Is revolutie altoos zonde? Verontrusting onder de loep Wat vindt u van het Getuigenis? Dwarslagen In de christenheid 'In het land waar het leven zuur wordt' vandaag Kas-Associatie leent 12 min onderhands Trouw Kwartet TROUW/KWARTET ZATERDAG 7 OKTOBER 1972 KERK T2/K2 door A. J. Klei Blijkens een onderzoek is het effect van een reeks televisie-program ma's van het Ikor over vooroordelen geweest, dat de waarschijnlijk toch al kleine groep kijkers (nóg) minder verdraagzaam is geworden jegens de getoonde minderheidsgroepen. Het Ikor dacht een medicijn te kunnen toedienen, maar heeft daarmee de ziekte erger gemaakt, zo werd het fraai omschreven door Jan Bank in De Volkskrant. Dit geval geeft me aanleiding, te constateren dat we blijkbaar verleerd zijn elkaar iets te verkopen. In de krant, voor de radio en op de televi sie toeteren we veel te hard ln het oor van degene die we aan onze kant proberen te krijgen. Bovendien kijken we nauwelijks de kant van de ander op. we knipogen liever naar onze achterban: wat vin-je ervan, lever ik 'm dat niet netjes? Ik krijg steeds meer het gevoel dat in interviews, forumdiscussies en wat er verder volgt, het er niet zozeer om gaat de ander te overtuigen als wel om applaus van de eigen club te incasseren. Veel tv-gesprekken leveren hiervoor voedsel. Er worden op een agressief toontje vragen gesteld: u meent dus werkelijk datwaarop de betrokkene niet meer kan doen dan met een beteuterd gezicht toege ven dat-ie inderdaad dacht datVer volgens wendt de interviewer zich hoofdschuddend af naar de kijkers: of wij wel in de gaten hebben wat voor klungel hij daar bij zich heeft in de studio! Ook wil het voorkomen dat de gesprekspartners het bij voorbaat dik eens zijn, en dan moet je de vlijt meemaken, waarmee een forse streep onder elk antwoord wordt gezet: u heeft het nu gehoord. Verder vind je her en der een akelig- gemakkelijk gebruik van het scheld woord fascistisch, dat bij links en rechts boven op de voorraad ligt Meer dan verdrietig is ook het vlotte gekwaak in modetermen: polarisa tie.. verrechtsing.verlinksing. Toemaar. jongens, geen mens weet waar je 't precies over hebt Het resultaat van een en ander is alleen dat medestanders elkaar genie tend toeknikken en in hun eigen taaltje hun eigen gelijk oppoetsen De buitenwachters stellen zich dan nog ééns zo tegengesteld op en jutten op hun beurt elkaar op in hun groepsjar- gon. Nota bene: ik stel dit in het alge meen, ik heb de ikor-uitzendingen over vooroordelen niet gezien. Nu moet ik (om in de stijl van een ouderwetse roman te vervallen) mijn lezers verzoeken zich in den geest te verplaatsen naar mijn keuken, waar ik elke ochtend onder het theezetten het twijfelachtig genoegen heb te worden herinnerd aan de sloop van de Amsterdamse Koepelkerk: vroeger zag ik uit het venster die 'Plckelhau- be' (want inderdaad, de koepel leek op zo'n Duitse piekhelm) en nu over stemt het lawaai waarmee palen ge heid worden voor een rechttoe-recht- aan hotel aan het Leidsebosje, het suizen van het theewater. De koepel kerk kwam daar eind vorige eeuw te staan als een 'dankzeggend aanden ken' aan het feit dat drie eeuwen terug, in 1578, de Amsterdamse gere formeerden zich bevrijdden 'van den Spaanschen en Roomschen druk' (al dus de tekst op een marmeren ge denkplaat). In de tijd dat de Koepel kerk gebouwd werd, was Abraham Kuyper predikant van de Amsterdam se hervormde gemeente. Hij is, blij kens het verhaal dat