meisjes en jongens gaan een jaar lang evangeliseren Theologie-studenten half collegegeld Youth for Christ-Nederland heeft zijn eerste jaarteam. Het is een groepje dat uit zes zingende en musiceren de jongelui van achttien tot midden twintig bestaat. Ze hebben besloten een jaar lang hun studie te onder breken, dan wel hun banen eraan te geven, om in die tijd full-time-evangelisten te kunnen zijn. Het team oefent ruim een maand, heeft een redelijk repertoire opgebouwd en ook inmiddels een naam gekozen: The Carpenters' tools: het gereedschap van de timmerman. Al een getuigenis op zichzelf. Trouw K wartet Hoofdlegeraalmoezenier Zendingscollecte op 10 september Wij ontvingen Sipke van der Land in Alle Dag-kerk vandaag Beroepings- werk Boekenetalage Kritische groep rondom wereldraad TROUW, XVARTET DINSDAG I AUGUSTUS 1972 Kork Biniioiiland T2/K2 door Ton van der Hammen De twee meisjes en vier jongens van The Carpenters' tools werk ten al langer, maar dan alleen in hun vrije tijd, mee aan het werk van Youth for Christ, dat vooral de afgelopen jaren een hele uitbreiding heeft ondergaan. De in 1967 voor het eerst aarze lend geïntroduceerde koffiebar als middel voor evangelisatie on der de jeugd, bleek het namelijk helemaal te zijn: duizenden jon gelui kwamen aan de bar met weer andere jongelui op onge dwongen manier aan de praat over de bijbel en het geloof in Christus. Overal in het land zijn van die bars (koffie en prik, geen spiritualiën uiteraard) ont staan: permanent in tal van plaat sen, maar ook tijdelijk, vaak in tenten. In zo'n bar hoort muziek, zodat er overal ook groepjes zingende en musi cerende jongelui werden gevormd, die vanwege school of werk doorgaans alleen in de weekeinden op kunnen treden. Vandaar, dat almeer de be hoefte werd gevoeld ook een vast team te hebben, dat elke dag beschik baar zou kunnen zijn. Niet alleen voor koffiebars, maar ook voor scho len, kerken, gevangenissen, kortom, waar maar een kans is om je te laten horen. Jaarprogramma Op een auditie, waar zo'n dertig jon gelui aan deelnamen resteerden de bovengenoemde zes als de muzikaal het meest begaafden. Onder leiding van Ken Benjamin uit San Fransisco. die nu drie jaar bij Youth for Christ- Nederland als muziekdeskundige werkt wordt tot half augustus druk gerepeteerd, waarna The Carpenters' Tools hun jaarprogramma kunnen gaan afwerken, dat voorlopig tot mid den november is volgeboekt. Plaatselijke Youth for Christ-comité's kunnen het team uitnodigen en het één of enkele dagen 'inhuren', waar bij aan deze comité's de organisatie wordt overgelaten. Ze zullen door gaans in eerste instantie scholen voor een optreden interesseren. Overdag wordt dan bijvoorbeeld in drie of vier scholen opgetreden, waarbij de jonge ren worden uitgenodigd 's avonds naar een gebouw of tent te komen. Hier wordt dan weer gemusiceerd, maar er is dan bovendien meer kans op individuele contacten, waarin zo mo gelijk de gesprekken worden toege spitst op het geloof. Wat de jongelui ten gehore brengen Is een groot aantal moderne liedjes De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dogtlijki bestuui: B. Bol, D«n Hoog,- dr. E. Bltumink, Polen- wolde; mr. G. C. van Dom. Nootdorp,- W. A. Fibbe, Roller- dom; J. Lomer, Utrecht; dn. J. W. de Poui, Den Hoog; J. Smol- lenbroek, Wosienoor. Overige leden von het olgemeen bestuurt K. Abmo, Amsterdam; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog; J. von Eibergen, Schoenbergen; mi. K. von Houten, Wageningen; ds. O. T. Hylkemo, B-llhoven, Joc. Hui|sen, Delfts mevrouw M. C E. Kloosier- mon-Fortgens, Voorscholen; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouiers, Heerhugowoard; prol. dr. G. N. lommens. Noorden; ds. F. H. Landsman, Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prol. