Docenten MO-opleiding
oneens met ministerie
Elke week een uur
bidden voor Nederland
■Uil li
IJl
®L
V'K
■"•1
nW'Al'
V floriade
IIIIH i
ray
lllll
lllll
GOS laat geref.
kerken niet vallen
Ook in Spanje geen r.k.
landelijk pastoraal beraad
Nederlandse revival-jazz in
Amsterdams Concertgebouw
Trouw
Kwartet
Nederlandse steun voor
bevrijders van Angola
Telegram naar De Koster:
ga weer met VVDM praten
Ned. katechismus in
Duitsland geen
officiéél leerboek
Beter resultaat
Bijenkorf Beheer
in eerste half jaar
Beroepings-
werk
vandaag
Boeltcmcftalage
Moedjib wil (nog) geen
overleg met Pakistan
TROUW/KWARTET MAANDAG 28 AUGUSTUS 1972
Karakter van nieuw avondonderwijs in geding
Van onze onderwijsredactie
UTRECHT De overgrote meerderheid van leraren aan mavo's, havo's, gymnasia en athenea heeft
zijn onderwijsbevoegdheid te danken aan een avond-studie via de bestaande M.O.- en L.O.-opleidin-
gem Daarmee is niet gezegd dat deze opleidingen ten eeuwigen dage moeten blijven zoals ze zijn.
Maar wel dat het zeer onverstandig zou zijn deze instituten niet te betrekken bij de opzet van een
nieuwe part-time opleiding van leraren.
BINNENL A ND/KERK T2/K2
TR(
Advertentie
tot en met
i
v^rvivk/vi
>2/ amsterdam
9.30 -,22.30 uur
Actie ds. J. W. van der Hoeven:
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Zaterdag is er in Nieuwleusden een grote samenkomst gehouden. Om het oordeel over
Nederland weg te bidden. Want als het hier zo door blijft gaan, zullen er tijden aanbreken, waarbij de
nazitijd nog maar kinderspel is. Daarvan is ds. Jan Willem van der Hoeven uit Jeruzalem op grond van
de Bijbel vast overtuigd en daarom is hij de twee maanden dat hij in ons land was, overal heen getrok
ken om de christenen op te roepen, er wat aan te doen.
Ho
Het spreekt vanzelf dat op dit punt
weinig verschil van mening kan be
staan binnen de pas opgerichte vere
niging van docenten aan M.O.-oplei-
dingen (Vedomo). Aan deze stelling-
name dankt de vereniging immers
haar bestaan. De problemen beginnen
pas, bleek zaterdag op de eerste alge
mene vergadering in Utrecht, wan
neer men het ministerie van onder
wijs van eigen gelijk wil overtuigen.
Want tussen departement en docenten
bestaat een hemelsbreed verschil van
Inzicht over de manier waarop de
nieuwe avondopleidingen van de
grond gebracht moeten worden.
Het voornaamste verwijt van de do
centen is dat zij steeds buiten het
overleg gehouden zijn. Ten lange les
te heeft men de toezegging gekregen
dat er een werkgroep komt voor het
opzetten van het nieuwe avond-onder
wijs, maar voor het overige tast men
nog steeds in het duister. Zelfs het
tijdstip van opheffing van de oude
opleidingen (aanvankelijk vreesde
men dat dit Jaar voor het laatst
eerstejaars studenten konden worden
ingeschreven) is onzeker.
Daar komt bij dat de rechtspositie
van de part-time docenten nauwelijks
is geregeld. Wanneer zij niet inge
schakeld worden bij het nieuwe avond
onderwijs zouden zij niet alleen hun
(bij)baan (vele docenten hebben een
volledige betrekking in het voortgezet
of universitair onderwijs), maar ook
hun pensioenrechten verliezen. Om op
dit punt meer rechten te verkrijgen
besloot de vereniging zaterdag zich
aan te sluiten bij de Centrale van
Hogere Ambtenaren, omdat men al
leen zo toegang zou kunnen verkrij
gen tot het georganiseerd overleg
over salarissen en rechtspositie.
Verlangens
Hoewel de rechtspositie de kwesties
zaterdag de meeste aandacht vroegen
kwamen ook onderwijskundige verlan
gens naar voren. Wanneer de oude
door RUD NIEMANS
AMSTERDAM De jazzfan anno 1972, die zich afgelopen week ge
confronteerd zag met de kwistig geadverteerde 'Dutch swinging
jazz', welke zaterdagavond het Concertgebouw occupeerde, zal zich
even de ogen hebben uitgewreven bij de aanblik van het programma,
waarin Pim Jacobs en The Dutch Swing College Band centraal ston
den.
