Veel problemen en
weinig jongeren
op ontmoetingsdag
Oecumenische zondag
Nederland - Indonesië
Zevenhonderd jaar
kaasstad Gouda
Geref. bijbelstichting
gaat zelf bijbels drukken
Voorbereiding
synodedebat
over homofilie
Dr. Meijering wordt
hoofd 'Centrum '45'
Beroepings?
werk
vandaag
Popconcert van DSB
in aula van th
Blijetijds
Gereedschap
Thuiskomstfestival
werd succes
Ex-librisexpositie
Finland op de
Westland nromotion
Wijnfeest in
De Winmolen
Franse charme in
Waalse kerk
Delftse Floriade-
irzending met
enud bekroond
TROUWKWARTET MAANDAG 21 AUGUSTUS 1972
KERK/REGIO
K2
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De vergaderzaal van het Centraal Comité van de wereldraad in het congresgebouw in
Utrecht zat zaterdag stampvol Nederlanders. De landelijke bijeenkomst die door de raad van kerken
was belegd werd bijgewoond door elfhonderd personen.
Zij hebben In oecumenisch opzicht
het volle pond gehad: toespraken van
dr. Eugene C. Blake en dr. M. M.
Thomas, mogelijkheden voor discussie
met vertegenwoordigers van kerken
ln andere werelddelen, onderlinge uit
wisseling van ervaringen, een menigte
stands in de hal waar de lunch werd
gebruikt, gemeenschappelijke zang,
een fragment van de musical Godspell
en tenslotte een avondmaalviering.
Maar er waren twee ontdekkingen die
niet zo bemoedigend aandeden: de
problemen die door een rij sprekers
uit de zaal namens oecumenische
raden en gesprekskringen werden
opgeworpen waren vele en de jon
geren schitterden door afwezigheid.
Hoe lang overigens zo'n ontmoeting
van het 'grondvlak' op zich heeft
laten wachten, bleek wel uit het vol
gepropte programma men had er
eigenlijk een week voor moeten ne
men.
Interessant en waarschijnlijk ook
leerrijk voor synodes was wat dr.
Lukas (vertaald door ds. C. M. de
Vries) ten beste gaf over het thema
van het centraal comité: 'verplicht tot
gemeenschap' of: 'conciliariteit'. Hij
nam Handelingen 15 erbij, waarin in
de jonge kerk problemen ontstaan
omdat volgens vooraanstaande man
nen in de gemeente de mensen eerst
besneden moeten worden. Er dreigt
een polarisatie met mensen die nu
omschreven zouden worden als con
servatieve fundamentalisten. De apos
telen organiseren een discussie over
het vraagstuk: het concilie van Jeru
zalem. Daar vertellen de apostelen,
wier beleid aangevallen is van het
werk van de Heilige Geest. En dan
staat er: toen zweeg de hele gemeente.
In het conciliair proces is zo'n perio
de van zwijgen heel belangrijk. Er
moet niet meteen 'ja. maar' geroepen
worden. We moeten eerst aandachtig
naar elkaar luisteren. De Jeruzalemse
discussie eindigt met iets dat tegen
woordig blijkbaar een slechte klank
heeft: een compromis. Men was het
nog helemaal niet eens geworden,
men men wist: wij moeten samen
verder gaan. En een afspraak schiep
de voorwaarde om samen te blijven.
Dit beschouwt dr. Vischer als een
klassiek model van conciliariteit.
Hulpbehoevend
Prof. dr. H. Berkhof constateerde dat
deze bijeenkomst niets triomfantelijks
heeft, het is veel meer 'een bij elkaar
schuilen met onze teleurstellingen en
onzekerheden onder de paraplu van
de machtige wereldraad. Maar ook die
wereldraad is hulpbehoevend want die
hangt af van wat er leeft in de
kerken'. Deze hulpbehoevendheid kan
ook beloften inhouden, immers we
leren weer zeggen met de woorden
van onze liturgie: Onze hulp is in de
Naam des Heren.
Prof. Berkhof vergeleek de opbloei
van de oecumenische beweging in de
zestiger jaren die vooral in gang
werd gezet door het Vaticaans concilie
met de terugslag na het begin van
de zeventiger jaren. 'Om het maar
eens op zijn Hollands te zeggen: de
geestelijkheid nam de hele business
over'. De jongeren zeiden: voor ons
hoeft het niet. Eenheid van de kerken
betekent sterker worden van de kerk
als stuk van de gevestigde orde. En
rechts in de kerk vond het doodge-
vaarlijk, 'van Urk tot aan Roermond
toe'. De gemeenten zijn blijven zitten
waar ze zaten.
