Tekort aan beheersing en techniek bij Bat-Dor Oidipous van Mulisch een indrukwekkend schouwspel Musical uit Japan maakt grote indruk Falstaff: Italiaanse verfijning ontbreekt Trouw K wartet Wilde staking bij papierfabriek in Nieuwe Pekela Beroepings- werk Letterkundigen eren Louie-Paul Boon Mej. Kohlbruggc en synode vandaag Boekenctalag< TROUW KWVRTET M\\\D\G 19 JUNI 1972 Kuiis) Kerk T2 p: door HANS W. LEDEBOER DEN HAAG De invloed van de berooide schatkist op het subsidie beleid kan op het Holland Festival en zeker op het balletgedeelte daarvan een goede invloed hebben. Dat Holland Festival zal zich moeten begeven in een richting waartegen het tot nu toe heftig heeft gesparteld: de hele zaak binnenshuis houden met eigen. Nederlandse creativiteit en ook met een zo groot mogelijke deelname van ons allemaal doodgewoon: zelf doen. Van het pretentieuze uitgangspunt, belangrijke zaken uit het buitenland bij ons te brengen, kan op balletge- bied niets over blijven. Nederland heeft zich in de danskunst een goede standaard verworven en men moet wel met iets heel goeds komen om daar bovenuit te gaan Dat hele gedoe was al Jaren lang te kostbaar er. zo zaten we vele malen te kijken naar ensembles van veel minder kwaliteit dan ons eigen Nederlands Dans-Thea- ter of het Nationale Ballet. Van de Bat-Dor Company, die vrijdag avond in de koninklijke schouwburg optrad, is een interessante factor dat lij een Israëlische groep is Maar mag dat feit. hoe belangrijk ook. een artis tiek criterium zijn? De Bat-Dor Com pany is nauw verbonden met Batshe- va Dance Company, die wij eerder in De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. ons land zagen Producer van beide groepen is Bastheva de Rothschild. Het verschil is. dat de dansers van de Batheva Dance Company geheel zijn opgeleid in de moderne Amerikaanse danstechniek. terwijl de dansers van Bat-Dor zijn uitgegaan van een kias- siek-academische opleiding en daaren boven hun moderne training kregen. Men zou kunnen verwachten, dat de Bat-Dor-dancers 'beter op hun benen' zouden staan. Dat is niet het geval. Bat-Dor is een jonge groep, die in 1968 is opgericht De dansers zijn natuurlijk over het algemeen eerder in het dans-metier dan 1968 missen nog toneelervaring, schieten tekort in houding en techniek. Het repertoire is dan ook nog be perkt: het vult twee avonden en Bat- Dor komt dan ook met twee afwisse lende avondprogramma's. Het 'ope ningsprogramma' in Den Haag begon bescheiden, zonder decor, met simpele maillots. 'Whirligogs' 'waterspinnen' van Lar Lubovitch op muziek van Luciano Berio (alweer!) geeft een overmaat aan beweging, met hier en daar pathetische uitschieters. Bacha- nas Brasileiras van ons landgenoot Job Sanders op muziek van Villa- Lobo kennen we van ons eigen Ne derlandse Danstheater, dat dit ballet zeker niet het sterkste van Sanders al lang niet meer op het repertoire heeft. En het gebrek aan technische beheer- Van onze correspondent NIEUWE PEKELA Bij de papier fabriek Pekela NV Is vrijdagavond een wilde staking uitgebroken. De staking volgde op de mededeling, dat er nog geen overstemming bereikt was over de cao voor deze sector. Vrijdagmorgen werd het personeel hierover een mededeling gedaan en daarbij werd verteld, dat de vakvere nigingen donderdag 22 juni weer een gesprek met de directie zouden hebben. De morgenploeg reageerde hier niet op. maar de ploeg, die 's middags opkwam legde 's avonds zon der enige aankondiging het werk neer. De ploegen, die zaterdags moes ten opkomen zijn ook niet aan het werk gegaan. sing, het teveel aan pathos komt ver der naar voren in de grotere balletten na de eerste en tweede pauze: 're quiem for sounds' van Gene Hill Sagan op muziek van Zvi Avni