Controversen kunnen gemeenschap dienen Het leek wel een bankiersvergadering.... Presidentsverkiezingen wedloop theologieën Nikodim: ook in Hollan is een processieverbod Trouw Kwartet Wereldraad doet beroep op Oeganda Boëkenetalage Beroepings- werk vandaag Nederlandse raad van kerken sprak met Russen Lutheranen in VS geen bisschoppen TROUW/KWARTET DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1972 KERK T2 Brief van wereldraad: Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Wij zijn door de vaak oppervlakkige beleefdheid heengebroken en gaven uiting aan overtuigingen en verplichtingen die sommigen hebben ontmoedigd en geschokt. Maar Christus' roep tot gemeenschap is sterker dan onze meningsverschillen'. Dat staat in een brief die het centraal comité van de wereldraad van kerken met gisteren, op zijn laatste vergadering, twee orthodoxe stemmen tegen besloot aan de ledenkerken te zenden. Over de bezwaren tegen de formule ring van een deel van de orthodoxe gedelegeerden (vooral betreffende het perspectief van een werkelijk univer seel concilie, waar de oecumenische beweging heen werkt) wond prof. Ni kos Nissiotos, een van de orthodoxe stafleden, zich nogal op. Naar zijn mening is voldoende rekening gehou den met de orthodoxe bedenkingen maar mag men niet venvachten dat het hele document in een orthodoxe traditionele taal wordt gegoten. Ook protestantse tradities vinden er lang niet altijd hun wijze van uitdrukken in. Er waren in de brief al wijzigingen aangebracht naar opmerkingen uit de plenaire vergadering. Zo werd bijvoor beeld op aandringen van dr. Visser 't Hooft een verwijzing naar een moge lijk lidmaatschap van de rooms-katho- lieke kerk eruit gelaten, omdat het na het rapport van de gezamenlijke werkgroep niet meer op de weg van de wereldraad maar op de weg van Rome ligt om zich daarover uit te spreken. De voor de orthodoxen zo gevoelige zin waarover het debat werd afgekapt, luidde: 'In de uitdaging van een werkelijk universeel concilie is er veel waar we nog niet aan toe zijn zoals een beter gemeenschappelijk begrip over de bijeenroeping en samenstelling er van maar we weten wel dat de beste voorbereiding voor het bereiken van dit doel ligt in de hervorming van het leven in onze plaatselijke gemeenten, synodes en assemblee's. Daar moeten we de stappen doen van alle belangrijke vraagstukken. Een tiental nationaliteiten, behorende tot nog meer kerken, zag er geen bezwaar in samen een eenvoudig Hei lig Avondmaal te vieren, als antwoord op de uitnodiging van de Heer en als demonstratie van geestelijke eenheid over kerkmuron heen. Veel werd ook gezongen uit Adoru Kantante,de ver leden jaar klaargekomen en goedge keurde bundel van 263 Christelijke gezangen in het Esperanto. Een week van prettig samenzijn en broederlijke samenwerking, nie t gehinderd door taalbarrières. Wanneer zal die grote oecumene zo ver zijn? Wassenaar W. Krikke Bij De redact»* behoudt zich het recht vl_ tcr opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc g publikatie wordt met de naam Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken, secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Oecumene In Utrecht vergadert de Wereldraad van Kerken. Dit belangrijke feit krijgt veel aandacht ook al door de grote moeilijkheden, waardoor de We reldraad zich geplaatst ziet. Soms wanhoopt men aan een waarachtige oecumene, een echte internationale •gemeenschap van Christenen. Toch is zo iets heel goed mogelijk. Dit bleek weer in begin augustus, toen het 25- ste kongres van Christen-Esperantis ten gehouden werd in een konferen- tieoord bij Melun in Frankrijk. Het onderwerp van het kongres was deze keer de praktische verwezenlij king van de oecumene tussen gelovige