Fel debat over taktiek jegens Zuid-Afrika De dominee slooft zich uit... c J Trouw K wartet Boek over prins Claus Boerderijbrand: ton schade vandaag Beroepings» werk Wereldraad: versterk sancties Rhodesië Boekeiietalaj .iOUW/KWAKltl' WUtAsUAG li ALOLslos i .1 KJüRK 1-2 1 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Kort nadat de wereldraad van kerken gisteren een brief aan de aangesloten kerken bad besproken, waarin geen geheim wordt gemaakt van de spanningen in deze gemeenschap ('we be ginnen net te ontdekken hoe diep de vervreemding is') werd de waarheid daarvan bewezen in het voortgezette debat over kerkelijk geld dat belegd is in bedrijven die in zuidelijk Afrika investeren. Bisschop O. Engstroem uit Zweden klaagde over de atmosfeer in de ver gadering waarin iedereen die iets an ders met het kerkelijk geld wou doen dan meteen terugtrekking van bedrij ven uit zuidelijk Afrika eisen, het verwijt kreeg van vertragingstaktiek en zelfs van eigen belangen bij deze investeringen te hebben. Aan de ande re kant waren de Afrikanen verbaasd dat sommige westerse gedelegeerden nog iets zagen in beïnvloeding van de situatie in zuidelijk Afrika via inves teringen, na de mislukking die het Polaroid-experiment te zien heeft ge geven. Het hardst, maar ook het zakelijkst en het minst emotioneel was de uit wisseling tussen twee Amerikanen: bisschop Hines van de episcopaalse kerk (die ervaringen heeft opgedaan met aandeelhoudersacties) en mej. Jean Faifax, van de United Church of Christ, een zwarte leidster op het gebied van burgerrechten. Bisschop Hines had gezegd: onze ervaring in de VS is dat de kerk de macht die zij nog heeft door haar aandelen in be paalde maatschappijen, niet moet prijsgeven door die aandelen te verko pen als zij tegen het beleid wil pro testeren, maar door die macht te gebruiken om lastig te zijn voor deze maatschappijen. Maar mej. Fairfax wierp hem tegen: 'Aandeelhouders-ac ties zoals u bedoelt hebben nog wel resultaat in de VS omdat daar wetten zijn waarop u zich kunt beroepen, maar in Zuid-Afrika komt ieder be drijf dat hervormingen wil, in strijd Vietnam (18) De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met dc naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Job. C. Francken, ■ecreUrls van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbua 859. Amsterdam. Ontburgerlijking Dr. Rijnsdorp pleitte o.m. voor ont burgerlijking van de kerk. Ik vraag mij af, waarom de burgers van c'iver- se kerken, zelf niet met de ontburger lijking zouden beginnen, als onze kerk leiders daar dan zo'n moeite mee hebben. Die burgers zijn toch geen stel onmondige kinderen? Die burgers hebben toch ook een bijbel in huis. En die burgers kunnen toch ook aan de hand van die bijbel zien dat onze kerkelijke zekerheden niet zo zeker zijn! Als die burgers, er eens goed de tijd voor nemen om de bijbel te bestuderen, dan zou de ontburgerlij king van de kerk zeer snel gaan! De ont-triumfalisering en ontnationalise- ring zouden daar meteen op volgen. Dan zaten we niet meer zo vastgepind op allerlei overleveringen en formu lieren enz. Greup G. Schipper Mulekhuyse De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Dagelijks beituun B. Bol, Oen Hoog: dr. E. Bleummk. Polers- wolde; mr. G. C. van Dom. Nootdorp, W. A. F'bbe. Roller- dom. J. lomer. Utrecht; dr». J. W. de Pou», Den Hoog; J. Smol- lenbroek. Wossenoor. Overige leden von hel algemeen bestuur: K. Abmo, Amsterdam; H. A de Boer. IJmu>den: Th. Brouwer. Assen, mr. dr. J. Don- ner, Den Hoog-, J. von Eibergen, Schaorsbergen; mi. K. von Houten. Wagemngen; d». O. T. Hylkemo. Bilthoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens. Voorschoten; me vrouw J. G. Krooyeveld-Woulers, Heerhugowoord; prof. dr. G. N. lammens, Noorden; ds. F. H. londsmon, Den Hoog; H. de Mooij. Rijnsburg; prol. dr. G. C. von Niltnk, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlsfra, Ooster- lond (Zld). Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Met zeer veel interesse las ik de discussie over Vietnam. Het moet mij van het hart dat de heer D. Veenstra Dzn. een slecht debater is, maar een goede Marxkramer. De 'geschiedbe schouwing" van de heer Veenstra slaat nergens op. Is hij vergeten dat de Hitier ooit eens een pakt heeft geslo ten met Stalin? En de Russisch-Finse oorlog! Ook een staaltje van commu nistisch imperialisme. Wijlen de historicus Colenbrander zou de zinnen van de heer Veenstra afdoen met de woorden: Haastige ge volgtrekkingen naar marxistische smaak. Het lijkt nergens naar dat de heer Veenstra zijn opponent 'afstraft' door hem een fascist of nationaal- socialist te noemen. Typisch een uit drukking van een fellow-traveller: Wie niet met mij is. is een reaktio- nair of fascist. Dat de VS imperialis me bedrijven is gewoon niet waar. In Vietnam is sprake van een politië le aktie. Geen oorlog, want als het een werkelijke oorlog was. zouden Amerikaanse troepen allang zijn ge land in Noord-Vietnam. De VS steu nen en dat is hun plicht Zuid- Vietnam. Het is een zeer opmerkelijk feit dat, als er in Amsterdam 'Nixon moordenaar' wordt geschreeuwd, de zelfde Nixon in Polen wordt begroet door een mensenmenigte die vijf rijen dik staat om hem toe te juichen. Idem dito in Roemenië. Het is het goed recht van de heer Veenstra het met Hanoi te houden, ik houd mij aan Nixon. Wie werkelijk wil weten wat het communisme te bieden heeft, moet eens met vakantie naar een van die landen, waar de vrienden van Marcus Bakker er het voor het zeggen hebben. Dan zal men met eigen ogen de bittere armoede aanschouwen, de onvrijheid, de be drukte stemming van de mensen en de overvolle kerken, waar de mensen bidden om te worder verlost van de communistische slavernij. Leidschendam M. J. Kulsdom Eredoctoraat De Studentenraad van de Vrije Uni versiteit heeft geen 'persoonlijke aan val' op prof. mr. O. Notohamidjojo wlilen doen, zoals de senaat van de VU in een persbericht heeft gesugge reerd. De studentenraad heeft ook geen bezwaar tegen het eerste motief dat de senaat naar voren heeft ge bracht om prof. Notohamidjojo op 4 september een eredoctoraat te verle nen. namelijk zijn organisatorische verdiensten voor de christelijke ge meenschap in Indonesië en in het bijzonder voor de opbouw van de christelijke universiteit Satya Watja- na. De SRVU respecteert ook de per soonlijke beoordeling van de erepro- movendus door jhr. mr. Ph. Quarles van Ufford in Trouw-Kwart et van 19 augustus. Toch houdt de SRVU haar kritiek op de keus van deze ere-promovendus staande en wel om twee redenen: 1. Het besluit tot erepromotie is door de senaat genomen zonder vertegen woordigers van studenten, technisch- administratief personeel en weten schappelijke staf er in te kennen. 2. Prof. Notohamidjojo treedt in het openbaar op als een verdediger van de Nieuwe Orde van generaal Soehar- to. In een publicatie uit 1970 be schrijft prof. Notohamidjojo de komst van deze orde als de overgang van de 'staat van de willekeur naar de rechts staat'. En hij schrijft dat 'alle beslui ten erop gericht zijn de Indonesische rechtsstaat te herstellen'. Het is ech ter algemeen bekend dat deze rechts staat het land is met het grootste aantal onberechte politieke gevange nen ter wereld. Amsterdam Pol Metselaar-SRVU Van een correspondent BAARN Bij uitgeverij 'De Boeken- rij' te Baarn verschijnt eind deze maand het boek 'Prins Claus', volgens de uitgever 'de eerste volledige bio grafie' van de Prins. Het boek is van de schrijfster M. G. Schenk, die al eerder boeken over het Koninklijk Huis heeft samengesteld. Dr. W. Drees sr., schreef een voorwoord. LEEUWARDEN De boerderij met hooi en landbouwwagens