Een soort anachronistische jazz-be-
hind-the-dikes-produktie, ingeleid door
de nostalgieke mémoires van eerstge
noemde, draaide de klok enige tiental
len jaren terug, kennelijk ten pleziere
van enkele honderden geestverwanten
en nieuwsgierige buitenlandse toeris
ten. Eerlijk gezegd, is het wel curieus
ze nog eens aan het werk. te horen,
Jacobs, Reys, Peter Schilperoort,
Noordijk, de toppers van toen, die om
verschillende redenen jazz nog slechts
als hobby beoefenen, of wel door er
enkele kunstgrepen op toe te passen
in bredere (buitenlandse) kring een
goed belegde boterham zeker wisten
te stellen.
Dat laatste geldt uiteraard de DSC-
band, die dankzij geolied, commerci
eel inzicht het jazz-AOW vrijwel risico
loos heeft zekergesteld. Commercie,
aldus presentator Jacobs, Is gesanctio
neerd mits je achter je produkt kan
staan. Maar die overweging raakt
slechts half de kern van het DSC-
beleid, dat immers vooral wordt ge-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Degelijk* beituun 8. Bol, Den
Hoogi dr. E. Bteomink. Poters-
wolde; mr. G. C »>on Dom,
Nootdorp; W. A. Fibbe. Rotter
dam; J. Lonjer. Utrecht; dtt. J.
W. de Poos, Den Hoog; J. Smol-
lenbroek, Wossenooi.
Overige leden van het algemeen
bestuur; K. Abmo, Amsterdam;
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don-
ner. Den Hoog; J. von Eibergen,
Schoorsbergen; mr. K. von
Houten, Wogeningtn; ds. O. T.
Hylkemo, B'Hhoven; Joc Huiden.
Delft; mevrouw M. C E. Klootter-
mon-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Kroayeveld-Wouters,
Heerhugowoord; prol. dr. G. N.
lammens. Noorden; ds. F. H.
londsmon. Den Hoog; H. at
Mooij, Rijnsburg; prol. dr. G. C
von Niftrik, Amslerdom; H. Otte-
vonger, Buitenpost; mr. dt. J.
Ozmgo, lunteren; dr. A. Veermon,
Rijswijk (Z-HI; H. H. Wemmets,
Den Hoog; dr*. R. Zijlslro, Oostet-
lond (Zldl.
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postmo, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waornemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. 8onk:
Ned. Midd. Bonk (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
kenmerkt door het loslaten van elke
pretentie aan stijlzuiverheid, authenti
citeit.
Vakmanschap is meesterschap, dat
motto wordt door Schilperoort c.s. in
alle denkbare variaties vertaald, het
dekt de bekwame, op show ingestelde
grapjes van bassist Bosch v. Draken-
steyn en drummer Janse met de man
tel der liefde af. Wie echter door dit
soort Dixie-jazz met vertakkingen
naar Ellington, Henderson en een
handvol andere 30-er jaren bands
bewógen wil raken, komt bij deze
muziek per meter bedrogen uit. Het
gaat het ene oor in, het andere uit.
Bnogie-woogie-specialist Rob Agerbeek
mag men meer stijlbewustzijn toeken
nen. In de vier stukken, waarmee hij
de avond mocht openen, hoor ik hem
dan liever alleen. Zijn hechte impro
visatie-tapijt van ostinatie akkoorden,
triolen en tremelo's verdraagt niet
het onbegrip van een drummer als
Erik Ineke, die blijkbaar in elke Ne
derlandse golegenheidsgroep opduikt.
Het sextet van Frans Eisen en Piet
Noordijk ja, alweer niet Ineke
herhaalden Elsen's zg. Noorse suite,
die men reeds op Loosdrecht kon
beluisteren. Popjazz met inpalmende
melodieën en verder weer die wat
zweverige structuur in de uitwerking
daarvan, opportunistisch zonder een
ferme, eigen signatuur. Rita Reys,
door de Jacobsen en drummer Peter
Ypma begeleid, overschatte ietwat de
draagwijdte van haar handmicrofoon.
