Zielszorg opdracht van
iedere gelovige arts
Simatupang: jubeljaar is ernst
Trouw
Kwartet
Meer hulp
gevraagd voor
Bangladesj
Voorbereiding voor
sociale akademie
op geref. grondslag
Nieuwe gereformeerde
zendingssecretarissen
Baptistenkerk in
DE
vandaag
Beroepings-
werk
Boekenetalage
TROUW/KWARTET WOENSDAG 5 JULI 1972
Kork /Binnenland T2 K2
Dr. Reedtotale heelkunde
door Ton van der Hammen
AMSTERDAM Een gelovige arts heeft, behalve zijn geneeskundige taak die op behoud van aards
leven gericht is, ook een geneeskundige taak die op eeuwig behoud, op het leven na dit leven ge
richt is. Als kind van God, dat zich door Christus laat leiden, kan hij daar eenvoudig niet onderuit.
Verzaakt zo'n arts zijn opdracht in spirituele zin, dan gedraagt hij zich ongelovig, dan mist hij zijn
doel, dan zondigt hij.
Dat is de vaste overtuiging van dr.
Wm. Reed. kankerspecialist en genees
heer-directeur van een der ziekenhui
zen in San Francisco. Na een congres
in Oostenrijk van de International
christian fellowship of hospital wor
kers, een organisatie waarin de ziels
zorg centraal staat, was hij korte tijd
in Nederland. Hij sprak onder meer
voor medische studenten aan de Vrije
Universiteit over hoe hij tot deze
overtuiging is gekomen en hoe hij die
bij zijn patiënten dagelijks in praktijk
probeert te brengen.
Maanzieke gingen
Dr. Reed wil graag beginnen met te
refereren aan het gebeuren met de
maanzieke jongen, zoals dat geschre
ven staat in Mattheus 17, één van de
vele voorbeelden uit de bijbel waaruit
naar voren komt dat Christus juist
vaak bewogen was met mensen die
ongeneeslijk ziek waren. De maanzie
ke. dat wil zeggen, ernstige epilepti
cus. die Lichamelijk en psychisch zo
gestoord was. genas. Hij. En op de
vraag van zijn leerlingen waarom z ij
dat niet konden, was Zijn reactie:
omdat jullie van een ongelovig en
verkeerd geslacht bent. Hij vroeg van
hen dus geloof, desnoods zo klein als
een mosterdzaadje ze zouden dan
bergen kunnen verzetten.
Nu kun je, aldus dr. Reed, natuurlijk
zeggen: dit geldt niet meer voor zan-
daag. het is een oude geschiedenis,
een allegorie, het betekent heus niet,
dat wij nu zoiets nog zouden moeten
doen. We leven in andere tijden en
hebben moderne middelen waarmee
we Gods wil in gevallen als deze
volbrengen door een operatieve in
greep te doen. door medicamenten toe
te dienen uit het grote scala dat we
hebben, inclusief die de psyche blij
ken te kunnen beinvloeden. We mo
gen voor dat alles dankbaar zijn en
dat is dan uitsluitend wat God van
ons. christelijke medici, verwacht.
Maar is dat zo? In de vijf ziekenhui
zen te San Francisco, waar dr. Reed
met heel veel patiënten in aanraking
komt zijn eigen patiënten, maar
ook andere wordt hij dagelijks met
ongeneeslijk zieken geconfronteerd, in
dezelfde situatie als de maanzieke jon
gen. wat de hopeloosheid ervan be
treft. Vaak zijn ze heel dicht bij de
dood. Het enige dat je als medicus
voor ze kunt doen is hun lijden
verlichten, tot het laatste toe voor
hun leven vechten, ook al weet je dat
het medisch gezien verloren is. Dok
ters doen letterlijk alles om het (tij
delijke) leven van mensen te behou
den. Ze vechten tot het bittere einde.
Totaal
Maar is het eigenlijk niet merkwaar
dig dat veel medici uitsluitend tijd
besteden aan het vergankelijke deel
De redactie brtoodt ilch het recht voor om
tor opname ln dexo rubriek ontvangen me-
nlngvultlngen verkort weer te geven. BI)
publlkatle werdt met de naam van do
Iniender ondertekend. Brieven kunnen wor-
drn gexonden aan de heer Joh. C. Francken.
