Kerken antwoorden op uitdaging milieuchaos Van Willibrord tot Wereldraad ZIELEARTS EN ZIELEHERDER mW IHS vandaag Beroepings- werk Bockemetalage TROUT KTARTET VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1972 v. v. 1>. y; i KM, KERK/BINNENLAND T2 door ds. Hans Bouma Een wel heel opvallend teken van het christelijk milieu-engagement vormt het zojuist verschenen, zeventig pagina's tellende dubbelnummer (5/6,' 1972) van het maandblad 'Kosmos Oekumene', getiteld 'In de greep van het milieu'. Deze publikatie, geboren uit een samenwerking tussen de Sektie voor Sociale ragen van de Raad van Kerken en Kosmos 4" Oekumene, een uitgave van de St. Willibrord Vereniging en het Oekumenisch Aktie Centrum, is, voor zover ik weet. totnogtoe het meest volledige en geloofwaardige antwoord, dat vanuit de kerken is gegeven op de uitdaging van de milieuchaos. Het doel van deze publikatie, waaraan al met al bijna twee jaag is gewerkt, is parochies en gemeenten, priesters en predikanten te attenderen op voor al de theologische, en met name de sociaal-ethische aspecten van het mi lieuvraagstuk. In het bijzonder wil zij aanzetten tot een heroriëntatie van onze plaats en taak als mensen op deze aarde en een daaruit voort te vloeien levenshouding, gekenmerkt door 'effectieve soberheid terwille van de toekomst van al het geschapene op de gehele aarde', aldus het 'ten gelei de'. Dc laatste woorden, 'terwille van de toekomst van al het geschapene', zijn opmerkelijk. Er staat niet: terwille van de toekomst van de méns, of, wat royaler: terwille van de toekomst van de mens én al het geschapene'. Er is geen enkele reden om hem apart te noemen, niet het minst omdat hij in het geheel der schepping slechts een uiterst bescheiden positie kan inne men. U zult in deze uitgave tevergeefs zoeken alsof u daar behoefte aan heeft naar het zo eenzelvige en baatzuchtige doch desondanks of juist daardoor zo vaak gehoorde milieube- heerargument. 'natuurbehoud uit zelf behoud'. De toekomst van de schép ping staat op het spel. en daarmee uiteraard ook de toekomst van de mens, maar laat die mens zich gedekt houden: werd de schepping niet door zijn zelfoverdrijving en ver watenheid zo ontstellend in gevaar gebracht? Ondertussen heeft dr. Okke Jager ge lijk. wanneer hij schrijft: 'De leus natuurbehoud uit zelfbehoud kan die per zijn dan wij, die bij zelfbehoud nooit aan zelfverloochening denken. kunnen vermoeden'. Inderdaad: wie zijn leven v/il behouden om het in offervaardig herderschap te verliezen aan een schepping, die van Godswege bewerkt en bewaard moet worden, mag pleiten voor 'natuurbehoud uit zelfbehoud'. Of, om misverstand te voorkomen, juist voor het omgekeer de: zelfbehoud uit natuurbehoud. 'In de greep van het milieu' is alléén reeds een uniek dokument, omdat van meet af aan zo dapper en onomwonden de eigen integriteit van het geschapene wordt geponeerd. De natuur is op zichzelf, ook zonder dat zij, hoe dan ook, functioneert in het belang van de mens, van onschatbare betekenis. Rentmeesterschap Het eerste, theologisch-sociaal-ethische deel van de publikatie begint met een samenvatting en bewerking van het rapport van 'Atomium', een groep jonge maatschappelijk-geëngageerde christenen uit de natuurwetenschap pelijke en theologische discipline, die zich bezint op de relatie tussen het christelijk geloof en de ontwikkeling van de natuurwetenschappen. In deze bijzonder waardevolle bijdrage komt de mens voor de dag als rentmeester de kerk te vragen, te pleiten voor milieubeheer?' Nota wereldraad Het eerste deel van 'In de greep van het milieu' bevat voorts twee bijdra gen uit de wereldkerk: de complete tekst van de nota van de Wereldraad van Kerken ('Het wereldmilieu, ver antwoorde keuze en sociale rechtvaar digheid') en 'n vertaalde passage uit De redact»; behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me- nine--uilingcn verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met dc naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden nan de lieer Joh. C. Ernnekon. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw Kwartel, Postbus 859. Amsterdam. Wereldraad Tijdens dc a.s. vergadering van de Wereldraad van Kerken in de Dom stad zullen op de zgn Nederlandse dag 19 aug. aktiegioepen aan het woord komen. Is het echter ook be kend dat er een aktiegroep 'Solzje- nitsyn' is. bestaande uit docenten en studenten van de theologische facul teit van de Utrechtse universiteit? Deze aktiegroep vindt dat de wereld duidelijk partij moet gaan trekken voor Solzjenitsyn en diens beroemde vastenbrief (Ter verduidelijking voor de lezer: in de?? vastenbrief hekelde dc Russische noVlprijswinnaar Solzje nitsyn begin dit iaai in felle bewoor dingen de officiële Russische kerk aan haar mede) 'ichtigbeld aan de geves tigde Russische o:de: hij wil dat de kerk weer een kritische functie in de samenleving gaat uitoefenen). De We reldraad dient, gaat de aktiegroep ver der. solidair te zijn en op te komen voor de vrijheid van godsdiensl en meningsuiting waar ook ter wereld! Niet alleen in Zuid Afrika, maar ook in Rusland! De moeilijkheid is dat de officiële Russische kerk aangesloten is bij dc Wereldraad En dan wordt het moeilijk, want dan moet er partij g»kozen worden. Laten we hopen dat deze aktiegroep ook aan h?t woord komt On z'n m'nst zal met de officië le Russische afvaardiging over deze brief gesproken moeten worden Mak ke *ijk zal het niet zijn. maar wil de Raad zijn gc>onr\vaardigheid nipt va liezen dan zal hij hier op in moeten gaan. We wachten af Zoetermeer W. Cammeraat het eens zijn over het begrip Quislin gregering. Het verschil is dat hij zo'n regiem in Hanoi en ik zo'n regiem in Saigon zie. Ik meen dat imperialisme een eigenschap is die niet bij een Quisling vazallen) regering past. Als we het zo stellen moeten wij het imperialisme niet bij de vazallen maar bij de macht achter de Quisling regering zoeken. Dan komen we voor wat Saigon betreft bij de U.S.A. die aan de andere kant van de grote oceaan imperialisme bedrijft Hanoi heeft nog geen enkele oorlogshande ling aan de andere kant van de oce aan bedreven. Ik herinner hier nog eens aan het onderschrift van de Trouw/Kwartet redactie Wj Vietnam (1) waarvan ik slechts noem: De V.S. hebben gelegenheid gehad de hele oorlog t-> voorkomen, als ze zich aan de Geneefse akkoorden van 1954 had den gehouden. Kijk, dat is nu een steekhoudend bewijs tegen de U.S.A. In mijn eerste ingezonden stuk schreef ik over elkaar verketterende communisten, maar dat viel weg. De heer Faber schreef: rode wolven vre ten elkaar op. Dal is wat krasser gezegd hetzelfde. Uit vrees dat mijn stukje te groot wordt zal ik verder maar niet uitwijden over wereldpro blemen. Alleen dit: In Vietnam 10 schreef ik dat de wereld democratisch zou kunnen worden. Dat slaat ook op de communistische wereld. over het geschapene. Zijn 'heerschap pij' is een kwestie van mandaat. Hij heerst, omdat zijn opdrachtgever, de Schepper, hem dóét heersen (Psalm 8:7). Vervolgens wordt terecht ge steld, dat er in Israël méér aan de hand is dan louter ontgoddelijking van de natuur. Israël is geroepen om de natuur te heiligen, niet omdat zij heilig zou zijn, maar omdat God haar bestemd heeft tot 'sjaloom'. De aarde wordt geen neutraal