Werelddiakonaat helpt in Sao Paulo bij het jeugd- en buurtwerk Vrijzinnigen over sex en bonders c J Vrijgemaakten herzien liturgische formulieren Trouw K wartot Rechtsgerichte homofielen schrijven synode Advies aan 707 priesters en vier dominees vandaag TROUW/KWARTET DINSDAG 20 JUNI 1972 Binnenland/Kerk T2A w Meer dan de helft van acht miljoen inwoners van de Braziliaanse stad Sao Paolo is jonger dan twintig jaar en er zijn al duizenden kinderen die ernstig hersenletsel hebben opgelopen door ondervoeding. Het gereformeerde werelddiakonaat biedt daar nu hulp bij het jeugd- en buurtwerk. Bentum uit. die de opdracht kregen om dit soort mogelijkheden af te tasten. Om in het dagelijkse levensonderhoud te kunnen voorzien, moet in Sao Paulo zowel de vader als de moeder probe ren werk te vinden en daardoor wor den de kinderen vaak aan hun lot R.k. Stichtinq overgelaten. Zij hebben te weinig eten, ze krijgen onvoldoende onder wijs, ze hebben geen speelruimte en iedere verder verzorging ontbreekt. In zo'n situatie is het vrijwel niet mogelijk om maar op één punt hulp te verlenen. Er moet een totale aan pak komen voor de verzorging van de gezinnen en de wijk. De Igreja Evangelica Reformada, de gereformeerde kerk in Brazilië, vroeg het werelddiakonaat van de gerefor meerde kerken in Nederland om mee te helpen bij de opzet van een inter naat voor deze kinderen. In Neder land werd als voorwaarde gesteld dat eerst zou worden nagegaan of er geen oplossingen mogelijk zouden zijn waarbij de kinderen zoveel mogelijk in het gezinsverband blijven leven. Daarbij werd gedacht aan open jeugd werk. Het Werelddiakonaat zond de heer en mevrouw Jan en Anneke van Nu was er in Santo André. een van de voorsteden van Sao Paulo. al een paar jaar een rooms-katholieke stich ting, waarmee in Nederland de zus ters van de congregatie 'Zusters van de Heilige Jozef in Amersfoort en de zusters van de congregatie 'Zusters van de Heilige Juliana van Falcone- rie; in Heiloo samenwerken. In Santo André werkten er zo al vijf Nederlandse zusters en een Neder landse pater, Adriaan van der Zwaan. Om te vermijden, dat er naast elkaar twee niet zo sterke centra zouden verrijzen, werd tot samenwerking be sloten en werd de stichting interker kelijk gemaakt. Met de Braziliaanse gereformeerde kerk kwam er de overeenkomst, dat die kerk drie mensen aanwijst om in het bestuur zitting te hebben. Dat De redactie behoudt xlrh het recht voor om ter opname la drie rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort «eer Ie geven. Bil publlkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Job. C. Francken. secretaris van de liooldrrdacUe vaa Trouw- Kwartct, Postbus SS». Amsterdam. Omroep-bijdrage (3) Als men van plan is om het luister en kijkgeld te verhogen, waarom moet dat dan persé op deze manier gebeu ren? Er zijn namelijk nog veel gezin nen in ons zg. welvarend land. die blij zijn dat ze 'n oud zwart-wit toestel hebben kunnen kopen. Moeten deze mensen dan net zoveel betalen als degene die een kleuren-tv. of een nieuwe zwart-wit tv hebben? Wat ook een goed idee is: laat ze allemaal 1 procent van het netto inkomen beta len. Dan betaalt iemand die maar 7000 overhoudt nog 70.per jaar, en dan komt de klap voor de minst draagkrachtige niet zo bard aan. Eindhoven J. Derksen Ideologie (2) Als vrucht van de jaren zeventig beoefening van fg. kennls-sociologie. in het voetspoor van Marx, stelt prof. Kuitert in zijn artikel 'Ideologie (Tr- Kw 10 juni) de conclusie: alle theo rie. alle leer en