Henk de Jong hierover eens schreef in deze krant, nooit bar geestdriftig geweest over de Koepelkerk. Hij vond bijvoorbeeld de banken niet deugen, daar kon je niet eerbiedig op zitten, die hoorden eer der thuis in een nutszaal. Maar in de doleantietijd, toen Kuyper in het eerste deel van zijn 'Het con flict gekomen' deze vraag besprak: 'Is revolutie altoos zonde?', toen heeft hij in zijn betoog graag een plaatsje ingeruimd voor de Koepelkerk: Er staat bij de Leidsche barrière een Koepelkerk! Die kerk dagteekent van 1878, toen Amsterdam jubileerde over zijn kerke lijke Revolutie van voor drie eeuwen. En de geestdrift voor dien kerkbouw, monument van roemrijken opstand te gen kerkelijke Besturen, is ontvonkt niet door een driftigen hoop. maar door onnavolgbaar rustige burgers als onzen Hasebroek; en voorts door een Hogerzeil, een Vos, een Adriani; juist de mannen, die thans dl wat niet wil bukken, breken willen. Komt het wellicht daar maar van daan, dat hun kerkbouw niet slagen wilde? Doch dat doet er niet toe. Hoofdzaak is, dat óók de Reformatie openbaar verzet was tegen wettig be staande Hoogere Besturen; en dat niemand dezer heeren het hart nog in 't lijf heeft, om openlijk te zeggen: De Reformatie keur ik aj. Ik ga nog een paar citaten uit 'Het conflict gekomen' geven. Niet om de historie van de doleantie door te (ADVERTENTIE) LIEBJE HOEKENDIJK uitgebreid met toepassingen het pastorale en het pro fetische als functie de vrijzinnigheid voor 8.50 in de boekhandel de 3de druk is er nu uitgave van Ten Have nemen, maar om aan ieder die meent dat hij een ander wat te vertellen heeft maar merkt dat het niet óver komt (ook alweer zo'n modeterm), te laten zien hoe Abraham Kuyper dat deed. Stapje voor stapje nam hij zijn mensen mee en die mensen, die van huis uit opkeken tegen de door Kuy per bespotte 'onnavolgbaar rustige burgers', kréég hij mee: naar ieder weet lopen er tot vandaag toe heel wat gereformeerden in ons land rond Hier is Kuyper weer: Is Revolutie ALTOOS zonde? En dan meenen we ons te herinneren, dat zeker klein land de laatste twaalf jaren, slag op slag; keer op keer; nationale feesten vierde. Jubilaeën van drie eeuwen her. Waarbij de rijmers van 'Oranje en Spanje' zon gen. En al de vreugd der kleinen was, om af te geven op den Spanjool. Aan die nobele feesten deed al wat nobel in den landen was mee, Rome natuurlijk uitgezonderd. Maar anders heel de pers, alle geletterde kring. Ook onder ons alle richtingen. Ieder loofde, ieder prees, ieder verheerlijk te, wat de Geus en wat Marnix en wat Prins Willem van Oranje tegen F Hips en Alva hadden bestaan. Men noemde dat: den Opstand tegen Spanje, en zong dat die Opstand schoon, die Revolutie onze redding, dat Omwentelen van het Staatsbe stuur de geboorte onzes volks was geweest. In onze kerken, ook in de Haagsche kerken, heeft men er God voor ge dankt. Ah, zoo! dus is niet 'alle' Revolutie zonde. Eer omgekeerd zijn er dus ook Revolutiën, die mochten, moesten; die plicht, en eer, en vreeze Gods gebood. Van 1688 leeren onze kleinen op hun tabelletje: 'Engelsche Revolutie. Wil lem III verdrijft de Stuarts. En nu, neem wat boekje van Neder- landsche historiën ge wilt. op openba re en neutrale en bijzondere scholen, overal en allerwegen vindt ge ook déze Revolutie als heldenstuk, als blijk van vroom bedoelen in onzen Willem van Oranje geloofd. Twee Revolutiën dus reeds, beide om het eerzaamst, en beidemaal inèénge- vlochten met