Zwitserse senaat voor opheffing jezuïetenverbod Trouw K wartet Hoger beroep in zaak boringen op waddenzee Vc Treinverkeer tussen R'dam-Dordt gestremd vandaag OPGEVEN VAN FAMILIEBERICHTEN EN ANDERE ADVERTENTIES GEDURENDE DE AVONDUREN Nieuwe wisseling in eenheidssecretariaat uw probleem ook het onze Wij ontvingen Beroepingswer Palestina-comité vraagt gevangenen te mogen bezoeken ICCC-Wereldcongres in Cape May (V.S.) Boekenetalage TROUW/KW Art TET WOENSDAG 26 JUU 1972 Kork/Rinnenland T2 oi Bij uitgeverij Jen Have in Baarn verscheen Hei recht om een ander te worden van Dorothee Sölle (prijs 9,50}; We vinden hierin gebundeld een paar redevoeringen en toespraken van en enkele interviews met dr. Sölle. Zo komen we tegen de preek die Dorothee Sölle in de Amsterdamse Westerkerk heeft gehouden èn het t.v.-gesprek dat Günter Gaus met haar had en dat op 13 juli 1969 door de Duitse zuidwest-televisie werd uitgezonden (in ons land zond het IKOR dit interview uit). Wij publiceren uit dit interview een paar fragmenten. IN GESPREK MET DOROTHEE SÖLLE Gaus: Mevrouw Sölle. als U zegt dat God dood is. Wat bij U geen afwen ding van het christendom tot gevolg heeft maar juist een nieuwe toewen ding tot Christus, als U dus zegt dat God dood is, dan gaat U ervan uit dat God vroeger voor de mensen de leem ten heeft opgevuld in de onverklaar baarheid van de wereld, de natuur en de afhankelijkheid '*an het noodlot. Is dat als definitie juist? Sölle: Ja. dat zou men kunnen zeggen, dat mensen God hebben aangeroepen in zeer veel problemen en noden die voortkwamen uit de technische ge brekkigheid en onvolkomenheid van Vietnam (7) De redactie behoudt tich het recht veer om ter opname la due rubriek «Jitviugen me- nlncfultlngen verkort weer te geren. BI) publlkatie wordt mrt dc naam van dr Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Franckcn. •ecretarU van clo «nnfdrodnctle van Trouw- Kwartet, Poatbu* H59. Amsterdam. Alcoholisme Trouw/Kwartet van 10 juli 1972 be vatte een opzienbarend artikel onder de titel: 'Mijn man is alcoholist', met als ondertitel: 'Drankzucht alleen te overwinnen met behulp van anderen'. Ook belangwekkend waren de opmer kingen: 'Bij het alcoholisme valt het drugprobleem in het niet'. En: 'Ne derland heeft zo'n honderdveertigdui zend alcoholisten, afkomstig uit alle lagen der bevolking, want drankzucht heeft niets met milieu te maken'. De door de achrijrver gemaakte vergelij king van het drugprobleem met dat van de alcohol klopt met hetgeen dr. Th. van Erp, medewerker van de Jellinekklinlek voor verslavingswerk in Amsterdam, schrijft in z'n brochu re 'Alcohol vandaag'; hij betoogt na melijk ook daarin dat het alcoholpro bleem dat van de drugs vele malen overtreft Na kennisname van deze feiten zullen er ongetwijfeld bij meerdere lezers een aantal vragen zijn gerezen. Ie. Waarom is het eigenlijk gebruike lijk ook in christelijke kring het alcoholprobleem te verzwijgen of als een bagatel te beschouwen, terwijl men anders-rins het drugprobleem op alle mogelijke wijzen, terecht, wil be strijden? 2e. Wordt het niet de hoogste tijd dat de kerken in navolging van het Leger des Heils een beroep op hun leden gaan doen om met name een drankvrije jeugd te krijgesi om zo een sterk toenemend sociaal kwaad te be strijden? 3c. Wordt het niet de hoogste tijd dat de overheid het schenken van alcoho lica op haar recepties e.d. afschaft, temeer daar deze voor het overgrote deel door automobilisten bezocht wor den? 4e. Wordt het niet de hoogste tijd dat de t.v- en radio-reclame voor het Mnofiolfnlmiilr niet langer wordt toege staan, evenals men geen reclame voor drugs door deze media laat maken? 