Gesproken bijbel wordt erg belangrijk in derde wereld VVV l Huwelijk van twee tradities c D Trouw Kwartet Erepromotie ds. Beyers Naudé op 20 oktober Alleen parlement kan sociaal contract redden uw probleem ook het onze Financiële actie 'Kerkappèl 1973' vandaag Beroepings- werlt Boekenetalage TROUW/KWARTET WOENSDAG 4 OKTOBER 1972 KERK /BINNENTjAM) T2/K2 Ds. Schaaf over wereldassembleekrachtsinspanningen meer dan verdubbelen Van een onzer verslaggever# AMSTERDAM Met alleen wat handbagage, (zijn koffers waren zoek door een staking op het vlieg veld van Rome) is ds. Ype Schaaf op Schiphol neergestreken. Hij kwam van de wereldassemblee van bijbelgenootschappen in Addis Abeba waar ongeveer tweehonderd afgevaardgide bijbelverspreiders, kerkelijke vertegenwoordigers en representanten van bevriende organisaties, zoals wereldraad, lu therse wereldbond, secretariaat voor de eenheid van de r.-k. kerk erg gemotiveerd gesproken hebben over het thema 'Laat het Woord aan het woord komen.' punt is dan: ze kunnen lezen, maar hoe goed kunnen ze dat? Drie oplossingen Tegen de achtergrond van deze harde feiten zijn op de wereldassemblee drie oplossingen sterk naar voren ge komen. In de eerste plaats zullen produktie en verspreiding van de bij bel snel (Ier) omhoog moeten gaan. In concreto zal dat in 1980 moeten neer komen op 500 miljoen stuks bijbels per jaar. dat is twee tot drie keer zoveel als nu. Vervolgens zal er een veel omvangrij ker programma moeten worden ont wikkeld van bijbelgedeelten, die pas sen in de zogenaamde 'follow-up-lite- rature': eenvoudige boekjes van hoog uit veertig bladzijden, wijd gedrukt met veel wit ertussen, over allerlei onderwerpen die de beginnende lezer maar kunnen interesseren: over hygië ne, over eenvoudige landbouwmetho- den, over volksverhalen, over de ge schiedenis van het eigen land. Er zijn in de derde wereld heel veel van de goede literatuurprogramma's. Welnu, daar horen ook boekjes over bijbel verhalen (gelijkenissen bijvoorbeeld) tussen. De bijbelgenootschappen daar moeten meer gaan zeggen, deel te willen nemen in de produktie van die 'follow-up-litterature' door in de pro- Steunend op een meegebrachte Ethio pische 'kerkstok' zoals de mannen die in de vele uren durende kerkdiensten van de orthodoxe staatskerk daar ple gen tc gebruiken, begon hij te vertel len over dit boeiende congres, dat eens in de zes jaar pleegt te worden gehouden. Over die stok nog even: hij heeft een lengte van ongeveer één meter vijfenzeventig en een koperen kinhouder. Omdat de ethiopische kerk geen banken kent, maken de mannen zich het staan wat gemakkelijker door nu eens met de kin, dan weer met die oksel op dit voor westere begrippen merkwaardige attribuut te leunen. De vrouwen plegen i n de kerk ge woon op de grond te zitten. De conferentie, aldus ds. Schaaf, was in het ultra moderne congrescentrum, door keizer Haile Selassie (die de zitting opende) met grote vreugde voor dit doel afgestaan. Uitgangspunt voor alle discussies was een dia-pro- jectiesehow met geluid, in Nederland voorbereid, die zo op prijs werd ge steld, dat hij op algemeen verzoek aan het slot van de zitting een reprise moest krijgen. Rode draad Wat was de teneur, die als een rode draad door alle gedachtenwisselingen heenliep? Het thema 'laat het Woord aan het woord komen' betekent dit: accepteer, dat wanneer je iemand uit de derde wereld de Bijbel in handen geeft, deze mens gemotiveerd kan worden in verschillende richtingen. Niet alleen tot persoonlijke bekering, maar ook tot het gaan sleutelen aan zijn maatschappij, ja zelfs, om bij voorbeeld een terroristenbeweging in Angola te gaan beginnen. Maar dit betekent: laten we dat Woord dan niet uitsluitend vasthou den binnen de dogmatiek en de tradities van onze kerken. Laten we het geloof