'Oude kerken' in wereldraad niet langer in meerderheid Unanieme keus voor Potter Philip Potter: jonge kerken aan het roer Pijpleiding (5) Trouw Kwartet Baptistengemeenten in ons land vertonen groei Industrieel president Amerikaanse baptisten Theologen vragen hulp slachtoffers Portugees regiem Alfrink: uitstel wordt geen afstel vandaag Beroepings- werk Boekenetalage TROIW/KWVRTET DONDERDAG 17 ALGI STI'S 1972 KERK/BINNENLAND T2/1 Van een onzer verslaggevers UTRECHT De vijfde assemblee van de wereldraad van kerken, die in 1975 in Djakarta zal wor den gehouden, zal de eerste zijn, waarop de kerken van Europa en Noord-Amerika niet langer in de meerderheid zijn. Het voorstel tot verdeling van de 800 beschikbare zetels, dat gisteren aan het centraal comité is voorgelegd, voorziet in een drastische vermindering van het aantal afgevaardigden van Europese en Noordamerikaanse kerken. In Uppsala bezetten deze kerken 499 van de 761 zetels. Van de 800 in Djakarta beschikbare plaatsen krijgen zij er volgens dit plan 400. De verde ling van de zetels over de 252 leden- kerken vormde zo'n probleem, dat de rtaf van de wereldraad een computer van de verenigde naties leende, die er prompt aan kapot ging. Nederland heeft een zetel minder (11, in Uppsala 12). Omdat daarbij de gereformeerde kerken voor het eerst als lidkerk aan de assemblee zullen deelnemen, hebben de hervormden de lutheranen en de remonstranten elk een zetel moeten prijsgeven. De Ne derlandse delegatie ziet er nu als volgt uit: vijf hervormden twee gere formeerden, een doopsgezinde, een lu theraan, een oud-katholiek en een re monstrant. De grootste delegatie is weer die van de Russische orthodoxe kerk, maar deze mag nu nog maar 25 mensen zenden (in Uppsala 35). Opvallend is, dat voor de Kimbanguis- tenkerk in Zair zes plaatsen zijn inge ruimd. Honderdtwintig zetels (vijftien procent van het totaal) zullen niet aan de kerken worden toegewezen. Hierop zal het centraal comité zelf mensen aanwijzen om de assemblee zo representatief mogelijk te maken. Men denkt hierbij vooral aan leken, vrouwen en jongeren uit de jonge kerken. Het is de bedoeling, dat de assemblee minder het karakter van een wetge vende vergadering en meer dat van een 'happening' gaat krijgen. Dat kan mede door een herstructurering van de wereldraad, waardoor de assemblee zich minder met bestuurlijke zaken hoeft bezig te houden. 'Hoe maken wij d? assemblee een gebeurtenis voor het hele volk van God?' vroeg staflid dr. A. H. van den Heuvel gisteren. Hij hoopte, dat de assemblee de aan wezigheid van niet-afgevaardigden niet slechts zou dulden, maar zou aanmoedigen en hun bijdragen in het geheel 'zou weten te integreren. Het voorgestelde thema is 'om waar lijk vrij te zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt' (Galathen 5:1). Een moei lijkheid is, dat gisteren al direct een Russische bisschop opsprong, die deze tekst in zijn bijbel niet kon vinden. Galaten 5:1 is in het Russisch heel ander vertaald, zei hij, maar hij ver telde niet hoe dan wel. Als het centraal comité dit thema aanvaardt, dan worden alle kerken, groepen, organisaties en individuele christenen uitgenodigd hun overwe gingen hierover in het komende jaar naar Genève te sturen. In 1973/74 De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname in de*e rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI) publikatie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- dert gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. De heer J. H. Kloostra uit Leeuwar den gaat er van uit, dat de heer C. Booy uit Katwijk a.d. Rijn en ik (als autorijders) in principe even gevaar lijk zijn voor het milieu als b.v. de maatschappij Total. Stel u gerust: ik althans bezit geen auto, wil er geen hebben en als ik er een had, zou ik er geen onzinnig gebruik van maken. Ik ben het met u eens, dat de