5e. Wordt het niet de hoogste tijd dnt een sociaal bewogen mens 'de zwakke broeder' hulp gaat bieden door het goede voorbeeld van het niet-drinken en niet-schenken van alcoholica? Wel punten om eens serieus over na te denken! Voor verdere oriëntatie over dit pro bleem zij verwezen naar de Nationale Commissie tegen het Alcoholisme. Willem öarentzstraat 39. Utrecht; tel. 030-711200. Wierlngerwerf J. A. Gerritsen. De Rotterdammer Nieuwe Hoogte Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwat 27ó 280, Amsterdorn. Postbus 859. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonkt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. De heer Hopman uit Spakenburg be hoeft zich niet zo beaorgd te maken over een eventueel communistisch regime in Vietnam. Want de chris ten Nixon staat op de bres in de strijd tegen het communisme en laat met de meest geraffineerde en gruwe lijke wapenen die landstreek voor tientallen jaren onleefbaar maken en een groot deel der bevolking doden of verminken en dakloos maken. Wan neer bovendien het bombarderen der dijken straks doel treft gaan er nog miljoenen mensen kapot Dan heeft Nixon zijn belofte gehouden en de oorlog gewonnen en kan hij in no vember voor vier jaren geprolongeerd worden met alle rampzalige gevolgen van dien. En het regime van de corrupte Thieu blijft bestaan! Als de heer H. de jaren 1940/45 bewust heeft beleefd weet hij ook. dat wij onze vrijheid niet alleen aan de amerika- nen maar ook aan de communisten te danken hebben. In Rusland zijn toen twintig miljoen mensen het slachtof fer van de oorlog geworden en als Stalingrad geen stand gehouden had. waren wij misschien niet eens bevrijd geworden. Christus heeft ons geleerd om eerst de balk in ons eigen (christelijke) oog te verwijderen en daarna om te zien naar de splinter in het oog van onze (communistische) broeder. Amsterdam J. D. Prior. Milieu Over IJsland schreef J. H. Kruizlnga een zeer interessant artikel (Tr./Kw 20 juli), en het is niet om hem te bekritiseren, maar om een vrij alge mene denkfout te signaleren dat de volgende opmerking bedoeld is. Binnen één en het zelfde artikel wordt hier geschreven dat IJsland geen luchtverontreiniging kent. en dat m vele vissersplaatsen (en dat wil wat zeggen op IJsland) de lucht niet te harden is. Is een niet te harden visstank dan geen luchtverontreini ging? omdat hij niet uit een chemi sche fabriek komt misschien? Dit is toch heus van belang. Ik zou kunnen aantonen dat de oplossing van onze milieuproblemen wordt tegenge houden door twee vastgeroeste voor oordelen: 1. In niet-industriële landen is het leefmilieu beter dan hier. 2. Vroeger was het leefmilieu in Ne derland beter dan nu. Het zijn vrij wijd verbreide vooroordelen en ze zijn gewoon niet waar. Niet industrie is de grote vervuiler, maar armoede! Utrecht A. J. Ahsmann Kerkdienst (3) Mevr. H. de Bruyn-Dam te Doesburg maakt het wel wat bont als zij zonder meer Hebr. 10. 25 (overigens geen woord van Paulus) in de discussie meent te moeten betrekken om daar mee a.h.w. te bewijzen dat de vraag 'Wat vindt u van de kerkdienst?' eigenlijk niet gesteld mag worden. Is die vraag wel nodig, vraagt zij. Aan het begin van haar brief (Trouw- Kwartet 21-7) ontkomt zij niet aan de suggestie dat de gemeente van Jezus Christus samen zou vallen met. con gruent zou zijn aan de presente kerk van anno 1972. Vraag: Welke kerk bedoelt zij? Jammer, deze blikvernau- wende visie! Haars ondanks? De ge meente van onze Heiland heeft niets te maken met onze vele. vele kerkin- stituten- en-subsituten. Het oog des Heren ziet door de 'kerk-kleren'. Een kerkdienst kan goed of minder goed rijn en de vraag 'Wat vindt u van de kerkdienst' is alleszins legitiem. Als we maar goed 'in 't schotje houden" dat het paulinische woord 'samen met al de heiligen' Efeze 3. 