Dr. Van den Heuvel volgt ds. Landsman op Synode aanvaardt nota-Roscam Abbing' Heimwee naar Coligny Trouw Kwartet Rooms-katholieken uit Polen op bezoek bij de Westduitsers Arrestaties voor bezit halve ton hasjiesj vandaag Verdere uitbreiding wegen wordt aanbesteed Grosheide opent nieuw kindertehuis in Limburg Beroepings- werk Boekenetalagl TROUW/KWARTET WOENSDAG 21 JUNI 1972 Kerk/Binnenland T2 Secretaris-generaal hervormde kerk Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft dr. A. H. van den Heuvel te Genève benoemd tot secretaris-generaal van de Nederlandse hervormde kerk. Hjj zal ds. F. H. Landman opvolgen, die dit jaar de 65-jarige leeftijd bereikt. Het is nog niet bekend, wanneer dr. Van den Heuvel in functie zal treden. Met dr. Van den Heuvel (hij heeft een eredoctoraat van het Yankton College in South Dakota in de VS) komt iemand de hervormde kerk die nen, die inmiddels in de wereldkerk zijn sporen heeft verdiend als verbin dingsman tussen de meest uiteenlo- pende kerkelijke tradities, bewegingen OeCUmeniSCll en dergelijke en als vertolker van het beleid van de wereldraad van kerken. De redactie behoudt tlch het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me- nlngaultlngen verkort weer te geven. BIJ publlkaüe wordt met de naam van do lnrender ondertekend. Brieven kunnen wor den gexonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Omroepbijdrage (4) Bij het ingezonden stuk van P- van Minnen over de verhoging der om roepbijdragen sluit ik me direct aan alleen met dit verschil in opvat ting, dat wij niets te vertikken heb ben: het is betalen of alles de deur uit. Hoeveel ouden van dagen, zieken en invaliden zullen nu gedupeerd worden? Mensen die al zoveel moeten missen, moeten nu ook dat enkele leuke programma dat op de tv komt, nog missen, omdat ze de tv niet betalen kunnen. Als de regering zo voor de laagste klasse van de bevolking in de weer is. waarom laten de ministers dan niet een paar duizend gulden van him salaris vallen waarom voeren ze geen extra-belasting in voor een tweede huis, een motorjacht, enz.? Ze weten niet wat het is, uitgeschakeld te wor den en altijd maar te moeten reke nen, hoe men zijn geld moet uitgeven. Numansdorp Mevr. H. Notenboom-Schelling Pater de Greeve (3) Volgens de heer Polet te Ouder Am- stel houden mensen die tegen abortus zijn er een abstract-dogmatische re- vensinstelling op na, die hij als on echt beleeft. De heer Polet is bang dat 'dit soort leven uit abstracte denkpatronen' meehelpt de Vietnam- wcrkelijkheid in stand te houden. Ik begrijp echter het verband tussen bei de niet Het is geen kwestie van 'geen kind' of 'misschien een ontveld Viet namees je.' In het ongeborene (In dit geval de mens) ligt reeds de kiem voor de ontplooiing van een (mense lijk) bewustzijn besloten. Of wij dit wordende wezen nu wensen of niet het is een Goddelijk mysterie. Alles wat in groei, dus in wording is, leeft in welk stadium het zich ook bevindt. Ik geloof dat ontzag hebben voor het mysterie van het ongeboren leven niet onecht is. eerder een kwes tie van zedelijk normbewustzijn. Den Haag Mcj. S. van der Rijst Machtig 'Amerika is en blijft het machtigste land'. Wie heeft dat gezegd en wan neer? Dat heeft president Nixon ge zegd na zijn befaamde reis naar Mos kou. Maar wat staat er In Jesaja 10: 13, 14? 