Daardoor werden de liedteksten nog
meer weggemoffeld, dan door haar
matige articuleren al het geval was.
Haar optreden deed me zowaar ver
langen naar mooie Bacharach-songs
met Rogier v. Otterloo. Thuisgekomen
vernam ik. dat Ajax met 6-0 gewon
nen had. Een troostrijk besluit.
Toneelspeler en
regisseur Ad
Hooykaas overleden
Van een verslaggever
is de regisseur en toneelspeler Ad
Hooykaas in zijn woonplaats Hilver
sum overleden.
Ad Hooykaas heeft voornamelijk be
kendheid verworven als pionier van
het avant-gardistisch studententoneel.
Van 1926 af heeft hij in Groningen.
Utrecht en Wageningen van talrijke
stukken de regie gevoerd. Zijn stre
ven lag met name in het uitsluitend
brengen van stukken, die niet door
het beroepstoneel werden gespeeld.
Ook als toneelspeler is Ad Hooykaas
bekend geworden. Na de toneelschool
debuteerde hij bij Heyermans als ac
teur in de 'Generale repetitie van een
kostbaar leven', een rol die hij zes
honderd maal vertolkte. Bekend werd
ook zijn rol van Puck in 'Midzomer-
nachtsdroom'.
Als regisseur introduceerde Hooykaas
Cocteau in Nederland, maar tevens
propageerde hij het openluchtspel en
nam hij het initiatief tot de opvoe
ring van vele middeleeuwse spelen.
Tussen allo bedrijvigheid door vond
Ad Hooykaas ook nog tijd om toneel
literatuur bij te houden.
Schrijver-journalist
Jacques Gans overleden
AMSTERDAM In zijn woning te
Amsterdam is op 64-jarige leeftijd
overleden de auteur en journalist Jac
ques Gans.
Jacques Gans heeft onder meer ge
schreven de boeken 'Liefde en goud-
visschen', 'Het vege lijf' en 'Noncha
lante notities.' Hij werkte als rubriek-
schrijver mee aan het dagblad De
Telegraaf.
opleidingen op een gegeven moment
gesloten worden, zou er een gat in de
toestroming van nieuwe leraren kun
nen ontstaan. De nieuwe opleidingen
zullen waarschijnlijk tenminste vijf
jaar duren, terwijl de bestaande akten
M.O.-A. doorgaans in drie jaar te
halen zijn. Dat betekent een gat van
twee jaar.
Een tweede probleem is de beperkte
toelating met bijbehorende selectie.
De nieuwe dagopleidingen bieden
slechts plaats aan een beperkt aantal
studenten en dat zal bij de avond
opleiding waarschijnlijk niet anders
worden.
Onduidelijk is verder wat het equiva
lent zal zijn van de bestaande M.O.-B.-
opleiding, die overeenkomt met wat
straks opleiding voor de eerste graad
zal heten. Van de eerstegraad dag
opleiding is nog niet zeker of die aan
een instituut voor leraren-opleiding of
aan de universiteit zal komen. Hoe
het dan met de avond-opleiding moet
is helemaal onbekend.
Concentratie
Bevreesd is men verder over de drei
gende concentratie van opleidingen.
Er komen zeven instituten voor lera
renopleiding, en dat betekent dat bij
voorbeeld Limburg en Zeeland van
avond-opleidingen verstoken blijven.
Nu profiteren deze buitengewesten
nog van de C-cursussen voor L.O.- en
M.O.-akten die aan 68 pedagogische
academies bestaan.
Wanneer deze mogelijkheden voor
verdere studie ingekrompen worden,
zou de doorstroming van onderwijzers
naar het voortgezet onderwijs wel
eens kunnen stagneren. Tot nog toe is
dat een veel bewandelde weg: voor
veel onderwijzers is de pedagogische
academie slechts een eerste stap. Na
een paar jaar voor de klas op een
basisschool stappen ze dan over naar
het voortgezet onderwijs. Juist voor
deze groep is er behoefte aan royale
mogelijkheden voor avondonderwijs.
Zolang men niet precies weet hoe dat
in te passen is in de nieuwe institu
ten voor de dag-opleiding (die zelf
nog grote problemen hebben op te
lossen) zou het onverstandig zijn de
oude instituten aan de kant te zetten.
