Keihard zei hij: dat geloof ik niet tl Trouw K wart et vandaag Keniaans geestelijke beschuldigt Amin V, ■wut^ytv da4et, Het kernvraagstuk van de hervormde bureaucratie Beroepings- werk Uniform doopbewijs van Britse kerken Conflict tussen kerk en radio in Saarbrücken De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Dog»li|k» bw'uun B. Bol. D«n Hoog; di. E. llaummk, Poi«u- *old«: mr. G. C. «an Oam, Noofdoip. W. A. ?>bb«. Roiitr* domi J. lomei, Untthr. dn. J. W. de Pout, Oen Hoog; J. Smal* l«nbio«k, Wottenooi. Overige leden van hel olgeireen bestuun K. A boo. Amsterdam; H. A. de Boer. IJmuiden; Th. Brouwer, Atten. mr. dr. J. Don net. Den Hoog; i. *on E<be<gen. Schoorsbetgen; mr. K. «on Houten. Wagemngen: dt. O. T. Hylkemo. B lihoven. loc. Hui|ten, Delfl; mevrouw M. C E. Klootter- man-Fortgens, Voorschoten) ma- vrouw J. G. Krooyeveld-Wouiers, Heerhugowoordi prot. dr. G. N. lommens, Noordeni ds. F. H. londsmon, Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. von Niltnk, Amsterdoo; H. Óne* vanger, BuUenpotl: mr. dr. J. Orngo, lunteren; dr. A. Veermon, Riiswijk 12*HI; H. H. Wernme-S. Oen Haag; drt. R. Ooster- lond iZ'dl. Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: i. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 8S9. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. 8ank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69,73.60.768). Gem.giro X 500. Aandachtig gehoor op de algemene kerkvergadering, die al weer twe e jaar achter ons ligt maar in de najaarszitting van de hervormde synode weer ter sprake komt. gen) schrijft, komt hij er op terug en geeft een aparte beschrijving van de hemelvaart. Hij licht als het ware de hemelvaart uit het gebeuren van de opstanding uit. Nu zult u zeggen: Waarom heeft Lukas dat gedaan? Als het gebleven was bij de laatste hoofd stukken van Mattheus en Lukas' eer ste boekje, het Evangelie, waren er veel minder moeilijkheden geweest. Nu, kijkt u eens. Die Lukas heeft willen vertellen dat overal en alom mensen de weg inslaan, die Jezus ook ingeslagen is. Hij wil laten zien dat niet alleen in Jeruzalem, maar zelfs in Rome, in het hért van het romein- se keizerrijk van die mensen zijn. Hoe komt dat nou?' Hoe is het mogelijk? Zelfs in Rome waar ze, om zo te zeggen, echt niet om godsdiensten verlegen zaten, zelfs déér zijn 'men sen van die weg, dlle Jezus insloeg'. Dat komt. zegt Lukas. omdat die Je zus feitelijk alle macht heeft. Jezus, de Geest van Jezus, heeft zo'n gewel dige overredingskracht en aantrek kingsmacht dat er overal tussen Jeru zalem en Rome mensen zijn, die hun 'levenswegen' verlaten om de weg van Jezus in te slaan. Want u weet waar schijnlijk dat de uitdrukking 'aan de rechterhand zitten' een oosterse aan duiding is van iemand, die de werke lijke macht uitoefent. Nou, en dat is de reden dat Lukas wat hij aan het slot van zijn evangelie beschreven heeft als een deel van het paasgebeu- ren in een afzonderlijke vertelling plaatst aan het begin van zijn boekje Handelingen. Hij zegt dus: Beste The- ophilus (zo heet de kennis voor wie hij zijn boekje schrijft) het is waar, dat we nóch van God nóch van Jezus als levende Heer iets zien. Dat is gewoon zo. Er zit een wolk tussen... we zien hem niet. Maar er is één punt waarop een tip van de sluier wordt opgelicht je kunt ook zeg gen: er is één punt waarop de geslo ten hemel ge opend wordt en dat is daar waar, hier en nu, van Jeruzalem tot in Rome, van Jeruzalem tot over de hele aarde (tot de 'einden der aarde' noemt Jezus dat), mensen de Jezus' weg inslaan'. Tot zover het verhaal van de predi kant. De gespreksgroep Nu het verslag