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Oiie- vonger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozmgo, lunleren; dr. A. Veermon, Rijswi|k |Z-H); H. H. Wemmen. Den Haag; drt. C. Z>|lsi«o Oosier- lond (Zld|. Directie; Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Het Youth for Christ-jaarteam in Zwolle. Van links naar rechts Rob, Gonnie, Ane, Henk, Gerlof en Ankie. Allen schortten hun studie op, dan wel gaven hun baan er een jaar aan om via zang en muziek met zoveel mogelijk jongeren in contact te komen en hen over Christus te vertellen. met een evangeliserende tekst: meer stemmige zang, gesteund door drie elektrische gitaren. Om beurten ko men de uitvoerenden naar voren om de verschillende nummers te introdu ceren, een presentatie met een duide lijk getuigend karakter. In Amerika hebben dit soort teams een eigen muzikale stijl ontwikkeld, die de Ne derlandse jongeren hebben overgeno men. Op het eerste gehoor zou je zeggen dat de muziek het midden houdt tussen rock en pop. Jongeren worden er onmiddellijk door aange sproken. Behalve overal in Nederland, waar het, naar de teamleden verwachten, wel vaak een zevendaagse werkweek zal worden, voert de jaartournee ook naar het buitenland. In elk geval naar België, Frankrijk, Spanje en Portugal en misschien ook nog naar West- Duitsland. In al deze landen bestaan eveneens Youth for Christ-afdelingen. Dagindeling Nu al is de dagindeling behoorlijk geconcentreerd, 's Morgens van tien tot half twaalf bijbelstudie, afgesloten door een korte bidstond en 's avonds vaak optreden in de (vaste) koffiebar waar men repeteert, want ook optre den in het openbaar moet geleerd worden. Begonnen werd in Giethoorn, vervolgens was Middelburg enkele we ken repetitiecentrum: nu is het Zwol le en tenslotte wordt het Haarlem. Geen van de jongelui verdient wat dit jaar: ze stellen zich allemaal pro deo (in meer dan één betekenis) ter be schikking. Maar de volkswagenbus moet rijden, er zijn verzekeringen en andere onkosten, en daarom kost elk optreden wel enig geld. Wie meedoen Wie doen er mee aan dit 'diakonale jaar1 zoals de jongelui het ook wel gemakshalve noemen? Behalve Henk Blaauw (26), die de 'roadmanager' zal zijn maar die nog niet aanwezig is omdat hij niet meespeelt en boven dien nog in België aan een evangeli satie-actie 'Operatie Mobilisatie', mee werkt, presenteren zich: ANKIE VAN OLST (22) uit Olde- broek. Ze heeft haar baan: schoolarts assistente opgegeven om een jaar mee te kunnen gaan. 'Mijn werk vond ik hardstikke leuk en ik hoop er ook weer in terug te komen, maar daar reken ik niet op. Ik vond het zo'n geweldige kans in het team te kunnen komen, dat ik m'n andere werk er graag even voor liet schieten.' GONNIE VAN DEP NEUT (25) uit Utrecht, pas klaar als doktersassisten te: 'Jonge mensen vinden muziek be langrijk juist in hun muziek zijn cr enorm veel goede teksten. Over hun vragen, problemen, levensgevoel. Als je daar eerlijk op ingaat en zo de betekenis van het evangelie laat zien. heb je alle aandacht.' HENK VAN DER WERF (19) uit 't Harde, pas eindexamen hbs: 'Ik weet nog niet welke kant ik verder uitga. Denk de laatste tijd erg aan evangelisatiewerk als fulltimer. In dit jaar wordt het misschien wel duidelij ker voor me wat ik verder ga doen.' ANE MULDER (21) uit Leeuwarden, kersvers afgestudeerd aan de pedago gische academie. Wil graag een jaar 'aan het front staan' voor hij t in Kampen theologie gaat studeren. 