HET SCHORT DE KERK AAN OPENHEID IJmond-gemeente Achtergronden van conflict bisschop - 2 door C. G. van Zweden blijft overleggen met de bisschop Trouw K wartet Weer baptisten in Rusland veroordeeld Jehova's Getuigen veroordeeld tot jaar en 9 maanden Humanisten willen beslissing abortus aan vrouw laten KAART VAN KERKELIJK NEDERLAND vandaag Niebuhr-prijs voor Willy Brandt Vaticaan erkent Oder-Neisse-grens Beroepings- werk Boekenetalage 'I KOI W KW AK'I'ET KIJU\0 30 Jl M 1972 BEVERWIJK (KNP) Het bestuur van de 'Kritische gemeente IJmond. acht het overleg met bisschop Zwart kruis over haar voornemen om Jan Ruyter als gehuwde priester voor te laten gaan in de eucharistieviering, nog niet afgesloten. De bisschop heeft op 9 juni dit voor nemen volledig afgewezen. Tijdens een 'vrij beraad' een open bijeen komst voor leden en met-leden in de Vredevorstkerk te Beverwijk heeft het bestuur een uitvoerig verslafe ge geven van een gesprek met de bis schop op 20 juni. Voorlopig ?al er binnen de gemeente geen geheime stemming worden gehouden over het voorgaan van J. Ruyter Vooratter Bouma zie dat het niet uitgesloten is dat er over dit onderwerp na de vakanties een algemene ledenvergade ring wordt gehouden, maar nog in niet in dit stadium, omdat het overleg met de bisschop nog niet afgesloten is. De vergadering steunde de sugges tie welke het bestuur 20 juni aan de bisschop heeft gedaan om vanuit de bisschoppenconferentie een commissie van deskundigen in te stellen om kritische gemeenten en dergelijke eens te onderzoeken. Mgr. Zwartkruis heeft toegezegd dit voorstel bij de andere bisschoppen ter sprake te zul len brengen. Tijdens het vrij beraad, waaraan on geveer 125 personen deelnamen, ble ken 3 leden zich niet met het stand punt van het bestuur te kunnen vere nigen. Het lijkt erop alsof het bisdom Roermond verdeeld is in groepen pro en contra Gijsen. Dat is echter niet helemaal waar. De tegenstanders'' van de nieuwe bisschop hebben doorgaans niets tegen de man, maar \eel tegen de visie op de kerk die hij vertegenwoordigt. En de "voorstanders* van dr. Gijsen zijn er meer op gespitst de lijn van Rome te onderstrepen dan dat ze een bepaalde man in het zadel wil len helpen. A oorzover dr. Gijsen slachtoffer is (en dat is hij. want hij gaat gebukt onder de situatie), is hij dus slachtoffer van Rome, en niet van onwillige Limburgse katholieken. Een autoritair benoemingsbe leid is ook onbarmhartig voor de benoemde. Niettemin menen veel Limburgse ka tholieken een heleboel te kunnen red den door een periode van zwijgen in acht te nemen. Zo hebben bijvoor beeld de leden van het kathedraal kapittel afgesproken voorlopig de pers niet meer te woord te staan. Ook de bisschop zelf laat bij monde van zijn secretaris, pater Gevonden, weten dat hij beslist afziet van een gesprek of een interview. Blijkbaar zit hier de gedachte achter dat het een of andere boosaardige mechanisme de tegenstellingen heeft toegespitst op één hoofd en dat daar om een afkoelingsperiode gewenst is. Het woord polarisatie is in Limburg dan ook niet van de lucht. Maar het besef dat deze polarisatie symptoom is van een veel dieper liggende kwaal, die historische wortels heeft, en al tientallen jaren voortwoekert, wordt met name in de kring van de 'tegen n standers' van dr. Gijsen diep gevoeld, r UDll6K6lljK Het zijn mensen die geen heil zien in een afkoelingsperiode. Dat is immers symptoombestrijding. Zij menen dat het gezwel onderhuids voort zal kan keren als de wond met een pleister aan het oog wordt onttrokken. Struis vogelpolitiek vinden zij dat. Zij me nen dat het barmhartiger, en ook wijzer is de feiten nu maar in het openbaar onder ogen te zien. lir rcdncflr behrudi *irh bet rrrM voor om Irr ppuaitx' In dr/'- rubriek onUangrn 'ito nln7!iultihgrn vrrkorl weer Ie geven. BI) publlkalii- w.rrti mei de naam tan dr In fender ondorleketiil. Brieven