70 ha pracht 24000 MJ overdekt
feeërieke verlichting
trein/entree NS-stations
LOESAKA (AP) Het medisch
comité Nederland-Angola zal de volks
beweging voor de bevrijding van
Angola (MPLA) 215.000 gulden schen
ken via de regering van Zambia. Dit
heeft de 23-jarige Henk Odink uit
Nederland, student in de medicijnen,
in Loesaka bekend gemaakt. Hij was
net teruggekeerd van een reis door de
bevrijde gebieden van Angola.
Henk Odink had scherven van ont
plofte napalmbommen bij zich, die
door Portugese vliegtuigen boven An
gola waren afgeworpen. Hij beschul
digde de Verenigde Staten, Frankrijk
en West-Duitsland van het leveren
van wapens aan Portugal.
Odink verklaarde verder, dat de Ame
rikanen in Angola ook Portugese sol
daten hebben opgeleid en dat de Por
tugezen grote gebieden hebben ver
woest door middel van bombardemen
ten en ontbladeringsmiddelen. Vorige
week is bekend geworden, dat de
chemische oorlogvoering in Angola zo
danig verwoestende gevolgen heeft,
dat de afgelopen maanden naar schat
ting dertienhonderd Angolezen naar
Zambia zijn gevlucht.
DEN HAAG De Nederlandse zanger
Jacques Herb heeft de eerste prijs ge
wonnen op een liedjesfestival in Sopot
te Polen. Hij ontving le grand prix
van Sopot 1972.
Ds. Van der Hoeven, bewaarder van
de heilige graftuin in Jeruzalem,
maakt zich grote zorgen over Neder
land. Het zedelijk peil is ontstellend
gedaald. 'De schuld van de verzieking
ligt niet primair bij de sekstheaters
in Amsterdam of de drughandelaars,
maar bij ons, christenen', zegt hij.
'Wij moeten weer een priestervolk
zijn. Als er maar tien rechtvaardigen
in Sodom en Gomorra waren geweest,
zou God deze steden hebben gespaard.
Maar wij weigeren ons te bekeren.
Wij leggen ons er bij'neer, dat deze
dingen nu eenmaal zo zijn. Wij ma
ken onszelf, wijs, dat elke tijd zijn
slechte kanten heeft gehad en dat het
dus wel zal loslopen. Wij, gelovigen,
zijn zo ontzettend dicht bij de hard
nekkigheid van Israël ten tijde van de
profeten. Wij horen de boodschap van
het komend oordeel wel, maar nemen
haar net niet serieus genoeg, om
ernaar te gaan leven. Maar weet u
wel, dat er nog nooit een beschaving
is geweest, die zichzelf heeft hersteld?
De Grieken, de Romeinen dachten
ook, dat het wel zou loslopen dat hun
beschaving zich vanzelf weer zou her
stellen. Maar het liep niet los. Ineen
storting en bezetting volgde en een
nieuwe orde. Dus ook als we de bijbel
niet geloven, kunnen we het zien, dat
beschavingen ondergaan.'
Jacht naar genot
Wie met ds. Van der Hoeven praat,
ontdekt al spoedig, dat hij zich meer
druk maakt om sex en drugs, dan pak
weg om milieuvervuiling of Vietnam.
Maar wel ziet hij dat allemaal als
symptomen van hetzelfde kwaad: het
materialisme, de jacht naar welvaart
en genot, die ons allemaal in de greep
houdt.
'Wat kunnen wij christenen eraan
doen? Wij horen zondags in de kerk:
gij zult liefhebben de Here uw God
met geheel uw hart, met geheel uw
UTRECHT De werkgroep 'Ver
maatschappelijking krijgsmacht' heeft
zaterdag tijdens ee:i vergadering in
Utree't een tc' n .'urd naar
linister u. K n def. sie. De
verkg-oep eekt daarin als haar
mening uit. dat het opschorten van
jtover' g met de Vereniging van
dienstplichtige militair^.. (VVDM)
een heilloos effect zal h:h" i op de
vem -en t i d jg me
Zij dringt er daarom bij de minister
op can de VVD op zo t mogelij
ke termijn weer c!s feitelijke gesprek-
JTtner bij '■•et g. .n.eerd overleg
b,ii.
Zoals bekend heeft minister De Kos
ter het overleg een r- ad geleden
opgeschort, omdat hij vr mening
was, dat de gr^etweigeractie van de
V. JM .i wc. - t de krijg-
st.cht. De werkgroep 'Vermaat
pelijk.n? K ..cht' u<t offi
ce ,k vorz g:rs, onderof-
ficic a leden van de VVDM.