van de gespreksgroep: 'Weel it wat er gebeurde na dit lange verhaal? Eerst zei niemand iets. Het bleef gewoon een hele tijd doodstil. Maar toen zei een jonge mevrouw: 'Ja. hoor eensWat u vertelde zal allemaal wel waar zijn. Maar voor mij hoeft het niet. hoor Ik heb een heel éénvoudig geloof. Ik geloof dat God bestaat. Ik geloof ook dat Hij ons liefheeft. En ik weet zeker, dat Jezus ook voor mij in de wereld is gekomen en dat God mijn zonden vergeeft. Nou. dat is eigenlijk alles. En als ik in de put zit, zeg ik tegen mezelf 'Jezus is er ook nog'. Dan word ik helemaal blij van binnen. En verder neb ik geen problemen. Dat is alles'. Verbaast het u dat het weer een poosje stil bleef in de kring? Toch kwam er nog een opmerking. Eén van de heren schoot uit zijn slof. Hij vond dit hele verhaal moderne theologie, waardoor het geloof van de mensen ondermijnd wordt. En die dominee leek hem een modern soort vrijzinnige. In de belijdenisgeschrif ten staan andere en betere dingen dan hier verteld werden. Daarna kwam het gesprek goed op gang. Want, zeiden de deelnemers aan de kring, nu kun je eens zien hoe ver schillend mensen kunnen praten over het geloof. Daardoor heb je natuurlijk allerlei richtingen en stromingen in onze kerk! Maar is het nou nodig, dat we elkaar daarom verketteren? Hier in ons kleine kringetje zegt de één: Ik geloof punt uit! Verder maak ik er geen probleem van. Zegt de ander: Ik geloof alleen als het me lukt alles uit te drukken in woorden van deze tijd, die ik begrijpen kan. Zegt de d'erdie: Ik geloof, zoals in de tijd van de kerkhervorming ons geloof onder woorden is gebracht. Dié woorden moet je leren verstaan. Drie heel verschillende standpunten. Tóch praten we samen. Toch luisteren we naar elkaar. Toch proberen we elkaar te begrijpen. Moeten we dat niet altijd R?n overal proberen in de kerk? Maar de man, die het lange verhaal verteld had, zei: 'Ik vind het noodzakelijk dat we alle maal opnieuw 'catechisatie' krijgen. De meesten van ons redden zich door het leven met een soort 'zondags school-geloof'. Dat kan toch niet'. NAIROBI (EPD) De Afrikanen kunnen blanke racistische politici in Zuidelijk Afrika alleen met een goed geweten veroordelen als ze zelf einde lijk afstand doen van het tribalisme stamvooroordeel red.). Dit stand punt vertegenwoordigt de anglicaanse proost van de Allerheiligen Ka thedraal van Nairobi, J. Henry Okul- lu, in het jongste nummer van zijn kerkblad. In een artikel over 'De waardevermin dering van mensenlevens in Afrika' stelt Okullu met een verwijzing naar de massamoorden in Burundi vast dat de rivaliteit tussen de stammen op het Afrikaanse continent in het verle den reeds talloze offers eiste en in de toekomst weer aanleiding zou kunnen worden om 'menselijk leven te ver guizen'. Okullu stamt uit Oeganda en beweert, dat ook daar sedert de gtaatsgreep van twee jaar geleden, die generaal Idi Amin aan de macht bracht, 'ontelbare duizenden' gedood zijn. Ten slotte schrijft hij: 'Racisme en tribalisme zijn in de grond één en vervoer van textielmachmes naar alle hetzelfde en ook hun gevolg is het zelfde. Het heet: geweld'. Okullu was vóór zijn nieuwe ambt in de anglicaanse kerk hoofdredacteur van het christelijke maandblad 'Tar get'. ADVERTENTIE Voorlopig kwam men tot deze conclu sie: Als het nodig is, dat er in onze gemeenten een groot aantal kringen en cursussen gegeven wondt (vormings werk noemen ze dat wel eens, tegen woordig), zouden we dan niet vragen of ds. XIJZ daar de leiding van krijgt. Want dat is een man, die de dingen goed en duidelijk kan zeggen, die kan luisteren naar de vragen en opmer kingen van