*rcrrtarta van de honfdredaeUe vaa Trouw-
Kwartet. Foatbua SS». Amiterdam.
Meerderheid
Opiniepeilingen hebben aangetoond
dat de gezamenlijke vooruitstrevende
partijen plm. 45 pet zouden halen bij
de komende verkiezingen. Bij de par
tijen waaruit de geënquêteerden een
keuze konden doen was echter geen
christelijke vooruitstrevende partij.
Een dergelijke partij zou de kloof van
5 pet gemakkelijk kunnen overbrug
gen. Daarom is het absoluut noodza
kelijk dat tegenover de conservatieve
christelijke concentratie een vooruit
strevende christelijke concentratie
komt. Deze kan gevormd worden uit
leden van de PPR, Evangelische Soli-
dariteitspartij en leden van de chris
telijke vakbeweging. Natuurlijk zijn
ook leden van PvdA. D'66 en PSP en
niet partij gebondenen in een derge
lijke partij welkom. Daarom roep ik
iedereen op die iets voelt voor deze
gedachte, contact op te nemen met
ondergetekende.
Iloogeveen, Eiber 77
J. Bauer
Herplaatsing wegens misstelling
wen in deze Paulus VI is bij mij en
bij vele mijner traditionele geloofsge
noten na de afgelopen jaren dermate
beschaamd en geschokt, dat wij twij
fel koesteren aan de geldigheid van
zijn keuze na de dood van Joannes
XXIII en ik hou mijn medegelovigen
voor: kan er in de 20e eeuw weer
eens een vals conclaaf plaats hebben
gevonden? En mijn protestantse me
de-christenen vraag ik nu hun naam
als protestant waar te maken. Protes
teer nu tegen dit Rome, waar de bron
is van de ontstellende verwording, die
sinds '63 in de hele kerk woekert.
Wat betekent hier en daar toch die
toenadering tot het huidige Rome?
Houdt op met uw abstracte proteste
ren tegen de institutie van de Opper
ste Herder zelf, die in Zijn Goddelijke
wijsheid aan de wereld de zichtbare
opperherder gaf. bekleed met de Hei
lige Geest, maar die tegelijkertijd
waarschuwde voor de valse Christus
sen en valse messiassen! Men leze
overigens 2 Théss. 2.
Amsterdam
J. A. U. Stierhout
Etherreclame (3)
Wij zijn gewend ons kopje koffie te
drinken na het journaal en voor het
avondprogramma. Wij doen dat dan
onder het genot van een gezicht vol
scheerzeep, een gootsteen met 99%
bacteriën, een okse! met bacteriën, een
man met maagpijn, slechte tanden,
slechte adem, luiervlekken en bloed
vlekken. Proost.
Waspik.
T. Ruitenberg-Hoefkens
Aanpassen
Dr. Gijsen
Als katholiek heb ik de ijzersterke
vraagstelling van redacteur C. G. van
Zweden rond het interview met deken
Joosten bewonderd, omdat menig r.k.
journalist, hoe vrijzinnig ook. in een
dergelijke ontmoeting door een zekere
dociliteit jegens het Vaticaan geremd
wordt Het laatste woord van de in de
hoek gedreven deken Joosten luidt
'dat we vertrouwen moeten hebben in
de paus', overtuigd als hij is van
diens 'morele integriteit'. Wel. dat
vertrouwen heb ik niet Dat vertrou-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Hoofdkontoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 27Ó 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
van het menselijk wezen en in hun
beoefenen van de heelkunde metter
daad ontkennen dat er eeuwig
leven is? Het is net of dat in de
hedendaagse geneeskunde taboe moet
zijn, want het Woord van God bren
gen in ziekenkamers bij ontredderde
mensen doe je niet, dat behoort niet
tot je discipline, daar heb je trouwens
geen tijd voor, dat moet je delegeren
aan anderen, die daarvoor bovendien
meer gekwalificeerd zijn. Dr. Reed: zo
dacht ik er tenminste vroeger over.
