Gaudeamus-muziekweek toont bestaan van een communicatie-crisis 'Don Juan, de oorlog'; Terug heftig uit en levendig theater Meer studenten dan ooi aan Theologische Hogeschool in Apeldoorl Bockenetalai beter geweest Trouw Kwartet Aanvechtbare Lohengrin had veel succes Paus varend in Venetië '«wie jMie i'ipn [fjpsrecht Defresneprijs voor Christiaan Nortier Dr. A.v.d. Heuvel secr.-generaal hervormde synode BeroepingS" werk Onrijp proefwerk in het openbaar KUdNST/KEKJv Het ia nu allemaal weer achter de rug. De Gaudeamus Muziekweek is geëindigd en de wereld dra. i'. gewoon verder. Tot grote verbazing waarschijnlijk van die arme Fred McFadden, die tijdens een var de concerten zijn 'Continude IF helemaal de mist in hoorde gaan. Hij was volkomen van de kaart c verklaarde desgevraagd dat wat het USO van de:» Continude II had gemaakt, in de verste verte ni leek op wat hij ermee had bedoeld. en die niet alleen met de uitvoerin gen van hun composities maar ook in de door Klaus Huber geleide analyse cursus veel ervaring hebben kunnen opdoen. Dat is allemaal mooi en goed, zolang het maar binnenshuis blijft Ik ben er na het bijwonen van deze muziekweek van overtuigd dat het behalve voor de Zulke klachten zijn in de muziekge- schiedenis van Bruckner en Stra- JQ winsky vaker vernomen en misschien WOrKSHOp INCl 06 dat McFadden's naam daar later óók nog met ere bij vermeld kan worden. deur op slot was Voorshands kun je alleen nog van r hem zeggen dat hij het wel leuk bedacht had: de zaal helemaal donker en midden in het orkest een zwaai licht en telkens als één van de orkestleden door dat licht 'geraakt' wordt moet'ie een noot uit zijn partij spelen. Dat is dan op z'n aller simpelst aangeduid het uitvoerings procédé, waarbij de dirigent is ver vangen door een roterend licht. Dat was afgezien van de grote techni sche problemen die het schept, psychologisch fout Want al is ook een levend dirigent vaak niet meer dan een automatische piloot zijn lij felijke aanwezigheid voorkomt dat de orkestleden zich onderdeeltjes van een computer voelen. Derhalve had Paul Hupperts zich onder het zwaai licht opgesteld om. geheel tégen de intenties van de componist het stuk te 'dirigeren'. Het licht in de zaal bleef aan. opdat niemand last van het zwaailicht zou hebben, en de orkestleden produceer den met frisse tegenzin *»an elkaar klevende klankklonters, die zoals ge zegd volgens de bitter 'eletirgesfolde componist niets met zijn compositie te maken hadden De onfortuinlijke McFadden. die be halve compos:t e ook zang ge-tudeerd heeft werkte in dit concert (donder dagavond ;n Utrechts Tivoli) als zan ger ook mee aan de uitvoering van het 'stuk met de handschoenen', waarover ik u aan het begin van de Gaudeamusweek a! berichtte. Het was teon uitgesteld wegens misverstanden tussen componist (Michae! Bertelsen) en uitvoerenden. Het verliep nu wel anders dan in de toelichting be schreven stond, maar de handschoe nen (het waren wollen wanten) en de fluitjes waren er. Een heel gek stuk, waarin de gehandschoende pia nist (Michael Finnissy) als een razen de clusterachtige toonladders speelt en op politiefluitjes blaast, terwijl de 'zanger* tussen nerveuze schreeuw klanken door ook op politiefluitjes blaast. Een uitgekiend-chaotisch stuk klank- absurdisme dat op een beetje benau wende manier komisch werkt. Het heet 'The seven' en het viel, zoals vrijdag op de slotbijeenkomst bleek, in de prijzen: een vierde prijs. Mi chael Finnissy kreeg ook een vierde prijs, voor zijn vocale werk 'Babyion'. Deze 26-jarige Engelsman maakte zich tijdens deze muziekweek ook nog ui termate verdienstelijk als pianist in een Sonate voor twee piano's van Brian Ferneyhough, een dor stuk in een nu al weer verouderde vroege Boulez-stljl. Bij het