'Frontaanval Fiolet op wereldraad van kerken' Litouwse bisschoppen laken protestacties FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK vandaag Wereldraad helpt in zuidelijk Soedan Voor ton gestolen op klaarlichte dag Beroepings- werk Trouw Kwartet Grote keus uit leuke films voor kinderen Boekenetalage TROUW/K WAF TET VRIJDAG 14 JULI 1972 Kork Film T2 K Prof.V an ltterzon vraagt opheldering Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Hoe zal de raad van kerken in Nederland de wereldraad van kerken tegemoet treden, als deze volgende maand in Utrecht vergadert? Deze vraag stelt prof. dr. G. P. vat ltterzon in het Hervormd Weekblad na wat hij noemt 'een frontaanval van enorm formaat', die de secretaris van de Nederlandse raad van kerken, prof. dr. H. A. M. Fiolet, op de wereldraad heeft gedaan. Volgens prof. Van ltterzon zijn er 'geen geringe spanningen' ontstaan tussen prof. Fiolet en de wereldraad na het uitvoerige artikel van laatstge noemde in het blad Kosmos/Oekume- ne. Dit artikel was getiteld 'Establish ment kontra experiment' met als mot to 'De kerken staan uitgerangeerd op het doodspoor van de wereldraad van kerken'. Fiolet betoogt in dit artikel, dat 'de wereldraad de oekumenische bewe ging blijvend frustreert.' Hij spreekt van een 'geboorte-afwijking, waardoor de oekumenische beweging na 1948 op het verkeerde spoor van de wereld raad van kerken is gaan rijden.' 'Geplaatst onder de verantwoordelijk heid van zijn leden kon de raad niet méér opleveren dan handhaving van de kerkelijke status-quo. Daardoor is hij het establishment van de verdeeld heid geworden.' Openbaring Prof. Van ltterzon wijst met name op de volgende passage in het betoog van prof. Fiolet: 'Op de achtergrond van dit onvermogen van de kerken om het eigen establishment te doorbreken en van de haast van de Wereldraad om een nieuw kerkelijk establishment op t'* bouwen waarin de kerken zich geborgen konden voelen, staat de ge loofsvisie hoe God zich in de geschie denis heeft geopenbaard. Vanuit het dualistisch wereldbeeld, dat God in de hemel plaatst en de mens op aarde, wordt de openbaring verstaan als een meedelen van genade en waarheden vanuit de wereld van God aan de mens op deze wereld. Dit handelen en spreken van God heeft plaats gevon den in het midden van de menselijke geschiedenis en op een konkreet aan te wijzen plaats: in het uitverkoren volk van Israël en in het menselijk leven van Jezus van Nazareth. De KAUNAS (KNP) De rooms-kathoüeke bisschoppen van Litouwen hebben in een gemeenschappelijk herderlijk schrijven hun bezorgd heid uitgedrukt over de massale protesten van duizenden rooms-ka- tnoüeken tegen de beperking van de godsdienstvrijheid in deze sow- Nog lid jet-republiek. openbaring van God staat ruimtelijk- haaks op deze wereld, komt loodrecht vanuit de hemel. Daarom is zij exclu sief, d.w.z. alleen dóór gebeurd en ééns en voor altijd dóór meegedeeld. Met de dood van de laatste apostel als oog- en oorgetuige van deze goddelij ke zelfmededeling in Christus is deze openbaring afgesloten. Het apostolisch getuigenis over dit handelen en spre ken van God is vastgelegd in de Schrift. De kerk als de geloofsgemeen schap die leeft uit dit heilsgebeuren heeft de roeping om door de verkon diging van Gods woord en de bedie ning van de sakramenten deze exclu sieve openbaring nabij te brengen aan de mensen van alle eeuwen en alle landen. Zij is daarbij gebonden aan de Schrift als het authentieke getuige nis van Gods heilshandelen in het verleden. De normativiteit van de Schrift wordt daarom