'We beginnen als groepje al wat op elkaar in te schieten.' GERLOF V.D. BERG (21) vriend van Ane, ook van de pedagogische acade mie, ook volgend jaar naar Kampen: 'We wonen in Leeuwarden 500 meter van elkaar. Geweldig dat we ook sa men in het team konden komen. Ja, we hebben ons allebei al aan de theologische hogeschool laten inschrij ven. Starten daar dus eind 1973.' ROB FAVIER (18) uit Utrecht, die dit jaar zijn einddiploma gymnasium behaalde. Hij wil wel verder studeren, maar weet nog niet precies in welke richting. 'Dit jaar kan ik er in elk geval goed over nadenken.' Drie jongens: Henk, Ane en Rob spelen gitaar; allen zingen en de niet- instrumentalisten hanteren soms rit mische instrumenten. In hoofdzaak wordt het jaarprogramma via de stichting Youth for Christ in Utrecht geregeld en gecoördineerd. Ane: 'We maken overal muziek om een weg te maken die tot individueel contact kan leiden'. Alle familieleden en kennis sen van de teamleden krijgen z.g. gebedsbrieven, waarin over het werk verteld wordt en voorbede wordt ge vraagd. Het is de bedoeling dat er in de loop van het jaar een lp met songs van The Carpenters' Tools wordt uit gebracht. Opnamen voor een tv-uitzen- ding op een nog nader te bepalen datum worden al gemaakt. Het wordt een uitzending die een totaal-indruk van het team wil geven: van de eerste repetities tot het in de volle belang stelling staan. Allen werkten al op de een of andere manier in het Youth for Christ-werk mee. Als het goed lukt met deze zes dan ligt het in de bedoeling elk jaar weer met een ander vrijwillig full time team te starten. GONNIE, tenslotte: 'We hopen dit jaar een heleboel mensen te bereiken en aan te spreken, zo, dat ze over het Evangelie gaan nadenken en uiteinde lijk tot de conclusie komen dat ze zelf moeten kiezen. We gaan voor zoveel mogelijk mensen zingen en spelen en met zovel mogelijk mensen praten. Maar het gaat er ons niet om dat we getallen moeten hebben. Ons doel is te laten zien dat Christus echt leeft, dat Hij de belangrijkste is en je leven totaal verandert.' Voor wie meer wil weten over het optreden van het team, het correspondentie-adres is Youth for Christ, Weerdsingel O.Z. 31, Utrecht, telefoon 030 - 718911, giro (er blijft altijd geld nodig) 545257. DEN HAAG (KNP) Aalmoezenier E. H. M. Vallen te Apeldoorn is bij koninklijk besluit benoemd tot hoofd legeraalmoezenier. Hij volgt dr. P. Vriens op, die op 1 september de functie van secretaris-generaal van de Nederlandse r.k. kerkprovincie aan vaardt. Aalmoezenier Vallen is 54 jaar. Sinds 1946 is hij als aalmoezenier werkzaam, achtereenvolgens in Maastricht, Indo nesië. Roermond en Schaarsbergen. Vanaf 1970 is hij stafaalmoezenier van het eerste legerkorps. DEN HAAG Op zondag 10 septem ber zal in de hervormde gemeenten geld worden ingezameld voor medi sche zending en werelddiakonaat in het kader van de raad voor de zen ding. de gereformeerde zendingsbond en de generale diakonale raad. Een deel van de opbrengst gaat naar het Bawkoe-hospitaal in Ghana. Hier steunt de hervormde kerk medisch, pastoraal en landbouwwerk van de Ghanese presbyteriaanse kerk. Een nieuw zendingstijdperk? door dr. A. H. van den Heuvel. Uitg. Kok, Kampen, 35 pag., prijs 2,95. De tekst van dit boekje is een bewerking van de lezing die dr. Van den Heuvel (de aanstaande secretaris-generaal van de hervormde kerk) op het reünisten- congres van de SSR heeft gehouden. Evangeliseren, denken, doen door drs. B. J. Wiegeraad (pred. dir. hen-, bond voor inwend. zending op g.g.) ei drs. C. Blenk (evangelist te Zoeter- meer). 