Antwoord aan Solzjenitsin eoeo fff l a Canadezen getuigen van nieuw reveil - Trouw K wartet Astronaut wordt evangelist Actiegroep voor Solzjenitsyn Duitse predikanten actief communist Ierse presbyterianen blijven in wereldraad 7 8 9 B 12 uw probleem ook het onze vandaag Beroepingswe Gereformeerd jeugdwerk trekt 77.000 jongeren Boekenetalage TROUW kW \RTET KIJDAG 21 JUU 1972 Kork/bimieiiliiiid T2 Zeer geachte Aleksander Issajewitsj, het is mij een eer, u mijn wensen aan te bieden bij het heilige feest van de universele vreugde. 'O Pasen! Verlossing van droefenis!' Het zij mij vergund, u tevens geluk te wensen met de literatuur-prijs, die u verleend is. Gode zij dank, die u door alle smartelijke beproe vingen van uw buitengewoon lot geleid heeft tot op deze dag. Roem zij uw deel en tot vele jaren! Deze paasbrief zij tegelijk een ant woord op uw 'vastenbrief' aan de patriarch aller Russen. Vanwege mijn diep persoonlijk respect voor u govoel ik mij des te vrijer, om u mijn verwarring kenbaar te maken over dit stuk, dat zelfs voor zijn opsteller de meest onverwachte discussies kan op roepen. Ik moet zeggen, dat uw etisch zintuig u in het onderhavige geval in zekere zin in de steek heeft gelaten. U hebt de aanklacht, die door de hele wereld gevlogen is, gericht tot een man, die, zoals men weet, van elke mogelijkheid verstoken is. om u te antwoorden. In dit verband hebt u de morele fout van de door u genoemde twee bekende priesters opnieuw gemaakt. En u hebt bun fundamente le fout opnieuw gemaakt: u hebt niet de gehele waarheid gezegd, doch slechts een halve waarheid. De gehele waarheid bestaat daann. dat de legale kerkelijke organisatie geen eiland van vrijheid kan zijn in onze strak uniform georganiseerde maatschappij, die vanuit één centrum geleid wordt. Men kan verschillend denken over de historische betekenis van een sociaal systeem, dat zo strak uniform georganiseerd is. Het meest vergaande oordeel is, dat bij ons lite ratuur en kunst te gronde gaan, dat economie en wetenschap achterop ra ken, dat de zedelijkheid ontaardt en hel volk dom wordt. Dit meest vergaande oordeel neemt aan. dat het lot van Rusland betekenis heeft als offer. Ten koste van zijn eigen be schaving heeft ons volk Europa verde digd tegen de Tataren en de gehele wereld gered van het fascisme. En nu voert het op zichzelf ten koste van veel leed een grandioos experiment uit, dat een model is voor de gehele wereld, maar dat tot niets goeds leidt. Zo denken de enen. De anderen koes teren, dwars daartegenover, stralende verwachtingen. Mijn mening doet hier niet ter zake en wordt ook niet gevraagd. Maar dit moet ik met alle duidelijkheid vaststellen. Er bestaat een strak uniform georganiseerd systeem, en daarin blijft op verbazing wekkende wijze een lichaam bestaan, dat aan dit systeem vreemd is: de Russische kerkelijke organisatie. Zij houdt stand onder zeer streng vastge- legde voorwaarde®. Voor d« korkellj- Aleksander Solzjenitsin ke opvoeding van de kinderen, zowel als van de volwassenen te werken, is ons niet toegestaan. Het is niet toe gestaan. zoals zoveel meer niet toe gestaan is, wat noodzakelijk is voor de verwerkelijking van een echt ker kelijk leven. Slechts één ding is ons toegestaan: in de kerken eredienst te houden, waarbij dan verondersteld wordt, dat dit nog alleen bestemd is voor de verdwijnende generatie. Wat moeten wij dan in zo'n toestand doen? Moeten wij zeggen: alles of niets? Moeten wij proberen onder gronds te gaan. wat onder het huidige systeem ondenkbaar is? Of moet men zich op de een of andere wijze in het systeem integreren en voorlopig ge bruik maken van de mogelijkheden, die zijn toegestaan? De Russische hiërarchie heeft