Baptisten 'ontdooien'
kapitaal in gemeenten
Allen, die Sion niet gram zijn
'Nuchtere analyse
van crisis nodig'
c
J
Trouw
Kwartet
Federatie kerken Godsdienst-sociologen:
in Roermond
Vastenbrief over
versobering
Vrouw wel lectrice
in r.k. eredienst
Kom over de brug-boot
gaat 2 oktober varen
Lucratieve baan:
pseudo-agent
Boekenetala f
TROUW/KWARTET DINSDAG 26 SEPTEMBER 1972
Britse methode van gemeente-toerusting
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM 'Ontdooi uw kapitaal' is bet motto van de ervangelisatieweek, die gisteren is gestart
onder de baptisten in ons land. Doel van deze week is, de 77 baptistengemeenten te activeren, zodat
ze (weer) meer evangelisatie-gemeenten zijn.
Deze week staat ergens in het kader
van een grote wereldwijde evangelisa
tiecampagne van de baptistenwereldal-
liantie. Maar men heeft het in Neder
land niet willen zoeken in grote cam
pagnes met klinkende namen van
evangelisten. De bedoeling van deze
week is, iets op gang te brengen in de
gemeenten zelf. Want, zegt ds. Theo
van der Laan (36), algemeen secreta
ris van de unie van baptistengemeen
ten in ons iand: 'In de gemeente is
zoveel kapitaal, waarmee niet gewerkt
wordt In het 'gewone' gemeentewerk
zijn nog zoveel onbenutte mogelijkhe
den om de mens zonder Christus te
bereiken'.
Hiervoor is deze week de Engelse
evangelist Bryan Gilbert in ons land,
om de methode uiteen te zetten, die
(hij heeft ontwikkeld en die al door
gemeenten in diverse landen met suc
ces wordt toegepast. Gistermiddag
startte de week met een bijeenkomst
in de Herdenkingskerk in Amsterdam-
West
Machteloosheid
Ds. R. Reiling uit Umuiden, lid van
de evangelisatiecommissie der unie,
leidde zijn Britse collega in. 'Er is
een tijd geweest', aldus ds. Reiling,
'dat wij baptisten ons een keurkorps
voelden. Nu ondervinden wij veeleer
een gevoel van machteloosheid. Wij
voelen ons een klein groepje, niet
meer opgewassen tegen de overmacht
van ongeloof en vervlakking. Maar
wij moeten niet vanuit onze beperkt
heid denken. WIJ zijn niet machte
loos, als we beseffen, dat God met ons
is. Hoe kunnen wij nu weer gaan
functioneren als volk van God?'
Een antwoord daarop gaf Bryan Gil
bert Hij werkte een concreet pro
gramma in vier fazen uit, dat vooral
goed aansluit op kleine gemeenten,
zoals die van de baptisten doorgaans
zijn: 1. de operatie agape; 2. stap voor
stap; 3. training en 4. hét uitdragen.
Een van de factoren, die soms het
meest belemmerd werken in pogingen
om mensen voor Christus te winnen,
is het gebrek aan liefde en gemeen
schap binnen de gemeente. Christus
zei: 'Hieraan Zullen allen weten, dat
gij discipelen van Mij zljt, indien gij
liefde hebt onder elkander*. Daarom
start de methode van Gilbert met de
'operatie agape' (agape is het nieuw
testamentische woord voor liefde).
Deze operatie wordt nader uitgewerkt
in vijf punten: A Achterwege laten
van onwaardige kritiek; G Gaan om
elke week tenminste één gemeentelid
in nood (een zieke, oude of hulpbe
hoevende) te bezoeken; A Aanvaarden
van de uitdaging, om tenminste een
keer per maand iemand (een gezin)
uit de gemeente beter te leren ken
nen; P Proberen elke dag voor ie
mand uit de gemeente te bidden; E
En trachten elke dag iemand te be
moedigen.
Deze vijf punten zouden op vijf achter
eenvolgende zondagen centraal moe
ten staan In de prediking. Enkele
praktische wenken van Gilbert: orga
niseer in de gemeente gezellige bij-
Regering (2)
De redactie behoudt xtch het recbt voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer to geven. BI)
Fiubllkatlc wordt met dc naam van do
nzender ondertekend. Brieven kunnen wor*
den gezonden aan de lieer Job. C. Francken.
accrctaris van dc hoofdredactie van Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
PPR
Naar aanleiding van het verslag over
de kerngroepvergadering van de PPR
op zaterdag 9 september jl. de volgen
de kanttekeningen.
