Directie LD zwicht voor eis redactie Over geloof en politiek c Vergaderingen van wereldraad voor ieder toegankelijk Benoeming Gij sen gevolg van jarenlang konflikt J vandaag Open Deur wordt een maandblad Wallace doet loopoefeningen Paalzitters hebben het moeilijk Koorddanser gewond Twee kinderen verdronken Bisschoppen bezig met romeinse brief Kerkgeschiedenis Utrecht in beeld Trouw K wartet Lutherse wereldbond zet banken onder druk TROUW/KWARTET MAANDAG 7 AUGUSTUS 1972 Binnenland/Kerk T2 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De abonnees van het Limburgs Dagblad zullen voortaan nu ook in hun eigen krant kunnen lezen wat zich rondom het dagblad afspeelt. De waarnemend-directeur J. J. M. H. Dreh- manns en de waarnemend hoofdredacteur J. Groen zijn het er het afgelopen weekeinde over eens geworden, dat de redactie in het ver volg al het nieuws over de ontwikkelingen rondom de mogelijke overname van het blad zal publiceren. Voorwaarde is echter wél, dat hierover niet opiniërend wordt geschreven. Het akkoord kwam tot stand na een gesprek tussen de Nederlandse Vere niging van Journalisten (NVJ) met de heren Drehmanns en Groen. De laatste had de directie toen al laten weten 'op grond van zijn journalistie ke verantwoordelijkheid en zijn ver antwoordelijkheid als waarnemend hoofdredacteur de lezers niet langer te kunnen onthouden wat zich rond het Limburgs Dagblad afspeelt.' 'Waardig' In het gisteren uitgegeven communi qué van directie en hoofdredactie staat, dat voortaan 'waardige bericht- ActieS geving zal worden gegeven in over eenstemming met de gewichtige bete kenis van de vraagstukken met be trekking tot de eigen krant. Uiter aard', aldus het communiqué, 'zullen ten aanzien van opinies, eisen, stand punten e.d. de journalistieke gedrags regels als hoor- en wederhoor en zakelijke, niet tendentieuze weergave van fedten, in acht worden genomen'. Hoewel de redactie wel bezwaren heeft tegen de beperking, dat niet gecommentarieerd mag worden, acht de NVJ het akkoord aanvaardbaar. De organisatie gaat morgen opnieuw met de directie praten: weer over haar eis, dat zij inzage krijgt in de stukken, waaruit zou moeten blijken, dat over name door De Telegraaf de beste keus Van een onzer verslaggevers UTRECHT De plenaire vergaderingen vrji het centraal comité van de wereldraad van kerken, dat van 13 tot 23 augustus in het Jaarbeurs congrescentrum in Utrecht bijeenkomt, zijn open voor publiek. 'Ik nodig de Nederlanders uit om deze bijeenkomsten mee te maken', schrijft de secretaris-generaal van de wereldraad, dr. E. C. Blake, in een speciale krant 'De wereldraad in Nederland', 'die in een oplaag van 200.000 exemplaren wordt verspreid. Hij waarschuwt wel, dat er gewoon doorvergaderd wordt en beslist niet 'op de tribune' zal worden gewerkt. 'U ziet de wereldraad aan het werk in zijn gewone werkplunje.' Belangstel lenden kunnen kaarten en program ma's aanvragen bij de raad van ker ken, Maliebaan 88, Utrecht. Ook de openingsdienst in de Dom kerk, zondag 13 augustus 's morgens om tien uur, is open voor publiek. In deze dienst preekt dr. W. A. Visser 't Hooft. Prinses Beatrix zal een woord van welkom spreken. Men kan zich niet meer aanmelden voor dè Nederlandse dag, zaterdag 19 augustus. Voor deze manifestatie heb ben zich al ruim duizend mensen gemeld van de plaatselijke raden van kerken, van oecumenische actie- en gespreksgroepen en van gemeenten en parochies. De Nederlandse raad van kerken, die deze ontmoeting tussen de Nederlandse en de wereldoecumene heeft georganiseerd, hoopt, dat deze za 1 eiden tot een stroomversnelling in de oecumenische beweging in Ne derland. De 120 leden van het centraal comité, die uit alle delen van de wereld komen, zijn inmiddels in Utrecht be gonnen met hun voorbereidende be sprekingen. De verschillende organen van de wereldraad brengen verslag uit van hun werkzaamheden. In deze voorbesprekingen wordt de basis ge legd voor hetgeen van 13 tot 23 augustus aan de orde zal komen. Intussen gaan de acties van de redac tie door. Na de zaterdag uitgegeven