68 pag.. prijs 3.45 (te bestel len bij bureau Echo. Joh. van Olde- barneveltlaan 10. Amersfoort, giro 1437.861, met vermelding nr. 907). Dit bevattelijk geschreven boekje bevat bijdragen over de 'theorie' en de 'praktijk'-van het evangelisatiewerk. De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname lu deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatie wordt met dc naam van de Inzender ondert-kend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc heer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Kerkdienst (4) In 'Kerkdienst 3' gaf de heer S. de Jong commentaar op mijn stukje. Hij heeft gelijk dat Hebreeën niet van Paulus is. En dan wil ik graag iets rechtzetten. De heer de Jong schreef welke kerk ik bedoelde, jammer deze blikvernauwende visie. Als bel. lid van de geref. kerk kan ik meedelen dat ik bedoel: alleen de kerk van Jezus Christus. Ik heb helemaal niet een eigen kerk bedoeld, maar wel dacht ik: als Jezus Christus gebracht wordt in een kerk. gemeente, ik denk ook vooral aan het leger des heils dan mag geen dominee denken: Verdoof ik ze ook tot hun .verderf? Als Chris tus het middelpunt is van welke kerk dienst ook. of zaaldienst, of bijeen komst, dan hoeft men niet te dichten de christenheid ziet zo bleek, ik ben bang dat ze sterft, want God houdt Zijn kerk in stand, die ene kerk van het Kruis van de opgestane Heer. Dus geen blikvernauwende visie, maar een wijde blik in een heerlijke toekomst. Doesburg mevr. II. de Bruyn-Dam Nederland en Israël (9) Dr. Plooy hoopt 'dat het stukje van de heer v. d. Meulen de aandacht krijgt die het verdient'. Die aandacht schenk ik het graag. In de eerste plaats: er was geen Palestijns volk. Dat is het eerst later geworden, zoals meer zaken hun ontstaan te danken hebben aan het volk der Joden. Voorts: 'niet de massale instroming van vluchtende Joden heeft het 'volk' van Palestina 'verdreven'. Integen deel. De Joodse immigratie in Palesti na maakte een einde aan de. Arabi sche emigratie naar dit land. Aange lokt door de Joodse landontginning kwamen in de jaren vóór 1948 hon derdduizenden Arabieren zich in Pa lestina vestigen. Een groot deel van wat zich nu Palestijn noemt woonde dan ook nog maar kort in het land, toen de staat Israël een feit werd. De door Egypte geprovoceerde oorlog van juni '67 heeft het aantal vluchtelin gen andermaal vergroot. Hoe ellendig hun situatie, toch is het vluchtelin genprobleem geen oorzaak van de oor logstoestand. het is een gevolg ervan. En niet te vergeten, een bijna even groot aantal Joden moest vluchten uit de Arabische landen naar Israël, Een gedwongen uitwisseling, met dit onderscheid, dat de Joden uit Arabië thuis kwamen en de Palestijnse Ara bieren door de broedervolken in el lende kampementen werden gehuis vest. Intussen blijven de Palestijnen hun rechten claimen, niet in maar op het Palestina dat aan Israël behoort, waar zij (dwz. een deel hunner) voor heen onder Turks feodaal regime en onder de Britse mandaatregering zon der te morren hadden geleefd. Inwilli ging van hun claim zou het einde van de staat Israël betekenen en niet alleen van de staat. Israël voelt niets voor suicide. Dat lijkt mij redelijk. Het wil via rechtstreekse onderhande lingen erkende en veilige grenzen. Helaas wijst er nog niets op dat het Egypte van Sadat. anders dan dat van Nasser, niet de vernietiging van Israël beoogt in weerwil van des heren v. d. Meulen's kreet: 'Laster!' Het is te hopen dat de van Israël uitgegane en uitgaande pogingen tot rechts vestiging (incl. rechtsherstel voor de Palestijnen) eens gehoor zul len vinden, èn dat de christelijke betutteling van Israël (valse profe tie!) eindelijk eens moge ophouden. Terborg J. G, F. van der Saag Historische voorrechten behouden Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ook