de tweede oplossing gekozen. Daaruit komt dan thans ook al het kwaad voort waarover u juist geschre ven hebt, en ook al het kwaad dat u Hoeder De redactie behoudt xich het recht voor om ter opname la drie rubriek •ntviufen me- nlmnulllocen verkort weer te teren. Bl| publikatle werdt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den (ezonden aan de heer Joh. C. Franckeu. ■eerrtarli van de hoofdredactie vaa Trouw- Kwartet, Potlbu» Amtirrdam- Kerkdienst Ds. E. Pijlman schreef in Trouw/Kwartet van 15 juli over het boek 'Wat vindt u van de kerkdienst V. Is het niet onvoorstelbaar dat de gemeente van Jezus Christus geen zinnig antwoord kan geven op de vraag: wat vindt u van de kerkdienst? Jezus Christus is tot in eeuwigheid dezelfde, en Zijn boodschap is ook nog steeds dezelfde al woelt hier alles om verandering, Hij en Zijn blijde boodschap blijft dezelfde. Maar zo zegt het boek: het is niet alleen de preek. Daar is het Heilig Avondmaal, dan zijn er de psalmen en gezangen waarmee wij onze God eren. dan Is er de voorbede, zo ontzettend belangrijk, dan het offeren, waar Je Je geheel gemakkelijk afmaakt als je haast nooit ln de kerk komt. En dan ten slotte. en wie kan die missen, dan is er de zegen die ons gegeven wordt van God de Vader. God de Zoon (redder der wereld) en God de Heilige Geest, die de blijdschap in ons werkt om naar de kerk te gaan. Waarom schrijft Paulus anders in Hebr. 10 25: Wij moeten onze eigen bijeenkom sten niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn. maar elkander aan sporen en dat des te meer naarmate gij de dag ziet naderen. Is de vraag 'wat vindt u van de kerkdienst' no dig? Doesburg mevr. M. de Bruyn-Dam Zangeres Wij hebben ons verbaasd en ons met ergernis afgevraagd, of de krant en nog wel een dagblad dat zich 'christe- Hjk' wil noemen, niets beters te mel den heeft dan dat misselijke stuk (no ta bene bijna een halve pagina) over dc Zangeres zonder Naam Rotterdam H. Bor De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Schrok u vanmorgen ook (weer) zo. toen u las tussen alle berichten over afgetreden ministers en hittegolven dat een 78-jarige man vier maanden(!) dood in zijn huis lag? Mensen, dat kan toch zo niet? Is er dan niemand, die op hem 'gelet' heeft? 't Is weer een groot 'teken aan de wand'. Laten we op elkaar letten, en dan in de zin van: zie ik hem/haar vandaag? Heeft hij/- zij de ramen opengezet, de poes naar buiten gelaten of iets dergelijks. Ieder heeft zo van dia vaste gewoonten. Die gewoonten kunnen we wel zo'n beetje van elkaar weten, al spreken we el kaar misschien nooit of heel weinig. Wijkcomité's zijn geweldig, burenhulp schitterend, maar tegen die 'hulp' kan burenhulp niet op. Want dat kijken, dat soort 'letten op' is hulpMis schien is heel dichtbij ons, naast ons. een mens in nood. Ouderen: zie dat niet als bemoeizucht. Keer u niet af van de mensen om u heen. Spreek met mensen in de buurt een bepaald sein af b.v. die driehoek voor het raam. die wil zeggen: ik heb hulp nodig. Gebruik dat sein. als het moge lijk is. Jongeren: Als er een dag, een paar dagen een raam gesloten blijft, gordijnen dicht en onbewogen, laten we dan proberen contact te krijgen. Houdt, ieder in eigen buurt de 'wacht' over elkaar, let een beetje op elkaar. Ben ik mijn broeders/zusters hoeder? Ja. Den Haag mevr. P. Haverkamp-Kars Belastingverhoging De regering dubt nog over de vraag of de directe- of de indirecte belastin gen verhoogd moeten worden. De con fessionele partijen geven de voorkeur aan de directe belastingen, omdat zij bevreesd zijn dat verhoging van indi- Patriarch Pimen recte belasting prijsverhogend zal r-ir,4rcn r,m^n werken. Ik zou zeggen: heb daar maar geen