christenen uit verschillende landen, verschillende kerken en van verschil lende opvattingen, zowel praktisch als theoretisch. De deelnemers en deelneemsters had den het grote voordeel, dat geen taal moeilijkheden de uitwisseling van ge dachten belemmerden. Esperanto was de enige voertaal en het resultaat was een grote eensgezindheid ten opzichte De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Dagelijks besiuun Hoog; di. B>4 Bo'. Deo ok, Roteis- G. C. «o n Dom, Noo'doip. W. A. F'bbe. •o"»r- donti J. looser. Ui'achi; dis. J. W. de Rous, Deo Hoog; J. Smol- lenbroek, Wossenoor. Ovenge leden *oo hei algemeen besiuun K. Abmo. Am»leidom: H. A. de Boei. IJmu'den; th. B'ouwe'. Assen; mi. di. J. Don net, Den Hoog; von Eibeipen, Schoaiibeigen; mi. K. »on Houien, Wogenmgen; ds.'O T. Hyllemo. Billhoven: Joe. Hu'isen. Del'' meviouw M. C. E. Kloosiet- mon-Foiigens, Vooischolen; me vrouw J. G. Kfooyeveld-Wouie's. Heeihugowooid: prol. di. G. N. Lommens, Noorden; ds. E. H. londsmon, Den Hoog; H. de Mooij Rijnsburg; p'ol. di. G. C. von Niltrik, Amsleidom; H. OMe- vongei. Buitenpost; mr. dr. J. Or-ngo. tunteien; dr. A. Veermon. Riiswi|k IZ-HI. H. H. Wemmeis. Den Hong. drs. R. Zi|ls»io. Oosler- lond (Z'dl. Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Ontbladering Men moet wèl door een demonische geest bezeten zijn, om ontbi derings- eri chemische bestrijdingsmiddelen te- genoverde medemensen te willen ge bruiken, als machtsvertoon en uit ver nietigingsdrang! Waarom in deze we reld nog langer spreken over 'chris tendom,' wanneer mensen niet meer als mensen maar doodgewoon als poli tieke voorwerpen worden behandeld? Er is niets christelijks meer in deze wereld te vinden zolang er door wordt gegaan met oorlogen te voeren, die tenslotte niet bepaald en gewenst worden door de gewone mensen zon der macht, maar wèl door diegenen die verdienen aan de fabricage van wapens en ander oorlogstuig en de bezetenen van drang naar nog i»»3ér macht! Ik vraag ine dikwijls af, waaróm of men destijds de rechten van.de mens heeft opgesteld, want zelfs het recht om te leven of op een NieilWe leflCn normale manier te mogen sterven wordt voor ons bepaald door de macht hebbers op deze aarde! Rijswijk mevr. F. Eiselin-Hoon waardoor onze oecumenische verplich tingen dieper doordringen in onze erediensten, in onze beleidsbepaling en onze houding ten opzichte van elkaar, zodat uiteindelijk ook de we reldraad de begrenzingen kan over schrijden die we nu nog ervaren.' Zelfonderzoek ln de brief naar de ledenkerken staat verder: 'Velen onzer ervaren in onze kerken het pijnlijke onbehagen van de polari satie van meningen in twee of meer kampen. W» hebben in Utrecht wel gemerkt, dat dit ook de wereldraad niet bespaard kan blijven. Het pro gramma tot bestrijding van het racis me heeft felle controversen ontke tend. Toch kunnen we na drie jaar wel constateren dat, wanneer de fei ten onbevangen worden bestudeerd en men bereid is naar elkaar te luiste ren, zulke controversen de gemeen schappelijke betrokkenheid eerder dienen dan hinderen. Verder worden we ons er steeds meer van bewust hoe gebonden veel van ons zijn aan bepaalde tradities en bepaalde cultu ren die een werkelijke openheid voor onze naasten in de weg staan. Wij moeten ons opnieuw aan een zelfon derzoek onderwerpen, kennende de toewijding van Christus aan de armen en de \erwurpenen. Het moeilijkst van alles is dit: we beginnen ons nog maar juist bewust te worden hoe allesdoordringend de structuren van racisme t-n economische onderwerping zijn en hoe daardoor ook wij onver mijdelijk verdeeld raken in de worste ling oni gerechtigheid. De kerk hoeft waarlijk niet etn ingang te boeken in de grote strijdvragen van onze tijd: zij woeden in onze