Godspell houdt zich aan oorspronkelijke bijbeltekst Dimitrios I volgt Athenagoras op Beroepingswer Twee slachtoffers van brand overleden Trouw K wartet Priester-arbeider in Spanje veroordeeld Bijbelsmokkelaar gearresteerd Boekenetalage TROUW kW \RTET DINSDAG 18 JULI 1972 Aantal gelijkenissen en hun bedoeling in musicalvorm door Ton van der Hammen DEN BOSCH Christus centraal in een musical, GODSPELL dit maal genaamd. Dit ene zinnetje is voor de meeste kerkmensen waar schijnlijk al voldoende om er de schouders over op te halen. Dat kan toch immers niets zijn: het zoveelste profaniserende stuk theater, waar tegenwoordig kennelijk veel geld mee te verdienen valt, want religie of wat daarvoor doorgaat is 'in'. JESUS CHRIST SUPERSTAR is nog niet verdwenen, of er komt alweer een andere produktie. Ze doen maar. Mij niet gezien. Wie echter de moeite neeent zich wat meer in GODSPELL en zijn bedoelin gen te verdiepen, gaat op zijn minst twijfelen. Deze musical, waarvan de Nederlandse première op donderdag avond 24 augustus in de stadsschouw burg van Den Bosch gaat, is qua tekst in elk geval overwegend puur evange lisch. Dat wil de titel ook al duidelijk maken, die in één woord (speling) 'Evangelie' en 'Goede Boodschap' sa menvat. Er worden ongeveer dertig bladzijden van het evangelie naar Mattheus in geacteerd en geciteerd. Maar het is bepaald geen Mattheus Pass ion In een andere versie. Tekstschrijver David Conyers, een 23-jarige Amerikaan en zijn vriend Stephan Schwartz, die de liedjes maakte, wilden met deze musi cal niet Jezus' leven beschrijven en ook niet zijn wonderen, maar gewoon onderstrepen wat Jezus gezégd heeft, wat zij als blijde boodschap hebben ervaren. Die blijdschap sprint er steeds uit op een naïeve, ongecom pliceerde manier. Er ls in GOD SPELL eigenlijk maar één thema: Rejoice, rejoice verblijd u in de opgestane Heer. Hoe gaat het dan" Voornamelijk, door tal van zijn gelijkenissen, zoals de zaaier, die uitging om te zaaien, de verloren zoon, maar ook het gebeuren met Maria Maigdalena, in authentieke bijbeltekst, verwoord in gewone om gangstaal, te laten spreken en door de acteurs en actrices in mime. zang. spel en dans uit te laten beelden. In een al even eigentijdse entourage de vijf acteurs en vijf actrices zijn hippe lieden, die spelen in een al even hip decor. De muziek voortge bracht door een combo met o.m. or gel. piano, gitaren, slagwerk, nave nant: overwegend mek. die nogal eens aan HAIR doet denken, maar daarmee houdt de overeenkomst ook meteen op. Het gaat dan vooral om de toepassing, die Christus bij Zijn gelijkenissen gaf. Denk niet, dat men daarbij aan de boodschap concessies doel De vorm moge voor velen ongewoon, aanvanke lijk misschien zelfs stotend zijn de Christusrol wordt gespeeld door een nonchalant, maar fleurig geklede jon geman die Stephan heet en op wiens voorhoofd een rood hart is getekend, symbool van Jezus' allesomvattende liefde de boodschap is behalve vreugdevol ook keihard, haast rauw in het jeugdjargon van deze tijd en zonder omwegen, wat uit dit citaat, een van de met vaart gebrachte songsJcan blijken: "k Zie een klasje zondaars op een kluitje zitten En weer hebben ze niets gehoord. Ze gapen naar een vliegje oj ze pitten, In plaats van te latten op Gods Woord. Let toch beter op. man, strakjes ben je dood, dan krijg je een examen en dan weet je er geen barst van en satan schatert om je spijt. Dus: leer je les voor de eeuwigheid'. Dat heeft natuurlijk met kerktaal niets meer te maken. Maar Luc van Gent, directeur van de Bossche schouwburg, wat blij met de première in zijn stad ('bisschop