Vervelend rumoer in hervormde kerk Waar het 'Om de kerk' om gaat Trouw Kwartet Jongen onder trein personalia Beroepings- werk zijn afschuw uit Ds. P. van Til ridder Oranje-Nassau Boekenetalage Dr. W. Aalders voor Protestants Nederland TROUW/KWARTET WOENSDAG 6 SEPTEMBER 1972 KERK/BINNENLAND fROl T2A" door A. J. Klei Het is de laatste tijd vervelend rumoerig in de hervormde^ kerk. Er liepen en lopen allerlei affaires (in de rubriek Uit de kerkbladen heeft men gisteren de opsomming Aan ds. K. Abelsma kunnen lezen) en nu is dus de benoeming van dr. A. H. van den Heuvel tot secretaris-generaal in het geding, al beweren velen dat het hun niet om hem gaat, maar dat is juist het vervelende. De zitting van de hervormde synode, waarin dr. Van den Heuvel benoemd werd, was besloten. Uiteraard, men spreekt niet in het openbaar over personen. De voordracht of aanbeve ling (maar deze subtiele onderschei ding werd pas later gemeengoed) was eveneens geheim. Echter, een publiek geheim. Zo kon het gebeuren dat vóór de betrokken synodezitting de hoofd besturen van confessionele vereniging en gereformeerde bond met hun be zwaren tegen de persoon van dr. Van den Heuvel kwamen in een gemeen schappelijke brief aan de synode. Het ging de confessionelen en de bonders om het belijden van dr. Van den Heuvel en om zijn kennis van de 'gewone' gemeente, die te gering zou zijn. Aan de vooravond van de synodever gadering van 19 juni verklaarde mij een kenner van synodale harten, dat hij een benoeming nog niet zag zit ten: er zullen wel, zei hij, bezwaren tegen de procedure komen, omdat er maar één kandidaat is en het zou best kunnen zijn, dat met de bespreking daarvan de hele avond heengaat; met andere woorden, het is niet onmoge lijk dat het november wordt voordat de betrokkene kan worden benoemd. Ook dergelijke kenners kunnen zich vergissen: met 28 tegen 20 stemmen werd dr. Van den Heuvel benoemd. Niet tot vreugde van de confessione- De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname la deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) pubilkaile wordt met de naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 85». Amsterdam. Regeerakkoord (2) Drs. J. H. Reinders voert in zijn ingezonden stuk (31 aug.) een plei dooi voor (om zijn eigen woorden te gebruikenhet verkopen van de A.R.P. aan de V.V.D. Naar aanleiding daarvan enkele op merkingen: 1. De volgens de heer R. 'aarzelende Aantjes' heeft in het Kamerdebat op uitstekende en talentvolle wijze het A.R. standpunt vertolkt. 2. Krachtens program en oorsprong (als partij der 'kleine luyden') ligt een samenwerking van de A.R.P. met de P.v.d.A. meer voor de hand dan een verkoop aan een rijkeluispartij als de V.V.D. 3. Na de rampzalige nacht van Schmelzer heeft de A.R.P., die tegen de beruchte motie gestemd had, twee zetels gewonnen, terwijl Schmelzers partij zeven zetels verloor en de C.H.U. ook verlies leed. 4. Het christelijk-liberale kabinet-De Jong zal de parlementaire geschiede nis ingaan als het inflatie-kabinet. 5. Om ons land regeerbaar te maken is een regeerakkoord tussen de confes sionele partijen en de P.v.d.A. een onafwendbare noodzakelijkheid. Rotterdam Utrecht Er is bij de diverse vergaderingen van de Wereldraad van kerken heel 'wat geld op tafel' gekomen. Zowel protestantse als r.