en Samuel Barber, 'metallics' van Paul Sanasardo op muziek van Henry Co- wel en Henk Badings en vooral in het lied van Deborah' van Domi Reiter- Soffer op orkestmuziek van Stephen McNeff en de stem van de choreogra- Oistrach in de RAI: strakke leiding AMSTERDAM Er zijn weinig plaatsen onbezet zaterdagavond, in dit alweer traditie geworden RAI-con- cert tijdens het Holland-Festival. De Russische violist David Oistrach staat er als dirigent en ook als solist met het Concertgebouworkest op het podi um. De eerste tien minuten van We ber's Oberon-ouverture kost het wel moeite, om de akoestiek van het con certgebouw te 'vertalen' in die van de grote Zuidhal van de RAI, waarbij dan nog een handvol microfoons en twee handenvol luidsprekers als 'dicti- onnaires' moeten dienen. Op onze plaats tegenover het podium zijn we dan aan de ietwat gevoileerde toon van het orkest gewend. Oistrach diri geert. Hij doet dat met gemakkelijke, kleine bewegingen, strak en toch soe pel. De gezellige prater van de pers conferentie is de doortastende man van de strakke leiding geworden. Het klinkt en het vloeit allemaal rustig en hij geeft de details duidelijk aan. In Mozarts Vioolconcert in A (KV 219) met het beknopte orkest, diri geert hij even exact. Kleine bewegin gen van zijn rechterhand als hij niet speelt: en anders met zijn hoofd. Maar altijd als een uitnodiging tot de orkestleden: 'komt u ook meedoen?' En dan beheerst hij het geheel van een gedisciplineerd muziekapparaat. De toon van zijn viool is groots, vol kleur en spanning en de overgangen tussen begeleiding en solo verglijden naadloos in elkander. Het al zo vaak gehoorde Mozartconcert krijgt hier andere dimensies, lijkt op een afstand te staan en overzichtelijker. Na de pauze omt Wagner aan de beurt. Twee stukken Meistersinger. twee Tristan en de Tannhallser-ouver- ture. Muziek die het bij de luisteraars nog altijd doet. ondanks de verbleekte en soms langdradige manier van Wag ner om 'te zeggen wat hij meende te moeten zeggen'. Onder Oistrach's lei ding toch nog altijd een ferme brok muziek gebleven Ofschoon wij graag wat anders hadden willen horen. Maar ook daarin verschillen de sma ken. DEN HAAG De gemeente Den Haag wil een bedrag van ƒ500.000 storten in de nalatenschap van een Nederlander die tijdens zijn leven negentien werken van Mondriaan voor de collectie van het Haags Gemeente museum heeft geschonken. Dc waarde van de werken, die als kernpunten van de Mondriaancollectie van het Haagse museum zijn te beschouwen, is getaxeerd op 1,2 miljoen. Door de ƒ500.000 in de nalatenschap te stor ten kan Den Haag blijvend eigenaar van de werken worden. Maar ontroerd om het tragische lot door de woordenstroom vol vergaande, ongrijpbare gedachten van Mulisch. werd ik niet. En dat even gauw ver klaren is onbegonnen werk. Wat Harry Mulisch zelf in zijn 'verantwoording' uiteenzet is al veel langer dan deze bespreking mag worden en. naar ik mag hopen, veel moeilijker te begrij pen. Een toneelvoorstelling moet trou wens, dacht ik, zelf overkomen, emotio neel of verstandelijk en liefst allebei, zonder gebruiksaanwijzing Oerdrama door DAMMIS DE GEUS AMSTERDAM Oidipous Oidi pous, door het Amsterdams To neel vrijdagavond in de Stads schouwburg voor het eerst opge voerd, is een bijzonder, en wel indrukwekkend schouwspel ge worden met een machtig decor, waarin regisseur Lodewijk de Boer mooie toneelbeelden en op vallende theatereffecten schiep, met overdonderende elektroni sche geluiden af en toe, en waar in de spelers, met een vonde- liaans-klassieke inzet, schoon en dichterlijk, beschrijvend en be spiegelend, proza van Harry Mu lisch zeiden. Goed om te zien en best om aan te horen. Wie deze Oidipous Oidipous gaat