'Ik wil wel naar Israël, maar mijn man is hier nodig' Nèt even anders De vrouw van rabbijn Soetendorp: Bruin bakken Guus Oster NIEUW FASCISME TROUW/KWARTET MAANDAG 12 JUNI 1972 Binnonland Si ra Soetendorp (29) woont in Den Haag. Zij is getrouwd met de jonge rabbijn Soeten dorp en als zijn vrouw neemt zij een aparte plaats in. 'Je kunt het een beetje vergelijken met wat een doktersvrouw doet. Die regelt ook van alles voor haar man'. Mevrouw Soe tendorp heeft twee dochters. Eén van twee en één van bijna vier jaar. In een gesprek met haar kom je al snel onderwerpen als: joden in Nederland, Israël, de Drie van Breda, anti-semitisme, de sabbath en Hadimassa. Het gezin woont aan de Laan van Meerdervoort. Het is een gewoon huis, en mevrouw is er blij mee. want we woon den eerst in zo'n kale flat. Dit huis is heerlijk, je kunt hier mensen ontvangen en er is ruim te voor de kinderen.' In 1968 zijn de rabbijn en zijn vrouw in Nederland komen wo nen. Daan-oor zaten ze in Enge land en Amerika. 'In Engeland heeft mijn man zijn opleiding als rabbijn gehad. Dat was daar een heerlijke, onbezorgde stu dententijd. Ik volgde er een cur sus Joodse geschiedenis. Toen waren we al getrouwd, ja, we hebben elkaar leren kennen jn een zionistisch jeugdkamp. We waren daar met nog een heleboel leiders en leid sters. Toen was er op een avond een discussie over Camus en Cartre. Nou, we waren beiden nét van school en hadden die stof nog helemaal in ons hoofd. Ik weet het nog goed dat we het fel met elkaar oneens waren.' Na Londen werd het Amerika, want de rabbijn kreeg een 'Fel lowship', een soort studiebeurs die maar zelden wordt uitge reikt. 'Mijn man ging toen Hel- lmistische literatuur studeren op het rabbijnencollege. We zijn er een jaar geweest. In het begin was het wel fijn. Mijn man had ook nog een gemeente, die acht uur vliegen bij ons vandaan was. Nare sfeer in VS Maar het werd ln de loop van dat jaar niet leuker in Amerika. 'We konden langer blijven, maar de sfeer werd afschuwelijk. Eerst die moord op Martin Luther King. Het was net of je in oor logstijd leefde. Ik kon alleen de straat niet op. De helft van de winkels was dicht en je moest bijvoorbeeld ineens je ramen barricaderen. Daarna werd Bobby Kennedy vermoord en toen zijn we maar weggegaan. Het was een nare sfeer.' De rabbijn en zijn vrouw moe sten wel weer eng wennen aan de toestand in Nederland. 'Het was volkomen anders dan we in Amerika hadden meegemaakt. Do joodse gemeenschap daar ver schilt enorm van de Nederland se. In Israël is het ook anders. Ik sou best naar Israël wilier, maar ja. m'n man vindt dat hij hier nodig is. want waar haal je zo gauw een andere liberale rab bijn vandaan? Mevrouw Soetendorp met haar beide dochters maal naar Israël zijn geëmi greerd. 'De groep liberale joden is niet zo groot. De orthodoxen zijn veruit in de meerderheid en zij hebben veel invloed op de regering. Maar de doorsnee-Is raëli is niet orthodox-religieus. Ik weet dat van m'n zusje. Die vertelde dat Grote Verzoendag daar als een soort Hemelvaarts dag wordt gevierd. De mensen gaan lekker picnicken. Ook het joodse nieuwjaar valt de mensen vaak tegen. Ze verwachten een enorme sfeer, maar daan-oor kun je beter in je eigen land blijven.' Israël 'open- De Russen Zij vertelt dat er erg veel wordt gedaan voor de Russische joden die soms met hele dorpen naar Israël komen. Er zijn speciale opvangcentra voor. Maar wanneer er weer berichten bin nenkomen zoals bijvoorbeeld het nieuws over de schietpartij op luchthaven Löd, dan merk je hoe onveilig het eigenlijk is. Zoiets kan overal gebeuren. Maar ik heb het gevoel dat wanneer er geweld is in de wereld, dit altijd in Israël het hoogtepunt bereikt.' Mevrouw Soetendorp vertelt dat zij vroeger veel last heeft gehad van anti-semitisme. 