auto- slaven ook een stuk verantwoordelijk heid voor de aantasting van het mi lieu dragen. Maar bevrijdt dit de grote industriële vervuilers van hun plicht alles te doen om het milieu te sparen? Neen! Zij zijn verplicht alle maatregelen daartoe te nemen. Er wordt nu meer aan gedaan, maar zouden de steeds toenemende protest acties daaraan niet meewerken? Ik dacht van wel. En had de intellectue le elite van die industrieën juist niet het goede voorbeeld moeten geven aan de massa, die door de welvaart, beneveld, geen oog heeft voor vernie tiging van het milieu? Wat uw laatste zin betreft: ik meen dat het inzicht voor het behoud van het milieu bij rechts en links aanwezig, maar ook afwezig is. Ik geloof trouwens, dat protesten tegen aantasting van het milieu meer van linkse dan van recht se zijde komen. En hierin handelen zij bijbelser dan de vaak zwijgende rechtsen (KVP en AR in Borsele). Schiedam J. Groencnberg Kerken en BUMA De malle regeling tussen de kerken ei), BUMA over het auteursrecht op nieuwe gezangen is in Trouw/Kwartet welwillend besproken: ook dichters en componisten hebben recht op belo ning. Zonder daar op af te dingen had ik mij toch wel een elegantere oplos sing voor kunnen stellen dan 25,- per gemeente per jaar. Ik ben geen specialist inzake auteursrecht, maar als ontwerper heb ik wel enige erva ring. De wet op het auteursrecht bepaalt dat de maker van het werk aanspraak heeft op auteursrecht tot dat hij 't met een schriftelijke verkla ring afstaat. Zelf heb ik enkele malen za'n verklaring afgegeven tegen een éénmalig bedrag. Mij dunkt dat op deze manier het gezangenboek met minder rompslomp zou kunnen ver dwijnen. Dit te meer waar de aard van het gebruik goed te overzien is. De afkoopregeling zou trouwens na drukkelijk beperkt kunnen blijven tot het liturgisch gebruik. Het BUMA weet wel hoe het met grammofoonpla- tenfabrieken en radioinstituten om moet springen. Tuil Gerrit Noordzij Schaakmatch Het boek 'De tweekamp Spasski-Fi- scher', dat ter sprake komt in uw artikel 'Boekhandel heeft 't druk met schaakmatch' in Trouw/Kwartet van 11 augustus zal zoals in uw artikel vermeld staat, uitvoerige analyses be vatten van alle partijen door Jan Timman. In afwijking van de oor spronkelijke plannen zal de begelei dende tekst echter niet worden ver zorgd door Jan Hein Donner, maar wordt een bijdrage opgenomen van prof. dr. M. Euwe over het organisa torische voorspel van de tweekamp. De uitgave zal tot stand komen in samenwerking met het 'Schaak-bulle tin'. Verder maken wij er nog op attent dat het Ten Have-schaakfonds per 1 mei 1972 is overgenomen door onze uitgeverij, die weer deel uit maakt van het Standaard-concern. Amsterdam Moussault's Uitgeverij N.V. D* Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Van een verslaggever SNEEK Blijkens de jongste statis tiek van de unie van baptistenge meenten in ons land bedroeg het aantal in Nederland eind vorig jaar 10.555. De bij de unie aangesloten gemeenten groeiden met 0.8 procent, de niet bij de unie aangesloten ge meenten (dat zijn er zes met ln totaal 8231 eden) namen met 3.9 procent toe. Het aantal dopelingen in 1971 was 307, tegen 327 in 1970. De grootste groei vertoonde de baptistengemeente in Einmen, van 458 naar 495 leden. De unie houdt haar algemene verga dering op 25, 26 en 27 oktober in Sneek. PHILADELPHIA Op de algemene vergadering van de bijna twaalf mil joen leden tellende Southern Baptist Convention in Amerika is de indus trieel Owen Cooper aangewezen als president van de conventie. Cooper, die aan het hoofd staat van Mississip pi and Coastal Chemical Corporation te Yazoo City (Miss.), volgt in zijn nieuwe functie dr. Carl Bates van Charlotte (N. Car.) op. Van een verslaggever AMSTERDAM Een aantal Neder landers, onder wie protestantse en katholieke theologen, heeft in een open brief aan het centrale