zorg over, want het maakt ln de praktijk weinig uit Nu het blijkbaar regel is om bij de prijscalculaties zoveel mogelijk ook alle belastingen in aanmerking te nemen, hebben onze directe belastingen eigenlijk het ka rakter van indirecte belastingen ge kregen. Dat houdt m.l. in, dat het weinig uitmaakt of de indirecte- of de directe belastingen verhoogd worden. Ofschoon ik lid ben van een confessi onele partij, ben ik persoonlijk voor verhoging van indirecte belastingen mits... de verhoging geen toepassing vindt op de artikelen, die tot het pakket 'noodzakelijk (nadruk op nood zakelijk) levensonderhoud' behoren. Het lijkt mij een tamelijk rechtvaar dige zaak om in onze consumptie maatschappij de zwaarste lasten te leggen op hen die de meeste niet- noodzakelijke (respectievelijk schade lijke) artikelen voor hun levensonder houd (resp. voor hun genot) kopen. Rechtvaardig. Immers zij zijn vrij om zelf te bepalen hoe hoog bun belas- tingbijdrage zal worden. Roden G. Postema verzwegen hebt. Maar een andere keus was er niet. U verwijst in Uw brief naar de katholieken in Polen. Eer en roem zij hen. maar zij hebben toch een totaal andere geschiedenis. U schrijft terecht van een schande, zoals zich in tweeduizend jaar christendom nog nimmer heeft voorgedaan. Maar ook hebben zich nimmer en nimmer zulke volkomen buitengewone levens omstandigheden voorgedaan, als de onze. Zo is de gehele waarheid. Wijlen patriarch Aleksej, die niet de moge lijkheid had, op de beschuldigingen van de beide priesters met woorden te antwoorden, antwoordde hen door een daad: hij verbood hun de uitoefe ning van het priesterambt en beves tigde daarmee gedwongen, dat zij ge lijk hadden. Het is nog een geluk, dat dit zo is afgelopen, en juist in de moed van de beide priesters lag de morele grootheid van hun optreden. Dat kan men op geen enkele wijze van uw, neem me niet kwalijk, onge looflijk pretentieuze stuk zeggen. De nu fungerende patriarch Pimen heeft evenmin de mogelijkheid, op uw be schuldigingen met woorden in te gaan. Laten we proberen ons in te denken, met welke daad hij u zou kunnen antwoorden: slechts met één door zijn post te verlaten. Maar een ander, die beter zou zijn op zijn plaats, is er niet. Trouwens, één enkel mens zou niets kunnen veranderen. En zo zou alles bij het oude blijven. Een van de gevolgen van uw beschul digende brief zal een groot verlies van vertrouwen in de kerkelijke hië rarchie zijs bijl hen, dieniet de gehele waarheid verstaan. Versta mij niet verkeerd: ik roep u niet op tot zwij gen. Maar wanneer er dan geschreven moet worden, dan niet aan het adres van een man, die in de onmogelijk heid verkeert om te antwoorden, en De Russische schrijver en Nobel- prijwinnaaar Aleksander Solzjenitsin heeft, zoals bekend, dit voorjaar een 'vastenbrier geschreven aan patriarch Pimen van Moskou. Hierin oefent hij scherpe kritiek op de houding van de Russische kerkelijke leiders Jegens bet regime. Deie brief Is in Rusland zelf niet gepubliceerd, maar vond ondergronds wel ruime verspreiding. Thans gaat van hand tot hand een 'paasbrief' aan Solzjenitsin. geschreven door de priester Serge) Zjeloedkow. Zjeloedkow onderschrijft in feite Solzjenitsins analyse van de toestand In Rusland geheel. Alleen heeft de Nobelprijswinnaar volgens hem de grote fout gemaakt, om zijn brief (en daarmee zijn beschuldigingen) aan het verkeerde adres te richten. Patriarch Pimen is niet bij machte om ook maar iets ran de toestand te veranderen. Hij Is zelfs niet in staat om Solzjenitsin te beantwoorden. Ook heeft de kerk eenvoudig geen alternatief, betoogt Zjeloedkow. Ee.i poging om ondergronds te gaan, is ondenkbaar. Zjeloedkow is bekend om eerdere brieven, waarin