1. Bas de Gaay Fortman vindt, dat
overleg over samenwerking met de
confessionele 'drie' (CDU) om een
grote coalitie te vormen de zoveelste
schijnvertoning in de Nederlandse po
litiek is.
2. Bas de Gaay Fortman stelt daarom
voor vóór de verkiezingen met
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Dagelijks bestuur: B. Bol. Den
Haag;dr. E-Bleumink, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot
terdam: J. Lanser. Utrecht;
drs. J. W. de Pous, Den Haag:
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma, Am
sterdam: H. A. de Boer, Umui
den; Th. Brouwer, Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag: J.
van Eibergen, Schaarsbergen;
mr. K. van Houten, Wagenin-
gen; ds. O. I. Hylkema, Bilt-
hoven; Jac. Huljsen, Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten;
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters. Heerhugowaard:
prof. dr. G. N. Lammens.
Naarden; ds. F. H. Lands
man, Den Haag: H. de Mooij.
Rijnsburg; prof. dr. G. C. van
Niftrik, Amsterdam; H. Otte-
vanger, Buitenpost; mr. dr. J.
Ozinga. Lunteren; dr. A. Veer
man, Rijswijk (Z.-H.); H. H.
Wemmers. Den Haag: drs. R.
Zijlstra, Oosterlarwj (Zld
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768)Gem.giro
X 500.
Niet gezegd
In de editie van 13 september stond
een interview dat de journalist Waag-
meester enige tijd geleden met mij
maakte ter gelegenheid van mijn ver
trek uit het Nederlands Vrijwilligers
Programma.
De laatste alinea bevat een zin waarin
staat dat ik hoop in mijn nieuwe
functie van Chef van de Voorlich
tingsdienst Ontwikkelingssamenwer
king van het Ministerie van Buiten
landse Zaken 'daarbij niet, als Kamer
leden doen en minister Langman deed
op Unctad III, aan de marge van het
ontwikkelingswerk te prutsen'. Ik wil
mij met grote nadruk aan de inhoud
van deze zin onttrekken waarin de
betrokken journalist door toevoeging
van woorden gericht aan het adres
van Kamerleden en minister Lang
man. welke door mij niet zijn ge
bruikt, de indruk vestigt, dat ik mijn
nieuwe functie zou aanvaarden met
ongefundeerde kritiek op de minister
van economische zaken en het parle
ment.
's-Gravenhage
P. J. Mazairac
chef voorlichtingsdienst
Ontwikkelingssamenwerking
ROERMOND De hervormde ge
meente en de gereformeerde kerk van
Roermond overwegen een federatief
samengaan. De hervormden hebben
zich reeds unaniem, de gereformeer
den met grote meerderheid voor de
plannen uitgesproken.
Het is de bedoeling, dat de leden
hervormd of gereformeerd blijven. De
hervormde gemeente blijft, ook in
breder verband, hervormd en de gere
formeerde kerk blijft volop in het
kerkverband van de gereformeerde
kerken. De gereformeerde predikant
drs. J. Spoelstra en zijn toekomstige,
met inspraak van de gereformeerden
te beroepen, hervormde collega (want
hervormd Roermond is momenteel va
cant) zul'en echter ten dienste staan
van beide gemeenten en een onderlin
ge werkverdeling maken.
Alle kerkdiensten zullen gemeen
schappelijk zijn. Voor de afzonderlijke
financiële verplichtingen zal een ver
deelsleutel worden gehanteerd. Voor
deze federatie heeft die van hervormd
en gereformeerd Geldrop model ge
staan.
Belangrijke bepaling in de ontworpen
overeenkomst: de beide gemeenten
verplichten zich niets meer apart te
doen, tenzij met medeweten èn met
toestemming van de ander.
.Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Twee hervormde godsdienstsociologen hebben een
brief geschreven aan de werkgroep 'Om de kerk', waarin zij zich
principieel aansluiten bij het streven van deze werkgroep. Mevrouw
drs. M. A. Laeyendecker-Thung te Amsterdam en dr. H. D. de Loor
te Nijmegen voegen daar echter meteen aan toe, dat zij zich in geen
enkele opzicht kunnen vinden in de diagnoses, die de werkgroep
geeft van de wanorde in de hervormde kerk en nog minder in de
voorgestelde remedies.
deze politieke tegenstanders te praten
over de situatie, die ontstaat wanneer
geen der politieke blokken een meer
derheid behaalt Als mogelijkheid ziet
hij daarbij de vorming van een extra
parlementair kabinet
3. De PPR-kerngroep heeft geen voor
stel geformuleerd voor het congres
over het idee van Bas de Gaay Fort
man en ook de motie van Noord-
Holland om niet met de confessione
len te onderhandelen is niet in stem
ming geweest
Leiden
Gerard van Pijkeren, politiek secre
taris PPR
Gryan Gilbert
eenkomsten of een gemeenschappelij
ke maaltijd, zorg ervoor, dat ieder
gemeentelid een lijst heeft van alle
leden.
Hoeveel christenen zijn niet ergens in
hun leven in hun geloofsgroei blijven
6teken? De tweede fase van Gilberts
methode wil de gemeenteleden hel
pen, blijvend bezig te zijn met hun
geloof of zich opnieuw toe te wijden
aan de Heer. Konkreet moet in de
gemeente de vraag gesteld worden:
waar ben ik nu in mijn relatie met
Christus, met zijn gemeente en met
de wereld om mij heen en wat zou
mijn volgende stap kunnen zijn?
Hier ligt al een mogelijkheid voor
evangelisatie, omdat men hierbij de
'vrienden' van de gemeente, zij die
aan de rand meeleven zonder dat het
tot een geloofsbeslissing is gekomen,
kan laten meedoen. Aan het eind van
deze fase wordt van ieder een
konkreet antwoord verwacht. Waar
deze methode in Engeland werd toe
gepast, leverde dit een stijging van
het ledental op van tien procent,
aldus Gilbert.
Toerusting
Dat de heer Daalder uit Texel
(Tr/Kw 21-9) niet begrijpt dat dit
kabinet er niets van gemaakt heeft is
jammer. Dat een andere regering alle
problemen niet in eens kan oplossen
is duidelijk. Maar wat heeft deze
regering gedaan? Zij bracht hoger
collegegeld en gaf toestemming om
huren van woningen van 42 jaar oud
te vertiogen met 14 percent per jl.
april. Deze woningen werden in 1968
gerepareerd en iets verbeterd, maar
de huurder moet betalen. Schandalig,
zoals men hier verkapte huurverho
ging met medewerking van het minis
terie van volkshuisvesting, kan toepas
sen. De oud-invaliden hebben ook
lang op rechtsherstel moeten wachten.
En wat staat ons nog te wachten na
de troonrede? Laat men het program
nog maar eens nalezen van de christe
lijke partijen, wat ze verleden jaar
schreven. Hopenlijk hebben de kiezers
daar wat van geleerd.
Honselaarsdijk C. Landman
Niet cadeau
De bewering van mevr. Van Lutsen-
burg-Maas (Tr/Kw-14-0) dat de Joden
in 1948 Palestina cadeau kregen, is niet
waar. Na het vertrek van de Engelsen
die alle militaire installaties aan de
Arabieren en ook aan Legion Jorda
nië achterlieten en na het uitroepen
van de staat Israël hebben bijna alle
Arabische staten aan Israël de oorlog
verklaard. T.oen kwam de Moefti van
Jeruzalem Amin el Hussein en beval
aan de Arabische burgerbevolking te
vluchten. Deze Moefti, die bekend en
berucht is door collaboratie met Hit-
Ier, beloofde dat de Arabische legers
nadat zc de Joden in zee zouden
hebben gejaagd ook de Joodse eigen
dommen zouden Inpalmen en onder
de terugkomende Arabische vluchte
lingen zouden verdelen. Maar de
vluchtelingen zijn met opzet
niet teruggekomen om hun leed
aan te tonen. Ook lieten de rijke
Arabische staten hun geloofsgenoten
in de steek. Ze weigerden hen op te
nemen. Als Golda Meir de 200 Arabie
ren, de Japanees en 2 meisjes had
vrijgelaten moesten deze nog naar
München voor dankbetuigingen. Het
mooiste: Egypte weigerde de garantie
de 9 gijzelaars levend terug te ge
ven. Leila, ik kan jou niet vergeten
Amsterdam J. Sekan
Na deze twee fazen is het mogelijk, in
de derde fase de gemeenteleden toe te
rusten tot het eigenlijke evaneglisatie-
werk, ieder naar de gaven die hij
heeft. Dat kan voor de een straatevan
gelisatie zijn, voor de ander koffiebar-
werk, zondagsschool, clubwerk, bejaar-
denwerk, muziek, lektuurverspreiding,
tentsamenkomsten of gewoon (maar
dat is nog het moeilijkste, zei Gil
bert) getuigen in de eigen omgeving
tot buren en familie. In de vierde
fase kan dat dan in praktijk worden
gebracht
Is de vierde fase afgesloten, dan Is
het weer nodig, om aan de operatie
agape te beginnen, want dan zijn er
weer zoveel nieuwe leden in de ge
meente bijgekomen. Voor de fasen
rekende Gilbert respectievelijk vijf
weken, tien weken, drie a vier maan
den en twee maanden, totaal dus
negen maanden.