eigen gemeen schap. Een raad, geboren in de span ningen van een wereldoorlog moet nu spanningen onder ogen zien die nog dieper oorsprong hebben in eeuwen van onrecht. Er zijn geen gemakkelij ke antwoorden. Integendeel, wij zijn nog maar net begonnen te ontdekken hoe diep de vervreemding gaat. Maar wij kunnen tenminste naar onze eigen ervaring getuigen dat in Christus dat gene aanwezig is dat ons ondanks onszelf tesamenbindt. In ons getuige nis kunnen we er alleen maar op aandringen om volop van deze ge meenschap gebruik te maken ter wille van meer gerechtighied. In de eerste plaats moeten we elkaar aanvaarden en daarmee in het leven van de kerk voor iedere gemeenschap van de mensheid de gelegenheid scheppen om haar authentieke eigenheid te ont wikkelen en uit te drukken. Dit is temeer noodzakelijk omdat de omstan digheden van nu dwingen tot een nauwe onderlinge afhankelijkheid die de vrijheid en de individualiteit be dreigt. De eenheid van de kerk moet behoorlijk ruimte geven aan de ver scheidenheid en aan een open, weder zijdse confrontatie en correctie waar we deze week iets van gezien hebben'. NEW YORK (EPD) Volgens dominee Charles R. Henderson vormen de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen een wedloop tussen twee theologieën. Henderson, die verbonden is aan de Princeton-univer- siteit, heeft al een boek geschreven over 'De Nixon-theologie' en werkt nu aan een boek over de religiositeit van George McGovern. Republikein en quaker Richard Nlxon is overtuigd van het privé-karak- ter van de godsdienst. Hij is er tegen, dat kerken zich rechtstreeks met politieke vraagstukken bemoeien. Hij gelooft in de enkeling als 'voertuig van het goede in de wereld'. Demokraat en methodist McGovern ziet de zonde echter meer als een collectief kwaad, dat dan ook om collectieve oplosingen vraagt. Volgens Henderson is McGovern meer verontrust over het racisme en de oorlog in Vietnam en Nlxon over pornografie en gebrek aan vaderlandsliefde. Het verast hem niet, dat Nixon nauwere relaties heeft met r.k. geestelijken, dan met oecumenisch ingestelde protestanten, omdat de eersten veel minder kritiek laten horen op de Amerikaanse politiek inzake Vietnam. Apart Ziet u wel. meneer Jansë uit Meeu wen, dat dc apartheidspolitiek van Z. Afrika nog zo gek niet is. Zelfs wij. autochtone Nederlanders, supermen sen die wij zijn, maken ruzie met onze blanke broeders uit Turkije. Die jongens uit Turkije mogen hier wel de rotkarweitjes op komen knappen, maar ze zouden het best in woningen onder de grond gestopt kunnen wor den. Zich niet op straat moeten verto nen. Langs ondergrondse gangen naar hun werk moeten gaan. Maar dat zou weer zo'n hoop geld kosten. Het is maar een moeilijk probleem! En als het nu eens Duitsers waren geweest i.p.v. Turken. Die Duitsers zijn toch niet te vertrouwen? De wereldoorlo gen liggen vers in het geheugen. Of Fransen? (Napoleon). Of Engelsen? (Hoeveel oorlogen hebben we daar niet mee gèvoerd). Zelfs de blanke volken om ons heen zijn niet te Vertrouwen. En die arme blanke Z- Afrikanen zitten met een heleboel negers opgescheept. En die zijn zwart! Dat is nog wel iets anders! Nee. Nederlanders horen bij Nederlanders. Dat heeft de geschiedenis wel bewe zen. Of kan zelfs dat niet? (Moord, diefstal, sociale ongelijkheid). Het zou maar het beste zijn, dat ieder mense lijk individu een eigen territorium had en daar niet buiten kwam. Dat niemand zich meer met de ander bemoeide. Ik vraag me altijd af hoe christenen de apartheidspolitiek in overeenstemming brengen met het ge bod 'Heb uw naaste lief als uzelf'. Voor hen is het m.i. meer een verbod. Arnhem W. Korfker Rode Wolven (2) De heer The Tjoe Tie beweert dat ik heb gezegd dat de Chinese regering