hij geen blad voor de mond neemt. Zo bevestigde hij in een brief aan Hromadka, de Inmiddels overleden voorzitter van de Praagse christelijke vredesconferentie, de onderdrukking, die de christenen in Rusland moeten verduren. Ook schreef hij ln 1968 een brief aan Solzienitsin. waarop hij aan het slot van zijn paasbrief zinspeelt. WIJ drukken de brief van Zjeloedkow hiernaast onverkort in vertaling af. Het cursiefgedrukte Is door de schrij ver zelf onderstreept. dan de gehele waarheid. Toen u. Aleksander Issajewitsj, destijds door lasteringen beledigd werd, voelden wij allen ons beledigd in u. Maar nu beledigt uzelf de patriarch, die zich niet verdedigen kan, en ons niet met laster, maar met een knappe halve waarheid, die voor velen scha delijker kan blijken dan leugen. Er mag in de kerk van Christus geen enkele dwang zijn tot offer en mar telaarschap. Vrijwillige martelaars hebben wij echter genoeg, kerkelijke en niet-kerkelijke (dit onderscheid is nogal betrekkelijk), en ik betreur het. dat u niet tenminste de kerkelijke namen genoemd hebt van de in ge vangenschap gestorven Boris Talan- tow en de in gevangenschap lijdende Anatolij Levitin. Ik houd het daarvoor, dat onze plicht thans daarin bestaat, dat wij hun zelfopoffering in ere houden, maar zelf vol ijver wer ken aan dat. wat een ieder van ons aan mogelijkheden voor zich heeft liggen. Meer in het bijzonder doet zich thans het vraagstuk van de chris telijke opvoeding van kinderen alleen voor in de schaarse gezinnen van de zich \§ernieuwende christelijke intelli gentsia. Samenvattend, men moet nuchter de realiteit erkennen: de Rus sische kerkelijke hiërarchie kan ln haar huidige situatie in het voorhan den systeem op geen enkele wijze op het systeem invloed uitoefenen. Het is gemakkelijk en ongevaarlijk, Aleksan der Issajewitsj, de bisschoppen te la ken, maar waarlijk zwaar is de werke lijke arbeid ln de wijngaard des He ren. Het lot van de kerk van Rusland is onafscheidelijk verbonden met het lot van het volk. Wanneer er 'een toe komst zal zijn', dan zal er zonder enige twijfel ook een wedergeboorte van het Russische christendom zijn. Christus is opgestaan! Hoogachtend, de Gods barmhartigheid onwaardige priester SERGEJ ZJELOEDKOW Pascha Christi 1972. James Irwin HOUSTON (VS) (EBPS) Apollo- 15-astronaut James B. Irwin heeft de ruimtevaart verlaten om zich te wij den aan de evangelieverkondiging. Hij heeft een organisatie 'Hoge Vlucht' gesticht. Irwin wil samenwerken met de Billy-Grahamorganisatie, Campus Crusade for Christ en dergelijke in stellingen. Hij is "an plan een retrai te-centrum te openen voor de lucht macht. Irwin (42) was de achtste mens, die de maan betrad. Hij maakte deel uit van de bemanning van de Apollo 15, die van 26 juli tot 7 augustus 1971 een reis naar de maan maakte. UTRECHT Een aantal studenten en docenten van de theologische fa culteit van de rijksuniversiteit te Utrecht heeft het plan opgevat, om tijdens de vergadering van het cen traal comité van de wereldraad van kerken, 13-23 augustus in Ntrecht, actie te voeren met het doel, de wereldraad tot solidariteit met Solzje nitsin te bewegen. In een open brief aan het centaal comité zeggen zij, dat van zulk een solidariteit tot nu toe niets is gebleken. Zij kritiseren recente uitlatingen van secretaris-generaal dr. E. C. Blake en van dr. A. H. van den Heuvel en vragen, of de wereldraad de dialoog met het marxisme soms belangrijker vindt dan 'een woord van troost aan- het adres van verdrukte medechriste nen'. Zij dringen erop aan, dat de wereldraad, 'zoals zij in het verleden heeft gedaan, ook nu opkomt voor vrijheid van godsdienst, vrijheid van godsdienstige opvoeding en vrijheid van