kunnen *or. den grienden aan de lirer Joh. C. Francken. «rcrrlarl* tan dr Imnldr. dr»« .Ie van Trouw Kwarlrt, Pon-Du. ai». Amsterdam. Opgetogen christen-zijn Met enige verwondering lazen wc in Trouw/Kwartet van 24 juni de kritiek van dr. Van der Werf op de uitzen dingen van de NCRV via de televisie, waarbij Slpke van der Land in een ?caxentesamenkomst voorgaat en i>r*erenkoren ons trakteren np een bepaald soort muziek. Hij acht een dergelijk opthotfciaMoe dojwhjk ver moeiend, gemaakt, gekunsteld, gnecht. Het staat dwar-> op onze volksaard. Wij zijn een andere mening toege daan. We zouden niet graag onze kerkdiensten- inruilen voor de ge meentesamenkomsten van Sipke van der Land Maar iets daarvan zouden we wel kunnen gebruiken. Vele men sen in en buiten de gereformeerde gezindte denken, dat men safe is wan neer men de traditionele, platgetre den paadjes bewandelt. Dat schijmt bij ettelijke lieden een bijna onuitroeiba re gedachte te zijn. De soberheid in de kerkdienst heeft ook een bepaalde somberheid in de hand gewerkt. Dat achten wij een kwalijke zaak. Die somberheid moet doorbroken worden! Want ze is in strijd met de aard van het evangelie. Evangelie, dat is toch de goede boodschap van de eeuwige blijdschap. En onze reaktie op de uitbundigheid van Gods gaven is vaak mondjesmaat. Daarvoor moeten wij ons diep schamen Wat is het een feestelijke aangelegenheid wanneer je na een enthousiaste preek duidelijk kunt ontdekken dat de gemeente in het amenlied juichend reageert. We zouden de gemeente niet graag willen wagen aan allerlei lithurgische experi menten. maar proberen haar elke zon dag tot een bepaald evangelisch en- thouasiasme te stimuleren. Als het volle Woord van God bediend wordt en overkomt door de kracht van de Heilige Geest, zal er in de gemeente een diepe vreugde groeien, die niet ondergronds kan blijven. Enschede O. Moolweer Geen huwelijk (2) Laat ons nuchter en wakende zijn, vermaant ons de apostel Paulus in een van zijn zendbrieven. Deze groep geldt heden ten dage zeer zeker nog. nu de geestelijke devaluatie steeds De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie .- Ing. O. Posfmo, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. verder doordringt en alles dreigt'on dersteboven te gaan. Ik deel dan ook de mening van D. v. Steenis uit Asperen. Niet alleen de ARP maar ook de CHU moet maar rekenen op een flinke daling van haar stemmen- tal bij de volgende verkiezingen, als dit 'huwelijk' doorgaat. Hier dan ook een oproep aan allen die hun beginsel wensen vast te houden. Nu kan het nog. Als het 'huwelijk' eenmaal geslo ten is. heeft nadiscussiëren weinig zin meer. Zevenbergen H. Lokers Geen huwelijk (3) Nu de contactraad van de drie confes sionele partijen heeft geadviseerd tot zodanige verdere samenwerking, dat een gezamenlijk partijbestuur zal wor den ingesteld en reeds bij de Kamer verkiezingen van 1975 met één lijst zal worden uitgekomen, valt te ver wachten dat de oprichtittg van een z.g. christendemocratische partij nog slechts een formaliteit zal zijn. Het is zeer betreurenswaardig dat de bestu ren van ARP en CHU zich door de KVP-leiding en een minderheid in eigen kring tot deze opstelling heben laten verleiden. Alvorens een samen gaan met de deconfessionaliserende en afbrokkelende KVP zelfs maar te overwegen, dienden ARP en CHU zich te verenigen tot een grote protes tants-christelijke partij om de refor- matorisch-evangelische politiek veilig te stellen en om de partij-politieke duidelijkheid en de regeerbaarheid van het land te bevorderen. Het veel gehoorde argument, dat het station van vereniging van beide genoemde partijen reeds lang geleden is gepas seerd. faalt: de gezegdes 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' en 'waar een wil is. is een weg' gelden ook in de politiek'. Helaas moet worden vastgesteld, dat de be sturen