-k. kerken hebben voor miljoenen (miljarden in het za kenleven geïnvesteerd. In de keuze van aandelen niet kieskeurig, blijkt veel geïnvesteerd in de oorlogsindus trie. Als men de kerken ziet als instituut lijkt het toelaatbaar. Maar om zich dan nog een christelijk tintje op te plakken is ontoelaatbaar. Niet het Woord van God was richtsnoer. Niet de Heilige Geest de Leidsman. Blijkens een uitspraak vari Carson Blake liet hij zich leiden door Wille- brands, die hij een wijs en goed man noemde. Het niveau waarop zich alles beweegt is niet christelijk, hoe mooi men het ook keert of wendt. De woorden van Jezus tegen hen, die de tempel ontheiligden met hun zaakjes en het uitdrijven van de handelaren, is ook voor vandaag nog richtsnoer. (Math. 21:12-13). Evenmin hoeft men het te zoeken in grote getallen. Het lichaam, de gemeente van Jezus Christus is geen gemeenschap, waar van men de neuzen kan tellen. Haar Bouwmeester is de Here en Hij alleen weet, hoe groot Zijn gemeente is. Voor de ware gelovigen is de ontwik keling als bovengenoemd één van de tekenen der tijden, die voorafgaan aan de wederkomst van onze Heer en Heiland Jezus Christus. Maak u ge reed. Maranatha. Jezus kom spoedig! Bussum mevr. J. M. Elllot-ten Have De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Dagalijk* baituuu B. Bol. Dan Hoogi di. 6. Bl au nu uk, Po'ai»- wolde, mr. G. C. »on Dom, Nootdorp. W. A. Fibba, Roiiai- doin; J. Lomai, Ulrachl; drs. 1. W. da Pou», Dan Hoog; J. Smol- lanbroak, Wossanooi. Ovcriga ladan »on hal olganean bas tuurt K. Abmo. Amslardom; H. A. da Boai. IJmu'dan: tb, Biouwar, Asian, mr. dr. i. Don nar, Dan Hoog; J. *on Eibatgan, Schoenbergen. mi. K. «on Mouten, Wogeningen, ds. O. Hylkemo, B-iiho»an; Joc. Mu>i»en. DetH; mevrouw M. C. E. Kloostei- mon-Fortgens, Voorschoten; ma- vrouw i. G. Krooyeveid-Wouters, tieeihugowooid prol. dr. G. N. lommens. Noorden; ds. F. H. Londsmon, Den Hoog. H. da Mooi|, Ri|niburg; prol. dr. G. C. von Nillnk, Amsterdom; H. Otte- vongei. Buitenpost; mr. dt. J. Oringo, luntaran; dr. A. Veermon. Ri|S*i|k IZ-H). M. H. Wemn.ers, Dan Hoog, drs. R. Zt|ltiro, Oouer- lorid |Zld|. Uitgaven van N.V. De Chnstelijke Pers Directie Ing. O. Poslma, F. Dieme» Hoofdiedoche: J. de Betg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers N 2 Voorburgwal ?/6 - ?8l>, Amsterdam. Postbus 85V leleioon 020 22 03 8j Hoitgno 26 "22 24 Bonk Ned Mnld Bunk (rek nr 6VV3 60 /ó8l Gem y> o X 5U0. Collegegeld De collegegeldverhoging ex-minister De Brauw van DS'70 beoogt een inko mensoverdracht tot stand te brengen ten gunste van de laagst betaalden. Verdienen de ouders minder dari on geveer 27.000,- dan krijgt de student ter compensatie een volledige of ge deeltelijke beurs (schenking 70 pet, 30 pet voorschot). Zo worden alleen de kapitaalkrachtigen, zoals directiele den, commissarissen, academici, ka merleden, en vakbondsleiders gedu peerd. Studenten eisen dan 100 pet van hun opleidingskosten door belas tingbetalers (o.a. werkende jongeren) wordt bekostigd. Eerst mag dus de belastingbetaler door hoge BTW-tarie- ven de opleidingskosten voor specia listen, tandartsen, notarissen e.a. op brengen, om later nog eens de veel te hoge rekening in ontvangst te nemen. Waarom zouden ouders, die daartoe financieel in staat zijn, niet een deel tje der opleidingskosten voor hun re kening nemen om hun kinderen een bevoorrechte positie in de maatschap pij te bezorgen? Waarom horen we niets van de organisaties vóór werken de jongeren? Aanbevolen lectuur: rap port van de dr. Wiardi Beekman Stichting uit 1967: 'Belasten met ma te'. Leidschendam J. C. Kortekaas Regge en Dinkel Het bericht in Tr/Kw (1 sept.) waar in staat dat het waterschap 'Regge en Dinkel' binnenkort heeft afgerekend met de watervervuiling is niet geheel juist Een van de grote watervervui lers in