meningsuiting, waar ook ter we reld.' FRANKFORT (LWI) Het bekend worden van het feit, dat twaalf predi kanten en 38 theologische studenten van de evangelische kerk lid zijn van de Westduitse communistische partij heeft in de bondsrepubliek aan weers kanten discussies wakker geroepen. De evangelische kerk heeft een com missie in het leven geroepen, die moet onderzoeken of het uitdragen van 'extreme ideologie' te verenigen is met het bekleden van een ambt in de kerk. Anderzijds dringen ortho doxe communisten bij hun partijlei ding aan op een duidelijke uitspraak, dat geloof zich niet verdraagt met het historisch materialisme. Samenkomsten in Arnhem in september Van een onzer verslaggevers ARNHEM In september komen twee Canadese evangelisten naar Nederland, 'om aan de Nederlandse christenen te vertellen, welke grote dingen de Heere God in Canada heeft gedaan'. Zij komen op uitnodiging van de 'Stichting Evangelisch Ontwaken' (SEVO), die in Nederland ontstaan is naar aanleiding van een recente opwekkings- bewegig in Canada. BELFAST (RPS/EPD) Met 219 tegen 168 stemmen heeft de algemene vergadering van de Ierse presbyteri aanse kerk besloten, lid te blijven van de wereldraad van kerken. Aan deze beslissing ging een urenlange discus sie vooraf, waarin met name kritiek werd geoefend op het anti-racismepro- gram van de wereldraad en de groei ende contacten met de rooms-katholie- ke kerk. Omlaag Wanneer we de inflatie tot stilstand willen brengen xal ons volk in z'n geheel een offer moeten brengen. We moeten van bovenaf beginnen. De re gering, de Kamerleden, de bestuurders van provinciale staten en gemeenten, de leiders van de vakbonden, de vrije bedrijven en beroepen enz. De Jaarsa larissen zullen als volgt moeten ver laagd: a. inkomen boven 50.000,- met 15 pet b. inkomens van ƒ40.000,- tot ƒ50.000 met 10 pet; c. inkomens van ƒ30 000,- tot ƒ40.000 met 7 pet; d. inkomens van ƒ20.000,- tot ƒ30.000 met 4 pet; e. inkomens van 15.000,- tot ƒ20.000,- met 3 pet; f. Inkomens van 10.000 tot 15.000,- met 1 pet; g. inkomens beneden 10.000,- blijven ongewtjrigd; h. alle neveninkomsten worden bij het vaste inkomen getrok ken en vallen onder dezelfde nonnen; i. vrije beroepen volgens dezelfde nor men extra belasten; j. alle onkosten vergoedingen met tenminste een kwart verminderen. De prijzen moe ten. dit is voorwaarde, met 5 tot 10 procent worden verlaagd. De inflatie zal eindigen en onze exportpositie verbeteren. Groningen H. Dijkstra Pastor Boldt van de Alliance-kerk in Saskatoon en dr. Bennet zullen een reeks samenkomsten houde in Arn hem, in dc Westerkerk bij het station, elke avond om acht uur, te beginnen op 9 september. Er is nog overleg gaande, om ook in andere plaatsen dergelijke opwekkingssamenkomsten te houden. Dit wordt vermeld in 'Evangelisch Ontwaken', een blad dat onder de vermelding 'le jaargang no. 1' is ver schenen. Het is de bedoeling, dat dit blad om de twee of drie maanden zal verschijnen om belangstellenden op de hoogte te houden van de activitei ten van de SEVO. en om contacten te leggen en te onderhouden met de vele christenen die persoonlijk en in groepsverband de Heere smeken om een opwekking door Zijn Heilige Geest'. Bidstonden In het blad wordt gezegd, dat van een eerste folder 90.000 exemplaren ver zonden zijn. 