Prof. Velema: acties als die bij Enka leiden tot dictatuur Dominees zouden 't niet nemen J Het zit dieper dan die tweede auto Trouw K wartet Valkenheide zestig jaar vandaag Berocpings- werk Boekenetalage TROUW/KWARTET DINSDAG 3 OKTOBER 1972 KERK/BINNENLAND T2/K2 Bondsdag chr. geref. mannen Van een onzer verslaggevers BAARN Democratie is het opstellen van spelregels en normen waaraan iederen zich moet houden. Doet men dat niet, komen acties als bij Enka-Breda vaker voor, dan gaat de democratie tenslotte finaal van de kaart en is de kans uitermate groot, dat er een dictator op staat. Dat zei prof. dr. W. H. Velema, hoogleraar aan de theologische hogeschool van de chr. geref. kerken te Apeldoorn zaterdagmiddag in Baarn bij de beantwoording van vragen, gesteld naar aanleiding van zijn referaat 'Veranderende moraal' 's morgens gehouden op de bondsdag van de bond van chr. geref. mannenverenigingen. Op elk gebied, aldus prof. Velema in zijn referaat, vinden grote veranderin gen plaats. Vroeger had men daarop kritiek en verzette men zich ertegen. Nu wordt er gezegd: je moet leren ermee te leven. Velen kijken er nau welijks vreemd van op, wanneer ar beiders een fabriek bezetten. Dat komt omdat men aan bezettingen ge wend is geraakt. En krachtmetingen gaat men uit de weg. Immers, toen onlangs studenten inschrijvingsbu reaus bezetten ging men over tot schriftelijke inschrijving. Dit alles moet uitlopen op straatterreur. Vervolgens behandelde prof. Velema een aantal andere onderwerpen waar bij sprake is van veranderende mo raal, zoals gezag, sexualiteit, levensbe gin en levenseinde. Velen zien het huwelijk niet meer als een goddelijke ordening. Dan wordt sex een con sumptieartikel. En hoe zal de abortus wet worden? Als er een links kabinet komt dan zullen er geen grenzen worden gesteld. Ook wat het levens einde betreft voltrekken zich wijzi gingen in de denkwereld van velen. Het NCRV-programma over euthana sie is daarvan een voorbeeld. Het wilde inzicht bijbrengen in en begrip kweken voor het vraagstuk van de euthanasie en de slotzin van de laatste uitzending Was veelzeggend: we moe ten elkaar maar niet veroordelen; met andere woorden men moet het maar niet vreemd vinden als men een me demens uit het leven wegdoet Monstrum Vervolgens ging prof. Velema nader in op het gezagsvraagstuk. Tegenwoor dig wordt zelfs door een professor aan de Vrije Universiteit geleerd dat het weinig doet Maar daar moet de rege ring aan meewerken anders bereik je niets. Het gaat er om dat we weer kunnen concurreren met het buiten land. De arbeider ls zijn loon waar dig, niet de lijntrekker. Bergschenhoek Jac v.d. Kooij Palestijnen Da redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln dexe rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatlc wordt met dc naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Kerk en vakbeweging (3) Methde F am. Sonneveld uit Schiedam ben ik het eens. Wij moeten weer een werkend volk worden. Dan wordt de economisclie toestand weer gezond. De heer Lanser moet in zijn vakblad glashelder uiteenzetten dat de werk nemer niet alleen rechten maar ook plichten heeft. Als er alleen maar gevochten wordt voor loonsverhoging en meer niet dan kan de bond niet meer christelijk genoemd worden. Wel mag de heer Lanser van de kerk verlangen dat ze hem helpt om er op te wijzen dat er gewerkt moet wor den. Dit geldt niet voor dat deel van de werknemers dat werkt maar voor dat andere deel dat liever heel erg Wanhoop van de Palestijnen blijft bron van terreur. Met volle instem ming heb ik kennis genomen wat er over de Palestijnen te lezen stond in Maar mij laat de gedachte niet los dat wij Europeanen mede schuld aan het lijden van deze mensen hebben. Het is toch wel ten hemel schreiend als je 25 jaar lang vluchteling bent en nie mand je lot wil zien. Ik zou het Nederlandse volk op willen roepen een actie te houden om mil joenen bijeen te brengen, dan mogen we ook verlangen dat het Duitse volk 1 de beurs tast om aan zo'n actie mee te doen en misschien volgen er meer Europese landen dit voorbeeld. Als de Arabische landen weten dat we ons voor het lot van de Palestijnen in willen zetten en we erkennen ook mede schuldig te zijn, zou dan met die landen. Israël erbij inbegrepen, geen oplossing voor deze mensen ge vonden kunne worde? Honselersdijk P. v. Wosten Regering (3) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag: dr. E-Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam: H. A. de Boer, IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. I. Hylkema. Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr G. N. Lammens, Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof dr. G. C. van Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmers, Den Haag: drs. R. Zijlstra, Oosterlarvd (Zld.). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. In antwoord op wat de heer Landman schreef wil ik opmerken bet heflemaal niet erg te vinden dat de regering 1000 collegegeld per Jaar vraagt van hen die het volgens mij betalen. En ook die huurverhogimg van 14 pet. is niet erg. In de 50er Jaren zei oud-minister Drees al dat het subsidiebeleid niet vol kunnen worden gehouden, (dus toen was de huur ook al te laag). Wie een woning koopt of bouwt en dan rekent hoe hoog rente en onderhoud is, komt tot de ontdekking dat de huren te laag zijn. En omdat de huren al lang te laag zijn geweest, worden de wonin gen niet onderhouden. Zo komen we ook niet uit de woningnood, hoewel er onder de 2 laatste ministers van volkshuisvesting (hoe duur het bou wen ook is) nog nooit eerder een regering is geweest die zoveel wonin gen per jaar heeft gebouwd. 't Noorden Texel Joh. Daalder. Kind en Vredesweek Op de eerste zondag van de vredes week zie ik 's middags bij ons in de buurt de schoolkinderen spelen, broe derlijk naast elkaar, niet begrijpend nog, waarom ze op maandag weer over zoveel scholen worden verdeeld. N.l. een paar kinderen gaan naar de christelijke school in eigen dorp. Maar ja, daar is ook wel eens wat, en daarom gaan een paar anderen naar een christelijke school in een ander dorp. De kinderen van geref. vrijge maakte ouders gaan naar een vrijge maakte school in weer een ander dorp. Maar omdat daar ook wel eens wat ls, gaan er ook weer kinderen naar een vrijgemaakte school in nog een ander dorp. Kinderen van r.k. ouders gaan naar een katholieke school in een vijfde dorp. Is het een wonder dat er dan ook nog kinderen van geref. ouders naar de openbare lagere school gaan? Die zien het alle maal niet meer zo zitten. Al met al opgeteld 12 kinderen, vlak bij elkaar. Mocht iemand het het Interkerkelijk Vredesberaad dit le zen, dan zou ik heel graag willen, dat er volgend jaar brede aandacht wordt geschonken aan de machten in de kerk en aan d e machten in het gezin. Warffum Prof. dr. VV. H. Velema gezag niet van God komt Er circu leert momenteel een rapport over jeugdrecht, hetgeen beoogt, dat kinde ren van twaalf tot zestien jaar bij conflicten met hun ouders naar de jeugdrechter kunnen gaan. Dan wordt het mogelijk, dat instanties buiten het gezin kinderen gaan steunen in hun verzet tegen het ouderlijk gezag. Prof. Velema noemde dit een pedago gisch monstrum van de eerste orde. Het onderwijs speelt bij dit alles een grote rol. Het middelbaar- en het beroepsonderwijs dragen veel bij tot de ontkerstening van ons volk. Daar wordt afgebroken wat in het gezin wordt opgebouwd. Ten diepste gaat het er om: men wil vrij zijn, de mens moet zichzelf kun nen zijn, doen wat hij zelf wil. Van daar het verzet tegen instellingen, regels, normen, de moraal. De mens moet kunnen genieten, zichzelf uitle ven. Schuldbesef ontbreekt, men is immers slachtoffer van het milieu, de opvoeding enz., zo wordt beweerd. Niemand ontkomt aan al deze invloe den. Hoe moeten wij ze echter opvan gen? Sommigen zeggen: we kunnen het niet keren, stuur alleen maar wat bij, de wal zal het schip wel keren. Prof. Velema verwierp dit opportunis me. Hij verwierp eveneens de progres sieve oplossing: alles overnemen en steeds naar wat nieuws streven. Een verkeerd conservatieve houding is eveneens onjuist, want hierbij wil men alleen