18 mét de context juist in deze tijd manifest dient te worden en ook zal worden. Met een variatie op het bekende woord van Jezus zullen we 'onze ei gen' kerk moeten willen verliezen om haar te behouden! - Vgl. Matth. 16. 25; Markus 8. 35; Lucas 9. 24 en 17. 33. Deze tijd schreeuwt daarom' Om de ware oikumenè. Om het openbaar worden (verschijnen) van de kinde ren Gods - Rom. 8.19 - Boekjes als 'Wat vindt u van de kerkdienst' en 'De kerkdienst op de korrel' hebben nut Guillaume v. d. Graft (ds. W. Barnard) dichtte heel treffend: ik vraag mij af als ik preek: Verdoof ik ze tot hun verderf? De christenheid ziet zo bleek, ik ben bang dat ze sterft! (zie 'Hoe vindt u dat er gepreekt moet worden?' ver schenen 1959). Reeds 13 jaar rij-n we hiermee dus al bezig! Ik ben er vrijwel zeker van dat in zendster te goeder trouw is en mij zal verstaan als ik ook eens dicht: De kerk als instituut heeft afgedaan, zij kome aan haar end! De kmd'ren Gods. zij komen aan en zetten zich in 's-Heren tent. O God. zendt Uw profe ten uit- verbreek de wreed altaren, vergaar uw ene kerk van 't Kruis, waarin w' ons juichend scharen! Amsterdam S. de Jong de produktieverhoudingen. Gaus: En in deze nood. het staan voor een noodlot waar'an men de achter grond niet kende, hadden ze God nodig. Sölle: Ja. Gaus: Tot zover juist. Sölle: Tot zover met Feuerbach en Karl Marx juist. Gaus: Als U toegeeft dat God zijn funktie heeft verloren omdat de we reld en haar sociale afhankelijkheden naar Uw mening verklaarbaar zijn geworden, bestaat dan niet het gevaar van een verschrikkelijke miskenning van het feit dat de wereld in werke lijkheid voor de meeste mensen nog steeds volkomen onverklaarbaar is, en is Uw theologie dus niet een theolo gie voor de verlichten, voor degenen die sowieso al aan de zonkant van het leven staan? Sölle: Nou nee, ik geloof dat dat een miskenning betekent van wat theolo gie überhaupt is. Theologie brengt de mensen juist in een proces van ver lichting Christus heeft de mensen duidelijk gemaakt wat zonde is, wat een mislukt leven is, wat geluk is, wat heil is, en nu beschrijft U dat proces als iets heel statisch, met uw konsta- tering van twee groepen. Gaus: Gelooft u in de veranderbaar heid van de mens? De mens te verbe teren, kan men hem anders maken dan hij is? Sölle: Jadie vraag vind ik nu werkelijk atheïstisch. Wie zo spreekt of wie denkt dat de mens onverander lijk is. die gelooft werkelijk niet in God. Het bijbelse woord voor dat wat wij vandaag verandering noemen, is verlossing! En wat U daarnet vroeg was eigenlijk: gelooft U dat de mens verlost kan worden. Hoe zou ik daar 'nee' op kunnen zeggen? Gaus: 'Dat 'nee' is een heel duidelijk antwoord. Dat wil toch zeggen dat U Uw gemeente aan een aanhoudend leerproces wilt onderwerpen? Sölle: Misschien zou ik zeggen: dat doet het evangelie. Gaus: Tijdens dit lange leerproces moeten de mensen volgens U gaan begrijpen dat veel van wat men aan God toeschrijft, in werkelijkheid slechte politiek is waar men zich niet bij mag neerleggen. Sölle: Ja. Gaus: Doordat de mensen leren, niet alles van de politieke machten te accepteren? Sölle: Ja. Gaus: In