van beide genoemde partijen doorgaan met een groot deel van haar aanhang van zich te vervreemden door de vorming van een verwaterde eenheidspartij, waarin-voor iedereen plaats is. te blijven nastreven. Het resultaat zal dan ook wel zijn, dat binnenkort brede sqhareft kiezers van A3- en CH-buize. die zich om des gewetens willen met het voorgenomen eenheidsbeleid niet langer kunnen verenigen, zich van hun partij, die de 'hunne' niet meer is, zullen afwenden, hetgeen tot nog meer versnippering van de evangelische krachten in de politiek zal leiden. Mogen de resp. partijorganen nog tijdig tot bezinning komen, eer het onherroepelijk te laat mr. J. H. Landwchr Geen huwelijk (4) Met de zienswijze van de heer Van Steenis uit Asperen kan ik mij volko men verenigen. Ook ik ben ervan overtuigd dat t.z.t. het GPV de vruch ten plukt. Bij de laatste verkiezingen heeft deze partij immers reeds een winst geboekt. Overigens betwijfel ik of deze ontwikkeling te betreuren valt. Voor diegenen die hun levenlang de AR zijn trouw gebleven natuurlijk wel. Maar we leven nu eenmaal in een tijd van scheiding der geesten. Niet alleen op het politieke vlak zal dit verschijnsel waar te nemen zijn maar ook op andere terreinen doet deze ontwikkeling zich voor. Ook de kerken zijn de laatste jaren in sterke mate in beweging gekomen. Het aan tal leden van de geref. kerken daalt echter opzienbarend. M.i. ook het ge volg van het 'in ondertrouw zijn' van de kerken. Vroeg of laat zal ook op kerkelijk gebied een scheidslijn zich zeker openbaren. Het komt de duide lijkheid alleen maar ten goede. Dieren J. C. B. Schut STUTTGART (EPD) —De niet er kende baptistengemeenten in de Sow- jetunie blijven onder sterke druk staan. Dit blijkt uit nieuwe documen ten. die door de organisatie 'Licht im Osten' gepubliceerd zijn. Daarin be richt de illegale 'raad van familiele den van gevangen baptisten', dat 21 christenen recent tot gevangenisstraf fen tot vijf jaar veroordeeld zijn. Enkele gemeenten werden bijzonder zwaar getroffen. Zo werden van de kleine baptisten gem een te te Jelisawe- tmsk in het district Krasnodar zeven leden veroordeeld. ARNHEM De krijgsraad in Am- hem heeft gisteren 5 Jehova's getui gen veroordeeld tot een gevangenis straf van een jaar en negen maanden omdat ze weigerden een soldatenuni form aan te trekken. Jehova's gaan er van uit dat ze al trouw hebben gezworen aan God en daarom geen tweede heer, in dit geval de staat, kunnen dienen. Ze weigeren daarom ook vervangende dienst. De veroordeelden waren de 21-jarige Hubert H. uit Arnhem, de 22-jarige Nico J. uit Breda, de 21-jarige Eduard van der A. uit Nijmegen, de 21-jarige Benjamin S. uit Den Haag en de even oude Adriaan D. uit Rotterdam. De auditeur-militair le<gde er de na druk op dat de krijgsraad veel liever de Jehova's getuigen voor de burger rechter ziet verschijnen. De kans dat er dan een lagere straf in zit is niet denkbeeldig. De Jehova's kiezen even wel altijd voor het 'opkomen' in de kazerne en dan weigeren. De straf van een jaar en negen maanden komt overeen met de normale diensttijd, wanneer de normale eenderde 'voorlo pige invrijheidstelling wordt ver leend. UTRECHT Het onderbreken van zwangerschap als laatste middel om geboorte van een niet gewenst kind te voorkomen moet voorbehouden blij ven aan het vrije beoordelen van de rechtstreeks belanghebbende vrouw. Zij moet zonodig daarbij wor den geholpen. Dit schrijft het Huma nistisch verbond in een brief aan de Tweede Kamer, waar het abortus-wets ontwerp van minister Stuyt na het zomerreces aan de orde komt. Het verbond schrijft dat wettelijke regelingen niet tot gevolg mogen heb ben dat gevaren voor lichamelijke en geestelijke gezondheid ontstaan. Het is dan ook van groot belang dat belemmeringen voor artsen om aan uitvoering van abortus mee te werken uit onze wetgeving verdwijnen. Er bestaat ook