maar al het oude behou den. Dat is struisvogelpolitiek. Leven betekent voortgang. Dat zal zich op allerlei gebied manifesteren. Wc moe ten niet proberen te willen leven als 200 jaar geleden. Normen Spreker sprak zich uit voor een goed conservatieve houding: alles wat we moeten bewaren vruchtbaar en dienst baar maken. Er zijn normen, geboden door God ons gegeven. Die bedoelen het welzijn van de enkeling en het welzijn van de omgang met elkaar. De grote vraag van vandaag is: zijn ons door God normen gegeven of moeten we zelf uitmaken wat goed en wat slecht is? Als we de heerschappij van Jezus Christus over ons leven niet willen, dan zijn we de goede koers kwijt. Bij het licht van Gods Woord moeten we onze houding zoe ken, die past bij deze tijd. De echte vrijheid heeft de mens namelijk in de dienst van God. Dan zien we sex niet als consumptieartikel, dan laten we het levensbegin en het levenseinde over aan God, dan durven we het aan gezag uit te oefenen. De christelijke kerk heeft als richt snoer van het heil van het volk: het bewaren van de geboden Gods. Dat is het pand dat bewaard moet worden. Daarbij moeten we een open oog hebben voor de vormgeving, die een tijdgebonden karakter heeft Bij een veranderende moraal mogen we even wel de normen niet kwijtraken! Aldus de Apeldoornse hoogleraar. MAARSBERGEN Het hervormde opvoedingscentrum 'Valkenheide' te Maarsbergen bestaat zestig jaar. Dit feit wordt gedurende de eerste week van oktober met een reeks van activi teiten feestelijk herdacht 'Valkenhei de' is een 'jongensdorp', waar vooral jongens uit grote steden extra begelei ding ontvangen. Sinds koningin Emma in 1912 dit kinderbeschermingscentrum ln gebruik stelde, hebben meer dan 5200 jongens met deze inrichting ken nisgemaakt 'Valkenheide', dat onder meer over een bloeiende streek-vakschool beschikt, voorziet nog steeds in een behoefte. De groeiende aanvraag voor plaatsingen heeft er toe geleid, dat dezer dagen *en elfde leefgroep is ingesteld. In het raam van de sanering, die de overheid op het terrein van de veelvormigheid van de particuliere binderbescherming betracht, is 'Valkenheide' er teo over gegaan het aantal jongens (208) terug te brengen tot 143. De opzet is de mas saliteit te doorbreken en de leefbaar heid, ook de meer gerichte begeleiding, te verhogen. De inrichting beschikt over acht moderne paviljoens en drie paviljoens, die in een gebouw zijn on dergebracht Het systeem van de slaap zalen behoort op Valkenheide tot het verleden. Veertig procent van de pupillen is af komstig uit protestantse gezinnen, der tig procent behoort tot het rooms-ka- tholieke milieu, de overige dertig pro cent heeft geen kerkelijke bindingen Wika L. A. C. van Ginkel en pater J. Hoekstra verzorgen de geestelijke be geleiding. Ter gelegenheid van dit jubileum is een brochure verschenen, waarin de be tekenis van het wetenschappelijk werk voor de moderne kinderbescherming en de noodzaak van eigentijdse organisa tievormen worden belicht. door dr. G. Dekker Graag wil ik in het kort reageren op het artikel van prof. dr. P. J. Roscam Abbing in Trouw/Kwartet van 27 sep tember. Al was het alleen maar om openlijk te zeggen dat ik hem er nooit van heb verdacht geen oog te hebben voor de problemen van de consumptiegroei. Maar ook omdat ik erg blij ben met zijn artikel. Ik wil met rijf opmerkingen volstaan. 1. Het was en is allerminst mijn be doeling om moralistisch te doen over een tweede auto e.d. Ook dat zou te gemakkelijk zijn. Het gaat om ons GEHELE consumptiepatroon en dan het consumptiepatroon VAN ONS AL LEN. Daarbij was het niet van belang wat het belangrijkste motief voor con sumptiebeperking was: milieubedrei ging of versobering. Het ging immers om de vraag welke factor de sterkste mlieubedreiging vormt: de groei van de bevolking of de groei van de consumptie. 