anderen en we hebben de indruk dat 'hij eon .goed vakman (een goed theoloog) is. Misschien kunnen de andere predikanten zijn werk voor een groot gedeelte overnemen? Wat let ons om dat eens met onze predi kanten te bepraten? Vervolgens zeiden ze: 'Nu we dat verhaal over die belijdenisgeschriften gehoord hebbenja, als we eerlijk zijn moeten we zeggen: ze zijn mis schien minder gek dan wij wel eens denken. Trouwens we kennen ze niet. Wie kent ze eigenlijk wel? Zou nu niet iemand in staat zijn om ze voor ons te vertalen in huis-tuiri-en- keuken-Nederlands? Ja, waarom zou niet iemand een nieuwe catechismus schrijven? We hebben wel gehoord dat er een aantal synodale geschriften is (KLARE WIJN DE TUSSEN MUUR WEGGEBROKEN), maar wie kent ze? Bovendien staat er niet alles in engeschriften van de Synode zijn nu ook niet bepaald in journalis tieke stijl geschreven'. En tenslotte zeiden ze: 'Natuurlijk heeft die dominee gelijk met zijn opmerking, dat hij niet de eerste mens was, die geloofde. Maar het is toch helemaal niet erg -om er vanuit te gaan, dat wij NU, im deze tijd en in onze wereld trachten te geloven. Waarom zouden we niet zelf een ge loofsbelijdenis opstellen?' Dit alles dus geciteerd uit 'Stel je voor dat alles van u afhangt'. Men kan dit boekje bestellen bij de Cen trale voor vormingswerk, De Horst 5, Driebergeh, giro 42618 (prijs 2,60; per giro besteld/ 2,25). Tegelijk at tenderen we op God der levenden', een boekje van dr. Th. C. Frederikse, dat een schema biedt voor gespreks- kringen over de pastorale handreiking van de synode 'Leven en sterven met verwachting'. 'God der levenden' is op hetzelfde adres te bestellen (prijs 2,75; Rer giro besteld 2,50). Dr. A. Th. van Leeuwen, tot 1971 lid van de directie van 'Kerk en Wereld' te Driebergen en thans lector in Nij megen, schrijft ons: Het artikel 'Vervelend rumoer in her vormde kerk' van A. J. Klei (6 sep tember) wekt suggesties, die niet on weersproken kunnen blijven. Het fundamentele punt in die ge wraakte brief, diie ik mede onderteken de. is nl. niet de persoon van de te 'benoemen secretaris-generaal (zoals de heer Klei suggereert), maar de benoeming voor het leven (tot de pens oengerechtigde leeftijd). Een be perking van de ambtstermijn tot een periode van b.v. vijf jaar zal zonder aanzien des persoons van toepassing zijn op de komende secretaris-gene raal, wie dat ook moge worden. Over de persoon van ds. Van den Heuvel heeft onze brief zich niet uitgelaten, aangezien deze in onze brief niet in het geding is. Van mijn persoonlijke voorkeur voor eer benoeming van ds. Van den Heuvel heb ik in deze brief dan ook geen blijk kunnen geven en ik heb daaraan ook geen behoefte gehad. Want het rumoer om zijn persoon verduistert de primaire kwes tie. die de synode heeft laten liggen. Door dit verzuim heeft dit hoogste bestuurslichaam in de hervormde kerk een unieke kans laten schieten. Het naderend aftreden van ds. Lands man zou het moment zijn en het is het nog! om niet allereerst de persoon van zijn opvolger in discussie te brengen, maar aan een veel belang rijker probleem prioriteit te verle nen: de structuur van het secretariaat- generaal in relatie tot de synodale structuur. Beperking van de ambtstermijn is een eerste noodzakelijke stap op de weg naar een diepgaand onderzoek naar de s.vnodaal-bureaucratische structuur. Het besluit tot deze beperking is een minimale voorwaarde voor een gezon de benoemingsprocedure. Zonder dit voorafgaand besluit draagt de benoe ming van een nieuwe secretaris-gene raal een vitlum origines. Is deze eerste stap gedaan, dan is daarmede vanzelf uit de discussie rond