uit rode wolven bestaat die elkaar opvreten. Inderdaad: ik heb gezegd dat rode wolven elkaar verscheuren, maar niet alleen de Chinese. Dat communisten elkaar vermoorden, is toch wel bij een ieder bekend. Lin Piao is het laatste voorbeeld. Mag ik de heer The Tjoe Tie een zeer sum mier lijstje geven? Trotsky ver moord, admiraal Koltsjak gelikwi- deerd, Kirow en Jagoda doodge schoten, Kamenew geëxecuteerd. Zinojew ter dood gebracht. Pal Maletcr gedood, Imre Nagy tot de doodstraf veroordeeld. Dit zijn en kele prominente figuren uit duizen den. Ik spreek nu maar niet over de terreur tegen 'gewone' mensen die na te zijn gemarteld vermoord werden. Het bos van Katyn, waar de Russen zich aan mensenslachting heb ben schuldig gemaakt. Ik wil de heer The Tjoe Tie er tenslotte op wijzen dat wij onze welvaart hebben te dan ken zonder druppel bloed te vergie ten, niet zoals in China gedurende de Culturele Revolutie. Utrecht B. Faber Hei. centraal comité heeft inmiddels het lidmaatschap goedgekeurd van de Church of North India, de Eglise presbyterienne au Zire (het vroegere Kongo), de Chiesa Evangelica Interna- zionale, de Nias-kerk in Indonesië (voortgekomen uit het werk van de Rheinische mission en geïntroduceerd door ds. Sihombing van de Batak- kerk), de Eglise Protestante Method is- te au Dahomey-Togo, de Iglesia Evan gelica Metodista op de Philippijnen, de Lutheran Church in Liberia en de Igreja Reformade Latino Americana. Namens de 'Unit' voor onderwijs, communicatie en vernieuwing werd het centraal comité gevraagd zijn waardering te betuigen voor het werk van ds. A. H. van den Heuvel die op het punt staat de wereldraad te verla ten. De aan hem toegezwaaide lof voor belangrijk werk op een gevoelige post werd met krachtig applaus onaerstreeDt Van een onzer verslaggevers UTRECHT Aziaten en Afrikanen in de w 'reldraad. maar géén Europeanen waren bestiokken bij de opstelling van een resolutie over de situatie in Oegan la voor het centraal comité. Voorafgegaan door een uiting van diepe bezorgdheid heeft het daarin: 'Terwijl we over de bedoelingen van de regering van Oeganda met betrek king tot zijn binnenlandse politiek niet voorbarig willen oordelen doen we t ch een beroep op de regering van Oeganda zich te onthouden van elke maatregel die mogelijkerwijs het staatsourgerschap van Oegandezen van AziaCsche herkomst inperkt of ont kent. Verder delen wij een diepe bezorgdheid voor andere nationali teiten in Oeganda, die door regerings- decreten en andeie gemelde uitspra ken worden getroffen'. De secretaris-generaal en de staf van de wereldraad Aardt opgedragen de situatie scherp in het oog te houden en waar nuttig stappen te doen. Op een persconferentie werd de voor zitter, de Indiër dr. Thomas, gevraagd waarom de 'wereldraad zijn program ma tot bestrijding van het racisme niet op dit deel van Afrika richtte. Dr. Thomas zei. dat, indien hier racis tischs oorsprongen liggen, die te zoe ken zijn ia het vroeger blanke koloni ale bewind dat de Indiërs in Afrika boven de Afrikaanse bevolking plaat ste, zodat de weg naar boven in de maats-happij voor Afrikanen ook nu nog vaak onmogelijk gemaakt wordt. De economische oorzaken moeten zeker in redachten gehouden worden, zei nij. Het programma van de werel draad is voora! gericht tegen de meest indrukwekkende vorm van het racis me, namelijk de blanke, dat gekop peld is aan zoveel macht. Maar dat weerhoudt ons mei alle vormen van racisme te veroordelen, aldus dr. Tho mas. Stewards boos over lux e Van een onzer verslaggevers UTRECHT Toen gisteren het centraal comité van de wereld raad delibereerde over de volgen de plaats van samenkomst vroeg de jeugdgedelegeerde C. Lewis namens de stewards het woord (de stewards zijn jeugdige vrij- willegers die met stencils rond rennen en op tijd de sleepmicro- foon voor iemand houden die in hoge nood is om het woord te voeren). 