'Christenen uit verschil lende kerken vonden elkaar en op tal van plaatsen in ons land ontstonden spontaan bidstonden, waar men de Heere God ootmoedig bidt om in Nederland een herleving onder de christenen te schenken'. Evangelist J. Kits beschrijft in dit eerste nummer, hoe in Canada het opwekkingsvuur oversloeg van de ene kerk op de andere. Hij vervolgt: 'Waar om wille we zo graag dat ook in Nederland ditzelfde zou mogen gebeu- ren° Omdat onze kerken een revival nodig hebben. Omdat er zoveel dor heid is, zoveel ongeestelijkheid. zoveel traditie die niet meer rekent met een dagelijkse vernieuwing die Gods Geest wil. Omdat er daarnaast zoveel gelovi gen zijn in alle kerken van ons vader land, die hunkeren naar nieuw leven, die verlangen naar de werkelijke bele ving van de kracht des Heeren. Om dat er zoveel predikers zijn die graag willen dat hun gemeente steeds meer aktief zal zijn ln de dingen der Hee ren. en omdat er zoveel gemeentele den zijn die verlangen en bidden dat hun predikant een man zou mogen riin vol van Gods Geest. Wat Nederland nodig heeft is een opwekking door Gods Geest. Een op wekking die door al onze kerken en gemeenschappen zal werken als een vuurvlam, die alles verteerd wat niet naar Gods wil is, en die als een reinigende en genezende kracht al Gods kinderen aansteekt'. Het SEVO-bestuur bestaat uit ds. H. J Hegger te Velp (geref.), voorzitter, dc heer H. H. Blok te Eerbeek (bap tist). secretaris-penningmeester, ds. W. Glashouwer te Driebergen (herv.), evang. J. Kits te Zeist en de heer J. K. Maris te Bennekom (geref. gem.). Het adres van de SEVO is Joh. Ver- meerstraat 15. Arnhem. Invulpuzzel 1 2 3 4 5 6 I 2 3 4 S 1 ,0 6 Hor. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 10. 11. 12. Vert. 1. letterdieverij 2. (uiterste) grens 3. rivier in Azië 4. roofvogel 5. Europeaan 6. afk. van atmosfeer 7. slaginstrument 12. muzieknoot ll.bevel 10. plaats in Engeland 9. verlengstuk van de mast 8. tijdstip Oplossing vorige puzzel: 1. Extract. 2. parodie, 3. stadion. Brieven die niet zl]n voorxlen van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding ls venekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afionderUJke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegel! te worden Ingesloten. Adres: redacUe Trouw-Kwartet, postbus 94S. Botterdam. Vraag: Ik heb een winterlandschap gesigneerd door J. Doeleman. Is dat een bekend schilder geweest? Antwoord: Johan Hendrik Doeleman (1848-1913) werkte voornamelijk in Rotterdam en Den Haag. Hij was een der epigonen van de Haagse school en telde onder zijn leerlingen E. Bickne- se en L. P. B. Oosthout. In 1902 werd hij benoemd tot lid van verdienste van de tekenacademie in Rotterdam. Zijn oeuvre: Bosgezichten, landschap pen aquarellen en tekeningen. Vraag van lezer: Wie kan mij helpen aan gegevens omtrent de schilders A. M. Geluk en de gebr. Badijs? Vraag: Een weduwnaar met vier kin deren hertrouwde met een vrouw zon der kinderen. Na het overlijden van dc man heeft boedelscheiding plaats gehad. Als nu zijn weduwe overlijdt, hebben de kinderen uit het eerste huwelijk dan aanspraken op de nala tenschap? Er ls geen testament. Antwoord: Deze kinderen, hebben geen aanspraken, aangezien er reeds boedelscheiding plaats gehad heeft na de dood van hun vader. Erfgenamen zijn de eigen familieleden van de tweede vrouw. Vraag: Wij hebben een hond (reu) van ongeveer twee jaar. We hebben veel pelzler met hem maar het uitla ten schept moeilijkheden. Zolang hij aan de lijn is, gaat alles best, maar laten wij hem los op het strand, dan is hij erg agressief. Nu er veel .bad gasten op ons eiland zijn, die ook honden hebben, moeten, we hem steeds vasthouden. Wat te doen? Antwoord: Er is weinig anders te doen dan de hond aan de lijri te houden in het badseizoen. Een reu zal een andere reu, als hij voelt dat zijn terrein belaagd wordt, proberen weg te bijten en zo is dat met teefjes onderling ook. Bij agressieve rassen is daar niet veel aan te doen. De rustige tijd op uw eiland is voor uw hond de normale tijd en elk ander dier is voor hem een indringer. Honden