B-luyssen, hier aan de overkant, staat er totaal ach ter') is enthousiast over de perfor mance die hij in Londen heeft gezien. Alleen het begin al, het neemt je meteen helemaal mee, zegt hij. Het doek gaat op en Je ziet alle acteurs in spijkerbroek en t-shlrt, een vaal ge heel. Op hun shirts de namen van een bekende figuur uit de wereldgeschie- Bijbelselectie bij Godspell Behalve in Den Bosch, waar de musical GODSPELL in de laat ste week van augustus gaat lo pen komen er vervolgens ook voorstellingen in Amsterdam. Rotterdam. Scheveningen, Utrecht, Eindhoven, Venray, Sittard, Leiden, Vlaardingen, Tiel, Breda, Groningen, Nijme gen, Oss, Helmond, Wageningen en Leeuwarden. De spelers zijn allen jongeren, van wie de oudste, hoofdrolspe ler Serge Henri Valcke, een Belg. 26 is. Ze zijn geselecteerd uit 200 sollicitanten. De regie is in handen van de Engelse Liz Whiting, die ook de zo succes rijke Londense Godspell regis seert. De Nederlandse vertaling is van drs. Loek Schaaremans uit Nijmegen. Behalve in Enge land wordt de musical op het ogenblik gebracht in Amerika. Australië, in Frankrijk en West-Duitsland. Er is ook een film van in de maak. Het Britse bijbelgenootschap heeft een speciale bijbelselectie uitgegeven van die bijbelgedeel ten welke in de musical naar voren komen. Deze selectie, be doeld als permanente mogelijk heid om na te denken en te praten over de Evangelie-ge deelten uit GODSPELL is in het Londense theater voor een klein bedrag te koop, alsook bij de grammofoonplaten, die in middels van de musical uitgeko men zijn. denis, zoals Socrates, Confucius. Tho mas van Aquino. Einstein, Sartre, die in een soort babylonische spraakver warring hun theorieën staan te verko pen. Desolate tonen begeleiden dit spektakel. Dan, plotseling, een klaroenstoot ach ter uit de zaal en de stem van Johannes de Doper, die iedereen doet zwijgen: 'Bereidt de weg des Heren', waarmee hij Christus' komst aankon digt. Hoe het zo gauw kan begrijp je niet, maar op hetzelfde ogenblik blij ken alle acteurs verkleed in kleurige kledij, waarvan die van degene die Christus uitbeeldt het meest opvalt. Een en ander in de entourage van vlaggen, een regenboog, een palet van lichtschitteringen, waarmee als In een emotioneel schokeffect de blijdschap wordt teweeggebracht die met Chris tus' komst gepaard gaat. Daar is dan plotseling de boodschap van Jezus, die gaat vertellen in gelijkenissen en de mensen gaat inspireren. Wat hij ver telt wordt door de anderen in zang. mime, dans en spel uitgebeeld. Meeslepend, overtuigend, sprankelend, kinderlijk, humoristisch vaak (wat niet identiek met oneerbiedig behoeft te zijn), ze doen dat als geïnspireerde moderne evangelisten. Geestdriftig Van Gent, verder: je moet het hebben gezien om er geestdriftig over te worden, sterker: om erdoor geraakt te worden. De laat het graag aan deskun diger mensen dan ik over om de vraag te beantwoorden of het allemaal wel theologisch - erantwoord is (die vraag doemt in Nederland natuurlijk direct op), maar kan als praktizerend christen, die qua religieuze opvoeding het nodige meedraagt, wel zeggen dat de bijbel door het vaak eendere hanteren je in het verstaan eeltig kan gaan maken. Door die musical was het of ik hem opeens nieuw zag, de boodschap waai de me als een frisse wind tegemoet, blij, gelukkig makend. Hij ging in eens veel meer voor mij betekenen. Dat is niet alleen mijn ervaring, maar de ondervinding van velen, jongeren, maar juist ook kerkmensen, inclusief de aertsbisschop van Canterbury, die er geen kwaad woord over willen horen. De gedurfde vernieuwing die eruit