'Door de kracht van mijtn hand heb ik het gedaan en door mijn wijsheid, want ik ben verstandig; daar om wis ik de grenzen der volken uit, plunder hun voorraden en stoot als een stier de inwoners neer', zoals men verlaten eieren opraapt, raapte ik de ganse aarde weg, en er was niet één, die een vleugel verroerde, de bek opendeed of piepte.' Dit waren woor den over de koning van Assur. En de Heere zegt (vs 17, 18) 'Dan zal het Licht van Israël tot een vuur worden en zijn Heilige tot een vlam, die op De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amiterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. één dag de distels en dorens van Assur verbrandt en verteert'. Het oordeel over Babel, de andere overmoedige verdelger, vindt men In hoofdstuk 13 vs 19 - 22. Overmoedige verdelgers van thans mogen het zich voor gezegd houden. 's-Gravenzande A. J. Wz. van Oosten. Zestienhoven De enquêtes van het NIPO en de daaraan voorafgaande van de heer J. Eger, namens werknemers Zestienho ven, slaan m.l. de plank stevig mis. De uitslag van deze enquêtes, die bedoeld zijn om de actie Zestienho ven-Nee in het ongelijk te stellen, is dat slechts een klein percentage van de omwonenden last heeft van de vliegtuigen. Nou, daar was geen enquête voor nodig geweest. Maar verder zegt men, dat 'dus die mensen die geen hinder ondervinden tegen sluiting van Zestierthoven zijn'. En dit is geheel niet waar, want de akties, gericht tegen Zestienhoven, waren voornamelijk gericht tegen de uitbreiding van het vliegveld, dat an ders vanwege de hoge kosten zou moeten worden gesloten. Wanneer men dan een enquête over de geluids hinder gaat houden, wat de actiegroep Zestienhoven-Nee gedaan heeft door middel van verkoop van affiches, dan zal dat "kleine percentage' de heren van Zestienhoven en van het NIPO weieens zwaar tegen kunnen vallen. De geluidshinder wordt voor Berkel en Bergschenhoek dan werkelijk een hel, vooral door de Engelandvliegers. en dat hebben de kopers van de affiches Zestienhoven-Nee goed begre pen. Berkel (ZH) Ad van Leeuwen Dr. Samuels Het VPRO-filmpje van 8 juni blijkt het publiek een onjuist beeld te ge ven van de Kortegolftherapie. Daarom deze feiten: 1. De kortegolfpraktijk van dr. Samuels ging met de hulp van erkende Amsterdamse artsen tot he den onverminderd voort. 2. Uit mijn brieven, gekregen van prominente me dici overal ter wereld, blijkt, dat zij reeds veertig jaar met de K.G.-thera- pie genezingen boeken tegen 80 pro cent van alle ziekten; dikwijls nadat het ziekenhuis 'ongeneeslijk' had ge zegd. Daarbij zou de therapie preven tief werken en ziekten doen verdwij nen. door toepassing op gezonde men sen. 3. Veertig jaar wordt de officiële academische proeftoepassing tegenge- wer kt, hoewel geen enkele bijwerking bekend is. 4. Na het succes van de november 71-demonstratie, gaf dr. Sa muels die van 7 juni jl., die zo veiltep louter huisartsen-publiek, kri tisch en nieuwsgierig. Getoond wer den talloze ziektegevallen; genezen on danks de 'ziekenhuisveroordellng.' Be wijzen: getoonde röntgenfoto's en me dici-verklaringen. De helft van het publiek wilde direct therapie-lessen ontvangen. 5. Tal van erkende K.G.- niedici hebben In veertig jaar de therapie in hoogst wetenschappelijke boeken vastgelegd en deze voortdu rend aan universiteiten enz. aangebo den. Rotterdam N. A. Schoenmakers Albert van den Heuvel, geboren in 1932, getrouwd en vader van twee dochters en een zoon, is al sinds het eind van zijn studie (in Utrecht en aan het Union Seminary te New York) oecumenisch werkzaam. Van 1958 tot 1960 was hij secretaris voor het jeugdwerk van de oecumenische raad en in diezelfde tijd zat hij de vergaderingen voor van de gezamenlij ke jeugdcommissie van de wereldraad van kerken en de wereldraad voor christelijk onderwijs. In 1960 kwam hij bij de staf van