Toen kwam er voor mij een dag
waarop ik Christus helemaal in mijn
leven binnenliet ik had er genoeg
van het christendom alleen maar als
soort overtuiging mee te dragen, ik
wilde werkelijk zijn discipel worden.
Wat ik toen ervoer dat dat ik iets van
zijn verrijzenis in mijzelf meemaakte,
alles veranderde: lichaam, geest, ge
zin, praktijk, alles. Christus vulde
mijn hele bestaan met zijn Geest en
daarmee veranderde elk deel van mijn
leven.
Nu begon ik de bijbel heel anders te
lezen. Ik ging mij realiseren dat er
meer van mij gevraagd wordt Zo
drong de volle betekenis tot mij door
van het onderscheid tussen de natuur
lijke mens met een lichaam en een
psyche en de geestelijke mens, de
mens met een ziel (1 Corinthe 2.'14),
die met elkaar verband houden, vere
nigd als ze zijn in ieder menselijk
wezen. Dat mijn zorg zou moeten
uitgaan naar dat hele menselijke we
zen van de aan mij toevertrouwde
patiënten. Voor mij werd de genees
kunde kort en goed méér dan een
psychosomatische zaak.
Wat betekent in een specialistenprak
tijk die totale heelkunde, waarmee ik
nu tien tot twaalf jaar ervaring heb?
In de eerste plaats uiteraard, dat je je
medisch volledig inzet, je vak in zijn
snelle ontwikkelingen behoudt, dus
vanuit je professie alles geeft wat je
hebt. Maar ook, dat je doorstoot naar
de gegevenheid dat er meer is dan
een lichaam en een psyche. Dat je in
verband met dat 'meer' in je kerk iets
kostbaars hebt ontvangen waarover je
niet künt zwijgen en dat je daarom
moet uitdragen naar de bedden van je
patiënten.
Voor iedereen
Hoe tracht je dat te realiseren? Door
je met hen te identificeren, door
jezelf voor hen open te stellen en
jezelf te geven, door bestaande muren
van professionalisme af te breken, die
tussen een patiënt en zijn dokter zo
gemakkelijk afstand scheppen. In één
woord: door je patiënten daadwerke
lijk lief te hebben. Liefde die nooit
voldoende kan zijn, maar waardoor de
liefde van Christus die meer dan
genoeg is, door kan komen. Dat is
niet inferieur, fanatiek, bemoeiziek ol
iets dat je niet geven kunt. Het leven
in Christus is niet alleen leven voor
jezelf, maar is' leven voor iedereen
met wie je in aanraking komt. Voor
mij heet het geloofsgeneeskunde.
Primair moet je je zo geven aan in
medisch opzicht hopeloze patiënten.
Tijd voor hen nemen door met hen te
praten over de medische hulp in het
ziekenhuis, die ondanks alles, beperkt
blijft, maar dat Christus' hulp onbe
perkt is. Ervan getuigen: ik geloof in
Hem, ik wil u geen lid van mijn kerk
Dr. Wm. Reed uit San Fransisco
het eerste: bezinning vanuit de bijbel
maken, dat interesseert me niet, maar
ik wil u vertellen van de belangrijk
ste Persoon in mijn leven: de helen
de, levende, reddende nersoon van
Christus. Ik wil vertellen, dat Hij
niet dood, maar onder ons is door
Zijn Heilige Geest, die wil functione
ren in alle mensen en ons in de
goede richting stuwt. Dat dit alles
meer medicijn is dan tabletten, pillen,
een operatie, een kobaltbestraling of
wat dan ook.
Dr. Reed: iedere gelovige arts moet
zeker gaan weten, dat het zijn op
dracht mede is patiënten tot Christus
te leiden. Zijn functie brengt gewoon
mee, dat hij als zodanig bijna altijd
aanvaard zal worden; in zijn positie is
hij veelal de eerst aangewezen figuur
om voertuig van Gods Geest te zijn.
zijn daar, voor de buitenwereld nog
verborgen, ontwikkelingen gaande, die
als tekenen van hoop kunnen worden
aangeduid. Over deze dingen zal van
uit de bijbel veel meer gedacht moe
ten worden. Daar ligt het begin.