in het kader van de nieuwe collegegeldregeling behouden studenten in de theologie hun historische privilege, dat zij (onder bepaalde voorwaarden) slechts half collegegeld hoeven te betalen. Dat betekent, dat zij maar 500 gulden kwijt zijn in plaats van de befaamde duizend gulden, die voor studenten ^n andere studierichtingen verplicht is gesteld. Voor theologen blijft ook de regeling bestaan, dat zij alleen maar de eerste vier collegejaren collegegeld moeten betalen. Voor andere studierichtingen is de vrijstelling na vier jaar vervallen. Krachtens de wet van 1876 op het hoger onderwijs betalen studenten in de theologie aan de rijksuniversitei ten van Leiden, Groningen en Utrecht en aan de universiteit van Amsterdam van oudsher half collegegeld. Hierbij wordt uitgegaan van de overweging, dat zij tegelijk een kerkelijke oplei ding volgen bij aan de faculteit ge lieerde kerkelijke hoogleraars. Dit dient te worden aangetoond door het overleggen van bewijs van inschrij ving in het 'album' van de eigen (hervormde, doopsgezinde, lutherse of remonstrantsé) opleiding. Het uiteindelijke verschil was daar door tot nu toe niet groot. Een her vormd theoloog bij voorbeeld bespaar de zich op deze manier 50 gulden: geen 200 gulden collegegeld, maar 100 gulden, plus 50 gulden per jaar voor het hervormd album. Aanzienlijk Voor de beide bijzondere universitei ten, de Vrije Universiteit te Amster dam en de r.k. universiteit te Nijme- pon peld Hu 'erplichting, theologie studenten tenminste half collegegeld te laten betalen. Theologen aan de VU betaalden tot nu toe, ongeacht hun kerkelijke richting, 150 gulden in plaats van tweehonderd. In het kader van de nieuwe college geld-regeling is het verschil echter aanzienlijk geworden. In plaats van duizend gulden betalen aanstaande theologen maar 500 gulden plus de albumkosten, die niet verhoogd zijn, en dan nog alleen maar de eerste vier jaar. Aan de Vrije Universiteit is het collegegeld voor theologen gesteld op 500 gulden (zonder verdere kosten, want albums kent men aan deze uni versiteit niet). De uitzonderingsregeling heeft in Utrecht moeilijkheden opgeleverd na het aangaan van de gentleman's agreement tussen de theologische fa culteit en de katholieke hogeschool Utrecht. Rooms-katholieke studenten probeerden ingeschreven te raken in het hervormd kerkelijk album, om ook reductie te krijgen. AMSTERDAM Woensdagmiddag a.s. 12.40 en 13.10 uur spreekt Sipke van der Land in de beide Alle Dag-pauzediensten in de Engelse kerk aan het Begijnhof. Aan het orgel: Piet van Egmond DIJKEN Reeds enige weken lang is men aan 't touw trekken inzake het bombarderen van dijken in Noord-Vietnam. Ieder een kwam er aan te pas, ministers van buitenlandse zaken, de zeer geën gageerde filmster Jane Fonda, de se cretaris-generaal van de Wereldraad van kerken, maar nooit was 't waar. Alle Amerikaanse instanties ontken den categorisch, zoals dat heet, dat er bommen op dijken geworpen waren. Dat was een infame leugen, uiteraard door communisten verspreid en door crypto-communisten bevestigd. En nu lees ik dan in de krant dat de Ameri kaanse regering jl. vrijdag heeft toe gegeven dat er bommen op dijken geworpen zijn. Het officiële bericht moet de zaak uiteraard onschuldiger voorstellen, maar wie het goed leest krijgt een preciese indruk van de uitermate gevaarlijke en onverant woordelijke wijze van doen. Er is niet hier of daar per ongeluk een bom op een dijk gevallen, dat zou kunnen, hoewel een dijk natuurlijk maar een streepje in het landschap is, maar de dijken van de rode rivier zijn op twaalf plaatsen beschadigd. Toevallig ook dat deze plaatsen zich bevonden in het gebied dat 't vorig jaar door ernstige overstroming getroffen is. Ie dere Nederlander weet dat de dijken in die gebieden extra veel te lijden hebben gehad. Ze zijn gemakkelijk te repareren, zo stelt het communiqué. Maar niettemin zijn er kraters bij waar 50 man met kruiwagens een hele dag werk aan zullen hebben om die te dichten. Dat is een behoorlijke bom- trechter. 