opbrengen om het Woord zijn gang te laten gaan. De Bijbel in de derde wereld. De grote trend is in dat verband dat, hoewel al vrij veel wordt gedaan om het analfabetisme op te heffen het absolute aantal mensen dat nog niet kan lezen nog steeds toeneemt. Oor zaak: de groeiende wereldbevolking verloopt (nog altijd veel sneller dan het groeiende aantal mensen dat leert lezen. Daar komt voor degenen, die het lezen machtig zijn nog een pro bleem bij: in grote delen van de derde wereld krijgt ongeveer de helft van de kinderen slechts vier jaar lager onderwijs. Om dit soort rede nen: ze moeten thuis op het land werken, er is geen geld, etcetera. Het duktie en financiering meer mee te gaan werken met betrekking tot dit soort boekjes over de bijbel. Eenvoudige taal In de derde plaats is nog weer eens door dit alles onderstreept de absolu te noodzaak tot bijbelvertalingen in zeer eenvoudige taal. Die zijn er al in Engels, Spaans, Frans, Duits en straks ook Nederlands, maar ze moeten er ook komen in de grote talen van Afrika, verder in het Chinees, in het Bahasa Indonesia, om enkele voor beelden te noemen. Een groter deel van het wereldbudget van bijbelverspreiding (27 miljoen) zal besteed moeten worden aan het bijbel-voorlezen voor de radio. De ge sproken bijbel zal meer en meer ter beschikking van radio-omroepen ge steld worden. Ook cassettes met bij belgedeelten dienen de mensen meer in handen gegeven te worden. Want communicatiemiddel nummer één in de derde wereld is niet het gedrukte, maar het gesproken woord. De Islam is wat dat betreft al veel verder: radio Cairo heeft aan alle zenders van Afrika de Koran op langspeelpla ten gestuurd. Duidelijk is op de conferentie ook geworden, dat bijbelgenootschapswerk meer is dan alleen drukken en ver spreiden van de bijbel. Er moeten hulpmiddelen voor de lezers in die bijbel worden ontwikkeld. Inleidingen en feitelijke informatie zijn nodig. Iedereen was ervan overtuigd dat dit een zeer moeizaame zaak zal zijn, omdat de aanpak van die feitelijke toelichting van land tot land zal ver schillen. Voorbeeld: in een land met een herderscultuur zul je allerlei din gen op dat gebied uit de bijbel niet Ds. Ype Schaaf uit behoeven te leggen. Maar in een andere cultuur weer wel. Uiterst moeilijk dus. Maar voor iedereen was er zich ter conferentie van bewust, dat de bijbelgenootschappen dit facet niet moeten laten voor wat het is. omdat het grote moeilijkheden met zich brengt. Aldus, na zijn aankomst uit Ethiopië, ds. Ype Schaaf. Dr rednene behoudt zich het recht voor om ter opname in der.o rubriek ontvingen me ningsuitingen verkort weer te goren. Bij publlkalie wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie vas Trouw- Kwartct, Postbus 8JJ. Amsterdam. AR Partij gen positief denken en handelen voor zover dat menelijk mogelijk is onder leiding van de Heilige Geest. Als de heer Fredriks evenals ik alle dagen uit het evangelie leest dan begrijp ik niet hoe hij zo eenzijdig schrijft. Las b.v. in Trouw dat de hoge inkomens minder waren geste gen dan de lage. En dan staal er dat mensen met 10.000 er 1000 bij gekre gen hebben. Mensen met 40.000, 3000 en mensen met 80.000. 5000. Betalen ze bij de melkboer, de bakker, de kruidenier, de slager, de groenteboer etc. niet allemaal evenveel? Of is voor de biefstuk en zijn de krabbetjes voor de ander? Als allen die zich christe nen noemen en noemden positief christen zijn en ware geweest en dit ook in dc politiek doorvoeren en doorvoerden dan zou er nooit commu nisme gekomen zijn en ook nu niet zijn. Wij hebben dit alles opgeroepen en we leren het schijnbaar nooit af. Emmen II. Wiggen De heer Fredriks uit Meppel schrijft dal de AR zich n u eens positief c hristelijk moet opstellen. Dat ben ik met hem eens maar wat is positief christelijky M. i. dat we in alle din- Niet vergeten De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag: dr. E-Bleumlnk, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam. Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot terdam: J. Lanser. Utrecht; drs. J. W. de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner. Den Haag: J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger, Buitenpost: mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmers. Den Haag: drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. 'k Meen, dat het een niet te ontken nen feit is, dat het kabinet-Biesheuvei in 1971 een geschenk was van de progressieve drie. De heren Den Uyl c.s. hebben opponeren geprefereerd boven regeren. En het kabinet-Bies heuvel bestaat in hoofdzaak uit sullen en nullen. Is dat echt waar? Kom nou. De progressieve drie zullen 29 november kunnen juichen, daar ziet het wel naar uit, maar dat juichen garandeert m.i niet dat een minder heids-kabinet Den Uyl levensvatbaar heid heeft. Laten wij niet vergeten, dat in 1971 de progressieve drie het partijbelang hebben latën prevaleren boven het landsbelang. Een halsstarri ge en stijfkoppige 'Sinterklaas' Den Uyl moeten we 29 november maar niet al te serieus nemen. Hebben Biesheuvel c.s. werkelijk alles fout gedaan. Wie objectief oordeelt, zegt: nee, zeer beslist: nee. Met een vlucht uit de verantwoordelijkheid bewijst men ons volk een slechte dienst. Geen reprise, mijnheer Den Uyl. Amsterdam J. Lankestcr 'Gekkenwerk' In Trouw/Kwartet van 26 september werd in een artikel over de werk zaamheden van de Tweede Kamer de term 'gekkenwerk' gebruikt. Weten de mensen, die deze uitdrukking bezigen wel wat het betekent 'echt gek' te zijn? Wij hebben een zoon van 22 jaar. die met hantering van de krank zinnigenwet uit de vorige eeuw naar een psychiatrisch ziekenhuis is ge bracht. Omdat hij gestudeerd heeft (hij was erg knap) ontvangt hij nu ƒ12,50 per week. Ik hoop. dat voor misschien de kleine groep van deze 'gehandicapte' jonge mensen, die geestesziek werden tijdens hun studie, een regeling kan worden gevonden, waardoor zij financieel precies zo be handeld worden als de jonge mensen die gewerkt hebben. Hier zit wel iets scheef. Ik zou willen, dat men besefte welk leed men teweeg brengt, als men zo lichtvaardig dit woord gebruikt in commentaren, krant en conversatie. Utrecht Mevr. F. J. van Gelder-De Jong Kleine boer Over het discussiestuk van de CTBT (Tr.Kw. van 27 september) zou ik willen opmerken: Ik ben het er niet mee eens. wat betreft het kleine boe renbedrijf. Een boer. die 8 tot 14 koeien en 8 tot en met 15 zeugen heeft en de biggen zelf mest, kan door de handen uit de mouwen te steken, heus een boterham verdienen. Als hij eerste klas-varkens fokt. dan kan hij die zeker voor een goede prijs kwijt. Aan de slagerijen en voor de export. Gameren <GI»I) II. J. West ra. van een verslaggever AMSTERDAM De erepromotie van ds. C. F. Bevers Naudé. directeur van het christelijk instituut voor zuidelijk Afrika, aan de Vrije Universiteit ge schiedt vrijdagmiddag 20 oktober om drie uur in het Woestduincentrum aan de Woestduinstraat 16 te Amster dam. Na afloop is er gelegenheid ds. Beyers Naudé geluk te wensen. Ter gelegenheid van de 92ste geboorte dag van de VU is er zondagavond 15 oktober om zeven uur in de hervorm de Thomaskerk aan de Prinses Irene- straat te Amsterdam-Zuid een kerk dienst. waarin zullen voorgaan ds. S. .T. Popma (gereformeerd) en ds. W. G. Overbosch (hervormd). Van een onzer verslaggevers UTRECHT De plannen van de reegring Biesheuvel komen niet vol doende tegemoet aan de verlangens van de vakbeweging. Het Nederlands Katholiek Vakverbond vindt daarom dat alleen het parlement nu nog zo danige wijzigingen in het beleid kan aanbrengen dat alsnog openingen kunnen worden gevonden voor de tot standkoming van een sociaal contract. Dit zegt het NKV in zijn blad 'Ruim Zicht'. Naar de smaak van het NKV heeft het zittende kabinet bijzonder weinig begrip getoond voor hetgeen de Nederlandse vakbeweging bezig houdt. Er is overigens overleg voldoende ge weest. 