Toch is er een nieuwe situatie ont
staan. De kerken lijken in hun ondui
delijkheid allemaal op elkaar. Ze
hebben allemaal richtingen en ook
die richtingen lijken weer op elkaar.
En die richtingen zijn sterk gepolari
seerd. Het kon wel eens zijn dat de
taak van de oecumenische beweging
nu is: "Verzamelen blazen voor het
verstrooide volk van God dat bezig is
elkaar af te schrijven'. De trefwoor
den waaronder de twee polen zijn
samen te vatten zijn 'geborgenheid' in
de kerk en 'verantwoordelijkheid' van
de kerk. Maar dat hoort in de kerk
van Christus bij elkaar, Paulus ge
bruikt voor vermaning en troost het
zelfde woord. Aldus prof. Berkhof.
Geen republiek
Uit de opmerkingen uit de zaal bleek
overigens dat men met polarisatie
misschien nog wel leven kan maar dat
het moeilijker is om ermee verder te
komen. In het veld van actie wordt
nog vaak te weinig duidelijk dat het
om Gods wereld gaat ('wij zullen van
Gods koninkrijk nooit een republiek
kunnen maken') maar een van de
weinige jongeren in de zaal was na
alle voorgaande situatietekeningen
telergesteld omdat zij nergens iets
van concrete acties ten behoeve van
achtergestelden in de maatschappij
had gemerkt.
Misschien gaven de drie minuten die
elke spreker had ook te weinig ruim
te om daar dieper op in te gaan. Een
spreker uit Geertruidenberg vertelde
dat men bij dergelijke acties gewoon
opging in wat anderen al bezig waren
te doen, dat men als vanzelfsprekend
verschillende kerken bezocht en deze
beschouwde als modaliteiten van de
éne kerk.
Vorm van werken
Uit het forum noteerden we verder de
opmerking van mevrouw L. Kuylman-
Hoekendijk. dat de oecumene heel
gauw een ongemakkelijk iets wordt,
zolang men haar als doel op zich
beschouwt, maar dat zij wel in de
vorm voorziet waarin allerlei heel
voor de hand liggende dingen kunnen
worden gedaan. Bijvoorbeeld met de
godsdienstige opvoeding moet men sa
men bezig zijn, dat is zeer verhel
derend.
Ook de huidige moeilijkheden in de
Nederlandse r.k. kerkprovincie kwa
men nog even aan de orde, toen prof.
Berkhof constateerde: 'We zijn geluk
kig zover met elkaar gekomen, dat
we niet roepen: zie je wel?, maar dat
we er allemaal over in de put zitten.
En als dan dip pastorale raad van de
katholieken niet kan doorgaan laten
we dan nu vast met hen gaan denken
over een pastoraal concilie in de wij
dere vorm, dat we samen gaan doen'.
Daarop volgde epn luid applaus.
De raad van kerken heeft inmiddels
een 'conferentie van alle Nederlandse
kerken' voor 1974 aangekondigd, voor
te bereiden in een groot aantal regio
nale bijeenkomsten.
De voorzitter van het centraal comité
dr. M. M. Thomas, kreeg van de
forumvoorzitter dr. H. M. de Lange
de vraag of de kerken van de derde
wereld zouden kunnen bijdragen aan
de ontwaking van de christenen in
het westen voor de mondiale politieke
'verantwoordelijkheid die dezen heb
ben, bijvoorbeeld door het sturen van
eigen mensen.
Dr. Thomas zei dat dit in de wereld
raad reeds lang een belangrijk on
derwerp is: 'het oecumenisch uitwisse-
*i van personeel', maar dat er nu
nog veel afhankelijkheidsrelaties be
staan. 'Daardoor loopt u het gevaar de
dialoog aan te gaan met mensen die
naar uw beeld en gelijkenis hebt
geschapen en dat is geen dialoog'.
Ook de toekomstige secretaris-gene
raal van de wereldraad, dr. Philip
Potter, meent dat de kerken in de
derde wereld eerst nog meer zichzelf
moeten kunnen worden voordat zij
zendelingen naar hel noorden kunnen
sturen.