MADRID (KNP) Het landelijk pas
toraal beraad van de Spaanse bisschop
pen met hun priesters en leken, dat
voor dit najaar gepland was, is afge
last Dit heeft het Madrileensc avond
blad 'Pueblo' gemeld. 'Uit kerkelijke
kringen' heeft het blad vernomen dat
deze afgelasting een direkt gevolg is
van bezwaren, die het Vatikaan tegen
de landelijke pastorale raad in Neder
land heeft kenbaar gemaakt Het blad
kon niet te weten komen of dit besluit
door de Spaanse bisschoppen zelf is ge
nomen of op bevel van Rome.
Vorig jaar september hebben de
Spaanse bisschoppen een eerste geza
menlijke bijeenkomst met hun pries
ters gehad. Daar werd o.a. besloten om
tegen het eind van dit jaar een bijeen
komst te beleggen, waarbij ook de le
ken aktief betrokken zouden worden.
In februari van dit jaar uitte de con
gregatie van de clerus i<n een geheime
brief aan vijf Spaanse bisschoppen
reeds felle kritiek op de vergadering
van de bisschoppen en de priesters
van september vorig jaar. De besluiten
van deze vergadering werden door de
congregatie 'onnauwkeurig en dubbel
zinnig' genoemd en 'uiterst onrijp zo
wel wat betreft de inhoud als de for
mulering'. Ook zouden de priesterver
tegenwoordigers aan deze vergadering
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM De gereformeerde oecumenische synode (GOS), die
in Sydney, Australië, vergaderde, heeft de Nederlandse gereformeer
de kerken niet laten vallen: ondanks de bezorgdheid van de GOS over
HILVERSUM Op 81-jarige leeftijd ontwikkelingen binnen die kerken, wilde zij toch in meerderheid haar
vertrouwen er in uitspreken dat de Nederlandse gereformeerde ker
ken alles doen om haar gereformeerd karakter te bewaren.
Dit vertelde prof. dr. K. Runia uit
Kampen, die de GOS presideerde, gis
teren voor de microfoon van het Con
vent van kerken. Ilij zei dat de be
spreking over gereformeerd Neder
land (waarbij ook een minderheidsno
ta op tafel lag, volgens welke de
gereformeerde kerken op z'n minst
vermaand zou den moeien worden)
»en goede en broederlijke toon had
gehad. Op het moment dat prof. Ru
nia zijn verhaal uitsprak, was nog
niet behandeld de vraag of ledenker-
ken van de GOS ook tevens lid van de
wereldraad van kerken kunnen zijn,
zoals met de Nederlandse gerefor
meerde kerken het geval is.
Het rassenvraagstuk heeft weer de
nodige discussies opgeleverd. Demon
straties trouwens ook. van studenteg
tégen de aanwezigheid van de predi
kant dr. Vorter, broer van de Zuidaf-
rikaanse president. O.m. kwam üe
zaak vand e gemengde huwelijken ter
tafel, waarover de vorige, in Ltnrteren
gehouden GOS uitsprak dat kerl. en
staat zich moeten onthouden van het
verbieden van huwelijken tussen le
ien van verschillende .assen. Deze
uitspraak is overeind blijven s m.
Voor het eerst, ;ldus de mededelin
gen van prof. Runiu, stemden de ge-
k' 'e af aardigden uit Zuid-Afri-
ka niet mee met dr. Vortser en de
zijnen, maar met de andere blanke
leden van de GOS. Oók voo. het eerst
zitten niet-westerlingen in het GOS-
moderamen, nl. de Indonesische ds. R.
Budiman en de Bantoe-predikant Bu-
ti.
Prof dr. K. Runia
Veel aandacht kreeg het zondagsvraag-
stuk, gevolg vooral van de vasthou
dendheid dergenen die conform de
Schotse traditie de zondag als een
christelijke sabbat beschouwen en el
ke andere mogelijke visie hierop bin
nen de gereformeerde traditie vol
strekt afwijzen. Ook vernam men nog
van prof. Runia dat deze GOS de
Lunterense uitspraak inzake de vrouw
in het ambt (zij kan geen ouderling
of predikant worden) handhaafde. Zo
als men weet kennen de Nederlandse
gereformeerde kerken vrouwelijke do
minees, ouderlingen en diakenen (dat
laatste' mag' wel van de GOS).
volgens de curie voor clerus niet wer
kelijk representatief zijn geweest voor
de Spaanse geestelijkheid.