DEN HAAG De landelijke werk
groep Bangladesj heeft minister Boer-
tien van ontwikkelingssamenwerking
gevraagd een extra-bijdrage te geven
DORDRECHT Mede op initiatief
van de Gereformeerde Bond in de
Nederlandse kerk is een commissie in
het leven geroepen uit leden van
verschillende kerken van de Gerefor
meerde gezindte, teneinde te komen
tot de oprichting van een sociale
akademie op gereformeerde grondslag.
Voorlopig hebben in deze commissie
zitting: ir. J. van der Graaf, ds. H. J.
Smit, ds. A. Romein en ds. Jac. Ver
maas, allen hervormd; ds. K. Boersma
en W. Huizer, beiden behorend tot de
Chr. Geref. Kerken: en drs. R. van
Bochoven en ds. J. Rietdijk, beiden
behorend tot de Geref. Gemeenten.
Verder zal tot de commissie nog toe
treden een lid behorend tot de Vrijge
maakt Geref. Kerken (buiten ver
band), terwijl de mogelijkheid bestaat
dat ook uit andere kerkelijke groepe
ringen nog enkele personen zullen
worden aangetrokken.
De werkzaamheden die aan de voorbe
reiding van een dergelijke akademie
verbonden zijn worden ter hand geno
men door drie sub-commissies, één
voor de theologische achtergrond, één
voor de beoordeling van hte lespro
gramma met het oog op de sectoren
van sociaal werk, waarop zich de
opleiding moet richten, en een derde
die zich bezighoudt met de stichtings-
voorwaarden, de subsidiëring, de
plaats van vestiging en het leerlingen
aantal. De initiatiefnemers hopen in
staat te zijn om op 1 augustus 1973
met de akademie van start te gaan.
Hun correspondentieadres is: W. Hui
zer, postbus 9019 te Dordrecht/Dub
beldam.
UTRECHT (ANP) Tot secreta
rissen van de zending van de gerefor
meerde kerken zijn benoemd: drs. P.
J. Merkelijn en de heer H. J. Velt-
kamp.
Drs. P. J. Merkelijn (54) uit Ensche
de studeerde indologie en werkte van
1945 tot 1962 als bestuurs-ambtenaar
in het voormalige Nieuw-Guinea. Na
de overdracht van West-Irian keerde
hij met zijn gezin terug naar Neder
land, waar hij hoofd werd van de
afdeling ontwikkeling en voorlichting
van de technische hogeschool Twente.
Hij was ook voorzitter van de raad
van toezicht op het zendingscentrum.
De heer H. J. Veltkamp (25) uit
Amsterdam studeerde theologie in
Kampen en sociologie aan de Vrije
Universiteit. Binnenkort hoopt hij
zijn doctoraal-examen theologie te
doen, waarna hij de zendingsopleiding
aan het Hendrik Kraemer Instituut
gaat volgen.
Nieuwe hoop
gevidagu ecu cau a-uijui agc ic gocn
aan Bangladesj. De werkgroep stelt TtOemBIUG £1*0611
zich in zijn brief achter de vragen die IWCiuwiii/ OiUVU
Sinds ik dit allemaal heb ingezien is
het in ons ziekenhuis een normale
zaak geworden, dat ik ln de operatie
kamer hardop voor de patiënt bid.
Ook wanneer een patiënt er heel
deplorabel aan toe is, zie ik het niet
los van mijn praktijk om met andere
personeelsleden van het ziekenhuis
hem of haar in het gebed op te
dragen. Velen kregen er nieuwe hoop
door en bereikten de overwinning,
ondanks bitter lichamelijk lijden. Je
gaat leren dat spontaan te doen; het
is een werking van de Heilige Geest.
In de wereldgeneeskunde van vandaag
wordt deze dimensie gemist. Geloofs
geneeskunde zal beoefend moeten
worden door alle medici die zich
eigendom van de Heer weten. Doen
we dat niet, dan vallen we onder de
categorie, die Christus aanduidde met
ongelovig en verkeerd geslacht.