toekennen van de prijzen had de Jury meer te letten op de creatieve begaafdheid van de componist dan op de compositorische gaafheid van diens werk. Daarmee kreeg die Jury wat meer armslag, maar een vrijwel on mogelijke taak blééf het Vooral door dat tegenwoordig elke componist zijn eigen manier van noteren heeft die zonder'(en zelfs met) uitgebreide toe lichting tot de grootste misverstanden aanleiding kan geven. En aan die toelichting, en aan de communicatie tussen componist en uitvoerenden schijnt het deze week nogal ernstig geschort te hebben. Zo dat het beetje publiek dat belangstel ling toonde, er niet helemaal en in vele gevallen helemaal niet achter ia gekomen hoe sommige gespeelde stukken zouden hebben moeten klin ken. Ik blijf nog even generaliseren, want ook ln kort bestek ingaan op zelfs de meest spectaculaire gevallen is nog te omslachtig en heeft ook weinig zin. Ook al omdat deze hele Gaudeamus week in wezen alleen maar belangrijk en Interesant was voor de jonge componisten die er van heinde en ver voor naar Nederland waren gekomen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: NZ. Voorburgwol 276 280, Amsterdom. Pos»bus 859. Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro: 26 92 74 Bonk Ned. Midd. Bank (rek nr. 69.73 60 768) Ge». g«o X 500. door JAC. KORT AMSTERDAM Om ln beknopte vorm een samenvatting te geven van de indrukken die de première van Wagners Lohengrin, dit weekeinde door <le Nederlandse Operastichting in de Amsterdamse Stadssche -wburg, hebben nagelaten, moet ik mij tot de hoofdzaken beperken. Wagners aanbidders putten zich ook nu nog uit in bewondering voor de wijze waarop hun Idool de middel eeuwse sag*.- van de graalridder Lo hengrin ln zijn libretto gestalte heeft gegeven. Zijn haters spreken in dit verband \an 'een verhaal voor een damesblad'. De waarheid ligt (zoals meestal) in het midden. Er zijn nu eenmaal weinig opera's, waarvan het tekstboek op zich zelf een boeiend kunstwerk is. Lohengrin behoort er niet toe. Het is met zijn ridders en hun intriges, zijn quasi mystiek van half christelijke, half germaanse herkomst, nauwelijks te verteren. De partituur (waarom het ln wezen gaat) rechtvaardigt een opvoering van dit in 1848 ontstane werk echter wel degelijk, omdat zij genoeg schoons bevat om het tekst boek aannemelijk te maken, al zal er wel wat geschrapt moeten worden. Maar dan moeten uitvoering, regie en enscenering wel aan de hoogste eisen voldoen, hetgeen bij deze première niet in alle opzichten het geval was. De Zweedse tenor Sven Olof Eliasson, die de titelrol had, bracht voldoende acteertalent mee, alsmede een kloek stemgeluid, dat echter niet zelden ge forceerd klonk. In de sopraan Hanne- ke van Bork had men een door stem en spel vaak ontroerende Elsa op de planken gebracht. De momenten van duidelijke vermoeidheid deden de vraag rijzen of deze rol haar niet te zwaar is, gezien ook het te sterk spelende orkest. Wat het helemaal zou moeten zijn liet eigenlijk alleen de Tsjechische alt-mezzo Eva Rando- (Ortrud) horen en zien, een zangeres van een niveau, dat alle vragen doet verstommen en die blijk geeft van een vokale pracht en een dramatische be zetenheid, die Wagner vandaag de dag nog geloofwaardig maakt Bert Bijnen bracht een goede Telra- mund, zoals Marco Bakker de (onmo gelijke) Aberrufer welluidend vertolk te. De fraai zingende edelen en edel- knapen kunnen niet allen worden ver meld, al zouden ze het verdienen. Wel zij hier vermeld het schitterende ope rakoor (dirigent Cor Olthuls) dat zorgde voor enkele hoogtepunten van de avond. Regie en dekors van Filippo Sanjust waren bepaald niet de sterkste kant van deze voorstelling, doordat zij hinkten op twee (op eigenlijk meer) gedachten. De oorspronkelijke versie van Wagner