'Het is onmogelijk vol te hou den dat men in regeringskringen niet grondig op de hoogte is. van wat binnen de vakbeweging leeft'. Brieven die niet zl)n voonien van naam en adres kunnen niet ln behandeUng worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar ln verband slaan moeten ln afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus >41. Botterdam. Aanvulling: Gaarne maken wij onze verontschuldigingen, omdat wij nalie ten op 15 september de aandacht te vestigen op de nauwe samenwerking, die in de laatste twaalf jaren bestond tussen het COC en de pastores, die vanwege de kerken zich intensief met de problemen rond de homosexuali- teit hebben beziggehouden. De pastores die zich verantwoordelijk weten voor het bestaan van contact groepen overal in het land zijn: ds A. J. R. Brussaard, Frambozenstraat 35, Den Haag. Pater dr. J. B. F. Gott- schalk msf, Heiligeweg 37, Amsterdam en ds. A. Klamer, Oranjelaan 8, Hil versum. In deze groepen zijn zowel kerkelijke als niet-kerkelijke homofie len welkom. Men kan in deze groep worden geïntroduceerd door een van bovengenoemde heren en ook nadere inlichtingen vragen bij J. Verhulst Meppehveg 117, Den Haag. Vraag: Is het mogelijk bij mijn leven jaarlijks een bepaalde som op het spaarbankboekje van mijn vrouw te storten: een bedrag dat bij de erfenis niet wordt meegeteld maar waarover zij kan beschikken? Wij zijn in ge meenschap van goederen getrouwd, hebben getrouwde en ongetrouwde kinderen. Wat gebeurt er met dat bedrag als mijn vrouw eerder zou overlijden? Er is een testament. Antwoord: U kunt het beste de no taris, bij wie u het testament hebt laten opmaken over deze zaak raad plegen. Waarom zou u naast het testa ment andere afspraken gaan maken7 Als de vrouw eerder overlijdt, verliest het testament alle zin. Vraag: Wat moet een oudere werk neemster doen als ze ontslag heeft gekregen en geen passende werkkring kan vinden? Antwoord: Bij het Gewestelijk Ar beidsbureau van uw gemeente of ray on kan men u alle inlichtingen geven. Vraag: Ook deze zomer zijn weer een paar rendierhuiden meegebracht uit het hoge noorden. Bij de ene lezer is de stank ondraaglijk en bij een an dere lezer vallen de haren er bij bossen uit. Wat te doen? Antwoord: De huiden zijn niet met zorg geprepareerd en dat is niet te her stellen. Een kleine huid zou men zelf opnieuw kunnen behandelen, maar deze grote vellen zijn voor een leek niet.te hanteren. Wat de onaangena me lucht betreft: kunt u de ach terkant bespuiten met een stankaf- brekende spray en de huid een poosje ergens op de tocht laten hangen en daarna de bespuiting herhalen. Wat de haaruitval betreft: als er motten of andere ongedierte tussen de haren rondwandelt, een insectendodende spray gebruiken. Niet te rijkelijk. Daarna strijk u de haren voorzichtig me uw hand in model en bespuit het geheel met gewone haarspray. Hoewel het gebruik van sprays door ons niet zo gauw wordt aangeraden, moet u het wel op deze manier doen, anders hebt u niets aan uw herinnering uit de Poolcirkel. Vraag: Een amateur tuinier wil graag coniferen in zijn tuin hebben. Gaat dat met zaad of met stekken. Is hier een eenvoudig boek over? Antwoord: Er zijn zeer vele coniferen, sommige zijn geschikt voor kleine tuintjes, andere weer voor hagen en parken. U moet eens gaan kijken in arboretum of grote kwekerij en daar beslissen, welke soort het beste in uw tuin past. Er zijn soorten die zich gemakkelijk laten zaaien, sommige kunnen gestekt