Onder grote belangstelling zongen leden van de Jezits-beweging hun
liederen voor de deelnemers aan en de bezoekers van het centraal
comité van de Wereldraad van Kerken in Utrecht.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De gereformeerde bijbelstichting (GBS) hoopt volgend
jaar de bijbel in de Statenvertaling te kunnen uitgeven. Met het
zetten is al een begin gemaakt. Dit deelde de voorzitter van dit jonge
bijbelgenootschap in de rechterflank van de gereformeerde gezindte,
ds. J. van Haaren uit Amersfoort, mee op de toogdag in Tivoli,
Utrecht, die circa twaalfhonderd belangstellenden trok.
De Statenvertaling wordt nog steeds
gebruikt in de gerefonmeerde-bondsge-
meenten in de hervormde kerk. de
gereformeerde gemeenten, de oud-ge-
rcformeerde gemeenten en in sommi
ge christelijke gereformeerde kerken.
Het is ook in deze gemeenten, dat ia
1965 de gereformeerde bijbelstichting
werd opgericht. De nieuwe uitgaaf
van de Statenvertaling is gebaseerd
op een nauwgezet onderzoek aan de
hand van de beste editie uit de zeven
linde eeuw. De biihel zal verschiinen
in H'ish''be1 formaat in Hvee uitroe-
rin"pr>: a'l^en bet n'"ïe pn n'filiw-
we testament, en de andere met de
n^almen pn formulieren. Het liet in
de bedoeling, later ook bijbels in
klein formaat te drukken, voor ge
bruik op scholen, en zg. dames- en
herenzakbijbels.
Kan niet meer
'Vaak wordt ons get raaed; waarom
kunt ge niet samenwerken met het
Nederlands bijbelgenootschap? Dat
drukt toch ook de Statenvertaling?
Dal kunnen wp niel mDOr\ a'dus ds.
Van Haaren. die als bezwaren op
noemde, dat liet NBG ook andere
vertalingen uitgeeft, die beslist geen
recht doen aan de oorspronkeltike
tekst, en ook geschriften, die het
Schriftgezag ondermijnen, terwijl hét
door zijn samenwerking met Rome
meewerkt aan de verbreiding van een
valse oecumene.
Ds. Van Haaren sprak Overigens de
hoop uit, dat het alsnog' mogelijk zou
zijn, overeenstemming te bereiken
met de predikantencommissie, die in
opdracht van het NEG bezig is met
een taalkundige revisie van de Staten
vertaling, 'al hoeft u niet bevreesd te
zijn, dat dit dan zal zijn ten koste van
ons principe. Wij willen niets nieuwj.
Wij komen niet met een heel nieuwe
bijbel. U houdt gewoon uw bijbel, die
u gewend bent. Alleen hebben we
enkele fouten gecorrigeerd aan de
hand van de editie van 1657.'
Drievoudig snoer
Verdere sprekers op deze dag warei:
ds. E. du Marchie van Voort buy-on,
oud-gereformeerd predikant te Urk,
die de nieuwe psalmberijming veroor
deelde en die de Statenvertaling, de
berijming van Datheen en die van
1773 een drievoudig snoer noemde,
dat niet haast verbroken zal worden:
reverend T. Shaw, die de groeten
overbracht van de Trinitarian Bi' le
Society in Engeland, waarmee de GBS
samenwerkt, en die vorig jaar meer
dan twee miljoen bijbels en bijbelge
deelten vprspreidde ui meer dan 120
landen: ds. D. Slagboom, christelijk
gereformeerd predikant le Baren-
dreclit; ds. F. Mallan te Vlaardingen
van de gereformeerde gemeenten in
Nederland: ds. J. van der Haar, her
vormd predikant te Houten, en ds. P.
Blok van de gereformeerde gemeente
te Dirksland.
De collecte bracht 's morgens 8165 en
's'middags 6253 gulden op
Van een onzer verslaggevers
OEGSTGEEST Het oecumenisch
vormingscentrum Oud-Poelgeest heeft
besloten om ter voorbereiding van de
behandeling van het rapport 'Over
mensen die homofiel zijn' in de gere
formeerde synode in het komende
najaar, dit jaSr een aantal anderhalve
dag-conferenties te houden voor
ambtsdragers, met name ouderlingen
en diakenen uit de Randstad, over dit
onderwerp. De eerstvolgende confe
rentie is op 8 en 9 september. Ook de
echtgenoten van de deelnemers zijn
daarbij welkom. Op dinsdag 19 sep
tember wordt een dergelijk gesprek
belegd voor predikanten. Er wordt
aan meegewerkt door de predikanten
A. J. R. Brussaard te Den Haag-
Loosduinen, en H. Wijmans van het
Nat. Prot. Centrum voor Geestelijke
Volksgezondheid.