het jeugddepartement van de wereldraad, waarvan hij drie jaar later uitvoerend secretaris werd. In die zeven jaren bij de jeugdafdeling was het zijn taak om jongerengroepen over de hele wereld met het werk van de wereldraad in contact te brengen en tevens als an tenne te fungeren voor wat er in die groepen leefde. Zijn benoeming tot directeur van de communicatie-afde ling in 1967 was voor kerkelijke be- leidsfiguren en journalisten geen ver rassing: zij wisten dat dit zijn ele ment was. Woordvoerder Bij de internationale pers werd hij erg gewaardeerd als woordvoerder van de secretaris-generaal (van wiens in terne beleidsgroep hij deel uitmaakt) en als verstrekker van achtergrond informatie bij de assemblee van de wereldraad in Uppsala in 1968 en bij verscheidene vergaderingen van het centraal comité. Bij de FAO en de UNESCO werd hij dikwijls uitgeno digd om vergaderingen te presideren zo was hij onder meer voorzitter van een der secties van het wereld- voedselcongres van de FAO in Den Haag in 1970. Van den Heuvels meeste boeken zijn Dr. A. H. van den Heuvel in het Engels: 'These Rebellious Po wers' (Deze opstandige machten), ook in het Zweeds en in het Spaans vertaald, 'The Humiliation of the Church' (De vernedering van de kerk), 'New Generation and New Cre ation' (Nieuw geslacht en nieuwe schepping); en 'Faiith and Temple' (Geloof en tempel). In het Neder lands wordt van hem tegen het eind van dit jaar tegemoetgezien 'Een nieuw zendingstijdperk?' Hij droeg bij tot een aantal Duitse publikaties, onder meer 'Het belijden', 'Theologen van de twintigste eeuw', 'Protestantse teksten', 'Politiek voor niet-politici'. Voorts is hij redacteur van Christia nity and Crisis, Christianisme Social, de Ecumenical Review (uitgegeven door de wereldraad), de International Review of Missions. Study Encounter en Risk (de beide laatste zijn even eens wereldraad-publikaties, de laatst genoemde van het jeugddepartement) en het rooms-katholieke tijdschrift 'Choisir' te Genève. Hij hield een aantal lezingenseries over eschatologie en futurologie en hij schrijft bijdra gen voor 'Predigtstudien' een Duitse homiletische reeks. MUNCHEN (KNP) Op uitnodiging van kardinaal J. Doepfner van Miinchen, voorzitter van de Duitse afdeling van 'Pax Christi', brengt een delegatie van de rooms-katholieke po litieke beweging 'Znak'. uit Polen tot 22 juli een bezoek aan Duitsland. Door deze ontmoetingen hoopt men de verzoening tussen beide volken te bevorderen. Bij aankomst van de delegatie zei kardinaal Doepfner: 'U helpt ons en u moedigt ons aan om onze droefheid en onze schaamte die we hebben van wege de misdaden die namens Duits land jegens Polen zijn bedreven, om te zetten in een creatieve houding en in aktief werken aan verzoening'. De kardinaal wees erop, dat nog veel vooroordelen moeten worden over wonnen. Veel Duitse rooms-katholieken hebben zich vaak kritsch geuit over het Pool se bewind, waardoor de verhouding met Polen werd genormaliseerd. Van deze negatieve houding hebben de Poolse rooms-katholieken veel nadeel ondervonden. Kardinaal Doepfner legde er dan ook niet voor niets de nadruk op, dat de Duits-Poolse verzoening een kerkelij ke vredestaak is die voorrang ver dient. 