om deze benoeming de angel verwij derd en de weg komt vrij voor een discussie over het fundamentele struc- tuurvraagstuk. Op dit structuur-onder zoek behoeft de benoeming van een nieuwe secretaris-generaal natuurlijk niet te wachten, maar wel dient de synode in de aan hem te verstrekken opdracht dit onderzoek hoge prioriteit te verlenen. Wat zijn dan de volgende stappen? Daarover tot slot nog een enkelwoord. Een grondig onderzoek zal, door het ideologisch rookgordijn van onze 'presbyteriaal-synodale kerkorde heen borend, een nuchtere analyse moeten leveren van de fedtelijke situatie. Daar in zal de klaarblijkelijke onmacht van de synodevergaderingen en de feitelijke macht van de bureaucratie aan het licht moeten komen. Als ziektesymptoom is de positie van het secretariaat-generaal kenmerkend. In termen van de parlementaire demo cratie, is deze positie in feite een WELKE PRIORITEIT? Dinsdag jl. schreven wij dat wijs aan zouden doen om naari ding van de gebeurtenissen vorige week in München en oi na prioriteit te geven aan het stuk van de steeds escalerende waarvan onze wereld de prooi te worden. Het zal intussen g om die prioriteit in een beu der te zetten. Maar al te gna velen ook hier weer geweld weid willen beantwoorden. Nii| staat daar de Rijksdagbrand jaren dertig als het grote v< van eten welbewuste pro von daarna de handen vrij te Waartoe dit ook vandaag kq is duidelijk geworden aan d anti-semietische taal van de dees Amin. Bestrijding van da) kam op een bepaald moment voorwaarde voor een sari zijn, het is niet het laatste prioriteit die in een bapaaM wniohit aian deze bestrijlddintg dia ven te worden mag nooit dij prioriteit verdringen nl. van d opheffing van de aanleidingen reur. Het gevaar is niet deq dat veien in paniek geral panische situatie verblindt! werkelijke problemen. Die n zijn die volken en groepen die door welke politieke mri dan ook in het nauw geraan een wijze die de leefbaarheid bestaan zelf aantast. Die pn blijven begtaan daar waar de i heid van de mensheid in blijft voortleven, verstoken* waarvan wij teveel hebben. Si dienst van een proces ter m van deze bedreigingen kan hl zijn om terreur tegen te gal zo mogelijk een absoluut einfl maken. Wie terreur alleen ba nog niet doorgedrongen tot a gronden, tot de oorzaken.] worden niet voor niets dei De bron van hun wanhoop zai worden weggenomen en andi ons bidden om een stil eg leven geen zin. ari~ bastaardprodukt van twee beginselen, die in de geschiedenis van onze demo cratie streng gescheiden zijn: de wet gevende en de uitvoerende macht. In de hervormde kerk is uiteindelijk nie mand voor het in feite gevoerde be leid verantwoordelijk. Een regering kan vallen door een parlementaire motie van wantrouwen (eventueel te gen één minister!), maar in de her vormde kerk blijft de secretaris-gene raal onder alle omstandigheden op zijn stoel zitten. Immers, de wetge vende macht is (in hem en zijn staf) tevens uitvoerende macht. Voor de kerk is deze monstruositeit nog extra-belastend, omdat deze theo logisch wordt opgeladen met het belij den van de ene, heilige, algemene kerk. Wie dit monstrum verwerpt, valt -automatisch in het schisma of in het ongeloof. Inderdaad, de hervorm de kerk barst van de schijn-heiligheid. en het is thans het historisch moment om de ziektehaard op te sporen en zich op middelen tot gezondmaking te beraden. (van redactiewege bekort) LONDEN (EPD) Negentien Britse kerken hebben besloten tot de invoe ring van een uniform doopbewijs. Dit document een initiatief van de Britse raad van kerken, zal alleen aangeven, dat de betrokkene met water gedoopt is 'in de naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes'. Tot de ker ken, die op deze wijze eikaars doop erkennen willen, behoren de anglica nen, presbyterianen, methodisten, con- gregationalisten en rooms-katholieke. SAARBRÜCKEN (EPD) Er is een conflict uitgebroken tussen de Saarlandische Rundfunk en de leiding van de Evangelische Kirche in Saarbrücken die voor deze omroep een eigen programma had onder de titel 'Uit kerkelijk oogpunt'. Een uit zending in deze rubriek die een stel- iingname inzake de oorlog in Vietnam bevatte, werd later gevolgd door een commentaar van programmaleider dr. Franz Mai, waarin deze sprak van 'een afgestompt, één-ogig en halfblind geweten'. In de eerstvolgende aflevering van de kerkelijke rubriek zou namens de lei ding van de Evangelische Kirche te gen dit commentaar geprotesteerd worden omdat de programmaleider misbruik van zijn functie gemaakt zou hebben door 'zichzelf tot rechter over het christelijk geweten aan te stellen'. De programmaleiding weiger de dit uit te zenden en maakte meteen een eind aan de kerkelijke rubriek. NED. HERVORMDE KERK Bedankt: voor Kethel (wijkgem. Groenoord): J Noord-Laren. Benoemd: tot voorganger te Yj loo: A. van den Bergh, god raar te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN (VRIJGE! Beroepen te Kampen: H. E. I huis, kand. te Schildwolde; te.k bergum: L. W. de Graaff, Hardinxyeld-Giessendam. Bedankt voor Zuidhom: D. Grf Huizem. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Doesburg: H. def Maarssen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enkhuizen: M. Delfzijl. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Middelhamis: 1 Boer te Ridderkerk. P. J. Bouman, 'Van tijd Europese cultuur In jaren i gang, 408 pagina's, Uitg. K« tt Van Gorcum Gomp. N.V, 1 Paperback 17,50. In zijn nieuwste boek boek naar tijd' beschrijft de G emeritus-hoogleraar Bouman 1770-1790 'het herfsttij J feodalisme', zoals hij het in i terloops, maar toch ook nik koketterie noemt. Het zou aardig zijn in zo'n c niet toevallig geplaatste zin schrijver een uitdaging te vergelijking met het andere! maar aan die verlokking n> maar weerstand worden gebi een bijzonder onzakelijk vfl r voorkomen. .h Het lijkt het beste 'Van tijd n te beoordelen als een boeiend boeiend en efficiënt geschre p gens de methode die Bou: n weliswaar van de (document mag hebben afgekeken, mat' er toch ook maar als een gezien en in een reeks b« proefd. C2( Ik zie de bezwaren wel. He romantische geschiedenisbesi en beschrijving, waarbijjf'u schiedenis gezien wordt als|^ haal van mensen; de grote W P grote bovendien. Maar het gekke is dat je j« gemakkelijk door zo'n boek 1 rompelen en het (zo is hd thans gegaan) in één adert ook al voel je dan niet de j - met de uitspraak van Paul die het boek als motto n> namelijk dat wij de directe lingen zijn van de'achttiende Of Bouman het nu prettig h. niet; hij zal er vrede ia* j hebben dat de vak-historici eerst gekwalificeerden zijn boek, dit genre te beoordeü voor is het te virtuoos. Wat de inhoud van het boa er uit de titels van de hoofdst L Boumans werkwijze en com! ejd£ te lezen. De eerste vier hooi heten: Wenen, Weimar, Pari) e mingham met een kort, vijfde hoofdstuk dat nog jen vijftig jaar terugblikt. In d j^j stukken steeds een paar meo je d of tegenover elkaar: Mozart .jan( Goethe en Schiller, Voltaire en seau, James Watt en Erasn» allemaal tijdgenoten en D0or stuk een hoon voor wie denaU( eeuw als saai wil karakterisd geest ke eeuw is dat trouwens vrel Voor ÏKCMjW/KW.'Jii~i' -H Naar vernieuwing van ce Ks;*!; ven. Is dat een wonder? Hoeveel Ne derlanders zouden zich