hoeverre beschouwt U zich zelf als de theologische uitvoerder van de Verlichting en In die zin als achterhoede, en in hoeverre bent U voorhoede? Sölle: Dat is zo moeilijk te zeggen, want natuurlijk zeggen veel van onze atheïstische vrienden steeds weer: hè hè. jullie zijn er ook. jullie hebben het ook door. de kerk komt zoals altijd achteraan Tk geloof niet dat die stelling van links helemaal juist is, ik geloof dat er In de kerk en in de religiositeit behoeften van de mens geformuleerd zijn die niet kunnen worden opgeheven, waaraan ook niet alleen kan worden voldaan door ratio naliteit. door wetenschap, zoals er natuurlijk proble-ien zijn die niet opgelost kunnen worden, die ook ;n een socialistische maatschappij n>iet eenvoudig uitgeschakeld worden. Zo zijn er ook altijd weer vragen van mensen, die op een nieuwe wijze een behoefte formuleren, iets zoeken, wat bv. de wetenschap hun niet kan ge ven. Gaus: Ik citeer Dorothee Sölle: Tk weet niet hoe we na Auschwitz nog de God kunnen loven die alles zo heerlijk bestuurt. De wereldgeschiede nis is steeds meer een zaak van de mensen geworden, steeds minder kun nen we God verantwoordelijk stellen voor alles wat gebeurt'. Tot zover het citaat van U. Bestaat er een geschie denis die geschapen kan worden door de vrije wil van de mens? Bestaat de vrije wil van de mens? Sölle: Ik weet dat dat een vraag is die in de klassieke theologie door Luther is behandeld. De kontekst van mijn denken gaat eigenlijk niet direkt in op deze vraag, maar benadrukt dat wij werkelijk de verantwoordelijkheid hebben voor de hele wereld en alles wat erin gebeurt De honderdduizen den of miljoenen die de komende tien tot twintig jaar zullen verhongeren klagen ons aan en in die zin geloof ik. omdat elke aanklacht immers een vrije wil veronderstelt, dat niet alleen ik. maar de christelijke anthropologic Dorothee Sölle, gefotografeerd in de pastorie van ds. H. A. Visser van de Amsterdamse Westerkerk, tijdens een discussie met een aantal Nederlandse theologen. altijd de vrije vil heeft vooronder steld. nl. verantwoordelijkheid, en zonder verantwoordelijkheid kunnen we überhaupt niet christelijk denken. Of een mens zijn verlossing zelf in handen heeft is een heel andere vraag, ook al bij Luther. Gaus: Als ik het goed gelezen heb hebt U centraal in Uw theologie ge steld het leven naar het model van Christus, d.w.z. Christus beschouwen als een mens die het voorbeeld voor de mens moet zijn. Solle: Ja. Gaus: Wat moet naar uw mening een mens vandaag in de Bondsrepubliek doen, om te leven naar het model van Christus? Sölle: Ik geloof dat hij in deze zin in verzet tegen deze maatschappij moet leven, dat hij dus niet volkomen aan gepast kan zijn. dat hij dus niet konform de maatschappij kan leven, d.w.z. dat hij kritiek zal leveren, zal protesteren, zal veranderen, op heel veel verschillende punten, afhankelijk van de plaats waar hij zich beivindt, van zijn werk. Ik vind het erg moei lijk om in de Bondsrepubliek christen te zijn, misschien moeilijker dan in vroeger tijden. Gaus: Waarom? Sölle: Omdat het een maatschappij is waarvan de essentiële en uitgesproken doeleinden de mens eigenlijk doden; want de essentiële en uitgesproken doeleinden zijn verdienen, zijn produ ceren en konsumeren. Dat is wat deze maatschappij de mensen die hier le ven biedt en inprent, onafgebroken. Ieder zijn eigen huts bv.. of ieder zijn passieve rol in het konsumeren en ook in het produceren, waarin hij zelf zijn eigen ideeën nauwelijks kan handhaven. Aanpassen, herroepen, dat