zijn tij dens de vakantie van hun familie meestal wat uit hun gewone doen en een nerveuze hond reageert ook niet altijd prettig. In de volgende boekjes kunt u nuttige aanwijzingen vinden: 'Agressie' van prof. Lorenz en zijn kleinere boekje: 'Also kam der Mensch auf den Hund'. Vraag: Kunt u een klein probleem oplossen, dat ik mezelf voorschotelde om wakker te blijven tijdens een lange autorit. Als een automobilist vertrekt met een snelheid van 1 kilo meter per uur, maar bij elke kilome ter zijn snelheid verhoogt met 1 kilo meter en een afstand van 100 kilome ter af wil leggen, wat is dan de gemiddelde snelheid en hoelang doet hij er over? Antwoord: De gemiddelde snelheid is 50Vi kilometer per uur. De vrijwel niet te herleiden tijd is 100/101 maal twee uur. Vraag: Wat is het adres van het secretariaat van de gereformeerde Zondagschoolvereniging Jachin? Antwoord: Secretariaat: Mevrouw B. Lindeboom-Sminia. Simonskerkestraat 31 III, Amsterdam. Vraag: Onze poes heeft een plas gedaan in mijn nieuwe kunstleren weekendtas. Hoe krijg ik die stank weg? Antwoord: De luchtjes die uw poe. produceerde, kunt u niet verdrijven maar wel afbreken. Het resultaat is hetzelfde: De stank is weg. U kunt hiervoor gebruiken K 2 Dressair. Vraag: Wat betekent een codehummer voorin een boek bv ISBN 902423323 2. Antwoord: De voorletters van de woorden 'Internationale Standaard Boek Nummering' kunnen in verschil lende talen als d e beginletters van corresponderende woorden overgeno men worden. De groep cijfers halen we op de volgende manier uit elkaar: 90 slaat op het land c.q. Nederland, 242 op de uitgeverij c.q. Kok, 3323 op het nummer per titel van de uitgave van het door u bedoelde boek. De laatste 2 is een computernummer, een zg. restnummer. Deze gegevens zijn hier te lande ondergebracht bij de Vereniging ter Bevordering van de belangen des boekhandels in Amster dam. Het is in de aan dit systeem medewerkende landen mogelijk om in de korst mogelijke tijd alle gegevens, omtrent bepaalde uitgaven te weten te komen.. Vraag: Een mij bekende zaak had vroeger als achtervoeging NV, maar nu staat daarvoor in de plaats BV. Is dat een fout? Antwoord: B.V. staat voor Besloten Vennootschap. Die toevoeging komt veel voor. Vraag: Hoe groot is het bedrits-per jaar aan inkomsten, hetzij doot bij* verdiensten hetzij door rente, dat vrij. is van belasting? Antwoord: Als u alleen loonbelasting moet betalen, mag u maximaal 400,- aan bijverdiensten, rente en dergelij ke genieten, zonder dat u een aanslag in de inkomstenbelasting ontvangt. Vraag: Een wit geplastificeerd boe- kenrek is vuil en geel geworden. Hoe kan men het schoon krijgen? Antwoord: Er zijn heel wat middelen die een drogist kan leveren: merkarti kelen, maar ook komt u heel ver met een sopje, waarin een scheutje ammo nia. Niet te veel en pas op voor uw handen. Het vuil krijgt u er beslist af. Is het rek te geel geworden, niet door vuil maar door de tijd, dan is daar niets aan te doen en moet u het met lak weer wit verven of spuiten. Uw verfhandelaar kan u adviseren. Rt DE MUS Deze week was ik voor 't eerst dit jaar weer eens in het Stedel Museum. Een schande? Goed, maar had er niet eerder tijd voor. Het v •maandagmorgen stil en m'n jaarka n was spoedig geregeld. De schilden; r uit de keuzecatalogus vormen e boeiende verzameling, aangevuld n de druksels van H. N. Werkman mij heen hoorde ik de moderne tal terwijl ik gebogen stond over 'handpersjes' en 'schablones' van vlak voor het einde van de oor door de duitsers vermoorde Gronin kunstenaar. Wat moet hij dat met geweldige toewijding en verbeeldii kracht gedaan hebben. Naast mij een lijst van deze druksels zoals indertijd de collectie 'Werkman en blauwe schuit' vormden en in '65 Utrecht tentoongesteld lagen. Wat stuk dapper volgehouden cultuur barbarentijd! En dan ineens sta boven in de nieuwe vleugel voor grof-houten plankje (uiteraard ach glas beschermd) waarop Frans M jj dat ontroerende beeld van de blau e veulens vastlegde. Ook een docum van verzet tegen de geest van ven v, tiging. 