'Ik woonde in een dorp en was het enige joodse meisje op school. Ze scholden me vaak uit voor 'vuile rot-jodin'. Op een gegeven mo ment had ik ook het gevoel dat m'n schoolcijfers werden ge drukt. Er is in Israël een vrije sfeer. Er zijn enorm veel mogelijkhe den voor je kinderen en het is een mooi land. De manier waar op de mensen daar hun huis voor elkaar openstellen spreekt mij erg aan. Je kunt open dis cussiëren en je hoeft niet zo be leefd te doen. Je hoeft ook geen geschreven uitnodigingen te ver sturen wanneer je visite wilt ontvangen. De deur is altijd voor je open en kom je niet gelegen, dan ga je tóch zitten en pakt zelf iets te doen. We hadden dat in de joodse gemeenschap in Ame rika ook. maar in Nederland schijnt dat moeilijk te zijn. Ik probeer het, maar je kunt het niet in Je eentje.' Toch weet mevrouw Soetendorp te vertellen dat het de joden soms tegenvalt wanneer ze een- Dat bruin worden in de zon geeft ieder jaar weer een hoop gedoe. Want zodra het eerste zonne straaltje zich laat zien, gooien wij Nederlanders onmiddellijk de kleren van het lijf en laten de boel maar branden. Fout natuur lijk. Daarom is een goeie anli- zonnebrandolie of -crème beslist noodzakelijk. De diverse cosme- tica-huizen hebben in hun assor timent goede crèmes en olies. Heeft u geen zin om dat dure spul te kopen, dan is gewone Ni- vea nog altijd uitstekend. Heeft u een aparte huid. dan is het op passen geblazen. Vooral vrouwen met een droge huid moeten zor gen dat ze een anii-zonnebrand- crème gebruiken, waarin een vocht-inbrengende crème is ver werkt. Eventueel kunnen zij naast gewone olie een aparte vocht-inbrengende crème ge bruiken. Max Factor heeft een combinatie van die twee, de Sun Tan crème, die de huid koel houdt. Deze nieuwe crème is inderdaad een uitkomst voor vrouwen met een droge huid die tóch lekker bruin willen worden. Heeft u geen zin, tijd of geld om lekker in de zon te kunnen liggen dan is er nóg iets aardigs: de 'face glosser' van Max Factor: een crème die voor zichtig over het gezicht moet worden uitgesmeerd en een na tuurlijk bruine tint geeft. De Drie We komen op de oorlog. Me vrouw Soetendorp heeft onder gedoken gezeten en de rabbijn zat in een kamp. Wat vindt ze van de Drie van Breda? 'Laat ze maar zitten. Er zijn nu nog zoveel joden die levenslang hebben. Kijk. wanneer iemand één moord pleegt, dan moet hij ook zijn straf uitzitten. Als ie mand steelt ook. Waarom zouden zij dan vrij mogen en in Duits land een heerlijk leventje krij gen?' Zij vertelt dat het in de dagen dat de affaire met de Drie van Breda speelde, erg naar was. 'Er kwamen mensen aan de deur die dan zeiden joden te hebben ge red. Dreigbrieven kregen we ook. Zo van: we hebben nog wel een bommetje voor jullie. Niet al leen de mensen van de regering hebben het in die tijd moeilijk gehad. Wij ook.' Heeft mevrouw Soetendorp Hadi massa gezien? 