was verlaten, van de beroemde zwaan hoorde men vaak, maar kreeg hem niet te zien. Op zichzelf niet zo'n ramp. maar wat er voor in de plaats kwam, een afschu welijk traptredentoneel, waarop 214 uur op en neer geklauterd werd, links, rechts en middenin, was het ook niet Het gazen gordijn waarach ter zich dit (zeker vanwege de 'mystiek') afspeelde en de sjofele be lichting maakten, dat men nooit een mens, maar hoogstens een of meer silhouetten zag. Soms als het heel erg 'mystiek' was, kreeg het toneel iet van een scheikundelokaal, waarin een proef mislukt is. Om nog te zwijge» van het euvel, dat de acteurs bijna voortdurend achteraan op het toneel stonden te zingen, hetgeen voor het overkomen van hun zang fataal was. Vooral (laatste punt) aangezien het Rotterdams Filharmonisch Orkest, hoewel het geen opera orkest Is, zijn taak weliswaar zeer goed vervulde, maar, mede door de slechte accous- tiek, nogal eens te luid klonk in koper en slagwerk. Edo de Waart, die het geheel leidde, is deze avond stellig 'voor zijn exa men geslaagd', om een uitspraak over te nemen, die hij in een interview voor onze krant gebruikte. Cum laude zelfs, voor wat de kennis van zaken betreft waarmede hij het gehele en semble in de hand hield en voor het enthousiasme waarmede hij dit deed. Het talrijke publiek was kennelijk opgetogen met hetgeen het kreeg voor geschoteld en liet dat op uitbundige wijze blijken. 18, 20, 23, 26 september en 7 oktober vinden herhalingen in Amsterdam plaats. 29 september, 1 en 4 oktober in het Circustheater te Schevenlngen. direct betrokkenen alleen maar ongunstig is, dit meestal onrijpe proefwerk in het openbaar te presen teren in concerten, en, zoals de volij verige NOS doet, ln radio-uitzendin gen. Het werkt alleen maar afschrik- wekend en het brengt 'de' eigen tijdse muziek ernstig in disqrediet Het gebrek aan communicatie tussen publiek en eigentijdse muziek zal nooit worden opgeheven wanneer (zoals ook nu herhaalde malen is gebleken) er zich een communicatiecrisis in de ver houding componist-uitvoerenden aan het ontwikkelen is. Naar mijn mening wordt die enerzijds veroorzaakt door het maniëristische gespeel met elektro- nika, en de ingewikkelde mathemati sche puzzles waarmee de componisten doorgaans een gebrek aan scheppende fantasie camoufleren. Anderzijds is er de tegenzin bij de uitvoerenden (voorzover dat niet de componisten zelf zijn) zich tot onbegrijpelijke han delingen te laten dwingen, of de angst te laten merken dat het in geval van vrije improvisatie met hun creativiteit ook maar droevig ge steld is. Wanneer de componist zelf bij de uitvoering betrokken is, wordt de kans op eon effectieve overdracht gro ter. Dat bleek deze week bijvoorbeeld i het met de eerste prijs bekroonde 'Canon and fugle' van de 31-jarige Amerikaan Daniel Lenz, die in zijn Satie-achtige compositie zowel de elek- "onisch - p>ann als de wijnfles be speelde. De grote sprong-terug in de nalitoit. het grappige canon-effect d.m.v. het terugspelen van bandopna men, en het versterken van de ge luiden die het wijndrinken begeleiden verloren op de lange duur van het stuk wel veel van hun aantrekkelijk heid, maar het stak toch wel zo gunstig af bij de rest, dat het zeker een prijs waard was. Men kon ook aannemen dat men hier hoorde wat de componist bedoelde. En die zekerheid is op zichzelf al waardevol ln deze omstandigheden. Edmond Classen en Sjoukje Hooymaayer in 'Don Juan, Terug uit de Oorlog'. door Ber Huising ARNHEM Theater verraste ons zaterdagavond met Don Juan, Terug uit de Oorlog, een levendig stuk afwisselend en heftig theater, boeiend geregisseerd en met (soms zelfs teveel) geestdrift gedaan. WORKSHOP Maar dat alles had toch beter binnens huis gehouden kunnen worden, in een 'workshop' met