2. Ik heb ook niet willen zeggen dat de bevolkingsgroei van geen belang is. Het IS een niet onbelangrijke factor in het geheel en we zullen de ontwikkeling ondanks de sterke daling op het ogenblik nauwlet tend moeten volgen. En dan geen maatregelen? Waarschijnlijk ook wel, maar daarbij moeten we ons dan veel meer richten denk ik op het voorko men van ONgewenste zwangerschap pen (dat zijn er nog veel). Daarmee remmen we de bevolkingsgroei èn dragen we bij aan het levensgeluk van velen. 3. Waar gaat het dan wèl om? In de eerste plaats dat in de acties voor geboortenbeperHing niet gerept wordt over de consumptie, waarmee gesugge reerd wordt dat de bevolkingsgroei DE factor is die het milieu bedreigL Ik meen in mijn vorig artikel te hebben aangetoond dat ln onze sa menleving thans de consumptiegroei veel meer bijdraagt aan een onleef baar milieu dan de bevolkingsgroei. Dat moeten we dan ook hardop (dur ven) zeggen, anders bereiken we ons doel nog niet. 4. In de tweede plaats: dat er met betrekking tot de natuurlijke groei een ontwikkeling aan de gang is, die reeds door zo'n groot deel van de bevolking wordt gedragen en die zo autonoom lijkt, dat ik niet kan inzien dat de kerk iets anders kan doen dan achter deze ontwikkeling aanlopen Voor een goed begrip: er ligt waar schijnlijk nog wel een taak voor de kerk, al was het alleen maar het opruimen van de 'pastorale brokken' die zij met vroeger spreken en hande len op dit punt heeft gemaakt Maar dat is nog geen leiding geven aan een nieuwe ontwikkeling. 5. Ik ben zeer blij met wat prof. Roscam Abbing in zijn tweede punt zegt. We moeten ons inderdaad reali seren dat we niet simpelweg over consumptiebeperking kunnen praten, maar dat in deze zaak ons gehele maatschappelijk systeem, inclusief on ze inkomensverdeling, op het spel staat En niemand van ons blijft hier buiten schot Maar als het nu waar is dat die consumptiegroei zo'n belang rijke factor is en als de consumptie niet (verantwoord) beperkt kan wor den zonder aantasting van ons hele maatschappelijke systeem, dan moeten we déér ook onze aandacht op rich ten. Oók als kerk. Want het zal veeJ van ons vragen. (ADVERTENTIE) L. Feitsma Rijden onder invloed (3) Ik ben het volkomen eens met de heer Kruidenier uit Rotterdam. Alleen gaat hij ndet ver genoeg. De enige goede manier is alle bevoegdheid ontnemen hetgeen inhoudt' 'lopen' alleen ge bruik mogen maken van het openbaar vervoer. Groot Ammers H. Verhelj In de hervormde kerk wordt nu, gelet ook op de discussie rondom de benoeming van dr. A. H. van deu Heuvel tot 'vaste' secretaris-generaal, bekeken of een benoeming voor een bepaalde tijd, bijvoor beeld vijf jaar. niet mogelijk en beter is. Hierover in Hervormd Utrecht ds. M. Groenenberg: Op de synode is de opmerking gemaakt, dat men sen. die allemaal vaste banen hebben en ook niet anders willen, nu moeten beslissen over de vraag, dai een bepaald iemand b.v. voor vijf jaar wordt benoemd. Predikanten zouden he' niet nemen, als ze voorgesteld werd dat ze beroepen moeten wor den voor een bepaalde periode. Zo'n voorstel zou woeden afgestemd. Kerkeraden en gemeenten zou den stellig daar wel iets in zien. Na vijf jaar weet men, dat de dominee geen schaap is met vijf poten. Hij huppelt misschien op drie poten rond. Als men hem dan kwijt kan, zegt men: graag! in Zwitserland gaat dat zo. Na zes jaar kan de ge meente zeggen: wij verlengen uw ambtstermijn niet meer! Dan zet de dominee een advertentie in het kerkelijk orgaan, waarin staat, dat hij wegens het niet verlengen van deze termijn een andere ge meente zoekt. En dan maar afwachten! Meestal lukt het wel een andere gemeente te krijgen, al meet men soms nemen wat er komt Kiezen is er dan niet bij. Sociaal gesproken is dat niet zo best Tenslotte heeft zo'n man in de meeste gevallen een gezin, dat mede de dupe wordt Dan is er de bij komende narigheid, dat een predikant steeds kan denken: ik moet mijn gemeente een beetje te vriend houden, ze niet irriteren maar naar de mond praten. Dat is dan wel goed voor die predikanten voor wie het een sport is om van de ene been op de andere te wandelen en tegen alle schenen te schoppen, terwijl ze verklaren, dat dat nodig is van wege het profetisch karakter van het ambt Maar toch dreigt de vrijheid van het Woord Gods ln de klem te komen. Ik zou er