spreekt, het met het evangelie midden in deze tijd willen staan is iets, dat je a priori verfoeien mag. Erachter zit de gedachte: Christus is van alle tijden. Als hij nu onder ons kwam was hij voor heel velen óók een vreemde figuur. Uit de bijbel weten we immers, dat Joden en Ro meinen over hem zeiden: Wat wil die merkwaardige man? Hij gaat liefde prediken, maar het is toch oog om oog en tand om tand? Wat moeten we met zijn zachtzinnigheid, daar begin je toch niet aan? Aanleiding Het is misschien interessant te weten hoe de auteur David Conyers tot zijn conceptie kwam. Hij maakte een Paasdienst in St Paul's Cathedral, Pittsburgh, mee, die hem zeer ont- De redactie behoudt ilch het recht voor om ter opname la dtte rubriek ontvangen me- ninmultlnjen verkort weer te «even. Bi| publlkatle wordt met de naam van «1e Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan do heer Joh. C. Francken. accrctarls van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Poütbu* 839. Amsterdam. Zakbijbels (2) De vraag naar zakbijbels (verslag fam. Mulder over de 'Children of God') is een verschijnsel dat zich gelukkig niet alleen in Amsterdam voordoet. In Delft staat elke zaterdag een evan gel isatlelektuurstand op de markt Als inkoper van deze lektuurstand is het ook mijn ervaring, dat de vraag naar bijbels sterk toeneemt. Evange- lieën in verschillende talen zijn dan ook steeds moeilijker voldoende te verkrijgen. Als deze ontwikkeling zo doorgaat, konden we binnen afzienba re tijd wel eens met een tekort aan bijbels zitten. Daarom, geen gebruikte bijbels wegdoen. Overigens wil ik de oproep om bijbels naar Amsterdam te sturen van harte onderschrijven. En er nog een vraag aan toevoegen. Bij de meeste evangelisatiestands en/of bijbelhulzen zijn evangelleën in vele talen (meestal gratis), verkrijgbaar. Stop de buitenlanders in uw omge ving zo'n evangelie in de hand, in hun jaszak of brievenbus. Als u er dan nog eenzelfde evangelie in het Nederlands bijdoet, zal het zeker gele zen worden. De kansen om het evan gelie te verbreiden zijn groter dan ooit. Laten we er toch zoveel mogelijk gebruik van maken. Delft G. de Jong München Alle sportieve organisaties in de gehe le wereld die de vrede liefhebben en daadwerkelijk willen meewerken om de oorlog in Vietnam te beëindigen moeten besluiten niet deel te nemen aan de 'Olympiade in München'. On middellijke stopzetting van de bom bardementen op Vietnam en hervat ting van de vredesbesprekingen te Parijs tot een positief einde, dat zal de leuze moeten zijn van de wereld omvattende organisaties der 'Olympi ade', anders zal dat sportevenement geen doorgang moeten vinden. Eindelijk een daad die zal helpen. Olympiade gaat niet door, de vrede gaat voor. Laat de gouden, zilveren en bronzen medailles eens achterwege voor een 'gouden medaille voor de vrede'. Den Haag A. J. Janssen Wie regeert? leek de vrede in zicht, tot Noord- Vietnam de invasie in Zuid-Vietnam uitvoerde, daarbij veel ellende over de bevolking brengend. Het antwoord bleef niet uit. De Amerikanen voer den bombardementen op Noord-Viet- nam uit met een precisie die waar schijnlijk ongekend is -en die de Noordvietnamczen vrij zeker voor on oplosbare problemen stelt. In vervolg op mijn vorig ingezonden stuk zou ik daar nu aan toe willen voegen dat de toestand in Vietnam van drie maan den geleden natuurlijk geen goed uit gangspunt is voor een beoordeling van de gehele Vietnam-problematiek. Dit probleem bestaat al veel langer dan de Geneefse akkoorden waarnaar de redactie in het naschrift verwees. Men zou zelfs 100 jaar terug kunnen gaan. Omstreeks 