Het malle volkje van de kleine g 'Baedeker' bij de bijbel ANTIE,.. vandaaq Beroepings- werk Jj trouw/kwartet zaterdag 16 september 1972 LOFLIED OP door prof. dr. J. van den Berg In het nieuwe boek van de Amsterdamse studentenpredikant dr. H. Wiersinga, dat onder de titel 'Verzoening als verandering' uitkwam in de reeks 'Oekumene', vinden wij naast een meer populaire samen vatting van enkele gedeelten van zijn bekende dissertatie over de verzoening ook een uitwerking van het hoofdthema van zijn proef schrift op het terrein van de ethiek. Men zou, traditioneel sprekend, kun nen zeggen dat zijn nieuwe werk in een meer dogmatisch en een meer ethisch gedeelte uiteenvalt, maar de auteur zou zelf onmiddellijk tegen deze scheiding hoe voorlopig ook bedoeld protesteren: vanuit de es sentie van het begrip 'verzoening' zijn voor hem beide terreinen onlosmake lijk verbonden. Voor hem is het bij belse gegeven van de verzoening tus sen God en mens tegelijkertijd een gegeven voor menselijk handelen. In de dissertatie lag dit alles uiteraard reeds opgesloten, maar in dit werk worden de lijnen metterdaad doorge trokken naar verschillende gebieden van het menselijk handelen. Het komt mij voor dat, bij alle dis cussies die gevoerd zijn of nog wor den rondom de hoofdthema's van de dissertatie, het voor de hand ligt in de bespreking van het nieuwe boek vooral aandacht te schenken aan de practische consequenties van de in zichten van de auteur. Toch kan ik. juist vanwege de reeds aangeduide verwevenheid van het één met het ander, aan datgene wat zich aan theo logische achtergrondinformatie in dit werk laat vinden niet geheel voorbij gaan. Spanning In zijn inleidend hoofdstuk laat dr. Wiersinga zien, hoezeer er een span ning bestaat tussen de leer, het lied, de liturgie van de kerk enerzijds, en ons dagelijks levensbesef aan de ande re kant. Wij zingen van het Lam van God, dat de zonden der wereld weg draagt, terwijl wij elke dag opnieuw beseffen in een bepaald nog önverlos- te en ónverzoende wereld te staan. Ik heb de gedachte dat wie niet op de één of andere manier lijden aan deze spanning, dit boek beter ongelezen kunnen laten: voor hen is het niet geschreven. Maar ik kan me ternau wernood voorstellen dat er zulke christenen bestaan, al zal de één in zijn situatie de spanning sterker erva ren dan de ander. Men denke zich in deze spanning de positie van de stu dentenpredikant in. om de achtergron den van dit boek te beter te verstaan. Hoe dit zij, dr. Wiersinga stelt zeer dringend de vraag: 'Wat moeten we met deze leer? met deze formules? met deze gezangen? We willen graag wat doen Maar: ligt er een schakel van de theologie naar deze broodnodi ge diakonie? past de verkondiging van de kerk op dit solidaire levensgevoel? heeft de liturgie ruimte voor onze behoefte aan bewegelijkheid en bewo genheid? staat de kerkleer van de verzoening door Christus niet wereld vreemd tegenover de werkelijkheid die ónverzoend is?'. Vertalen in onze eigen taal. Dat deden ze immers op de geboortedag van de christelijke gemeente, het jeruzalemse pinksterfeest? De grote daden van God verkondigen in ieders eigen taal!'. Welnu. dr. Wiersinga wil in zijn boek het bijbelse kernthema van de verzoe ning 'vertalen', dat wil zeggen: in deze tijd met zijn eigensoortige vra gen en problemen en denkvormen en mogelijkheden opnieuw vanuit de bij bel laten weerklinken. Hij geeft zich zeer veel moeite om recht te doen aan de bijbelse gegevens. Centraal staat voor hem de boodschap der bevrij ding. Wij zoeken vandaag naar een nieuw leven dat nog nergens plaats vindt, een utopie. Het evangelie reikt ons de droom van zo'n nieuwe wereld aan. Dat gaat niet buiten het kruis om. Eenmaal, eens-voor-altijd