Maar het is niet nodig op deze weg
voort te gaan. Christus wil ons ge
bruiken. Het lijkt, of in de Verenigde
Staten sprake is van een kentering: er
op 22 juni vanuit de oppositie en de
regeringspartijen over dit onderwerp
zijn gesteld. De Kamerleden vroegen
toen de toegezegde achttien miljoen
gulden te verhogen.
De werkgroep vraagt zich in zijn brief
af of het argument dat Nederland in
vergelijking met andere landen al erg
veel voor Bangladesj heeft gedaan,
nog wel opgaat. Daarbij wordt verwe
zen naar een rapport van VN-secreta-
ris Kurt Waldheim, waaruit blijkt dat
de gevolgen van de rampen die het
land getroffen hebben een cycloon,
gevolgd door een grote overstroming
en de afscheidingsoorlog pas nu
goed merkbaar worden.
In het rapport staat ook te lezen dat
naast de al toegezegde hulp nog min
stens een miljoen ton voedsel nodig
is, om het minimumprogramma, dat
beoogt om per dag 400 gram voedsel
te kunnen verstrekken aan ieder in
woner, te kunnen realiseren.
Tenslotte dringt de brief erop aan dat
de minister van de hulpverlening van
de EEG en andere landen aan Bangla
desj zal bevorderen.
In het wat haastig geredigeerde arti
kel dd 30 juni over de zaak betreffen
de mijn persoon komen enkele feite
lijke onjuistheden voor, welke tot een
onrechtvaardige beoordeling van mari
nefunctionarissen kan leiden. Het
gaat over de financiële afwikkeling
van de wachtgeldregeling zoals die
voor mij werd toegepast, geheel vol
gens vastgestelde regels. Het is niet
waar dat er van een 80 pet regeling
niets gekomen is: de regeling is nog
niet eens ingegaan want ik ben nog
niet met ontslag, alleen op non-actief
omdat een onmiddellijk ingaande ont
slagregeling geen toepassing van de
wachtgeldregeling toeliet volgens de
reglementen. De wachtgeldregeling
zelf is een uiterst ingewikkelde zaak
en pakt voor iedereen individueel
weer anders uit wegens verschillende
percentages en verdeelsleutels van
leeftijd en diensttijd die op elkaar
toegepast worden. Het is niemand
kwalijk te nemen dat hij zich daarin
vergist. De opheldering die ik vroeg
kon nog niet gegeven zijn ten tijde
van het interview aangezien mijn
brief nog recent was. Ik had over
deze 7aak kunnen zwijgen op de in
dringende vragen maar wilde evenmin
de indruk wekken iets te verbergen.
Ik heb op dit punt echter zeker geen
beschuldiging willen richten aan enig
marinefunctionaris. Het zou echter
jammer zijn als men meent dat een
zaak in orde is als het financieel
redelijk klopt. Dat is één-dimensio-
naal economisch denken waarbij we
vergeten waarover het eigenlijk gaat:
moet een geestelijk verzorger zich in
denken en spreken in alle opzichten
aanpassen aan de officiële opvattingen
van de militaire bedrijfsleiding? Of
mag hij samen met de mensen zoeken
naar de basis van gevestigde opvattin
gen; of die wel te rijmen zijn met
christendom in de samenleving? Of
moeten we ons terugtrekken in kerk
en sacristie en consistoriekamer.
Den Helder
Michel van Winkel,
vlootaal moezen lei
Humphrey
Ook van Humphrey moeten we maar
geen tweedehands auto kopen!