1870 bereikten name lijk de eerste Russische kolonisten, dwars door Siberië, de Stille Oceaan en doorbraken de Amerikanen het Japans Isolement. En nog steeds oefe nen deze twee supermachten hun in vloed uit in Oost-Azië. De botsing van deze machten vinden we terug in Vietnam. En de Vietnamezen zijn het slachtoffer. Welk uitgangspunt men ook kiest, een einde aan de ellende kan slechts komen indien alle betrok ken partijen de wapens neerleggen. Anders zal er geen vrede zijn. Barneveld M. Knibbe roerde en tegelijkertijd blij maakte. Stralend verliet hij de kerk om, ken nelijk vanwege zijn moderne kleding, meteen door een politieagent te wor den aangehouden en op bezit van drugs (waarom Ss-ie anders zo vro lijk?) te worden onderzocht. Deze an ticlimax pakte hem zo aan, dat hij in één week deze musical als het ware van zich afschreef. Voor mij en voor velen, aldus Van Gent, is het een modern getuigenis, een stuk verkondi ging. Over het slot nog dit. De kruisiging wordt gesymboliseerd door het met rode koorden binden van Stephan's armen aan een hek, waarbij de andere acteurs zich als het ware met hem vereenzelvigen door bedroefd te zijn en te klagen over zijn ontontkoomba- re dood. Allen liggen tenslotte als verstard op de grond. Dan breekt ineens de juichtoon los 'Leve God', een roep, die zich verhevigd voortzet, waarbij de spelenden elkaar om de hals vallen. Stephan wordt losgemaakt (opstanding) en onder voortgezette juichtonen de zaal ingedragen, een dramatisch gebeuren, dat eindigt met de woorden, die lang bij de aanwezi gen blijven naklinken: "Maakt recht nu het pad van de Heer. Leve God'. Van Gent ten besluite: zeg maar thea tereffect, zeg maar één brok emotie. Maar het deed mij wat. Het doet veien wat. DE RAKET De 14 juli-arade in Parijs heeft vorige week blijkbaar nogal indi gemaakt op de publiciteitsmedia, wel voor de televisie als in de ten waren de beelden ervan te De aandacht van de fotografen uiteraard voornamelijk uit naar meegevoerde reuzen-raket, die d« als een geweldige kermis-toesta over de boulevards van Parijs wi rondgereden. Hij deed even denl aan een enorme tube tandpasta. Ma was 't dat maar geweest. Nu bleef een tube, maar vol dodelijk venijn, kon duidelijk zien dat waarschijnlj enkele tientallen recruten de opdrai hadden gekregen het monster bl kend op te poetsen. Dat was gelui Dat moet natuurlijk ook wel, je ki zo'n geval niet roestig en besmeu met drek door de straten laten ga Hij moet er mooi en acceptabel zien. Er moet tenslotte mee gepro: worden. Kijk, dat kunnen wij nu, hebben wij, dat hebben wij achter hand voor de kwade dag. Duide! voor het volk bedoeld. Want g< zinnig mens kan bedenken dat mo lijke vijanden van het Franse v niet zouden weten dat ze daar zu keurig opgepoetste helse machii hebben. Dat weten ze allemaal ha fijn. Juist omdat ze het toch we mag hij getoond worden en mag dereen zijn omvang schatten en roepen als hij voorbijkomt Als geweldige fallus, maar dan gela< met zaad des doods. Of zou het geworden zijn langs de trottoirs t deze machtige vuilspuiter, deze aarde vernieler passeerde? Zouden mensen geweest zijn die gebeden ht ben: God, geef dat hij voortijdig klaar raakt of wegroest, of die kruis geslagen hebben zoals ze vroeger deden als er over de du: gesproken werd? Je vraagt je wel in welk brein zulke dingen opkom laten we die kanjer van een raket meenemen, 't Kan geen fatsoen brein zijn. Ik weet wel dat de tan en kanonnen er ook niet om liege maar er is toch een grens. Of is er niet meer en moeten wij vrezen! i Stephan (links), die de Christusrol uitbeeldt, en Johannes