van de heer G. Greydanus te Marrum is gisteren afgebrand. Het woonhuis bleef behou den. De schade wordt geschat op on geveer 100.000 gulden. met de wetgeving en daarom is er maar een antwoord: pressie op die bedrijven om hun investering te be eindigen en zo niet, het kerkelijk geld eruit halen.' De resolutie, die, zij het met de stem van bisschop Zulu uit Zuid-Afrika tegen, door de beleidsbeoordelende commissie is voorgesteld aan het cen traal comité (en inmiddels is aanvaard) komt neer op een in- tot één miljoen dollar, en een aanbeveling aan de aangeslo ten kerken. Aan de financiële com missie van de wereldraad wordt opge dragen, de bestaande aandelen te ver kopen en geen nieuwe te kopen in die maatschappijen die voorzover haar be kend rechtstreeks betrokken zijn bij investeringen in, of handel met Zuid- Afrika. Namibia (ZW-Afrika), Zim babwe (Rhodesiè), Angola, Mozambi que en Guinee-Bissao. Voorts om geen fondsen te plaatsen op banken, die rechtstreeks in deze landen opereren. Bij de aangesloten kerken, christelijke organisaties en individuele christenen buiten Zuid-Afrika wordt erop aange drongen om al hun invloed, inclusief aandeelhoudersacties, te gebruiken om maatschappijen onder druk te zetten opdat deze hun investeringen in en hun handel met deze landen slaken. Nieuwe gedachte Het eigenlijke debat van gistermorgen concentreerde zich op een amende ment van dr. E. G. Balls van de Church of Scotland, dat de kerken ook nog een alternatief wilde geven, namelijk maatschappijen onder druk te zetten in Zuid-Afrika een beleid te gaan voeren dat de interraciale socia le gerechtigheid zou bevorderen. Balls was van mening dat dit de aangeslo ten kerken, voor wie een boycot een nieuwe, revolutionaire gedachte is, ge legenheid zou geven beter met de ernst van dit vraagstuk kennis te maken. Immers, indien de maatschap pijen aan welke zulke hervormingen via hun investeringen zijn gevraagd, verklaren dat dit hen door de in Zuid-Afrika heersende wetgeving niet mogelijk is dan is er een veel overtui gender reden dan nu om op terugtrek king van deze investeringen aan te dringen en eventueel zelf zijn geld uit zulke maatschappijen terug te trekken, zei hij. Daartegenover stelde een van de pre sidenten van de wereldraad, mej. Pau line Webb: 'Indien de kerken zouden ontdekken dat hun geld werd ge bruikt voor prostitutie, dan zouden zij geen moment aarzelen om het terug te trekken. Zij zouden niet zeggen: wij willen ermee bevorderen dat die meisjes beter gehuisvest en gevoed worden en we zetten het prostitutie- bedrijf onder druk via ons geld. En toch gaat het hier om een systeem dat even immoreel en vernederend is voor de menselijke waardigheid.' Als inwoonster van een land (Enge land) dat de grootste investeerder is in Zuid-Afrika zag mej. Webb voor de kerk maar één oplossing: eruit. De zwarte bisschop Nichols uit Pitts burg (VS) kwam ook in die buurt toen hij zei: het gaat ons niét tegen de aanwezigheid van blanken of de aanwezigheid van investeringen in Zuid-Afrika, het gaat ons tegen de daardoor bevorderde politiek, die niet gesteund mag worden door enige vol geling van Jezus Christus. Hij lichtte nog eens toe welke wetten er in Zuid- Afrika allemaal bijgekomen zijn in dezelfde periode dat de Amerikaanse investeringen in. dat land stegen van 148 miljoen tot 800 miljoen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De zendingskalen der voor 1973 is uit: weer een co- produktie van de Nederlandse zen dingsraad en het centraal missie-com missariaat. Het thema voor deze maandkalender is 'Samenspel' en dat wordt uitgewerkt via ruim twintig kleurenfoto's van meer en minder ernstige samenwerkingstaferelen in Afghanistan, Bhoetan, Bolivia, China, Ghana, India, Indonesië, Iran, Mal'. (Afrika), Pakistan, Peru en Soedan; het thema komt ook aan de orde in de