zien moet de enkelvoudige Koning Oidipous van Sofokles, eu het vervolg Oidipous in Kolonos, al aardig kennen Niet om alle veranderingen en toevoegingen van Mulisch (en Daniel Defoe, la Vinci, Hölderlin en het Egyptische Doden boek) te onderkennen, maar ook om ht oerdrama zef te volgen. Het wordt wel weer vertoond, maar niet in de logische dramatische gespannen vol gorde De fragmenten lopen door elkaar heen, met twee Iokastes, de oure en de jonge, drie Oidipousen, twee Teiressiassen, die tevens heden verleden en toekomst van Oidipous zelf zijn. De Iokastes weten trouwens ook alles al van te voren. Zij spelen maar dat zij door hartstochten en het nood lot werden gedreven, af en toe, maar zij weten wel beter. Want alles is. zo als na dc pauze blijkt, alleen maar voorgeschreven door dc. ook al weer dubbele, bewerker (Sofokles Mulisch), die er niet genoeg van kan krijgen en aan het slot gewoon weer opnieuw begint met Oidipous-Teiresias maar omdat het dan allemaal al een keer gedaan is. slaat het donker Pythia, de sfinx, is niet dc enige die Ank van der Moer, Siern Vroom, Guus Ilermus en Olaf Wijnants in Oidipous Oidipous van Harry Mu lisch, door het Amsterdams Toneel in het Holland Festival opgevoerd. raadseltjes opgeeft. Harry Mulisch kan er «ok wat van. Want wat hij allemaal poëtisch en filosofisch liet zeggen waarom hij persé zo veel moest ver anderen. (waarom blinde Oidipous op latere leeftijd nog de zonnewijzer moest uitvinden bijvoorbeeld) zal velen met mij niet dadelijk duidelijk zijn na één voorstelling. En het boek, van de Bezige Bij, kwam net te laat om het vooruit te bestuderen. Maar zo n stu die vooraf, of achteraf, zou niet nodig moeten zijn. Toneel moet werken als toneel, tijdens de opvoering. En door dat wij moeilijk begaan konden zijn met al die verwisselbare figuren (meer symbolen dan mensen), en de rederij kerswoordenstroom maar over ons heen lieten gaan, on bij al die beschrijvin gen en fantasieën te weinig drama tische handeling beleefden, werkte Oidipous Oidipous maar zeer betrek kelijk. liet best nog als schouwspel. Frank Raven ontwierp een indrukwekkend decor met gebroken raderen als hoofd motief. Het werd door regisseur Lode wijk de Boer best gebruikt, op allerlei niveaus, en vaak prachtig belicht. De elektronische 'muziek' donderend snerpend, gillend, het kon wel wat zachter van Michel Waisvisz, zelf aan het apparaat, wekte onheilsstem- rningen. Frank Ravens kostuums zijn mooi. Lodewijk de Boer loste vele moeilijkheden (van het simultaanspe- len bijv.) vindingrijk op en hij hield het spel toch voortdurend in beweging. De omvangrijke teksten werden leven dig geïllustreerd. Door Ank van der Moer, machtig en fel als de oude Jokaste en Ellen Vogel wat speelser en ironisch als de jongere. Door Guu: Hermus als een tragisch bewogen oude Teresias-Oidipous, Siem Vroom door leefd verontrust en vertwijfeld als de jongere, en Joost Prinsen, wat vro lijker en argeloos als de jongste Gerard Hartkamp was een bijna komi sche Laios, die deze keer een homofiele pederast moest zijn. Bruni Heinke deed Oidipous' dochter Antigone. Huib Broos en Gees Linnebank waren sla ven. bodes, herders en na de pauze de bewerkers. Ilse-Marie Dorff gebaarde een raadselachtige Pythia, bij de stem van Liesbeth List op de band, en Olaf Wijnants is de toegevoegde lustknaar Chrysippos. Het Amsterdams Toneel heeft dus zo goed als het kon een behoorlijke voor stelling gegeven van een stuk waarmee wij moeite hebben, en wel zullen houden. Festival-explosie in weekeinde Het Holland Festival heeft dit weekeinde met een explosie van evenementen op diverse plaat sen en tijden in Nederland de aandacht gevraagd. U vindt op deze pagina en elders de bespre kingen van deze weekeindvoor- stellingen waarvan de meeste in de loop van het festival elders nog te zien zullen zijn. Hieron der een opgave van plaatsen e«i data: Oidipous. Oidipous: Den Haag 18 en 21 juni. Amsterdam 22 en 29. Groningen 19. Nijmegen 21, Arnhem 23. Rotterdam 25. En schede 27. Eindhoven 28. Plankenkoorts. Den Haag 19 ju ni. Eindhoven 23. Nijmegen 24. Amsterdam 28. Enschede 30. Bat-Dor Dance Company: Arn hem 19 juni. Den Haag 20. Eindhoven 21. Falstaff: Scheveningen 19 juni. Amsterdam 21. 