De roomsen hebben
weer politiek dak
?i<
Kerk laakt Britse
rol tijdens UNCT.
Blanke lutheranen
blijven apart
Trouw
Kwartet
Pater Kotte:
'misdadige'
berichtgeving
Baby in bedje gestikt
Kind van twee verdronken
Johan de Meester gehuldigd
Bockenctalagc
Naaldprinses
Willem Ravelli
(80) gehuldigd
Culturele rechten voor
christenen in Irak
vandaag
Kerkmuziekdag
in Utrecht
Beroepings>
werk
Blin pakt titel
Japanse kerken willen
zendelingen houden
TROUW;KWARTET MAANDAG 12 JUNI 1972
Binnenland /Kerk
hl \V TC1
Nu de KVP 'in de ban is gedaan';
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Terwijl een donkere hemel zijn tranen de vrije loop laat, stroomt de grauwe ver
gaderzaal van Marcanti in Amsterdam langzaam leeg. Een handvol bezoekers klampt zich nog even
vast aan een man. wie het huilen ook duidelijk nader staat dan het lachen. De man heeft er ook wel
enige reden toe: de KVP. waarvan hij zich als lid bekent, kon moeilijk dieper door het slijk worden
gehaald dan op deze vrijdagavond is gebeurd.
De KVP is in de ban gedaan; ditmaal
niet door opstandige socialisten, maar
door de eigen geloofsgenoten van de
treurige KVP-er, die met de moed der
wanhoop, maar tevergeefs probeert de
verdeeldheid in eigen huis te keren.
De geloofsgenoten hebben nu onlangs
genoeg aangezien; de KVP heeft voor
hen opgehouden te bestaan.
Hun breuk met die partij heeft hen
niet politiek dakloos gemaakt. De ver
ontruste gelovigen kunnen sinds kort
terecht bij Nederlands jongste politie
ke groepering, de Rooms Katholieke
Partij Nederland. Na in het rooms-
katholieke zuiden missie te hebben
bedreven, geeft de partij voor het
eerst acte de présance in het boven-
Moerdijkse. Van de ruim 3500 geno
digden hebben er hooguit 200 de weg
naar Marcanti kunnen vinden. De ach
terste rijen in de zaal (die overigens
aanzienlijk minder dan 3500 zitplaat
sen bdedt) blijven leeg, op de aller
achterste na, waar een tiental KVP-
ers, ook ruimtelijk van de rechtzinni
ger broeders gescheiden de gang van
zaken nauwlettend gadeslaat.
Vergrijzing
De gemiddelde leeftijd van de sympa
thisanten met de KRPN ligt aan de
hoge kant; de partij lijkt aan vergrij
zing te lijden. Opmerkelijk is de aan
wezigheid van een dozijn jongens en
meisjes van een jaar of twintig, die
de grijze monotonie enigszins door
breekt In de pauze blijkt dat deze
jonge gedrevenen zich in dienst heb
ben gesteld van pater Winand Kotte;
ijverig stoppen ze de aanwezigen
vouwbladen van de Rooms Katholieke
Zender in handen.
Pater Kotte. voorzitter van de Stich
ting St. Willibrord Omroep, die de
zender in de ether wil brengen, is de
meest opmerkelijke verschijning op
de bijeenkomst. In zijn zwarte ambts
gewaad. dat scherp contrasteert met
zijn bleke, ascetische gelaat, fladdert
hij in de pauze om zijn discipelen
heen. 'Wat Jezus 'De Wereld' noemt',
laat hij via het vouwblad weten,
'heeft zich wederrechtelijk van televi
sie en radio meester gemaakt.'
Ontluisterd
Partijvoorzitter KI. Beuker, een fleu
rig geklede leraar uit Hoorn, laai zich
in soortgelijke bewoordingen uit. Hij
hekelt de communicatiemedia, die het
rooms-katholieke geluid niet meer la
ten horen, en die het noodzakelijk
maken dat er een rooms-katholieke
zender en een rooms-katholiek week
blad komen.
