'Volkslied tegen de derde wereldoorlog' in Vietnam-kerkdienst Wat heb je daar een lelijk kind. c J Elk ambt in r.k. kerk blijft voor vrouw taboe Prawda: nationalisme gesteund door kerken Trouw K wartet Schooldag Apeldoorn Geen sacramenten voor gescheiden r. katholieken Kerken voeren actie voor opbouw Soedan vandaai Bcrocpings- Boekeneta! erl TROUW/KWARTET DINSDAG 19 SEPTEMBER 1972 KERK BEVERWIJK 'Nu zei Jaweh tegen Kain: 'Waar is Abel, je broer?' Hij zei: 'Ik weet het niet; moet ik soms mijn broer nog bewaken?' Jaweh vervolg de: 'Wat heb je gadaan? Het bloed van je broer roept luid tot mij uit de grond'. Met deze woorden uit Genesis 4 vers 1 tot 16 werd de Kritische Gemeente Umond in de overvolle Vrede- vorstkerk te Beverwijk gecon fronteerd met de oorlog in Viet nam, tijdens een dienst die mo del wilde staan voor de op 29 oktober te houden Vietnam-zon- dag. Deze dienst was voorbereid door de hervormde pastor Ad Dronkers uit Amsterdam en diens katholieke col lega's Huub Oosterhuis en Jan Ruij- ter, van wie de laatste de voorgan ger was. De liturgie van de dienst wordt, vergezeld van enige toelich ting, als handreiking gestuurd aan twintigduizend voorgangers van alle kerken in ons land, met het verzoek op de 29ste oktober in hun kerk een Vietnam-zondag te houden. Jan Ruijter meende dat wij nauwe lijks recht van spreken hebben en dat het ons eerder past te zwijgen. 'Als we toch spreken, dan is dat uit schaamte om ons aandeel in hun ongeluk. Aangezien wij in Neder land medeplichtig zijn door deelna me in de wapenindustrie (Maarten van Dullemen noemde in zijn toespraak de vestigingen in ons land van Dow, Hercules en IBM en voorts Shell, Philips en De Kruit hoorn') en door gebrek aan stel- lingname is het ook onze schuld'. Daarom werd op de melodie van het Wilhelmus, een nieuw 'volkslied te gen de derde wereldoorlog* gezongen met als tekst: Wij die met eigen ogen, de aarde zien verscheurd, maar blind en onmeedogend ontken nen wat gebeurt: dat oorlog is geboden en vrede niet mag zijn dat mensen, mensen doden, dat wij die mensen zijn. Wij die nog mogen leven, van hoop en wees vervuld, aan machten prijs gegeven aan meer dan eigen schuld, wij die, God weet hoe verder, tot hiertoe zijn gespaard; dat wij toch nooit erkennen het recht van vuur en zwaard. Dat wij toch niet vergeten waartoe wij zijn gemaakt, dat diep in ons geweten opnieuw het licht ontwaakt. Dat in ons wordt herschapen de geest die overleeft. Dat onze lieve aarde nog kans op redding heeft. door Noud van Iperen Alle bomkraters ln Vietnam zouden, op een rij gelegd, een kanaal vormen van vijftien meter breed en langer dan de aardomtrek (plaat en bijschrift uit 'Ontwapening een illusie?', ultg. Stichting Vredesopbouw, Korte Houtstraat 20, Den Haag; prijs 3^0.). Uitgangspunten De dienst had vier uitgangspunten. De eerste reden om juist op 29 oktober bijzondere aandacht te vra gen voor de oorlog in Vietnam Is de Amerikaanse presidentsverkiezing begin november. De overtuiging bestaat dat bij die verkiezing de beslissing valt of de oorlog al dan niet op korte termijn wordt beëin digd. De tweede reden is dat ons land in november weer naar de stembus gaat en dat het daarbij noodzakelijk wordt geacht dat de politieke partij en hun standpunt over de oorlog in Vietnam laten blijken en aangeven wat zij concreet willen doen om daaraan een eind te maken. Immoreel Een uitgangspunt is voorts, dat wordt ingestemd met het besluit van de Wereldraad van Kerken tot het instellen, van een opbouwpro gramma voor Vietnam, met het oe cumenisch getuigenis van de Natio nale Raad van Christelijke Kerken in Amerika en met de brief van de Nederlandse Raad van Kerken aan de