alle kennis is maat schappelijk gebonden. Hij stelt dan de vraag of er niets meer over te zeggen i»? De hoop op meer wordt echter niet vervuld. Het blijft alles sociologisch georiënteerd. Reeds prof. Bolland wees in 1905 op het gevaar der toen ontluikende beoe fening der sociologie. Zij is niet an ders dan een uitvloeisel van de mate rialistische levensopvatting die de mens slechts ziet als de som van materiële omstandigheden. Sociologie is de consequentie van het historisch materialisme van Marx. Prof. Hulzinga heeft in 1935 de strek king der sociologie gesignaleerd om al wat te maken heeft met zedewetten. moraal en fatsoen, af te doen als zinloze taboes' een gebruik dat nu algehele verbreiding heeft gevonden. Slaagt men er In deze zaken als taboes te doen beschouwen door het grote publiek, dan heeft men de mens De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directiei Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredacties J. de Berg waarnemend Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Perss N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 20 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. teruggebracht tot een lagere orde dan waartoe de dierenwereld behoort Het betoog van prof. Kuitert bergt het gevaar in zich om christelijke leerstellingen terug te brengen tot 'ideologieën, gelijk te stellen aan 'ta boes', omdat hieraan ontbreekt het heenwijzen naar andere aspecten van het menselijk bestaan dan alleen de zuiver maatschappelijke. Zeker zijn maatschappelijke omstandigheden van invloed. Maar het is niet alles. Niet zonder grond zegt Psalm 8:6: Toch hebt Gij (God) hem (de mens) bijna goddelijk gemaakt.' Het wordt als een gemis in de sociologische beschou wing van de theoloog Kuitert ervaren dat hij hierop niet wijst. In het voorbijgaan zij gewezen op een weten schappelijke inconsequentie. Prof. Kuitert geeft enige definities uit het door hem besproken boekje: 'Holis tisch is de leer die pretendeert heel de werklijkheid te kunnen dekken en is per definitie een ideologie..Geen heerszuchtiger ideologie dan een leer die zich holistisch aandient'. Het boekje van Stüttgen geeft een middel aan de hand om Christendom en Mar xisme te ontmaskeren als ideologieën. Vooral voor wat het eerste betreft een grote pretentie. Bij de beoorde ling van het boekje had de vraag opgeworpen dienen te worden of de schrijver Stüttgen niet zelf verstijfd is tot ideologie met deze holistische pretentie. Den Haag Mr. L. van Heljningen Verlies, geen winst Ds. Tukker rede voor het Nederlands bijbelgenootschap te Nunspeet Trouw- Kwartet 26 mei) verwijt de gerefor meerde bijbelstichting, dat zij samen werkt met de Trinitarian Bible So ciety. die hij noemt 'een buitenlands bijbelgenootschap, waarin sekten nog al druk participeren.' Maar het NBG werkt samen met minstens twintig buitenlandse bijbelgenootschappen in de wereldbond van bijbelgenootschap pen, die een beleid voeren van 'inter confessionele samenwerking inzake bijbelvertalingen.' Ds. Tukker is ook niet correct, als hij zegt, dat 'sekten nogal druk participeren' in de TBS. Wij leveren bijbels aan joden, mos lims en boeddhisten, maar daarmee participeren zij nog niet in ons werk. Het is ook onze wens, dat zij, die door sekten op dwaalwegen geleid worden, de Heilige Schrift ontvangen en tot erkentenis der waarheid ko men. maar sekten 'participeren' niet in ons werk. Ds. Tukker suggereert, dat de TBS een commerciële instelling ls. In wer kelijkheid levert ons bijbelgenoot schap