comité van - de wereldraad van kerken zijn ernstige ongerustheid uitgesproken over de recente massa-arrestaties in de Portugese kolonie Mozambique, waarbij meer dan duizend protestant se christenen geïnterneerd werden. Deze arrestaties zijn volgens .de 26 ondertekenaars slechts één van de uitingen van het Portugese koloniale regiem, dat zich tracht te handhaven door terreur en onderdrukking van de Afrikaanse bevolking. Zij doen een dringend beroep op het centraal comité van de Portugese re gering te eisen dat deze mensen onmiddellijk worden vrijgelaten. De wereldraad wordt verzocht deze mis daad tegen de rechten van de mens onder de aandacht te brengen van de commissie voor de mensenrechten van de V.N. en het episcopaat in Portugal en Mozambique te vragen met alle beschikbare middelen voor deze grote groep mede-christenen op te komen. De ondertekenears zijn: dr. C. P. van Andel. prof. dr. II. Bianchi, ds. W. van Boeijen, dr. J. J. Buskes. ds. A. Dronkers jr., Prof. dr. H. A. M. Fiolet, prof. dr. W. F. de Gaay Fort man, Prof. dr. J. de Graaf, dr. P. E. Kraemer, ds. K. H. Kroon, Prof. dr. H. M. Kuitert, ds. F. H. Landsman, dr H M. de Lange, drs. D. de Lange, dr. A. Tli. van Leeuwen, drs. R. G. van Rossum, P. Staal, dr. L. J. M. ter Steeg. drs. J. J. Sorber, prfo. dr. K. Strijd, dr. O. Jager, dr. J. M. van Veen. ds. R. J. van der Veen, prof. dr. J. Verkuyl, ir. E. Voet en prof. dr. H. R. Wijngaarden. UTRECHT (KNP) Namens de Nederlandse r.k. bisschoppen-confe rentie heeft kardinaal Alfrink een persoonlijk ondertekende brief aan al le afgevaardigden en gasten voor de landelijk pastorale raad gezonden. Daarin deelt hij mee, dat de totstand koming van de raad moest worden opgeschort, maar dat er toch gewerkt wordt aan een andere vorm van over leg. werkt de staf de voorstellen dan ui4 en het is de bedoeling, dat in 1974/75 de hele christelijke gemeenschap zich over het thema zal buigen. GEESTELIJK LEVEN Op de agenda van het centraal comité van de wereldraad van kerken staat ook een rapport van één van de stafafdelingen over het geestelijk le ven. Dit rapport spreekt over de in vloed van de verwereldlijking en het daarmee samenhangende functiever lies van liturgische vormen en de religieuze levensstijl. Er wordt zeer verschillend over deze crisis gedacht en gesproken. 'Voor sommigen roept ze een gevoel op van wanhoop, maar voor anderen is ze een teken van hoop.' In dit verband is in het centraal comité een aantal aanbevelingen voor gelegd voor studie, en om waakzaam te zijn voor het geestelijk leven in de wereldraad van kerken. Gevraagd wordt om een gebed voor de leden van de staf in Genève 'in hun worste ling om een spiritualiteit, die authen tiek is in een bureausfeer en in een werelddeel en een stad, en die niet beïnvloed is door de wereldse levens stijl.' PLEIDOOI De Franse professor Roger Mahl zei zeer verblijd te zijn dat voor het eerst zo'n aandacht gegeven wordt aan het geestelijk leven ln de wereldraad. Te gelijk hield hij een gloedvol pleidooi voor een nieuwe relatie tussen spiritu aliteit en sociaal engagement. De spi ritualiteit wordt des te belangrijker naarmate we ons meer inzetten voor de maatschappelijke problemen. Het geestelijk leven betreft ook het gewo ne banale leven van alledag. Ook daarin moet de mens de verzoening ontdekken met zowel zichzelf als met God on de andere mensen. Philip Potter, directeur van de commissie voor wereldzending en evangelisatie, verzekerde Mahl, dat deze samenhang tussen spiritualiteit en engagement juist centraal zal staan op de zen- dingsonferentie, die van 29 septem ber tot 12 januari in Bangkok zal worden gehouden. VERSTEDELIJKING Volgens ramingen van de Verenigde Naties zullen in het jaar 2000 in de ontwikkelingslanden 850 miljoen men sen méér in de steden wonen. Dit vertelde de Amerikaanse anthropologe Margaret Mead in de