23, 25. Rotter dam 27. Apocalyps: Amsterdam 19 t.m. 22 juni. Rotterdam 26. 27. Den Haag 29. 30 juni, 1 juli. Tokio Kid Brothers: Den Haag 20, 21, 27 juni. Rotterdam 22 t.m. 26. Amsterdam 7. 8 juli. LEIDEN Op de jaarvergadering van de Maatschappij der Nederlandse Let terkunde is de Belg Louis-Paul Boon zaterdag tot erelid benoemd. De be noeming tot erelid berustte op de over weging, dat Louis-Paul gerekend moet worden tot de grootste schrijvers van het Nederlandse taalgebied. NED. HERVORMDE KERK Beroepbaar: kand. j J. F. van Melle. kand., Bilderdam 33, Leimuiden. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Maasdijk, E. C. Kim te Vroomshoop. Aangenomen: naar Ommen, drs. F. de Vries te Vleuten-Pe Meern. Bedankt: voor Oudega-Smallingerland, D. Dijkstra te Zuidwolde (gr GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Marienberg, M. J. C. Blok te Voorburg. GEREF. KERKEN (VRIJGEM. B.V.) Beroepen: te Dordrecht, J. van Kat wijk, voorganger te Rijsbergen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Haarlem, Hellevoetsluis, Leerdam, Amsterdam-Noord, Amster dam-Zuid en te Middelharnis, kand. A. Bac te Moerkapelle; te Benthuizen en te Gorinchem, kand. H. Hofman te Klaaswaal. REMONSTR. BROEDERSCHAP Beroepen: te Oosterbeek in samen werking met de afd. Wagenmgen N.P.B.), voor werk in verband stich ting Neder-Veluwe, dr. B. A. Koek. voorg. afd. Schiedam. NPB AMSTERDAM De zaterdag j.l. in ons blad gepubliceerde beschouwing onder de titel 'Mej. Kohlbrugge en de synode' was ingezonden door ds. A. A. Spijkerboer. door ADR. HAGER SCHEVENINGEN De Festival-voorstelling van Verdi's opera Fal staff zaterdagavond in het Circustheater was om meer dan één reden interessant. Men maakte kennis, of vernieuwde de kennismaking, met de lyrische komedie van de 79-jarige Verdi, men hoorde enkele inter nationale zangers die tot dusverre hier onbekend waren, doch boven al kregen de bij de Nederlandse Opera Stichting nieuw benoemde chef-dirigent Michael Gielen en chef-regisseur Götz Friedrich de ge legenheid hun visitekaartjes aan het Nederlandse publiek aan te bieden. En die samenwerking kan men be schouwen als voorproefje van het ge zicht dat de opera in de naaste toe komst zal dragen. Falstaff is niet de opera van de schaterlach, maar van de glimlach Eerst de lyriek, daarna de comedie. De dramatiek van Ford in de derde scène is echt, al laat Verdi hem in zijn jaloerse uitbarstingen in de vol gende scène voor gek staan. Shakespe are inspireerde tekstschrijver Boito, die op zijn beurt de stof leverde, waarmee Verdi een opera gemaakt heeft vol wijsheid cn ironie, vol char me en verfijning, vol spitse humor. Gegooi Opvallend Wat hebben de heren Gielen en Frie drich met dit kostelijke materiaal ge daan? Opvallend was, hoe Duits deze Verdi werd aangepakt. Grondig, per- fekt, doordacht, daar niet van, doch men miste de esprit, de charme, de gloed en in de humor, de verfijning Men naderde af en toe de grens van het gooi- en smijtwerk, van het 'a- ehen-gieren-brullen. En dat kan nooit Verdi zijn. Op dat volksachtige (zeker niet in denigrerende zin bedoeld) was de ge hele voorstelling geënt. De aankleding was aan de grove kant, het decor was zonder twijfel doelmatig en