'Entartete Kunst' noemden h Nazi's het en dat was precies datgi m wat Werkman het minst verwerf kon. Ik moest er zijn om een vo r plaat voor een kerstnummer mogelijk uit te zoeken. Ik kw bij Chagal terecht 'De rabbijn met e torarol' en 'de violist op het di v Eigenlijk zijn die het samen t|j] Later op het terras zwierf een kle a, mus om mij heen, met de kleu: 3 van het landschap van Permeke, K boven dan, en op de buik helem B grijs. Hij keek me verwachtend en trippelde om me heen. Toen enkele sussende geluiden met lippen maakte vloog hij weg. Als angst was hij plotseling gevlogen Was bijna een oorlogsbeeld, b voor sussende geluiden en stemi moest je in die tijd 't meest op j hoede zijn. En misschien nog o NED. HERV. KERK Beroepen: te Bruchem: J. H. Cirke Bodegraven. Bedankt: voor Hoornaar (toez.), voor Noordeloos: J. D. van Ro predikant van de geref. zendii bonds, wonende te Hardinxveld-G sendam. Aangenomen: naar Tzummarum: Altena te Nijmegen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Kerkwerve: Chr VpF ge te Den Haag-C. 11 VRIJE EVANG. GEMEENTEN Overleden: D. Visser te Rotterdam. DRIEBERGEN In het georgi seerde gereformeerde jeugdwerk v den momenteel bijna 77.000 jonge bereikt. Naar werksoort onderverdeeld, ti het klubwerk (8-16 jaar) 43.140 gens en meisjes, het tienerwerk 4.' de gespreksgroepen voor 17 jaar ouder 15.414. Sociëteit/instuif 12.8 hobbyklubs/andere vormen 317. R< tief ligt de participatie van de geref meerde jeugd het hoogst in Drente Gelderland. 'Een boterham met tevredenht door A. de Swaan. Uitg. Van Gem te Amsterdam. 144 blz. Prijs 7,90. In dit zeer onthullende boek kom zes Nederlandse werknemers aan woord. Het zijn mensen die meel niet naar hun mening worden vraagd, niet door journalisten en niet wat belangrijker is d« mensen die over hun levensomst digheden beslissen. Ze hebben het deze gesprekken bovendien over waar zelden aandacht aan wordt steed: aan hun werk en aan de 'tev denheid' over hun werk. Het boel bevat de bewerkte teksten van serie interviews, die eerder door- Vara werden uitgezonden. Een varf opvallendste kenmerken van de on( vraagden is hun gevoel van mad loosheid. Trouwens ook de lezer zich niet aan dat gevoel kunnen trekken. De arbeider mist klaarblij lijk het vermogen zijn klachten deponeren waar ze thuis horen: politieke partijen, de vakbonden, ondernemingsraden. Veel van klachten- zijn te herleiden tot achtergestelde en ondergeschikte pfl tie en hij wijt deze positie in, eerste plaats aan zich zelf. M.a.w; .maatschappelijke orde wordt gerei vaardigd ten koste van hemzelf, dat hij 'niet geleerd* heeft, omdat 'niet zo'n vlotte prater is' en zo'n studiehoofd'. Door deze instel! blijft hij staan waar hij staat en bb hij doen wat een ander hem zeg doen. Juist de minst-geschoolden ben de minste tegen-argumenten; weten het slechts hun eisen (polity te vertalen. Uit de persoonlijke genissen blijkt in ieder geval dat manier waarop de ongeschoolde brieksarbeider werkt tegenovergesl is aan de zelfontplooiing, waarop t alleen onderwijs, -«port en kun maar ook de arbeid zelf gêricht 1» te zijn. De Swaan's boodschap is d een politieke gemeenschap, die i ontplooiing van zijn leden hoog i het vaandel schrijft zich wat meer zo moeten bekommeren om wat del mensen, de ongeschoolden, overkomt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2