bijbehorende teksten, waarin gege vens van veel missionarissen en zen dingsarbeiders verwerkt zijn. Op de achterzijde van de maandpagina's staat ook een bijbelrooster. De prijs van deze zorgvuldig samengestelde en mooie (de foto's zijn heel bijzonder!) kalender Is 3,50 gebleven. Dit heeft de nodige hoofdbrekens gekost, maar men heeft dit vooral over gehad voor de minder draagkrachtigen onder de trouwe gebruikers van deze kalender. Men mag, zo vernemen we, de con stante lage prijs ook beschouwen als een stil protest tegen de inflatie! Bestellen bij: Ned. zendingsraad. Prins Hendriklaan 37, Amsterdam- Zuid. Op de foto (één van de ruim twintig van de kalender): Indiase vrouwen helpen bij de aanleg van een weg door manden met grond aan te dragen. moeten niet in hoekjes gaan staan, maar in volkomen openheid en ver- trouwen de weg gaan die Uppsala ons al heeft gewezen.' De Newyorkse acteur David Johnson stelde: 'Als we nu de indruk maken te aarzelen dan zal het voorbeeld karakter van onze actie als wereldraad zeker ontkracht worden. Het gaat er om dat wij weten wat we aanbevelen en het is de verantwoordelijk van de leden-kerken om daaruit voor hun eigen beleid hun conclusies te trek ken.' Philips Dr. Kruyswijk Grote emotionaliteit ontstond in de zitting toen de naam van bisschop Zulu, een Zuid-Afrikaan in het presi dium van de wereldraad, was ge noemd. Dr. A. Kruyswijk, voorzitter van de raad van kerken in Nederland en praeses van de gereformeerde synode, betreurde het dat het centraal Bisschop Zulu comité geen gelegenheid had gehad om van bisschop Zulu te vernemen waarom die tegen het voorstel van de commissie had gestemd. Dr. Kruys wijk vreesde dat de Zuidafrikaanse lidkerken als gevolg van deze beslis sing verboden zou worden om lid van de wereldraad te blijven zodat Zuid- Afrika nóg verder geïsoleerd zou ra ken van de rest van de wereld. Hij zei voorts dat minder investerin gen onherroepelijk zouden leiden tot nog minder kans op industrie en werkgelegenheid in de zgn. thuislan den, waardoor de voor de gezinnen fatale trekarbeid nog zou toenemen en hij vroeg zich af of er wel genoeg geluisterd wordt naar de zwarte lei ders uit zuidelijk Afrika zelf, omdat de uiteindelijke bevrijding alleen maar hun eigen werk kan zijn. Hij werd onmiddellijk hard aangeval len door kanunnik Burgess Carr uit Liberia, secretaris-generaal van de All African Council of Churches die dr. Kruyswijk verweet dat hij zich met deze opmerkingen richtte naar de apartheidspolitiek. Naar zijn weten maakte bisschop Zulu geen bez—aar tegen de resolutie zolang hij de dis cussies in de beoordelingscommissie meemaakte. (Later werd overigens door de voorzitter van deze commissie bevestigd, dat bisschop Zulu vóór zijn vertrek op afgelopen zondag een briefje bij de commissie had laten bezorgen, waarop stond dat hij zijn tegenstem geregistreerd wilde heb ben). Mej. Janet Wesongo uit Oeganda uitte haar verontrusting dat er blijkbaar gelobbied werd om de kracht van de voorgestelde actie van de wereldraad te ontnemen en zij riep uit: 'Wij De ongeveer vijftien aanhangers van het (verworpen) amendement om de investerende bedrijven ook een kans te geven op een beleid gericht op verandering in Zuid-Afrika verklaar den allen nadrukkelijk hetzelfde doel te hebben als het onderhavige voor stel. En dat rapporteerde ook de fi nanciële commissie, die echter even eens haar reserves uitsprak ten op zichte van de gevolgde taktiek. 'De verkoop van het kleine pakket aande len van de wereldraad zou wel eens niet zo'n betekenis kunnen hebben als sommigen schijnen te verwachten', al dus de Engelse graaf van March, voor zitter van de financiële commissie. Hij stelde met nadruk dat aandeel houders-acties ten behoeve van een ander bedrijfsbeleid in Zuid-Afrika door de wereldraad nog niet en door de leden-kerken bijna nog niet gepro beerd zijn. Het is volgens hem moei lijker en kostbaarder maar het zal waarschijnlijk méér effect hebben. Het management van zo'n bedrijf zal nu alleen maar opgelucht zijn dat zo'n lastige aandeelhouder zich uit het besluitvormingsproces terugtrekt, aldus Lord March. 