alternatieve krant, waarin een resumé werd gegeven van de ontwikkelingen van de laatste weken, is alweer een nieuwe krant in de maak. Deze twee de alternatieve krant zal echter meer op de aandeelhouders zijn gericht. Dit in verband met de woensdag te hou den algemene vergadering. Hoewel een eventuele verkoop van de krant niet op de agenda staat, zullen de aandeelhouders er zeker over praten. Het in het eerste nummer gedane beroep op de lezers zich solidair te verklaren met de redactie lijkt een succes te worden. Gisteren waren er al ruim 3000 handtekeningen binnen. Een twoede actie wordt gevoerd door de burgemeester van Schinveld J. J. G. Tonnaer (tevens lid van de Eerste Gouverneur George Wallace van Alabama, die in mei ernstig werd SXrLdi!ndertekênd 5°coSni?ué gewond door een bomaanslag, ontvang momenteel in het revalidatie- naar de aandeelhouders heeft ge- centrum van de universiteit van Alabama therapeutische behande- u'itgesproS?1mrSSt feit'°datUgeen Ung' De goutcmeur oetent hier met beenbeugels tussen twee liggers, overleg met de redactie is Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN 'Open Deur', het blad dat mensen van deze tijd vanuit het evangelie wil aanspreken in de taal vam deze tijd, wordt een maand blad. Tot nu toe verscheen het blad om de veertien dagen in een omvang van acht pagina's. Als maandblad gaat het zestien pagina's teilen. De voornaamste reden voor deze ver andering is de groeiende belangstel ling voor themanummers. Zo werden in het recente verleden de thema's 'dood', 'vaders en zonen' en 'jeugd en kerk' behandeld. Men vond, dat de thema's binnen een omvang van acht pagina's niet voldoende tot hun recht kwamen. Voortaan zal nu in elk nummer een bepaald thema worden behandeld. In het najaar komen thema's als vrede en onderwijs aan de orde. Daarnaast blijft er variatie voor iedereen met interviews, gedichten, meditaties, boekbesprekingen en een kinderru briek. Dat die themanummers steeds belang rijker zijn geworden, hangt samen met de veranderende functie van het blad. Oorspronkelijk was Open Deur uitsluitend gericht op de inviduele lezer. De Open Deurwerkers en - werksters boden het blad aan de deur aan, waarbij persoonlijke contacten werden gelegd. De laatste jacen heeft het blad ook een duidelijke functie gekregen als gespreksmateriaal voor kringen, katechisaties en dergelijke. Open Deur is een uitgave van 'Kerk en Wereld' te Driebergen in samen werking met de uitgeverij 'Boeken centrum' van de hervormde kerk in Den Haag. In de redactie zitten naast hervormden ook gereformeerden, een rooms-katholiek en een lutheraan. TROOST ONDERWEG Genesis 5 begint met het woord slachtsregister'. Alleen daarom al zï velen geneigd dan maar meteen na Genesis 6 te wandelen. Maar dat niet nodig. Zo dor is dit hoofdsti niet. Het hebreeuwse woord 'toli doth' betekent ook nauwelijks slachtsregister. Men kan het bei vertalen met: verwekkingen. Er v gen 10 generaties, maar eerst woi ons in herinnering gebracht hoe li God om Adam als mens begonnen God noemde hem 'mens', lezen t En dan begint de weg van die mei Langs bekenden en onbekenden. Me sen van wie we niets meer horen mensen wier namen diep iin de hen nering der mensheid gegrift st: zoals Henoch en Noach; Henoch zevende na Adam, die precies een ja vol jaren leeft. Een jaar vol jaren v wandelen met God, van leven erge heen, met God. Want dat is toch w de voornaamste bedoeling van hoofdstuk. Het - is geen cirkel, ma het gaat ergens heen. En hij stiei staat er telkens in dit boek der v( wekkingen. Dat sterven wordt ongedaan gemaakt doordat er telke een nieuw geslacht komt. De do< wordt niet door de vruchtbaarhe overspoeld. Maar overwonnen in h uitzicht dat bij de naam Noach g schreven staat: God zal ons troost over de moeitevolle arbeid onzer ha den op de aardbodem. Dat beteke niet dat er mooie woorden kom maar dat betekent dat er een to komst is. Er zal iets tegenover staa Iets dat de moeitevolle arbeid 'n' ijdel' maakt. Dit hoofdstuk wordt de kerk in de paastijd gelezen. Paul moet er iets van geweten hebben