Ook werd in de bewuste brief de 'over
dreven demokratische' opvatting van
de kerk in Spanje bekritiseerd, welke
alle leden (bisschoppen, priesters en
leken) op hetzelfde niveau wil plaat
sen met de neiging om de verantwoor
delijkheid -en het gezag van iedere
bisschop voor zijn eigen diocees over
te hevelen, naar de bisschoppenconfe
rentie. i
De brief vanwege de curie-congregatie
voor de clerus werd echter geheel ge
desavoueerd door staatssecretaris-
kardinaal Villot, die namens de paus
verklaarde de gewraakte bijeenkomst
te zien als een 'positieve ontwikke
ling in de kerk van Spanje'. Hoe het
Vatikaan denkt over het thans afge
laste beraad is niet bekend.
FREIBURG (KNP) Het r.k. bisdom
Freiburg. Duitsland, heeft zich gehaast
mee te delen, dat de Duitse versie van
de Nederlandse nieuwe kathechismus
beslist niet gebruikt wordt als 'offi
cieel leerboek in de tot dusver gebrui
kelijke zin van het woord' op de mid
delbare en technische scholen van het
bisdom.
Het bisdom antwoordde hiermee op
een perscommuniqué van de uitgeverij
Herder in Freiburg, waar de kathe
chismus in Duitse vertaling is uitge
geven. De Herder-Verlag deelde nl.
mee, dat de cultuurminister van
Baden-Wurttem berg de katechismus
als officieel leerboek op die scholen
had ingevoerd.
Volgens het bisdom Freiburg heeft het
ministerie van cultuur de Nederlandse
katechismus alleen maar opgenomen
in de lijst van boeken, die op de be
trokken scholen gebruikt mogen wor
den. Die lijst aldus het bisdom
is hechts een keuzelijst van boeken,
waarover naderhand gediscussieerd
kan worden door de leerlingen.
AMSTERDAM De winst voor af
trek van vennootschapsbelasting bij
KBB (Koninklijke Bijenkorf Beheer)
is in het eerste halfjaar van het
boekjaar 1972-1973 (februari tot en
met juli) met 1.5 min gestegen in
vergelijking met dezelfde periode van
het vorige boekjaar. Voor vennoot
schapsbelasting zal waarschijnlijk
0.75 min meer moeten worden gere
serveerd, zodat de stijging van de
winst na belasting 0.75 min be
draagt, aldus een tussentijds bericht.
De omzet van KBB is in het eerste
halfjaar met 14.3 pet gestegen.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Rhoon, J. C. Plaat te
Zwolle.
Ds. J. W. van der Hoeven
verstand en met al uw kracht en uw
naaste als uzelf. Als al de 600.000
Nederlanders, die nog iedere zondag
naar de kerk gaan, daar eens werke
lijk naar zouden gaan leven, zou er
na elke zondag een schok gaan door
heel Nederland? Ik ken een man, die
in een bedrijf werkt, dat een product
op de markt ging brengen, waarvan
men wist, dat het niet deugde. Hij
ging naar de directie om zijn ontslag
aan te bieden, omdat hij dat met zijn
geweten niet in overeenstemming kon
brengen. Het gevolg is geweest, dat
het directiebeleid honderd procent
veranderd is. Door die éne pian!'
Durven we?
Ds. Van der Hoeven vervolgt:
'Maar durven we het? Ik heb het
gevoel, dat de wereld nog nauwelijks
respect voor ons christenen heeft, om
dat we niet echt geloven, wat W6
zeggen. Geloven we werkelijk, dat het
evangelie een kracht is? Of is het
voor ons alleen maar een theorie,
woorden en nog eens woorden? Dat is
dan precies in tegenstelling tot wat
Paulus zegt, dat het evangelie niet in
woorden bestaat, maar in kracht.