'Pax Crhisti heeft dit reeds in het verleden als een belangrijke opga ve gezien. De leider van de Poolse delegatie, prof. S. Stomma, zei te hopen dat deze verzoeningstijd gevolgd wordt door de periode van vriendschap. Vol gens hem is de Bondsrepubliek nu op de goede weg. AMSTERDAM De Amsterdamse narcotica-brigade heeft de 41-jarige zeeman J. V. uit Rotterdam en de 29- jarige copywriter C. van der H. uit Boxtel gearresteerd wegens bezit van 38 kilo hasjiesj. Beiden hebben be kend eigenaar van de drugs te zijn. De politie werd geattendeerd op een in de binnenstad rondrijdende Re nault. In de buurt van het Concertge bouw werd de auto door leden van de met acht man uitgerukte verdovende middelenploeg in het spitsuur klemge reden. In de auto bevonden zich twee koffers met daarin volgens de politie de 'prachtige mobie, rode Libanon- hasjiesj'. De waarde wordt geschat op rond een halve ton. De verdachten zullen donderdag aan de officier van justitie worden voorgeleid. 'VERBLEKEND GELOOFT Reeds in de 18de eeuw werd in,m( dez DEN HAAG Rijkswaterstaat gaat 27 juni twee belangrijke weggedeelten in Twente aanbesteden. Het betreft in de eerste plaats de 13 kilometer lange verlenging van Rijksweg 1 (Amster- dam-Hoevelaken-Twente tussen de rijksweg Holten-Markelo en de zijtak van het Twentekanaal naar Almelo). Verder het 11 kilometer lange gedeel te van de provinciale weg S 15 tussen Rijssen en Goor. Beide weggedeelten verwacht Rijkswaterstaat 1 juni 1974 gereed te hebben. De kunstwerken voor Rijksweg 1 worden apart aanbe steed, terwijl die voor de S 15 reeds in aanbouw zijn. SITTARD Door het oplaten van zeven grote balonnen heeft staatsse cretaris Grosheide <tiinsdag de nieuw bouw geopend van het kindertehuis 'Huize Abshoven' in Munstergeleen. Het nieuwe kinderhuis bestaat uit zes woonhuizen, elk voor twaalf kinderen en een gemeenschapsruimte. De staatssecretaris merkte op dat in de toekomst verscheidene tehuizen moe ten worden gesloten omdat de exploi tatie ervan te duur wordt doordat steeds meer bedden onbezet blijven. DRIEBERGEN De meerder heid van de hervormde synode is mèt prof. dr. P. J. Roscam Ab bing uit Groningen van mening dat de geslachtsgemeenschap in het huwelijk thuishoort: met 37 van de 50 stemmen heeft de sy node gisteren nl. de minderheids nota van deze hoogleraar over sexualiteit en de nieuwe moraal aanvaard, en daarmee het door dr. F. O. van Gennep geschreven meerderheidsrapport (waarover in februari gediscussieerd was) verworpen. De voorstanders wisten wat zij wil den: zij wensten de nota-Roscam Ab bing zoals deze op tafel lag en 30 van de 37 voorstemmers gaven bij een volgende stemming te kennen er té gen te zijn wanneer in deze nota (naar prof. Roscam Abbing zelf opper de) visies uit het meerderheidsrap port gereleveerd zouden worden als meningen welke christenmensen er blijkbaar ook op na kunnen houden (de omschrijving is van ons, red.), hoezeer ze dan ook in een afkeurende context zouden staan. Over stemmin gen gesproken: het voorstel van de Haarlemse ouderling T. Teitsma om beide rapporten af te wijzen en ook niet vrij te geven voor publikatie, kreeg maar 4 stemmen. Het voorstel dat prof. dr. H. Berkhof in februari deed, nl. beide rapporten de kerk insturen ter kennisneming door en voor mondige gemeenteleden, kreeg 13 stemmen, en het voorstel om het meerderheidsrapport van dr. Van Gennep te accepteren, haalde 7 stem men. Noodsituatie Uit het voorslel-Teitsma kan blijken dat niet ieder synodelid ook gelukkig was met de nota-Roscam Abbing. De heer Teitsma vond bijv. dat de hoog leraar zich had laten intimideren door de 4 pet homofielen, en ds. G. Broere uit 't Harde gaf als zijn oordeel dat de mindenheidsnota evenals- het rap% port-Van Gennep een humanistische geest ademde. Hij viel speciaal over wat prof. Roscam Abbing over noodsi tuaties had geschreven en daarin over compromissen. Ds. K. A. Abelsma uit Wateringen sprak in dit verband over