Oranjes schoonen naam. Toch voegen we er nog een derde aan toe. Ook met Oranje! Toen in 1813 heel ons land tegen Frankrijke satellieten opstond. Ook een Revolutie, door den overkal- men Van der Palm in het zangerigst proza bezongen. Reeds drie Revolutiën dus voor één, die geen brandmerk, maar eere brach ten, en die met name door de deftiger leeraars, zoo hier als overzee, steeds van den kansel zijn hoog gehouden Het antwoord op de vraag is er dus Is Revolutie altoos zonde? Stellig neen! Ja maar, laat Kuyper dan zijn lezers tegenwerpen: alles goed en wel, maar in de kérk zul je toch geen revolutie mogen maken. En dan schrijft Kuyper het hoofdstuk, waarin het hierboven al geciteerde fragment over de Koe pelkerk voorkomt Conclusie: revolu tie in de kerk mag ook. Volgende opmerking, die Kuyper zijn lezers ingeeft: krijg je op die manier niet dat straks de communist Luther begint te loven? Revolutie ln de kerk Is toch niet altijd goed? Wat is de maatstaf? En dan voert Kuyper zijn tijdgenoten naar het toekomstig Cu- ragao. Stel we zijn in 1900. De vrede in Europa is verstoord. Ook ons land is in den krijg gewikkeld. Geen schip van 's Konings marine kan meer naar de West. En wat het ergste is, de Koning heeft zich in zijn Gouverneur bedrogen. Met een vrouw van Spaansche her komst gehuwd, liet hij zich, door de Venezuelanen, in landverraad inwik kelen. De zaak is geklonken. Een Venezuelaansch commissaris is reeds ten paleize aangekomen. Nog de éène moeilijkheid slechts, hoe met het gar nizoen te doen, en Curacao is voor altijd verloren En nu gaat de ontrouwe gouverneur naar de kazerne; zegt wat hij in 't zin heeft, en gelast 's Konings troepen de tvapens neer te leggen en zich over te geven aan den vreemden man. Wat zullen die officieren? Wat die soldaten doen? Fier weigeren ze gehoorzaamheid. 'Leve Oranje!' is het luidkeels uitge gilde antwoord. 'Wij blijven trouw aan Koning Willem Drie!' Hier was tweeërlei Revolutie. De éène van den gouverneur tegen zijn Koning. De andere van het garni zoen tegen zijn wettigen gouverneur, aan trien het gehoorzaamheid beloofd had. En toch aarzelt ge niet. Ge roept uit één mond: 'Die gouver neur was een valschaard! maar het garnizoen deed zijn plicht gestand!' En nu, hèbt ge hiermee niet uw maatstaf? De eerste zin van het hierop volgend hoofdstukje luidt: Breng dit beeld van Curacao op de Kerk van Christus over en ge zijt er immers. Kuyper gaat dan overigens nóg een stapje verder, heel voorzichtig, want om Jan Romein te citeren: de kleine luyden gingen aanvankelijk slechts bedremmeld en oogknipperend de we reld binnen die Kuyper voor hen ontsloot. Maar wij slaan nu 'Het conflict geko men' dicht en bieden de daaruit geko zen fragmenten ter overweging aan aan forumgesprekkers, televisie-onder vragers en wie maar doende is met pogingen z'n medemens ergens van te overtuigen. 'Hoe verwerkt u het reageren van uw oud-leerlingen?', vroeg interviewer Rik Valkenburg aan prof:- dr. G. C. van Niftrik, de (hoofd) opsteller van de Getuigenis, dat volgens sommigen als een bom in de (hervormde) kerk insloeg, maar in elk geval dr. J. J. Buskes niet raakte, want die is eerder geneigd te spre ken van een windstilte in de kerk. Prof. Van Niftrik gaf ten ant woord: 'Dat heeft me pijn gedaan. Ik geloof dat ik dit niet aan hen vérdiend had'. Rik Valkenburg had de open brief op het oog, die drs. K. Bouhuijs en dr. K. A. Deurloo heet van de naald schreven, nadat ze