de deur op slot, en alleen op uitdrukkelijk verzoek toe gankelijk voor een paar mensen die beslist willen (of beroepshalve moe ten) weten waar jonge componisten op een gegeven moment mee bezig zijn. Dat voorkomt openbare blunders met foute interpretaties van goede bedoelingen, en zinloze publiciteit van wat niet méér is dan een exclusieve vrijetijdsbesteding. De achte talenten komen met hun werken toch wel uit de grauwe massa naar voren, vroeg of laat. Dat is misschien de enige zeker heid die in de loop der eeuwen ir de muziek overeind is gebleven, en waaraan zelfs na ee; Gaudeamus week als deze niet getwijfeld hoeft te wor den. R. N. DEGENS Het is van ödön von Horvóth en je vraagt je, na deze voorstelling, met een af: waarom werd er niet tot nu toe niets van hem gespeeld? Hij was een Hongaar, maar hij groeide op, en studeerde, in Duitsland, dat hij in 1933 moest ontvluchten. Hij stierf in Parijs, op 1 juni 1938, tijdens een onweer dodelijk getroffen door een boomtak, nog maar 37 jaar oud. Zi.in werken, een tiental stukken en enige romans, zijn kritisch realistisch, bij het onbarmhartige af soms. maa- niet cynisch, want hij geloofde dat de mens pas slecht was (werd) als het hem slecht giing. En in Duitsland na de eerste Wereldoorlog ging het de meeste mensen slecht. Al zouden ze beter willen, de omstandigheden wa ren er niet naar. HorvAths Don Juan, als zieke soldaat uit de oorlog gekomen denkt, als zovelen, dat hij (en het) nu beter zal worden. Hij gaat berouwvol op zoek naar zijn eertijds verlaten en bedro gen verloofde, de ideaile vtouw, niet wetend dat zij dood is. Vele andere vrouwen doen aan haar denken. Zij overvallen Don Juan, de telkens weer verleide verleider, het slachtof fer van zijn slachtoffers, die hem gauw vervelen, en diie hij achteloos Henk van Ulsen morgen weer op de planken ROTTERDAM De acteur Henk van Ulsen, die een week geleden gewond werd bij een auto-ongeluk, zal volgen de week weer kunnen optreden. Sa men met Josephine van Gasteren is hij vanaf morgen te zien in de produktie 'Moeder Adam' in het Rotterdamse Piccolotheater. Een aantal voorstellin gen van dit stuk moest vanwege de afwezigheid van Van Ulsen worden afgelast Henk van Ulsen raakten op 9 septrm ber, een dag na de première van 'loeder Adam, betrokken bij een ket- ngbotsing op de autosnelweg tussen e den en Leidschendam. Hij liep mond-, kaak- en snijwonden op. achter zich laat. Zij zijn het niet, er is geen liefde, en hij is ook niets, dan een onverantwoordelijke meeloper, die het maatschappelijk weer goed gaat, als Schieber, als sjacheraar in unst en vrouwen, in de door inflatie verdorven samenleving, waarin alle waarden verminderden. Op het eindelijk gevonden graf van de 'verloofde', zijn enige, gestorven, ideaal, in een indruwekkende to- ïeelsneeuwbui. kiest Don Juan, uit eigen kilte en nutteloosheid, de be- vriezingsdood. Inmiddels Het Horvfith hem door de Duitse naoorlogse decadentie gaan in vierentwintig taferelen, korte, rake, felle schetsen van mensen en omstan digheden, venijnig getekend, zoals Ge orge Gross dat deed met een scherpe pen, zoals Brecht ze, anders weer, ontmaskerde, zoals het Duitse kabaret ze in die jaren striemde. Regisseur Jochen Neuhaus wist pre cies hoe hij dat moest neerzetten. De achterwand van zijn toneel is een etalage met Kaiser Wilhelm, een ka non, miljoenen waardeloze marken en de sneeuwpop. Tussen de rood plu chen zijwanden kan alles terstond ver beeld worden: fronttheater, straat hoek, ziekenhuis, nachtcafé, opera, huurkamer, bos, kerkhofDe kos tuums, ook door Wolfgang Mal ont worpen, zijn armelijk of protserig als in de jaren twintig. De oorlog dreunt in het begin nog na. Later komen de jazz-achtige muziekjes en het, wel eentonig wordende, orgel