gebied, waar de mens kan doen en laten wat hij wil, maar een plaats waar gerechigheid moet wonen. Eij stukjes en beetjes dient zij geheiligd, d.w.z. afgezonderd, bevrijd, klaargemaakt te worden voor de grote toekomst van de nieuwe schepping. Het rapport van Atomium (dat als titel kreeg: 'Anders over de schepping denken') besluit met een aantal zwaarwegende ethische vragen. Ik geef er enkele door: 'Is het wel juist zonder meer de mens een voorrangs positie te geven binnen al het ge schapene? Is er wel een beheer van al het geschapene dat mededeelzaam is ten aanzien niet alleen van mede mensen, maar ook van medeschepse len? Is het niet geloofsplicht, uit het gezichtspunt van de levensheiliging het stuk 'De rechtvaardigheid in de wereld' van de bisschoppensynode, die in het najaar van 1971 te Rome werd gehouden. De nota van de Wereldraad wijdt opvallend veel aandacht aan de diepingrijpende samenhang tussen het milieuvraagstuk en de problematiek van de derde wereld. De door Profes sor Berkhof destijds in 'Voorlopig' geuite vrees, dat een eventuele mi lieubemoeienis der kerken wel eens ten koste zou kunnpn gaan van de zo noodzakelijke inzet voor ontwikke lingssamenwerking vindt hier trou- reikwijdte van het heil, het verbond van God met de éarde (Genesis 9 14) De mens is waarlijk mens, beeld en gelijkenis van een God die vóór alles SADEN TUSSEN.DE PIEREN WORDT ONTRA OEN UIT HYGIËNISCHE OVERWEGINGEN de schéppende God is. wanneer hij wens in geen énkele bijdrage ook maar de minste steun. Duidelijk wordt aangetoond, dat een beter mi lieubeheer de derde wereld alleen maar ten goede kan komen. Voor het slot van het eerste deel, het artikel 'Tien wenken voor een dienst over hei allesomvattend diakonaat', ben ik zelf verantwoordelijk. Deze liturgische en praktische adviezen voor een dienst, waarin de zaak van het milieu op het niveau van verkon diging en liturgie in een bijbels per- spektief gezet wordt, gaan uit van Gods nietsontziende liefde voor élles wat adem heeft, de allesomvattende zich op schéppende wijze, bewerkend en bewarend en niet plunderend en chaötiserend, inspant om él de wer ken van Gods handen tot hun recht te laten komen. In de liederen, belijdenissen, gedich ten en gebeden, die van mij verspreid in het nummer zijn opgenomen, leb ik geprobeerd een passend antwoord te geven op het bijbels appel tot nederig en dienstvaardig rentmeester schap. Nog veel meer Er staat nog veel meer in het milieu nummer van Kosmos 4- Oekumene. In deel twee komen verschillende des kundigen aan het woord, die vanuit hun specifieke invalshoek zicht trach ten te krijgen op vooral de sociaal- ethische en politieke dimensies van het milieuprobleem. De bioloog drs. E. D. Nijenhuis wijst op de grenzen van de natuurlijke gegevenheden. De ekonomist drs. J. B. Opschoor komt tot de konklusie dat het huidige prijs mechanisme in veel opzichten faalt. Gezien de schaarste van onze hulp bronnen kopen wij onze welvaart te gen veel te lage prijs. Van de_techni- sche planologe mevrouw ir. N. C. de Ruiter horen wij, dat het oekume nisch perspektief van de universele verantwoordelijkheid iedere ongenu anceerde aanval op 'de' ekonomie of 'de' technologie onmogelijk maakt. Binnen het kader van onze totnogtoe veroverde technische en kulturele po sities zullen wij moeten bouwen aan de 'open stad' (Harvey Cox) van de toekomst. Voor een zinnig milieube heer acht de planlooog P. Beelaerts van Blokland bewustwording, meeden ken en inspraak van de bevolking een eerste vereiste. Het derde deel vertelt iets over de wijze, waarop de nationale overheid en het internationale bedrijfsleven het