'U bedoelt die uitzending waar in die moppen werden verteld? Nee, niet gezien. Wel excuus van Kees van Kooten en Wim de Bie. Ik heb helemaal geen bezwaar tegen stick-jokes, maar deze waren erg ongelukkig ge kozen. Hadden ze maar andere genomen, want er zijn genoeg leuke moppen. Ze hebben niet beseft wat ze los zouden maken. Xee. ik heb geen bezwaar tegen moppen over Sam en Moos, maar ze zijn allemaal zo oud. Als Max Tailleur hier zou optreden, dan ging ik er niét naar toe. Tail leur brengt niet de vorm van amusement die mij aanspreekt. Ik weet dat sommige mensen in principe al razend zijn om een mop waarin joden voorkomen. Maar dat vind ik niet erg. In Amerika heb ik destijds een plaat met joodse humor gehoord en daar heb ik me kapot om ge lachen. Maar dan heb ik het ge hoord en dan hoeft het niet meer.' Naar de sabbath toe Ze vertelt over het werk van haar man. Dat hij veel weg is en dat ze zich daarom de laatste tijd veel bezig houdt met de kin deren. 'We leven altijd naar de sabbath toe, kun je wel stellen. Daar maken we dan op vrijdag middag een heel feest van. Het eten is dan uitgebreider dan anders. Meestal kook ik iets uit een kookboek en hebben we meer gangen aan tafel. Het huis is lekker opgeruimd en de kin deren worden lekker verzorgd. Nou, dan gaan we eten, waarbij eerst de zegen over de kaars wordt uitgesproken. Ons oudste dochtertje kan vrijwel alle ge beden meezingen. Dan gaat m'n man naar een dienst en is sab bath begonnen. Officieel begint de sabbath wanneer de eerste ster aan de hemel staat, maar wij hebben het hier wat makke lijker gemaakt.' Aan het einde van die sabbath is er weer 'n ceremonie. Dan wordt een gevlochten kaars aangesto ken die wordt gedoofd in de wijn. Daar zitten dan ook weer gebeden omheen. Het is eigen lijk een orthodox gebruik, maar wij doen het hier ook.' Mevrouw Soetendorp vindt dat ze niet anders is dan andere vrouwen 'Hoewel', zegt ze, 'af en toe zijn er mensen verbaasd over het feit dat m'n man en ik óók tafeltennissen. Dan zeggen ze; we wisten niet dat u zó ge woon was.' Het haar van Pat Nixon Amerikaanse vrouwen schijnen niet graag naar de kapper te gaan. 'Je moet er geweest zijn' om te kunnen weten dat ie dere Amerikaanse vrouw de hele dag met krulspelden in het haar door supermarkten dwaalt. Of dat allemaal waar is? De Natio nale Bond van Amerikaanse Kappers besloot iets aan rec- clame te doen en riep Pat Nixon (vrouw van Richard Nixon) uit tot de best gekapte vrouw van Amerika. Overigens is Jackie Onassis van de lijst van best ge klede vrouwen afgevoerd. De jury die de lijst opstelt is van mening dat Jackie voor haar leeftijd té korte rokken draagt. De T-shirts blijven het deze zomer nog helemaal doen. Ze zijn in de meest felle kleuren te krijgen en de wilde des sins zijn aan de minderende hand. Effen en een streepje, heeft de confectie-industrie besloten. Bij Voss doen ze, zo als gewoonlijk, altijd alles nèt even anders en daarom op deze foto een soort van T-shirt met korte, maar wijde mouwen 14,Overigens zijn deze mouwtjes ook te vinden in korte hesjes en jurkjes. Hij is op dit moment waarne mend directeur van het Neder lands Theater Centrum in Am sterdam. Hij loopt al een jaar tje mee in de toneelwereld en daarin heeft hij misschien wel evenveel vrienden als vijanden. Want bij GUUS OSTER zijn er maar twee mogelijkheden: óf je bent helemaal tégen hem of he lemaal vóór. Guus Oster moest het onder druk van de tomaten opgeven bij de Amsterdamse Schouwburg, toen hij daar di recteur was. Nu blijken de al ternatieve plannen die na Oster zijn uitgevoerd, óók geen hond naar de schouwburg te trekken. Dus u bent natuurlijk wel een beetje trots? 