Amerikaanse Raad van Christelij ke Kerken. Deze verklaarde onlangs onder meer: 'Als we pogen trouw te blijven aan God en de Bijbelse waarden en getuigenissen, moeten we verklaren dat de oorlog ln Zuid oost Azië onrechtvaardig en im moreel is. We hebben noch Indo- China, noch het communisme versla gen, noch de vrede verdedigd. We hebben deel aan de vernietiging van de volken daar*. En: 'Als welvarend ste en machtigste natie ter wereld hebben we onze welvaart verkwist; onze macht misbruikt'. Ten vierde wordt gedacht dat er voor leden van vele kerken taken liggen op het terrein van politieke stellingname en directe (medische) hulpverlening. Daartoe werd geld ingezameld in samenwerking met Jan Ruijter het Medisch Comité Nederland Viet nam voor boten ten behoeve van zowel vervoer van gewonden en eva cuatie van bewoners bij overstro mingen door bombardementen van dijken, als voor medische hulp en eenvoudige operaties. Verpatsen De verschrikkingen van vliegtuigen en napalmbommen, zoals die door een Laotiaans kind werden beschre ven en in de dienst door een klein blond meisje werden voorgelezen, de toespraken en de liederen waaron der naar psalm 14 de tekst: 'Hebben zij nog nooit van Mij gehoord, zegt Hij, die aanstichters van dood, die Mijn mensen verpatsen en vreten als brood, die loochenen dat Ik ben die Ik ben, dat Ik bij name ken de minste der armen, Dat het Mijn naam is een God van ontrechten te zijn', maakten diepe indruk. Dat was ook het geval met de dia's over de verschrikkelijke gevolgen van de elektronische oorlogsvoering, die na de dienst werden vertoond. Toepasselijk waren dan ook de frag menten uit een gedicht van Remco Campert: 'Jezelf een vraag stellen daarmee begint verzet en dan die vraag aan een ander stellen'. De redactie behoudt rich het recht voor om ter opname In dcao rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ fiubllka tic wordt met de naam van do nzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie var. Trouw- Kwartet. Postbus 85». Amsterdam. Brodsky Met grote belangstelling heb ik uw bespreking van mijn boek Het Land Gamma gelezen. Hartelijk dank voor dat artikel. Maar ik moet u vertellen, dat ik geen atheïst ben. Ik geloof in God met heel mijn lichaam en ziel. Het was dit geloof, dat mij er toe bracht mijn vijanden van gisteren en vandaag te vergeven; het is dit geloof in God dat mij cn mensen van mijn land doet geloven in een gelukkiger morgen. De naam van God in het Oosten is MACHT. De naam van God op dit continent is DOLLAR. 'Ik geloof in God' wordt op iedere munt van dit continent gedrukt. En in de naam van deze twee 'goden' lijdei honderden miljoenen mensen. Als Christus onder ons was, zou hij ze uit zijn tempel drijven. Ik was ervan overtuigd, dat de gebeurtenissen in Tsjechoslowakije de her-kersteninig van het land bete kenden. Ik ben er zeker van, dat dit, historisch gezien, de eerste morgen was van een nieuw tijdperk, van nieu- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie Ing. O. Postmo, F. Diemei Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkanloor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 8S9. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768) Gem.giro X 500. we betrekkingen onder mensen met de levende Christus aan het hoofd. Toronto, Canada Jaroslaw Brodsky (Jaroslaw Brodsky is in 1950 in Tsje choslowakije tot 15 jaar gevangenis straf veroordeeld. In 1960 kreeg hij amnestie en in 1968 werd hij gereha biliteerd. Over de tien jaar die hij in Tsjechoslowaakse concentratiekampen heeft doorgebracht en over de Praagse lente van 1968 heeft hij 'Het Land Gamma' geschreven, dat in ons land bij G. A. van Oorschot is uitge geven. Wij hadden uit dat boek, dat in de ik-vorm is geschreven, heel duidelijk de indruk gekregen, dat de schrijver atheïist wilde zijn. Een ver keerde indruk, zoals uit bovenstaande brief blijkt. Hij wil het althans nu niet meer zijn redactie Trouw/Kwartet). Brieven schrijven Wij schrijven allemaal veel te welndig brieven aan zieken en bejaarden en alleenstaanden. En nu is het porto óók nog weer aanzienijk verhoogd. Wij brengen alemaal veel te weinig bezoeken aan een ver-weg wonende eenzame moeder of vader, neef of nicht, vriendin of vriend. En nu wordt het openbaar vervoer ook nog weer een stuk duurder. Ik vraag me in mijn onnozelheid maar af waarom men niet op het idee gekomen is om de benzine een dubbeltje per liter op te slaanen waarom de wegenbelas ting niet verdubbeld is en waarom de controle op die wegenbelasting niet enorm wordt aangeschroefd. Leeuwarden L. J. v.d. Kam Kerk en vakbeweging (1) Blijkens 'Trouw/Kwartet* van 12 de zer is nu de kerk aan de beurt om onder de kritiek van het CNV door te gaan. De kerk heeft het CNV min of meer in de kou laten staan, zegt de heer Lmser. Zou deze nalatigheid niet uit een zekere verlegenheid van de kerk voortspruiten? Wat moet een kerk, die onze volstrekte afhankelijk heid van God belijdt, met een organi satie die de ene materiële eis op de andere stapelt? Die tegenover de staat en de ondernemers recht op arbeid proclameert en tegelijkertijd minder- veel-eiset:de collega's, werkwilligen, tracht in hun werk te hinderen. Ook ik vind maar dan in andere zin dat de kerk zich te weinig met de chr. vakbeweging inlaat Laat de kerk haar tolerantie niet zo ver drijven dat naast de kosters die reeds bij het CNV aangesloten zijn ook de die naren des Woords zich als dienaren van het CNV zouden mogen laten gebruiken. Aaiten H. J. Hebly Kerk en vakbeweging (2) In 'Trouw/Kwartet' van 12-9-'72 blijkt dat volgens de heer Lanser de kerken in maatschappelijke kwesties het CNV niet veel te bieden hebben gehad. Ze hebben het CNV in de kou laten staan. 'Als regel hebben wij het als christelijke vakbeweging zelf moeten uitzoeken'. Weke voorsteing heeft men toch vam werk en evangelie? Als er iets door te denken is op het gebied van maatschappelijke kwesties, dan moet de heer Lanser voor dat doordenken bij zijn vakbond zijn. Op catechisatie of op de kansel kan geen college worden gegeven over de ver houding individu en collectiviteit, over de bestrijding van historisch- materialisme, over klassestrijd of kias- sejustitie. Amsterdam F. G. de Groot ROME (KNP) De pas gepubliceerde bepalingen over de ambten in de r.k. kerk hebben duidelijk gemaakt, dat deze alléén open staan voor de mannen. Alle ambten, die op een of andere manier met het altaar te maken hebben, blijven voor de vrouw gesloten. APELDOORN Niet tweehonderd (zoals wij gisteren als gevolg van een zetfout meldden), maar tweeduizend mensen woonden zaterdag de schooldag van de theologische ho geschool der christelijke gereformeer de kerken te Apeldoorn bij. PHILADELPHIA, (KNP) Geen en kele bisschop heeft het recht een katholiek, die gescheiden en her trouwd is, tot de sacramenten toe te laten. Ieder moet zich houden aan de regels, die tot op heden officieel in de katholieke kerk van kracht zijn. Dit heeft het vatikaan doen welen aan de voorzitter van de Amerikaanse bisschoppenconferentie, kardinaal aartsbisschop Krol van Philadelphia. Hiermee komt het vatikaan in het geweer tegen een praktijk, welke in verschillende bisdommen in de Ver. Staten aan het groeien is, in navol ging van het bisdom Baton Rouge, waar gescheiden en hertrouwde katho lieken wel tot de sacramenten worden toegelaten, wanneer blijkt dat hij of zij 'te goeder