Twente is nl. het waterschap zelf. De zuivering van het water is een vrij recente taak van het water schap; voordien zag het zich hoofdza kelijk belast met de zorg voor een goede afwatering in zijn gebied, het geen hij o.a. bereikte door een zorg vuldig toezicht op het maaien en schoonmaken van slootkanten en slootbodem, hetwelk enkele malen per jaar door de betreffende boeren moest worden gedaan. De laatste jaren neemt het waterschap echter in steeds toenemende mate deze onderhouds plicht van de boeren over, waarbij hij in ruime mate gebruik maakt van herbiciden. Het gevolg hiervan is, dat de voor heen zeer interessante slootflora in middels sterk is verarmd, terwijl er zich tevens in de sloten geen enkele levende kikker of vis meer bevindt. Op zijn beurt heeft dit weer invloed op de stand van de vogels, omdat hun voedselvoorraad zo sterk vermindert. Het vuilwaterprobleem is dus zeker nog niet bijna opgelost, zoals vermeld, tenzij men water, waarin plant noch dier kan leven zuiver wii noemen. Amstelveen G. Hesselink Spreuk len en bonders, maar dat hoefde nie mand te verbazen. Maar langzamer hand kwamen er meer bezwaren naar voren. O nee, niet tegen dominee Van den Heuvel als persoon, begrijp me goed, maar tegen de gevolgde proce dure; of tegen het feit dat zo'n man daar ongeveer voor het leven zit; of met het oog op de gereformeerden die misschien van slag raken als ze Van den Heuvel zien, je weet maar nooit. Het komt me voor dat déze soort bezwaren, zo niet in alle gevallen dan toch in de meeste, doodgewoon bete kenen: wij wiillen Van den Heuvel niet. Dan is ons liever de openheid van bonders en confessionelen, die gewoon hardop zeggen: wij moeten die man niet. Ze zeiden dat vó6r de 19e juni, en nog zeer onlangs schreef ds. A. Vroegindewey in het (hervorm de) Gereformeerd Weekblad, dat hij het een ramp voor de hervormde kerk zou vinden als dr. Van den Heuvel werkelijk de belangrijke post van het secretariaat-generaal zou bekleden. Niet vanwege procedures of schrik achtige gereformeerden, maar omdat men iemand wenst 'die zich verbon den weet met de belijdende kerk overeenkomstig de Heilige Schrift en haar gereformeerde belijdenis'. Men kan van mening zijn, dat ds. Vroegindeweij en zijn medestanders verkeerd tegen Van den Heuvel aan kijken, zij maken althans van hun kijk op de man geen geheim. Op dit punt heb ik moeite met allerlei men sen die nu in het publiek verklaren dat zij in hun maag zitten met aller lei strukturen, terwijl zij vóór de 19e juni nooit een mond opendeden over wat hen niet zinde in al dan niet kerkordelijke strukturen, laat staan over procedurekwesties. Goed, Van den Heuvel is op een verkeerde manier benoemd, de gene rale commissie voor de behandeling van bezwaren en geschillen heeft het zelf gezegd. Méér: wie kaart de behan deling van zo'n procedurefout aan? Toch zeker diegenen die Van den Heuvel liever niet als opvolger van ds. F. H. Landsman zien. Want anders zou men toch dankbaar vastgesteld hebben dat óndanks zo'n fout men toch de rechte man op de rechte plaats kreeg, en had men misschien gepraat over Leiding-met-een-hoofdlet ter (ik maak geen grapjes). Daarom mishaagt het me, als mensen die blij zijn met de nietigverklaring van de synodale benoeming, nu min of meer nadrukkelijk te kennen ge ven, dat het ze niet om Van den Heuvel gaat, maar om die strukturen en zo. Daarom doet het vreemd aan dat dr. A. Th. van Leeuwen en ds. A. A. Spijkerboer opeens met de gerefor meerde bonder prof. dr. H. Jonker en. de confessionele mevrouw mr. J. A. van Ruler-Hamelink