erbij neerleg gen als de VN ons land aan een ander volk cadeau gaf? De uitgedreven Pa- lestijnen zijn in woestijnkampen ge plaatst als vluchtelingen, waar ze van daag nog zitten. De armoede en de smerigheid zijn er onbeschrijfelijk. Hun beden en hun smeken zijn dooi de wereld en de VN ongehoord opzij geschoven. Is het een wonder dat de kinderen geboren en getogen onder deze omstandigheden tot geweld zijn gedreven om de aandacht op hun lot te vestigen? Onder de VN-charter hebben zij evenveel recht van bestaan als ieder ander. Om het leven van de heer Van der Panne in Argentinië te redden werd losgeld overhandigd. Nu pas wordt er naar de misdadigers gezocht. Golda M»ir had hetzelfde kunnen doen maar weigerde! Zij is verantwoordelijk voor de dood van de 9 atleten en niet de Duitsers. Die kregen een onmogelijke taak uit te voeren. Gaan wij nu als christenen de leer van Jezus toepassen of dat van het Oude Testament van oog om oog en tand om tand? Bussuin P. J. van Lutsenburg Maas München (8) Sedert wanneer behoort het tot het journalistieke fatsoen bij voorbaat te veronderstellen, dat enige in dit geval Westduitse autoriteit bij voorbaat misleidende voorlichting zou geven? Ik meen dat de Westduitse autoriteiten het mogelijke en onmoge lijke hebben gedaan deze trieste zaak. waarbij zowel Israël als de Arabische staten, die allen zoveel boter op het hoofd hebben, belangstellend hebben toegekeken zonder daadwerkelijk iets te doen, tot een helaas mislukt einde te brengen. De protesten uit Israël on Egypte zijn in.i. dan ook volkomen misplaatst. Uiteraard moet ik nog op merken, het moge cynisch klinken, dat wij het ook hier weer als Neder landers beter weten dan de mensen, die elders de vuile zaken moeten opknappen De rest van de wereld is nu eenmaal zo idioot onze Nederland se adviezen nooit op te volgen Op den duur ga je je schamen tot het Nederlandse volk te behoren, dat zelf praktisch geen enkel probleem kan oplossen en waar de anarchie van vakverenigingen, studenten, inflatie- bestrijding enz. maar door blijft woe keren en waarbij we ons in de buiten wereld steeds belachelijker maken. Wanneer zullen er bescheidener gelui den komen uit de krant (vooral uit een christelijke krant), uit radio en tv, die blijkbaar in handen zijn van verlate pubers, die hun gropnheid iedere dag tentoonstellen? Utrecht A. Zwanink Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Er is, gelukkig maar, in de hervormde kerk méér aan de hand dan de kwestie van het secretariaat-generaal, er opereert ook nog zoiets als de voortzettingscommissie algemene kerkvergade ring, en de mensen van die commissie kijken óver de extra synode vergadering heen naar de novemberzitting, waarop de hervormde synode de algemene kerkvergadering afsluitend zal behandelen. Het ging en gaat de algemene kerk vergadering om vernieuwing van de kerk, zo kan men samenvatten en de ondertitel van het boekje 'Stel Je voor dat allesvan u afhangt' zegt dat dan ook met zoveel woorden. Dit gemakkelijk (wat heel iets anders is dan oppervlakkig!) geschreven boekje laat zien waar het op de kerkvergade ring om ging en wil helpen bij en stimuleren tot gesprekken daarover. Eén van de vaak gehoorde wensen was: kan er geen nieuwe, eigentijdse geloofsbelijdenis komen, die je be grijpt? In 'Stel je voorkomt dat punt ook aan de orde. Een kerkgan ger kon bij de gezongen geloofsbelij denis dte woorden 'opgevaren ten he mel' niet over zijn lippen krijgen en na de dienst vroeg hij aan de domi nee: gelooft u werkelijk dat Jezus langzaam omhooggerezen is voor de ogen van zijn leerlingen? De dominee antwoordde, 'keihard en