beleefd als een statische herhaling van het eenmaal door God gesproken woord. De sakra menten functioneren als de tekenen waardoor het eenmaal voltrokken heil wordt meegedeeld of bezegeld. De Kerk leeft daarom met haar gezicht naar het verleden en als gevolg daar van met haar rug naar de toekomst De vele pogingen tot hervor ming van de Kerk heeft zij in haar midden monddood kunnen maken door hen de bewijslast op te leggen van onvoorwaardelijke overeenstem ming met de waarheid die zij allen en de eeuwen kan doorgeven. De gebondenheid aan het verleden van Gods openbaring maakt het toekomst- perspektief van de Wereldraad weinig aantrekkelijk.' UTRECHT De wereldraad van fe ken is gevraagd de herbouw van i gen dorpen in Zuid-Soedan op zich nemen. Hiervoor is acht miljoen gi den nodig. Om de nood in dit gebii te lenigen is door de in de werd raad samenwerkende kerken ree een bedrag van 400.000 gulden vo medische zorg uitgegeven. Daarnaj is 200.000 gulden besteed voor i voorziening in de eerste levensbeha ter. Ongeveer 17.000 Litouwse rooms-ka- tholieken hadden een schrijven ge richt aan de Russische partijleider Breznjew en aan de secretaris-gene raal van de Verenigde Naties Kurt Waldheim, waarin ze wezen op de benauwde toestand van hun kerk. Te vens is in verschillende petities aan de autoriteiten geprotesteerd tegen de veroordeling van geestelijken en de ambtsverhindering van de bisschoppen. In hun herderlijke brief uiten de bisschoppen hun vreugde over de gro te deelneming aan do eredienst 'Onze vreugde wordt echter getemperd om verschillende redenen, welke de een heid der gelovigen storen en de Li touwse kerk te gronde richten'. Enkele priesters en gelovigen hebben zich lichtzinnig gedragen 'zonder aan de gevolgen te denken, aldus de bis schoppen, die uiteenzetten dat een petitie de verhouding tussen kerk en staat slecht kan beïnvloeden en mis verstanden oproept. Dergelijke hande lingen kunnen voor de kerk geen goed meebrengen. Prof. Van ltterzon vraagt zich af, of prof. Fiolet met dit zicht op openba ring en traditie nog lid van de rooms- katholieke kerk kan blijven. Men mag zijns inziens niet zeggen, dat prof. Fiolet louter privé heeft Prof. dr. H. A. M. Fiolet, secretaris van de Nederlandse raad van ker ken, die in een artikel betoogde dat de Wereldraad van kerken de oecumenische beweging frustreert. Tenslotte vraagt prof. Van ltterzon 'vóór de vergaderingen in augustus graag enig uitsluitsel' over de vraag 'oekumene a la de wereldraad of la prof. Fiolet'. 'Daartoe zijn wij als Nederlandse, ontvangende kerken ver plicht. De wereldraad die hier komt vergaderen, heeft er recht op.' geschreven en dat de raad van kerken in geen enkel opzicht op deze openlij ke aanval kan worden aangezien. Prof. Van ltterzon herinnert aan de 'proeve van een beginseLvorklaring' van de raad va., kerken, die ook' overduidelijk het theologisch stempel van prof. Fiolet droeg. HET ONDOORGRONDELIJKE Vroeger leerden wij onderscheid ma ken tussen de geopenbaarde en de verborgen wil van God. De eerste was te vinden in de geboden Gods. De verborgen wil van God was ons niet geopenbaard, d.w.z. niemand kon we ten wat God met hem voorhad. Maar, zoals het vaak met zulke onderschei dingen gaat, zo ging het ook met deze onderscheiding. De verborgen wil van God werd datgene wat er met ons gebeurt. Alles wat de mens overkomt werd onder die verborgen wil gescho ven. Het merkwaardige was dat daar door het verschil kleiner werd, het werd een tijdsverschil. De geopen baarde wil van God had je. om zo te zeggen, in de bijbel