samen een brief schrijven: stel de zaak uit. Uitstel kan afstel betekenen. Van prof. Jonker en mevrouw Van Ruler kan men, gezien de brief van hun modaliteitsvereni gingen, weten dat afstel hen bijzonder welkom zal zijn. Waarom nu opeens zo'n verhaal over synodale strukturen, die bekeken moeten worden? Dr. J. van der Werf, hervormd predikant te Utrecht, schrijft ons: In aansluiting op de berichtgeving inzake de vorming van een 'werk- gewijs formuleren waarom het ons in de werkgroep 'Om de kerk' groep tegen de bureaucratie in de Ned. Herv. Kerk'. Wil ik punts- gaat. Dr. A. H. van den Heuvel Moeten ze niet bekeken worden? O ja, dat zal wel. Maar ik dacht dat iedere volwassen hervormde heeft leren re kenen. Welnu, ieder die zo enorm gegrepen wordt door strukturen, kon sinds jaar en dag uitrekenen wanneer een nieuwe secretaris-generaal be noemd zou moeten worden: je kijkt in Van Alphen's kerkelijk handboek om te zien in welk jaar ds. Landsman geboren is, je trekt dat af van 1972 en je hebt zijn leeftijd; die kon je dan weer aftrekken van 65 en je wist gans genau wanneer de zaak van een nieu we man aan de orde zou moeten komen. Maar voorzover ik weet heeft géén der huidige brievenschrijvers in de afgelopen jaren ons ook opgepord en gezegd: denk eraan, we moeten die strukturen aanpakken. Pas nu pakken ze wat aan, en in feite pakken ze ds. Van den Heuvel aan. Als je dat nodig vindt, best, maar zèg het dan ook. En als je niets tegen Van den Heuvel hebt, doet het zacht gezegd vreemd aan als je nu pas met die andere bezwaren komt aandragen. Ja maar. die benoeming tot aan zijn emeritaat? Ik dacht dat elke synode kon besluiten, daar vier jaar van te maken om dan de zaak nog eens te bekijken. Ik vraag me ook af waarom de mensen van 'Om de kerk' over welke actie dr. J. van der Werf op deze pagina wat meer vertelt) uitgere kend nü met hun bedrijvigheden, te gen Haagse bureaucratie voor de dag komen. Voor wat rumoer in de kerk hoeven we niet benauwd te zijn. Maar het is wel vervelend, als er een rookgordijn gelegd wordt over wat de eigenlijke oorzaak van dat rumoer is. 't Is eigenlijk ook een beetje schijnheilig 1. Er heeft zich in de Ned. Herv. Kerk na de tweede wereldoorlog een beweging voorgedaan onder de naam 'gemeente-opbouw', waardoor velen de hoop zagen herleven dat deze kerk weer als een waarachtige kerk zou gaan functioneren. Deze beweging heeft geweldig veel op gang gebracht en o.a. er toe geleid dat de Ned. Herv. Kerk haar reglementenbundel in de kast kon zetten om er een kerkorde voor in de plaats te krijgen. Het moet in die jaren al gebeurd zijn dat Karl Barth, de grote Zwitserse theoloog, aarzelend gevraagd heeft of dit grote bouwwerk dat de kerkorde is, wel zo'n erg noodzakelijk bouw werk genoemd zou kunnen worden. De vreugde over de nieuwe kerkorde werd daardoor overigens niet getem perd. Uiteindelijk was Barth een beet je laag-kerkelijk en onze situatie kon hij niet exact beoordelen. In de loop der jaren bleek echter dat de vaart in de beweging wat verloren ging. De verwachtingen waren hoog gespannen geweest, maar men zag in de werke lijkheid de dingen anders gaan. En de kerkorde werd wel dikker en dikker, maar of het beoogde effect behaald werd, was een zaak waaraan velen twijfelden. Geen mens kan ontkennen dat plaatselijk op het niveau van de gewone gemeente èn landelijk op het niveau van de Synode woorden gezegd zijn en daden gesteld, die volop de moeite waard waren. Daar is geen twijfel aan. Maar evenzeer staat vast dat er een kloof groeide tussen die plaatselijke gemeente en