geen grond waarom anders dan bij alle medische verrich tingen bij abortus de arts aan wettelijke regelingen zou moeten wor den gebonden. Overigens, aldus het verbond, moet de arts. zoals bij elk ander medisch han delen. de grenzen van het medisch aanvaardbare risico zelfstandig beoor delen. Ilij moet ook zijn patiënt alle nodige begeleiding geven, waaronder verwijzing naar een andere arts. in dien zijn levensovertuiging hem deze hulpverlening verbiedt. Twee van deze mensen heb ik gespro ken. Het zijn dr. Jan Peters ocd, aalmoezenier van sociale werken voor noordelijk Limburg te Venray. en drs. W. Meijs. deken te Hoensbroek. Beide heren hebben publiekelijk stelling ge nomen in het conflict, ofschoon ze duizend maal liever iets anders had den gedaan. Deken Meijs zegt: 'Deze hele affaire vreet energie. En waartoe? Wie dfc minderwaardige (dikwijls anonieme) briefjes leest die in zijn brievenbus glijden, begrijpt dat hij ook verdrietig is. Dat laatste natuurlijk niet alleen vanwege die briefjes. Dr. Peters en deken Meijs vertolken beiden hun bezorgdheid voor de toe komst van de kerk. De geloofwaardig heid van de kerk lijkt in een langdu rig proces te zijn uitgehold. En daar mee ook de mogelijkheid een nieuwe generatie te inspireren en voor te gaan. Niet gangbaar Dr. Peters zegt: 'De religieuze taal waarvan wij ons bedienen, is geen gangbare munt meer. Het is een taal die te lang-uitsluitend van boven naar beneden gesproken is. Alleen nog verstaanbaar voor een groep inge wijde mandarijnen.' Hij is bang dat de huidige Romeinse lijn uitkomt bij een kerk die niets meer is dan een sekte. In die sekte zal de overwegende aandacht uitgaan naar achterhaalde zaken. Deze 'kerk' zal haar kinderen affectief verwaarlo zen met een overtrokken cerebraliteit en rationaliteit. Daar is niets van de verwachten, zo vreest dr. Peters. Een kerk groeit aan de basis, zegt hij. Daèr zijn de mensen die hun vrijheid, hun medezeggenschap en hun mondig heid niet meer prijs kunnen geven, ook al zouden ze het willen. Vanaf die basis groeit iets omhoog naar de kerkleiding, en zo ontstaat een wissel werking. van boven naar beneden en omgekeerd. Deze wisselwerking begon na het tweede Vaticaans concilie op gang te komen. Er waren natuurlijk problemen, maar er was ook hoop. Men had het gevoel dat er iets wezen lijks op gang was gekomen. Men zag iets beginnen. Streep erdoor Mgr. Gijsen heeft echter een streep door deze ontwikkelingen gezet. In zijn visie zijn de (onmondige) gelovi gen slechts consumenten van de heils boodschap. En op die heilsboodschap kun je dan reageren met een 'perfect' geloof. In de geest van: dit is het. en niet anders. Maar. zegt dr. Peters, 'je moet een mens de weg naar het geloof toe ook gunnen. In Jesaja staat immers dat de knecht des Heren de kwijnende vlas pit niet zal uitdoven?' Spaans Dr. Peters vertelt een aardig voor beeld uit zijn eigen praktijk. Hij spreekt goed Spaans. Volgens een van zijn orde-genoten ziet hij zelfs kans iemand in het Spaans de kast uit tevegen. ADYERTENT1EJ Zojuist verscheen de 3e druk Dr. C. N. Impeta's geheel herzien door Ds. P. Visser. Dit unieke handboek biedt: Een objectieve beschrijving van ontstaan, grondslag en organisatie van alle kerken in Nederland. Actuele informatie over deze kerken, niet alleen in cijfers, maar ook (en vooral) in ontwikkeling. Een kerkhistorische kaart van Nederland, waarop in enkele hoofdlijnen de ontwik keling van het kerkelijk leven in Neder land is aangegeven. Een lijst van (in Nederland) voorkomen de buiten-kerkelijke religieuze groepen met een korte aanduiding van hun ge dachten. Een register van namen en zaken. 