'Integendeel. Ik ben er nóg ver drietiger door geworden, omdat ik dacht dat het dieptepunt al was bereikt. Nu blijkt dat de si tuatie nog veel erger is en dat had ik niet verwacht'. Wat is de oplossing? 'Ik ben me daarover aan het be raden en hoop dat het Neder lands Theater Centrum daarin een belangrijke rol zal spelen'. Geen enkel leedvermaak dos? 'Nee, geen enkel leedvermaak, want daar is het toneel niet mee gediend'. Ze zeggen dat Je tegenwoordigt alleen In Londen goed toneel kunt zien. 'Dat vind ik niet juist. Zoiets kun je niet in z'n algemeenheid zeggen. Wanneer ik bijvoorbeeld een uitvoering van 'Mooi weer, vandaag' zie, zoals in Den Haag met Paul Steenbergen en Ko van Dijk, dan geloof ik dat je derge lijk voortreffelijk toneel niet in Londen ziet.' Moet er meer toneel op de tele visie worden vertoond, of min der. 'Toneel op de televisie is altijd goed, maar die t.v. blijft als zo danig natuurlijk wel een concur rent ^an de schouwburg. De mensen willen graag een kos tuumstuk uit Engeland op het scherm zien. Maar de televisie hóólt het natuurlijk niet bij het emotionele gebeuren in de schouwburg.' U zit in Wie van de Drie. Vindt u dat geen flauw spelletje? 'Beslist niet. In de tijd dat ik nog op het Leidseplein zat, kreeg ik naar m'n hoofd dat ik aan dergelijke uitzendingen niet kon meedoen. Maar het is onzin te zeggen dat zoiets beneden je stand is. Het verschijnen op de televisie in combinatie met je dagelijks werk moet kunnen.' Heeft u nog een boodschap voor het Nederlandse volk? 'Nee, die heb ik niet. maar dat wil niet zeggen dat ik geen boodschap aan het Nederlandse volk heb.' heeft vertoond. Maar blijft aan niemand Dat hebben de adellijke! intussen ook door en kl nu niets meer met maken hebben. Vooral^ dames die tegen de tig jaar lopen. Want leeftijd behoor je getroi zijn is de adellijke Bril regel. Alleen de 19-jari Cecile Kerr kan het paar jaar uitzingen. Zijï laatste die aan Charles is|| peld. T Mevrouw Nixon Ellen minder op de planken De actrice Ellen Vogel heeft een lange reis gemaakt door Oost- Europa en Zweden. Ze heeft er veel toneel gezien en vooral: heb ik dingen bevestigd ge zien die ik al aanvoelde.' Ze ge looft dat ze steeds minder het toneel op zal gaan, want: ik heb 25 jaar met al mijn inte griteit op het toneel gestaan, maar ik denk dat ik mijn langste tijd als actrice wel heb gehad. Ik voel veel voor televisie-regie. Het stelt hoge eisen, maar ik zou het wel aandurven.' Johnny's hoofdprijs 'Ik heb geen tijd voor vrouwen," deelt Johnny Kraaykamp mee. De komiek meldt verder dat hij ze wél interessant vindt. 'Als ze maar leuk zijn. Ik zeg altijd: een vrouw die je helemaal aanvoelt, die je moeilijkheden begijpt en deelt dat is de hoofdprijs uit de loterij. Die vind je praktisch niet. Voor mij is de ideale vrouw een vrouw die niet onmiddellijk warm wordt als er een enorm knappe glazenwasser de ramen staat te boenen, die de ballen in de kerstboom hangt en m'n gezioht afspoelt als ik koorts heb.' Jane Fonda De brieven van Jane Fonfc eei Filmster Jane Fonda w wel in allerlei rolprenten j maar écht belangrijk vif»s het niet meer, die filmei heeft een ander doel leven: het oplossen van men van Black Panters, ders, indianen en Vietna 'Ik schrijf per week zo' derd brieven aan regerin.. instanties die de ellend 1 veel mensen zouden kunn jn heffen. Maar alleen met b schrijven kom je er niet. je krijgt zelden antwoord. om reis ik de laatste tijd d wereld dojr om aan de ringen te vragen of ze m'i ven wel hebben ontvangei Yoko over emancipatie De vrouw van ex-BeatleJJ Lennon heeft het al een! gehad over emancipatie. 