de Doper in de Londense versie van GODSPELL. Van een verslaggever WOLVEGA Twee mensen, die vrij- dagmorgen bij de brand in het Pensi on voor lichamelijk gehandicapten te Noordwolde ernstige brandwonden hadden opgelopen, zijn overleden. In dc nacht van zaterdag op zondag overleed in het Rode Kruisziekenhuis in Beverwijk de 32-jarige Wim Hocge- deure uit Veere. Zondagavond be zweek de 62-jarige Roelof de Vries uit Heerenveen. Zoals gemeld, kwam de 26-jarige Bert Schoonewille uit Arnhem al bij de brand om het leven. De twee lichtgewonde pensiongasten konden vrijdag naar huis worden ge bracht. De rest van de groep, die bestond uit 35 gehandicapten, is in tussen ook huiswaarts gekeerd. NED. HERV. KERK Beroepen: te Vlissingen: L. de Lief te Lemele; te St. Annaland: W. V boom te Benschop; te Kerkdriel: E. Wolbers te Ermelo. Overleden: M. Stoffels te Akkrum. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Ter Aar: J. Be mer te Gnderdendam; naar Ruin wold-Koekange: D. Land te Groo gast, voorheen zendingspred. te Ni ria, die bedankte voor Oude Pek Hoek van Holland en Oostwold. Beroepen: te Giessen-Rijswijk (toez kand. P. van der Horst te Leiden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Leerdam: W. C. Lama:; te Grand Rapids. Bedankt: voor Rotterdam-IJsselmond L. Blok te Beekbergen. GEREF. GEMEENTEN IN NED Beroepen: te Terneuzen: A. Wink Veenendaal. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Poitma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pert: N.Z. Voorburgwal 27Ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Ook het CNV ziet hijgend uit naar de openbaarmaking van de inkomens- vrije beroepen misschien ter zel frechtvaardiging of als afleidingsma noeuvre voor de economische ellende, waarin ons volk gemanipuleerd Is. Het lofwaardig initiatief van enige predikanten, bedoeld ter navolging, om af te zien van trendverhoging ten einde de labiele economie, weer grond onder de voeten te geven, beant woordt de heer Lanser zo: statutair Is ons Inkomen ƒ700,- in de week (ik vraag maar werkelijk?). Dus zoiets kan van ons niet verwacht worden. Professoren verdienen het dubbele, laten die dat maar doen. Niet bepaald flink, eerst hij en dan ik. Over econo mische misère gesproken. Reële loons verbetering zit er volgens de regering niet in. Dat zal ieder begrijpen. Maar nee. zegt de heer Lanser, we zullen eerst het hele pakket bestuderen. Staat dit het CNV niet aan. wel dan gaat het niet door. Maar wie regeert nu eigenlijk? Geen nood. denkt het CNV en zonodig grijpen ze naar het wapen van staken. Eerst nodig is openbaarmaking van het ledental van het CNV, de aantallen gesalarieerde functionarissen en hun inkomens. Veel heil om de economie weer van de grond te krijgen is van het CNV niet te verwachten. Delft J. t. d. Heijden Politieke factoren bij benoeming nieuwe leider orthodoxe wereld MADRID (AFP) Het Spaanse voor de openbare orde heeft de pri ter-arbeider Francisco Garcia Sa tot twee jaar gevangenisstraf vero deeld wegens mishandeling van politieman. Volgens de aanklacht hij door twee politiemannen veri toen hij een stakingsleuze schildel op de muur van een metro-station Madrid. Hij had één van de agen' een stomp in het gezicht gegeven. Vietnam (3) De Vietnam «zen, de Laotianen en de Cambodjanen moeten hun eigen boontjes doppen en de Amerikanen mogen zich niet in hun onderlinge ruzies mengen, wordt vaak met veel aplomb beweerd. Wil iemand mij dan zeggen, boe het ons in Europa en Oost-Azië zou zijn gegaan, wanneer Amerika destijds zou hebben gezegd dat de Europeanen en Aziaten maar zelf hun onderlinge