op die ochtend in oktober 1971 hun ge sprek over de praktijk van het werk in de studentengemeente hadden onderbroken, omdat de post een stuk bracht met de naam van Van Niftrik eronder. In die open brief vertelden ze waarom ze over hun leermeester teleurgesteld en verontwaardigd waren. Die brief kwam in de krant op een dag, dat de gereformeerde synode vergaderde en de praeses daarvan vond aanleiding in de publieke zitting op te merken dat Getuige nis-bewonderaars goed deden ook kennis te nemen van het verhaal van Bouhuijs-Deurloo. Prof. Van Niftrik (tot Rik Valkenburg): 'Waar blijf je dan?'. Inmiddels heb ik geciteerd uit drie van de vijf boeken die zich met het Getuigenis bezighouden. Om te beginnen uit een bundel inter views van Rik Valkenburg, die on der de titel 'Stelling en tegenstel ling voor en na het Getuigenis' begin november bij Kok in Kam pen uit zal komen (96 pag., prijs 7,50). Rik Valkenburg sprak uit gebreid met: prof. Van Niftrik, prof. dr. H. Berkhof, prof. dr. G. van Leeuwen, ds. W. L. Tukker en dr. G. H. ter Schegget. Hij haalt méér overhoop dan alleen het Ge tuigenis: Krop, Kuitert, NCRV en EO enz. en ook het punt van al dan niet bidden voor je in de trein stapt. Later hoop ik meer over dit boekje te melden, maar ik kan niet nalaten nu al te attende ren op de Van het Reve-iaanse manier waarop Bert ter Schegget van zijn afkeer van de zgn. nieuwe bijbelvertaling getuigt: 'Ik vind de vertaling van het Bijbelgenoot schap krantentaal, goedkope taal, geen mannetaal'. We zien: dit is een mensenboek! Die oktober morgen in huize Bou huijs (of Deurloo, dat staat er niet bij) haalden we uit 'In de ark, in de kark, zei de dominee' van (dus) Bouhuijs en Deurloo, dat gisteren verscheen in de Oekumene-reeks van Bosch Keuning, Baarn (79 pag., prijs 6,90). Ondanks de hupse titel en ondanks ongenoegen vooraf hierover is het geen ludiek boekje, verklaren beide schrijvers met enige nadruk en ook de onder titel: 'Wat ze een getuigenis noe men' houdt geen knipoog naar ap plaudisserende lezers in, want met 'ze' hebben drs. Bouhuijs en dr. Deurloo de profeten en de aposte len op het oog. Met profeten dicht bij huis zijn dc schrijvers in zover re minder vertrouwd dat zij Mis- kotte op zijn 70ste door gerefor meerden laten feliciteren. Die ge reformeerde deputatie kwam op de 75ste verjaardag van prof. Miskot- te. het was dus vijf jaar later dat ze diens gereformeerd-zijn in de gaten hadden. Ik wou maar zeggen dat Bouhuijs en Deurloo zelf mis schien ook wat langer moeten wachten voordat iedereen met hun gereformeerde komaf vertrouwd is. Die windstilte van dr. Buskes komt uit 'Het humanisme van God', een boek dat hij in de wieg had gelegd als een P.S. op zijn eerder verschenen 'God en mens als concurrenten' (1968) en als een verantwoording van zijn néé tegen het Getuigenis, maar dat is uitge dijd tot dik tweehonderd pagina's. Het feit dat dr. Buskes tevens getuigenis wilde afleggen van zijn jé op het getuigenis van de bijbel en dat hij dit niet onduidelijk wenste te doen, deed de omvang groeien, neem ik aan. 