1 gint erop te lijken dat i fikse studie over aan het i| is. De strijd moet gestf Worden: 'De revolutie vrouw is te vergelijken i revolutie van de zwarten'? Yoko Ono. 'Maar we moetef vergissing zien te vermijd» de negers in het begin oolf ben gemaakt, namelijk: te f bereiken dat man en vroul lijk zijn. Gelijkwaardige d lijk zijn twee verschillen^1 grippen.' jQhnny Kraaykamp Prins Charles, de vrijgezel De Engelse kranten treden hun adellijke personen wat brutaler tegemoet dan bijvoorbeeld de Nederlandse hun koninklijke personen doen. Over prins Charlies is altijd wel wat te lezen. Vooral als hij zich weer m gezelschap van een vrouw Blikje slakken (24) 125 gr. boter 3 ansjovisfilets 1 sjalotje teentje knoflook peterselie druppels cognac witte wijn. Wanneer u nog geen huisjes hebt, dan die eerst k want anders kunt u dit r« niet maken. Laat de slakken111 lekken op een zeef. Roer di ter zacht met de fijngesm ansjovis, het geraspte uitje geperste knoflook, een eetl gehakte peterselie en een druppels cognac. Laat de 1 in de koelkast iets opstijve doe er in elk slakkehuis iets Dan de slakken in hun huisjefp1 dichtsmeren met de rest vj boter. Leg de slakken niet. onderkomens op de slakkebo: en sprenkel wat witte wijn :il het geheel. In een voorvers de oven goed heet laten wol Menutip: Slakken, stokbr j tulnboontjes, gebakken aard^ch len, kalfsoesters, meloen. De redactie befeondt xlch bet recht roor om ter opname la deze rubriek ontvangen mc- nlnxtultingen verkort weer te geven. BIJ pobllkatle vrerdt met de naam van dc Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gesonden aan de heer Job. C. Francken. «ecretari* van do hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Poatbu* 8SJ. Amsterdam. organisatie die in vrijwel elke anders denkende een communistenvriend ziet en strijders tegen sociaal en raciaal onrecht als kryptocommunisten be schouwt. Deze figuren, die het willen opnemen voor de verdrukten in Oost- Europa. wensen onrecht elders b.v. in Brazilië eenvoudig niet te zien, blijkens een publikatie in het geest verwante blad 'Koers'. Genoemde se- kretaris liep in november 1970 in de voorste gelederen van de door Carl Mclntire georganiseerde 'Victory in Vietnam March' (waarbij een over winning. desnoods met behulp van kernwapens, werd gepropageerd). In dit licht krijgen bt-paalde aktles ten behoeve van Oosteuropese christenen (die hen waarschijnlijk meer moei lijkheden dan steun bezorgen' toch wel het karakter van vlaggen die een dubieuze lading moeten dekken. Nu een aantal argeloze EO-contribuanten voor deze kar wordt gespannen meen de ik er goed aan te doen. hierop te attenderen. Driehuis in Zuid Vietnam; 5. Het moorden van de Viet Cong in Quang Tri in april 1972; 6. Het moorden in An Loc waar een Noord Vietnameze tank een kerk binnenreed, waar een kerdienst bezig was, en waar alle vrouwen en kinde ren werden gedood; 7. Het doden van patiënten in een ziekenhuis in An Loc. Seherpenzeel W. Geuze Spelling (4) Telegram (2) Met instemming las ik het ingezonden stuk van de heer Noorda uit Boskoop over het telegram dat de EO aan president Nixon heeft gestuurd en waarin meer vrijheid voor de christe nen in communistische landen