trouw' is. Onder 'te goeder touw' wordt dan verstaan, dat naar het oordeel van de officiaal (ker kelijk rechter), de betrokkene meent dat er een echte verbintenis door het tweede huwelijk tot stand gekomen is. De kwestie van toelating tot de sacra menten van gescheiden en hertrouwde katholieken speelt in meer landen. Van verschillende kanten is gepleit voor toelating tot de sacramenten van die groep van katholieken: met name in Duitsland is een praktijk groeien de. waarin op discrete wijze soms aan de betrokkenen te kennen wordt gege ven. dat zij de sacramenten mogen ontvangen. Officieel echter zijn hiero ver geen uitspraken gedaan of Alleen afwijzende. UTRECHT. (KNP) Gedurende de vredesweek, die van 24 september tot 1 oktober wordt gehouden, zal onder het motto 'Geef de vrede in Soedan een kans', een interkerkelijke actie voor het opbouwwerk ln Soedan wor den gehouden. Deze actie wordt geor ganiseerd door de stichting oecumeni sche hulp aan kerken en vluchtelin gen en de stichting 'Mensen ln nood', in samenwerking met het interkerke lijk vredesberaad. De in deze stichtingen samenwerken de kerken willen met deze actie, de door de bemiddeling van de wereld raad van kerken* tot stand gekomen vrede in Soedan, consolideren en hel pen er een duurzame vrede van te maken. De bevolking van Zuid-Soedan zal geholpen moeten worden bij de opbouw van een nieuw bestaan. Ver woeste dorpen zullen moeten worden opgebouwd, verbindingswegen op nieuw worden aangelegd, scholen en ziekenhuizen hersteld en opnieuw worden ingericht. Daar is veel geld voor nodig en men heeft voor deze actie dan ook een gironummer opengesteld: 27.103.00 ten name van 'interkerkelijke Soedanac- w tie'. De KRO-televisie zal in het kader ^ITOITJK van deze actie op 30 september een dokumentaire uitzenden over de Soe dan onder de titel: 'Godsvrede ln Soedqn'. pe: DEMOCRATIE ne 1 Naar analogie van het 'eccleffé t< mata semper reformanda' meerde-hervormde kerk die nieuw gereformeerd-hervom worden) zou men kunnen van een democratie die opnieuw gedemocratiseerd ii worden. Paradoxaal behoeft te klinken, zoals ik lees in naar een verantwoordelijk schappij', een politieke strat dez de zeventiger jaren (Co itbi ARP. CHU, KVP), In een schap moet men gemeenscha oefenen anders gaat die gen bijzonder snel op de fles. En met een democratie. Aan ze £*v0 kreten heeft niemand iets 'de democratie daar niet Onze tijd biedt voor die voc het bes rkti hol democratisering uitzonderijb In genoemd rapport stelt vrijheren van onze tijd', nl. Di igens machtsconcentraties (jammer niet met name genoemd zijn, ji0, iedereen gissen) tegenover 's ou 1 de en gewelddadig optredi% t derheidsgroepen', alsof er t te vermelden was. Wie zich waar nog al wat mensen I wonen kan weten dat er tdEjtgj van allerlei algemene zaki ^te dus die de overheid en i aangaan, een menigte van 1 die- en aktiegroepen besU jn 1 groepen hebben meestal mei Tan met sabotage of geweld i «bli maar maken integendeel d pani studie van de onderhavige oord ken om er dan bij de overh te dringen naar hen te luist* ontwikkelt zich een nieu van democratisering die hei Mr de oude partijen in hun afdfscu gaderingen niet altijd op gieke wijze op gang kwam me bewust dat ik het dan woorden giet. Wanneer het en ernst is met het demoi van de democratie en ze, va tuij komende maanden, niet alle erm grote volksgunst uit zijn, ze verstandig doen om op te letten. Meer dan ooit zi groot aantal mensen wezenli el ken bij de vragen van onz*VD' ving. irali ieli id ark< nge Uit to axin te 1 Hiermee heeft het vatikaan negatief geantwoord op een reeds jarenlang gevoerde strijd om gelijke rechten en mogelijkheden voor de vrouw in de