worden en verschil- lende moet u kopen met een grote in jute verpakte kluit. Als u nu zegt, welke conifeer u bedoelt, kunnen wij de rest uitzoeken. Maar zelf kunt u met een goed boek heel ver komen. Neemt u b.v. het boek van Muller- Idzerda en Jansen: Mijn tuin en plan ten ABC of een boek uit de Ik Kan serie. Gaat u maar eens in een open bare bibliotheek naar deze boeken (en andere) kijken. Als u veel in uw tuin wilt bereiken, moet u zo'n goede handleiding bij de hand hebben. Vraag: Ikw erk als kleine klusjesman in een fabriek met een loon van 3.95 per uur vieru urp er dag. Heb ik recht op vakantiegeld? Antwoord: Zeker. De aangewezeni n- stantie waar u naar vraagt, is uw vakorganisatie. De Chr. besturenbond in uw woonplaats kan deze zaak voor u op tactvolle wijze regelen. AMSTERDAM De financiële acties, die de rooms-katholieke kerk, de her vormde kerk en de gereformeerde ker ken van 15 tot 27 januari gelijktijdig zullen houden ten bate van hun plaat selijke kerkewerk, zullen niet onder een gemeenschappelijk motto plaatsvin den. Dat was aanvankelijk wel de be doeling. Blijkens een publikatie van de her vormde commissie Geldwerving zullen de hervoraiden en de gereformeerden nauw samenwerken onder het gemeen schappelijke motto 'Kerkappèl '73', een zelfde vignet en eenzelfde folder. De rooms-katholieken zullen met een eigen motto en een eigen folder werken, aan gepast aan hun situatie. De organisa toren leggen er de nadruk op, dat het niet gaat om een gemeenschappelijke actie, maar om een gelijktijdige actie, waarbij iedere kerk haar eigen identi teit zal bewaren. Verder blijven de ini tiatieven bij de plaatselijke gemeenten. De actie is een vervolg op het hervorm de appèl 'Trouw moet bliiken' in janu ari van dit jaar. die ruim twee miljoen opbracht. door Henk Biersteker Het Reformed Journal, opgebouwd door een verse generatie theologen van de Christian Reformed Church in Amerika, bracht deze zomer een opgeto gen verslag van een zich snel uitbreidende rooms- katholieke pinksterbeweging in Amerika. Voor de verbaasde ogen van een gereformeerd waarnemer op hun conferentie gaan hier twee wijzen van geloofsbeleving, die altijd mijlenver uiteen leken te staan, een huwelijk aan. Het lokt de voorspel ling uit van een daverende mislukking, maar wat die waarnemer, Richard J. Mouw ervan meemaak te, was voorlopig een daverend feest. De beweging 'Catholic Charismatic Renewal', vrij vertaald 'vernieuwing door geestesgaven', begon in 1966 aan de Duquesne universiteit in Pittsburg. Binnen een jaar kreeg de beweging een uitloper naar de Universiteit van Notre Dame in South Bend en van daaruit verspreidde zij zich over de hele land. Volgens schattingen zijn er nu bijna honderdduizend van deze roomskatholieken in Amerika met verwante groepen in 63 andere landen. Het aantal deelnemers aan de in 1967 begonnen conferenties steeg in vijf jaar van 90 tot 11.000, er is een eigen blad. 'New Covenant' (Nieuw Verbond) genaamd, en er is een voorzichtige waardering van de bisschoppen. Op zichzelf zeggen zulke groeifenomenen ons weinig, vooral de VS schijnen daar het monopolie van te hebben, zoals van meer dingen. gen aan het katholicisme waren sterk visueel: zwarte rokken, rozenkransen, sluiers en beelden. Zijn geluiden waren rustig, gekarakteriseerd door de lage eentonige en zich herhalende klanken van de vespers als je de knop van de radio had omgedraaid. De pinksterbeweging was vooral een zaak van geluiden en geruchten de geluiden van gejubel en handgeklap, die door een open raasn naar buiten drongen op een warme zomera vond en de geruchten over mensen die over de vloer rolden, ratelend snel spraken en zelfs slan gen hanteerden'. Sindsdien, zegt Mouw. heeft mijn geloofsbewust zijn een lange weg afgelegd. 