duizenden bijbels, nieuwe testa menten en evangeliën gratis. Velen worden verkocht beneden kostprijs. Ver van winst te maken, maken wij verlies. Maar dit wordt meer dan vergoed door de giften van enkele duizenden mensen over de gehele we reld. die ons werk steunen, omdat wij geen corrupte moderne vertalingen verspreiden, de goddelijke oorsprong en inspriatie van de bijbel handhaven en niet betrokken zijn in de oecume nische beweging. Ds. Tukker is vrij om samen te werken met de oecume nische bijbelgenootschappen, als hij het eens is met hun beleid van sa menwerking met Rome, maar het moet toch voor hem mogelijk zijn. hun zaak voor te staan zonder mislei dende beweringen over de TBS of de GBS. waarmee wij tot onze vreugde samenwerken. Londen Rev. T. H. Brown, secretaris Trlnltlarlan Bible Society Zuid-Afrika Prof. Verkuyl vindt blijkens zijn radio commentaar op de studentenopstand in Zuid-Afrika de toestand daar 'erg kritiek...' Ik ben van mening dat deze kenschetsing van de gebeurtenis sen 'erg* onaanvaardbaar is. Na een verblijf van 1 jaar In Zuid-Afrika heb ik mijn vrouw en vier jonge kinderen daar achtergelaten om Ne derland te bezoeken en ik deed dat in de grootste gerustheid. Het zijn dan ook maar ongeveer 30 procent van alle Zuid-Afrikaanse studenten die hun voorrechten zo misbruiken. Is het niet opgevallen dat de aanstichters van de Zuidafrtkaanse relletjes van een nu reeds stereotiepe neo-marxisti- sche werkwijze gebruik maken? Wat doet prof Verkuyl in dit gezelschap? Heeft hij aan zijn bijbel het 'evange lie volgens de beschrijving van Mar- cuse' toegevoegd? Leldscbendam C. de Ruyter zijn op het ogenblik mevrouw Berini en de heren Doele en Yo. Het gere formeerde werelddiakonaat heeft de heer en mevrouw Van Bentum ten dienste van het centrum gesteld. Tegen Santo André is een wijk 'aan geslibd' waar ongeveer veertigduizend mensen leven in de moeilijkste om standigheden. Dit deel van de stad is wat heuvelachtig en de hutjes die gemaakt zijn van allerlei afValmateri- aal, staan pal op en onder elkaar. De waterputten en beerputten liggen vlak bij eikaar en wanneer men onderaan de heuvel woont blijkt pas goed hoe uiterst onverantwoord deze watervoor ziening is, want de inhoud van de bovenliggende beerputten sijpelt naar beneden door. Vorig jaar is er een goed wijkcen trum gekomen van waaruit het sociale werk in de wijk kan gebeuren. Er is een aantal vfijtwilligers, pmder wie Nederlanders die in Sao Paulo wer ken, maar ook komen er studenten werken vanuit de school voor maat schappelijk werk, die hier een jaar stage lopen in de rauwe werkelijkheid van de buurt. Op den duur zullen zij als Brazilianen het werk moeten over nemen. Gelukkig ls het werk ook onder de aandacht gekomen van de overheid, die wat subsidie is gaan geven. Semi-internaat Het sociale centrum biedt op de vol gende wijze uitkomst: Er is een semi-internaat voor momen teel tweehonderd kinderen, waar ze worden verzorgd en vooruitgeholpen in de tijd dat de moeder niet thuis is. De schoolgaande kinderen, van wie velen het tempo op school niet kun nen bijhouden, worden met huiswerk geholpen. Er is veel vormende vrije tijdsbesteding, zoals het leren van allerlei kreatieve handvaardigheid, en er is in het gebouw een sportzaal. Daarnaast krijgen de kinderen er te eten en worden ze medisch verzorgd. Er zijn jeugdclubs waar de oudere kinderen enkele keren per week ko men en verder worden er ook veel kursussen gegeven voor de moeders, in naaien, hygiëne en voedselbereiding. Voor