geschillen moes ten beslechten? Den Haag V. H. Huitink Vietnam (4) Met afschuw heb lk de berichten over de opnieuw opgelaaide oorlog ln Viet nam gelezen. Enkele maanden geleden Van een onzer redacteuren 1STANBOEL Metropoliet Dimitrios van Imroz en Tenedos is ge kozen tot oecumenisch patriarch van Konstantinopel. Hij volgt als Dimitrios I patriarch Athenagoras op, die twee weken geleden stierf op 86-jarige leeftijd. Zijn verkiezing is een verrassing. Me tropoliet Meliton van Chalcedon gold als dc vermoedelijke opvolger van Athenagoras. Waarschijnlijk heeft de Turkse regering zijn verkiezing ver hinderd. Met Dimitrios koos de heilige synode van het oecumenisch patriarchaat haar jongste lid. Hij is 58 jaar en nog maar vijf maanden aartsbisschop. Vandaag zal hij tijdens een plechtig heid in Istanboel officieel worden geïnstalleerd. De patriarch van Konstantinopel heeft slechts bestuurlijk gezag over enkele tienduizenden grieks-orthodoxe gelovi gen in Turkije en de Dodekanesos cn voorts over de twee miljoen grieks- orthodoxen in Noord- en Zuid-Ameri- ka. Daarnaast geniet hij een groot ge«teiijk gezag, doordat Konstanti- nopel een historische positie inneemt als centrum van de orthodoxe wereld. De patriarch heeft een ere-primaat van de orthodoxe wereld. De patri arch heeft een ere-primaat onder de orthodoxe patriarchen in de wereld. Hij geldt daarom als de geestelijke leider van 250 miljoen orthodoxen. Zijn verkiezing is echter slechts een kwestie van de metropolieten van zijn eigen patriarchaat. Het aantal Grieken in Istanboel wordt steeds minder. Men schat hun aantal nu nog maar op 20.000. In 1955, toen de moeilijkheden tussen Griekenland en Turkije om Cyprus begonnen, waren het er nog 100.000. De patriarch werd gekozen na drie dagen beraad in dc heilige synode. De laatste faze voltrok zich zondag in de kleine kerk van Sint Georgios, waar de patriarchale troon staat. Een voor een werden de stembriefjes van do vijftien metropolieten die de synode vormden, opengemaakt cn voorgelezen. Toen de meerderheid was bereikt, riep de deken van de synode, metro poliet Meliton het traditionele 'axios. axios' (waardig, waardig). Welke kreet door de kleine gemeente werd overgenomen. Dimitrios kreeg twaalf van de vijftien stemmen. Politiek De keuze van Dimitrios was vanaf het begin bepaald door politieke factoren. De Turkse regering eiste, dat de nieu we patriarch Turks staatsburger en ingezetene moest zijn. Dat reduceerde het aantal kandidaten tot vijftien en sloot direct metropoliet Jakovos van Noord- en Zuid-Amerika, die in New York woont en Amerikaans staatsbur ger is. uit Hij kreeg zelfs geen visum om de begrafenis van Athenagoras bij te wonen. Ook Athenagoras was Ame rikaans staatsburger, toen hij in 1948 tot patriarch gekozen werd, maar de Turkse regering accepteerde hem toen als gebaar van goede wil jegens presi dent Truman. De Turkse autoriteiten eisen voorts voor zich het recht, om voordat de verkiezing plaatsvindt, namen van de kandidatenlijst af te voeren. Volgens welingelichte kringen zouden zo vori ge week drie en mogelijk vier namen van de lijst van vijftien geschrapt zijn. Onder hen zou in ieder geval ook metropoliet Meliton zijn, die gold als de meest waarschijnlijke opvolger. De houding van de regeringsautoritei ten zou zijn ingegeven door de wens, om een volstrekt a-politieke patriarch te hebben, gezien de verhouding met Griekenland. Dimitrios is buiten Turkije nauwe lijks bekend. Vijf maanden geleden werd hij aartsbisschop van Imroz en Tenedos, eilanden aan de mond van de Dardanelles Daarvoor was hij bis schop van Eleia in