het synodale apparaat in Den Haag. Men kan geen schuldigen aanwijzen die deze kloof hebben veroorzaakt. De institutaire kant van de kerk, de opbouw van raden en commissies, het toenemen van vrijgestelden in het synodale ap paraat maken zo'n ontwikkeling haast onontkoombaar. De ontwikkelingen rondom het werelddiaconaat en de herstructurering van het secretariaat- generaal zijn in dit verband duidelij ke symptomen van een bureaucrati sche ontwikkeling. Alleen maar symptomen. Het gaat de werkgroep niet om deze zaken als hoofdthemata. Ze illustreren echter wel duidelijk, waar we terecht gekomen zijn. In een systeem, dat op deze manier een kerk van bureaux oplevert. 2. De werkgroep 'Om de kerk' stelt zich ten doel twee dingen na te streven. Allereerst een weer op gang brengen van de gemeente-opbouw-be- weging op het plaatselijk vlak. Want daar alleen klopt het hart van de kerk. En daar moeten we gaan ont dekken wat de brandpunten zijn voor het gemeenteleven: de gemeenschap, de navolging van Christus, de identi teit van zeggen en doen, het concreet steeds maar weer proberen een stand- van i 111 PI 5!nrPPKT punt te bepalen in de moderne sa- V dI1 1 "AUl byitJettt menlevmg, waar techniek en econo mie, wetenschap en politiek de alles beheersende machten zijn. Wie dit doel met alle kracht wil nastreven, moet tegelijkertijd de vraag stellen in hoeverre de kerk zelf geen slachtoffer dreigt te worden van bepaalde ken merken van onze tijd. Concreet: een overvolle synode-agenda, waarbij aller lei stukken aan de orde komen, die door de functionarissen en deskundi gen zijn voorbereid, dwingt de ambts dragers er haast toe regelmatig zon- Onderscheidlng Prof. dr. ir. J. M. J. Kooij, hoogleraar in de raket-tech niek aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, is benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Prof. Kooij, die sinds 1966 aan de KMA doceert, is een van de pio niers op het gebied van de raket- en ruimtevaarttechniek in Nederland. Sinds 1961 heeft hij ook een leerop dracht in de rakettechniek aan de technische hogeschool in Delft. Prof. Kooij is sinds de oprichting in 1952 voorzitter van de Nederlandse Vereni ging voor Ruimtevaart (ADVERTENTIE) In het artikel Erasmus liga vertaalt de heer H. Goudriaan (31 aug.) de spreuk van Erasmus: 'concedo nulli' als 'ik strijd met niemand mee. ik blijf onder alle omstandigheden mij zelf'. Mijns inziens is een juistere vertaling: 'Ik wijk voor niemand, ik ga voor niemand uit de weg, ik ruim voor niemand het veld'. Met alle res pect voor 's mans humanisme mag men toch wel de vraag stellen, of hij zich wel genoeg aan zijn eigen lijf spreuk gehouden heeft. Baarn VV. J. Manger IJLST De elfjarige Hendrik de Jong is om het leven gekomen toen hij met zijn fiets tegen de trein Sneek-Staveren reed. Het ongeluk ge beurde op een met automatische knip perlichten beveiligde overweg in IJlst. De jongen zou achterom gekeken heb ben toen hij de overweg overstak. der meer aan te nemen dat de des kundigen wel de juiste visie zullen ontwikkelen. De ambtelijke vergade ring wordt op deze wijze uitgehold. Daarbij komt dat de realiteit van de gemeente pas echt zichtbaar wordt op het plaatselijk vlak. Daar worden de zaken beslist en moeten ze beslist worden. De brochure van de werk groep 'Om de kerk' doet dan ook een appèl op het gemeentelid om eigen verantwoordelijkheid waar te maken. Terwijl tegelijkertijd de suggestie ge daan wordt in hoeverre we er wijs aan doen om de synodale arijeid terug te schroeven en voorlopig op een laag pitje te laten 'voortsudderen'. 