vergadering van het centraal comité van de wereldraad van kerken. Zij deed een beroep op de kerken om deze zaak hoge priori teit te geven. Nu reeds geeft de verstedelijking in de derde wereld geweldige problemen: hoge werkloos heid. tekort aan woningen, tekort aan openbare voorzieningen en grondspe- culaties. De eerstkomende jaren zul len, zo voorspelde Margaret Mead, de beslissingen vallen, die van blijvende invloed zullen zijn op de ontwikke ling van deze steden. VER \NDER1NG Zij noemde een verandering van hou ding van het westen ten opzichte van het gebruik van natuurlijke bronnen en de technologie, van de grootste betekenis voor de ontwikkeling van het potentieel van de economisch minder ontwikkelde landen. De Argentijnse socioloog Jorge Har- doy heeft een program opgesteld voor een oecumenische strategie. Het is de bedoeling dat dit ter sprake zal ko men op de conferentie van Church en Society in september in Cardiff, en verder zal worden ontwikkeld op de vergaderingen van het centraal comité in 1973 (Helsinki) en in 1974. Dit program voorziet ondermeer in inves tering van lokale aktieprojekten en een studie over de kwaliteit van het bestaan. De Tsjechische professor Jan Loch- man (die thans in Basel doceert) vroeg meer aandacht voor de theologi sche aspecten van het milieuvraag stuk. Theologen zijn mede verant woordelijk voor de huidige milieucri sis, zei hij, door de wijze waarop zij eeuwenlang gesproken hebben van de heerschappij van de mens over de natuur. Dr. Philip A. Potter De derde secretaris-generaal is een rijzige West-Indische predikant, gebo ren in 1921 op Dominica, het grootste eiland van de Kleine Antillen en ook getogen in het Caraïbisch gebied, hij studeerde namelijk aan het Caenwood Theological College te Kingston op Jamaica (In die tijd werd hij al actief deelnemer aan de World Student Christian Federation, waarvan hij van 1960 tot 1968 als voorzitter zou funge ren. Ook tijdens zijn studietijd in Engeland (Richmond College en Lon den University waar hij bachelor of divinity en master of theology' werd nam hij volop deel in de christen studentenbeweging die naar hij later heeft beschreven van zijn oorsprong in 1895 af veel meer bewust christe- Directeur-generaal ir. Th. Queré is met ingang van 1 januari 1972 bevor derd tot directeur-generaal van de ruimtelijke ordening. Ir. Queré, 42, werd 1 maart 1967 directeur van de Rijksplanologische Dienst. Hij is aan deze dienst verbonden sinds 1956. Achtereenvolgens was hij medewerker bij de afdeling sociaal-economisch on derzoek, facetplanoloogv oor agrari sche zaken, hoofd van de directie algem'ene zaken en directeur Van een onzer verslaggevers UTRECHT In een besloten zit ting heeft het centraal comité van de wereldraad van kerken de Westindiër dr. Philip A. Pot ter met algemene stemmen ge kozen tot opvolger van dr. Eugen C. Blake, die wegens het berei ken van zijn 65ste jaar afscheid neemt als secretaris-generaal. Nadat dit door de voorzitter dr. M. M. Thomas aan de heropende plenaire vergadering was medegedeeld, werd dr. Potter door het presidium de zaal binnengeleid. 'Ik ben diep bewogen nu uw vertrouwen aan mij hebt gege ven om u te dienen', aldus dr. Potter. Hij beschreef zijn gevoelens met een verhaal uit Westindië. De goede God roept de mensen bijeen om hen zijn gaven te geven. Ieder krijgt wat hij vraagt en tenslotte is er een Westin diër aan de beurt. Als hem gevraagd wordt wat hij wenst, antwoordt hij: 'Ik ben alleen maar met de andere heren meegekomen'. Dit verhaal was door Potter heengegaan toen hij tus sen dr. Visser 't Hooft en dr. Blake in was meegetroond naar het podium. 'De oecumenische beweging is hele maal met mijn levenspatroon verwe ven', aldus de nieuwe secretaris gen- raai. 