Van een verslaggever
DEN HAAG 'Centrum '45' heeft
per 1 oktober dr. W. L. Meijering, die
ontslag heeft gevraagd uit zijn functie
van inspecteur voor de geestelijke
volksgezondheid voor Noord Holland
en Utrecht, aangesteld tot directeur.
Centrum '45 (Centrum voor medisch-
psychologische begeleiding van ver-
zets- en oorlogsslachtoffers) is de
nieuwe naam voor de Stichting cen
trum Post-concentratiekampsyndroom.
syndroom.
Dr. Meijering, geboren in 1914, was
van 1940 tot 1947 huisarts in de
Achterhoek. Na zijn specialisatie tot
zenuwarts was hij van 1953 tot 1959
chef van het. militair neurose hospi
taal te Austerlitz, waarna hij in
dienst trad bij de inspectie voor de
geestelijke volksgezondheid.
In 1955 promoveerde hij op het proef
schrift: gemeenschapspsychotherapie.
GEREFORMEERDE KERKEN
Benoemd: tot bijstand i.h. pastoraat te
Heerde, dhr. H. A. F. M. Bosscha te
Kampen, die deze benoeming heeft
aangenomen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen: naar Blija-Holwerd.
kand. F. H. Lameris te Kampen, die
bedankte voor Korhorn c.a., Houwer
zijl Noordbergum, Gorinchem c.a. en
voor Zaamslag.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Apeldoorn, P. Blok te
Dirksland.
Bedankt: voor Cioux Center (USA),
D. Hakkenberg te Dordrecht.
BAPTISTENGEMEENTEN
Beroepen: te Leiden, G. van Mameren
te Malmery (Belg.), die dit beroep
heeft aangenomen.
REMONSTR. BROEDERSCHAP
Aangenomen: naar Oosterbeek, in
comb, met afd. Wageningen Ned.
Prot. Bond. B. A. Koek, voorganger
afd. Schiedam-Vlaardingen NPB.
VERDORVEN
De inleiding op het zondvloedverhaal
(Genesis 6, 5-8) sprak reeds in absolu
te termen over de boosheid die op
aarde heerste. Er was sprake van
grote boosheid, te allen tijd en
alleen maar boos. De tweede of de
derde inleiding op het verhaal hoe
goed dienen wij te weten dat Gods
ingrijpen waarlijk niet voor niets was
borduurt daarop verder. Er is
weliswaar een man, Noach, van wie
gezegd wordt dat hij rechtvaardig en
onberispelijk is en dat hij wandelt
met God, maar opnieuw wordt tot
drie keer toe de situatie bijzonder
deplorabel getekend. Hier keert het
woord 'verdorven' telkens terug. De
aarde was verdorven en vol gewelde
narij. De uitdrukking 'verdorven
voor Gods aangezicht' betekent dat de
aarde onbruikbaar geworden is, niet
meer aan z'n doel. aarde Gods te zijn,
beantwoord. In die wereld van on
recht en geweld is Noach, volgens 2
Petrus, de prediker der gerechtigheid.
Men kan in deze week nog al eens
geluiden horen van: heeft de Wereld
raad van Kerken niets anders tt
doen dan zich bezig te houden met
allerlei wereldse zaken waartegen zo
nodig geprotesteerd moet worden?
Het is echter duidelijk dat de Wereld
raad daarmee in de weg van Noacli
is. Moeilijk kan ontkend worden dat
ook deze wereld in vele opzichten
verdorven is. Zijn weg op aarde ver
derven (vers 12) betekent een verder
felijke weg inslaan. Prof. Van Selms
schrijft in zijn commentaar op Gene
sis: curieus, dat zelfs in onze tijd
nog door sommigen aan de kerk het
recht wordt ontzegd om tegen onrecht
te protesteren'. Bij het woord verdor
ven schrijft hij: 'men kan aan een
verrottingsproces denken en dus aan
verdorven en corrupte toestanden id
de samenleving'. Geen wonder dat d«
Wereldraad dan protesteert. Wanneet
zij dat niet deed zou ook zij haar wei
op de aarde verderven. Het heil, all
inhoud van het evangelie heeft eeri
keerzijde, nl. die van het gericht. Wie
dit gericht verzwijgt zou terecht kun
nen komen bij de valse profeten die
maar roepen vrede, vrede. Maar het ii
geen vrede! Op die weg heeft deze
Wereldraad ons meeleven en meebid
den meer dan nodig.