Met krachtig stemgeluid doet voorzit
ter Beuker uit de doeken wat hem en
zijn medebestuursleden tot de oprich
ting van de nieuwe partij heeft gedre
ven. 'Onze kerk, onze eredienst', roep
hij, 'zijn ontluisterd. Begrijp me goed.
ik ben wel voor nieuwe vormen, maar
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directiei
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie!
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bonk:
Ned. Midd. Bonk (rek.nr.
69.73.60.768). oem.g.ro
X 500.
Dog«l<|k» btiiuur. B. Bol. D*n
Hoog. di. Bltvmmk, Pofit-
«oldti mi. G. C ton Oom,
A_ F'bb*. •o"«r-
J.
Uti*
W. da Pout, Oan Hoog,
Ifnbioak. Womnooi.
Ovanga ladan
batiuun K. At
Smal-
nai, Oan Hoog,
Schooitbatgan.
I». J. Oon-
r> E'baigan,
h,ik.rr
Daill,
u O. I.
Jot. Hvi|tan.
iM.CE. Klootiar-
Voortchoian. ma-
«<ou» J. G. K/oara>aid Woutau,
Haaihugowooid. piot. di. G. N.
Noordao: d«. F. M.
G C.
i O'a-
Of>ngo tunia-a" di A
I? Hl H H Wam-ar.
Dan Hooo drv B. ZnlUro. Ooi'r-
IZId
tnnibuig: prol. d
t N'llf.V. Atrtlardom,
de essentie moet bewaard blijven.'
Het is duidelijk dat de KVP ('groot
geworden met de dubbeltjes en kwart
jes van uw ouders') de essentie volle
dig uit het oog heeft verloren. De
KVP. en dat blijkt op deze avond de
grote, allesbeheersende grief te zijn,
heeft zich niet onvoorwaardelijk tegen
de opzettelijke abortus uitgesproken.
'Onze tien geboden,' zegt voorzitter
Beuker, 'zijn verankerd in onze wet
geving. En ik wil handhaven de chris
telijke wetgeving.'
Als huisvader van een groot gezin,
betoogt hij. en als leraar met een
verantwoordelijkheid over 500 jongens
en meisjes van 13 tot 19 jaar. kon hij
niet langer rustig achter zijn lesse
naar blijven zitten. Als hij over de
paus praat, onthult hij, wordt hij
uitgelachen. 'Maar dat is niet de
schuld van die jongeren. Het is mijn
schuld. Ik heb ze laten infiltreren. Ik
heb niks gezegd.'
Henri de Greeve
Nadat hij het dan eindelijk wel heeft
gezegd, breekt het hoogtepunt van de
avond aan. Als spreker is ook pater
Henri de Greeve aangekondigd. Hij is
tot nog toe het meest prominente lid
van de nieuwe partij. De geestelijke
die jarenlang de radioluisteraars 'Het
lichtbaken' voorhield, is niet persoon
lijk verschenen. Onder doodse stilte
zegt voorzitter Beuker, dat pater de
Greeve aan een 'verschrikkelijke
kwaal' lijdt en zijn laatste dagen voelt
naderen.
Vanaf zijn ziekbed heeft pater De
Greeve toch nog één keer in zijn
geboortestad willen getuigen. Via een
bandopname-apparaat spreekt hij met
zwakke stem de ontroerd luisterende
aanwezigen toe. Hij zegt met hartzeer
afscheid te hebben genomen van de
partij waaraan hij met hart en ziel
verknocht was en waarvoor hij in zijn
jonge jaren de straat op ging. Maar
het standpunt dat die partij met be
trekking tot het abortus vraagstuk in
neemt, heeft de breuk onvermijdelijk
gemaakt. 'Abortus is moord', klinkt
het, 'hoe kun je dat legaliseren?'