is een klimaat waarin het christelijk verzet heel moeilijk gestalte krijgt veel moeilijker b.v. dan in de tijd van het nationaal-socialisme, toen de te genstander veel ondubbelzinniger was. veel duidelijker en zonder masker, ter wijl in onze maatschappij de tegen stander of het kwaad in het systeem zo versluierd is dat het heel veel mensen helemaal niet opvalt. Gaus: Loopt U met uw opvatting niet het gevaar het kleine beetje geluk dat voor veel mensen een eigen huis kan betekenen, al te ondoordacht weg te wuiven? Sölle: Ik geloof niet dat het geluk in de buitenwijken zo groot is ais ik naar de kinderen kijk die daar opgroeien of naar de spanningen binnen de gezinnen. Gaus: Daaidoor zou dit geluk groter worden? Toch niet door konsumptie- beperking alleen? Sölle: Nee. zeker niet alleen, maar ik geloof door solidariteit in een heel ruime zin, met meer mensen b.v., want de eenzaamheid in onze maat schappij. de eenzaamheid van jonge echtparen die dus hoogstens nog een of twee anderen kennen en verder volkomen op konsumptie en produk- tie gericht leven, die beschouw ik als dodelijk. Misschien is het niet hele maal rechtvaardig iets te ontnemen aan de mens die er hard voor werkt; Van een verslaggever ROTTERDAM De landelijke vere niging tot behoud van de waddenzee overweegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de president van de Rotterdamse rechtbank in het kort geding, dat de vereniging had aangespannen tegen het olieconsorti um 'Petroland'. De poging van de Waddenzeevereni ging 'Petroland' via dit kort geding te beletten boringen te verrichten in de Waddenzee mislukten, omdat de rech ter de eis van de milieuvereniging af wees. De Waddenzee-vereniging is in tegen stelling tot de president van de recht bank, rar. J. G. L. Reuder, van me- ning dat Petroland een onrechtmatige daad begaat door de boringen voort te zetten. In zijn uitspraak zei mr. Reu der, dat de milieuvereniging dit niet heeft kunnen aantonen, ook niet op grond van de bestaande wetgeving. De Waxkleuzeevereniging meent even wel dat ook al werkt het consorti um op basis van een overheidsvergun- ning er onder bepaalde omstandig heden zeer wel sprake kan zijn van een onrechtmatige daad. Volgens de vereniging heeft de hoge raad dat meermalen bevestigd. Men vindt dat het milieubelang de doorslag moet geven, zolang de overheid geen beslis sing heeft genomen over de concessie aanvraag van Petroland. maar het is de vraag wat hem ervoor in de plaats gegev-vi wordt, ik bedoel dat alleen al het bewustzijn. mee te werken aan een zaak die toekomst heeft, dus een revolutionair bewust zijn. een enorme verrijking betekent d<e de mens d»?e eerichtheid op kon- mmptie werkelijk doet vergeten. Gaus: De betekenis van het transcen dente. het hiernamaals, is in Uw theoloeie betrekkelijk klein U vraagt van de christen een sekuliere hou ding. U bent nu veertig jaar. me vrouw Sölle, acht U het mogelijk dat Uw theologie bij het ouder worden een zwenking zal maken in de rich ting van eeuwigheidsverwachtingen? Sölle: De hemel beware me... dat meen ik heel serieus. Ik hoop dat me dat bespaard blijft. Gaus: Gelooft U in een leven na de dood? Sölle: Ik zou graag een toestand berei ken waarin men het niet meer nodig heeft om dat te geloven. Gaus: Een toestand voor U persoon lijk of voor de maatschappij? Sölle: Allebei, maar ook voor me zelf Gaus: Het een is afhankelijk van het ander Sölle: Ik probeer het voor mezelf zo te leven, maar de vraag interesseert me niet zo bizonder. moet ik eigenlijk zeggen. Het is voor mij