'Het huma nisme van God' komt nog deze maand bij Ten Have in Baarn uit (prijs 17,50). De twee boeken uit Baarn, waar we uitvoeriger op terugkomen, to nen een duidelijke positiekeus. Dat doet het boekje van Rik Valken burg niet, dat was ook de bedoe ling niet: de interviewer praatte met voor- èn tegenstanders. Aller lei 'stemmen' over het Getuigenis ook in 'Wat vindt u van het Getui genis', een boek van 112 pagina's, dat begin november bij Zomer Keuning in Wageningen de deur uitgaat voor 9,90 per stuk. Hier in geven hun oordeel over het Getuigenis: prof. dr. J. N. Bakhui zen van den Brink ('oud-ethisch' en mede-ondertekenaar), drs. H. de Jong (vrijgemaakt, buiten ver band), dr. Okke Jager, ds. J. Over- duin, prof. dr. J. Verkuyl (alle drie gereformeerd), ds. J. H. Vele- ma (chr. gereformeerd), drs. A. Noordegraaf (hervormd, geref. bond) en ds. W. W. Verhoef (her vormd, man van 'Vuur"). Evenals in het boekje van Rik Valkenburg vindt men hier de complete tekst van het Getuigenis. Tenslotte komt aan het eind van dit jaar bij Kok in Kampen nog uit 'Het Getuigenis, motief en ef fect' (circa 200 pag., prijs 12,50): een soort documentaire, want voor dit boek is royaal geput uit de zeventigduizend brieven die de op stellers van het Getuigenis thuisge stuurd kregen en uit de fikse hoe veelheid persbeoordelingen. Een en ander ingeleid door ir. J. van der Gra'f, die vertelt hoe het Ge tuigenis tot stand kwam, en uitge leid met een hoofdstuk, waarin de opstellers zeggen hoe zij het ge heel hebben ervaren. A.J.K. In de Eltheto-brochurereeks van de Nederlandse Christen Stu denten Vereniging zijn verschenen de nummers 36 ('Zionisme- diskussie'), 37 ('In het land waar het leven zuur wordt, analiese van verontruste groepen),, 38 ('Barth is socialist') en 39 ('De subversieve memoria Christi'). De brochures kosten f 2,50 per stuk. Men kan bestellen door dit bedrag plus dertig cent (straks vijfendertig) portokosten te storten op girorekening 67.086 t.n.v. penningmeester NCSV, Woudschoten, Zeist, met vermelding van het nummer der gewenste brochure. In bijgaand artikel staat dr. C. Rijnsdorp stil bij de inhoud van brochure nr. 37. Het nummer is samengesteld door een werk groep die in onderlinge discussie de bijdragen heeft geredigeerd; het zijn Jan Bonsen, Helmi Goudswaard, Marijke Hesseling-Bal- jon, Hans Jonkman, Roel Meesters, Marijke Palm, Peter van Willenswaard en Monika Wolffensperger, met medewerking van Erik Meyer. De 'verontruste groepen' die doorgelicht worden zijn de Boerenpartij, DS'70, de Aktiegroep Wereldkerk, de Evan gelische Omroep en het Konfessioneel Gereformeerd Beraad (de als k uitgesproken c is overal als k gespeld). De analyses worden voorafgegaan door een algemene inleiding en besloten met een samenvatting en evaluatie. door dr. C. Rijnsdorp Er ontstaat een toenemend aantal rechts-verontruste groepen, waar van enige jaren geleden nauwelijks, of in elk geval niet met de hui dige intensiteit, sprake was, zo wordt geconstateerd in de inleiding van 'In het land waar het leven zuur wordt'. Tijdens de oorlog overheerste de ge meenschappelijke antipathie tegen de bezetters en het verlangen naar be vrijding. Maar reeds tijdens de op- bouwperiode daarna werd het een aantal mensen duidelijk dat hier van geen echte vernieuwing sprake was. De doorbraak in de Ned. Hervormde Kerk werd (aldus de inleiding) tegen gewerkt door de angst voor links. Omstreeks 1965 kwamen grote groepen studenten tot het inzicht dat er fun damenteel iets mis was. Zo waren b.v. de hoge en lage inkomens sinds 1952 weer uit elkaar gegroeid in plaats van verder genivelleerd. De bevol king, die zich verheugde in de mate riële verbetering, wenste voor de die per liggende misstanden blind te blij ven en deze houding veroorzaakte bij de kritische jongeren een afkeer van de welvaartsmaatschappij. Sommigen van hen bouwden een hippe schijnwe reld om zich heen, door de mode- industrie al dra ontdekt, tot toegesta ne gril verheven, uitgebuit en inge kapseld. Anderen formeerden zich tot groepjes met een actieterrein of -doel (Provo, studentenbewegingen enz.); de waarheid die in de kritiek school, maakte ook anderen bewust, tot er meer actiegroepen kwamen die een steeds breder terrein gingen be strijken, getuige Dolle Mina, Kritische Universiteit, Kritische Leraren, To maat. 