heeft Christus zichzelf voor ons gegeven. Zijn offer draagt een beslissend, on herhaalbaar, onovertroefbaar karakter. Maar het kruisgebeuren mag in de geschiedenis niet worden geïsoleerd. Deze historische daad. midden in onze geschiedenis, heeft die geschiedenis van toen af bepaald, veranderd. Door de confrontatie met de Gekruisigde, via de heilige Geest in prediking en praktijk van navolging, worden mén sen anders en volken verzoend. De Gekruisigde wordt gepredikt van eeuw tot eeuw en het Lam vult de geschiedenis tot de komende eeuw. Men kan spreken van een voortgaande heilsgeschiedenis. De verzoenende daad van Christus vormt een begin, dat zijn voortzetting vindt in de dóórgaande 'vergadering' van de ge meente rond de tafel van verzoening en in de praktijk van verzoening. Eén geschiedenis Dr. Wiersinga betoogt, dat de voor stelling van een voortgaande geschie denis ons kan bewaren bij de 'een voud' van het evangelie. Het gaat niet om twee momenten die elkaar min of meer overlappen, maar om een ge schiedenis van God met mensen, die beslissende stappen van Gods kant inhoudt, en tegelijk alle ruimte laat voor onze stappen en reacties. Wij moeten niet in eenzijdigheden verval len. Wie kiest voor een 'objectieve' verzoeningsleer kan onze menselijke situatie niet meer als een 'open' situa tie zien: wie kiest voor een 'subjectie ve' verzoeningsleer geeft onze mense lijke situatie te veel accent. De ver zoening is één geschiedenis, in han den van Christus en zijn Geest én in handen van bekeerde (veranderde) mensen. De verzoening is effectief: bevrijdingswerk, waarvan de spits op de mens is gericht. In het kruisoffer werd door het goede het kwade over wonnen. Dit werkt door. in het leven der mensen, ten goede. Het realiseert zich in berouw en vernieuwing. Er moet een vertéling plaatsvinden, De naaste zegt dr. Wiersinga. 'De kerk heeft als opdracht profeten en apostelen te ver talen in ónze eigen taal. zodat we buiten en binnen de kerk, van oud tot jong, de boodschap van de bijbel verstaan, en de belofte horen in onze eigen situatie, in ons eigen klimaat. Het werkt door in de verhouding tot de naaste. Dr. Wiersinga ziet in Jezus' patroon van verzoening vijf elemen ten, die telkens weer terugkeren: aan dacht voor de ander; geen versluieren van de schuld: geloven in de verande- door A. J. Klei Ook ir. J. van der Graaf, redacteur van De Waarheidsvriend (het of ficiële blad van de gereformeerde bond in de hervormde kerk); heeft de map met documentatiemateriaal voor de vredesweek thuisge stuurd gekregen. Hij schrijft er met bijzonder weinig geestdrift over in zijn krant, getuige dit citaat: 'De lust ontbreekt me om uitgebreid op alle dingen, die in het materiaal voor de vredesweek aan de orde wor den gesteld, in te gaan. Maar ik geloof dat één ding scherp aan de kaak moet worden gesteld, en dat is de theologie die er achter zit, een theologie die God vermenselijkt en het evangelie verwereldlijkt. Op keiharde wijze word je daarmee geconfronteerd door ja u leest het goedhet gebruik van hoofdletters en kleine letters. In al het documentatiemateriaal wordt de naam van God met een kleine letter geschreven. Moderne schrijfwijze, denk je. Totdat je be merkt dat de namen van prof. Berk hof. van de Raad van Kerken, van de Wereldraad van Kerken, van Mao en van Nixon met hoofdletters geschre ven worden, trouwens ook van Paulus en van Jezus. Dit alles is :0 uiterst consequent gedaan dat het kennelijk heel bewust en doordacht is gedaan. Dus zit daar meer achter. De namen van personen hebben ze kennelijk met een hoofdlet ter geschreven. Maar van God niet. Daarachter kan alleen maar zitten dat God hoogstens nog een idee is, een menselijk ideaal. God is