'Verkoop is de makkelijkste uitweg en draagt er wei nig toe bij dat de bedrijfsleiding en andere investeerders wakker schrik ken van hun betrokkenheid bij het versterken van onderdrukkende regi mes.' Namens de commissie voor het pro gramma tot bestrijding van het racis me zei echter ds. R. J. v. d. Veen dat er inmiddels in het Utrechts congres gebouw al een vertegenwoordiger van een groot multinationaal bedrijf met belangen in Zuid-Afrika is komen pra ten om gedelegeerden tot andere ge dachten te brengen. Hij doelde daar mee op de aanwezigheid van een func tionaris van Philips, naar later bleek. 'Daaraan kunt u zien dat het wel belangrijk is wat we u voorstellen', aldus ds. Van der Veen onder applaus. Wat men allemaal ontdekt als men hier eenmaal mee begint werd duide lijk uit een interventie van de Kongo lese jongeren-afgevaardigde Tsoubalo- ko. Hij zat 's avonds voor het slapen gaan nog even lekker op de rand van zijn bed in zijn hotelkamer in Holi- day-Inn een prospectus van dit im mense hotel-bedrijf door te bladeren. In het Algemeen Doopsgezind Weekblad heeft ds Sj. Vooistra uit Middelburg dit redationeel com mentaar: Sommige modewoorden worden uit de nood geboren. Hebben we onze mond niet vol van gepraat .over solidariteit, omdat we weten hoe we solidair moeten zijn, en met wie, maar niet willen? Juist dit notbreken van daadwerkelijke solidariteit is er de oorzaak van dat we alsmaar praten en nog eens praten over solidariteit. Zo doen we ook alle moeite om 'konkreet' te zijn Een ander modewoord uit de zelfde nood geboren. Ook al een bewijs van armoede om duidelijk te kunnen maken wat we bedoelen. Iedere preek zit kunnen maken wat web edoelen. Iedere preek zit er vol van. De predikant zweet en slooft zich uit om het evangelie 'handen en voeten' te geven, maar in werkelijkheid legt hij een rookgordijn van woorden bij zijn poging het Woord Gods konkreet te maken. Het Woord moet het doen, plegen we dan te zeggen en we berusten als het Woord ons niets meer doet, vergetend dat het toch de bedoeling is dat we ons laten gezeggen en het daarna zelf moeten doen We blijven echter in de verbale milieuvervuiling zitten: spelen leentjebuur Dij sociologen en psychologen om de konkrete mense lijke situatie te analyseren, zodat het zaad van hel evangelie goed terecht zal komen en vrucht zal dragen. Ondanks al het hermeneutisch en ander geploetei blijft het evenwel aan het laatste ont breken. Voor ons doopsgezinden is het des te pijnlijker als we in eigen kring steeds meer horen dat we konkreter moeten worden. Het is een teken aan de wand dat zegt dat we geen daad-christenen meer zijn, waarop we ons toch steeds weer met historische bewijsplaatsen beroemen. We hoeven ook niet letterlijk op het dak van ons huis te klimmen om het evangelie van de daken te verkondigen, zoals sommige van onze voorvade ren hebben gedaan. Maar het is wel eeti typerend voorbeeld voor een geloof dat niet voor de radikale opdracht van het evangelie terugschrikt Bergrede-christenen hebben we ons genoemd van wege onze daadwerkelijke gehoorzaamheid aan de eisen van het evangelie in ons dagelijks leven IJlt de kerkbladen Het lijkt wel dat er althans hier een groep van uitermate genuanceerde denkers, beschouwelijke lieden en het-zal-mijn-tijd-wel-uitdlenen-gelovigen is overgebleven. Er resten ons verschillende opgaven om onze broederschap weer handen en voeten te geven, weer zichtbaar te maken, weer (laten we het nog één keer gebruiken) konkreet te maken. We zullen o.a. dringend de vraag moeten