'Ook verlinksten bestaande or ganisaties (VPRO, Trouw) of deden zich daar afspldtsingen voor (PPR, AR-radikalen).' Andere groeperingen zagen dit als een bedreiging en gin gen zich organiseren, waardoor vrij plotseling een tegenbeweging op gang kwam, getuige actiegroepen zoals Anti Abortus, Aktiegroep Wereldkerk, VA- BOO en verenigingen als E.O., Vere niging van Verontrusten, Schrift en Getuigenis, alsook sterker behoudende accenten in de Telegraaf. De Tedactie heeft de indruk, dat de verontruste groepen in het algemeen hun kader of aanhang vinden bij kleine zelfstandigen (winkeliers, handwerkslieden, boeren) of in dit opzicht overeenkomstige groepen (doktoren, juristen, leraren, geestelij ken enz.). Zij vraagt zich af hoe deze gedachten en groepsvormingen tot stand konden komen, en ze vermoedt dat de aange duide dubbelgroep vrijwel de enige is voor wie particulier initiatief nog iets zegt. In de verkoopsector voltrekt zich een centralisatieproces; de weten schappers worden steeds minder stu deerkamermensen met een grote mate van vrijheid; de architectenburoos worden uitzondering, de woningbouw industrieën, die de architecten in dienst nemen regel. In de neo-marxistische visie van de redactie zoeken de bedreigde groepen uit. 'angst voor links', direct of indi rect steun bij de bedreigers (de in dustrieën) en bij de regering, die het is nog steeds de redactie die het zegt van de grote industrieën sterk afhankelijk is. De redactie vat het geestelijk en culturele leven op als afhankelijk van de economische on derbouw en kent ook aan de religie geen zelfstandige waarde toe. Na de scherpe zwart-wit tekening van de inleiding (de toon is dogmatisch en zelfverzekerd) volgen de analyses. (Wél erkennen de samenstellers grif het schetsmatige en wetenschappelijk ontoereikende van hun gemeenschap pelijke arbeid). De Boerenpartij, waarop in 1966 6,7 pet van de kiezers stemde, heeft zich aangediend niet als een belangen-, maar als een begin selpartij met duidelijk christelijk-natlo- nale trekken. Tegen de bestaande partij-politieke situatie werd zeer hef tig geopponeerd. Sympathie voor de Boerenpartij leefde bij zeer veel men sen, op het land en in de steden, maar kennelijk niet ln de eerste plaats op grond van de officiële doel stellingen. Te signaleren valt een zo genaamd 'autoritair syndroom'- sympathie voor autoritaire persoon lijkheden tegen de achtergrond van maatschappelijke desoriëntatie, want de gevoelens van uitzichtloosheid had den en hebben een reële sociaal-eco nomische basis. DS'70 met haar linkse naam ging optreden als de rechtervleugel in een ondernemersregering, aldus de redac tie. Men zou haar Drees '70 kunnen noemen. Deze club is vervreemd van haar sociale oorsprong, maar ze heeft er toch nog heimwee naar. Haar socia lisme kan worden omschreven 'als een kombinatie van bekwaam bestuur, so berheid, geboortebeperking, AOW, technische vooruitgang en gelijke kan sen voor ieder binnen het kapitalis me'. De oudere aanhangers zijn levens lang getekend door de crisisjaren, en hun hoogste doel is zekerheid: 'Dat nooit weer!' Ook afkeer van Nieuw Links speelt een rol. 