niet meer de Hoge en Verhevene, voor wie je je 'onderwindt om tot Hem te naderen'. Maar God is een ideaal, dat gereali seerd wordt in de evoluties en revolu ties van de wereldgeschiedenis. Jezus is een persoon, daarom een hoofdlet ter!, maar dan alleen mens, die in zijn wijze van zijn en doen zo God realiseert'. Toen ik dit las moest ik opeens denken aan wat de auteur Gerard Kornelis van het Reve eens in een interview zei over 'dat malle volkje' van Vrij Nederland: 'dan schrijven ze god, zonder hoofdletter, en denken ze hem daarmee wel klein te krijgen. Wat een bijgelovig troepje, vindt u niet?' Maar terzake. Helemaal gelijk heeft de heer Van der Graaf met zijn 'uiterst consequent' niet. In de ca hiers van het interkerkelijk vredesbe raad die ik er op nasloeg, kun je de naam God ook met een hoofdletter gedrukt zien. Maar toegestemd, bar weinig, en voor de rest is het natuurlijk zot dat je de Europese Konferentie voor Veiligheid en Sa menwerking tegenkomt. behangen met hoofdletters, en dat de hoofdlet ters plotseling op zijn in zinnen als: het tonen van berouw voor god of: zoals door god bedoeld werd Nu haal ik die voorbeelden uit artike len van buitenlanders die, voorzover ik weet, nooit in Vrij Nederland te recht komen en van wie ik niet aanneem dat zij bij hun kopij een briefje deden met een korte uiteenzet ting over hun godsbeschouwing, en of de heren vertalers alsjeblieft God met een kleine letter wilden schrijven. Daar zie ik tenminste ie mand als de aartsbisschop van New Delhi niet voor aan. Voorts ben ik zo vrij er van uit te gaan dat de betrokken vertalers niet in de eerste plaats theologische door denkertjes zijn. dus dat 'heel bewust en doordacht' van ir. Van der Graaf zie ik nog niet zitten. Ik denk eerder aan klungeligheid. DE VERZOENING ring; reageren op een ander niveau en verzoening als daadwerkelijk verande ren. Op een geheel eigen wijze kan dit patroon-van-verzoening gestalte aannemen in de man-vrouw-verhou ding. In onze tijd, met zijn mobiliteit, zijn wisseling van kriteria en zijn authentiedteitsbehoefte in de beleving wordt de trouw aan elkaar tot een probleem van de eerste orde. Maar temidden van dit alles klinkt de bood schap van de verzoening in Christus. Zeker, de situatie kan zo uitzichtloos worden, dat God ons roept tot de minimale 'vrede' van het uitelkaar gaan. Maar optimaal blijft de terug keer tot de eerste partner en het herstel van de eerdere verbondenheid. Dat is niet een zaak van formaliteit of van legalisme, maar een zaak die past bij Jezus' patroon. Dat is meer dan het 'gewone', het 'haalbare'. Als ooit de relevantie van Jezus' verzoe ning duidelijk wordt, dén in zo'n grenssituatie van menselijke contact mogelijkheid als de huwelijksver vreemding. Strafrecht Maar ook op andere terreinen kan de kracht van de verzoening zichtbaar worden. Dr. Wiersinga wijdt in dit verband een apart hoofdstuk aan 'ver zoening en strafrecht'. Hij grijpt hier bij evenals, bijvoorbeeld, professor Bianchi dat deed terug op de bijbelse inhoud van het begrip 'ge rechtigheid'. Aan het verhaal van Riz- pa. de moeder van koning Saul, maakt hij duidelijk dat men zich met meer recht op de bijbel kan beroepen voor het gratieverlenen dan voor de nood zaak tot vergelding. Van de verzoe ning van God met de mensen kunnen we de weg leren die zonder versluie ring én zonder vergelding effectief tot inkeer en omkeer brengt. Jezus wil dat er voor ieder mens en voor elke samenleving hoop is. Maar niet alleen voor de juridische, ook voor de poli tieke structuren heeft de boodschap van de verzoening een wezenlijke be tekenis. Het voorwerp van Gods heils werk is uitdrukkelijk de 'wereld'. Dat omvat ook onze structuren en onze instituties. Gods