DELFT Ter gelegenheid van he
15e lustrum van de Delftsche Studen
ten Bond wordt donderdagavond 2'
augustus om acht uur in de aula val
de TH een popconcert gegeven. Mede
werking verlenen Dizzy Man's Band
Drama, Ekseption en Bolland Bol
land. Kaarten zijn verkrijgbaar bij dl
VVV te Delft (Markt 85) en Sociëtef
Tyche (Oude Delft 123).
(Advertentie!
Dr Simatupang: 'Uniek moment'
Vraag de DHZ-brochure aan bij
Nooitgedagt, Postbus 1Mist.
De Congreszaal van het Leger des
Heils aan de Prinsegracht was zater
dagavond vier en een half uur achter
een zonder pauze! centrum van
krachtig klinkende muzikale getuige
nis. Daarvoor zorgde het Europa Mu
ziekkorps. dat hier een succesvolle
toernee door België. Duitsland, Zwit
serland. Frankrijk en Nederland be
sloot. Envoy I. K. Schrale was als
verantwoordelijk toerneeleider terecht
een beetje trots, dat het allemaal zo
goed was gegaan. Eigenlijk is dat niet
te verwonderen, gehoord de even fris
se als vakkundige aanpak van interna
tionale blaasmuziek en van speciaal
voor jonge meisjesstemmen geschre
ven liederen. De uitvoerenden beston
den uit jeugdige, aktiève heilsoldaten
van 16 tot 25 jaar. waarmede Kapel
meester B. Schut uit Haarlem uitste
kend overweg kon. Deze jongelui of
ferden vakantie en reisgeld om mee
te kunnen doen en het hoorbaar re
sultaat was dan ook van begin tot
eind enthousiast en op oergezonde
manier religieus geëngageerd. Preten
tieloze, maar daarom des te directer
aankomende getuigenissen wisselden
af met uitstekende instrumentale soli.
Onder deze laatste bekende cornetmu-
ziek en een Etude van Chopin door
de Belgische pianist-begeleider Pierre
de Bock. Dat het ritme, dat muzikaal
zo stevig in de hand bleef, ook door
jonge meisjes plastisch zichtbaar werd
gemaakt, is tegenwoordig een must,
Maar een heel goede!
F.D.
VOORBURG Van 2 september tot
en met 1 oktober zal in het museum
Swaensteijn, Herenstraat 101 te Voor
burg- een tentoonstelling worden ge
houden gewijd aan 'Exlibris en Gele-
genheidsgrafiek'.
Geëxposeerd wordt grafiek van deze
eeuw uit Nederland. Duitsland. Enge
land, Frankrijk en de Oost-Europese
landen.
De tentoonstelling is te bezichtigen
op dinsdag, donderdag, zaterdag en
zondag van 14-17 uur en op donderdag
van 20-22 uur.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM 'Het is voor mij een ontroerend ogenblik u toe te
mogen spreken ais broeders en zusters in uw gastvrij land'. Zo begon
dr. Simatupang, praeses van de Indonesische Raad van Kerken en
lid van het centrale comité van dc Wereldraad die in Utrecht ver
gadert, zijn groet aan Nederlandse en Indonesische gelovigen in een
stampvolle Laurenskerk. Tijdens deze Oecumenische Zondag met
een uitgebreid programma, stond de relatie tussen Indonesië en Ne
derland centraal.
'Ik ben ontroerd omdat het een uniek
moment is. Wij zijn ons er allen van
bewust dat er gedurende de geschie
denis een zekere bepaalde verhouding
tussen deze landen bestaat. Persoon
lijk ben ik er bij betrokken gewest.
Ik heb er in 1949 aan mogen meewer-
kn vrede en een nieuwe verhouding
te scheppen. Het is mij een vreugde u
te mogen toespreken namens de ker
ken in Indonesië. In het bewustzijn
dat de ganse mensheid samen verant
woordelijk is voor de toekomst en de
liefde tot God. Wij zijn geroepen door
God om de liefde tot Christus te
demonstreren. Tesamen zijn wij de
kerk van Christus in en door deze
wereld. Wij zijn geroepen elkaar te
dienen. Zodat de liefde van God voor
de wereld duidelijker zal zijn'.
