraktie minder rijk maken hij was. E ndie fraktie deed 't hem viel werkelijk op een cent dooc kwam er niet toe. Er was dus bi; der weinig voor nodig om hem teg€ houden op de goede weg. Hij zor de, want daar zal het op uitloper die dood, lichtvoetig. Niet-zondigen gemakkelijk genoeg. Hij stond voor een groot dilemma, een sai vallen van een aantal beloften of dramatisch samentrefen van noot gelegenheid, maar 't was iets kleins. Veel was er niet nodig, schaapje, niet meer. Hij zou het i merken, maar als van een onzicht macht gedrongen kon hij er niet komen. Dat wijst op een uitgesl pad. HIJ kon niet anders meer, zc was hij eraan gewend zijn bezit onaanraakbaar en onaantastbaar ti schouwen. Wat een ziel! Wat een stellende stakker, verteerd van s en bezorgdheid, opgevreten dooi zenuwen voor een .armoede' die mijlenver van hem vandaan was. die, zoals hij er voor stond, wel r zou komen opdagen. Een slaaf, dood-arme man. Met al z'n rijbdoc het riool van de hébzucht. (2 Sal 12). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepbaar: ds. H. Olde, missit predikant. Verlofadres: Bantamwe Baarn. Van een verslaggever WOUDENBERG Op 74-jarige tijd is te Woudenberg overledei hervormde emeritus-predikant H. Vandaag is de begrafenis, na rouwdienst om één uur in de vormde kerk te Woudenberg. Ds. was vooral bekend door zijn ai voor de Morgenland-zending, waa hij de voorzitter is geweest. Vó<5 oorlog, in 1925, is hij voor de ger meerde zendingsbond als zendic raar naar het toenmalig Ned. 1 Indië gegaan en hij heeft daar, onderbrekingen, tot 1949 gearbei Celebes. Nadien heeft ds. Pol no hervormde gemeenten te Wilnis Vriezenveen gediend; in 1963 gin met emeritaat. TRABEN Door brand in een hotel in het Duitse plaatsje Traben-Trarbach zijn zaterdagnacht acht mensen om het leven gekomen. De slachtoffers zijn al len Duitsers, HAARLEM De provinciale staten commissie voor de ruimtelijke orde ning in Noord-Holland maakt 16 okto ber een excursie naar een aantal mu nitie-opslagplaatsen in de provincie. Dit naar aanleiding van het plan van het ministerie van defensie op het voormalig vliegveld Bergen een cen trale opslag aan te leggen die de andere opslagplaatsen overbodig zal maken. De statenleden bezoeken de munitie depots in en nabij Bussura, Ouder kerk-zuid, Uithoorn, Aalsmeer, Velser- broek en UUgeest-noord. Daarna be kijken ze het voormalig vliegveld van Bergen, waar het ministerie het cen trale depot wil vestigen. Het bezoek is bedoeld als voorberei ding op een openbare commissieverga dering die binnenkort zal worden ge houden. De commissie zal advies uit brengen aan gedeputeerde 6taten die op hun beurt advies uitbrengen aan het ministerie van defensie. ROME (KNP) 'De wederzijdse hoogachting en liefde tussen de grote Wereldgodsdiensten moet zich concre tiseren in een praktische inzet voor de vrijheid en de waardigheid van de mens', zei paus Paulus in zijn toe spraak tot de deelnemers aan de jaar vergadering van het Romeinse secre tariaat voor de niet-christenen. Het werk van het secretariaat heeft veel bijgedragen 'om een nieuw kli maat te scheppen in de betrekkingen tussen de katholieke kerk en de ove rige grote wereldgodsdiensten'. Vol gens de paus is een echt gesprek en een nauwkeurige kennis van de ge sprekspartner' noodzakelijk. Want Tiet trotse zich inkapselen is de voornaam ste oorzaak geweest van de vele mis verstanden, wrokgevoelens en konfllk- ten, die de verhouding tussen de gods diensten in do vorige eeuwen heeft gekenmerkt'. De beoogde samenwerking zo waar schuwde de paus heeft echter niets van doen met een vage vermenging van elementen van de verschillende godsdiensten. 'Hoe trouwer we blijven aan de waarheden van onze eigen godsdienst', des te beter zullen we de ander verstaan en beminnen'. Kees Fens. Tussentijds. Essays. A boeken Bilthovcn 1972. 164 blz. 12,50. In het glansstuk van opgemelde v meling dat een analyse bevat Eliots Journey of the Magi, scl Fens over do Engelse hofpre Andrewes (1555-1626), wiens pi ook Eliot beïnvloed hebben, het gende: 'En het onderzoek van woord, van ellke zin is een in gende poging tot verheldering val gegeven. Je zou kunnen zeggen: i voor trede klimt hij de smalle la naar het mysterie op, al laat ziet het omgekeerde zeggen: trede trede tracht hij in de diepten vai mysterie af te dalen en zijn hoo: naar die hoogte of die diepte nr nemen. In het haalbare eindpun reikt, dan treedt hij terug, wan weet zich slechts bedienaar vat woord'. Uit dit lange citaat i duidelijk hoe bijbelexegese en 11' re analyse overeenkomen, want, i tis mutandis, gelt het citaat ook de werkwijze van Fens zelf. HIJ zich een bedienaar van het woor van het Woord. Behalve scherpzli literaire analyses (ö.a. over de 1 de van de gasfitter van Achterbei Het Veer van Nijhoff) bevat de del ook scherpe kritiek op liturg vernieuwingen en bijbelmodernii gen, die van het Woord weinig laten in krampachtige pogingen e tijds te zijn: 'iedereen die ooit Sinterklaas is lastig gevallen, se zich voor de eredienst uit te spai 'Heart' genoeg, maar nauwi 'head', schrijft Fens aan het adrei Katholiek èn Protestant. Wie voor liturgie en literatuur inl seert, mag deze bundel, die 'hoofd en hart' is geschreven, b niet ongelezen laten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2