geen beslis sende vraag. Ik zou zeggen, ook in de traditie zijn mensen geweest zoals bv. de profeten van het oude testament, die geen voorstellingen van een hier namaals kenden $n die desondanks zo hebben geleefd, met een houding, die ik geloof zou noemen, volkomen seku lier, en ik geloof dat dat een voor beeld is voor onze wereldIk ge loof eigenlijk ook dat heel veel chris tenen vandaag precies zo denken, dat het eigenlijk voor hen een marginale vraag is, die hen niet werkelijk raakt. Ik heb eens in een diskussie tegen een meisje gezegd dat mij vroeg of voor mij met de dood alles was afge lopen: Als U voor Uzelf alles bent, dan Is voor U met de dood alles afgelopen. Gaus: Staat U mij een laatste vraag toe. Wat heeft U van alles wat U de laatste jaren gedaan en nagelaten hebt, de meeste voldoening gegeven? Sölle: Eigenlijk geloof ik het poli tiek avondgebed. Omdat dat een stuk theorie-praktijk is. een poging om zich te bevrijden van de theorie die ik geleefd heb en waarvan ik gehoord heb, en ook van t.en louter intellektu- eel bestaan, waarin men diskussieert of boeken schrijft of iets dergelijks, en te komen tot een stuk praktijk met anderen samen, dus in een groep waarin men samen werkt; dat wil niet zeggen dat het politiek avondgebed de enige vorm van verwerkelijking is die ik me voorstel. We hebben nog meer plannen en zullen ook nog andere dingen in deze richting proberen; wat mij het meest ter harte gaat en ook voor de theologie het belangrijkst lijkt, zijn dergelijke modellen van theorie-praktijk, waarin mensen werke lijk op een nieuwe weg worden ge bracht, en wel in een grotere groep. Van een verslaggever DORDRECHT Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is gis termorgen enige uren gestremd ge weest, nadat een drijvende bok bij het passeren van de spoorbrug over de Oude Maas de bovenleiding kapot voer. Tussen Dordrecht en Rotterdam en tussen Dordrecht en Barendrecht werden bussen ingezet. Het ongeluk gebeurde toen het schip met een- gaat op voor mensen die in duistert uitstekende giek de bovenleiding wandelen en alsmaar zinnen op we; raakte. t»K/Fedding. En alles komt van andei* k3aL terwijl de mens op voeten'fcMtTQjfdt om mens Gods aijn. - BROEISEL In 'De Paradijsvogel', een van L. J Boon's meest diepzinnige boeken (q[ de analyse van Herwig Leus in r Komma-nummer over Boon) staat ei prachtige beschrijving van het staan van een religie. In de st Taboe, waar altijd honger heerst ko de vader van Irad op de gedachte van het 'zich ontmaken' van de kint ren (vanwege het feit dat er ge eeten voor hen is) een vrijwillig ofl te maken om zo de gewetens te su sen. Tenslotte zendt hij ook zijn zo met een groep kinderen onder aller schoonschijnende woorden de berg in. 'Hij keerde terug naar zijn sti zijn volk hij meende werkelijk, hij geen bedrieglijk schouwspel touw had gezet. Ach, misschien gek de hij zelf reeds vaag, dat het Hoge geen broeisel was van zijn gekwel geest dat het werkelijk bestond, hen op een of andere wijze help zouDe verdedigers van het chr telijk geloof hebben nooit ontkei dat er veel geloof is dat op project berust en dat uiteindelijk een broei van eigen gekwelde geest is. Zij he ben ook niet aan de ernst van geloof getwijfeld. Ook de bijbel do dat niet. Maar wat een weldaad is dan om daarna in die bijbel te lez hoe deze broeisels ontmaskerd en streden worden. Hoe daar juiist alles wat aan onze gekwelde gee ontspruit afgewezen wordt als waa b.v. het kinderoffer in Genesis Vandaar dat in de bijbel het begi 'licht' ook zo'n rol speelt