'Komt het daardoor of is het iets anders als je in zo'n conferentie, in IJlt de kerkbladen Argwaan Notre Dame bij het samenkomen van twee ge- loofstypen die vroeger beide zóver van je afstonden, ineens gewaarwordt hoe dichtbij het is gekomen? Natuurlijk, je ziet nog de aparte kenmerken van beide. Bijvoorbeeld het 'prijs de Heer' waar een ander gewoon 'zozo' zegt. of de verwijzing naar de gezegende Moeder des lieren of het gebed voor de Paus'. Maar het is wel verrassend om aan de Mouw van eer. zelfde gereformeerde traditie te worden mee- geromen naar zo'n conferentie van r.k. pinkster- bioeders. Mouw beschrijft uitstekend de argwaan die hij van kindsbeen af heeft meegekregen jegens beide gcloofstvpen. 'Ze waien ons vreemd op verschillende manieren. Mijn jeugdherinnerin- Nieuw geheel Maar: 'De r.k. pinksterbeweging is niet zomaar een combinatie van r.k. en pinksterbeweging. Zij doet meer denken aan een huwelijk van de twee tradities tot een nieuw creatief en produktief geheel. :>i huwelijk brengt dingen bijeen die onverenig baar schijnen. Het lijkt zo'n huwelijk te worden waarvan iedereen van te voren had gezegd dat het niets kon worden, maar dat, als het eenmaal is voltrokken, de partners zó verandert dat de slech te eigenschappen van elk verdwijnen of worden omgezet in deugden. In de katholieke pinksterbeweging schijnen de kwalen van de afzonderlijke tradities zoals wij ze nog uit onze vage jeugdherinneringen kenden die transformatie tc hebben doorgemaakt. Vormloze kracht ontmoet krachteloze vorm en brengt een gedisciplineerd geestelijk leven voort. Gemompeld ritueel ontmoet schril geroep en voegt zich ermee samen tot een nieuwe klank van waardige vreugde'. Verrukt Hieruit valt te lezen hoe verrukt de schrijver in het Reformed Journal is over wat hij gezien en gehoord heeft. Het schijnt tegemoet te komen aan de oproep van de bekende internationale Pinkster leider Donald Gee die de zijnen vermaande met de woorden: Wees geen vuur maar een licht. Of aan het verlangen van de al zo lang in ons land werkzame Vuur-groep, waaraan vrijwel van het begin af ook priesters in meewerken, om de charismata, de geestesgaven niet buiten maar binnen de kerk te laten ontbranden, niet ontrouw te worden aan de oecumene en niet te deserteren uit de politieke en sociale verplichtingen. Vormloze kracht ontmoet krachteloze vorm een interessante waarneming van een calvinistische buitenstaander. Mouw komt tot dezelfde ongeruste conclusie die Karl Barth eens trok over het afwachtend kijken van protestanten naar de conci liaire vernieuwingen in de r.k. kerk. Namelijk: wat is er eigenlijk bij ons aan dc hand? ALS GOD LACHT Het moet in Duitsland gebeurd zijn j (uiteraard vanwege de taal en dan nog heel lang geleden, want het is een oude aantekening die ik vind), dat op een gewone school de leerlin gen de opdracht kregen om zinnetjes uit de tegenwoordige tijd in de ver leden over te zetten. Daarbij ver scheen ook op een bepaald ogenblik op het bord een zinnetje uit het Spreukenboek, nl. "Der Mensch denkt und Gott lenkt'. Er ging een kleine griezeling door de klas, dit was een moeilijke. Maar één van de kinderen stak de vinger op, hij wist het. Het werd: 'Der Mensch dachte und Gott lachte'. L' hebt 'm? De mens wikt, God beschikt, werd: De mens dacht en God lachte. Vroeger vond ik het een goeie grap. Ik dacht aan 'kinderen zeggen de waarheid' en natuurlijk aan Psalm 2. waar staat dat Die in de hemel woont zal lachen. Toch mogen we er nog wel even over nadenken, want zo eenvoudig is het niet. God is niet de Man die ons kleine mensjes maar laat tobben en om al ons wik ken en wegen lacht in de geest van: Ik weet het natuurlijk beter en: zie ze toch eens knoeien. Nog minder moe ten dergelijke uitspraken opgevat worden als een uitdrukking van leed vermaak bij God. Want