'De nieuwko mers van rechtse oorsprong onder haar leden kunnen we opdelen in karrière-politici (DS'70 kan bv. aan spraak maken op 50 burgemeesters posten!), gaullistische technokra- tenen verontruste middenstanders die vroeger Koekoek stemden'. 'Drees wil met een nieuwe massa-organisatie de konfessionele partijen vervangen. Met een moderne en daardoor veel gevaarlijker aanpak tracht hij het ko mende vakuum aan de rechterzijde op te vullenDS'70 staat in feite een technokratenmacht voor: technokraten zijn deskundige vak-idioten die geen ander ideaal hebben dan het goed werken van hun machine (de staat, het bedrijf).' Een bestuur van compu ter-mensen. Deze pikante analyse werd geschreven vóór de recente regeringscrisis. En nu de Aktiegroep Wereldkerk. Onder de Nederlandse katholieken voltrekt zich ineens een ontwikkeling van minstens een eeuw. Er is een proces van secu larisering op gang gekomen. In het Pastoraal Concilie is een stuk intellec tuele middenstand samengebald. Nor men vervagen en de redactie brengt dit in verband met de verandering van economisch stelsel die ons dwingt tot consumptie in plaats van tot spaarzaamheid De Nederlandse kerkprovincie koos het aggiornamen- to, maar dat loopt de kans uit de hand te lopen. Hiertegen moet de eigen (feodale) identiteit worden be waard, te midden van een burgerlijke en thans technocratische maatschap pij, want tolerantie opent de deur voor de zelfvernietiging van de kerk. De opzet van de Aktiegroep Wereld kerk komt uit een intellectuele bevol kingslaag voort. Als overdragers van een katholieke cultuur willen haar aanhangers voorkómen, dat de tak waarop zij zitten, zou worden doorge zaagd. Wat de Evangelische Omroep betreft, de redactie vindt het niet gemakkelijk na te gaan uit welke groeperingen haar leden komen. Duidelijk is, dat de dragers en het bestuur uit de geestelijke stand van alle protestantse kerken afkomstig zijn. De wijze waar op de bijbel wordt gebruikt, is volle dig gericht op de individuele en ethi sche houding van de christen. Er is een gebrek aan inzicht in de samen hang tussen individueel gezag en maatschappelijke ontwikkeling. De E.- O.-theologie heeft een blinde vlek voor de maatschappelijke oorzaken van zekere godsdienstige verschijnse len. De maatschappelijke achtergron den zijn voor de E.O. niet van belang, oordeelt de redactie. Zij veronderstelt een groeiende onvrede met de idealen van onze maatschappij, in de gestalte van een nostalgie naar verloren tij den. Bij het Confessioneel Gereformeerd Beraad valt de nadruk op het tegen gaan van een horizontalistische bewe ging. Het Beraad wil graag zijn hou vast vinden bij de groep als geheel en zijn zekerheid ontlenen aan eensge zindheid en saamhorigheid. Het ka rakter van de Gereformeerde Kerken dient met een bindende belijdenis bewaard te blijven. Als groep wil het CGB geen nieuwe secte vormen, geen sterke club, maar het wil zijn kracht zoeken in een dieper gaande discussie. Het zijn vooral de ouderen uit de middenklasse, waarbij het CGB weer klank vindt, oordelen de samenstel lers. De redactie wil met haar 'impressio nistische beschrijving' (42) zowel de linkse beweging als de middenstands- groepen dienen. De verontruste groe pen verlangen naaT rust en zijn bang voor het communisme. Ze willen een heid, strijd tegen moreel verval en handhaving van de christelijke tradi tie en democratie. 