wordt bepleit. Nu zal wel niemand geloven dat ook maar één Oosteuropese chris ten bij zo'n telegram gebaat is; de werkelijke reden moet dan ook in het politieke vlak worden gezocht. Wel licht is het daarom van belang te weten dat de sekretaris van de EO behoort tot de leiding van een organï- »atie die een ultra-extreem standpunt ta.v. het communisme inneemt; een dr. A. Ruiter Tribunaal In Trouw/Kwartet van 5 juni stond dat het Vietnam tribunaal waarschijn lijk naar Nederland komt. Ik hoop dat het dan ook de misdaden behan delt van de Viet Cong en de Noord Vietnemezen en dit zijn er nog wel een paar: 1. Het uitmoorden van wes terse gezinden in de jaren 1954 - 1958; 2. Het regelmatig aanslagen plegen en moorden op de stembureaus; 3. Het moorden tijdens he* Tetoffensief in Hué. waar zo'n 2900 mensen zijn ver moord (zie Panorama no 12 van 1972); 4. Het jarenlang met raketten schieten op dichtbevolkte woonwijken In antwoord op Spelling (3) van de hand van de heer A. Terlouw (tr./Kw. 7.6.'72) graag het volgende: 1. Zes van de acht treurige spelfouten in mijn ingezonden stuk komen voor rekening van de zetter. Zélf ben ik inconsequent geweest m.b.t. de spel ling van de ch-klank in 'overeenkom - stich. lochies en psicholochies', waar ik ten onrechte g's geb gebruikt Omdat ik. waarschijnlijk mèt de heer Ter louw. tegen spellinganarchie ben, schrijf ik normaal nog altijd in de bestaande spelling. Vandaar die twee slippertjes. 2. Dat de heer T. sugge reert, dat ik aanmatigend, abnormaal en spraakgebrekkig ben, is. mede ge zien die zes zetfouten, niet zo erg leuk voor mij. maar wel enigszins begrijpelijk. Dat hij het doet voorko men. dat mijn wat ludiek bedoelde spelsysteem toch het wezen van de taal zou aantasten, berust nu net op het misverstand, dat ik wilde bestrij den, namelijk het identiek stellen van taaien spelling. De heer T. stelt, dat hij 'koeterwaals' te horen krijgt Met evenveel recht kan ik stelln, dat ik su perkoe terwaals te horen krijg, als ik een willekeurig stuk in de geves tigd spelling lees en daarbij voor ieder gebruikt spellingsymbool één en hetzelfde foneem zou uitspreken. 3. In geen enkel spellingsysteem valt aan compromissen te ontkomen. Waar ik voor pleit is, dat dit aantal compro missen zo gering mogelijk gehouden wordt. De klank 'e' van 'de' bijvoor beeld zal altijd moeilijkheden blijven geven bij de registratie, zolang er geen apart symbool voor wordt ge bruikt Overigens leg ik me graag neer bij elk denkbaar, consequent systeem, dat van het klankbeeld van het Algemeen Beschaafd uitgaat Wil men zover komen, dan zal men toch heus niet langer op twee gedachten moeten blijven hinken en onderscheid dienen te maken tussen taal en spel ling. 4. Het is merkwaardig te consta teren, dat men in de huidge spelling strijd nagenoeg dezelfde strijdbijl hanteert, waarmee men destijds, bij de overgang van de spelling de Vries en te Winkel op de huidige, de voor standers van spellingvernieuwing te lijf ging. 5. Uit de slotvraag van de heer T.: In welk dialect zullen we gaan schrijven?, blijkt dat ik voor hem niet begrijpelijk ben geweest in mijn argumentatie. Met het spetlings- vraagstuk ta.v. het Algemeen Be schaafd heeft het fonetisch vastleggen van de uitspraak van onze volwaardi ge en uiterst interessante dialecten niets, maar dan ook helemaal niets te maken. Den Haag schaarse radio-zendtijd af om ons iets van het zingen der parlementariërs te