Waarom durf ik niet met mijn cyni
sche broer te spreken? We ontmoeten
elkaar op verjaardagen en we drinken
een glas sherry, we draaien een beetje
om elkaar heen, en waarom durf ik
niet met hem te praten over wat voor
mij het meeste in mijn leven is? Een
groot percentage christenen heeft nog
nooit van Christus getuigd buiten het
eigen kerkwereldje. Daar is geestelij
ke moed voor nodig. Het kost mij
telkens weer een overwinning, als ik
in de graftuin de toeristen rondgeleid
en een historische uiteenzetting heb
gegeven, en je voelt, dat je toch ook
iets over het waarom van Christus'
lijden moet zeggen. Waarom praten
wij zo zenuwachtig, verdedigen, ex
cuseren wij onszelf als gelovigen?
Waarom doen we niet, wat we gelo
ven? Waarom gaan we mee met de
grote stroom?'
Gebed ontbreekt
Het antwoord geeft ds. Van der Hoe
ven ook: omdat de band met God
ontbreekt, het gebed. 'Als de gemeen
te van Christus weer echt gaat bid
den, zullen er. wonderen gebeuren. In
de nacht, waarin Jezus verraden werd.
was zijn klacht: kon gij niet een uur
met mij waken? Waakt en biedt, dat
gij niet in verzoeking komt. De geest
is wel gewillig, maar het vlees is
zwak. Maar de discipelen sliepen. Sla
pen ook wij? Of zijn wij bereid, om
met Hem in de nacht, die over Neder
land komt, te waken en de knieën te
buigen onder onze eigen" schuld, -en
die van onze stad of dorp. van onze
kerk, ons land? Zijn wij bereid, om
tenminste één uur per week af te
zonderen, om God te vragen, of er
een herleving mag komen?'
Ds. Van der Hoeven gaat verder:
'Wat zijn er niet veel huwelijken,
eenmaal door God ingezegend, waar
man en vrouw al jarenlang niet meer
met elkaar bidden, dan enkel aan
tafel. Wat is het erg, dat er theologen
zijn, die een boom kunnen opzetten
over God voor de tv, maar 's avonds
niet meer dan vijf minuten hebben
om te bidden. Ze praten alleen over
God, niet meer mèt God. Stel je voor.
dat je overal met iedereen over je
vrouw praatte en nooit meer met
haar! Hoe is het mogelijk, dat we na
drie rijke maaltijden van de Heer te
hebben gekregen en terwijl een bed
met heerlijke lakens ons wacht, we zo
nodig vier uur tv moeten kijken, en
niet een .uur over hebben om met
GOD te praten? En wat doen we met
ons geld? Als alle 600 000 echte chris
tenen eens op de knieën gingen en
man en vrouw samen vroegen: Heer.
wat wilt gij dat ik met mijn luxe doe!
wat zou er dan geen smak geld vrijko
men om mensen in nood te helpen!
Wat zou dat voor indruk maken op de
wereld.'
van God. En ik vind het zo'n vernede
ring voor Hem, dat hij elke zondag
weer aan ons komt vragen: wil je van
mij houden?'
Hij weet, dat hij gegeneraliseerd
heeft. Natuurlijk zijn er heel veel
fijne uitzonderingen. Hij heeft 'gewel
dige kinderen Gods' ontmoet. Maar
het totaal-beeld van de Nederlandse
christenheid is toch: slapen. Daarom
was er zaterdag die samenkomst in
Nieuw-Leusden met o.a. evangeliste
Corry ten Boom, majoor Boshardt van
het Leger des Heils en freule Van
Heemstra uit Jeruzalem. Om het oor
deel over Nederland weg te bidden.
Ds. Van der Hoeven: 'En als ik de
toestand eens te somber bekijk? Dat
kan nooit erg zijn. Je kunt toch nooit
teveel doen voor God?'
Elke week een uur bidden voor Ne
derland. Wie mee wil doen, kan aan
postbus 24, Baarn nadere inlichtingen
vragen.
(dc
KRUID EN KRUIS
Het verhaaal van de zondvloed of de
enorme overstroming is bijzonder uit
voerig vergeleken met andere bijbelse
verhalen. Aan de opsommingen komt
geen einde. God houdt ons buitenmate
lang vast met dit indrukwekkende re
laas van de gebeurtenissen. Er moet
blijkbaar een groot gewicht aan wor
den toegekend. Allerlei grappen over
Noach en zijn dierentuin en ook aller
lei fantasieën omtrent de ark (van
scheepje onder Jezus' hoede tot de
paleisachtige oceaanstomers en de in
gewikkelde berekeningen omtrent de
afmetingen toe) ten spijt moet dit ver
haal in heel zijn bitterheid worden
doorgelezen en doorgegeven van gene-r"
ratie op generatie. Het hoort bij hetL
heilig .onderricht, .de leer, datgene
waarmee wij in het leven onderwezen*^
worden. Dit verhaal van Gods "woede"
over menden die zijn aarde bederven.