De deken van Rotterdam. A. J. van
Oosterom zei tijdens de verwelkoming
en zegenbede: 'We Worden Stefeds op
nieuw geïnspireerd waarbij de wegen
anders zijn dan tien of vijftien jaar
geleden'. Verder hoopté hij dat de te
behandelen vraagstukken de geest on
zer horizon erdoor zal worden ver
breed. Dr. G. S. We6terouen van Mee-
teren, remonstrants gereformeerd pre
dikante las voor uit Jesaja 56.
Haar tweede lezing: Efezen 3: 1421
werd in het Indonesisch herhaald
door J. Soenjata uit de nieuwe verta
ling die mogelijk is gemaakt door een
gezamelijke actie van de Rotterdamse
kerken die 87.000.- gulden opbracht.
DYNAMIEK
'De belhamels hebben altijd voor de
kerkvernieuwing gezorgd' meende In-
donesië-secretaris ds P. Bons van het
zendingsbureau Oegstgeest. 'Met de
dynamiek en het bezield zijn van
Gods Geest. Paulus heeft gezegd:
'Christus Zelf komt in ons'. Als er
iemand onbevooroordeeld is, dan is het
Christus. Hij voert ons binnen op alle
terreinen waarop Hij zich al eeuwig
begeeft'. Overigens meende ds. Bons
dat de huidige discussie over het
zogenaamde 'horizontale' of 'verticale'
vruchteloos is. Alleen Christus is het
centrum van het persoonlijke leven.
'Wat doe je als enkeling. Het belang
van de wij^e wereld kunnen we al
leen aan als we van God kracht
krijgen en met alle andere christenen
samenwerken'.
Ds. A. J. Hoorn ging. voorafgaande
aan de zegening nog in op de actuali
teit. Hij zei: 'Laat ons bidden, in het
bijzonder voor de Turkse gastarbei
ders en de gediscrimineerden waarbij
wij wegen moeten vinden, om deze
mensen op te nemen'.
VIDEO
Aansluitend bekeken vele belangstel
lenden via drie schermen naar kleur
rijke dia's. Vereeuwigd door Hans
Samson tijdens een reis door Indone
sië. Hij werd gedurende zijn twee
maanden lange zwerftochten vergezëld
door ds. 'Ype Schaaf. De kleurrijke
show is afgestemd op godsdienstige
filosofieën in Indonesië. De suggestie
ve beelden met tekst van ds Schaaf
vroegen aandacht voor het scheppings
verhaal. Voorzien van indrukwekkende
decors in de archipel die als het ware
voor het oprapen lagen.
Hoe de bewoners van het eilandenrijk
strijden voor een menswaardig be
staan werd mede geprojecteerd. Te
vens werd de vraag hoe Indonesiërs
het thema leven en dood behandelen
beantwoord. De door Samson bedien
de camara knipte ook objecten uit de
christelijke kerken van het leven en
de begeleidende kwesties in dit enor
me gebied met verschillende religies.
Dr. Simatupang hield 's middags een
inleiding over de ontwikkeling van de
kerk in het bijzonder in Indonesië.
De modernisering, de eigen vormen,
emancipatie, de eigen cultuur en de
realiteit van het christendom. Naar
aanleiding daarvan volgde er een dis
cussie met medewerking van het stu-
denpastoraat.
's Middags was er in het gebouw De
Heuvel een programma voor de jeugd
die zich onder meer bezig hield met
het maken van maskers. De jongeren
verkochten ook met veel fantasie ge
maakte wajangpoppen. De relatie tus
sen Indonesië en Nederland werd me
de belichaamd op een tentoonstelling
in het Historisch Mueum. De oecume
nische Zondag, op de aantrekkelijke
paarse posters aangekondigd als 'Oe-
cumènes' werd besloten met een korte
open viering van het Heilig Avond
maal in het koor van de Laurenskerk
die deze dag met recht het middel
punt van vele gelovigen, soms geko
men van verre. was.
POELDIJK Finland zal dit jaar
met enkele inzendingen deelnemen
aan de Westland Promotion, welke in
de gebouwen van veiling Westland-
Noord wordt gehouden. De inzending
vindt plaats in samenwerking met de
'Mortifin Export Group', met mede
werking van de Finse ambassade in
Den Haag. Er zijn diverse inzendin
gen o.a. met speciaal soort fertilizers,
met potten, bijzondere kweekmetho-
den, plastic warenhuizen, koud en
diepvries opslagruimten enz.