hij zijn paashoofdstuk (1 Cor. 15) m die troost eindigt. Onze arbeid ni ijdel in de Heer. Al die moeite v die vele lange jaren. God wand» mee, in de zevende en op de zevenc in de sabbath en in het evangelie 1 in de aanwezigheid van de Geest d vertroosting. Totdat al die lange jar^ moeten wijken voor dp dag. J. J. M. H. Krehmanns voordat het gesprek over de overname begon. De ondertekenaars verklaren, dat zij wanneer de redactie niet nauwer bij de uitvoering van de plannen wordt betrokken - daaruit hun con sequenties zullen trekken en hun abonnement zullen opzeggen. Van een onzer verslaggevers ROELOFSARENDSVEEN Zaterda gavond zaten nog zestien van de ee nendertig (27 mannen en 4 vrouwen) deelnemers van het wereldkampioen schap paalzitten in Roelofsarendsveen op hun paal; gisteravond was het aantal al teruggelopen tot zes, Eén van de overgebleven zes was echter niet van plan langer dan vijftig uur te zitten. Roelofsarendsveen trok gisteren dui zenden bezoekers, die naar het we reldkampioenschap kwamen kijken. Er is zelfs een heel feestprogramma samengesteld. De laatste zes paalzitters hadden het gisteren overigens moeilijk. De zon scheen en dat maakte hen slaperig, iets wat de paalzitters niet kunnen gebruiken. VENLO Tijdens de matineevoor stelling van het circus Toni Boltini in Venlo-Blerick is gistermiddag een koorddanser ernstig gewond geraakt. De man maakte een val van ruim acht meter. Hij moest per ambulance naar het Venlose ziekenhuis worden over gebracht voor onderzoek, waar bleek dat hij rugletsel had opgelopen. De onfortuinlijke artiest maakte deel uit van een Egyptische formatie, die zaterdagmiddag voor het eerst in de grote circustent optrad. Voordien had de groep voor Toni Boltini een maand in theater Carré in Amsterdam ge werkt. SCHOORL De 7-jarige Rob Elsland uit Amsterdam is gistermiddag in Camperduin (gem. Schoorl) in zee verdronken. De jongen was met vriendjes op het onbewaakte gedeelte van het strand in zee gegaan en in een mui terecht gekomen. De Schoorl- se reddingsbrigade en omstanders de den vergeefse pogingen de drenkeling te vinden. Tien minuten na het ge beurde is het stoffelijk overschot van de jongen aangespoeld. In de haven van Moerdijk verdronk zaterdagavond de 3-jarige G. Loi uit Moerdijk. Het jochie was met zijn 4- jarig zusje aan het spelen, maar raak te in het water. Van een verslaggever UTRECHT Morgen zullen de Ne derlandse r.k. bisschoppen op hun maandelijkse vergadering (verder) spreken over de brief van het centra le bestuur van de r.k. kerk, waarin de wens te kennen werd gegeven dat het landelijk pastoraal beraad in ederland (dat in oktober geïnstalleerd zou wor den) niet doorgaat in de voorgeno men opzet. Rome wil, daar komt de brief uit het Vatikaan op neer, de democratisering in de Nederlandse kerkprovincie stopzetten. Verleden week hebben de bisschoppen al in eerste aanleg over het 'zeer dringend' verzoek uit Rome gepraat. De statuten van de landelijke pastora le raad waren al geruime tijd geleden ter informatie naar het vatikaan ge stuurd. De landelijke pastorale raad is bedoeld als een permanent vervolg op het experimentele pastoraal concilie van twee jaar terug. Van een verslaggever UTRECHT In verband met de vergadering van de wereldraad van kerken zal het aartsbisschoppelijk mu seum op verzoek van de gemeente Utrecht in zes zalen van het centraal museum in de Domstad een tentoon stelling onder de titel 'Van Willibrord tot Wereldraad' inrichten. Op deze expositie tal de religieuze geschiedenis van Utrecht in beeld worden gebracht. Er zal onder meer een zevende-eeuws handschrift met een eigenhandige aantekening van Willibrord worden getoond. Ook zul len er kostbare bisschoppelijke gewa den en middeleeuwse kerkschatten te zien zijn. Grote aandacht wordt voorts besteed aan de geschiedenis van de Dom, aan de gereformeerde theoloog Voetius en aan het ontstaan van de oud-katholieke kerk. De staatssecretaris van CRM, de heer H. L. J. Vonhoff, zal de tentoonstel ling op 12 augustus officieel openen. Sekretaris bisschoppenconferentie UTRECHT (KNP) 'De benoeming van mgr. Gijsen is gèen onge lukkig incident, maar uitdrukking en gevolg; van de reeds jarenlang bestaande meningsverschillen en konflikten binnen de Nederlandse geloofsgemeenschap, en tussen Nederland en Rome'. Dit schrijft dr. L. J. M. ter Steeg, sekretaris van de Nederlandse r.k. bisschoppen conferentie, in het dezer dagen verschenen nummer van het tijd schrift 'Franciscaans leven'. Dr. Ter Steeg constateert, dat bis schop Gijsen, paus en curie grote bezwaren hebben tegen het pastorale beleid in Nederland. Volgens hem achtten paus en curie zich bij Gijsens benoeming gesteund door een veron derstelde zwijgende meerderheid. Het hevige verzet tegen de uitspraken en de eerste beslissingen van bisschop Gijsen vindt zijn oorzaak in het feit, dat 'zeer velen beseffen dat wezenlij-, ke waarden in de vernieuwing van de kerk in Nederland erdoor in het ge ding worden gebracht.' De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directies Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro.- 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Het juli-augustusnummer van Wending (maand blad voor evangelie en cultuur) gaat over geloof en politiek. De Belgische theoloog Marcel Xhauf- flaire (leerling van Metz, de man van de politieke theologie) geeft een aantal stellingen weg en daarop reageren o.a. de Amsterdam dr. C. P. van Andel en de Utrechtse prof. dr. J. de Graaf, Een paar fragmenten uit het verhaald van Xhaufflaire: aan politieke theologie doen betekent twee voorname dingen: a christelijke dogma's, geloofsvoorstellingen praktijken, moraal enzovoorts zijn ten diepste verweven met een bepaald politiek bestel: daarom moeten we een methode toepassen die ons bewust maakt van de economische, sociale en culturele condities die meegegeven zijn met de geschiedenis van geloofsvoorstellingen en godsdienstige praktij ken; b in het werkelijk bevrijdende politieke han delen komen samen de strijd tegen de uitbuiting op economisch vlak, de strijd tegen de onderdruk king op het eigenlijke politieke vlak en de strijd tegen de vervreemding op ideologisch vlak. Wel, de laatste toetssteen voor een verantwoord spreken over God vinden we in dit bevrijdende politieke handelen. Men 'politiseert het geloof niet, men 'clerlcaliseert' de politiek niet als men terecht meent dat er geen christelijk geloof (het verwijzen naar Christus in de Geest) bestaat zonder hoop (het als noodlottig ontmaskeren van wat ons wordt voorgehouden als duidelijk en noodzakelijk) en zonder liefde (de solidariteit van Gods macht met de uitgebuiten, de verdrukten, de vervreemden)'. 'Voor het godsdienstig bewustzijn houdt de gods dienst zich maar met één conflict bezig: dat tussen God en de duivel. Daarom kan de gods dienst tegelijk functioneren ter rechtvaardiging van de gevestigde orde en tot troost van hen die door deze gevestigde orde in ongunstige omstan digheden zijn geplaatst Het is voor de godsdienst hoogst noodzakelijk dat zij gelooft in de be voorrechte autonomie van haar zaak om te voor komen dat ze uiteenvalt en verdwijnt. Men zal er zich dan ook niet over verwonderen dat de strategie van de godsdienst gericht is op de gods dienstige eenheid (vergelijk de strategie van de Romeinse cursie en die van de Wereldraad van Kerken in Genève). Om de eenheid van de godsdienst te garanderen weten de gods dienstige leiders dat zij het lot van dc godsdienst hoe langer hoe minder moeten binrton aan een bepaalde politieke theorie of praktijk. Omgekeerd stellen deze politieke onthouding van de godsdienst en haar volmaakt los van alles staand 'universalisme' haar in staat om te functi oneren ten bate van de bestendiging van de gevestigde verhoudingen van onderdrukking door de heersende klassen. Ter vereffening van deze politieke capitulatie die in lijnrechte tegenspraak is met de boodschap die de kerken beweren te verkondigen, doen de kerken steeds meer morele oproepen tot liefde en gerechtigheid. De godsdienstige natuur van haar zending houdt als voorondersteld in dat de geschie- edenis, in plaats van de