in Nederland niet vnoi willen pleiten, al zou het in bepaalde geval len wel eens makelijk zijn. Ik begrijp kerkeraden en gemeenteleden die soms zeggen: de dominee heeft wel de vrijheid om tegen ons te zeggen, dat hij vertrekt en niemand kan dat verhinderen, maar wij kunnen nooit tegen een dominee zeggen, dat hij moet verdwijnen en dat hij op die en die datum weg dient te zijn. Dat is toch eenzijdig? Enkel in het voordeel van de dominees! Daar heeft men dan schoon gelijk in. Maar om nu een bepaling te gaan opnemen, dat alle gemeenten en kerkeraden na vijf of zes jaar de laan uit kunnen sturen, dat is c Uit de kerkbladen ieu> waar je nog wel eens over moet nadenken. Wal zou het overigens een keet geven in de kerk. Het rumoer van nu zou daarbij vergeleken in het niet zinken. Want er is altijd wel een groep die zegt: weg met hem en omgekeerd altijd wel een groep die zegt: we moeten hem houden; terwijl er een grotere of kleinere groep barmhartigen zal zijn die zegt: maar dat is toch niet menselijk! Om van artikelen in kranten en spandoeken nog niet te spieken. Nu was er ook bij mij even de gedachte op de synode: wat je zelf niet wilt, mag je dat een ander, die ook een gezin heeft, wel zo vlot aan doen? Wel ben ik overtuigd, dat je het erg bont ge maakt moet hebben, wil ooit een vergadering, ker kelijk of niet, je ontslaan. In dat opzicht kan dr. v. d. Heuvel gerust zijn!' Van Wapenveld, tweemaandelijks tijdschrift van de reünistenorganisatie van de CSFR (vereniging van studenten uit de rechter flank van de geref. ge zindte) is een stevig themanummer verschenen o\er: Maatschappijkritiek. Er zijn (uitvoerige) bij dragen van- prof. clr. A. Troost, ir. L. van der Waal. dr J J. Buskes, dr. C. Graafland, drs. G. van Ley- enhorst en drs. S. Meijers. De prijs van dit speciale nummer is vier gulden (bestellen bij administratie Wapenveld, p.a. mevr. P. Houtman-Blok, Arthur van Schendelplein 63, Delft; giro 26.69.06). Hoewel Wapenveld strikt genomen geen kerkblad is, volgt hier het slot van het opstel van dr. Buskes: 'Theologisch kan ik het met Dorothee Sölle niet zo best vinden. Maar als ze spreekt over Jesaja 581- 12 en zegt: 'Onze tekst leest men het best met een brii die gemaakt is van de nieuwsberichten van on ze krant', val ik haar bij, al zou ik het liever omke ren en zeggen: de nieuwsberichten van onze krant leest men het best met een bril, die gemaakt is van de teksten van Jesaja en Micha: God is een God van mensen. Hij machtigt ons slechts tot het menselijke: dwars tegen de zaak, die ze vandaag de dag in elkaar zetten op de wij2e, waarop de machthebbers, de volksleiders en de val se profeten (goed orthodox) het in Micha's dagen deden, dwars tegen die zaak ln geloven, belijden en in praktijk brengen het: 'wie is een God als Gij'. God in Adam eren! Doen wat de Heer van ons vraagt! Dat 'wat' ken nen we heel goed. Het is ons bekend gemaakt en gezegd. Laten wij het ons voor gezegd houden. Doen wij het niet, dan gaan wij er aan en 'zal men over ons weeklagend een klaagzang zingen: het is gedaan, zal men zeggen' (2:4). Nog wil God de zonde van ons politiek en sociaal conformisme, in stand gehouden door de illusie van onze God-met-ons-theologie, in de diepte der zee werpen, maar als wij geen gehoor geven aan wat de Heer tot ons zegt, zullen wij, conformisten, zelf in de diepte der zee verdwijnen. De bedrijvers en de goedpraters van het onrecht zullen van de aarde verdaan worden (Psalm 10435). Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God (Romeinen 14 12). Ook dat behoort tot het recht des Heren.' RESPECTABEL Als ik de gebeurtenissen in het verle den goed begrepen heb, hadden de Leidenaars hun stad gekraakt, bezet, tegenover de 'wettige overheid'. Zij hadden daar hun respectabele redenen voor. Want om dode dingen als pan den en steden te kraken is de respec tabele reden van het in leven blijven zelf voldoende. Van toen we nog aan casuistiek deden herinner ik mij de vuistregel dat een hongerende het brood dat hem geweigerd wordt mag nemen. Hij mocht niet veel meer, maar dit uiterste van