een theologische misslag: niet Gods gebod neemt onze nood in aanmer king, maar Gods genade achterhaalt genadig die nood. Ds. H. Blnnenkamp uit Boven-Hardinxveld dacht dat je op deze wijze gevaar loopt, 's mensen behoefte te laten prevaleren boven Gods gebod. Prof. Roscam Abbing gaf ten ant woord dat er behalve de qos bekende situatie-ethiek (in de oorlog 'mocht' je liegen) ook een ethiek is die de innerlijke situatie in aanmerking neemt: hoe ben je geconditioneerd, hoe sta je er van binnen voor? Deze vraag niet stellen, zou onwerkelijk en onbarmhartig zijn. En tot ds. Abels- ma: u praat over nood vanwege een verrichte daad, maar er is ook nood vanwege een bepaalde struktuur die men heeft Wel genoeg? door H. Biersteker De Franse protestanten zijn natuurlijk erg gevleid met de menigvuldige aandacht die in alle hoeken van de publiciteit aan admi raal Gaspard de Coligny wordt gegeven, maar zij zetten er ook vraagtekens bij. Gisteren heeft koningin Juliana een krans gelegd bij het gedenkteken van haar verre voorzaat tegenover het Louvre. Maar de ver ering waarmee de laatste weken getracht is deze gestalte uit de geschiedenis tot leven te wekken heeft volgens het protestantse weekblad 'Réforme' iets buitensporigs en raadselachtigs. Zoekt men soms in deze eeuw van ideologisch fanatisme een bemoediging, een voorbeeld in het doen en het denken van deze staatsman-marte laar?' vraagt Joël Schmidt in een openingsartikel in het genoemde blad. In leder geval zijn er volgens hem genoeg lofuitingen uit de geschiede nis, ook van lieden die geenszins van partijdigheid verdacht behoeven te worden. Uit Bossuet's 'His- toire de France': 'Alles wat werd aangevoerd om de admiraal in discrediet te brengen kon slechts dienen om de herinnering aan hem te versterken. Er was een plechtig vonnis, dat in een andere tijd voor een ander onderdaan rechtvaardig had kun nen zijn. maar niets kon erger en slechter gefun deerd zijn dan deze beschuldiging van een samen zwering'. Voltaire beschrijft in zijn Henriade met veel emotie het bloedige einde van Coligny en noemt hem "de grootste der Fransen'. En Michelet schreef: "Ik ben op dit punt niet belast, lk kweek geen heldendom in mijn boeken, maar hier heb ben we een held. Ik kan hem analyseren, hem onderzoeken, hem betwisten, hij doorstaat dat en wordt er groter door. In tegenstelling tot zovele anderen in de geschiedenis wier betekenis zwaar overdreven wordt, stuiten we hier op iemand die geen held van het succes is. maar de beproeving tart en de achting niet nodig heeft Schmidt wijst er vervolgens op, dat Colgny zich duidelijk terzijde opstelde, in het protestantisme, zowel als in het Frankrijk van de laatste regeer- Admiraal Gaspard de Coligny van het huis Valois. Calvijn, John Knox en i. die de Réformatie géén deel van het geheel n,en te doen zijn. maar de énige waarheid, ■orden door Coligny niet gevolgd. Hij is de -rinse voorloper van de gedachte der tolerantie, 'i -<?ft hartelijke betrekkingen met grote rooms- katholieken denkers en schrijft in 1568 aan Cathé- rine de Médicis: 'Religieuze overtuigingen laten zich noch door staal, noch door wapens uitdrij ven'. Dat propageren van de gewetensvrijheid moet volgens Schmidt in die tijd als een enormi teit, zo niet als verraad zijn overgekomen. Op zijn eigen goed in ChatilJon-sur-Loing garandeerde Co ligny de vrijheid der r.k. godsdienstoefeningen 'ook al was hij geen groot liefhebber van de mis, men kan zeggen dat de priesters nergens in Frankrijk een veiliger bestaan hadden dan in Ch&tillon'. De schrijver in Réforme vindt het opmerkelijk dat Coligny met zijn tolerantie-ideaal staande bleef in de woelingen van zijn tijd. Hij vermeldt voorts van hem, dat hij de eerste veldheer, was. die plunderingen strafbaar stelde. 