Gilbert zet deze methode deze wek
nog in vier plaatsen uiteen, telkens in
twee samenkomsten: 's middags om
drie uur in het bijzonder voor kader
(voorgangers, leden evangelisatiecom
missies, jeugdwerkers, e.d.) en 's
avonds om acht uur voor alle gemeen
teleden ter plaatse en uit omliggende
gemeenten en verdere belangstellen
den, steeds in de plaatselijke baptis-
tenkerken, vandaag in Rotterdam
(Provenierssingel), woensdag in Hen
gelo (Jacob Catsstraat), donderdag in
Sneek (Willem Lodewijkstraat) en
vrijdag in Stadskanaal (Han
delsstraat). Enkele vertaalde boekjes
van Gilbert en ander materiaal over
deze methode zijn te krijgen bij de
evangelisatiecommissie der unie. Bilt*
seweg 10, Bilthoven.
UTRECHT (KNP) De rooms-katho-
lieke bisschoppen van Nederland be
reiden een gezamenlijke brief voor
over 'versobering en consumptiemaat
schappij'. De brief is bestemd als
vastenbrief 1973, maar niet alleen be
doeld voor een keer voorlezen, doch
vooral ook als hun bijdrage en deel
neming aan de gesprekken, die over
deze problematiek al aan de gang zijn.
De bisschoppen menen, dat de vasten
tijd zich daartoe bijzonder leent. Het
onderwerp sluit aan op het thema,
dat was vastgesteld voor de opgeschor
te pastorale raad, namelijk rechtvaar
digheid in de wereld.
ROME( KNP) De jongste instruc
ties van het vatikaan over de aanstel
ling tot dienstambten en de wijding
dot diaken hebben geen invloed op be
staande liturgische normen, welke een
actieve medewerking van de vrouw met
de dienst van het Woord toestaan.
Aldus commentaren op de beide motu
proprio's, die enkele dagen geleden
door het vatikaan werd gepubliceerd
en waarin uitdrukkelijk werd gesteld,
dat vrouwen buitengesloten werden
van aanstelling tot de dienstambten
van lector en akoliet.
Liturgische deskundigen in Nederland
en Rome zijn de mening toegedaan,
dat de betrokken bepalingen niet de
bedoeling hebben veranderingen aan
te brengen in de liturgische praktij
ken, welke sedert het tweede vati-
kaanse concilie zijn gegroeid en waar-
De werkgroep 'Om de kerk* (dr. J.
van der Werf te Utrecht e.a.) sprak
in een begin deze maand verschenen
pamflet over een crisis in de landelij
ke kerkelijke organen. De werkgroep
constateerde een 'gebureaucratiseerd
kerkelijk apparaat' in Den Haag en
stelde vast, dat de afstand tussen
synode en plaatselijke gemeente 'on
metelijk groot' is geworden. De werk
groep pleitte daarom voor grondige
reorganisatie en stelde onder meer
voor, om de synode maar eenmaal per
jaar te laten vergaderen en de functie
van secretaris-generaal voorlopig af te
schaffen.
De twee sociologen zijn het er mee
eens, dat er een diepe crisis is, maar
om het ingewikkeld verschijnsel, dat
in het geding is, enigszins te door
zien, is het volgens hen nodig, 'nuch
ter analyserend te werk te gaan, zon
der al te veel emoties'.