heilswerk kan met recht getypeerd worden als zijn 'revo lutie', wanneer men deze term niet in de technische zin van een snelle, gewelddadige omwenteling bedoelt, maar in de meer totale, politieke en culturele zin van zo'n omkeer van de structuren, dat ze passen bij Gods heilsbedoeling. Stimulerend Uiteraard kon in het bovenstaande slechts zeer in het kort de rijke inhoud van dr. Wiersinga's nieuwe boek worden weergegeven. Goed, hier en daar zelfs meeslepend geschreven, vormt het lectuur die aan het denken zet en die stimuleert tot nadere bezin ning. Het leent zich zeer wel voor gesprekskringen waar men vanuit de bijbel lijnen wil trekken naar het leven van elke dag. Er staan gedeel ten in van een bijzondere indringend heid passages, die je nauwelijks loslaten en die stimuleren tot verdere bezinning, die je ook helpen om zon der krampachtigheid, met open ogen, als Christen in deze tijd te staan met hoop en verwachting. Ik heb de ge dachte, "dat het ook verschillende jon geren zal aanspreken, die worstelen met de vraag hoe zij de diepe dingen van de bijbelse boodschap kunnen Dr. H. Wiersinga relateren tot hun alledaagse leven. Voor hen is het wellicht in de eerste plaats geschreven. Vragen Intussen roept het tevens allerlei vra gen op. Bij de vragen van theologi sche aard wil ik hier niet te lang stilstaan: ze zijn reeds van verschil lende zijden soms op zeer deskundige wijze gesteld. Maar een enkel punt kan ik toch niet terzijde laten, omdat het voor mijn kijk op het geheel medebepalend is. Ik denk hier aan de spanning tussen het: 'Het is vol bracht' en het onvoltooid zijn van de verzoening in haar effect in het men selijk leven. Het is een spanning, die in het christenleven haar weerslag vindt in een dialectiek tussen rust en onrust. We mogen als zondaars die altijd weer geconfronteerd worden met eigen schuld en falen, rusten in het volbrachte werk van Christus. 'Jezus. Uw verzoenend sterven blijft het rustpunt van mijn hart'. Maar tegelijk is er de onrust van het 'jaagt de heiligmaking na'. Zonder haar zal immers niemand de Heer zien. Misschien is soms in het verleden te eenzijdig dé nadruk gelegd op het eerste, zodat het tweede maar als iets bijkomends werd gezien, aan het eer ste ondergeschikt. Ik denk hier inzon derheid aan sommige piëtistisch-quië- tistische stromingen, waarin de gena de schijnbaar duur in wezen toch goedkoop kan worden, omdat ze niet tot consequenties leidt. Maar in het kruisgebeuren blijft voor mijn besef een diepteclimensie van schuldo verdracht, die in de visie van dr. Wiersinga misschien toch niet vol doende gehonoreerd wordt. Er ligt hier een diep geheim, dat wij nooit tot op de bodem zullen kunnen door gronden. Wij kunnen het niet vangen in tijdgebonden juridische formules. Maar wij zullen het evenmin in zijn. totaliteit kunnen oplossen in de ene doorgaande lijn van Gods liefdesbewe ging tot de mensen. Er blijft iets van een heen-en-weer tussen God en mens in het grote drama der verlossing, In de cahiers voor vredesvraagstukken van het interkerkelijk vredes beraad staan cartoons, overgenomen uit The New York Review of Books. Dit is er één van. Om er het mijne van te hebben, bel ik drs. J. L. ter Laak, de secretaris van het interkerkelijk vredesberaad. Van hem hoor ik dat regel is, namen van instellingen en verenigingen net zo te schrijven als zijzelf dat doen, wat meestal flink wat hoofdletters oplevert, en verder zo weinig moge lijk hoofdletters. Zelf zou de heer Ter Laak God met een hoofdletter schrij ven: het is, afgedacht van elke theolo gie, een néém. En wat al die kleine g's betreft, 'we hebben waarschijnlijk onvoldoende opgelet bij redigeren en corrigeren', zegt hij,, 'het is een mis ser'. Intussen