Gijs Kamphorst
door H. Biersteker
Toen de huidige voorzitter van de Indonesische
Raad van Kerken, generaal-majoor b.d. Simatu
pang onder Sukarno huisarrest genoot, bestudeer
de hij naar eigen zeggen 'de drie Karls'. Dat
waren Karl Bartb, Karl Marx en Karl von Clause-
witz. De studie van de laatste was een soort
toetsing achteraf: als chefstaf van de Tentara
Nasional Indonesia, het republikeinse leger in de
onafhankelijkhetdsguerrilla had hij alles te maken
met de bewegingen van een geregeld leger. In een
kampong niet ver van Djokja zag hij de Neder
landse paras landen die de tweede politionele
actie inluidden met een verrassingsaanval waarbij
niet alleen Sukarno en Hatta maar ook hij
opgepakt had moeten worden. Hij behoorde tot de
energieke jonge intellectuelen die het woord vrij
heid in hun vaandel hadden geschreven en vooral
uit westerse literatuur alles bij elkaar lazen om
dat begrip verder te laden. Daar was hij kennelijk
bij het lezen van die andere twee 'Karls' nóg mee
bezig.
In eerdere redevoeringen maar zojuist ook weer
in een preek in de Verenigde Staten heeft Simatu
pang bijzonder welsprekend weergegeven hoe wei
nig motivatie hij kon putten uit het ook aan hem
in zijn jeugdjaren in de Batakkerk gepredikte
evangelie en hoe bedrieglijk anderzijds de oriënta
tie was op de westerse vrijheidsideologie. 'Onze
vrijheidsproclamatie in 1945 was ondenkbaar zon
der westerse invloed. Die van het Vietnamese
volk, die maar een maand later kwam. citeerde
notabene uit de verklaring van de Franse revolu
tie en uit dp Amerikaanse grondwet. Je zou
zeggen dat wij en ons noordelijke buurvolk het
met deze volken toch snel eens hadden moeten
worden over het recht op nationale vrijheid. Maar
neen. er waren vier jaren van een bittere worste
ling met de Nederlanders voor nodig. En de
Vietnamezen zijn nu al 27 jaar gewikkeld in een
der vreselijkste oorlogen, eerst tegen de Fransen
en nu tegen de Amerikanen', zei Simatupang.
'Toen ik aan het graf van Martin Luther King
stond voor de inscriptie FREE AT LAST heb ik
mij afgevraagd: wat is nu de waarheid over dit
land der vrijen (Land of the Free).
Geen antwoord
De tekst waarover Simatupang preekte was uit het
evangelie naar Johannes: 'en de waarheid zal U
vrijmakenToen Jezus dat tegen de joden zei,
protesteerden deze: wij zijn immers kinderen van
Abraham en nooit iemands slaaf geweest. In die
zin rijn we allemaal jood. aldus Simatupang. we
zien geen enkele reden waarom we bevrijd zouden
ZURICH De algemeen secretaris
van de Westduitse baptisten Gerhard
Claas die de jaarlijkse unieconferentie
van de baptisten in Roemenië bijwoon
de berichtte via de Europese baptis
ten-nieuwsdienst, dat er vorig jaar in
deze kerk meer dan vierduizend be
keerlingen werden gedoopt, volgens
het officiële cijfer. In werkelijkheid
zou het aantal overgekomeneu groter
zijn omdat er gewoonlijk veel meer
gedoopt dan geregistreerd worden.
Maar de vijfhonderd baptistengemeen
ten van Roemenië hebben te kampen
met problemen als gebrek aan
voorgangers, aan gebouwen aan bij
bels en liedboeken. Veelal gebruiken
hun koren met de hand gecopiëerde
muziek. De bijeenkomsten moeten in
gevolge de wetgeving beperkt worden
tot de weekeinden. 'Maar de manier
waarop onze broeders deze beperkte
gelegenheden aangrijpen maakt hun
gemeente tot een model voor de gelo
vigen in heel Europa', schrijft de
heer Claas. 'Men voelt als het ware
dat God deze kerk erkent, vandaar die
vreugde en die lofzang die opstijgt.
ZIEK ZIEKENHUIS?