plek te zijn waar onderdrukkers en onderdrukten, uitbuiters en uit gebuiten elkaar bestrijden, de plaats is waar volken, naties en klassen elkaar steeds meer vinden en harmonieus aanvullen, mits alle mensen zich innerlijk of godsdienstig bekeren. Opnieuw staat de godsdienstige idelogie in tegen stelling tot de strijd van de onderdrukten tegen hun onderdrukking (zie de problemen van de derde wereld)'. IJlt de kerkbladen 'Steeds meer christelijke groepen nemen deel aan de revolutionaire strijd en laten deze deelname zwaarder wegen dan het ten koste van alles bewaren van de eenheid der keik. Steeds meer ook blijkt het kapitalistisch systeem de religie nodig te hebben om bressen te dichten, om schuldgevoelens weg te nemen en soelaas te bieden aan wie aan zijn lot is overgelaten. Juist binnen het kader van de kerk: lagere geestelijkheid, theologen, maar ook bij actieve leken groeit het 'proletarisch' bewustzijn. Want er is een groeiende f-ustratie omdat men niet kan doorbreken wat duidelijk doorbroken moet worden. Er is een hevige bewustwording van de economische en sociale tegenstellingen, en er is bereidheid om de werkelijke oorzaken daarvan aan te wijzen. Vele groepen zijn nog op de spontane toer, andere te /.eer op de reformistische. Maar er vormen zich eii inden van verzet tegen de uitbuiting ook bmn^n dp religip Het moeten voorlopig wel e'anden blijven, want een groep of partij waar mee alle verandering-zoekenden zich zouden kun nen vereenzelvigen (de universele draagster van de rp. .ihitiet en die het alleenrecht heeft van de revolutionaire strijd is er niet of nog niet'. Tot zover Xhaufflaire. Uit de reactie van dr. C. P. van Andel de voigende alinea: 'Hoezeer ik me ook thuisvoel bij dt hoofdgedachte van een politieke theologie, hoe groot mijn verzet tegen de religieuze rechtvaardiging van de politie ke en maatschappelijke zonden ook is, toch heb ik daar niet genoeg aan. Moet alle religie, alle metafysica, alle dualisme nu werkelijk overboord? Moet mijn geloof nu helemaal opgaan in politiek? Zou het toch niet beter zijn deze hele term te laten vallen en te spreken van 'politiek diaconaat' als functie van de gemeente van Christus?' Uit de reactie van prof. dr. J. de Graaf deze oomerkelijke vaststelling: Het politiek- en maatschappelijk geheelonthouden- de christendom trekt weinigen aan, zelfs de weer klank op Evangelische Omroep en 'Het Getuige nis' bevestigt dit: v/ant hierop verenigen zich ever a Ier)ei confessionele grenzen heen juist diegenen, die politiek iets gemeenschappelijks hebben, een zeer negatieve en vage anti-linksgezindheid. Over kerk en politiek gesproken, het hervormde Monnickendams Kerkblad had een ingezonden stuk van Monnickendams burgemeester mr. J. F. de Groot, die ondertekent als 'een meelevend lid'. Uit zijn brief, gericht tot de kerke^aad, het. volgende: 'Met verbijstering heb ik zondagmorgen de voor ganger van uw dienst beluisterd. Was het voor mij a) een raadsel bij het oinnenkomen van de kerkeraad. wie toch de voorganger zou zijn. Het betreden van de kansel van de candidaat gaf mij daarop antword. Ik zou deze verschijning in z.g. vrije lijds kleding met moeito hebben kunnen accepteren, indien ik in een gloedvol betoog Gods woord het mogen beluisteren. Doch verre van dit. Natuurlijk moet ik begrip opbrengen voor het feit, dat deze candidaat nog aan het begin staat en het vak nog-moet leren. Ik mag mijn eisen ten aanzien van zijn predikatie niet te hoog stellen, doch wanneer deze voorganger in zijn vrije tijdskleding mij moet mededelen, dat de politiek van Nixon een verderfelijke invloed heeft, dan behoeft het van mij niet meer Het gaat niet aan een staatshoofd van een be vriende natie van de kansel te bekritiseren, zon der nadere motivering. Laten we bij de keuze van de eastpredikanter selectief te weik gaan en laten we het decorum tijdens de diensten zoveel moge lijk bewaren. Als uw keuz zo beperkt is, dan maar geen predikant. Laten we proberen het meelevend deel van onze kerk nog binnen de kerk te houden'. Dr. Ter Steeg ziet een groot verschil