functio neel, maar het was geen voorbeeld van kleurrijke fantasie. Daarmee wil beslis niet gezegd zijn dat Falstaff geen bezoek waard is. Want Gabriël Bacquir in de titelrol is :kri; DE VRAAG aktl Wij vatten de draad weer op. D* ilüa: mensen uit de hof van Eden h hun naaktheid ontdekt, zich me: deren bekleed en daarna, toen iter HERE God hoorden komen, zich ipm borgen in de struiken. En nu koi 1 iets geweldigs: 'En de HERE Goc bl de mens tot zich en zeide tot inen Waar zijt gij?' Zoiets alleen al, ,en zou een mens voor z'n hele j. genoeg aan kunnen hebben. Hei ,ervs haal gaat door. Het breekt niet i wordt hier meer toegedekt. Er d( een breekpunt in het verhaal en partners hebben het vertrouwes tj£ loren, de geschiedenis kan een iJj nemen. Nog maar net op gang men blijkt de partner mens va dermate zwakke constitutie dat j meteen het hele plan op losse g n'„eI ven zet. Maar ik lees: en de 1 God riep.En: dat wil, zeggen crbt gaat door. Hij _>akt de draad, die n ergens slingert en in grote achti om. heid is laten liggen, op. Daar Hij, God, de schepper van dit bij de brokken van zijn scheppiifcj* ben nog maar op de derde blir van het Boek wrar alles in stal nu is het al zover. Maar daar het zachte Hij speelt al op ha: 3de w :l' I dat Hij riep, de zaak niet i maar Hij riep de mens tot zich.I het voortaan: de mens-tot-Zid, mens tot God. Ter verantwooi 41 Onder het gericht. Ja, dat alles, niet losgelaten, niet heengezond vergetelheid, niet overgelaten i krachten der vernietiging die op pen zijn, niet verlaten in de dü !r nis die nu moet trekken ovr 1J ?arde, nu de zon is ondergegaan, 1 er flitst iets op, iets van hoop. E »an evangelie: goede boodschap: E: vie riep de mens tot Zich en zeic- 15 hem: Waar zijt gij? Dat is nato meer dan het vragen naar de t "°r' fende struik. Dat is dieper. De 'v0 is weggelopen, heeft verbergin; r 1 zocht voor Hem die dat nooit p heeft. 'Waar blijf je nou?' zegt Waar moet dit op uitlopen? Adam precies zit is geen punt wat stelt die kleine vrees-menj nu verder voor? Waaraan wil hi] verder oriënteren? Waar zijt gij! fr vraag vol strengheid en erba: aa Een vraag die alles open maakt ra op deze dag. (Genesis 3,9). kostelijk. Een groot acteur die zich bewust is van het feit, dat met de rol van Falstaff de opera staat of valt Een vocalist van superieure klasse. i] Zijn eretitel Sir en zijn gegooi met stoelen' vormde echter één v au de tegenstellingen waaraan deze voorstel ling mank gaat. Onmiddellijk na hem moet Jan Derksen als Ford genoemd worden, dit is werk van groot kaliber. Meer Ne derlanders b ewezen d at z ij hun keuze waard waren: Nico Boer en Henk Smit als dienstbare vagebonden. Was het inderdaad Verdis bedoeling deze figuren zo oubollig, zo naar neer te zetten? Harold Ek toonde zich een lyrische Fenton en Hermann Schnok een stijlvolle docte/ Caius. Ditmaal geen 'ladies first', doch dat wil niet zeggen dat zij niet voldeden. Zeker Joanna Brum als Nanette niet; zij beschikt over een verrukkelijke stem. Maar ook Antigone Sgourda. Sophia van Santé en Ruth Hesse pas ten in dit internationale bonte gezel schap. Het Rotterdams Filharmonisch Orkest speelde onder Gielen uitermate cor rect. zij het dat onder zijn aanpak van een kamermuziek-stijl geen sprake was. Tenslotte een compliment zonder enig voorbehoud: de talrijke en moei lijk te realiseren ensemble-passages demonstreerden de kundigheid van de nieuw benoemde chef-dirigent. En dat is een verheugend en hoopvol ver schijnsel. ur' lentfc partX overtp en p Gerda Hagenau: 'Lucyna Hen' John D. Potter: 'Operatie doorb el Prijs resp. 17.90 (269 blz.) en (214 blz.) twee uitgaven van de/ Holiandsche Uitg. Mij nv. Den" Lucyna Herz is een poolse pi die de wrede oorlog niet