Afstand
Zo stellen zij, dat de afstand tussen
synode en gewone gemeenteleden
nooit geheel is te voorkomen. Alle
organisaties en het gehele demokrati-
sche bestel worstelen met het pro
bleem van de apatie, de nonparticipa
tie. Het is daarom niet juist, de
synode daarvan zonder meer de
schuld te geven en te verwachten, dat
het probleem opgelost zal worden
door alle zaken terug te spelen naar
de plaatselijke gemeente. Wel kunnen
er zoveel mogelijk voorwaarden wor
den geschapen om het euvel te be
strijden, door bijvoorbeeld te zorgen,
dat centrale beslissingsbevoegde orga
nen zoveel mogelijk representatief
zijn voor de leden en ook zoveel
mogelijk contact onderhouden met de
leden en dat er verder gezorgd wordt
voor zoveel mogelijk publiciteit en
regelmatige hearings, opiniepeilingen
en openbare discussies over het lande
lijk beleid.
In hoeverre moet het ''bureaucratisch
gestructureerd landelijk apparaat' in
de hervormde kerk worden veran
derd? Mevrouw Laeyendecker en de
heer De Loor zijn het met de werk
groep eens, dat het in de hervormde
kerk ontbreekt aan besluitkracht,
maar, zo schrijven zij, 'het is moeilijk
om uit te maken, of dit het gevolg is
van: de enorme heterogeniteit van
opvattingen en geloofswijzen in onze
kerk; de sterke pre-occupatie in syno
dale kringen met kerkordelijke kwes
ties; het gebrek aan visie op de kon-
krete taken van de kerk op dit ogen
blik; het overmatige aantal organisa
tieniveaus, dan wel een combinatie
van deze factoren'.
Zakelijk
Samenvattend schrijven zij de werk
groep, 'dat er over deze organisatori
sche problemen zakelijk gedacht zal
worden en dat er geen onbezonnen
maatregelen voorgesteld worden op
grond van emotioneel geladen termen
en sjibboleths als bij voorbeeld dat
van de plaatselijke gemeente; dat de
voorwaarden geschapen worden om in
de hervormde kerk een visie te ont
wikkelen omtrent haar taak 'temidden
van het maatschappelijke kradhtenveld'
om in uw woorden te spreken, waarin
zowel de door u bepleitte oriëntering
aan de Schriften, als tér zake kundige
observatie van maatschappelijke
krachten tot hun recht kunnen ko-
voor het vatikaan carte blanche heeft
gegeven.
Met name wijst men op de vatikaanse
instructie van 5 september 1970, waar
in het aan de nationale bisschoppen
conferenties wordt overgelaten te be
palen waar een vrouw als lectrice kan
optreden, hetzij vanaf het priester
koor of van elders. De Nederlandse
bisschoppen hebben van deze moge
lijkheid gebruik gemaakt, evenals bis
schoppen van tal van andere landen.
HAARLEM Hoewel de eigenlijke
Kom over de brug-actie voor zending
en missie in de derde wereld pas half
november gaat lopen, zal op maandag
2 oktober in Haarlem al een Kom
over de brug-boot zijn informatietocht
langs meer dan zestig plaatsen in ons
land beginnen. Twee dagen later is er
ook al de première van een serie
filmvertoningen over die derde wereld
in Rotterdam.
Mgr. Zwartkruis, de r.k. bisschop van
Haarlem, zal op de boot de vlag
hijsen als startsein. Elke dag wordt in
een andere plaats afgemeerd. Aan
boord is onder meer een informatie-
winkel, een diapresentatie en een kof
fiebar waaraan gediscussieerd kan
worden. Iedereen is welkom.
De filmvertoningen zijn in Rotter
dam, Enschede, Amsterdam, Gronin
gen, Heerlen, Tilburg, Eindhoven.
Utrecht en Den Haag.
Van een verslaggever
STADSKANAAL De politie
in Stadskanaal is op zoek naar
'collega's', die verkeersovertre-
ders aanhouden, boetes opleg
gen en de opbrengst in eigen
zak steken. Dit heeft de echte
politie in Stadskanaal meege
deeld. De valse politie-agenten
lopen in burger, maar tonen op
verlangen van de slachtoffers
een legitimatie. Als de overtre
ders dat loensen, kunnen ze de
boete een transactie, zoals
dat heet meteen betalen.