In een volstrekt klinische d.w.z. bijna
vijandige ruimte zat het ventje van
twee en een half jaar oud te wachten 1
op zijn moeder, die hem na de ge
slaagde amandelen-ingreep zou komen
afhalen. Het beertje stijf in de armen
geklemd en tegelijk met de overvloe
dig vloeiende tranen geen raad we
tend, zat het mannetje een langdurige j
angst voor de afwezigheid van moeder
in het algemeen en klinische ruimten
in 't bijzonder op te doen. En dat op
twee en een half-jarige leeftijd. Ik
zou er niet over schrijven als ik niet
juist in deze dagen De Havenloods in
handen kreeg met daarin een artikel
van Peter Post onder de titel: Het
ziekenhuis is ziek'. Het begin stelt al
meteen waar het om gaat: 'Het lijkt
erop dat de mens in dienst van het
ziekenhuis staat, in plaats van het
ziekenhuis in dienst van de mens, dit
is één van de conclusies van de
werkgroep ziekenhuis, een werkgroep
die zich verzet tegen de wijze waarop
met de zieke mens wordt omgespron
gen: meneer Jansen? Oh, u bedoelt
die maagzweer met grijs haar op ka-
mer 392'. Het zal natuurlijk generali-i
serend, al te generaliserend zijn, wan
neer de schrijver opmerkt: 'Voor men
selijke gevoelens is in het ziekenhuis
geen ruimte'. Het gaat er uiteraard
niet om te vragen wie hieraan schul
dig zijn. Zo'n opmerking mag bezwa
ren hebben, maar komt niet uit de
lucht vallen. Samen hebben we dus
van ons ziekenhuiswezen iets derge
lijks gemaakt, waarvoor mensen angst
hebben. 'Drie uur wachten in een
polikliniek komt geregeld voor', aldus
het rapport, dat ook verbijsterende
dingen zegt over de winsten op ge
neesmiddelen. Er komt een congres
over dit soort zaken. Het zal nodig
zijn om meer dan één reden. Juist de
door ziekte getroffen mens heeft
recht op hulp en dient ook aan elke
schijn van winstbejag onttrokken te
worden.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Wassenaar (godsdienstle
raar Rijnlands lyceum) A. van Buu-
ren, kand. te Wassenaar.
Aangenomen: naar Den Haag-Loosdui
nen Ph. L. Krijger te Nisse, 's Heer
Abtskerke; naar Zuidland kand. G. H.
var. der Graaf te Utrecht, die bedank
te voor Oosterland.
Bedankt: voor Wekerom E. J. Schim
mel te Harderwijk.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Soest-Soestdijk Jac.
Boonstra te Almelo; voor Bergum,
's Gravenzande, Maarssen en Maasdijk
E. G. Kim te Vroomshoop.
Beroepbaar: (wegens niet vertrokken
naar Aruba) ds. A. C. Bronswijk,
schoolpredikant te Breda, Brahmsstr
1, Oosterhout (N.B.).
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen: te Hooghalen-Beilen, Dro-
geham, Aduard en Smilde C. Stam,
kand. te Hoogeveen.
Beroepbaar: kand. C. Stam, Tamboer-
laan 277 te Hoogeveen en kand. P. F.
Lameris, van Hasseltstraat 28 te Kam
pen (na 17 juli).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Wageningen A. M. den
Boer te Ridderkerk.
T. B. Simatupang
moeten worden, we behoren immers tot de vrije
wereld? Door een veel te uitsluitende opvatting
van de bevrijding Gods als innerlijk en individu
eel heeft kerkelijke prediking daar geen krïïiek
op. Evenmin heeft zij een antwoord op de grote
bewegingen in de geschiedenis. Dat ervoer Sima
tupang ook met twee van zijn beste vrienden
tijdens de revolutie allemaal christelijk ge
vormd: de één werd een prominente communist
(later omgebracht na de communistische coup in
Madioen) de ander secretaris-generaal van de
socialistische partij. Hijzelf ontdekte pas veel later
via Reinhold Niebuhr de veel verder strekkende
betekenis van de begrippen waarheid en vrijheid
in de Bijbel.