de vaders moet er een werk plaats komen waar ze worden opge leid voor timmerman, metselaar, lood gieter of eiectriciën. Daarnaast zijn er bijeenkomsten voor zoveel mogelijk ouders uit de wijk waar aan de orde komen: algemene opvoeding, hygiëne, relatie man-vrouw, seksuele opvoeding en voorlichting. Er worden bovendien in de wijk veel huisbezoeken afgelegd. Maar ook wor den de ouders en de kinderen inge schakeld om Iets voor een ander te zijn, akties voor de gemeenschap of hulp aan bejaarden en zieken. Voor Joao Zo groeit er een stuk werk, dat voor de wijk in Santo André nu al resulta ten oplevert. Kinderen kunnen weer op school mee, ziekten worden voor komen of sneller vertiolpen en ook een betere voeding bevordert de ge zondheid. Ook krijgen ouders en kin deren meer gevoel van eigenwaarde. Door dit werk wil men ook een voorbeeld stellen zodat er soortgelijke mogelijkheden komen voor de vele andere wijken in de steden in dit volkrijke land. Werk als dit kost veel geld. Vanuit de Braziliaanse samenleving wordt al zo veel mogelijk inbreng geleverd, maar er ls veel meer nodig om de honder den Job's en Sergio's te helpen. Voor slechts 24 gulden kan echter al een kind een maand op het semii-nternaat gevoed en verzorgd worden. Bijdragen op giro 2211 van het alge meen diakonaal bureau voor de gere formeerde kerken te Utrecht: met ver melding: voor Joao. Op de voorgrond krotten in de voorstad Santo André, op de achter grond het pas klaar gekomen sociaal centrum. Spelende kinderen in Santo André. AMSTERDAM De Nederlandse beweging van rechtsgerichte ho mofielen heeft een dringend be roep gedaan op de hervormde sy node, zich bewust te zijn van haar zware verantwoordelijkheid ten opzichte van de homofiele kerk leden, als de synode van morgen spreekt over seksualiteit en de nieuwe moraal. 'Er zijn enkele honderdduizenden ge lovige homofielen, die niets liever willen, dan met hun homofiele ge aardheid God en zijn kerk volgens Gods geboden dienen. De grote geeste lijke nood, waarin deze mensen verke ren, zolang de kerk, waarvan zij uit overtuiging lid zijn, hen niet in hun gehele existentie als medegelovigen aanvaardt, is nauwelijks te beschrij ven. Bijna dagelijks worden wij ge confronteerd met kerkelijke homofie len. die wanhopig zoeken naar een weg om te komen uit het isolement, waarin officiële kerkelijke uitspraken hen dwingen te leven,' aldus de brief. 'Door Gods genade zijn er onder hen, die ervan getuigen, dat zij met zich zelf en met God in het reine zijn gekomen door de verlossende mystie ke ervaring van Gods liefde en erbar ming voor mensen, die zichtbaar moe ten leven onder de gebrokenheid van Gods schepping. Helaas zijn er ook velen, die de kerk de rug hebben toegekeerd, in het bestaan van God niet meer kunnen geloven en zelfs In de uiterste wanhoop een einde aan hun onnoemelijk zware leven hebben gemaakt.' Zelfmoord komt onder ho mofielen relatief vijfmaal zoveel voor, als onder heterofielen. 'Wetenschappelijk is algemeen aan vaard, dat homofile geaardheid niet als persoonlijke schuld kan worden aangerekend. Het opleggen van een onmenselijke last der sexuele onthou ding voor homofielen, die hun seksua liteit beleven als een onlosmakelijk voortvloeisel uit de liefdevolle trouwe relatie, schept konsekwenties, waarvan de draagwijdte niet te overzien is.' Van een verslaggever UTRECHT In de eerste vijf jaar van zijn bestaan heeft het centraal adviesbureau voor priester en reli gieuzen in Utrecht persoonlijk contact gehad met ruim elfhonderd