Een automobilist, die dit wee-
kinde aan de verkeerde kant
een eenrichtingsstraat inreed,
btaalde op deze manier een
bedrag van dertig gulden. 'Wel
duur', aldus de politie in Stads
kanaal, 'bij ons was hij er met
vijftien gulden afgekomen'. Soe
pel waren de pseudo-agenten te
gen een autobezitter, die met
een te gladde band reed. Hij
moest naar het politiebureau
komen om te laten zien, dat hij
de oude band had verwisseld
voor een nieuwe.
De politie in Stadskanal, de
echte dan, zou graag in contact
'willen komen met haar behulp
zame collega's, maar pogingen
in die richting hebben tot dus
ver niets opgeleverd.
Mgr. Zwartkruis
ZOLANG
Zolang de Russen de Joden
ren het land uit te gaan
bezitters van een Engels pal
land uitdrijft, zolang de
overal ter wereld terreur
en Israëli's daar wraak tegeno
len, zolang Amerikaanse groot
verder manipuleren in Zuid-,
en opposities van democratise
ringen daarbij aansluiten, zo
kranten zijn die hun lezers st
tig leugens vertellen en er
kranten zijn die vanwege hui
weer niet alle waarheid aan F
kunnen brengen, zolang er ov
wereld mensen zijn die hon
ben en andere mensen die zie
len omdat ze geen honger
zolang er christenen zijn di<
dat God dienen betekent bi*
naar de kerk gaan en daarmo
er anderen zijn die van met
dat we de problemen van onz
leving zonder het luisteren J
woorden van God kunnen d
zolang de Amerikanen dijken!
deren en de Noord-Vietnam^
gebouw met veertig burgers 0
zolang er rode en blauwë et
dictaturen bestaan, van 'ai
'kolonels' of 'generaals' waar i e c
alleen in onbenullige zaken i ,f,
beslissen (en ook dat soms n
en er tegelijk democratieën zi
mensen hun stem niet uit
omdat het toch niet helpt', a
wereldlijke en kerkelijke o; 4
zijn die de macht reserveren b(
weinigen die weten wat goed
velen is en er onderdanen zijj/»
gemakzuchtig zijn om mee ral
ken over wat ons allen bedt!
lang er aan wapens verdiend
vredesbewegingen wegens gel
moeizaam op gang komen, zoJ)E-
grote conflicten veroordelen 1
kleine in leven houden, zollap
wakker zijn om geld te verdi* F
slapen als het om een leefbai
leving gaat, zolang dat alles fcn
blijft en nog veel meer, zoips
ons niet bekeren, niet transfi
niet revolutioneren niet om
niet veranderen, niet wedei311
worden, niet de aangereikte h in
vaarden, zolang zal het gee
kunnen zijn.
s
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ede K. Schippei
drecht; te Driebergen B. Vi
Aagtekcrkc; te Putten J. Bo
Woerden.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Haarlem-Schoten:
terhof te 's-Gravenzande.
Aangenomen: naar ParamarilfN
d. Nagel, vicaris te Leiden.
Bedankt: voor Raamsdonk G.
man te Oud Vossemeer; vc~,
huizen en Wierden W. Ver
Benschop; voor Lunteren H. [JJ3
den te Veenendaal; voor Lei "tlJ
J. M. Kranenburg te Middelbi zo
Assen J. M. de Mey te Woerd em'
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Weesp M. P. v.
te Oudega West; te Soest-Soes
Berg te Delfzijl.
Bedankt: voor Winschoten Cj™0
Bruijne te Goes.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bennekom G. J.
Vlaardingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Groningen R.
te Leiden.
Bedankt: voor Oudemirdum
ma te Zwijndrecht; voor CajLlp
de IJssel C. de Ridder te Nui
DOOPSGEZ. BROEDERSCHA tei
Benoemd: tot hulpprediker te
naai W. J. Fleischer em.
Groningen, die deze benoemif?onr
aangenomen.
De oud-gereformeerde gemeenten in ons land
hebben geen eigen kerkblad, maar in de reeks
publikaties over de gereformeerde gezindte in De
Waarheidsvriend, het officiële blad van de gere
formeerde bond in de hervormde kerk, ontmoeten
we nu de oud-gereformeerde ds Joh. v. d. Poel uit
Ede, die in het tweede gedeelte van zijn bijdrage
schrijft:
'Welke gezindte is de beste?