320 blz., gebonden slechts 12,50. De 'nieuwe' kaart van kerkelijk Nederland is verkrijgbaar bij iedere boekhandel. Een uitgave van KOK KAMPEN. Dr. Jan Peters (ocd), aalmoezenier van sociale zaken voor noordelijk Limburg: 'Je moet een mens de weg naar het geloof toe ook gunnen'. Regelmatig draagt de heer Peters mis sen op voor Spaanse gastarbeiders. Onder zijn vaste klanten is iemand die demonstratief lid is van de com munistische partij, en klassiek fe nomeen even demonstratief atheïst. Het is een arbeider die geen gelegenheid voorbij laat gaan de za ken belachelijk te maken. Daarom is aalmoezenier Peters een keer naar hem toe gegaan. Hij vroeg: 'Waarom-kom je dan elke keer naar de mis?' De Spanjaard: 'Ik wil altijd wel een gek horen die het nog staat te vertel len Vlaspit Dr. Peters geeft toe dat deze beleve nis hem niet onberoerd heeft gelaten. Maar hij heeft de neiging juist in zo'n verband te denken aan die smeu lende vlaspit uit Jesaja. Is er nog een vonkje vuur? Of kunnen we dit wel vertrappen met een formeel geloofsmodel? Volgens dr. Peters zou een veel duidelijker beroep gedaan moeten worden op de religieuze bewogenheid van de men sen. Hij is verder bang dat Rome op een onverantwoorde manier speelt met de loyaliteit van de priesters; dat ze zeggen: die gaan toch niet weg. En wat dr. Gijsen betreft: 'Dat zal best een uiterst bekwaam man zijn. Trouwens, wie ben ik dat ik daar een oordeel over zou uitspreken? Maar als je nu de feiten naast elkaar legt, moet je toch zeggen: déze man is niet geschikt voor déze post.' Deken Meijs uit Hoensbroek laat soortgelijke geluiden horen. 'Ik ben bang dat tientallen priesters het bijl tje er (op den duur) bij neer zullen gooien', zegt hij. Op dezelfde dag dat dr. Gijsen be noemd werd (22 jan. j.L) is in de woning van drs. Meijs al de eerste emotioneel geladen vergadering ge houden. Deken Meijs zegt: 'Dat was een van de meest dramatische ge-' sprekken van mijn leven.' De atmos feer onder de tien inderhaast aanwezi ge priesters was zo geladen, dat het merendeel aanvankelijk van plan was een telegram te sturen met de bood schap dat men dr. Gijsen niet zou accepteren. Dat ging deken Meijs echter te ver. Men kwam toen gezamenlijk tot het befaamde telegram (later door 51 priesters ondertekend) waarin dr. Gij sen verzocht werd de benoeming niet te aanvaarden. 'Ik had het gevoel dat de zaak potdicht ging. Het omgekeer de van aggiornamento', zegt deken Meijs. Dat laatste is voor hem doorslagge vend. Hij heeft al enkele tientallen jaren (met een gestadig groeiende bewustwording natuurlijk) het gevoel dat het de kerk schort aan openheid. 'Ik ben al jaren op zoek naar een kritische instantie. Die missen we. zowel in de kerk als in de maatschap pij'. zegt hij. Open kerk Deken Meijs is initiatiefnemer ge weest voor de oprichting van de 'werkgroep open kerk'. (24 jan. jj.). Deze groep wil de waarden van de medeverantwoordelijkheid van .de christenen verdedigen. Men wil ver der geheime processen (ondoorzichti ge manipulaties bijvoorbeeld) open baar maken en eventueel geheime stukken publiceren. Geslotenheid wordt met klem afgewezen. In de visie van deken Meijs zou die werk groep open kerk moeten uitgroeien tot de kritische instantie waarnaar hij al jaren op zoek is. Een kritische instantie die niet tegen de kerkelijke kaders moet opereren, maar naast, eventueel via die kaders, en binnen de kerk. De heer Meijs droomt trouwens niet van een kerkelijk onderonsje in de oostelijke mijnstreek van zuid-Lim- - burg, maar van een landelijk kritisch apparaat, waarin de oecumene alle nadruk moet krijgen. Ontmaskeren Deken Meijs: Als we de ondoorzichti ge processen in de kerk doorzien en ontmaskeren, als we een volslagen ope.i beleid kunnen verwezenlijken, dan pas kunnen we ook een zoutend element in de maatschappij worden. Want in de maatschappij zit ook 90 procent van de ijsberg onder water. Er is gekonkel, er wordt met baantjes geschoven, er jvorden machtsgrepen uitgevoerd volgens oncontroleerbare wegen, ey zijn belangengroepen die zich voor de toekomst indekken tegen alle risico's