cliënten: 707 priesters, 305 zusters, 93 broeders, 23 theologen, en theologische studen ten en vier dominees. Deze instelling, bemand door een priester en een maatschappelijk werk ster, is in het leven geroepen toen de moeilijkheden rondom ambtsuittredin gen ook numeriek van belang werden. Uit een ter gelegenheid van het eer ste lustrum uitgegeven verslagboek j e blijkt dat doorgaans het ambt niet verlaten wordt omwille van de kerk- struktuur. Er zijn. veel diepliggende vragen, waar men geen weg mee weet. Het sexuele probleem is er slechts één van. Andere problemen betreffen de vaak gebrekkige opleiding en voor bereiding. Isolement, onvolwassen heid, te jonge leeftijd werkten eraan mee dat mensen voor hun leven wer den 'vastgespijkerd' op hun belofte of geloften. Buitenstaanders, aldus het verslag, denken vaak dat het centraal advies bureau er is voor priesters en reli gieuzen die wensen uit te treden. Maar 30 procent van de mannen en 50 procent van de vrouwen kwam naar het bureau met moeilijkheden die veel meer te maken hadden met de vraag: 'hoe beleef ik mijn werk en leven als priester, als religieus, zo goed mogelijk in de moeilijkheden die ik nu doormaak?'. Van een onzer verslaggevers HATTEM De generale synode van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) heeft in haar laatste zittingsweek vóór haar zomer reces herziene liturgische formulieren aanvaard, zich uitvoerig bezig gehouden met de contacten met de Canadian Reformed Churches en een begin gemaakt met de behandeling van de bezwaren tegen het besluit, dat de vorige synode nam inzake het dopen van geadopteerde kinderen. Een deputaatschap uit de vrijgemaak te kerken heeft de liturgische formu lieren in hedendaags Nederlands over gebracht en een verkort avondmaals- formulier opgesteld. De synode gaf deze formulieren vrij voor gebruik in de eredienst met dien verstande, dat het ontwerpen blijven in afwachting van de totstandkoming van een nieuw kerkboek. Het rapport van deputaten voor cor respondentie met buitenlandse kerken leidde tot een uitvoerige discussie over de contacten met de Canadian Reformed Churches, de vrijgemaakte immigranten kerk in Canada. Met na me ds. J. Bos uit Nijmegen toonde zich ongerust over de ontwikkeling in deze Canadese kerk, die de kerkstrijd in Nederland nu niet bepaald met applaus heeft gevolgd. Symptomatisch vond hij, dat de gene rale synode, die vorig jaar in New Westminster werd gehouden, de acta van de synode van Hoogeveen 1969/70 alleen voor kennisgeving had aange nomen. Hij diende een amendement in om uit te spreken, dat de synode het betreurt, dat de Canadese synode nagelaten heeft haar dankbaarheid uit te spreken voor de trouw van de Nederlandse kerken aan de waarheid van Gods Woord, de belijdenis der kerk en de kerkregering naar de Schriften. Ook vond hij de wijze, waarop de In Kerk en Wereld, hert officiële blad van de ver eniging van vrijzinnige hervormden, vraagt prof. dr. P. Smits zich af, wat de hervormde synode gaat doen met hert op tafel liggend rapport over sexualiteit en de nieuwe moraal (of liever: rap porten, ni. het meerderheidsrapport van dr. F. O. van Gennep en de minderheidsnota van prof. dr. P. J. Roscam Abbing). Prof. Smits schrijft o.m. hert volgende: "Wat beoogt de synode nu eigenlijk met zo'n rap port? Wat ziet ze als z'n functie? Uiteraard kan en mag het hier niet gaan om col lectieve kerkelijke voorschriften waaraan de her vormde kerk haar leden in hun seksueel gedrag zou willen binden. Onze tijd probeert