'De stijl hier was niet anders dan die van een vergade ring van bankiers', aldus de klacht van de jongeren. 'Dit is niet een soort routine-protest tegen alles wat ouderen doen, maar een wens.'Wij geloven dat christelijke vergaderingen ook in hun stijl chris telijk moeten zijn. Ik heb gehoord dat het centraal comité onder druk van de Nederlandse raad van kerken in deze accomodate is gekomen. Als dat waar is had men beter niet kunnen kom°n', aldus Lewis. Prof. dr H Berkhof vroeg daarop het woord en zei dat de oorpsronkelijke bed reling was geweest in Drienerlo, op de campus van dc technische hoge school in Twente, te vergaderen, maar dat allerlei betreurenswaardige om standigheden ertoe hadden geleid dat dit n:et mogelijk was. Hij stelde een motie voer van de volgende inhoud: 'Dat bij de voorbereiding van de vol gende vergaderingen van het centraal com té alle aandacht wordt besteed aan de betekenis van de huisvesting voor de geloofwaardigheid van de wereldraad'. In de discussie ovei de motie die overigens niet in stemming is ge- bracit zei de Amerikaanse anthro- pologe Margaret Mead: 'Als u aan alle wensen en behoeften tegemoet wilt komen zou het centraal comité een soort eigen dorp nodig hebben, waa rin de soberheid van het kloosterle ven cp de perfectie van technische voo.7:eir".igen beide aanwezig zouden zijn. Maar zo'n dorp zou ook weer schadalig duur worden', aldus Marga ret Mead. 'Wel is het nodig dat we voor onze vergaderingen een andere stijl zoeken. De wereldraad is hei enige wereldorgaan dat een voorbeeld kan geven van een levenswijze die ernst maakt met <le soberheid, weikek nodig is vooi overleving van het menseujk geslacht'. Bisschop Stoylen uit Noorwegen maaicv bezwaar tegen de vergelijking met eer: bankiersvergadering. Het gee stelijk en liturgisch aspect van de bijeeriKomsi in Utrecht was naar hij zeide zeer opvallend geweest. ALGESIRAS (ANP, EFE) In Alge- siras (Spanje) is gisteren de 24-jarige Albert Petrus B. uit Sluiskil gearres teerd wegens handel in r'rugs. De Nederlander had bij zijn arrestatie 1200 gram hasjiesj bij zich. De jongeman wordt handel in drugs en het in gc-nr brengen van de volksgezondheid ten laste gelegd. Een bergtocht met Franz Liszt Geor ge Sands tiende 'Lettre d'un voya- geur'. Vertaald en ingeleid door Lucas Bunge, A. Oosthoek, Utrecht, 1972, 25,- 104 blz. De Franse schrijfster George Sand (ps.) is een merkwaardige vrouw ge weest. De verhalen over haar menig vuldige liefdesrelaties (o.a. met De Musset en Chopin) zijn bekend ge noeg. Haar romans waren dat de vori ge eeuw ook. Haar tiende 'Brief van een reiziger' beschrijft een tocht die zij met Franz Liszt en enkele anderen in Zwitser land en Duitsland (1836), maakte. Lucas Bunge heeft deze amusante tekst zorgvuldig vertaald. We krijgen naast heel wat anekdotische informa tie (over de kleurrijke Liszt en zijn niet minder kleurrijk gezelschap) ook spitsvondige en geestige beschouwin gen over onderwerpen van meer alge mene aard. Een alinea als deze is daarvoor tekenend: 'Werkelijk, het is niet zo overbodig dit alles neer te schrijven als het je wel lijkt. Men heeft dikwijls gezegd dat een reis een kort begrip is van het mensenleven. De manier van reizen is dus het criterium waaraan men de naties en de individuen kan kennen; de kunst van het reizen is bijna de wetenschap van het leven.' Hiervoor had George Sand een alleraardigste typering gege ven van de verschillende wijzen van reizen, van Engelsen, Italianen, Duit- sters en Fransen. Aan de brief gaat dit vormt de helft van het boek een uitvoerige inleiding vooraf, die wel veel