r.k, kerk. Het pastoraal concilie van Noordwijkerhout pleitte zij het met de stemmen der meeste Neder landse bisschoppen tegen voor toe lating van de vrouw tot taken in de kerk. Ten spoedigste zou moeten wor den begonnen met de kerkelijke ta ken. waarin aanstelling van de vrouw nauwelijks problematisch is. Voor de rest zou men moeten studeren op mogelijkheden verdei te gaan, inclu sief het priesterschap. Zelfs uit Duitsland zijn stemmen op gegaan voor gelijkberechtiging van de vrouw. Wijbisschop Frotz van Keulen verklaarde al in 1964 dat de stellingen van de apostel Paulus over de plaats van de vrouw in de kerk grondig dienen te worden herzien. Ook te theoloog prof. dr. Karl Rahner zei dat jaar, dat 'in de houding van de clerus tegenover de vrouw nog heel wat patriachaal denken schuilt'. Hij wilde toen de kwestie van de vrouw in het ambt nog even laten rusten, want zo zei hij, 'er zijn nog andere dingen genoeg te doen voor de gelijkberechti ging van de vrouw ln de kerk\ Dat de vrouw ondanks de nieuwe bepalingen toch niet helemaal wordt afgewezen voor het werk ln de kerk, blijkt uit het feit, dat eind 1971 voor het eerst ln de geschiedenis van de r.k. kerk vrouwen toegelaten zijn tot de officiële pauselijke opleiding tot kerkelijk rechter. Op voorspraak van de voorzitter van het pauselijk ge rechtshof, mgr. B. Filipak, heeft paus Paulus namelijk vier vrouwen toegela ten tot deze opleiding, welke tot dus ver alleen door mannen werd gevolgd. Verbetering Het bestuur van de gespreksgroep van AR-gezlnden heeft zaterdag te Amersfoort uitgesproken dat het niet akkoord wil gaan met afspraken van de ARP vóór de verkie zingen met andere dan chr. partijen. In het bericht van gisteren was het woordje 'dan' weggevallen. moskou (Reuter) Het Russische partijblad de Prawda maakt zich zorgen om wat het noemt 'het verband tussen godsdienst en de restanten van nationalisme'. In een hoofdartikel op de voorpagina dringt het aan op een krachtiger campagne om de godsdienst uit te roeien. son 'Het is bekend, dat in een aantal gevallen kerken en sekten zich voor doen als hoedsters van nationale waarden', aldus de Prawda. Het blad noemt drie gebieden bij name, waar zelfs partijleden en komsomols (com munistische jongeren) deelnemen aan godsdienstige plechtigheden: Kemero- wo. Oryol en Nikolajef. Deze gebieden liggen zover uit elkaar (van Midden-Siberië via Europees Rus land tot het zuiden van de Oekraine). dat het naar alle waarschijnlijkheid om een veel meer voorkomende prak tijk gaat. De opmerkingen van de Prawda kunnen ook zeer goed slaan op de rooms-katholieken in Litouwen, de moslims in Midden-Azië en 'n Azer- baidzjan, de Armeense christenen en de joden, voor wie de synagoge het brandpunt is van hun nationale iden titeit, zelfs al zijn ze atheist. Ook kunnen sommige Russen, zoals Solzje- nitsin, bedoeld zijn, die de orthodoxe kerk beschouwen als de hoedster van de Russische ziel. onberoerd door mo derne ideologieën. De,Prawda verwijt werkers in sommi ge cultureel-onderwijskundige instel lingen aan de kant te staan in de strijd tegen godsdienstige vooroorde len. Kritiek op de godsdienst dient niet beperkt te blijven tot bepaalde religieuze plechtigheden of het aan de kaak stellen van sektarische predikers en fanatieke gelovigen. 'Wij moeten het reactionaire wezen aan de kaak stellen van deze restanten, die wezen lijk vreemd en vijandigzijn aan do gewetensvolle bouwer van de nieuwe maatschappijaldus het blad. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Rotterdam-Dell C. Schuurman te Putten. Bedankt: voor Roermond: Schlingemann te Valkenswa GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Nunspeetfa J voorh. pred. te Bellflower, dijk. Bedankt: voor Den Haag-W de Bruijne te Goes, voor Zuid: B. Fidder te Appinge GEREF. KERKEN (VBIJG. Beroepen: te Dokkum: doorn, kand. te Amstelveen; berg: T. Dekker te Capelli IJssel. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Bodegraven: Beekbergen; voor Rotterdai C. Weststrate te Meliskerki orp Beroepen: te Werkendam: der te Nunspeet. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Utrecht-Centn ad" Eerland te Hilversum-Oost De hervormde persdominee L. H. Ruitenberg deed veertig jaar geleden zijn intrede in de hervormde gemeente van Surhuisterveen. Gemakkelijk had kandidaat Ruitenberg geen gemeente gekregen. 'Het aanbod was groot, het geld krap. Ik was lid van de SDAP, en ook de meeste vrijzinnige ge meenten hielden daar niet van.' Dit vertelt ds. Rui tenberg in Tijd en taak en het slot van het artikel van de aanstaande emeritus Ruitenberg luidt: Toen mijn vader een jongetje van vijf was, zei een buurvrouw tegen mijn grootmoeder: 'Wat heb Je daar een lelijk kind.' Mijn grootmoeder ant woordde: 'Maar het is mijn liefste.' Dat zeg ik ook van de hervormde kerk, als de buurvrouwen, uit gaande van het uiterlijk en het tijdelijke, haar zo lelijk vinden. Wat niet wil zeggen, dat je er niet veel pijn aan kan lijden en zorg over kunt hebben. Overigens mag nu ook wel eens gezegd worden, dat die kerk dan toch maar zonder daar ooit een opmerking over te maken, mij in de gelegenheid stelde, terwijl ik toch een zekere verantwoorde lijkheid voor het geheel droeg, buiten die kerk aktief te zijn, bij in de politiek als hoofdbestuurs lid van de PvdA, mij Tijd en Taak' liet bedoen. en mij ook nog als vakverenigingsleider, nl. als voorzitter van de bond van Nederlandse predikan ten aanvaardde. Dat strijd met alle opvattingen van modern management Maar in de kerk, althans ln de hervormde kerk kon het Een signaal voor het tóch anders zijn dan de 'wereld'. Na veertig jaar mag je rusten. Mag je gaan optel len (de zegeningen)) en aftrekken (het falen). Of er een batig saldo is, weet God alleen. Gelukkig. In het hervormde Gereformeerd weekblad geeft de kroniekschrijver te kennen niet erg ingenomen te zijn met de manier waarop in bladen als Vrij Ne derland over de scheidende secretaris-generaal van de hervormde kerk ds. F. H. Landsman geschreven wordt Hij vindt dat er een vertekend beeld ge ge- van wordt De kroniekschrijver- Ik heb nooit kunnen denken, dat ik in deze rubriek de integriteit van ds. Landsman zou moeten ver dedigen. Ik heb hem nooit gezien als een oneerlijk man, maar als iemand met wie ik menigmaal van mening verschilde, maar die toch ook grote dien sten aan onze kerk heeft bewezen. We zijn nu een maal een kerk met diverse stromingen. Ik deel in veel opzichten het standpunt van ds. Landsman niet maar ik waardeer toch het vele goede werk dat hij deed. En dat hij zoveel invloed in de kerk gehad heeft is niet ln de eerste plaats zijn schuld, maar de schuld van het systeem van de vele raden IJlt de kerkbladen en commissies en van de voortgaande centralisatie van het kerkelijk bestuur.' Uit een artikel van prof. dr. P. Smits in Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden, het volgende: "Wat mij echter het meest interesseert is de vraag wat dan wel de reële oorzaken zijn van het geleidelijk teruglopen van het getal der vrijzinnige predikanten ln de hervormde kerk. Komt het door dat steeds meer predikanten rechtzinnig worden of geen enkele dogmatische kleur willen beken nen? Verlaten er steeds meer het ambt en zo ja op grond van welke motieven? Of leveren de vrij zinnige gezinnen geen theologische studenten meer? Of beeft de huidige jonge generatie een broertje dood