stellen naar de grenzen van de eemeente en daarmee van het doopsgezind christen-zijn. Dan kan het wel eens blijken dat onze veelgeprezen persoonlijke belijde nis op mondige leeftijd woorden en alleen maar woorden zijn gebleken zonder de konsekwenties die de woorden van Jezus inhouden: 'Wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; wie echter zijn leven verliezen wil om mijnentwil, dia zal het behouden.' Dan zullen er grenzen vallen dwars door onze gelederen en nieuwe grenzen ontstaan waarbinnen vele buitenstaanders' een feiguurlijk maar vooral letterlijk onderdak kunnen vinden. En om die 'buitenstaanders' gaat het als we spreken van Christus wil: 'Wat u gedaan heeft aan de gering ste van mijn broeders, dat heeft u mij gedaan.' Voor de Purmerendse interkerkelijke publikatie Over en weer schreef de hervormde psycholoog en jeugdwerkkenner drs. G. C. de Haas voer 'het andere geloof van de jeugd'. Daaruit de volgende fragmenten: 'Inmiddels heeft zich een nieuwe verontrusting voorgedaan in de kerken. Die werd veroorzaakt door de snel groeiende populariteit van Jezus bij de jeugd; niet binnen maar buiten de kerk. Dit brengt verwarring teweeg. In het geval van de toenemende onkerkelijkheid van de jeugd konden de ouderen nog denken, dat zij tenminste nog het rechte geloof hadden weten te bewaren, en dat de jeugd misschien ook wel weer tot het inzicht zou komen, dat ze eigenlijk bij de kerk hoort. Maar bij de buitenkerkelijke Jezusbeweging blijkt, dat de jeugd de kerk helemaal niet meer nodig heeft om tot geloof te komen. En zo Iets snijdt veel dieper. Niet alleen de Jezusbeweging, die wel heel be kend is geworden, maar op zichzelf niet erg groot en omvangrijk is, maar de hele jeugdcultuur en jeugdsubcultuur hebben van Jezus hun nieuwe held gemaakt Hij is 'in'. De pop-opera 'Jesus Christ Superstar' is van John Lennon van de Beatles en niet van Billy Graham. Al een paar jaar geleden werd ik door brave ouders en dominees gevraagd, of men in Fantasio en Paradi- so we) eens van Christus hoorde. Ik heb steevast geantwoord: 'Gaat u maar eens kijken, dan zult u wat beleven.' Maar dat deden ze natuurlijk niet VERWARRING In de korte preek die dr. E. Cai Blake jl. zondag in Amsterdam li sprak hij naar aanleiding van Woord van God tot Jeremia: Zie, leg mijn woorden in uw mond. zal u bekend zijn dat Jeremia bez? tegen zijn profetenroeping maakte grond van zijn jeugd. De Heer h hem daarover heen door hem te gen dat Hij het is die achter staat Hij gaat niet alleen. In t uitlegging van deze woorden sprak Blake over de vrede, de troost e: bemoediging die dc woorden Gods geven, maar tegelijkertijd vroeg onze indringende aandacht voor ander aspect van de woorden G nl. dat ze ook de bedoeling hel om ons 'to disturb,' in verwarrin brengen. Ze bedoelen ons leven n en misschien wel allereerst over ie gooien. De woorden van God I' wen niet voort op een gunstige s t tie in ons bestaan, maar willen een omwenteling een ommekeer11 weeg brengen zodat wij andere 1 sen worden. In die typisch angels 1 sche preekwijze kwam deze gedi c onvergetelijk voor ont te staan. waardig dat ik juist gisteren self over die moderne schrijvers met visie op de werkelijkheid. Zij ziei werkelijkheid als een chaotische, verwarde. Heeft de kerk dan anders te zeggen dan dat oo woorden Gods ons nog eens k verwarren? Die vraag heeft b genoeg. Velen aarzelen hier. gaan zij dan teveel uit van een tie waarin mensen misschien al de verwarring heen zijn. En gen ons daarbij meteen af: wie dat mei enige absoluutheid zegge ben al door de chao: heen? hij dan, alleen voor zich, verl dat die woorden alleen maar sp van vrede en troost. Hebben wl altijd weer nodig d?t wij ve worden in de loop van onze ten, in de crisis worden gebracl aanzien van wat we gewend denken en te besluiten? Is er nie heilzame verwarring, die