bladzij den beslaat maar toch weinig substan tieel en orgineel aandoet. De uitvoe ring van het boek lijkt kostbaar, maar is niet altijd geslaagd (noten in de brede marge, allerlei soorten letterty pen. afschuwelijk gekleurd fond voor de illustraties). Maar afgezien van dit alles, George Sands brief is het lezen waard. T. v. D. GEREF. KERKER Beroepen: te Enkhuizen: M. Berg te Delfzijl. Benoemdtot pred gevangeniswezen te Zutphen en te Warnsveld: A. M. de Hoogh te Amerongen, die deze benoe ming aanvaard heeft. GEREF. KERKEN (VR1JGEM.) Beroepbaar: kand. J. B. K. de Vries, Gerbrandysingel 11 te Spakenburg. CHR. GERÈF. KERKEN Beroepen: te Ouderkerk a. d. Amstel: P. Beekhuis te Noordeloos. J00] lijk irei •id he d !V1£ [ei HET ARGUMENT VAN MISS V Het zou wel eens spoedig ki gaan blijken dat de zittingen van centraal comité van de wereld; van kerken in Utrecht gehouden historische betekenis geweest zijn. besprekingen hebben zich beu; om bijzonder konkrete zaken, als rechten van de mens in verband de situatie in de oostelijke landen!-,* vergroting van het bedrag voor fonds ter bestrijding van het rac. ?n tot 1 miljoen dollar en last but least het besluit om de kerken aa bevelen hun aandelen in firma's in allerlei Zuidafrikaanse landen |je] vesteren, te verkopen. Vooral dit' ste heeft een heftig debat uitge ik Dat is alleszins te begrijpen. 0 a( merkt moet worden dat er geen men opgingen die zeiden dat di ver ging. Dc bezwaren tegen aanbeveling aan de kerken kw vooral van hen die meenden dat methode niet de meest geschikt acht moest worden om aan al' mensonterende toestanden een toe te roepen. Men zag van maatregel meer ellende komen de zwarte bevolking. Over dit li kan men diskussiëren. Niemanc weet van de harde lijnen die grote concerns gevolgd kunnen den kan ontkomen aan de vraa drang, uitgeoefend door de kerke bezitters van aandelen, werkelijk kans maakt. Waarbij nog kom vraag of de kerken er over 't meen niet veel verstandiger aan om hun gelden (meestal noodzak* reserves) niet te beleggen in altijd speculatieve handelsfon maar in allerlei staatsleningen en gelijke. De opmerking van miss moet hierbij m.i. indruk gemaakt ben toen zij de vergadering vroeg men zou handelen indien duid werd dat de kerken geïnvesteerd den in de prostitutie. Zou één het verantwoord achten om een danige belegging te continue Wanneer zo'n argument niet b< i send is zou men zich kunnen afvr of we dan niet blijk geven nog a gefascineerd te zijn door die éne de, nl. tegen het zevende gebod, gevallen paartje dat vóór in de i schuld moest belijden. l Aan nef eind \an de zitting in zijn dankwoord zat dr. M. M. Thomas met het probleem hoe hij nu tegen de achtergrond var. dit protest de gasthe ren moest bedanken. De gemeente Utrecht heeft namelijk het congresge bouw geheel gratis ter beschikking van de wereldraad gesteld. Thomas scheel te bedoeïen: als je in de wattin wordt gelegd, moet je dan proberen eruit overeind te komen? UTRECHT In een gesprek van ruim twee uur hebben vertegenwoor digers van de Nederlandse raad van kerken, tegenover de Russische dele gatie in de wereldraad te Utrecht hun bezwaren geuit over de situatie in Rusland. Met name is over drie pun ten gesproken: de vastenbrief van de Russische schrijver Solzvenitsjin, de jodenvervolging in Rusland en de on derdrukking van christelijke minder heidsgroepen in de Sowjet-Unie. Bij de Nederlandse raad van kerken vond men het gesprek zinvol, temeer daar de Russiche delegatie bij terug komst in de Sowjet-Unie, verplicht is volledig rapportage te geven over het geen m Utr> cht is voorgevallen. De Russische delegatie heeft de Nederlandse raad van kerken uitgeno digd zo spoedig mi gelijk naar Moskou te komen om de bezwaren verder toe tel