'Mijn vader was rooms-katholiek en mijn moeder protestant, ik ben gedoopt in een baptistenkerk die de naam draagt van een rooms-katholieke bisschop. Mijn opleiding begon aan een theologische school, die door ver scheidene kerken tezamen gerund werd.' Om de verwarring te schetsen die iemand in de oecumenische beweging vaak overvalt, citeerde dr. Potter een Dr. M. M. Thomas, die de verga deringen van het centraal comité van de wereldraad van kerken in Utrecht voorzit. opmerking van dr. M. M. Thomas, na de christelijke jeugdconferentie in Os lo in 1947: 'Toen ik hier kwam stond ik perplex, toen ik wegging, stond ik nog meer perplex, maar Jezus Chris tus is Heer van mijn perplexiteit. Jezus belijden als Heer betekent van daag dat wij niet leven door de liefde voor de macht, maar door de macht der liefde, aldus dr. Potter. In het Caraïbische gebied hebben eeuwen lang volkeren door elkaar heen ge leefd en daardoor is de eenheid van het menselijk geslacht voor dr. Potter al een natuurlijk gegeven. Voor hen die Christus belijden wordt die een heid nog verdiept door genade. Dit belijden moet vandaag worden ver taald in aktie. De volgende stappen van de oecumenische beweging moe ten beheerst worden door de vraag: hoe maken we onze gemeenschap le vend, hoe stellen we elke kerk in staat zichzelf te zijn als deel van het geheel? 'Toen in 1947 op de jeugdconferentie in Oslo de Nederlanders en de Indo nesiërs dreigden weg te lopen, ont stond er een diepe geloofscrisis, waar in we allen ervaren hebben: hoe dich ter we bij het Kruis komen, hoe dichter we bij elkaar komen. Het Kruis betekent de ontkenning van veel dat kostbaar voor onszelf is, maar niet centraal is. Paulus zei al dat we alles moeten opgeven opdat we Hem mogen kennen. Als kerken zul len wij samen het lijden moeten aan vaarden in het opgeven van onze dierbaarheden. Die houden ons name lijk verdeeld. Het centrale in het belijden van de Heer is het vleesge worden engagement in Gods werk. En, mijn broeders, het uit elkaar trekken daarvan in aparte grootheden als horizontaal en vertikaal is een ontkenning van het Kruis. Wij moe ten niet alleen bij elkaar blijven, wij moeten ook samen lijden onder het teken van het Kruis, in gehoorzaam heid aan onze Heer'. Tot zover dr. Potter. Vervolgens sprak de methodistische bisschop dr. Roy C. Nichols uit Pitts burg (VS) een gebed uit voor de nieuwe secretaris-generaal Op een na zijn benoeming gehouden persconferentie verklaarde dr. Potter desgevraagd dat hij het wereldraad- programma tot bestrijding van het racisme met kracht zal voortzetten. Over de verhouding tussen het zen dingswerk en het ontwikkelingswerk gaf hij te kennen dat ontwikkelings werk een onderdeel is van Gods zen dingswerk in de wereld en dat moet naar hij zeide ook het karakter van het ontwikkelingswerk bepalen. Herinnerend aan een opmerking van de Indiase bisschop Azariah, die eens de westerse 'zendingsmensen huldigde voor hun ijver en voor hun overgave ('u geeft zelfs uw lichamen om ver brand te worden, maar waar blijft uw vriendschap?') zei dr. Potter: 'Dat was in 1910, toen het imperialisme nog in opkomst was. Maar we hebben sinds dien heel wat achter de rug. De verstandhoudingen zijn aanzienlijk veranderd. Dat komt wat de kerken betreft bepaald niet alleen door een verandering in het politieke klimaat, maar het is ook een groeien in het geloof. Door een rijker geloof is ook onze omgang met elkaar rijker gewor den'. Op een vraag over de verhouding tussen geloof en aktie verwees dr. Potter naar het motto van de Stock- holmse conferentie Life and Work, een van de grote aanzetten tot de oecumenische beweging: De leer ver deelt, de dienst verenigt. 