tussen bisschop Simonis, die een dia loog openhoudt, en bisschop Gijsen, die over fundamentele lijnen van het pastoraal beleid geen discussie moge lijk acht, omdat hij zijn visie als de enig juiste en door Rome gesanctio neerde beschouwt. Reden van deze houding is volgens dr. Ter Steeg het 'vertikalisme'; de neiging om God en mens tegenover elkaar te stellen, als ook de tendens om het hogere kerke lijke bestuursniveau het lagere te la ten beheersen, ondanks de andere richting sinds Vaticanum II. Het artikel wijst op enkele gevolgen van dit vertikalisme in de houding van bisschop Gijsen. Allereerst consta teert het bij hem 'een sterk accent op de betekenis van paus en wereldkerk' ten koste van de lokale kerk. Daar mee hangt het verlangen samen naar duidelijkheid over wie en wat nog katholiek is. De scheiding is uit zich zelf evident. Bisschop Gijsen onder streept bij herhaling, dat hij niemand buiten de kerk plaatst, maar slechts constateert, dat zij zichzelf buiten de gemeenschap hebben gesteld. Een derde gevolg van het vertikalis- Bisschop Gijsen me is volgens dr. Ter Steeg de 'voor het Nederlandse levensgevoel moeilijk te verdragen paternalistische instel ling, die zich uit in het neerbuigend in bescherming nemen van de als onmondig beschouwde en door onze kerheid bedreigd geachte gelovigen'. 'Dezelfde houding van onderdanig heid, die mgr. Gijsen aanneemt tegen over de paus. veronderstelt hij ten opzichte van hemzelf bij priesters on gelovigen.' Tenslotte constateert dr. Ter Steeg, dat in de opvatting van de Roermond- se bisschop de openbaring per se nietmenselijk is. 'De geloofsinhoud wordt middels een geïsoleerde kennis in de menselijke ervaring neergela ten.' Volgens Ter Steeg is deze opvat ting 'voor het huidige levensgevoel en volgens de beste christelijke tradities' niet aanvaardbaar. De secretaris van de Nederlandse bis schoppenconferentie stelt dan, dat met Gijsens benoeming de positie van de Nederlandse bisschoppen in het geding is. 'Het kenmerkende van de Nederlandse kerk tegenover de kerk in vrijwel alle andere landen is: niet dat er hier zoveel wildere liturgische experimenten dan elders voorkomen, zoveel gewaagdere theologische me- T3MJRpl PO* 0*111 «ycnnnl ningen naar voren zijn gebracht, maar Xl-U-Li dat de Néderlandse bisschoppen zich i J daarvan niet afzijdig hebben gehou- Verder gegrOeiÜ den. Zij hebben niet de ogen gesloten DEN HAAG De lutherse werel» bond zal aan de twaalf banken di financiële transacties voor deze bon uitvoeren, schrijven dat de bond zie verzet tegen het apartheidsbeleid Zuid^Afrika, en dat hij de relaties m» deze banken direct zal verbreken wal neer blijkt dat zij door hun politie of zakelijk beleid" meewerken aan ee verslechtering van die positie vam niet-blanken in Zuid-Afrika. Het uitvoerend comité van de bon heeft dat op zijn vergadering in Pari pat, Sumatra, besloten, zo meldt d persdienst van lutherse kerken veertig landen, die samen 54 van d 75 miljoen lutheranen in de werel omvatten. De lutherse wereldbond e: de daarbij aangesloten kerken bestem de jaarlijks gróte bedragen voor hul aan ontwikkelingslanden. voor de problemen of deze toegedekt, maar zich ervoor verantwoordelijk ge voeld. Door deze open erkenning van bestaande problemen hebben zij zich veel kwetsbaarder gemaakt dan vele andere episkopaten. Het is om deze reden, dat de benoeming van mgr. Gijsen, die een ontkenning lijkt van de fundamentele drijfveren in de ker kelijke vernieuwingen in de laatste jaren, moeilijk anders kan worden opgevat dan als een afkeuring van de bisschoppen zelf.' AMSTERDAM De ABN-beleggmgi spool is ook in het tweede kwartaa van 1972 bevredigend gegroeid. He vermogen steeg met ƒ25 min. to 182.9 min. en het aantal participa ties met ruim 200.000 tot 2.37 min stuks. De basiswaarde steeg met 6 pet van 72.68 tot 77.06. Eind mei wer» een historisch hoogtepunt van ƒ79.21 bereikt. In de eerste zes maanden vat 1972 is het vermogen met 45.4 pet. et de basiswaarde per participatie 21.1 pet. toegenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2