vraagstuk benadert. De jurist mr. W. de Bruyn brengt de huidige wet geving in kaart; de journalist A. de Kool reageert op het rapport van, of liever gezegd één de Club van Rome. Tenslotte verschaft het vierde, prag matische en aktionele deel de tekst van het Milieumanifest van het Komi- té Natuurbeschermingsjaar 1970; voorts een aantal modellen voor aktie nog een lijst met adressen van organisaties die de bescherming van het milieu beogen. Het is de bedoeling, dat de publikatie 'In de greep van het milieu'' op grote schaal in de diverse kerken wordt verspreid. En daar is alle reden voor: het gaat om een uniek dokument. Ik 'raad u aan het zo vlug mogelijk te bestellen. Het adres van de admini stratie is: De Horst 1, Driebergen. Telefoon: 03438-2206. De prijs be draagt 2,50. Ds. Hans Bouma is gereformeerd pre dikant te Hilversum. Amsterdam D. Veenstra Dzn. door L. M. P. Scholten Een eigenhandige notitie van Wil librord, een kledingstuk van kei zer Frederik Barbarossa en een uniek handschrift, het zg. Utrechtse psalter vormen de pronkstukken van de expositie 'Van Willibrord tot Wereldraad', die morgen door staatssecretaris Vonhoff in het Centraal Museum te Utrecht wordt geopend. Deze tentoonstelling wil een indruk geven van het geestelijk leven in de Domstad gedurende de loop der eeu wen. De expositie is ter gelegenheid van de vergadering van het centraal comité van de wereldraad van kerken georganiseerd op initiatief van de ge meente Utrecht en duurt tot 15 okto ber. Vooral de middeleeuwse periode is uitermate boeiend. Het oudste stuk is een kalendarium, dat eenmaal toebe hoorde aan Willibrord. Het is openge slagen op een plaats, waar hij eigen handig een notitie in de kantlijn heeft geschreven, waarin hij meedeelt, in 690 naar het Frankische rijk te zijn overgestoken en in 695 'hoewel onwaardig' door paus Sergius in Ro me toi bisschop werd gewijd. Een reusachtig met brede brokaatstro ken omzoomd gewaad uit de collectie van het oud-katholiek museum is nog pas kortgeleden geïdentificeerd als een ceremonieel gewaad van keizer Frederik Barbarossa, vermoedelijk door hem als geschenk achtergelaten bij een van zijn bezoeken aan Utrecht. Het is dan de enige bewaard gebleven keizerlijke albe. Het is onge looflijk, hoe gaaf en 'als nieuw' dit 1.80 meter hoge gewaad er na acht honderd jaar nog uiitziet. Een ander hoogtepunt is het Utrechts psalter uit de negende eeuw, het rijkst geïllustreerde handschrift, dat uit de karolingische tijd bekend is. De pentekeningen tonen duidelijk het Engelse karakter van het eerste chris tendom in ons land. Christus wordt als regel afgebeeld als de strijdvaardi ge koning. Zo laat de illustratie bij Psalm 7:13 ('Hij heeft zijn boog ge spannen') Christus zien, staande op een heuvel met pijl en boog in de handen, omringd door speerdragende discipelen. Men ziet nog meer beroemde hand schriften. zoals het Haarense Diatessa- ron en het evaingelistarium van Ber- nulphus met een schitterend voor beeld vain Zuidduitse miniatuurkunst. Dit handschrift werd evenals een an- Vietnam (15) Uit Vietnam (14) vande heer R. "a- ber uit Utrecht blijk» dat hij en ik (ADVERTENTIE) Grote Maranatha toog- dag in de Expo-hal te Hilversum (stichter: Joh «Ie Heer) uitgaande van HET ZOEKLICHT TE DOORN. ZATERDAG II AUGUSTUS a.s. Alg feestviehENDE MENIGTE Sprekers: Evang C van de Geer te Doorn: Ds W Harkema te Musselkanaal: Evang J. Kit- ie Zeist; Evang Jb Klein Haneveld te Bodegra- ven; Ds. P .1 Mletes le Zeist; Ds D W Veldkamp to Bussum Muzikale medewerking Dun Mevr A dc Haan Klem Ha neveld en de heer K Wartn: Kwartet Spaargaren, zang; Maar ten de