op de man af: dat geloof ik niet. In het nu volgend citaat uit 'Stel je voor' krijgen we het verhaal van die predikant en de reacties daarop in een gesprekskring. De predikant Ik ben niet de eerste mens op aarde, die gelooft. Miljoenen mensen zijn me in dat geloof voorgegaan. En tegelijk met mij zijn er miljoenen, die gelo ven. Als nu in de eerste eeuwen de christenen hun geloof onder woorden hebben gebracht in een aantal en thousiaste uitroepen (want dét is die apostolische geloofsbelijdenis) en die uitroepen worden nog steeds uitgeroe- X men schrijft ons De reducUe behoudt zich het recht voor om ter opname Is deze rubriek ontvingen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam ran de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus Si». Amsterdam. München (7) Is men zich wel bewust van het feit dat toen in 1948 de Joden Palestina cadeau kregen, er een volk geleefd had, dat tegen zijn wil zijn land meteen kwijt was? De Palestijnen wil den niet onder Joodse beheersing ie pen over de gehele aarde door ontel bare mensen, heb ik er geen enkel bezwaar tegen me in dat koor te mengen. Het is een soort herken ningsmelodie. Bovendien, als ik die enthousiaste uitroepen nauwkeurig ga bekijken, ontdek ik, dat de mensen van toen getracht hebben datgene, wat ze in de bijbel lazen zo goed mogelijk na te zeggen en samen te vatten in die uitroepen. Ze hebben het niet volmaakt gedaan. Ik heb nog al wat bezwaar tegen het laatste ge deelte van die belijdenis. Ik vind dat er te weinig gezegd wordt over de toekomst. Ik bedoeldat we gelo ven in de komst van Gods koninkrijk, in een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont dat vind je nauwelijks in de apostoli sche geloofsbelijdenis terug. Als ik de belijdenis zing, moet ik dat er alle maal wel bijdenken. Nu ja, ik wil maar zeggen, volmaakt is het niet. Maar onbruikbaar is het ook niet. Want neem nu dat 'opgevaren ten hemel'. Er staat, zoals u weet, 'ten derde dage wederom opgestaan van de doden, opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders'. Het spreekt vanzelf dat je deze uitroepen bij elkaar moet laten. Want zó hebben die eerste christenen het uit de bijbel gelezen. 'Opstanding' en 'hemelvaart' en 'zitten aan de rechterhand' zijn drie uitroepen voor één gebeuren. Als u het laatste hoofd stuk van Mattheus en Lukas leest merkt u wel dat de zgn. hemelvaart in de beschrijving, die zij geven, een deel is van het paasgebeuren. Pas als Lukas zijn tweede boek (Handelin- Niet lief In Tr.-Kw. van 31 augustus werd een korte bloemlezing geplaatst uit de rp.\-terminologie t.o.v. de PSP. De zelfde CPN voert als leuze eenheid van alle progressieve krachten. Een- beid en schelden valt niet te rijmen voor een partij die als democratisch wil gelden. De heer J. Peerbolte vindt de PSP nog erger omdat men daar een aantal 'subversieve' organisaties als Sjaloom. het Angola-comité en het Medisch Comité Nederland-Vietnam wil subsidiëren. De vergelijking tussen het schelden van de een en het subsidieplan van de ander gaat mank. maar ik vind het slot om ons land 'clean' (schoon) te willen houden en daarom christelijk te stemmen zeer bedenkelijk. We hebben in Trouw- Kwartet van 30 augustus weer gruwe lijke feiten over de immorele Ameri kaanse oorlogvoering in Indo China kunnen lezen. Het Medisch Comité Nederland-Vietnam doet daar wel aan door de slachtoffers medisch te helpen. Schelden is niet democratisch, maar om hier de zaak 'schoon' te houden zijn we fout als we ons bv tegen het comité Nederland-Vietnam opstellen. Amsterdam D. Veenstra Dzn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2