Juist van dergelijke bindende kerkelijke voorschriften vol ledig af te komen omdat ze in steeds sterkere mate ervaren worden als een hinderpaal voor de per soonlijke gewetensbeslissing van mondig geworden christenen. Trouwens, de psychologen leren ons dat een mens in rijn concrete bestaan zo goed als niets heeft aan geboden en verboden. De moraal groeit nu eenmaal mee met het leven, d w z. met de evolutie van de menselijke cultuur. Maar een goed rapport kan ons wel een welkome hulp bieden bij onze meningsvorming over de com plexe problematiek van het huidige seksuele vraag stuk. En het gaat hier stellig om een zeer ver helderend rapport dat dit vraagstuk alzijdig heeft doordacht en belicht. En al gaat mijn voorkeur heel beslist uit naar het rapport Van Gennep, toch moet ik erkennen dat ik ook het tegenrapport van Roscam Abbing een goed werkstuk acht, dat even als het rapport Van Gennep in velerlei opricht van een genuanceerd oordeel blijk geeft. De reeds van enkele kanten vernomen tegenstelling: progres sieve contra conservatieve visie lijkt me dan ook te veel een wit-zwart oordeel. Daarom kan ik slechts hopen dat, hoe de keuze van de synode dan ook mag uitvallen, beide rapporten in de handel komen opdat alle hervormde leden rich als mondige chris tenen een eigen oordeel kunnen vormen. We we ten immers toch van tevoren dat de synode zelf het niet verder kan brengen dan tot een compro mis. Welnu: laat ze dan beide versies onverkort binnen ieders bereik brengen!' In hetzelfde nummer van Kerk en Wereld houdt ds. C. J. van Royen zich bezig met het feit, dat de gereformeerde bonders in de hervormde kerk hun verplicht tientje voor de generale kas zullen zien besteed aan 'eigen' projecten (wij hebben daarover al bericht, red.). Uit het artikel van ds. Van Royen: 'Hier en nu stel ik de diagnose: de topleiding van de kerk zwicht voor de gereformeerde bond om althans een deel van het geld. dat men verplicht is te betalen en dat men weigert te betalen, via de generale kas, binnen te krijgen. Er moeten immers Uit de kerkbladen grote gaten in de kerk gevuld worden: S.M.R.A. blijft zijn tonnen eigenlijk miljoenen voor- lopig doorverslinden; de grote steden staan er wanhopig voor en het Boekencentrum had toen ook zijn enorme verliezen op Hervormd Nederland op te vangen. Hebben we ooit gehoord, hoe dat geregeld is of gaat dit de oplettende lezertjes helemaal niet aan??? In het onderhoud van het moderamen met ons dagelijks bestuur is ons nadrukkelijk voorgehou den, dat de modaliteiten in de kerk niet zoveel betekenden. Men kwam ze echt niet zoveel tegen. Ik vernam dat ditzelfde ook tegen Septuagint ge zegd is. Wij rijn het er volkomen mee oneens, zoals u bekend zal zijn. DE B-52 WORDT MOE een hil Je had vroeger een tijdschrift fcje naar ik meen, mens en natuui 0 ie zoiets heette. Het blad was v< atis< hierin sterk. nl. in het plaatsen ja e foto's van iets uit de natuur i iets uit de wereld van de technic en t dan leken die twee precies op ell Nu weet ik het weer, het he jrhu: Natuur en Techniek. Nu ik e rgaa herinnerd wordt, denk ik aan de -eter eeuwer, William Paley. Hij staat t: z: kend als iemand die meende het ie k. staan van God te kunnen bewijze |»ann de overeenkomst tussen gemaakt pirit natuurlijke dingen. Hij zei b.v. n 'oora maar eens het oog. Dat is net uis telescoop, maar dan oneindig vee erne genieuzer. Een telescoop is dooi temi mand gemaakt, dan moet dat oog opi door iemand gemaakt zijn en bei insc God dus. Goed, we laten dat 'be