Groot, hammondorgel. Ai Klein Haneveld. trompet AANVANG DER SAMENKOMSTEN: 10 uur. 2 uur en S uur Breng de kinderen maar mee. voor hen zl)n er speciale kindersamen- komstcn. o.l.v Dhr W. H van Weelden. Toegang vrij. U bent hartelijk welkom door dr. C. Rijnsdorp Ze waren lang vreemden voor elkaar; de psycho-analyticus en de dominee. Een koele afstand werd bewaard tussen de witte jas en het (soms nog) zwarte pak. Voor Freud, de vader van de psycho-analyse, was gods dienst een illusie, een kinderachtige rest die de volwassenheid in de weg stond. Voor de theoloog betekende de christelijke reli gie een onaantastbaar gebied. Misschien zat een beter wederzijds begrip van het begin af aan er al in, Freud was levenslang bevriend met een Zwitserse dominee Pfister, die in zijn persoon al de psycho-analyticus en christen verenigde. En Freuds rebelse leerling Jung hecht te aan de religie juist grote waarde, zij het dan een natuurlijke religie, zonder openbaring van buiten af. Beter begrip Later ontwikkelde zich geleidelijk bij de psycho analytici een beter begrip voor de religie in het algemeen. En bij de theologen won het inzicht veld. dat de kerk haar zielszorg niet meer dilet tantisch kan uitoefenen; ze is aangewezen op de hulp van de psychotherapie. Maar waar blijft dan het verschil tussen pastor en psycho-analyticus of sociaal werker? Dit bracht de theoloog dr. Heinz Zahrnt (geb. 1915) er onlangs toe een boek samen te stellen uit referaten, interviews en een gemeenschappelijke discussie tussen een aantal theologen en psycho analytici. onder de titel Jesus und Freud, ein Symposion van Psycho-anal.vtikern und Theologen (uitg. R. Piper Co MUnchen 1972, 200 blz 13.-). Juist toen ik dit boekje uit had, kreeg ik ter aankondiging in onze krant toegezonden het uitvoerige boek van prof. dr. H. Faber, Cirkelen om een geheim, bestaande uit twee grote afdelin gen: Dieptepsychologen over de godsdienst, en: Godsdienst in het licht van moderne psycho analytische theorieën (uitg. Boom, Meppel. 382 blz., 21,50). V/el een bewijs hoe actueel deze confrontatie is, want in de zielszorg functioneert de kerk nog volop Duits boek Hel verschil tussen het Duitse en het Nederlandse boek bestaat hierin, dat de publicatie in de Piper serie zich beperkt tot Freud »m ei kele reyplru-hle discipelen, terwijl prof. Faber (geb 1907) ook Jung, Rümke, Erikson en Fromm in zijr beschou wingen betrekt. Uit het Duitse werk kan ik alieen maar enkele gedachten doorgeven. Het geloof van velen valt als een aan het licht gebrachte, veeldui- zendjarige mummie uit elkaar, wanneer het aan een kritisch onderzoek wordt blootgesteld (bl. 17). Een onpersoonlijk, metafysisch 'Zijn' zc-u minder wezen dan een mens, een god voor vissen (43) Geloof is niet alleen een zaak voor intellectuele) en doktoren, maar even goed voor tramconduc teurs en groentevrouwen (53). Het gaat er ook om, wat Freud zèif heeft verdrongen (71). name lijk zijn geloof (76) De kerk heeft de duivel in "chzelf verdrongen (90). Marx zag het tegenwoor dige zwanger van toekomst. Freud daarentegen «wanger van het verleden (103). De psychothera peutische methode moet het welzijn van de mens bevorderen, niet zijn heil bewerken (121). Gods dienstige problemen zijn vaak vluchtpogingen (137) De zielszorger weet :n werkelijkheid le weinig van de ziel af (154). Prof. Faber Maar het is ons in hoofdzaak om het boek van prof. Faber te doen. Sinds 1970 is hij als hoogleraar in de godsdientst-psychologie verbon den aan de theologische faculteit te Tilburg. Bij de eerste indruk lijkt zijn boek breedsprakig te zijn, maar al lezende bemerkt men dat h»er iemand rustig de ruimte .