Ons leven is geen lot. Ons bestaan is qj
geen chaos, waarin wij ons moeten^
schikken of die wij verrukt aanstaren
Ons bestaan gaat door het water van
de dood, het water van de grote vloed,
zo rood als bloed. Wij zijn geen schim
mels op de aardkorst en evenmin dwer
gen in het heelal die overal maar niet
zo zwaar aan trekken moeten. Wij zijn
wat wij Zijn, mensen Gods. Het water
komt over de wereld als een geweldige
ramp, waarvoor geen kruid (waar ter
wereld dan ook vandaan) gewassen is.
"Alleen Noach en wat met hem in de
ark was bleef over". Onder een grau
we hemel, of misschien waren de wol
ken alweer geweken en was de blauwe
koepel daar, maar dan even meedogen
loos. En daar is doodskist, van stam
men gevlochten en dicht gemaakt. Wie
waagt zijn leven erin? Noach. een
mens als wij. Alleen afgaande op de
woorden Gods. Zijn hulp kwam niet
meer van de bergen en de heuvelen,
van welke machten ook. maar alleen
van God. Door de dood heen. Waarte
gen, zoals wij na hem mogen weten,
alleen het kruis gewassen was. Gods
wil om niet los te laten. Zelfs niet
toen wij de man van het kruis om
brachten omdat hij naar onze inzich
ten onbruikbaar was en de aarde ver
dien. (Genesis 1).
Slapen
Dat is de boodschap va
Willem van der Hoeven.
n ds. Jan
'Ik hou zo
GENÈVE (Reuter) Premier Moed-
jiboer Rachman van Bangladesj heeft
geweigerd met president Bhoetto van
Pakistan besprekingen te voeren, zo
lang Pakistan Bangladesj niet erkent,
zo heeft een woordvoerder van Bang
ladesj in Genève gezegd. Bhoetto had
vorige week Moedjiboer Rachman in
Londen opgebeld om naar zijn gezond
heid te informeren en om 'een dia
loog' te vragen. Sjeik Moedjib herstelt
in Londen van een operatie.
Videoboeken 19 en 20: Zoogdieren van
de werelddoor Michael Boor er] Ka
merplanten in geuren en kleuren,
do r Joan Compton. Uitg. Elsevier,
Amsterdam/Brussel. Elk deel 160 bU.,
4.90 per deel.
In het eerstgenoemde deel van deze
pocketboekenserie, die geheel in kleur
is uitgevoerd, beschrijft een zoöloog
op eenvoudige wijze de karakteristie
ke opbouw van het (zoog)dierlijk li-l.
chaain en de werking ervan. Verderf
behandelt hij aan de hand van deT
bekendste en meest karakteristieke^
zoogdiersoorten de verschillende fami-ho
lies, daarbij extra aandacht bestedendh.
aan ongewone cn weinig bekende fa-jl
milies, waardoor een in dit bestekC!
toch zo compleet mogelijk beeld ko<
wordt gegeven van de ongelooflijke N
verscheidenheid, die er in de klassen,
van de zoogdieren bestaat. Voortdu-po
rend wijst hij op het aandeel dat depv
warmbloedigheid van zoogdieren heeftr:
gehad in het succes van de aanpassing
aan de meest uiteenlopende omstan-lto
digheden, waardoor zij overal ter we-c^
reld voorkomen. Behoudens enkele h
onnauwkeurigheden, zoals de verwis-Jto
seling van enige bijschriften, biedt dit b
boekje veel en goede informatie.
De geuren in de titel van het tweedeL
boekje missen we uiteraard. Bij ka-j
merplantenhouders zal het daar in de
eerste plaats toch niet op aankomen.
Bijzondere informatie, die niet in an
dere kamerplantenhandboeken staat,
vinden we er niet in, maar de prijs
is, gezien de talrijke kleurenafbeeldin
gen. zeer aantrekkelijk. Joan Compton
wijdt een apart hoofdstuk aan het
kweken in vitrines en flessen, waar-1
van vooral het laatste ook hier nogal
populair is. l