Ook deze bijdrage verschijnt in de reeks van de
verschillende artikelen in de serie 'De Gerefor
meerde Gezindte'. Maar ik acht die gezindte de
beste, die we vertolkt vinden in Psalm 66: 'Komt,
luistert toe, gij GoedgezindenIn al de verwar
ring en bij al de verdeeldheid op kerkelijk gebied
ook, waar wc ons druk over en om kunnen
maken, blijft de vermaning van kracht: strijdt gij
om in te gaan, dat is dus voor ieder persoonlijk.
Al meer komt openbaar, dat we leven in een
wereld en in een tijd, waar de tucht begraven
wordt en de ontucht heerst, waar de zorgen
begraven worden en de zorgeloosheid hoogtij
viert. In het huidige kerkelijk leven met al de
verwarring, onenigheid en strijd kunnen we niets
beters beleven dan de boodschap van Baruch, die
hij van de hemel ontving: hij zou zijn ziel als een
buit uitdragen overal, waarheen hij gaan zou.
Deze man werd het ook allemaal te machtig, hij
iag het niet meer. Maar welk een kostelijke
boodschap ontving hij.
Overigens zal alles wel zo doorgaan tot de jongste
dag, wanneer de dorsvloer doorzuiverd zal zijn
van het kaf. Dan zal de Kerk volkomen een zijn
en volmaakt zijn. in Hem. Die gebeden heeft: dat
zij allen een zijn. gelijk Wij een zijn.
Is er dan niets te doen, geen taai en geen op
dracht?
Ongetwijfeld ligt er een taak, zijn er praktische
mogelijkheden. Gezamenlijk wordt en worde ge
werkt op het terrein van het onderwijs, de stich
ting en onderhouding van ziekenhuizen, de arbeid
van en in de zending. Vanuit het beginsel kunnen
we daar elkaar otmoeten en samen arbeiden.
Maar ik denk aan wat Luther eenmaal sprak tot
zijn vriend en medestrijder Melanchton, toen deze
laatste zo in de war zat op een moeilijk ogenblik
tn de kerkhistorie en vertwijfeld vroeg: moeten
en kunnen we dan niets doen? Toen zei Luther:
ge mocht willen, dat ge werkelijk niets zoudt
kunnen doen.
Wij kunnen niet nalaten al wat de hand vindt om
te doen. Oook waar het samen, vanuit het beginsel
kan. Maar alles ligt onder het oordeel en een
stap, die we zelf in het duister doen, brengt altijd
meer ellende te weeg. Gelukkig de mens, die het
kan laten doen, d.w.z. het God mag overlaten.
Land, kerk en school kunnen alleen in de weg van
schuld voor God en tot elkander gebracht worden.
En dan zullen ze ook genade ontvangen. Mocht de
Uit de kerkbladen
Heere in Zijn goedheid dat aan en over ons land.
ons volk en ons vorstenhuis geven.
Ik wil deze bijdrage niet besluiten voordat ik zeg,
dat ik uitzie naar de vervulling van het Woord
Gods en de bede van de dichter in Psalm 106 'wil
ons genadig weer bijeen vergaderen'.
Wij wensen en gunnen elk nlens de zaligheid in
Christus. En graag wil lk groeten, allen, die Sion
niet gram zijn'.
In het r.k. blad De Bazuin staat een artikel van
de Asser hervormde predikant dr. W. A. de Pree,
getiteld: 'Of ze het willen of niet, de kerken zijn
partij'. Daaruit dit korte fragment:
de maatschappelijke structuren, die de oor
zaak zijn van onrecht en frustraties, komen bin
nen het religieuze referentiekader van de kerk
niet binnen de horizont. Van een kritische in
vloed op de maatschappij is dan ook geen sprake.
Dat blijkt ook nog op een andere manier: wat
oinnen de kerken voortdurend gebeurt, is, dat de
wezenlijke, namelijk maatschappelijke strijdpun
ten niet alleen niet binnen de horizont verschij
nen, maar zelfs worden versluierd. Hoe vaak heeft
een bijbels grondwoord als 'verzoening* niet ge
diend om mensen die tegen hun situatie en
degenen die aan die situatie schuldig waren in
opstand kwamen, te doen inzien dat strijd niet in
overeenstemmng was met het christen zijn, en
dat zij een verzoenende houding ten opzichte van
hun uitbuiters moesten aannemen. Een heden
daags voorbeeld hiervan is dex houding van de
gereformeerde kerken, die niet duidelijker de
consequenties willen trekken uit hun theoretische
afwijzing van de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika,
met als motief dat het van belang is om met de
blanke kerken in Zuid-Afrika 'in dialoog' te
blijven'.