ïeemt om wat hij te zeggen heeft volkomen helder op de lezer over te brengen. Ook wie weinig van de stof afweet, wordt hier zonder veel moeite wegwijs gemaakt. Faber vertelt uitvoerig over Freud en zijn school, over Jung en diens kring; beschrijft dan de overgang naar de tweede periode met de opvattin gen van prof. dr. H. C. Rümke over geloof en ongeloof en de denkbeelden van Erich Fromm met diens duidelijk humanistische mensbeschou wing. Tot die tweede periode rekent prof. Faber ook Erik H. Erikson, aan wiens befaamde boek over Luther uit 1958 hij een apart hoofdstuk wijdt. Na een psycho-analytische visie op het pastoraat komt hij aan het slot van deel I tot een voorlopige conclusie, en wel deze: In de tweede periode heerst een ander klimaat; het type psychi ater heeft zich gewijzigd. De grote hypothese welke de moderne psychoanalyse ons biedt is deze. dat in de relatie van het opgroeiende kind tol zijn moeder en vader een bijdrage aan zijn latere religie gegeven wordt (158/9). Intussen erkent de auteur dat de psycho-analyse niet die onbestreden positie heeft die buitenstaanders haar vaak toeschrijven (IH2) Ook binnen dc theologie is een stuk onzekerheid aan het licht gekomen, een onzekerheid die zich tot de traditie en de kerk heeft uitgebreid. Het gaat in de tegenwoordi ge crisis om de identiteit van de gelovige (163), ja de hele westerse wereld is in een identiteitscri sis betrokken (164). Natuurlijk kan de psycholo gie een religieuze crisis niet oplossen. Wel is het zo dat men alleen nog aanvaardt wat echt is en functioneert en niet als traditie wordt aangeboden (166). Tweede deel I.Iet tweede deel handelt uitvoerig over fasen en patronen volgens de bekende indeling: oraal, anaal en oedipaal, gevolgd door de fase van de adolescentie. Het geheel wordt besloten door een uitleiding. De auteur heeft Li het verwarrende panorama enige orde willen aanbrengen en ge tracht zijn hierboven geciteerde werkhypothese aannemelijk te maken. Heeft dit onderzoek ons geloof in gevaar gebracht en onze aandacht van God afgeleid en op de mens gericht? Bij alles bleef het geheim van de gerichtheid op God verondersteld en werd niet aangetast. Wij ontko men er echter niet aan tussen vorm en inhoud van het waarheidsbesef onderscheid te maken. Door de wijzigingen in het cultuurpatroon valt er soms nieuw licht op bepaalde donkere stukken uit de traditie. De vertegenwoordigers van het cude en van het zich overal aankondigende, nieuwe cultuurpatroon, die elkaar als bedreigend ervaren, moeten in een positieve communicatie met elkaar komen. De kerk trekt mee de woestijn in (aldus nog steeds prof. Faber in zijn slotwoord). Moet zij in een snel veranderende wereld tot een triest mooi brok folklore verkommeren? 'De kerk is de plaats waar de toekomst duidelijk wordt, in le ring, maar vooral in het feest van de nieuwe verbondenheid, het Avondmaal' (375). De toon blijft, het hele boek door, sympathiek, consciëntieus en bescheiden. Achter de voorzichtig tastende hand gaat een vroom gemoed schuil. De term 'secularisatie' blijkt meer en meer ontoe reikend te zijn om het hele complex van ver schijnselen dat men ertoe rekenen wil, te omvat ten. Als biologen zich zoals onlangs met de decaloog bezighouden, en psychotherapeuten met het geloof, dan is hier een stuk kerkgeschiedenis aan de gang, een periode van algemene, kritische herziening. Dan is er een scherp kapmes bezig in het dode hout. Dan wordt het levend geloof uitgedaagd zich te verantwoorden en heeft de kerk niet alleen een woord voor de wereld, maar wordt zij gedwongen tot een weerwoord aan de wereld HET GEREEDSCHAP