'Bij een verering als deze voor Coligny komt opnieuw de vraag op: wil Frankrijk werkelijk grote mannep volgen of wenst het slechts helden die aan onveranderlijke karakteristieken vol doen?', vraagt Schmidt tenslotte. "Want, o ironie, het drama van zulke grote mensen, de tragedie van Coligny, is dat zij altijd tegen het diepe en licht geprikkelde temperament van de Fransen ingaan. En op een of andere manier sterven ze er allemaal aan Met deze fatalistische uitroep eindigt het verhaal in Réforme. De schrijver heeft inmiddels nog wèl even door middel van een citaat over het Oranje huis een flatterend indirect lichtje laten schijnen op het Franse kuddeke protestanten: 'Het is dank zij zijn tolerantie, zijn openheid van geest en zijn aanpassingsvermogen, dat het geslacht van Oranje Nassau zijn troon en het vertrouwen van het volk heeft weten te behouden. Men zal moeten erken nen. dat in onze eeuw alleen de protestantse koningshuizen van Noord-Europa hun soevereini teit hebben weten te bewaren. Dat is geen toeval: men moet de oorzaak van hun succes zoeken in hun diplomatieke en intellectuele kwaliteiten'. Tot zover de kritiek van hen die, om zo zeggen, ook de nota-Roscam Abbing te 'ver' vonden gaan. Andere synode leden misten in deze nota elementen, welke zij wel in het rapport van dr. Van Gennep waren tegengekomen. Ds. H. W. Colstee uit Eelde vroeg zich af of de nota wel voldoende was inge drongen in de belevingswereld van de jongeren. Ds. M. van den Bosch uit Goes miste een 'met het oor op de Schrift luisteren naar de tekenen der tijden', hij was dat in de nota althans minder tegengekomen dan in het rap port-Van Gennep. Ook dacht ds. Van den Bosch dat prof. Roscam Abbing te weinig oog had voor de verburge- lijking van het huwelijk (knusse huis jes met tv.) en daardoor niet genoeg nadruk had gelegd op de uitstraling van het huwelijk naar de maatschap- Pij. Prof. Roscam Abbing dacht dat hij zich wel voldoende in de belevingswe- reld-van-nu had ingeleefd, maar. zei hij, ik geef voorrang aan wat wij als visie in het evangelie tegenkomen, ook als is die ergeniswekkend. Ander zijds: het evangelie is niet altijd een ergernis, je mag je ook afvragen: bevestigt het iets in ons. En, zo ging prof. Roscam Abbing verder ,als ik op exegetische gronden er toe kom te zeggen dat de geslachtsgemeenschap om het huwelijk vraagt, kun je dit tegelijk ook menselijk aanvoelen. Het huwelijk mag niet verburgerlijken, goed, maar het mag toch wel iets hebben van een eiland van rust, juist ook voor maatschappelijk geëngageer- den, die daar weer kracht kunnen vinden tot verdere strijd. Nog wat lof en blaam uit het debat. Ds. N. Warns uit Gendringen vond de nota-Roscam Abbing een noodzakelij ke aanvulling op het rapport-Van Gennep; hij dacht dat beide verhalen voldoende aanrakingspunten hadden om misschien zo niet tot één, dan misschien toch tot enige eenheid te komen. Tot zover uit de discussies. Zij nog gemeld dat dr. Van Gennep toestem ming heeft met zijn rapport te hande len zoals hij wil. Daar zit dus een boek in. laand (I. S. Mill) gesproken vai age of waning faith', de eeuw va verblekend geloof. Het christe e' ziet bleek, zei Nietsche. Reeds geleden waren er dus denkers di einde van het geloof en van 5 christendom in 't bijzonder aan$fe,, de zagen. Wij behoeven deze d niet triomfantelijk in herinneri brengen, in de geest van: zie je 1 