zo is Hij ten enenmale niet. Als er in de Bijbel staat dat God lacht, dan gaat het om heel ernstige zaken. God vindt 't niet altijd maar een miserabele, lach wekkende zaak, wat wij hier beraad slagen en besluiten. Nog eens: zo is Hij niet Als Hij lacht om ons doen en laten dan is dat een geweldig troostende uitdrukking tegenover dót doen van mensen dat onheil bedoelt God lacht om onze menselijke hoog moed waarin we elkaar over het hoofd zien en over mensen beslissen en besluiten als waren ze dingen, waarmee geschoven en gesmeten kan worden. God neemt dat zo ernstig dat Hij ons dan uitlacht om de ernst waarmee wij zulke dingen doen. Alsof het bestand zou hebben! Alsof het eindelijk zou kunnen lukken en sla gen wat wij tegen elkaar ondernemen, terwijl we zijn geboden links laten liggen! Alsof daar dan niet was zijn plan en bedoeling die het heil voor de wereld op het oog hebben! Als God lacht is er iets mis bij ons. Wel mogen wij zeggen dat God de mensen toelacht als ze iets goeds overwegen of doen. Dan is er in een psalm (97) sprake van Gods vriendelijk aange zicht dat vrolijkheid en licht heeft. Daar moeten we ons tnaar aan hou den. Trouwens ook aan dat eerste, richtende lachen van God. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Onstwedde (toez.), Sprang. Veen en te Wierden: G. v.d. End te Zalk en Veecaten; te Gorin- chem: (toez.) H. W. Kolstee te Zuid- Laren: te Wemeldinge: B. Duisterhof te 's-Gravenzande; te Gendringen en Mechelen: L. Flier, zendingspred. te Bandoeng (Leidsestraatweg 11, Oegst- geest). Aangenomen: naar Twello: C. Hoogen- doorn te Oudelande-Ellewoutsdijk. Bedankt: voor Oosterland: M. H. Geertsema tc Hendrik Ido Ambacht. GEREF KERKEN Beroepen: te Zaandam: J. G. Korteweg te Bakkeveen. Aangenomen: naar Munnekezijl: kand. L. Prinsen te Amstelveen, die bedank te voor Oostkapelle en voor Twijzeler- heide. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Krimpen aan de IJssel: P. Blok te Dirksland; te Mijdrecht: C. de Ridder te Nunspeet. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Zwolle, J. Schuil te 2e Exloërmond, die dit beroep aannam. Aangenomen: naar Veendam: A. Vis- scher te Albasserdam. Dr. W. A. van Es, Dc Romeinen in Nederland - Uitgave Fibula - Van Dislioeck. Bussum -232 blz., ƒ27,50. In de Grote Fibula-serie is dit belang rijke werk verschenen van prof. Van Es, de directeur van de rijksdienst oudheidkundig bodemonderzoek. De resultaten van de laatste archeologi sche onderzoeken zijn hierin gememo reerd. besproken en van vraagtekens voorzien (want er is op het gebied van de pre- en protohistorie van Ne derland nog wel het een en ander te onderzoeken!) Aan de hand vooral van vondsten, en ook van Romeinse teksten, schetst dr. Van Es een beeld, waaruit o.a. duide lijk wordt dat de geschiedenis van de Romeinen in ons land gedurende de eerste paar eeuwen van deze jaartel ling beperkt blijft tot het zuiden (onder de Waal), tenvijl Batavia tus sen de grote rivieren als bufferzone diende en de noordelijke stammen oppervlakkig met de Romeinen, ken nis maakten, maar toch 'vrij' bleven'. Duidelijk wordt ook dat van continuï teit geen sprake is. Heel de welvaart in voorspoed en vrede waarvoor het zuiden van ons land twee eeuwen lang onder de Romeinse invloed werd uitgetild uit de prehistorie, is verzon ken. Hoogstens bleef er wat over in Maastricht, waar dan ook al vroeg een christelijke gemeente was. Maar wat er van die merkwaardige periode in onze bodem bewaard gebleven is, en steeds meer aan het licht komt, is wel zóveel, dat Van Es er een verhaal over weet te doen, boeiender dan je aanvankelijk zou menen. Dat komt ook door de vlotte schrijftrant en de rijke illustratie met foto's, tekeningen en plattegronden. W.F.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2