VAN DE MERMAN De vorige week stond het verhaal die zeven jonge mensen in krant, die besloten hebben om jaar lang hun studie of werl onderbreken om zich te geven aa: evangelisatie. Ze vormen samen muziekgroep, 'The Carpenters' t geheten en gaan een jaar lanj allerlei plaatsen in en buiten ons optreden om zodoende in co'ntac komen met jonge mensen en he: spreken van wat zij geloven, hartverwarmende zaak. Ik heb er behoefte aan om er op te wijzen dit een ander soort diakonaal jaa dan wij gewend waren. Ieder i met zijn eigen gaven bezig zijn oj terrein en ik kan me voorstellen dit een zeer zinnige zaak is. Jongi spreken tot jongeren. En daarbij i ten we dan maar op de koop nemen dat er twee a.s. theologen zijn, die zich al in Kampen hel laten inschrijven, want even dr zich toch de vraag naar voren: i je niet eerst studeren en dan pi ken? Maar goed, ik zie dat ze d lijks aan bijbelstudie gaan doen dat zal met die twee theologen in dan wel een diepergaande zaak den. Boven alles staat dat oudi moeten erkennen dat vele jongi alleen door jongeren te bereiken i Een voorbeeld, denk ik zo. Dan voor de ouderen. Van hen wordl de komende winter geen jaar vraagd. Dat zou voor de meesten op onoverkomenlijke moeilijkhe stuiten. Maar er zijn toch vrije ai den en vrije weekends. Wat stellen ouderen tegenover dit enthousiaa De kerken klagen dat zij geen men kunnen krijgen om al het werk ligt te wachten te doen. Hier is j voorbeeld gegeven. In mindere n kunnen vele ouderen een stuk tijd energie geven voor het werk van Heer. Op hen met name wordt wacht. Om in het beeld van de ni te blijven, die van bescheiden! getuigt: de Timmerman heeft gen schap nodig. der, dat ook te zien is. in de vorige eeuw ontdekt in een r.k.-pastorie in Deventer, waar zij dienst deden als verzwaring van de mangelpers. Verder fraaie liturgische gewaden en dito vaatwerk, reliekschrijnen, oorkonden en curiosa, zoals een door een missio naris gekerstende heidense ceremonië le bijl van omstreeks het jaar 1000, later gehouden voor de bijl van Sint Maarten, waarmee hij de afgodsbeel den verbrijzelde. De geschiedenis van de Domkerk is goed vertegenwoordigd. De huidige Dom is slechts het koor van de oor spronkelijke kerk. Het schip stortte in tijdens een vreselijke storm in het jaar 1674. Een ets van Van Lamsweer- de en een tekening van Saenredam van- voor de ramp laten duidelijk de gebrekkige constructie van het hoge schip zien (onvoltooide gewelven en maar één uitwendige steunbeer). Vier aquarellen van" Herman Saftleven ge ven een goede indruk van de ruïne, die pas in 1826 geruimd werd, waar door het huidige Domplein ontstond. Curieus zijn drie etsen van J. van den Aveele over de Franse bezetting in 1672. De eerste laat de geseling en de zuivering van de Dom door de room sen zien, de tweede een plechtige processie en de derde het verbranden van het roomse meubilair door de hervormden na de aftocht van de Fransen. Veel' aandacht is er voor het oud- katholieke schisma in het begin van de achttiende eeuw en voor het her stel van de r.k. hiërarchie in 1853. Jammer is, dat het protestantisme er bekaaid af komt. Feitelijk krijgen al leen Duifhuis en Voetius de aandacht, die zij verdienen. Afgezien van enkele avondmaalsbekers krijgt men de in druk, dat het protestantisme zich slechts afspeelde in de academische sfeer. Men ziet de portretten van Cartesius en Coccejus (geen Utrech ters, maar blijkbaar als tegenstanders van Voetius), voorts van Hoornbeek, Burman, Roëll en Lampe en dan uit de negentiende eeuw de hoogleraars Doedes, Van Oosterzee. Opzoomer en Beets. Hoe het gewone geestelijke leven bui ten de