fras nu maar zitten. Want dergelijke in wijzen' zijin altijd alleen maa stal zekere zin geldig voor mensen koor toch al geloven dat God- het n gemaakt heeft. Maar aan al die zove gen moest ik denken toen een vi toe! mij dezer dagen vertelde gelezei kte hebben dat de B-52 bommenwer as$e staalmoeheid beginnen te verte 0° Hij keek mij daarbij veelbetekei an" aan, alsof hij mij vroeg: wat ze '0Slf daarvan? De vliegtuigen beginne 'en moe te worden van de last van 1c Vi men die ze uitgeworpen hebben5 van al die vluchten die ze gem hebben, zwaar ronkend boven de scholen dessa's en rijstvelden. te 2 staal wordt moe. Hij hoefde he mij niet bij te zeggen, er lag 5 vraag in die mededeling: wanneerana len wij mensen eens moe worden al ons gedraaf om elkaar te 'bessi men' en 'lessen te leren' en 'tot te brengen'? Het staal begeeft ir binnenkort. Maar 't gaat natuu l niet op, want de mensen hebben allang begeven, maar altijd zijn weer andere mensen die hun Plaaj/l.] innemen. Dat zal misschien welM' doorgaan tot er geen mensen n zijn. Tenzij we naar de B-52's kil 1 en er ónze les uit leren. Canadese kerk de correspondentie met Nederland wilde voortzetten (geen termen aanwezig om de corresponden tie te verbreken) negatief. Voorts was aan het begin van de synode van New Westminster aan de synodeleden niet gevraagd, door op te staan hun in stemming met de belijdenis te betui gen. Rapporteur ds. C. J. Breen uit Am sterdam bereikte toch, dat de synode zich eenparig schaarde achter zijn rapport Hij zei, een positieve wen ding te zien in Canada en hoopvolle perspectieven voor de toekomst. De vorige synode (Hoogeveen 1969/70) sprak zich uit tegen de doop van geadopteerde kinderen. Tegen de ze uitspraak zijn zeer vele bezwaren binnengekomen. Met 26 tegen 5 stem men heeft de synode thans de formelo bezwaren tegen dit besluit (Hooge veen zou buiten de kerken om hebben gehandeld, in strijd met artikel 30 der kerkorde) afgewezen. Later zullen de materiële (exegetisch-dogmatische) bezwaren tegen het besluit van de Hoogeveense synode nog uitvoerig aan de orde komen. Tenslotte besloot de synode, dat de vrijgemaakte kerken voortaan ook de door de regering beschikbaar gestelde televisiezendtijd voor kerkdiensten zullen gebruiken. Tot nu toe verzorg den deze kerken alleen radiokerkdien sten. Wij hebben echter in die vergadering bij alle plei ten voor de rechten en de realiteit van de modali teiten er op gewezen, dat er grenzen waren cn dat die grenzen er zeker lagen t.a.v. de financiën. Als een modaliteit eisen gaat stellen inzake de be steding van de kerkelijke gelden op basis van haar modaliteitsinzichten en als daaraan toegegeven wordt, dan wordt er een grens overschreden, die niemand ook maar mag willen overschrijden. Dat gaat nu Juist wel gebeuren en daarmee ont staat er een totaal nieuwe situatie in de hervorm de kerk. Dit zal grondig doordacht moeten worden. Die waarschuwing van ons werd niet lichtvaardig uitgesproken. We wisten, dat er iets ln de lucht hing. Dat de bui zö zwaar cn zwart was. daarvan hadden we geen idee. Wat zal de synode doen? Dat vraagt u natuurlijk. Die zal over zo'n belang rijke zaak, die niet alleen een financiële zaak is, moeten beslissen. Ja, dat vraagt u. Maar mij is verzekerd, dat de synode hiervan wel een kennisgeving krijgt, maar dat zij geen enkele beslissingsrecht heeft De sy node heeft weinig over de financiën van de kerk te zeggen. Daar is ze blijkbaar niet bekwaam toe... en ze is er daarom niet gerechtigd toe. Wanneer dit werkelijk