Het lie BERN (EBPS) De Zwitserse se naat heeft een wetsontwerp goedge keurd, dat beoogt het 124 jaar oude jezuïtenverbod ïrL Zwitserland op te heffen. Met 37 tegen 0 stemmen ver klaarde de senaat zich akkoord met de schrapping van twee arikelen uit de grondwet. Het ene verbiedt jezuïten het bezit van grond, het bekleden van ambten in de kerk en het preken. Het andere artikel maakt de stichting van nieuwe kloosters onmogelijk. Als ook het huis van afgevaardigden in september het voorstel goedkeurt, zal het worden onderworpen aan een volksreferendum. Het verbod dateert van 1848 en volgde op een korte burgeroorlog in 1847, waarbij de r.k. kantons zich wilden afscheiden. Des tijds nam men aan. dat jezuïten in deze afscheidingspoging een belangrij ke rol hadden gespeeld. Sinds jaren past de Zwitserse regering het verbod zeer tolerant toe. Thans leven 120 jezuïten in het land. Zij zijn voorna melijk betrokken bij de priesteroplei ding en geven ook een blad uit, Orientierung. dat een oplaag heeft van 20.000. meest onder r.k. intellec tuelen. Elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familie berichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst Dit kan uitsluitend onder no. 020-220383. Ook op ZONDAG AVOND is dit mogelijk, maar dan van 7 tot 8.30 uur. Eventueel kunnen elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) ge durende de avonduren tot 8 uur ook andere advertenties opge geven worden. Deze advertenties kunnen echter niet in ons blad van de volgende dag worden geplaatst. Na bovenstaande tijdstippen kunnen geen advertenties meer worden opgegeven. ROME (EPD)) Dr. Olaf Wajid is afgetreden als functionaris van het Vaticaans secretariaat voor de een heid. Hij was daar sinds een jaar belast met de vraagstukken van de verhouding tot de reformatorische kerken. Volgens welingelichte kringen is pa ter Wand het slachtoffer geworden van de toenemende invloed van het staatssecretaris. Pater Wand zou vol gens de Vaticaanse diplomatie niet voldoende takt hebben betracht in de oecumenische verhoudingen. Zijn voorganger, de Zwitserse theoloog dr. Augustus Hasler, legde vorig jaar ei generbeweging zijn werk neer uit pro test tegen de tendens in Rome, de oecumenische beweging voor de ko mende jaren in de ijskast te zetten. fff l Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen nlel ln behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te Wbtden Ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus 548, Rotterdam. Vraag: Iemand neemt de zaak van zijn broer over. Zijn vader verstrekt hem de gelden, die nodig zijn voor de betaling van de zaak. Heeft de vader daartoe het recht? Moet de zoon later bij de verdeling der nalatenschap ver antwoording doen van de schenking van dit bedrag en moët ctyt geheel of gedeeltelijk in mindering worden ge bracht op zijn erfdeel? Indien dit zo is, bewijst clit dan dat ouders nog tijdens hun leven geen vrije beschik king hebben over hat door hen be spaarde bezit en wórdt aldus het eigen domsrecht niet ontkracht? Antwoord: De vader heeft de vrije beschikking over zijn geld zolang hij leeft behoudens de mogelijkheid om hem onder curatele te stellen als hij zijn vermogen verkwist. Dit is echter hier niet in het geding. De vader kan dus aan elk zijner kinderen schenken wat hij wil. Zodra echter de vader gestorven is, wordt de toestand anders. In dat ge val moet elk van de kinderen bij de verdeling der nalatenschap verreke nen wat hij van de vader ten geschen ke heeft gekregen. (Bepaalde betalin gen voor