'Wie een maal begint met de dienst merkt dat de diepste theologisch daarbij betrok ken zijn. Immers je werkelijke exis tentie is wat je gelooft', aldus dr. Potter. UTRECHT Met de benoeming van dr. Philip A. Potter tot secre taris-generaal van de Wereldraad van Kerken wordt bevestigd wat hij bij zijn erepromotie in juni vorig jaar aan de universiteit van Hamburg zelf zei: 'We staan nu op de drempel van een nieuw tijd perk waarin de oecumenische beweging werkelijk wereldwijd wordt, gerekend naar de deelneming, naar de kwesties die aan. de orde komen en naar de manier van denken en spreken'. AMELAND Hoewel de windhoos boven de ping op Ameland in intensiteit onheil niet vergelijkbaar is met fel watervloed van 1953 of de rampen de Filippijnen de laatste tijd heb getroffen, toch kan men moeilijk allerlei vragen ontkomen. De vi naar het waarom van natuurrai :1 jn al vaak gesteld en slechts zei op enigszins bevredigende wijze antwoord. Er is een tijd geweest men vrijwel onveranderlijk alle c IJ miteiten toeschreef aan de straffe e hand Gods. Hongersnood veroorzal l( de droogte werd evenzeer als a verwoestend noodweer gezien als 'gevolg der zonde'. In "Boerenpsi van Felix Timmermans zegt de past ,0 irn alle ellende die Wortel treft: IV mensen zijn is verdriet. Dat he Adam ons gelapt'. Zonde is erf-zoi e en ellende is erf-ellendei Rond e Ameland is het stil gebleven, D. mensen waren in een bijzonder tempo doende om de slachtoffers h a; te bieden. Maar niemand vroeg mej£ Men kan dit betreuren. Vragen niet meer? Is ons 'lot' niet meer dat met God te maken heeft? Zijn murw gemaakt door het onnoemeli en immense leed dat dagelijks allerlei nieuwskanalen bij ons binitj komt? Of is dit nu de nieuwe vra waarom vragen wij niet meer? Ik toe, de antwoorden van vroeger ben zelden kunnen bevredigen doen dat vandaag minder dan c Eén ding wordt duidelijk: het leven niet sluitend verklaarbaar eri gel heeft meer te maken wat van gevraagd wordt in onze verhoud tot God en de naaste dan met duiding van de werkelijkheid. Wilde Prediker, die vreemde eend in bijbelse bijt. dat zeggen? nen uit de toen nog veelal gekoloni seerde volken bij zijn oecumenisch werk beirok dat de kerkelijke en zendingsconferenties. Op de oprich tingsvergadering van de wereldraad van kerken in Amsterdam in 1948 sprak hij namens de jongerendelega- tie. Hij was toen secretaris overzee van de Britse Student Christian Movement (1948-1950). Daarna was hij vier jaar lang methodistisch predikant op Hai ti. Zijn werk in de wereldfederatie van christenstudenten leidde in 1960 tot zijii benoeming tot voorzitter er van. Hij is dat nog vier jaar gebleven na zijn aanwijzing tot directeur van de wereldraad-commissie voor wereld- zending- nn evangelisatie in 1968. Ofschcon hij mede uit talloze eigen ervaringen veel kritiek heeft op op dringen van het cultuurpatroon van het westen door de zending aan ande re volken heeft hij nimmer zijn be wondering voor grote zendingsfiguren als John R. Mott, Walter Freytag, Hendrik Kraemer en J. H. Oldham onder stoelen of banken gestoken. Daarnaast staan vopr hem grote voor gangers uit de Derde Werqld als Ka- gawa, D.T. Niles, bisschop Azariah en C.Y. Cheng. Potter verpersoonlijkt ook het oecumenisch ongeduld van niet-westerse christenen, die nu de erfenis van de verdeeldheid waarmee zij uit het verleden opgescheept zit ten, trachten kwijt te raken. Daarover zei hij bij zijn erepromotie in Ham burg: 'De beweging naar eenheid in de Noordatlantische wereld is lang zaam en wordt nog teveel beheerst door statische en achterwaarts gerich te kerkopvattingen. Een duidelijk voorbeeld zijn de gesprekken tussen methodisten en anglicanen in Enge land die zich vooral baseren op wat die kerken zoals zij waren en zoals zij nu zijn kunnen doen om intercommu nie en wederzijdse ambtserkenning te bereiken, veel meer dan op wat er nodig is voor Gods kerk, wil deze haar roeping in een grotendeels geseculari seerde en heidense samenleving ver vullen. Het wonderlijke is dat oecu menische inzichten die met de jaren gekomen zijn deze eenheidsgesprekken maar weinig hebben beïnvloed. De oecumenische taak in dit