bij de hand, maar ook de verborgen wil was, geopen baard, alleen een beetje later, nl. altijd precies nadat er iets gebeurd was. Sommigen spraken dan van eenswil- lendheid. De mens moest alles wat hem overkwam niet alleen aanvaar den, maar ook met God samen willen. Ik geloof dat wij voorzichtig moeten zijn met al die onderscheidingen die zo gemakkelijk in het gehoor liggen. Ze hebben het bezwaar dat het soms lang kan duren voordat je er persoon lijk over na gaat denken. De verbor gen wil van God, zoals hierboven beschreven, en door velen beleefd, verschilt op die manier weinig van het noodlot en eenswillendheid is waarschijnlijk een begrip dat meer met de Griekse filosofie dan met de bijbel te maken heeft. Om te begin nen moeten we veel meer onderscheid maken tussen wat ons overkomt en wat wij mensen elkaar aandoen. Oor logen overkomen ons niet, die doen. we elkaar aan. Een oorlog met Gods wil in verband brengen is minstens erg verwarrend. God wil dat juist niet. Op die manier kunnen we alle ongerechtigheid wel met Gods wil verbinden. Er is veel ondoorgronde lijks in dit leven, maar de bijbelse boodschap leert ons juist dat wij met dat ondoorgrondelijke achter ons mo- Van een verslaggever AMSTERDAM Voor ruim hondei duizend gulden aan juwelen en g{ is op klaarlichte dag gestolen uit woning in Amsterdam-Buitenvelda De bewoonster was de hele dag Zandvoort geweest en ontdekte avonds dat de voordeur was gefc ceerd. De juwelen en het geld wan in geldkisten opgeborgen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Onstwedde (toez.): Verboom te Benschop; te Ederveen: D. van Roest, voorheen zendingspre kant, wonende te Hardinxveld-Gii sendam. Bedankt: voor Veen: J. C. Stelwag te Delft. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Dinteloord: L. Blok I Beekbergen; te Hoofddorp: A. Hofmi te Scheveningen. Bedankt: voor Lethbridge (Can.): van Haaren te Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Utrecht- Centrum: J. Rebel te Hilversum-Centrum. gen vluchten tot God. Dan wordt nil al het ondoorgrondelijke te doorgro den, maar dan staan we wel in h licht dat zijn aanwezigheid in os leven over onze weg straalt. De redact!» behoudt zich het recht voor om ter opnam» ta dexe rubriek ontvamcen me- nincMininjen Tcrkort weer te geven. BI) Chlik.ule wordt met de naam van de lender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. •ecreiarls van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartct, Pottbua 8SS. Amsterdam. EO en apartheid In het Interview met oud-burgemees ter Boot heeft de EO btku Did vanuit het evangelie de problemen rondom de apartheidspolitiek van Zuld-Afrika belicht. Dat de Zuidafri- kaanse ambassade het boekje Pro-Con tra verspreidt bewijst mi. hoe zwak ze staat, want in het interview ont wikkelde Boot toch verschillende be zwaren tegen zowel de grote als de kleine apartheid, al stootte hij jam mer genoeg niet tot de kern door. Hij achtte de grote apartheid aanvaard baar mits. rechtvaardigheid werd betracht en daar ontbreekt het nu juist aan. Niet alleen bij de gebieds- toe wij zing, de werkreservering, de arbeidslonen enz. maar ook bij de politieke ontwikkeling, want al ver klaart dr. Mulder, de minister van toelichting: Wij geloven dat deze ne gen naties, de Xhosa's, Zoeloes enz. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. soevereine, onafhankelijke naties moe ten worden met, indien zij dat wen sen, volledig lidmaatschap van de Ver. Naties, in de praktijk blijkt, dat wanneer de leiders van de Bantoe- sta ten een eigen mening propageren, die afwijkt van die der regering, ze mnnddond gemaakt werden Boot wil de dat economen en sociologen eens over de apartheid oordeelden, maar kent hij niet de studie van Drof. Albeda. Kooy en Kwant uit 1969 die alle drie tot de conclusie komen, dat de economische welvaart van Zuid- Afrika afhankelijk is van de zwarte arbeiders, die buiten de 'thuislanden' moeten verblijven, zonder enig recht van ingezetene. Over rechtvaardigheid gesproken! Tegen de kleine apartheid had Boot meer bezwaren, maar waar om niet openlijk, evenals de Gerefor meerde Oecumenische Synode van 1968 deed. het verbod van raciaal gemengde huwelijken afgekeurd, im mers de bijbel verbiedt alleen 'het huwelijk van een gelovige met een ongelovige, maar 'Christelijk' Zuld-Af- rika noemt een huwelijk van een gelovige Bantoe en een gelovige blan ke ontucht. Dat had ds. Glashouwer eens nader moeten békijken, wil de EO haar naam waar maken. Over naïef gesproken: de heer Leerling vroeg tenslotte of volgens Boot de Zuidafrikaanse leiders oprecht waren in hun doelstellingen. Alsof de sub jectieve gevoelens maatgevend zouden zijn bij de beoordeling van maatrege len: Philips de Tweede, die met Psalm 42 op de lippen stierf, was er oprecht van overtuigd een Code wel gevallig werk te doen door ketters te verbranden. Arnhem M.Goote Nederland en Israël (2) Dp betekenis van Israël in de Bijbel is een geheel andere dan de Israëli sche staat van 1972. In de bijbel wordt onder Israël verstaan: Gods uit verkoren volk in de universele bete kenis. Dp God van bet verbond, van zijn Kerk. Met het oude Jeruzalem, waarin de tempel stond. Gods woon stede temidden van Zijn Volk, wordt altijd de verbondenheid en leiding Gods met en aan Zijn gemeente ver staan. Met het nieuwe Jeruzalem wordt dan de volmaakte verbinding beschreven. God is Geest en de ver binding met Hem is dus van geestelij ke aard. De wederoprichting van de vervallen hut van David (Handelin gen 15:16) heeft niets te doen met de huidige staat Israël, maar alles met de hervorming der kerk. Israël is als natie zoals de anderen en wordt dus in het diplomatieke verkeer als zoda nig behandeld. Velsen A. L. Schouten ADVERTENTIE Mocht het nu weer gaan regenen, dan kunnen de kinderen hier en daar een paar uren zoet gehouden worden door Lucky Luke, Kuifje, Asterix, Goofy, Donald Duck, Dumby, of The Aristocats. om de ge tekenden eerst te noemen, of door Sjors en Sjimmie, Laurel en Hardy, Pippie Langkous, Bonanza, Peter Pan, tot aan Rintintin nog toe, en wie weet wie nog meer. Want de bioscopen houden graag rekening met regenachtige vakantiedagen, dat wel. Maar wat nieuw en belangrijk is houden ze nog even achteraf zodat wij hier ook maar weinig belangrijk nieuws te melden hebben. Living free Elsa, de in vijftien miljoen boeken en een film (Born Free) beroemd geworden huisleeuwin van de Adamsons, kreeg drie welpen en stierf. Daar zat een vervolg in. Mevrouw Joy Adamson bemoeide zich er weer druk mee. Die leeuw tjes moesten en zouden vrij op groeien. Levertraan en vlees kon zij ze geven. Levenslessen niet. Van het jagen in vrijheid kwam niets terecht, zodat de welpen zich hongerig vergrepen aan kip pen, geiten en koeien van negers in de buurt. (Kenya). Mijnheer Adamson, die daarvoor tel kens moest betalen, wilde de jonge leeuwen vangen en naar een wildpark brengen. In de hoop dat zij het daar wel zouden redden. En om van ze af te zijn. Dat kostte hem. volgens de film, veel tijd en moeite, zijn vakan ties, al zijn geld en bijna zijn twintig jarige baan. Het was misschien beter besteed geweest aan