buiten de synode om ge beuren kan en wanneer de synode zich daarbij neerlegt, dan wordt zij daarmee volkomen onge loofwaardig en met haar de hervormde kerk als geheel. Zo hoog in koers staat die de laatste jaren toch al niet. Het punt is nl. dit: als de synode zich om formele redenen neerlegt bij een financiële en m i. bij zonder dubieuze transactie, die een omwenteling in de hele kerkelijke situatie met zich meebrengt als er geen behandeling en geen woord van protest zal komen, dan hoeft de synode zich niet meer te beklagen, wanneer later blijken zal, dat zij elke greep op de ontwikkeling in de kerk verloren heeft. Dan wankelt de reus van binnen uit en dat is het allerergste'. Beroepings- werk NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Veen: J. C. Stelwagi Delft die bedankte voor Hoeveli te Peize: kand. S. L. S. de Vrii Groningen, die beroep heeft aan; men. Aangenomen het beroep door de kerkver. van Gelderland tot pred. tengew. werkz. (vormingswerk cli Doetichem en Zutphen), toez.: mi C. ten Have. staflid Kerk en Wei vormingwwerk, te .Amersfoort. Bedankt: voor Nieuwerkerk a.d. sel: J. den Besten te Huizen; (N. voor Achterberg: D. B. Haverkam] Nijkerkerveen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoofddorp en te P( rooij; kand. A. Bac te Moerkapelli Aangenomen: naar Boskoop: kam Bae te Moerkapelle, die bedankte zeventien andere beroepen; Goudswaard, kand. H. Hofman Klaaswaal, die bedankte voor d« andere beroepen. Boekemetalagc W. A. Braasem, H. O. J. de Ruyte Wildt Hoornse herinneringen Uitgave NV Drukkerij Edecea Hoorn. Prijs: 24.60. Een platenboek, met overigens tekst, van dingen die zijn voorb gaan in een oud Zuiderzeestadje, beslist monumentale uitgave van na 200 pagina's is opgedragen aan Hoornaars, die het verleden van stad een warm hart toedragen, vinden dit. als niet-Hoornaar, een aanvaardbare beperking. Hoorn j mét andere steden, die de glorie J een rijk verleden dragen, een naai bezit. Dat komt ook ondubbi nig tot uiting in deze boeiende ui| ve, waarin de romantiek der I indringend wordt opgeroepen, gaat overigens niet in de eerste pll| om het grote verleden van de sta de 16de en 17de eeuw, toen de I nenval lende retourvloten van machtige compagnieën de Coeni welvaart verschaften. Deze 'Hoor herinneringen' gelden globaal g« men de halve eeuw tussen 1870 1920. De sfeer van dit betrekke Ei recente verleden, min of meer de 1 nadagen van Hoorn's grootheid, wc J mede opgeroepen door karakteristl publikaties, vooral annonces, die tekst larderen. Zoals het Hoornse venfront, omstreeks 1905, de toenm ge bedrijvigheid aan de Veermans de. het ansjovis-doppen, de synagi (43 joden in 1940), het Visserseill i vóór de sanering, de Hoornse ki L markt van weleer, een herinnert aan de onthulling van het standbet van Jan Pieterszoon Coen, de fl van de oude Draafsingel, de verd» ning van het garnizoen, met daard< de ondergang van dt "Heerensociëte de nog ongedempte Turfhaven en n te vergeten de later gedempte No derveemarkt Ook een beeld van paardetram naar Enkhuizen en ulti E( aard de veerdiensten over de Zuid fl;| zee. Meer dan 100 foto's uit overgro tr vaders tijd. met ter completering r, deze zorgvuldig gepresenteerde her er nering een plattegrond van de rt 0 uit 1880. Een uitgave dde weemoed en nostal] oproept, maar die tevens doet ver li f gen naar navenante fotoboeken o' gl b.v. Enkhuizen, Medemblik, Staver ;i( en Hindeloopen, om slechts een gre te doen. Li

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2