komt iemand met de vredes- krant aandraven. Aan hoofdletters geen gebrek, maar God zal en moet met een kleine g geschreven worden. Neem het openingsartikel van profes sor Berkhof, daarvan begint elke zin netjes met een hoofdletter, behèlve als een zin met het woord God begint. Zelfs bij een nieuwe alinea kan er in dat geval geen grote G vanaf. Wat is dit voor een vreemd en star gedoe? Toch wel meer dan een mis ser. Tot dusver vond je bij prof. Berkhof God altijd met een hoofdlet ter, hij is ook geen man voor wie God bekeken is met evoluties en revolu ties, dus zal er met zijn kopij (en die van anderen) gerommeld zijn. Waarom? Omdat er bij het interkerke lijk vredesberaad van dat malle volkje zit? waarin God komt tot de mens en de mens treedt voor God in Hem die priester en offerlam beide was. We zullen juist over dit punt nog veel met elkaar moeten nadenken. Dat kan in de kerk een vruchtbare zaak zijn, zolang we met elkaar verwonderd en dankbaar leven uit het wonder van de verzoening. Rechtsorde Ik heb ook mijn vragen ten aanzien van enkele passages uit het meer practische gedeelte van het boek. In het hoofdstuk over het strafrecht zou ik graag toch iets meer gehoord heb ben over de zegen van de rechtsorde en de opdracht aan de mens om deze rechtsorde te bewaren en zonodig te herstellen. Dat betekent natuurlijk niet dat ónze orde sacrosanct is. Er is veel dat veranderd, vernieuwd moet worden. Er is trouwens in de rechts sfeer ook telkens iets van een proces van innerlijke aanpassing en vernieu wing aanwezig. De boodschap van de verzoening kan hier als katalysator werken. Maar de gedachte van de 'structurele' schuld van de gemeen schap kan soms een zo zwaar accent krijgen, dat de zegen van het leven in een relatief-goede rechtssfeer er door versluierd wordt. Iets soortgelijks zou ik willen opmer ken ten aanzien van de politieke vra gen. Ook hier moeten wij metterdaad streven naar verandering van dat, wat het heil van de mensen niet bevor dert. Maar niet alle verandering is verbetering. Wij zullen óók het stre ven naar verandering en omkeer kri tisch moeten toetsen en dan kén het zijn, dat in sommige gevallen de bestaande orde, hoe gebrekkig ook, betere garanties biedt voor de mense lijkheid dan alternatieve oplossingen waarmee men in naam der revolutie komt aandragen. Concreet: voor Brandt tegen de Baader-Meinhofgroep om een voorbeeld van buiten onze grenzen te kiezen. Ook in ons land doet het optreden van sommige actie groepen tot binnen de universitei ten ons verzuchten, voor hün nieu we orde of wanorde gespaard te mo gen blijven; een verzuchting, die uit verlangen naar handhaving der ele mentaire menselijkheid geboren is. Dankbaar Ik schrijf dit niet, om een domper te zetten op wat dr. Wiersinga in de betreffende hoofdstukken naar voren brengt. Ze hebben me diep geraakt. Maar er is een verwevenheid van schuld aan alle kant, en van cumula tie van oude en nieuwe schuld, die ons, levend uit de boodschap der verzoening en strijdend voor een wereld waarin het geheim der verzoe ning voluit gestalte zal aannemen, toch ook telkens weer terugwerpt op de troost van het weten dat onze schuld al is weggedragen door de éne, die het echt aankon. Het boek van dr. Wiersinga staat ook naar deze zijde open, al ligt hier niet het zwaarste accent. Misschien is de hoogste lof die men aan een boek kan toezwaaien deze, dat het de ogen opent voor het feit dat men niet klaar is met allerlei vragen waarmee men in argeloosheid dacht klaar te zijn. Zulk een functie vervult voor mij de studie van dr. Wiersinga., Daarom ben ik, ondanks de vragen' die ik heb en de tegenwerpingen die ik maak. dankbaar voor dit werk. dat geschreven vanuit een sterk geloof