sfeer van bisschoppen, kapit tels en academie verliep, daarvan krijgt men niets te zien. Het is be paald een ernstige lacune, dat Loden- stein, wiens prediking zulke diepe sporen in Utrecht en daarbuiten heeft nagelaten, ontbreekt, en de predikan tenkring rondom hem. terwijl er bij voorbeeld wel uitvoerig aandacht ge schonken is aan het klooster Port Royal in verband met het oud-katho lieke schisma in deze zelfde tijd. De gewone man, die naast zijn Staten bijbel bij Vader Cats, Vader Brakel en Vader Smijtegelt leefde, leren we niet kennen. Dat er een Doleantie ls geweest, wordt men op deze tentoonstelling niet gewaar. Van de Afscheiding in Utrecht zouden waardevolle archief stukken te geven zijn geweest. In plaats daarvan heeft men volstaan met een spotprent 1 n verband met Scholte. Predikanten, wier herinne ring enkele geslachten lang in Utrecht is blijven bestaan, zoals Bronsveld en Gunning, zoekt men tevergeefs. En waarom niets over de Stadsevangelisatie? Conclusie: een boeiende tentoonstel ling, maar bepaald niet representatief voor 'het geestelijk leven in Utrecht door de eeuwen heen'. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Surhuizum: k F. J. Brinkman te Utrecht, die dankte voor Opperdoes. L. Knier, em. pred Overleden: Doorn. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Rozenburg: II. nard te Hoornsterzwaag. Beroepen: te Drenten: J. D. A'. Zwart, missionaris, pred. te Leeus den die dit beroep heeft aangenom Benoemd: tot leraar godsdienst Dokkum, H. Windig te Doorwerth deze benoeming heeft aangenomen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Oostkapel le: R. Booga te Leiden. Bedankt: voor Oudemirdum: P. te Dirksland. 'Het tweede decennium van arbeid zelfbestuur' door Zoran Vidako i Uitg. Van Gennep te Amsterdam, blz. Prijs ƒ7,90. Deze bundel bevat een deel van in Belgrado verschenen boek 'H stap vooruit, twee stappen terug' de hoogleraar politicologie Zoran dakovic, een van de actiefste vt vechters van het arbeiderszelfbest in Joegoslavië. Deze publicatie. J taald en ingeleid door dr. Mar Broekmeyer, is de eerst van Vidi vie in West-Europa. Hij beschrijft j Joegoslavische situatie: een politii revolutie heeft plaatsgevonden en i0 der bescherming van staatsmaatre e len is een systeem van arbeiders! c bestuur ontstaan, dat overigens om ai wikkeld is omdat het tot iedere af: 5 derlijke onderneming beperkt bl e Vidakovic vraagt zich af welke krsfcu ten zich verzetten tegen meer uil ie breide vormen van arbeiderszelf jj stuur. (Bijvoorbeeld tot bedrijfsl ken, concerns en politieke organi >2 Staatsorganen die zich de macht 1 k ontglippen? Of ook organen van pa is en vakbond die zich teveel op >t heersende politiek oriënteerden e die het verleerd hebben naar de 'ei beidersklasse in de ondernemingen ai luisteren? De auteur schetst de ini et lijk tegenstrijdige aard van staatsoi >1( nen, partij en vakbonden, integral in en fusies en bedrijfsconcentraties 'ei het huidige Joegoslavië, dat ste n meer op weg is een moderne geïm ij trialiseerde samenleving te won oc Ook het westen kent deze problem '0 Hij ontmaskert de illusie als zou ie een politieke revolutie en na in' >ol ring van (particieel) arbeiderszell stuur een soort paradijselijke toesU intreden. 'Integendeel', zegt Vids vie, dan pas kan het gevecht om bevrijding van de arbeid ontstal Vidakovic geeft in zijn boek een di gaande analyse van de redenen die de huidige stagnatie van het Joego vische arbeiderszelfbestuur hebben leid. Wie zich in Nederland 0 zelfbestuur een mening wil vort zal om zijn boek niet heen kunnen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2