2. De werkgroep heeft geen gedetail leerde voorstelling van de weg die moet worden afgelegd. Uit uw be richtgeving zou kunnen worden opge maakt dat wij zouden bedoelen dat niemand meer geld aan Den Haag moet afdragen. Zo ligt het echter niet Wat wij willen, is dat de ge meenteleden en de kerkeraden over deze dingen gaan spreken. En wij moeten dat doen, omdat we b.v. in ons financiële meedoen met de synode ons medeverantwoordelijk maken. Het is ónze synode. Het is ónze Kerk. Wij zijn allemaal verantwoordelijk. En wat een Synode op zijn minst ver wachten mag is het feit dat er mee gedacht wordt. Daarom spreekt de brochure van 'niet klakkeloos en woordeloos bijdragen overmaken'. Maar de eerst aangewezen weg is overleg. Ieder gemeentelid wordt op geroepen uiting te geven aan zijn medeverantwoordel ijkheid. TERREUR |ru Gisteren kon ik niet vermoeden r.. ik zo spoedig reeds opnieuw iets moeten schrijven over Milnchen. [éka tussen hebt u het kunnen lezen, iuizi er gebeurd is. De inmiddels heMeni bekende en beruchte terreur van Arabieren heeft zich nu ook ui a breid tot wat door Duitse woordv |Un ders een vrolijk feest werd genoe gng Op dit moment is het nog niet glfs kend wat de uitkomst is geweest v het aflopen van de termijn van ultimatum door de terroristen gest Opnieuw worden mensen voor besjle h singen gesteld die in feite van bov» menselijke aard zijn. Wat moet b« -anlt ten worden? Wat moet het antwo e fi zijn op deze, door allen die nog m en iets om humaniteit misschien eeff ik beter zeggen: om God en 'ak' gebod geven, te veroordelen, w uizil van strijden. Onze gedachten gaan aat naar de nabestaanden van de slaci !rs- fers, naar hen die op dit momenl ïcre een bijna ondragelijke spanning e^er ven. Dat kunnen wij, meeleven, m hoe moet het verder met onze wei tIC'1 wanneer dit hand over hand to< mende afpersen doorgaat? Men cljj6 hier de toevlucht nemen tot de t prhl sche regels van een oorlogvoer en maar wordt het niet steeds duidi e ker dat ethiek en oorlog op gesj ict' nen voet moeten staan? Er besi ee" geen twijfel over of dit stuk ten valt onder de categorie 'oorlogsmli e den'. Maar naderen wij met dit so Pze ontwikkelingen niet heel snel de lge.n waarop wij iedere oorlog tot misdaad moeten verklaren? Ik he Ee,r ner mij een woord van ds. De Gr e waarbij hij uitsprak dat er een kan komen dat iedere ooi E veroordeeld dient te worden. In 1 nigi preek uit 1935 zei hij dit: 'Het gel en 1 alleen kan ons telkens weer d< 001e opstaan, en ons die geweldige last it haat van ons doen werpen. Het bi loof, dat leeft bij de verzoening d aar zijn bloed, en bij de demping van inoi kuilen in het leven door Hem. And o< liggen we allen in de loopgraaf, hui het oog is op de korrel, opdat we ti rek maar dodelijk treffen, met woon rrhi en met werken!' 0Or e I Van een verslaggever DEN HAAG Kamervoorzitter Van Thiel heeft gisteren aam het begin van de vergadering van de Tweede Kamer zijn afschuw uitgesproken over de terreurdaden tegen de Israëlische deelnemers aan de Olympische Spe len. Namens de Kamer zond voorzit ter Van Thiel een telegram aan het Knesset, het Israëlische parlement, waarin deelneming wordt uitgespro ken. In een telegram aan de minister president doen de joodse kerkgenoot schappen in Nederland 'diep geschokt door het onmenselijk gebeuren in Miinchen' een dringend beroep op de regering, de Nederlandse deelnemers aan de Olympische Spelen onmiddel lijk terug te roepen. MIDDELBURG Het gereformeerd synodelid ds. P. van Til is ter gele genheid van zijn emeritaat benoemd tot ridder in