in de kracht van het évangelie en vanuit een diepe verbondenheid met het geheim van de Gekruisigde, een loflied op de verzoening is. Prof. dr. J. van den Berg, hoogleraar aan de theologische faculteit der Vrije Universiteit te Amsterdam, be spreekt 'Verzoening als verandering' (ondertitel: Een gegeveii voor mense lijk handelen) door Herman Wiersin ga Uiig. Bosch Keuning, Baarn (serie Oekumene nr. 6), prijs f8.50' (abonn. f5,50). GEEN HELD We lezen nu verhalen va zondvloed. Voor ons ligt va verhaal van Noachs dronfcJ Van Selms ziet in deze geu| die moet opgebouwd zijn i oude spreuken, een document! verbintenis tussen Israël en C tijnen tot overweldiging van naünieten. De Kanaanietischl op seksueel gebied zou hier vinden zijn in de oervader 0 daaruit zou de ondergang van te verklaren zijn. We zullen dit ook zij, goed aan doen hier snel lijnen naar het heden te Wie vroeger leerde dat Cham der van de Afrikanen, Japhet Europeanen en Sem van de was. moet dit maar vergeten. Dr weet van dergelijke speculatil Dat hier in Cham alle don! kleurde volken vervloekt zoudl den en daarom de slavernij M tieme zaak en apartheidsdisaj( bijbels te verantwoorden zom ronduit godslasterlijk. wordt niet Cham, maar één i zonen Kanaan vervloekt. A1U gen om hier meer te willéj dan meegedeeld wordt lopen j de uit. Tegenover de zond* van het babylonische epos, dij de vloed- met zijn vrouw ta goden terugvinden, staat dit nuchtere verhaal van de drol ach. Kende hij de kracht vocht dat hij geperst had ni gewoon mens. Hier niet getel iemand die iets verwrpelifl Waarom het lijkt te gaan is di het zag en toen niet deed wat moeten doen, nl. zijn vader ken, maar het vertelde aan zijnl buiten. Een zoon die de eerbiefiit i nover zijn vader vergeet. Hijfcen f door niets geëxcuseerd vanwegtwids Noach. Maar dat daarvoor wesïi zoon vervloekt moet worden |edyl gezien als een verklaring ondergang van Kanaan als vofji gaat ons. En hij stierf, staat het slot, van Noach. Geen I mens, maar een behouden nu houden uit het water, als eenl hout uit het vuur. Dat is deL hf king. God gaat met vreemde (fer verder. Gelukkig maar. Watty] met ons moeten gebeuren? «fcgj. 9. 18-29). door Ton van der Hammen Er is in ons land vèel onbegrip over het gebruik van de bijbel. Uitlatingen als: ik probeer de bijbel wel te lezen, maar ik begrijp er zo weinig van, zijn aan de orde van de dag. Het onbegrip wordt voornamelijk veroorzaakt door dat men de bijbel meent te kunnen hanteren als elk ander boek. Zo van: je gaat maar lezen en dan kom je er vanzelf wel in. Maar bijbel lezen, dat wil zeggen: echt lezen om er het Woord van God in te verstaan en ernaar te handelen, is niets iets dat vanzelf gaat. Het moet geleerd worden. Een eerste gids daarbij, een soort Baedeker om het gemakkelijker te maken, de bijbel te leren verstaan, is het boekje 'Hulp voor de bijbellezer', waarvan de zesde druk bij het Neder lands bijbelgenootschap is uitgeko men. Het boekje kost 2.50 en telt 96 bladzijden. Het is een ingrijpend gewijzigde druk geworden, die belangwekkende dingen zegt over de vraag: Wat doen we met de bijbel? Het geldt hier een geheel nieuwe, informatieve en instructieve inleiding die praktische algemene aan wijzingen geeft om tot een persoonlij ke omgang met het Woord te komen. Om daarvan een indruk te geven het volgende. Doel moet zijn God te wil len leren en te willen blijven kennen. Daarvoor is belangrijker hoe men leest, dan hoeveel men leest. Maar dan is, vooral ook omdat de bijbel in feite een bibliotheek op zichzelf vormt, een planning bij het lezen nodig. Het oude en het nieuwe testa ment moeten daarbij gelijkelijk aan bod komen. Het verstaan kan verder worden bevorderd door meer dan één bijbelvertaling, waarover