Afrikaanse kin dertjes, die ook wel eens vrij en zonder honger zouden willen zijn. Maar leeuwtjes zijn uitzonderlijker. En ook schattig als zij spelen en stoeien, met elkaar of met een hond; als zij een jonge giraffe, een zwijn en een wildebeest nog niet aankunnen; als zij net niet vermorzeld worden door een woedende neushoorn, en op leven of dood vechten met een python. Om dat allemaal, en meer nog, na tuurlijk voor de camera (van Ronnie Maasz) te krijgen, werden de dieren bijeengedreven in een afgerasterde wildernis. De nodige jonge leeuwen veel meer dan drie werden geleverd door een Amerikaanse die rentuin in Florida. De volwassen leeu win, die voor Elsa speelde, kwam met haar dresseur Hubert Wells. Het tamme vee dat zij niet mochten aan vallen kregen zij toch wel, want al die gevangen dieren, die voor vrij moesten doorgaan, moesten maanden lang gevoed worden. Toch probeert de film te stralen van liefde voor dieren en hun vrijheid, en die wordt dan ook bezongen in een lied 'Living Free', van Freddy Gou- glas en Sol Kaplan, die de jungle ook opvrolijkte met toepasselijke big-band- muziek. De Adamsons worden rustig gespeeld door Nigel Davenport en opgewonden door Susan Hampshire (Fleur uit de Forsyte Saga). Zij heb ben bij hun goede werk veel last van een stortvloed, gebroken autoremmen en schurken die hun tent in brand steken en vallen zetten. Dat zijn de 'stropers', vermoedelijk kerels die wel in het jachtgebied wonen maar geen safari kunnen bekostigen. Jack Couffer. die de regie kreeg, had bij Disney al geleerd hoe hij dieren films leuk moet opdienen. De drie, af en toe vervangen, leeuwtjes Jespah, Gopa en Little Elsa, doen het dan ook enig in hun, al dan niet overleefde, avonturen. (Amsterdam-City al.) The Revengers William Holden is aan het begin van The Revengers (de wrekers) een goedmoedige boer met een leuk gezin, en aan het slot rijdt hij, weer tot inkeer gekomen, hoogstwaarschijnlijk naar Susan Hayward, die hem ver pleegde meer als filmactrice die het nog kon dan als verpleegster maar daar tussendoor jaagt hij wraak zuchtig op de man met het ene oog en de Indianen, die zijn gezin uit moordenaar, een Duitse dronken bank- Samen met een stel misdadigers, die hij ervoor uit een vreselijk werkkamp heeft gehaald. Dat zijn een halfbloed moordenaar, een Duitse dronken ban- rover. een Fransman die achter de vrouwen aanzit, een Mexicaan die het achter zijn ellebogen heeft, een laffe vleier, waar Ernest Borgnine een dol le rol aan heeft, en een grote rustige negerslaaf. Woody Strode, die de net ste nog is. Daarentegen zijn de India nen gewoon weer vijanden die neerge knald moeten worden. William wordt bijna even ruig als het tuig, dat hem onbetrouwbaar telkens in de steek wil laten, maar dan toch weer volgzaam achter hem aangaat, en hem de hele film door mijnheer Be nedict blijft noemen. Omdat William als echte Amerikaan toch de aangewe zen leider is. De kerels ruzieën wat onderling, ze schieten samen de bende neer, ze vechten in een dorp ook nog heftig, ze redden een legerkamp van de overvallende Indianen. William gaat bijna dood maar Susan helpt hem weer op de been. hij raakt gevangen, maar de oude handlangers bevrijden hem weer, en zo is er altijd wat. Het is geschreven door Steven Cara- batsos, die gewoon oude westerns her schreef, en Daniel Mann mocht het regisseren. Nu heeft :iie al zo'n twin tig jaar allerlei toneelachtige drama's verfilmd, maar voor een western moest hij andermans ervaringen le nen. Zodat dit er een werd zoals er velen zijn. (Amsterdara-Rembrandtplein-theater. 