tegelijk onze ogen openmaakt voor wat kelijk vrede en troost is, vooi menselijk geslacht? Ds. R. J. van der Veen (In Holiday Inn worden gedelegeer den van de wereldraad tegen geredu ceerde prijzen gehuisvest). Wie schetst zijn schrik toen hij achterin het boekje de enorme belangen aan trof welke Holiday Inn in de repu bliek van Vorster heeft? Hij conclu deerde er zelf maar vast uit: We have to go a long, long way. Zonder verdere discussie had het cen traal comité de aanbeveling al aan vaard om het fonds tot bestrijding van het racisme te vergroten van een half tot één miljoen dollar. UTRECHT De wereldraad van Ker ken iS.de Afrikaanse Nationale raad in Rhodesië (Zimbabwe) bijgevallen in haar oproep tot een nationale con ventie om een rechtvaardige, eervolle en democratische regeling in Rhode sië te bewerkstelligen. Hij dringt er opnieuw bij de Britse regering op aan haar blijvende verantwoordelijkheid voor dit gebied aan zich te houden totdat volledige politieke rechten voor alle bevolkingsgroepen in. Rhodesië zijn bereikt. Leden-kerken worden opgeroepen hun regeringen te overtuigen van de nood zaak van doelmatiger economische sancties tegen het huidige Rhodesi- sche regiem zolang als het systeem van rasdiscriminatie daar voortduurt. De actie van de Britse raad van kerken, die zijn regering blijft bezwe ren om de sancties te handhaven en staatkundige erkenning te blijven wei geren, wordt aanbevolen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Kethel: J. Moi Noordlaren; te Laren en te malsen: I. Kandel, kand. te Bun Ridderkerk (buit wijkgem. in ding): Th. A. C. van Drunen te burg. Aangenomen: naar Curagao 1 werkzaamheden) R. F. Snow te 'j togenbosch. Bedankt: voor Groningen- pred.): R. Pomp te Beilen; voos* G. H. van Kooten te Delft;,' Oosterbeek-Wolfheze: W. Radst^ Rotterdam. GEREF. KERKEN Beroepen: te Groningen-Z.: B. te Appingedam. Aangenomen: de benoeming tc •medewerker theol. fac aan de Amsterdam: J. Helderman, te Curagao, die bereid is 's zond (r kerken te dienen. Adres per 1 Amperestraat 46, te Badhoevedi GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Eemdijk: E. J. I huis te Lemele. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Drachten: N. W. 5 der te Goes; te Haarlem: A. Br^o tc- Rijssen; te Klaaswaal: L. 7 Beekbergen. Bedankt: voor Leerdam: W. main te Grand Rapid3. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Nieuwe kand. R. Hol te Apeldoorn, J'° dankte voor Zaandam. rd Gesprekken met eenzamen, dot Leen van Ginkel uitg. Zomer ning, Wageningen; prijs 9,50) Wika Leen van Ginkel is vosJer. radioluisteraars een goede, zeia; trouwde bekende. Uit de vele 1 die hij regelmatig ontvangt 9* een aantal, die allemaal tot hel eenzaamheid zijn terug te voer K- In achttien hoofdstukjes, v tj over 109 bladzijden, stelt hij den eerst vanuit authentieke briei probleem en tracht daar dan "j® tier mee bezig te zijn. i Een uiterst delicate bezigheid jjjii voor allerlei problemen, zoal ,r£ echtpaar zonder kinderen, 1 e, met kinderen, lichamelijk goh: lini te gescheiden mensen, oud ge'^j enz. .drie hooguit vijf pocketbla um beschikbaar hebt en dan bo' 'n'c van geval tot geval korte bijbe ten geactualiseerd wilt laten d erï ken. Dit alles in aanmefking g lrel mag het als een compliment schrijven worden beschouwd ers| zich aan oppervlakkigheid het jW( nen ontworstelen. Maar verd ie een aantal evangelisch geïnsi kanttekeningen bij elk problee uw het bij deze opzet niet. Het li I oppervlakkig om daarover op terflap te verklaren, 'dat velt moed en troost uit zullen putt RECTIFICATIE E( De bij de uitgeverij G. A. v schot vertaling Het Land fdit waaraan wij in onze coura ms maandag uitvoerige aandacht ek< den, kost twee gulden meer He hadden gemeld. De prijs bedr melijk ƒ12,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2