en ef zijn traditionele structuren die nog volslagen 19de eeuws zijn. Overal. Of je nu spreekt van het plaatselijk bestuur van een kruisvereniging, of van een vakbond. De kerk moet een kritisch instantie zijn of worden, en er is een groeiend besef dat het die richting uitmoet. Maar die sfeer wordt bedreigd door de benoeming van dr. Gijsen en door de Romeinse curie. Ook door een deel van het kerkvolk trouwens. Want we vechten niet met achterblijvers, maar met de consequenties van wat wij, priesters, zelf de gelovigen vroeger hebben ingepompt. Hoe ging dat, angst voor de hel, en zo veel mogelijk kinderen krijgen. Het is de echo van ons eigen verleden die dwars op de ontwikkeling staat. Maar wat gaat er nu straks gebeuren? Deken Meijs is bang dat de gehele Nederlandse kerkprovincie zal worden ingepakt. Er moeten straks immers meer bisschoppen worden benoemd. En wat gebeurt binnen afzienbare tijd met de opvolging van Alfrink° Een delicate vraag, gezien tegen de achter grond van de recente ontwikkelingen. De heer Meijs zegt: 'Dit is geen zaak die elk bisdom voor zichzelf kan uit vechten. Het hele Nederlandse kerk volk moet worden gemobiliseerd. En waar blijven jullie, protestanten? Dacht u dat de protestanten als vrij blijvende derden aan het lijntje kun nen blijven staan? Dat is verleden tijd. Dezelfde processen die ons ver scheuren, verscheuren jullie. Want het proces van ontmaskering houdt niet op waar enkele machthebbers een streep denken te trekken. Het woe kert door onder verscherpende om standigheden.' Kanaliseren Volgens de heer Meijs gaat het er om hoe we dat proces moeten kanalise ren. Toedekken, zwijgen of verzwij gen, zogenaamd tot rust laten komen, en dat soort ideeën zijn levensgevaar lijk. Ze zullen ons een tijd later des te meedogenlozer opbreken. Maar aan de andere kant moet je nuchter con stateren dat aarrelke oorlog een peri ode van toenemende polarisatie is voorafgegaan. Hoe houden we het pro ces in de hand? Dat is de grote vraag die de zo ongelooflijk onder druk gezette Meijs de handen naar het hoofd doet grij pen. Hij heeft gelukkig zijn pijp om voortdurend aan te lurken, maar dat het dagelijks werk onder inspirerende omstandigheden verloopt, kan hij niet zeggen. Evenals dr. Peters heeft hij de neiging te zeggen: het plezier is er af. Hij heeft bovendien gewetensnood. Hoe moet je onder dergelijke omstan digheden de eucharistie vieren? Hij heeft onlangs de eucharistie samen met de nieuwe bisschop moeten vie ren, toen een jonge priester moest worden gewijd die in het dekenaat van Meijs zou gaan werken. Moet je zo'n viering weigeren? Kun je dat verantwoorden voor zo'n jonge knul. die zijn werk nog moet beginnen? Kun je zijn hoogtijdag vergallen door een eenmansdemonstratie? De heer Meijs heeft een tussenweg gevonden, en hij heeft die eucharistie meegevierd, maar 'kreunend van el lende. Zoiets moet je niet te vaak doen. Daar ga je dood aan.' Aldus een vermoeide deken Meijs. Zijn jaren zijn hem aan te zien. NEW YORK (EPD) De Westduitse bondskanselier Willy Brandt is onder scheiden met de Reinhold-Niebuhr- prijs, die dit jaar voor het eerst is uitgereikt. In de motivering zegt het comité, dat Brandt op opmerkelijke wijze de gedachten van de vorig jaar overleden Amerikaanse theoloog in praktijk brengt, evenals diens geloof aan een christelijk realisme. EENZAAMHEID In Literair Akkoord 9 trof ik re bijzonder verhelderend stukje ov< eenzaamheid aan. Het is van de hfl van Gerard Walschap, de grand man van de Vlaamse literatuur, jaar oud. Hij heeft het daar overje vijf, ons bekende eenzaamheden, de kosmische, die van het menski oerwoud, van ons bewustzijn, maatschappelijke en tenslotte kunstmatige maatschappelijke zaamheid. Van de laatste schrijft 'Wij kennen de kunstmatige m schappelijke eenzaamheid ons ofx legd door de medemensen die trotseren, als straf voor onze moed^a