zelfverdediging tegen een onfatsoenlijke omgeving was hem gelaten. Soms denk ik dat we van die kant ook het bezetten van huizen door daklozen moeten bekij ken. Men kan ze 'ontzetten', maar dat moet dan van de goede kant gebeu ren, nl. van die kant waarvan een nieuw aangeboden behuizing komt In een samenleving waarin duizenden geen menswaardig dak boven het hoofd hebben, of van het ene lekken de dak naar het andere gesaneerd worden, kan men zich afvragen of welke eigenaar dan ook nog langer het recht heeft langer dan een bepaal de (korte) tijd zijn huis leeg te laten staan. En niet zoals het nu vaak gaat, dat panden jaren lang leeg staan omdat de eigenaar als maar blijft azen op een hoger bod, of een plan waardoor de waarde van zijn leeg- blijvend huis vergroot wordt. Wan neer iemand het in zijn hoofd zou halen om alle suiker op te stapelen om dat te laten liggen en zodoende op steeds hoger prijzen te wachten dan zou geen Overheid aarzelen om hier een stokje voor te steken, al was het alleen maar om erger te voorkomen. Maar met panden schijnt veel moge lijk te zijn. Iemand vertelde mij dat bewoonbare huizen soms door de eige naars met opzet onbewoonbaar ge maakt worden omdat sloop en een leeg terrein meer opbrengt Men aar zelt soms zelfs niet om het water onder het huis weg te zuigen om zodoende de koppen van de palen te laten verrotten, met alle gevolgen van dien. Over respectabel gesproken. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Enschede: F. Moll te Schoonebeek; te Harderwijk: G. v.d. End te Zalk en Veecaten; te Leusden: J. J. Kooman te Baardwijk en Drunen. Aangenomen naar Driebergen: B. Wallet te Aagtekerke; naar Oost-Vlie land: (toez.) G. Hopster, hulppred. te Vlieland; naar Vriescheloo: A. v.d. Berg (als voorganger), godsd. onder wijzer te Den Haag. GEREF. KERKEN Beroepen te Oostkapelle: kand. L. Prinsen te Amstelveen. Aangenomen naar Boechout: A. Cj Koeman te Appelsga. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-IJsselmonde en te Utrecht: D. Hakkenberg te Dor drecht; te Zaandam: E. Boogaard te Leiden John Cashman: LSD-story. Uitg. Bana na Press N.V. Kappellen (Bos). Prijs: 15,30, 217 blz. In dit boek, dat alleen in Amerika al zijn weg vond naar 3 miljoen afne mers schrijft John Cashman over LSD oftewel 'het angst (op) wekkende feno meen van onze nieuwe wereld', zoals de uitgever het op de achterflap liet zetten. 'Er wordt wel eens beweerd, dat gebrek aan informatie iemand er nooit van weerhouden kan om over iets een standpunt in te nemen. De twistappel LSD is een geval, waarop dit gezegde van toepassing is. De meeste mensen hebben LSD veroor deeld als een door de duivel gemaakt brouwsel. Aan de andere kant echter verheft een kleine, doch bezeten min derheid LSD tot een nieuw elLxer van de verlichting. Op het ogenblik is er niet afdoende informatie voorhanden om noch het ene noch het andere standpunt te laten zegevieren, doch dat schijnt de twistende partijen slechts weinig tc deren', schrijft Cash man ergens. Dit alles zou men ook op Cashman zelf kunnen betrekken. Voor- en te genstanders van het gebruik van LSD laat hij uitvoerig aan hfct woord ko men met daartussendoor gevlochten 'getuigenissen' van gebruikers. Het spreekt vanzelf, dat mensen als Al- dous Huxley, Allan Ginsberg en Ti mothy Leary daarbij niet ontbreken. Cashman zelf blijft in dit boek volle dig buiten schot. Het enige, wat hij heeft gedaan is informatie verzamelen en dat op een rijtje gezet, waarbij hij het populair-wetenschappelijke toon tje niet uit deg gaat. Op zich is daar niets op tegen, maar als dat populair-wetenschappelijke toontje ont aardt in een soort oppervlakkigheid, komt dat een eventuele opinievor ming over drugs en in dit geval over LSD beslist niet ten goede. Dan blijft 'men' steken in opvattingen als LSD in een brouwsel door de duivel gemaakt of het is een geschenk van de goden. Na lezing van deze 'LSD-story' is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: een oppervlakkig en daardoor overbodig boek. K. de L.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2