tussenspel, dat overigens zeer Duits klinkt. Jochen Neuhaus heeft de actri ces ook aangezet om alles rauw, hard en sarcastisch te karakteriseren in de korte tijd van elk schetsje. Dat loopt af en toe wel eens op tot een te hol gekrijs bij overdreven gebaren. Tot lelijke tafereeltjes dus. die ook weer niet zo bezwaarlijk zijn. want er is geen enkele reden om het mooi te maken HorvAth en Neuhaus bedoel den het scherp en onthullend. ('Ik heb geen ander doel dan dit: ontmas- kerine van het bewustzijn' schreef HorvAth Edmond Classen is de ware Don Juan van dit stuk" een vermoeide, zieke soldaat >n het begin, een goedmoedige '.wakkei ng. die later weer de hoog hartige lege. zw erige. zelfzuchtige en •yn s hc man van do wereld wordt en enslnrie vervallen naar zijn zelfbe- *'emde ondergang gaat. Hij heef' ai- 'een vouwen tegenover zich. tiental len. gespeeld door heel wat minder actrices, die elk verschillende karak ters verbeelden. Annie Langenaken is verbitterd en stug een oude vrouw. Margreet Blan ken doet. bonkig en luid. een boere- meid. maar ook vamp-achtig ijdel een filmster. Pauline van Rhenen is gro tesk komiek een vijftienjarige met al haar emoties, en nog heel goed een licht meisje. Anita Menist is sterk als de weduwe, waarbij Don Juan in woont. Josée Ruiter doet een heel dramatische scène als een dronken afgewezen liefje. Ze is nog een mo- dieuse tandartse ook en, te stug en verstrakt, een revolutionaire. Bea Meulman is bijzonder leuk als de vriendin van een paardenkoopman. Sjoukje Hooymaayer doet een soubret te, een weduwe en een rijk geworden "mivornante. Trees van der Donck typeert een paar volksvrouwen. Het niveau van de vele scènes wisselt met het vermogen der actrices, maar het spel in zijn geheel blijft boeien van het begin tot aan het eind De vertal'ng geen eenvoudige taak bij de kernachtig schrijvende HorvAth, werd uitstekend verzorgd door Karei Mul- Paus Paulus heeft zaterdag een kort bezoek gebracht aan Venetië. Net als alle andere bezoekers van deze beroemde Italiaanse stad-van- de gondels, maakte de paus een rondvaart HATTEM De generale synode van gereformeerde kerken (vrij gemaakt) heeft besloten, deputaten te etnemen om de kwestie van het (actief) vrouwenkiesrecht in de kerk e bestuderen. De synode voldeed daarmee aan een verzoek van de ker- keraad van Delft. In de gereformeerde kerken (vrij gemaakt) hebben de vrouwen geen kiesrecht. In 1958 en in 1964 wezen generale synoden verzoeken om toe kenning van het actief kiesrecht af. In de christelijke gereformeerde ker ken gaf de synode in 1968 de plaatse lijke kerken de vrijheid het actief kiesrecht ook aan de vrouwelijke be lijdende leden toe te kennen. In de gereformeerde kerken hebben de vrouwen actief kiesrecht sinds 1952 en passief kiesrecht (waardoor zij pre dikant, ouderling of diaken kunnen worden) sinds 1968. In het afgelopen jaar werden er acht studenten toegelaten en werden zeven ingeschreven 'in het album': deze laat- sten kunnen sinds 1968 aan de hoge school studeren zonder via het admis- sie-examen toegelaten te zijn. Prof. Velema wees op de band tussen hogeschool en kerken. 'Uw medeleven met de schoolgemeenschap is voor ons een stimulans om ons werk te doen. Wij hebben open oog voor de band met de gemeente. Het werk dat hier verricht wordt is primair gericht op de kerken. Dit alles hoeft niet in mindering gebracht te worden op het wetenschappelijk niveau van de oplei ding. De theologische school is verwor- teld ln en gericht op de kerken en daar ltgt haar taak.' Ds. P. den Butter uit Bunschoten sprak over de gemeente als de tempel voor de Heilige Geest. Na Pinksteren is de gemeente geworden de tempel van de Heilige Geest en dat heeft ge- weliidge consequenties. Het laat aller eerst de onuitsprekelijke