't Meest merkwaardige is dat vrijdag jl. dit rapport uitgegeven is. Hieruit is af te leiden, want een rap port schrijf je niet in één uur, dat de instanties dus al enige tijd op de hoogte waren. Tot op het laatste mo ment heeft men dus bewust gelogen. Waarbij ik me dan afvraag: welke dijken hier zwaar te lijden hebben gehad. Misschien wel de dijken tussen waarheid en leugen. En nu kan men wel weer zeggen, dat de Russen dezelfde dingen doen, maar van de Russen lees ik niet dat ze telkens naar de kerk gaan en dat ze bidden. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Wouterswoude: J. C. Schuurman te Putten. James Jones De lange hete lente. Uitgeverij Luitingh Laren. Prijs: 18,90. De Amerikaanse schrijver van 's Le vens Taptoe' (From here tot Eter nity) heeft een warmbloedige roman gewijd aan de rebellerende studenten van Parijs, de revolte van mei 1968, die alweer grotendeels in het vergeet boek is geraakt. De auteur heeft zijn levendige geschiedschrijving gesitu eerd rondom een groep Amerikanen in de Franse hoofdstad. Het is voor alles een mengeling geworden van de Parijse sfeer en de opstandige jeugd, geschreven in de harde, directe stijl van Jones. Het boeiende element in de conceptie is, dat de gebeurtenissen door een Amerikaanse bril worden bekeken. De Amerikanen in Parijs zijn ten dele succesvolle avonturiers, die mede betrokken worden in het generatieconflict, maar tussen de woe lige bedrijven voldoende tijd vinden om het amoureuze leven aan de Seine alle recht te doen wedervaren. De verdienste van dit realistische boek, dat met groot vakmanschap tot stand is gekomen, is de doorlichting van een momentopname van een gecompli ceerde samenleving. Het is een hui veringwekkend, meeslepend verhaal, rijk aan vlijmscherpe typeringen van personen. Rfs UTRECHT (KNP) Een groep van ongeveer dertig, veelal jonge mensen, gaat de "ergadering van het centrale comité van de wereldraad van kerken, die van 13 tot en met 25 auustus in het Utrechtse jaarbeurs congrescentrum plaats vindt, kritisch begeleiden. De groep, die ontstaan is aan de Utrechtse universiteit, meent dat de wereldraad ver van de gewone gelovigen is vervreemd en te eenzij dig diplomaten-oekumene bedrijft. De kritische begeleiding wil de groep vooral realiseren in persoonlijke ge sprekken met leden van het centrale comité van de wereldraad, maar ook via het maken van muurkranten en het geven van alternatieve informatie en persconferenties. 'Wij willen onze kritische begeleiding niet kreterig verzorgen, maar vanuit een dialoog- houding. niet alleen tijdens de verga dering zelf, maar ook daarna meer informeel in oen politiek café', aldus de woordvoerder van de groep, de jurist drs. Jos van Beurden. Behalve Nederlanders zoals Henk van Andel (X-Y), Jan Bonsen (Septuagint), Paul Staal (Angolacomité). Gerrit Pruim (secretaris van de Nederlandse CLA-afdeling) en Bert Kisjes (redac teur 'In de Waagschaal') is het ook de bedoeling dat er 'een aantal bui tenlanders zal meedoen, die om poli tieke redenen hun land (bv. Zuid- Afrika. Portugal of Oost-Europa) heb ben verlaten'. Op 12 augustus houdt de kritische begeleidingsgroep in Utrecht een voorbereidingsdag, waar iedereen wel kom is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2