ichtan. Mysterieuze uitspraak van aartsbisschop Van een onzer verslaggevers UTRECHT De interventie van aartsbisschop Nikodim van Le grad, waarnaar menigeen op de vergadering van het centraal con van de Wereldraad van Kerken met spanning uitzag (na de uitda|lis de vragen die de Noorse^bisschop Stoylen aan de orde had ges over de rechten van de mens in Oost-Europa) was even kort mysterieus. Hij zei: 'Dit zijn vragen die niet iedereen verstaat. Juist in dit geval is het belangrijk niet emotioneel te han delen. De rooms-katholieke kerk heeft in Nederland geen recht om straatpro cessies te houden en toch klaagt nie mand daarom over een gebrek aan godsdienstvrijheid.' Vervolgens wees hij op een zinsnede in een rapport van de CCIA, de corilraissie van de wereldraad voor internationale ^gelegenheden, waar in het volgende staat: 'Het centraal comité moedigt de CCIA aan om naar haar beste oordeel zowel publiek als vertrouwelijk actie te nemen om de toepassing van de mensenrechten te ondersteunen overal waar deze geweld wordt aangedaan, pogend om alle ide ologisch- vooroordeel te vermijden en uitgaande van de 'voornaamste zorg die altijd is het bijstaan van de slachtoffers zelf.' Sommige insiders menen dat Nikodim door het zonder bezwaar laten passe ren van een paragraaf over de men senrechten in de resolutie over de verwachte conferentie over ontspan ning in Europa, thuis moeilijkheden zal krijgen. Anderen, bijvoorbeeld Oost-Europea nen die niet meer naar hun land terugkunnen, achten het tijd voor een openlijke veroordeling van bijvoor beeld de huidige processen in Tsje- choslowakije door de Wereldraad. Andere resoluties Vooraf werden nog wel een paar reso luties betreffende andere wereldpro blemen aangenomen, zoals een oproep tot steun aan de Verenigde Naties. .'De Volkerenorganisatie omvat een meerderheid van middelgrote en klei ne landen. Zij kan dus niet primair een uitdrukking zijn van de politiek en de aanspraken der grootmachten. Daardoor is zij in staat de eisen van de kleine en middelgrote landen te weerspiegelen en een stem te worden van de machtelozen.' De kerken zijn volgens de resolutie vaak beter in staat toestanden van ernstig sociaal onrecht bij de VN aan te melden dan de regeringen. 'Zij kunnen de VN helpen een beter in strument voor de bescherming van de mensenrechten te worden. Verder werd de oproep aan de kerken om twee percent van hun budget af te zonderen voor ontwikkelingssamen werking en mentaliteitsvorming daar toe, herhaald. Indo-China Een resolutie over Indo-China (terug trekking van Amerikaanse troepen voor het eind van dit jaar, stopzetting van militaire hulpverlening in dit gebied door andere buitenlandse mo gendheden om de partijen in Vietnam in staat te stellen door vreedzame onderhandelingen tot een regeling te komen, een beroep op Noord-Vietnam om in antwoord op de terugtrekking Nikodim van de Amerikanen de krijgsgevi nen vrij te laten en een beroep het Zuidvietnamese bewind om politieke gevangenen los te la werd zonder discussie aangenomen Daarnaast werd de stichting goe keurd van het programma en fonds tot verzoening en wederopb t in Indo-China, dat vooral door I Church Aid is uitgewerkt en v voor drie miljoen dollar nodig als eerste aanzet. Een raad voor programma zal bestaan uit vijf pi j nen uit Indo-China, vijf uit de van Azië en vijf uit andere delen de wereld. DALLAS (VS) De lutheranel de Verenigde Staten krijgen geen schoppen. Een voorstel, om de I president en enkele ar hoogwaardigheidsbekleders de van bisschop te geven, dat twee geleden door het convent van de therse kerk in Amerika was aang men, bereikte thans, in tweede lei niet de vereiste twee-derde meei heid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2