ov< Haar geschiedenis, die van een lige jonge pianiste die leert wordt op ontroerende wijze vt door Gerda Hagenau die in de literatuur een vooraanstaande pi inneemt Interessant vooral is de in het verleden, het leven der ders en ouders van deze mo« joodse vrouw die de bevrijding haar land niet beleefde. John D. Potter laat in 'Operatie braak' de grote stunt uit wereld» II zich afspelen. De feiten zijn ok kend: op een donkere nacht in fd ri 1942 varen de Duitse slagschi Scharnhorst en Gneisenau en de ser Prins Eugen weg uit Brest Noord-Duitsland. De Engelsen i ten blunders van groot formaa^ duizenden mannen zonder noi dood indreven, de Duitsers bei hun doel. Hoe het allemaal heel] cies ging, vertelt Potter zo fase rend, dat we ruim dertig jaar het gebeurde het verloop van strijd in grote spanning volgden. The Tokyo Kid Brothers brachten zaterdag in Den Haag de première van de musical Saiyuki. DEN HAAG Aanvankelijk zit je er wat tegen aan te kijken, mi na enkele nummers raak je geboeid en zelfs doordrongen van soort verbroederingsgedachte. Ik doel op de musical 'The moon east' the sun is west' waarvan de Tokyo Kid Brothers zaterdagavc in het flexibele HOT de première gaven. Het werd een waarde: Holland-Festival-gebeuren dat ik niet graag zou hebben gemist. Het is moeilijk precies te omschrijven waar het in dit( uitermate knap ge brachte muziek- en theatergebeuren om gaat. Een Japanse jongeman gaat op zoek naar een wereld, waarin alles in harmonie is met elkaar. Onderweg ontmoet hij dieren en mensen. Op zijn omzwervingen komt hij zelfs in China terecht. De jongen een dro mer loopt dan tegen een portret van MAO aan, wiens volk op dat moment helemaal in de ban is van het rode boekje. De jonge Japanner begrijpt echter niets van de theorieën. Hij vraagt het publiek om een verdui delijking en komt uiteindelijk tot de conclusie dat het geschriftje alleen voor Chinezen bestemd moet zijn. De idealen van de jonge mensen die met elkaar het gezelschap vormen ook wel genoemd La Mama Tokyo zijn verweven in dit wonderlijke spektakel dat men zou kunnen verge leken met 'hair'. Het begin en het slot vormen een musical op zich met uitstekende melodieuze songs. De ver schillende scenes die niet los van elkaar kunnen worden gezien zijn bij zonder zorgvuldig in elkaar gezet. Heel goed komt de spanning tussen cm technische wereld, waarin de mens zijn individualiteit dreigt te verliezen en een wereld waarin nog echte liefde en hoop bestaat tot ui ting. De tragiek van de mens is in deze 'the moon is east, the sun is t een gevoelige ondertoon. In het i nodigden de Japanners het publ» uit het verbroederingsfeest op podium mee te vieren. Entó maakten er dankbaar en spontaan d bruik van. In de meeste zangnummers en j conversatie bediende het gezelscbj zich van de Engelse taal, hetgeen voor het publiek gemakkelijk maakte over de barrière heen te stt pen. De uitstekende muzikale bed ding, de sterke teksten van de son? de geraffineerd goede belichtingJ de spontane presentatie droegen to! aan bij. Een moeder van het g# schap had haar enkele jaren ot* dochtertje meegenomen op de P' ken, hetgeen een attractie apart vol de. Helaas was er een wanklank.® stichting Shaffy Theater, die de kyo kid brochters vorig jaar in sterdam introduceerde, liet de beio kers na afloop weten dat brandweer het verboden had een tor te starten in de zaal. welke se* belangrijk zou zijn voor de musi* De groep kreeg geen kans het waar» te argumenteren. De brandweer te bang dat de zaak zou ontploft Er werd bovendien over koolmon® devergiftiging gesproken. De stichtt veroordeelde dit op 'op eigen hout cultuurpolitiek bedrijven' van 1 brandweer scherp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2