genade van God zien, maar het stelt de gemeente ook voor een geweldige roeping. Ze moet een heilig volk zijn. De tucht is nodig binnen haar, omdat de zonde zo erg is. Alle zonde moet binnen haar geweerd worden, zoals het zoeken van eigen eer en de partijschappen binnen de gemeente. Als ambtsdragers er op uit zijn de kool en de geit te sparen, dan zijn ze veranderd in diplomaten. Er moet binnen de gemeente geestelijk gespro ken en gehandeld worden. Evenals vorig jaar overhandigde een van de "eden van het vrouwencomité een bedrag van 53.500 gulden voor de Theologische Hogeschool. Jaarlijks wordt door chr. geref. vrouwen geld gespaard onder meer voor aanschaf van nieuwe boeken voor de biblio theek. Prof. Velema sprak zijh grote waardering uit voor dit.werk. 's Middags vertelde prof. dr. S Versteeg iels over zijn vakgebied, het Nieuwe Testament. Hij noemde drie redenen waarom bestudering van het NT noodzakelijk is. De eerste reden is dat er steeds nieuwe gegevens komen die ons vandaag ter beschikking staan. Zo kunnen we ons nu een duidelijk beeld vormen van de Joodse wereld van die dagen. Vervolgens heeft iede re tijd zijn eigen dwaalleer. In onze tijd weten velen niet meer dat het heil gebaseerd is op heilsfeiten en niet op mythen. Tijdens de studie probeert men de studenten met die gevaren bekend te maken om hen zo de wapenen te verschaffen waardoor ze de strijd aankunnen. Ten derde kent elke tijd zijn eigen uitdagingen. Wij denken vandaag mondiaal, of zelfs kosmisch. Daarin ligt een uitdaging. Anti-christ Ds. K. Boersma uit Haarlem tenslotte èprak over de anti-christ in de tempel Gods. Veel mensen zeggen vandaag: er gaat een heleboel verkeerd in Ne derland, en dit slaat ook aan bij kerkmensen. Jezus wijst een andere weg. de weg van het krulsdragen. De onderdrukte groepen in Zuid-Amerika en achter het IJzeren gordijn vragen niet om tegen de macht van de overweldiger een macht te stellen, maar ze vragen solidariteit, een christelijk antwoord, solidariteit in het lijden. Ook kan de macht van de anti-christ in de kerk gaan werken Laten we daarom waak zaam zijn, de duivel valt ons aan op onze zwakke punten, nl. de zelfhand having, de tweedracht en de vereen zaming in de gemecrrte. We worden opgeroepen om waakzaam te zijn, niet AMSTERDAM De Defresne prijs van 1972, een hommage van acteurs aan de' beste regieprestatie van het seizoen, is gisteren uitgereikt aan de Amsterdamse regisseur Christiaan Nortier voor zijn regie van het to neelstuk 'Kwartet' van de Engelse schrijver E. A. Whitehead. Het to neelstuk 'Kwartet' werd het afgelopen seizoen gespeeld door de toneelgroep Centrum. Nortier ontving een klein- plastiek van de Amsterdamse beeld houwer Hans Ydo en een prijs van duizend gulden. DRIEBERGEN In een extra (beslo ten) vergadering heeft de hervormde synode vrijdag met 32 tegen 22 stem men dr. A. H. van den Heuvel be noemd tot secretaris-generaal van de hervormde kerk. Zijn tegenkandidaat was, naar wij vernemen, de scriba voor algemene zaken dr. R. J. Mooi. Op 19 juni jl. had de synode dr. v. d. Heuvel al benoemd, maar dit synodaal besluit werd op formele gronden, wegens het niet juist toepassen van de kerkorde, nietig verklaard. (Reeds zaterdag in een deel van onze oplage geplaatst.) in negatieve zin, maar po«ltie(| een gelovig leven, aldus ds. I Ongeveer 200 bezoekers woonde] schooldag bij. GEREFORMEERDE KERKEN Overleden: P. A. Zeilstra (85) te Som- melsdljk, em. van Middelharnis; stond daarvoor te Mildam, Idskenhuizen, Nieuwkoop en Nieuwveen, en te Slie- drecht. CHR. GEREF. KERKEN Intrede: op 20 sept., te Veenwouden, J. M. Visser uit Broeksterwoude. VOLKEN VAN GOD De volkenlijst van Genesis 10 grootse poging om een soort sj van de wereldbevolking, zot schrijver die kende, te