'In dit nieuwe verstaan wordt de God der waar
heid een bevrijdende God. Hij bevrijdt Israël uit
de hand der Egyptenaren. Maar de waarheid is
ook wat God van de mens vrèógt Overeenkomstig
die wet voor de bevrijden mag het economisch
systeem nooit toegestaan worden een eigenmach
tig proces te worden, dat de rijken rijker maakt
en de armen armer. De wet eist een periodiek te
niet doen van de schade die het systeem mogelijk
heeft veroorzaakt, in het Jubeljaar
Samenhang
Tenslotte beschrijft Simatupang in zijn preek hoe
de onvrijheid van de ontwikkelingslanden nauw
samenhangt met de onvrijheid van rijkere volken
die menen dat zij vrij zijn. 'De wet die door de
bevrijdende God aan het volk van Israël is
gegeven drukte een diep inzicht uit in het gevaar
van een eigenmachtig voortdraaiend systeem. Van
daar die periodieke bevrijding, die periodieke
nietigverklaring van de ontstane ongelijkheden,
waar door die wet in voorzien werd. Dat was het
•aangename jaar des Heren', gepredikt in de
eerste woordverkondiging van Christus. Hoe kun
nen we onszelf bevrijden van de tyrannie van die
structuren waarin de toegenomen ongelijkheden
van de afgelopen eeuwen- ingebed zitten, een
systeem, dat als het zó doorwerkt als nu. onver
mijdelijk naar nog veel grotere ongerechtigheid
leidt en zelfs naar vernietiging op een ongekende
schaal? 'Hier moeten de kerken elkaar dienend
met de gaven die God elk harer heeft gegeven,
elkaar uitdagend met de inzichten geboren uit het
kerk-zijn in zulke verschillende omstandigheden
zich samen stellen onder het oordeel van de
waarheid, door God in Jezus Christus geopenbaard
zodat zij samen vrijgemaakt worden. Waartoe? Om
in nieuwe vorm de eeuwige boodschap der waar
heid als een boodschap van bevrijding en hoop
door te geven, dwars door de nationale, ideologi
sche, religieuze, economische en politieke grenzen
heen, die onze huidige wereld verdeeld houden.'
De Xaviera Hollander Story, door Xa-
viera Hollander. Ultg. Aquarius te
Bussum. 263 blz. Prijs ƒ9,90.
Ve<ra de Vries alias Xaviera Hollan
der, eens de Nederlandse Miss Tik,
laten de directrice van New Yorks
grootste call-girl centrale, is voorna-
melijk bekend geworden omdat ze als
kroongetuige (mede) het bewijs lever-!
de, dat de New Yorkse politie goud
verdient aan de bescherming van
prostitutie en drug-handel. Vera de
Vries werd uitgewezen ondank is
's werelds loon maar niet nadat za
furore had gemaakt met de bestseller
The Happy Hooker. Dit boek is nu in
een erbarmelijk slechte vertaling, en
gekuist in zoverre haar familie ter
sprake komt, in Nederland versche
nen. Het ligt voor de hand wat dik
twee jaar prostitutie in zogenaamde
'hogere kringen' aa nmatenaai ople
vert: gepeperde informatie over het
seksuele leven van een welgestelde
laag van de Amerikaanse bevolking,
gezien en naverteld door Vera de Vries.
Of ze dat waarheidsgetrouw heeft ge
daan is nog maar de vraag: uit de
passage's over Nederland zou bijvoor
beeld moeten blijken dat de promis
cuïteit hier te lande zich 'achter
molentjes en dijkjes' afspeelt. Overi
gens kan de schrijfster nauwelijks
model staan voor haar 'collega's.
Openhartig zegt ze de prostitutie niet
alleen voor het geldelijk gewin te
bedrijven, maar dat ze er als nimfoma-
ne ook persoonlijk plezier in schept.
Hier komt ook het dubieuze van dit
boek om de hoek kijken: niet omdat
het over de prostitutie alszodanig
gaat, of omdat Vera de Vries zich
bijvoorbeeld 'Een adellijke dame
voelt vergeleken bij dit menselijke
afval', maar omdat in dit commerciële
produkt een vorm van afwijkend ge
drag (nimfomanie) als pikant amuse
ment wordt geboden. Wat dat betreft
is de belangstelling van de huidige
verloederde publiciteit nauwelijks van
hoger allooi dan de belangstelling van
de goegemeente die zich destijds
stond te vergapen in het dolhuys.