laten horen en Dr. Tilanus vertelde voor de radio, dat deze dienst op hem een 'indrukwekkende indruk' had ge maakt. Je zou haast denken dat deze fracties tot dusver hun werk deden zonder als fractie daarbij te bidden, maar dat kan natuurlijk niet waar zijn. In het Israëlische parlementsge bouw, de Knesseth in Jeruzalem, is een zaal ingericht als synagoge. Iedere week, voor de aanvang der beraadsla gingen komen daar orthodoxe leden van regering en parlement bijeen in een korte dienst om de God van Abraham, Izak en Jakob aan te roe pen. De synagoge-zaal is altijd open voor ieder die in het politiek gewoel behoefte heeft aan stilte en bezinning. Vreemd eigenlijk, dat ons parlement en onze regering kennelijk nooit be hoefte hebben gevoeld aan zo'n cen trum op '..et Binnenhof er althans nooit iets aan gedaan hebben. Uiter aard zou, als er ooit een kapel komt op of bij het Binnenhof deze open moeten staan voor parlementsleden uit alle partijen en niet alleen voor de leden van drie van de vijf christe lijke fracties. Utrecht A. Borstlap G. Tanis Vietnam (11) Gebedsdienst Trouw/Kwartet bracht 't bericht dat de 3 christen-democratische fracties een gemeenschappelijk beraad afslo ten met een gebedsdienst. De CHU stond zelfs enkele minuten van haar In Trouw/Kwartet van 3-6-'72 wordt door dr. The Tjoe heel lustig gejong leerd met 'Pentagon Papers', 'Tele gram van Dulles', 'Military Assistance Advisory Group' en met nog meer van die ogenschijnlijk authentieke ge gevens. Ik zeg 'ogenschijnlijk', want die authenticiteit is kennelijk ont leend aan de zeer linkse New York Times. Life e.a., zgn. progressieve bla den. Ook komt het mij voor dat The Tjoe Tie gegrasduind heeft in het boek The Free World Colossus van de marxistisch georiënteerde Amerikaanse journalist en schrijver David Horo witz. En daar dergelijke bronnen voor nieuwsgaring berucht zijn wegens aperte verdraaiingen van feiten, kun nen verwijzingen naar wat uit die kokers komt, niet au sérieux genomen worden. De vraag of dr. The Tjoe Tie ook kennis genomen heeft van de artikelen waarin de door hem gebezig de aantijgingen weerlegd zijn, kan wel achterwege blijven. Hoe zou hij daartoe kunnen komen! Dat past im mers niet in zijn kraam. Den Haag Victor H. Huitink Studentenprotest (2) Als student wil ik reageren op de bijdrage van de heer P. Bos (7 juni '72) over het studentenprotest. Wan neer je er vanuit gaat dat iedereen recht heeft op goed onderwijs, zullen ook de voorwaarden geschapen moe ten worden voor de realisering daar van. Het systeem, waarbij iedere stu dent zijn eigen studie moet bekosti gen, volledig of voor een deel, wat op dit moment als gevolg heeft dat de collegegelden en inschrijvingskosten worden verbood, werkt in het nadeel van de lagere inkomens. Deze mensen moeten dan behalve een financiële ook een emotionele drempel overwinnen om te gaan studeren. Verhoging van de studiekosten, zonder maatregelen te treffen in de zin van een systeem voor studiefinanciering, gekoppeld aan een fundamentele gelijkschake ling van alle salarissen, moet d worden afgekeurd. Baarn Willy R' J' ADVERTENTIE Nieuwe vormen van fascisme, over in het nieuwe nummer vi Abonnementsprijs 16,per ha 32,per jaar. AbonnementeL nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTEBl envelop (zonder postzegel) verM aan: Hervormd Nederland. Antwoordnummer 1776, Den Haaf*®

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 8