geven, li sant en onderling bijzonder te® dig zijn de localiseringen die 1 daagse exegeten van al deze beproeven. Wanneer we voor dt denking van deze lijst, de fceol overweging ervan, moeten wadi een soort éénstemmigheid, hebb waarschijnlijk nog wel even di Synodes en raden van kerken 1 terecht wel wat anders te doen. de volken staan in het Woord gaat hem om. Dat wil deze sd ons aangeven. De namen wordi plaatsen, volken, stammen e: -ndengestalten ln verband gel Het zij zo. Eén springt eruit, N de eerste machthebber op de bedoeld zal zij<n: de eerste die der grote macht uitoefende. C hobby mogen wij weten: een gi jager voor het aangezicht de REN. Niet alleen door mensen blijkbaar, want dat zou de li king betekenen, ook bewondert God. De schrijver voegt er bijl ontschuldigend aan toe: dat zeg tenminste! Als Nimrod voor' staat dan moet de schrijver c' der de indruk van deze macht gi zijn. Zo diep dat hij er geenl woord van durft te zeggen. Maf deze ene uitspringende macht sl de volkenlijst. Daar hoort hij j aangezicht van de HEER gaa over hem. Ik weet niet of er f een hedendaagse volken- rassj stammenlijst bestaat. Wie de I tie vam J. P. Fedema leest bea al te duizelen bij het opnoemj de stammen op een klein gronf rondom Johannesburg (de baT» De aarde is intussen vol geil Overvol constateren velen. Maw aan het begin staat dit indil kend lijstje en God gaat erovi kunnen verder gaan ook al f wij ze niet allen. Hij kent vergeet ze niet. Hij zendt i west naar oost en van oost nu| om elkaar aan zijn Naam te b ren en aan zijn macht bovJ macht, boven al 'de volkenJ aarde na de vloed'. (Genesis ir Jan Wagenaar Geschiede* Amsterdam deel 4. Uitgave: f Schipperheijn Amsterdam.) 60. De originele herdruk van de 'Wagenaar' beslaat het grooü van de achttiende eeuw. Een rijk deel van de ruim 600 pa? gewijd aan de invloedrijke reli Amsterdam, ook na de goudei in het toenmalige Europese1 bezat. Het gaat dan ook om ir lokale berichtgeving, die in rede aldus gerechtvaardigd w* 'Meer dan eens heeft Amsteif Onafhankelijkheid van den f andere Mogendheden, gehandhj binnenlandsche Onlusten Geheimen der Hoven van EiflJ derschept, en het nadeel, wettf ven onzen Staat dreigden, r men; het Stadhouderschap, komstig met deszelfs waaren aajl werken; den Lande den Vrfl zorgd, en vooral dienstige i beraamd, ter beveiliginge van ader van den Staat, den Koo op alle Gewesten des Aardryk Deze niet geringe verdienst Amsterdam worden in enkele I den pagina's breed uitgemetei niet zonder boeiende detalli verslagen van keizerlijke- en lijke bezoeken. Wagenaar ge| ook huiselijke, bijzonderhed onder meer het verblijf vw Peter in Amsterdam en wijdt aan het eerbetoon, dat de stal meer aan Willem Friso aanboi moet zich dan wel herhaalde! de gezwollen toespraken heen Een groot gevoel voor opstw onlusten, inclusief 'plonderin men Wagenaar voorts niet or In dit verband was de 18de niet zo rustig als men vaakJT stelt. Het boek eindigt met etl gezette inventarisatie van dij lijke en kerkelijke gebouwen! tijd. Wie belangstelling heeftJ gang van zaken in de SM aalmoezeniersweeshuizen en zen, vindt een schat van gefl dit met enkele grote plattlj treerde werk. Voor AmsterdM deze 'Wagenaar' andermaal *j denswaardig bezit Nog dit j) schijnt 't Verheugd AmsterdJ ook wel als 'Wagenaar - deel j aangemerkt. Het is gewijdJ bezoek aan de stad van Wilf Oranje en Wilhelmina vi Met 14 afbeeldingen van gw*l Van een medewerker APELDOORN Aan de Theologische Hogeschool van de Chi lijke Gereformeerde Kerken in Apeldoorn worden nu vijftig denten onderwezen, een aantal dat nog nooit eerder bereikt fe deelde de rector van de hogeschool, prof. dr. W. H. Velema, me de zaterdag gehouden schooldag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2