de Orde van Oranje- Nassau. Ds. Van Til is 25 augustus 65 jaar geworden. Hij blijft lid van de huidige synode, die in november wordt gesloten. Betoging christenen KARACHI In Rawalpindi zijn vol gens een bericht van het Britse blad The Guardian twéé christenen om het leven gekomen en zestig gewond, toen daar op 31 augustus de politie het vuur opende op een betoging tegen de overname van alle onderwijsinstellin gen door de staat. Een menigte van zevenhonderd christenen marcheerde naar het paleis van president Bhoetto, maar de politie probeerde haar te bewegen zich te wenden tot de minis ter-president van de Punjaab. Volgens officiële communiqués zouden de ge weldplegingen zijn begonnen nadat de christenen niet op dit politie-verzoek ingingen en stenen waren gaan wer pen, waarbij 27 politiemannen en een hoge bestuursambtenaar werden ge wond. Sommigen van de betogers zou den zelfs het vuur geopend hebben en een toeschouwer hebben gedood en twee gewond. De christenen zouden zich vervolgens achter een muur ver schanst hebben tegenover de politie, die achtereenvolgens met gummistok ken, traangas en met geweervuur ge tracht had hen te verspreiden. Er zijn tenminste elf demonstranten gearres teerd. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Brouwershaven: (to« P. Magré, zendingspred. met verfcu, (voorh. Kameroen) te Oegstgeest; Lunteren: H. Jongerden te Veen p daal; te Leusden: E. J. N. Kronenbi te Middelburg; te Zeist: A. Gooyer Delft; te Hagestein: W. van Herp g woonachtig te Utrecht Bedankt voor Goedereede en voor 1 selmuiden: J. C. Stelwagen te Del voor Honselersdijk: W. C. Klumper Berkel-Rodenrijs; voor Nieuwe-Ton (toez.) A. J. Wijnmaalen te Maarte dijk. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Heerde-Wapenveld: kal L. W. de Graaff te Giessendam-H dinxveld. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Lisse: J. v. Vliet Aagtekerke; voor St. Anna'.and voor Zwolle: C. v.d. Poel te Yersekt De comboys en hun wereld, dol Heinz J. Slammel. Uitgave Westfrij land. Hoorn, 351 blz. 19,90. De aan romantiek en avontuur historie van de cobwboys in het de Westen is onderwerp van dit ft werk, dat het midden houdt ti een vermoeiende kroniek van gel tenissen, anecdotes en citaten, en gedegen studie over ontstaan, iceling en sociologische achtei van het verschijnsel cowboy. Si zegt op vele plaatsen, de mythe willen ontmaskeren die de kaanse Western-industrie zo sut heeft opgebouwd en uitgebuit, toch ontkomt hij niet aan een ongebreidelde verheerlijking van onbedorven, niet door 'burgerl normen gehinderde, mannelijke, re en toch weer zo hoffelijke en hartige natuurkinderen en revolt helden. 'Das waren noch Mèl luidt de oorspronkelijke Duitse til en dat zegl wel wat. Maar staat natuurlijk onnoemelijk ved formatie in dit boek, en St; weet er in elk geval wel zoveel dat hij hier en daar een waardt analyse geeft van een bewogen unieke periode, met tal van vei selen, die de gemiddelde Rawl kijker minder bekend zijn (zoals vergeten bestaan van de neger-cowt* bijvoorbeeld). Maar je moet er naar zoeken, want je strandt zelfs geduldig lezer in een baaierd feiten en cijfers. De tientallen fob vormen een fraaie document» da apart |i( W.T! DELFT Dr. W. Aalders, lector de r.k. universiteit te Nijmegt spreekt over 'Calvijn en het gerefff meerd protestantisme' op de jaarlijlB algemene vergadering van de ver» ging Protestants Nederland, die vu dag 22 september in de Pauluskert Mauritsweg 20 te Rotterdam gehoudf wordt. Aanvang half acht. u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2