dat die mannen geen gelijk hebben. De situatie is dubbel; Ook nu zijn er stemmen die dat het einde van het christend( zicht is. Van één onzer lezers of'." ik een bundeltje van een mij kend opwekkingsprediker, nl. W jn Branham, een man met visioeni boodschappen. Hij schrijft onde kopje 'Tegen de zedeloze staat vrouwen': 'De opwekking is vo De geest van opwekking is va mensen geweken'. Anderen zulle niet met hem eens zijn en er van spreken dat er nog nooit 2 grote geest van opweikiking vaard W worden is over de mensen als vandaag. Een comité bereidt de van enkele Canadezen in dit ve tg voor. Ook op andere fronten zi L tekenen van hernieuwde religieu de langstelling, zij het afwijkend v iie traditionele vormen. Kunnen w<, toch optimistisch zijn? Is de qPei heid van het christendom, 'the ing fait', dan toch een voorbijg jjj| verschijnsel en hebben al die mi l3t die zich druk maakten om het ev lie voor de moderne mensen te ag len ongelijk gehad? Juist voor laatste conclusie meen ik te m tge waarschuwen. Zo spoedig verti wij ons op de situatie. Het diepg'« en vaak dodelijk vermoeiend ge !r^ met de moderne mens over w 'p van het geloof waar is en hoe he an waar is, en wat je er dan mee en kunt, dat gesprek gaat dofle'n moet ook doorgaan. Een herhalir d welke verhoogde toon ook, vaj*e traditionele uitdrukkingen en te van de halleluja's en de ein< g geciteerde samenvattingen van d christelijk geloof in één zin, kiPn anderen moeilijk overtuigen. Zc •den de apostelen het ook nietjaa gingen in op de vragen van huiier De ernst van de situatie, waarJB" met het verblekend geloof vraagt dit ook voor vandaag. i NED. HERV. KERK Beroepen: te Den Haag-Loosdu Ph. L. Krijger te Nisse; te Weesjm Verboom te Benschop; te Woudeif'1 (buit. wijkgem.): N. Warns te dringen. Aangenomen: naar Katwijk aan J. Catsburg te St. Maartensdijk bedankte voor Hedel. Bedankt: voor Hoornaar: G. F. ling te Dossen; voor Sprang: H. d k te Wierden; voor Den Haag-Locju nen: K. Hanhart, hoogleraar te (VS). GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Rotterdam-Z Groenenberg te Vianen. Bedankt: voor Lisse: J. de Waa Zandvoort. Benoemd: tot wetenschappelijk i J werker aan de theologische fac r van de VU te Amsterdam: J. Ht i man te Curagao. Beroepbaar: mevrouw G. Postmar ker, Swammerdamstr. 60 hs te Ad dam. Aangenomen: naar Oudewater, Munnik te Bruchterveld. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Oud-Beijerland: Ridder te Nunspeet; te Lisse: D. kenberg te Dordrecht. Leonard Huizinga Marokko, het van het dode paard. Uitgave: de Landen - Amsterdam. Prijs 9.90 Onder de auteurs van reisver neemt Huizinga een zeer aparte f in. Dat bewijst zijn nieuwste bu een speelse, onverbloemde, op de kelijkheid geënte, filosofie naar leiding van een zwerftocht door rokko. Deze onverbeterlijke avonturier-ii voor zijn AOW teruggekeerd naa land aan Afrika's noordzoom, dat eeuwige heimwee' oproept. De verwijst naar zijn fervente belan ling voor dieren. In dit raam ki er hoogst merkwaardige gespre in voor met z'n gids. Manus, verrukkelijke bon vivant. Het gaat niet alleen over kamp! de woestijn, ontmoetingen met ja zen, gieren, ooievaars en arenden, snuift ook heel wat schijnbaar i loos geëtaleerde cultuur en fol op. Huizinga herbeleefde Marokk dermaal cn opnieuw totaal énders de vakantieganger, die er in de het gebaande toeristische pal volgt. Wie de realistische stijl va schrijver, vooral in de dialogen, deert, zal z'n niet alleen romanl maar zeker ook informatieve in ken met veel genoegen lezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2