aan onze traditionele dogmatische onderscheidingen en kerkelijk gebekvecht? In 1969 bleken volgens de raad voor de predikants traktementen in totaal 226 predikanten sinds 1962 de gemeente vaarwel te hebben gezegd. Relatief de meesten van hen zijn leraar geworden. Het is mij bekend dat velen van dezen vrijzinnig zijn. In de kring van de theologische studenten (recht- en vrijzinnig) neemt het aantal sterk af dat zich nog op een gewone pastor-taak in de Plaatselijke ge meente voorbereidt. Maar wat voorad opvalt bij de huidige jonge generatie van theologen is hun ge brek aan belangstelling voor dogmatische verschil len. Ze voelen zich als regel zó existentieel betrok ken bij de toekomst van de hele menselijke samen leving dat nog slechts de zedelijke drijfkrachten van de religie hen boeien en hun de moeite van het bespreken waard toeschijnen. Bovendien zijn velen van hen aan de kerk in z'n rechtzinnige en vrijzinnige gestalte allang voorbij In elk geval: het gaat thans in feite niet meer om de toekomst van een geïsoleerd vrijzinnig kerkelijk christendom, maar om de toekomst van het chris tendom als zodanig. En in deze situatie weten rechtzimügen en vrijzinnigen zich in een gemeen schappelijke visie op hun concrete taak als christe nen vaak sterk met elkaar verbonden. En op grond van deze innerlijke verbondenheid zijn ze dan be reid hun geloofswoorden zodanig te kiezen dat ze elkaar niet kwetsen en leren ze ook een compromis in hun formuleringen aanvaarden in het vertrou wen en de ervaring dat men over en weer door elkanders woorden heenziet. Banning heeft door de formulering van artikel X heengezien. Dat was z'n wezenlijke kracht Van Lunzen kon het niet Dat was z'n hopeloze zwakheid. Wel zie ik een eigen, nieuwe taak voor de 'echte' vrijzinnigheid: om op weg naar 2000 te helpen opvangen en begeleiden wat er buiten de kerken aan een anderssoortige gelovigheid, aan anoniem geloof opbloeit, gevoed zowel vanuit christelijke als niet-christelijke tradities, in daadwerkelijke wisselwerking met de huidige cultuur en heel dicht bij de concrete mensen met hun eigentijdse vragen en levensproblemen.' Aldus prof. Smits. V.I.P. Getuigenissen daagse groten omlrenl levtfe 3 en wereld. Samengebracht Singer Walter Beckers Banana Press N.V. -Kapell Prljs: 14,-, 260 biz. Dit boek bestaat uit 34 met al dan niet bekende roemde personen, die op d( mg rondlopen of hebben ro V.I.P. is, zoals bekend, de rttii van Very Important Pers ut hier, aldus de flaptekst, ga raaÉ meer om Very Intelligent^ Als je echter de namen cfc pi mensen, die in aanmerkin om in dit boek te worden c lijkt dat toch wel wat te pen- _At Het doet op zijn minst \wf,ïa- kend aan om naast Karei mar Bergman, André M_ Bertrand Russel ook figur treffen als Liesbeth List, J sGe en Toon Hermans. Ze zijn ner$ feld wel VIP in de oors betekenis, maar dat andere toch wel wat geforceerd aa Waarschijnlijk heeft men nen erin opgenomen om hei in Nederland goed te laten io d Kan men over dit bezwaa heenstappen, kwalijker is, terviews van een dermate kig gehalte zijn, dat het nai jcei moeite waard is er ken jjw nemen. Verder is van enigi omtrent keuze, plaats en ti 'wk de interviews zijn afgeno r sprake. Ook de lengte van is louter willekeurig. Berti etêt wordt in nauwelijks meer mer bladzijden afgedaan, terwi guur als Ray Bradbury m' krijgt toebedeeld, een in 1®°: toch wel wat mindere mafl |®p Zo zijn er nog wel meer te geven. V.I.P. is een behalve slecht ingenaaid (m lezen hangt de omslag er al onzorgvuldig is samengest* r kunst- en vliegwerk in flanst. Het enige woord, dal zou kunnen bedenken, is: dukt. Noi 'Wir

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2