de provincie Istan boel. Hij wordt beschreven als 'een man van grote geestkracht' en nede righeid', 'de rustige metropoliet', 'de man die nooit fouten maakt', een vriendelijk man en een goed pastor en als iemand, die het patriarchaat nooit gezocht heeft. Men verwacht, dat hij het beleid van Athenagoras zal voortzetten. Hij spreekt behalve Turks en Grieks ook uitstekend Frans en enig Engels. Hij werd in 1914 geboren in het dorpje Tarabya aan de Bosporus. In 1937 werd hij priester. Later kreeg hij gelegenheid, in Athene verder te studeren. Hij schreef een dissertatie over Christus' opstanding. In 1949 en 1950 doceerde hij Griekse geschiede nis aan de universiteit van Teheran. In 1964 werd hij bisschop. Dimitrios krijgt de zware taak. om het werk van Athenagoras. 'de paus Johannes van de orthodoxie', voort te zetten. Athenagoras' patriarchaat van 23 jaar werd gekenmerkt door zijn geslaagde pogingen, om het ingesla pen patriarchaat van Konstantinopel en het ereprimaat nieuwe glans te geven. Hij reisde veel om de banden met andere orthodoxe kerken te ver stevigen. Daarbij zocht en kreeg hij toenadering tot andere christelijke kerken. Hij bewerkte, dat bijna alle orthodoxe kerken lid werden van de wereldraad van kerken. Voornamelijk, als gevolg van zijn werk is de intercommunie tussen de rooms-katholieke kerk en de ortho doxie bijna bereikt. Een hoogepunt was de 'vredeskus' van Athenagoras en paus Paulus in januari 1964 op de Olijfberg in Jeruzalem. Hij noemde paus Paulus 'mijn oudere broeder', terwijl deze hem aansprak als 'uwe heiligheid', de eerste maal dat een paus iemand aansprak met een titel, die rooms-katholieken alleen voor hemzelf reserveren. Samen herriepen zij officieel de wederzijdse banvloeken uit 1054, het jaar van de breuk tussen de westerse en oosterse kerk. De laatste jaren wijdde Athenagoras zich vooral aan de voorbereiding van een pan-orthodox concilie, dat de kroon op zijn werk had moeten wor den. Hij heeft dit niet meer kunnen bereiken als gevolg van de vele hin dernissen, die overwonnen moeten worden door de rivaliteiten tussen de verschillende patriarchaten. Men twij felt er echter niet aan. of Dimitrios zal in zijn geest verder werken. LONDEN (REUTER) Een Bri pinkstervoorganger, David Hathaw ls in Tsjechoslowakije gearrestei wegens bijbelsmokkel. Hij had bijb bij zich in verschillende Oosteuropi talen. Hathaway is ingesloten in gevangenis van Pilsen. 'Koude oorlog in de achtertuin', dw Lindsay Gutteridge. Uitg. Elsevier Amsterdam. 159 blz. Prijs 8,90. Hoofdpersoon in deze science fictiK is Dilke, een 37-jarige ex-soldaat ra een totale lengte van zes millimett Nu is dit gegeven al talloze mal onderwerp van fantasie-verhalen weest. Dit keer krijgt het echter extra dimensie, omdat Gutteridge l wel een science fiction als een thr Ier heeft willen schrijven. Dilke i een proefkonijn voor een wetenschi pelljk programma voor miniaturisatt van de mens, een programma dat t verband met de overbevolking vt verstrekkende betekenis zou kunne zijn voor de toekomst van de men; heid. Na een proefperiode in n.f eigen achtertuin vol monsterlijl kevers, mieren en wespen won Dilke per luciferdoosje naar Oost-E ropa gebracht om een spionage-d dracht te vervullen. Daar ontmof onze micro-spion een soort meng! ling van Klein Duimpje en Jami Bond behalve de gebruikelijke i secten ook zijn gevaarlijke, wred communistische tegenvoeters. Wal ook al speelt het verhaal zich in d toekomst af, met de echte Janx Bond-verhalen heeft het in ieder g< val gemeen dat de koude oorlog troe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2