14 j.) B.H. Plaza suite Neil Simon schreef onder de titel 'Plaza Suite' een serie van drie een- acters, die met groot succes werden opgevoerd In New York en Londen. Arthur Hiller maakte er een film van, die het toneelvoorbeeld getrouw volgt. Zó getrouw, dat de camera de suite van het Newyorkse Plaza-hotel, waarin na elkaar drie paren worden gesitueerd, nauwelijks meer verlaat. In de eerste (en beste) episode zijn humor en tragiek uitstekend tegen elkaar afgewogen. Een vrouw van middelbare leeftijd wil met alle ge weld haar vier-en-twintigste trouwdag (of ls het de drie-en-twintigste? Dat weet ze niet meer zo precies) vieren in de hotelsuite, waarin zij haar hu welijksnacht doorbracht. Maar haar man voelt er niet veel voor om mee te spelen, hij biecht haar op dat hij een verhouding heeft met zijn secreta resse. Zij gooit er een heleboel bra voure tegenaan, maar 't baat haar niet veel. De tragiek is in de twee volgende episodes afwezig, dan is het lachen geblazen om een Hollywood-producer, die met behulp van veel drank een keurig getrouwde jeugdliefde wil ver leiden en om een geldzleke vader en een malle moeder, die met vereende krachten pagen hun dochter de badka mer uit en het huwelijk in te krijgen. Het kind heeft zichzelf namelijk opge sloten, omdat het vreest dat het haar en haar aanstaande man na de brui loft net zo afschuwelijk zal vergaan als haar ouders. Neil Simon schrijft een vaak geestige dialoog, doch in de twee laatste delen wordt de lol wel tot de laatste drup pel uitgemolken. De figuren worden dan ook erg artificieel, het is moeilijk ze nog als levende mensen te herken nen. 'tls bovendien inconsequent, dat in alle drie de episodes de man door dezelfde acteur wordt gespeeld, ter wijl de vrouwen wisselen. Op het toneel was dat anders, daar speelde (terecht) hetzelfde paar de leidende rollen in alle een-acters. Maar dat Walter Matthiau die man nen voor zijn rekeninjg neemt maakt veel goed. Hij weet zich, met behulp van haardracht en intonatie, mooi te vermommen. Uit de drie vrouwen (Maureen Stapleton, Barbara Harris, Lee Grant) kies ik zonder aarzelen de eerste als de beste. Amsterdam-Alhambra, a.I. W. W.-B. Domicilie conjugale Domicile Conjugale is Truffauts derde film over het jongetje in Les Quatres Cent Coups (1959), dat groter gewor den stuntelde in zonderlinge baantjes en de beginnende liefde, in Baisers Volés (1968), en nu is getrouwd. Jean-Pierre Leaud is met deze films meegegroeid, nog altijd wat dromerig, speels, onvolwassen en een beetje mal. Claude Jade is zijn jonge, oner varen, kalme vrouwtje. Hij kleurt bloemen, zij geeft vioolles. Ze wonen in een Parijse woonkazerne, met een binnenplaatsje, en veel meelevende buren. Daar zijn nogal wat typetjes bij. Truffaut heeft een innemend eenvou dige manier om zo'n leventje tussen e;i met al die mensen met een lichte humor te schetsen. Het jonge stel krijgt een kindje en Jean-Pierre vindt, per geluk, een beter baantje, bij een Amerikaanse firma. Daar ont- Claude Jade en Jean-Pierre Leaud in Domicile Conjugale moet hij de Japanse die hem tot ontrouw verleidt. Dat komt uit en het loopt mis. Niet hartverscheurend dra matisch, want Truffaut blijft het mild vergevingsgezind en met een glimlach bekijken, maar Jean-Pierre moet toch de deur uit. En dan gaat hij zich langzamerhand met die glimlachend zwijgende Japan se onnoemelijk vervelen. Hij raakt ermee uitgepraat, en belt daaroih meer en meer zijn vrouw op, die allang weer blij is. Zo komt bij Truf faut alles weer goed, en dat heeft hij dan aardig opgebouwd. Het begin van