Er zijn inzenders uit Helsinki, Lansi-
Saklyla en andere plaatsen.
Finland behoort tot het oudste land
waar fertilizers worden vervaardigd
(48 jaar geleden). Het heeft ook een
gouden medaillewinnaar. De deelname
door Finland houdt mede verband
met de internationale handelsexposi
tie, die van 15-24 september in Helsin
ki wordt gehouden.
ALBLASSERDAM Vrijdagavond 1
september om halfnegen begint in 'De
Wipmolen' een internationaal wijn
feest met kaas en barbecue. Op dit
feest zal de wijnkoningin 1972 worden
gekozen. De Matondo's zullen, met de
wijnkoningin van het zuiden, het
feest opluisteren.
GOUDA Burgemeester mr. P. van Dijke met zijn echtgenote za
terdagmiddag aan het hoofd van de stoet bestuurderen en notabe
len, welke zich van het Catharina Gasthuis naar het stadhuis op de
Markt begaf. In het stadhuis werd een buitengewone raadsvergade
ring gehouden, waarmee Gouda de officiële feestweek rond zijn ze
venhonderdste verjaardag vierde. Eregasten waren in deze histo
rische omgeving minister mr. VV. J. Geertsema (binnenlandse za
ken) en de waarnemend commissaris der koningin in Zuid-Holland.
Herauten lieten de bevolking weten wat er allemaal gaande is. De
Goudse burgerij zorgde alvast voor een blijvend geschenk in de
vorm van een aantal bomen en struiken.
De Haagse organist van de Gerardu
Majellakerk, Jan Schmitz, is niet a!
leen een knap vakman, maar tevens i
tientallen jaren lang een bijzonde
geïnspireerd musicus. Onder zijn vaar
dige handen wordt elk orgel een zit
gend instrument. Dus ook dat in d1
Delftse Waalse Kerk, waar elke zatei
dagmiddag vaste bezoekers en passan
ten klinkende verpozing kunnen en-!
ren. Het was er eergisteren weer flinl
vol. Misschien hebben de vele luist!
raars dit smaakvol samengestelde -
helaas net iets te lange programm
wel beschouwd als een muzikale op
maat voor de Taptoe. In beide even!
menfen was een brok Franse charin
aanwezig. Schmitz had niet alleen he
even liefelijke als diepzinnige b mi
neur van Francks Choral II gekozei
om zijn hart te luchten, maar ook dj
sprankeling van een Scherzo van W
dor en de statige Dialoque van d
Parijzenaar Louis Marchand, van "wi
men op goede gronden aanneemt, da
hij in Dresden nog een klavecimbe!
wedstrijd met Bach uitvocht. Va
Bachs zoon Carl Philipp Emanuel d
Sonate ni. gecomponeerd voor hl
huisorgel van Prinses Amalie, zuste
van Frederik de Grote. Heel ander
van stijl natuurlijk dan Vader Bad
maar orgelmatig toch allervoortrefft
lijkst. En gelukkig ook qua uitvol
ring! Van Haydn zes interessante ral
ziekjes, bedoeld voor een klok m<
speelwerk. Schmitz strooide hier d
sierlijke rococo-motieven uit met gr<
te souplesse en dansende lichtvoetij
heid. Ook het slotnummer van d
met spanning en bijval gevolgde mii
dagrecital was een verrassing. In eel
ste uitvoering klink het charmanl
speelstuk van Schmitz' componerend
stadgenoot, de nestor Marius Mono
kendam. die in Prelude the Bells zij
speelse geest registratief vrije bal
had gelaten. I
F. 1
DELFT De internationale jur]
onder auspiciën van de Vaste Kej
ringscommissie der Koninklijke NI
derlandse Maatschappij voor Tuil
bouw en Plantkunde, in samenwil
king met de Koninklijke Algemeefl
Vereeniglng voor Bloembollencultuj
en de Koninklijke Vereeniging vod
Boskoopse culturen heeft de Delft!
inzending op het buitenterrein van A
Floriade te Amsterdam het DiploD
voor Klein Goud toegekend.
Op dit buitenterrein heeft de gemefl
te Delft in een begroeide pergola ej
kleine, beknopte tentoonstelling tol
richt, waarbij aan een aantal DelW
fenomenen aandacht wordt gescW
ken.