In het Gereformeerd Weekblad schrijft prof. dr.
Herman N. Ridderbos over de vredesweek o.m.
het volgende:
'Persoonlijk ben ik van mening, dat met name de
wijze waarop in bepaalde theologische publicaties
het evangelie in politieke termen wordt vertaald
de kerk uitermate voorzichtig moet maken om
zich niet tot een nieuwe versmalling en uitholling
van de evangelische boodschap te laten verleiden.
Maar de slechtste reactie daarop is, dat men de
christelijke en ook kerkelijke verantwoordelijk
heid t.a.v. de geweldige vragen en noden, waar-
zoor wij ons op wereld-niveau geplaatst zien,
miskent en, onder welke pseudo-christelijke voor
wendsels ook, ze laat voor wat ze zijn. Want het
is volkomen waar, dat wij niet naar de kerk gaan
om iedere zondag over de derde-wereld, het ras
senprobleem,de macht van de blanke volken of
ook over milieuvervuiling etc. het nodige 'aan
gezegd' te krijgen, maar het is niet minder waar,
dat de boodschap van de verzoening en van het
volbrachte werk van Christus een nauwelijks te
overziene reikwijdte heeft, ook reeds voor deze
tijd en deze bedeling. De Vredesweek is één van
de middelen, om ons daarvan meer bewust te
maken en daarbij te betrekken. Dat men daarbij
critisch te werk moet gaan en zich niet in een
bepaalde politieke richting moet laten manipu
leren is even waar als dat men, door zich
polariserend op te stellen, nog niets gedéén heeft
dat anderen kan helpen
De Vredesweek kan een zeer gunstige uitwerking
hebben op de bewustwording van de gemeente
van haar grote verantwoordelijkheid, wanneer zij
niet een zaak wordt of blijft van enkelen, vanuit
hun bepaalde gezichtshoek, maar van allen, die
het verstand hebben en de liefde kunnen opbren
gen zich met deze zaken indringend te bemoeien.
Waartoe ook de Vredesweek 1972 moge bijdragen!'
cht
Is in
elc
lsoi
ha<
g«
k.
ihui
aar
t o<
'Griet Manshande' door Ja
Uitg. Kosmos. Amsterdam,
delen samen 716 pag., prijs f
1 januari J 35).
Deze maand is het 75 jaar gel ling'
Jan Mens, een van de meest
schrijvers van dit land, geboi a?a\
en is het vijf jaar geleden ee»
overleed. Zoiets ga je natuui wou
herdenken maar uitgaverij z'g
heeft in deze data wel a< -
gevonden, weer eens een nie
tie van 'Giet Manshande' op
te brengen. Dat is gebeurd
oplage van ruim vijftigduizei
mee dan het aantal van 'lil
miljoen boeken die van J f
verschenen zijn, royaal gepas «EN
De eerste roman over Griet i ,mi"
de verscheen in 1940 onder van
'De gouden reael' en er kwaï mme
vervolgen: 'De blinde weerelt
'Het goede inzicht' (1949) 1 bouv
alleen d'eere (1957). Deze ®am
mans zijn nu in twee fikse ®s i
gestopt en ze kregen als til 'hele
Manshande'. Er is over Jan De
geschreven. Kenners hebben 2 n H
als 'romantisch realisme' ai itie
andere kenners zaten een be
die enorme oplagen en al die
gen en herdrukken en hadde dg
een afstandje over een nat
of zo, maar niemand kon 0l€
Mens heen en voor links e g».
stond en staat vast dat hij e<
teller is. Dominee Buskes h«
gezegd: 'Ik houd van Jan Me
dijk bewonder ik, maar ik b
van Vestdijk. Jan Mens be* JJ*®
ook, maar mijn bewondert °an
een plus: ik hou van hem', 1 "e
het wel ongeveer en weafe
veilig aannemen dat Kosmos 'Jl
blijven zitten met de vijfti "aa
nieuwe Griet Manshande's. [an°0
wer