om ons mak te maken tot wij laten tatoeëren en de tanden afvijl Deze eenzaamheid is hard om te gen. De meesten vluchten voor uit en stellen zich verder tussenp andere huisdierintellecten langs weg om op rij eerbiedig te groetend beamen en toe te juichen. De ve ding is en blijft groot om ook wij worden, algemeen bekend en geli l( een goed en bruikbaar mens in dii a van een edel ideaal'. De laatste den werden mij verduidelijkt toei een Belgische vrouw over Gei e Walschap sprak en zij verklaa nooit een boek van 'die pornograalr hebben willen lezen, over porno i; fie gesproken! De laatste tijd is van de zijde der jongeren, kritiek a; Walschap. Hij zou precies dattyi hebben laten gebeuren waarvoor hier waarschuwt en deze laatste, te dragen eenzaamheid hebben o geven door zich te scharen bij e' conservatieven. Ook deze eenzaaml is dus betrekkelijk. Toch blijven e woorden bemoedigend voor hen e zich geroepen weten tegen de stn j te moeten inroeien. Dat kan een e de zaak zijn. In het evangelie w< j, ons nergens voorgehouden ons bij u algemene mening neer te leggen. e Heer volgen zal altijd zoiets als te|( allen en alles ingaan meebreng Een laatste eenzaamheid. BONN (KNP) De officiële erl r nmg door het Vatikaan van de 5 bisdommen in West-Polen (tot en de tweede wereldoorlog Duits gri 1 gebied) heeft in West-Duitsland n< zure reakties uitgelokt. De Westdi bisschoppen hebben zich er nog officieel over uitgelaten, maar de j chef vail kardinaal Doepfner München, voorzitter van de Di bisschoppenconferentie, heeft 1 weten dat het Vatikaan noch met [j Westduitse bisschoppenconfere noch met haar voorzitter overleg deze erkenning heeft gevoerd. Zij wel vlak voor de bekendmaking de erkenning daarvan in kennis steld. De commissaris der Duitse bisscl pen bij de regering van Bonn. o Wilhelm Woeste, heeft verklaard, het Vaticaan zich bij de erkenning sluitend heeft laten leiden door pa rale motieven en door de jarenla druk. die het Poolse episcopaat h< uitgeoefend. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Woudenberg (b wijkgem.): N. Warns te Gendringer Bedankt: voor Voorthuizen: J. Koo te Werkendam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Choteau (Monti USA): A. M. den Boer te Ridderkl te Nijkerk: J. Mol tc Hardinxv Giessendam. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Utrecht-centrum, J. Rebel te Hilversum-centrum. Europese ncituurgids, door Ch. Ne on, J Petermann, P. Scheffel en Scheiba Uitg. G. J A. Ruys, Am dam 264 blz29.50. In dit boek zijn ongeveer 1500 pl ten en dieren afgebeeld op meer 200 gekleurde platen. Zij vormen overzicht van de belangrijkste vei genwoordigers van de Europese fl en fauna, uitsluitend bedoeld voor ongeschoolde natuurliefhebber nog niet toe is aan specialisatie een bepaalde groep dieren of plar en op zijn reizen geen hele bib theek wil meenemen. Aan dit i beantwoordt deze Europese nati gids zeker, al blijft de keuze soorten vanzelfsprekend een sü persoonlijke. Dat geldt temeer d dit van oorsprong een Oostduits is, waar de toch wel van onze 1 schillende flora en fauna de k« beïnvloedt. Door de vertalers, A. Kruijne (planten) en G. Nieuwen! (dieren), zijn de beschrijvingen i gevuld met gegevens voor onze s ken. Die beschrijvingen zijn niet al beknopt en omvatten uiterlijke k merken, leefwijze, terreinvoorto voedsel en voorkomen, waar het dieren betreft, levensduur, hooi bloeitijd, karakteristieken en gr« plaatsen voor de plantesoorten. r groot voordeel in vergelijking veel dergelijke gidsen is. dat men beschrijvingen op dezelfde bladzij vindt als de afbeelding. Dieren planten die met speciale apparatt bekeken moeten worden, zult u niet in aantreffen, maar die zult ook niet missen. Een boek dat u veel gevallen aan dc gezochte ge? vens zal helpen en dat er bovendi bijzonder aardig uitziet. H.T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2