zijn film die overi gens zijn beste niet is lijkt al te gewoon en zelfs wat oppervlakkig, maar daaruit groeit dan juist fijntjes die licht en leuk gehouden crisis in een jong huwelijk, die Truffaut niet te zwaar en maar betrekkelijk wilde nemen. En daar zal lang niet iedereen van onder de indruk komen, want van de 'eeuwige driehoek' zien de meesten liever de tragische of de kluchtige hoek, en Truffaut nam rustig de der de, tussen beiden in. (Amsterdam - The Movies, 18 j) B.H. doch wie de serie gevolgd heeft 1 weten wat hij te zien krijgt. Een stu plezierig amusement. Daarom hiert de inhoud van de film. H. (Rotterdam-Cineac NRC; 's avonds) Please sir Het was te verwachten dat de verha len over Bernard Hedges, de bekende leraar van 5 c. die maandenlang op de tv in de serie 'Please Sir" voor de meest kostelijke verwikkelingen zorg de en deze op zijn manier wist op te lossen, ook eens op het bioscoop scherm zou verschijnen. In de film onder dezelfde titel krijgen we het hele gezelschap weer te zien, Hedges als leraar, concierge Potter, meneer Smith, juffrouw Ewell, meneer Price, de bijna niet te temmen bengels uit 5 c, ze zijn er allemaal. Ditmaal moet Hedges moeite doen om zijn leerlingen mee te krijgen met een veertiendaagse vakantietocht bui ten de stad. De directeur wil het 'tuig' niet mee hebben. Maar goed, zoals altijd, Hedges wint de strijd. Met veel moeilijkheden is het stel bij elkaar en de bus vertrekt, doch een leerling wordt per ongeluk achtergela ten, maar liftend met de knappe Penny Weeier komt hij er toch. Het zat er dik in dat Hedges weer voor problemen komt door wangedrag van zijn pupillen. Maar het ergst is dat er geld verdwijnt en dat dit teruggevon den wordt bij 5 c. Het is weer Hedges die de zaak tot een goed einde brengt. We waren jammer genoeg niet in de gelegenheid deze film te gaan zien, Joop Waasdorp: De Vogelverschrih ker. Uitgave Erven Thomas Rap - hlz 6,90. Peter Andriesse: IK; roep van de tokèh. Uitgave Pari* Manteau 85 blz f3,90. Het weinig omvangrijke oeuvre vat Joop Waasdorp, bestaande uit de twet verhalenbundels 'Het naakte leven' ei 'Welkom in Zee!' is uitgebreid met een derde mini verhalenbundeltje 'De Vogelverschrikker' bevat twei verhalen: 'De Vogelverschrikker' e: 'Neef Kas, de behanger'. Het is ee: heel dun boekje, schitterend uitgege ven in dat kleine formaat waarin Hap eerder boekjes, zoals van Kousbroek, liet verschijnen. In de verhalen gebeurt eigenlijk niets. In het eerste verhaal wordt et geen film gemaakt, in het tweede blijven de rollen behang opgerold Waasdorp is, zoals wij hem ook van uit zijn andere bundels kennen, ee: meester in het beschrijven van schar relaars. Hij gebruikt de taal zoals die vaak gesproken wordt, zonder stem verheffing. Een taal die we maar zelden op papier zien. Waasdorp gevoel van eigenwaarde onmisbaar is om bijvoorbeeld deze zin op papiet te krijgen: 'En we kregen een mooi nieu* behangejte op de muur, maar niet heus'. Het boekje van Peter Andriesse heeft als ondertitel 'Brokjes indies jeugd sentiment'. Alle verhalen, eerder afge drukt in De Nieuwe Linie, De Vlaam se Gids, Propria Cures en Avenue, werden voor deze gelegenheid her schreven. Het opvallendste aan deze herinneriD- gen van de jongen Peter Andriesse is het gevoel voor details dat vooral blijkt uit de twee gedeelten die het verblijf van Andriesse op het inter naat op Sumatra tot onderwerp heb ben. Het zijn de kleine, schijnbaar onbelangrijke voorvalletjes die de// herinneringen zo leesbaar maken JH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2