opzicht is omvangrijk en misschien zal druk uit de Derde Wereld de beweging vooruit kunnen helpen om eenheid te krijgen terwille van de zending in de Noord atlantische wereld'. Dr. Philip Potter is door zijn intense omgang met de bijbel iemand die zich in gesprekken vaak in bijbelse taal uitdrukt. Hij schreef samen met prof. Berkhof in 1963 het boek 'Sleutel woorden van het evangelie'. Hij wordt veeleer als een pastor dan als een geleerde bescjtouwd. De nieuwe secre taris-generaal is een veel gevraagd spreker en prediker onder andere vorig jaar voor de wereldconferentie van methodisten in Denver in de Amerikaanse staat Colorado en in de Stiftskirche in Stuttgart op Hervor- mingszondag. Door zijn loopbaan tot dusver heeft hij de moderne kerkge schiedenis in den lijve doorkruist en zijn motivatie is van zijn studentenja ren in Jamaica af helder: 'de oecume nische beweging is Gods gave aan zijn volk waardoor Hij het samenbrengt in Christus, zoals hij de kerken samen brengt in één gezin als een teken van zijn om alle mensen en alle dingen tot zich te trekken'. NED. HERV. KERK Beroepen: te Papendrecht: H. Jong e den te Veenendaal: te Nqnspeet: Dijkstra te Kampen. Aangenomen: naar Harde-Garijp: F. Venema te St. JohannesgaDelfsl huizen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Wageningen: C. v. Berg, kand. te Dordrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te St Annaland: Chr. v. Poel te Yerseke; te Rotterdam-C. te Lethbridige (VS): L. Blok te Be bergen; te Utrecht: A. M. den Bc te Ridderkerk. J. J. Kalma Kaatsen in Frieslan Uitgeverij T. Wever, Franeker. Prij 24,50. Het in 1961 in de Friese taal verscb nen standaardwerk over het kaatssp in Friesland, van do hand van de r emeritus-predikant ds. Kalma, is tha in het Nederlands (Hollands, zegt uitgever) verschenen. De monument le uitgave, bijna 300 pagina's en 1 illustraties, werd mogelijk gemaa dank zij financiële steun van de st Franeker en een aantal Friese 'kaal gemeenten'. 11 in getal. Wie als niet-Fries en niet-kaatser sportboek leest, komt onder de indn van de betekenis die het kaatsen dit gewest inneemt. Moge er oge schijnlijk sprake zijn van een soo Friese folklore, de geschiedenis vi dit openluchtspel bewijst, dat de Fri se kaatscentra cén cultuurgoed in waring hebben genomen. De auteu die vele bronnen heeft geraadplee en een indrukwekkende deskundi heid aan de dag legt, wijdt een belac rijk deel van z'n lezenswaardige die aan de herkomst van het spel. F betekent, dat hij in de Westeurope geschiedenis is gedoken. Eertij moet het kaatsspel een zelfde popiil riteit hebben verworven als voetb heden ten dage. Het spel is eeuw lang beoefend door alle standen, schrijver noemt Alexander de Gro' de Romeinen, de vorstenhuizen in middeleeuwen. Niet zonder rede heeft Erasmus het spel met de kleir bal, een vorm van vrijetijdsbestedin die ook voor vrouwen toegankelij was, belicht. Hel behendigheidsspel, dat soms t< onderdeel van kermisvermaken ui groeide, bij voorkeur op kerkhove werd gespeeld en dientengevolge at leiding gaf tot controversen met geestelijke overheid, ging in de loc der tijden ten onder. Aanvankelü was het uit het Zuiden naar Nede land gekomen, waar het in de 17d eeuw een bloeiperiode doormaaktf totdat het een eeuw later in verfl geraakte. Echter niet in Friesland vaar Franeker tot een national kampplaats werd verheven. De auteui die de technieken van het kaatst gedetailleerd weergeeft en onderschei dene vormen van het spel behandel' geeft een breed beeld van het Fries kaatsleven, kleurrijk gelardeerd tal van karakteristieke gebeurtenisse en compleet met prestatielijsten var de prominenten, de kaatskoninge© e de kaatsprinsen. Een uitgave, die Friese kaatswereld het zomers wedstrijdseizoen is volop aan de gan? met vreugde zal hebben begroet. Ij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2