'Behoren bij een middengroep is wezenlijke basis voor verontrusting'. Deze brochure met haar interessante gegevens maakt het verlangen wakker naar een studie die, vrij van neo marxistische dogmatiek en met erken ning van de zelfstandigheid der gees telijke waarden, het verschijnsel 'ver ontrusting', aan de hand van de be staande verontruste groepen, aan een diepgaand en verhelderend onderzoek onderwerpt. DE GROTE LIEFDE De woorden waarmee Nathan zijn ver haal vervolgt geven ons een palestijns binnenhuisje te zien. Daar zit vader, Hij zit in lompen, maar een kniesoor, die daarop let. In zijn schoot ligt een ooilam. Moeder is altijd ergens mee bezig. En om hem heen staan de kinderen. Ze zijn niet jaloers op het ooilam, dat van vaders bete eet en uit zijn beker drinkt en zelfs op zijn knieën mag slapen. Het ooilam is er: een dochter bij. Er is wel iets te eten,, want anders lagen ze natuurlijk alle maal amechtig van de honger op de drempel, maar het is weinig. Het weinige kan echter gemakkelijk ge deeld worden. Geen kind dat dit het ooilam benijdt, want zo gaat het in de kleine wereld die in werkelijkheid groot boven alles uit is. Als u mij belooft dat u er niet romantisch over gaat denken, zo in de geest van: het geluk der armen, of 'het gelukskind had geen hemd aan 't lijf, dan mag u verder lezen, anders kunt u beter stoppen. Dit geluk, deze vrede is van de armen. Zo leert de bijbel het ons. Zalig de armen, heeft Lukas gehoord, dat de Heer in zijn bergrede gezegd heeft De passage van dit verhaal waar we nu mee bezig zijn is van een genezende wijsheid. Wij horen de he le dag zingen van de grote liefde en van 'waarom ben je niet bij mij gebleven?', tot kotsens toe, mag ik wel zeggen en onze beeldbuizen staan vol van nog betere wasmiddelen en nog meer afslankender margarinemer- ken. Maar laten we hier nu eens naar kijken. Dit kan ons genezen van de angst. Zalig de armen. Dit kan ons beschamen in onze ontevredenheid en nimrod-mentaliteit. Kijk hiernaar. Dit lost wat op. Dit relativeert ons bego 'ren. Waar doen we het voor? We staan in de kou met al onze rijkdom men. Hier kunnen we niet aan tippen, We doen er goed aan om onze ogen neer te slaan en er met Hem over te spreken, die achter dit indringende verhaal staat Achter zijn man Na than. (2 Samuël 12). (ADVERTENTIE) Wat weet u van... democratisering, partijen en partijstelsels, kabinetsformatie, het parlement, belangen groepen, gemeente en provincie, recht en rechtspraak, sociaal-economisch beleid, i welzijn en milieu, woningbouw, onderwijs, ontwikkelingshulp en ontwapening. Deze en andere onderwerpen worden behandeld in REGEREN - REAGEREN, een algemene cursus burger schapskunde. De prijs voor deze uit 40 lessen bestaande schriftelijke cursus bedraagt slechts 25.—. Vraag nadere Inlichtingen, onder vermelding van de letter T, bij Stichting Burgerschapskunde Postbus 349. LEIDEN, tel. (01710)-46803 B 23 18 6 5 15 11 22 23 1410 AMSTERDAM Ter versterking van haar eigen vermogenspositie heeft de Kas-Associatie nnderhans voor een bedrag van 12 miljoen aan achterge- stelde leningen geplaatst. De maxima le looptijd van deze leningen be draagt 30 jaar, terwijl de rente 7,5 pd per jaar bedraagt. De Nederlandsche Bank merkt deze achtergestelde leniu gen aan als eigen vermogen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2