men tegen woordig in een taal kan beschikken, naast elkaar te lezen, bijvoorbeeld statenvertaling, nieuwe vertaling, ver taling in hedendaags Nederlands en (binnenkort te verschijnen) vertaling in de Nederlandse omgangstaal. Hoe je alleen de bijbel kunt lezen en in groepsverband, bijvoorbeeld het gezin waarbij ieder gezinslid als het goed is, een bijbel voor zich moet hebben, wordt nader bekeken. Verder geeft het boekje in kort be stek iets over de ontstaansgeschiede nis van de bijbel en het tot stand komen van de canon. Ook over de apocriefe boeken wordt informatie gegeven. Bij "de indeling van de bijbel worden woorden als Septuaginta, Vul gata de Tora, de Tenach, verklaard. Bij alle bijbelboeken is een eenvoudi ge, heldere inleiding geschreven. Ook in dit verband krijgen de apocriefen aandacht. Leesroosters nemen een belangrijke plaats in bij Hulp voor de bijbelle zer'. Er is een rooster voor dagelijkse bijbellezing gedurende een heel jaar en er is een rooster dat bijbelse hoofdthema's als het ware in een focus plaatst. Vooral als individueel lesrooster (er moet nogal bij gebla derd worden) kunnen de rubrieken 'Mensen in de bijbel' en 'Onderwer pen in de bijbel', zoals eenheid, ge loof. doop, gebed, wederkomst ge bruikt worden, waarin steeds verwe zen wordt naar de betreffende tekst gedeelten. Een toelichting op de voor naamste in de bijbel gebruikte ter men, enige jaartallen en enkele kaart jes besluiten het elementaire werk. 'Hulp voor de bijbellezer' kan als leerboek nummer 1 voor bijbelge bruik worden beschouwd. Naar ande re, voortgezette hulpmiddelen wordt de weg gewezen. NED HERV KERK Beroepen: te Amsterdam-\V ftl Noordegraaf te Ede; te Put** Boagard te Woerden, die 1 voor Krimpen aan den (b.w.i.w.) en voor Sprang. Bedankt: voor Lunteren: H. den te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-Overst Iarfc Berg te Delfzijl. f" Aangenomen: naar Wartena: IjW1 van der Veen te Appelscha; tot hulppred. te Kampen: K ma, em. pred. van Bunschd ben. tot dir. vormingscentn "81 Drieklank te Paterswolde: J. te Beverwijk. Bedankt: voor 's-Gravenhage-V .z H. Kwast te Leeuwarden-We^3 Overleden: P. A. Zeilstra (8 pred. te Middelharnis. GEREF KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Zuidwolde en te kand. II. E. Nieuwenhuis te woude; te Waardhuizen: ki Hoogendoorn te Amstelveen. Jr CHR GEREF KERKEN 1 V( Afscheid: van Haarlem-No« Boersma, ber. te Hoogeveen. HERVORMDE KERKG1 Afscheid: van Gendringen, N. ber. te Woudenberg; van Nie sen: J. D. Wuister ber. te Sc! gen; van Hem: J. Lugtigheid,' Sneek; van Delfzijl: J. Pan ber. te Houtrijk (Halfweg). Intrede: te 's-Gravenhage-Low D. van Roest, voorheen zeni op Midden-Celebes; te Franefa gjty Muller uit Beek; te Riddertp. e; Venema uit Wemeldinge; te kand. W. J. van Assen uit UI Grijpskerk: kand, G. A. Sd> itra Doe uit Utrecht: te Beusichem: Driel, tot 1965 predikant v*fran kerk van Ouddorp. GEREF. KERKEN Afscheid: van 's-Gravenhage-1 Prins, ber. te Aalten. Intrede: te Balk: kand. W. N fan 1 Balk; te Wommels: kand. W. de hi 'We moeten maar eens met hem naar een kinderpsycholoog' (cartoon van Marcus, overgenomen uit Voorlopig). [pha tink te Amsterdam; te Lexnfledar Ameide: kand. A. T. B. M, Kevie uit Amsterdam. ADVERTENTIEJuten rgs [Leid Jestu Veiling t.b.v. Kerk e Wereld. Zilver, Chinees! ander porselein en T aardewerk, koper, schilderijen, gravures,! tekeningen, boeken T (17e tot 20e eeuw), L curiosa, meubelstukken! Recreatiezaal Het Grote Be I Arnhemse Bovenweg I Doorn (Grens Drieberg*' Zaterdag 23 september 9.30—17 uur; kijkdag 22 september, 14—22 u ureai Catalogus (ca. 500 nummers) aan de zaal£] 1.50. kerk rot

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2