studie, opleiding, enz. zijn hiervan uitgezonderd.) Nu heeft de vader echter de mogelijkheid bij nota riële acte of testament de zoon van deze verrekening inbreng geheten vrij te stellen; maar ook deze mogelijkheid is weer beperkt, want de wet geeft elk kind recht op een bepaald minimum-erfdeel (legitieme portie genaamd). Met behulp van een notaris is het dus mogelijk de zoon tot bepaalde hoogte van de inbreng vrij te stellen. Dit is ook belangrijk in verband met schen kingsrechten. Het is dus zo dat de mens helemaal geen recht heeft over zijn bezit te beschikken, maar wel dat de wet deze mogelijkheid binnen bepaalde perken houdt. Hij heeft mij geroepen door M. Basi- lea Schlink (ondertitel: Gods leiding in mijn leven). Uitg. Wever, Frane- ker, 144 pag., prijs ƒ9 50. Persoonlijk geloofsgetuigenis van de stichteres van de bekende protestantse klooster gemeenschap 'Evangelische Marien- schwestemschaft' in Darmstadt. NED. HERV. KERK Beroepen: te Opperdoes: kand. B'tiJ man te Utrecht. 01 Aangenomen: naar Nieuwleuseif" (toez.): M. J. Kalvenhaar te Vlagtwed- de. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Blija-Holwerd Noord Bergum: kand. P. F. Lamerii te Kampen; te 't Harde-Wezep, HoelJ Rijswijk en te Zuidwolde: C. Berg, kand. te Pernis. Beroepbaar: C. v. d. Berg, Kresmd straat 166, te Pernis en L. W. dj Graaf, Buiendams 43, te Hardinxvelj) Giessendam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Lisse: D. Hakkenber te Dordrecht. an iel DEN HAAG Het Palestina-comiU heeft de Jordaanse ambassadeur, Omar Nabulsi, gevraagd politieke ge vangenen in Jordanië te mogen bezoe ken. Het heeft dit verzoek gedaan n?l aanleiding van een brief van de am bassadeur, volgens wie alle politiek! gevangenen, 'ongeacht hun national! teit, thans goed worden behandeld'. Het Palestinacomité heeft geantwoorc dat het zich ten doel stelt het Neder landse publiek zo objectief mogelijk voor te lichten over het Palestijnse volk. Teneinde ook voorlichting tf kunnen geven over de omstandighe den waaronder politieke gevangenen leven wil zij eèn vertegenwoordiger naar Jordanië zenden om met de Palestijnse politieke gevangenen tt spreken. Ka CAPE MAY (VS) De internationa le raad van christelijke kerken (ICCC) houdt haar achtste wereldcon gres weer op eigen terrein, namelijk in het conferentiecentrum van dr. Carl Mclntire in Cape May (Ne* Jersey.VS). Als datum is vastgesteld 13 - 24 juni 1973. Bijbel, Geloof en Geschiedenis, door S G. F. Brandon. Paris-Manteau. Am sterdam-Brussel; geb. ƒ24,50. Op de omslag van deze 'kritische herwaardering van het vroegste chris tendom' staat, dat het een 'Provoce rend, goed gedocumenteerd en boei end' boek is. Boeiend, dat ik wil graag onderschrijven, want het leest vlot en de behandelde onderwerpen- zijn stellig intereessant. Provocerend is het boek ook. al was het alleen maar om de sterk kritische houding tegenover wat in de bijbel staat gescheven. Maar goed gedocumenteerd, dat voor mij nog de vraag. Brandon komt met zo vele hypotheses en de gronden de hij daardoor aanvoert zijn soms zo zwak althans volgens mij dat ik achter deze kwalificatie toch wel een vraagteken zet. Maar ook al ben ik geneigd hier en daar dikke vraagte kens te plaatsen, toch wil ik graaf toegeven, dat de schrijver soms een verrassend licht laat vallen, op grond van verschillende nieuwere onderzoe kingen. De uitgave is keurig. Jammer dat de foto's van de munten te wen sen overlaten, wat met name op blz. 158 beslist storend is. C.BR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2