Abattoirs
Wat moeilijker te volgen is het be
toog van hoofdbestuurslid dr. M. E.
M. Stumpel, die de beminde gelovigen
een drie kwartier durend natuurkun-
delesje geeft om de heilloosheid van
'het huidige populariserende theologi
sche denken' aan te tonen. Hij oreert
over een binnenwereld en een buiten
wereld, over de natuurplicht die de
modernisten vreemd is en over de
onhoudbaarheid van de evolutietheo
rie.
Tussen alle ingewikkelde zinnen in.
zijn er ook die aan duidelijkheid niets
te wensen overlaten. 'Wij gooien', zo
valt bijvoorbeeld te beluisteren, 'onze
identiteit, ons gezond verstand te
grabbel aan uitholling'. En ook over
abortus hoeft niet moeilijk te worden
gedaan. 'Dat de KVP erbij helpt de
abattoirs legaal te maken', zegt het
hoofdbestuurslid met stemverheffing,
'is verraad aan de beste christelijke
tradities'.
Over dat brandende vraagstuk uitwei-
een geheel nieuw argument in de
discussie. 'Persoonlijk', zegt hij, 'voel
ik me niet verheven boven een Japan
ner, dat zou onzin zijn. Maar ik weet
zeker dat God de Heer ons één abor
tus provocatus zwaarder aanrekent
dan tienduizend abortussen provoca
tus in Japan, dat in het geheel geen
christelijke traditie kent'.
Het laatste woord is aan partijsecreta
ris Jan A. A. Leechburch Auwers uit
Voorburg, die met krachtige taal het
laatste restje twijfel aan de noodzaak
van de alternatieve KVP wegneemt.
Iemand uit Baarn, vertelt hij, schreef
hem onlangs: 'Hoera, we hebben weer
een nieuw dak. De moraliteit in Ne
derland verkeert in nood. U hebt de
kern van de zaak geraakt'.
Decadentie
In één adem hekelt de secretaris de
abortus, de homofilie, de verwildering
op sexueel gebied, de decadentie die
het hele christelijke westen als een
rotte appel in de schoot van het
communisme zal laten belanden.
'Denkt u niet', roept hij uit, 'dat wij
geen belangstelling voor andere pro
blemen hebben, maar bovenal gaat
ons de geestelijke milieuverontreini
ging ter harte'.
Ter bestrijding daarvan doet hij een
klemmend beroep op de aanwezigen
zich achter pater Henri de Greeve.
achter leraar KI. Beuker en achter al
die andere ware gelovigen te scharen.
'Zonder uw hulp', zo besluit de secre
taris zijn rede, 'kunnen wij de poel
van zedeloosheid niet keren'.
UTRECHT Pater Winand Kotte
die streeft naar een traditioneel
gerichte r.k. omroep ('RK Zender")
heeft gisteren in aanwezigheid van
ongeveer 500 sympathisanten in
krachtige termen kritiek gespuid op
de r.k. pers en radio en tv.
'Jezus wil zijn eigen onafhankelijke
omroep, ook God zelf wil spreken
over de radio en tv, maar de katholie
ke publiciteitsorganen zoals pers en
KRP blokkeren zijn stem, bewust of
onbewust' zei de pater, die 'tenden
tieus' een te mooi woord voor deze
berichtgeving noemde. 'Misdadig is de
juiste term', zei hij onderdonderend
applaus.
'Op een kwaardige manier hanteert
men een soort schijntolerantie. Men
zwelgt via de NVSH-voorllchting op
de t v. bijvoorbeeld in begrippen als
vrije seks. De resultaten van dit soort
pseudo-toierantie zijn bekend: onge
remde zelfbevrediging, pornografie,
homofiele huwelijken, gemeenschap
voor het huwelijk. Het is weerzinwek
kend'. riep de pater onder luide bijval
uit in de Stadsschouwburg in Utrecht.
De vergadering, waar ook de Hoornse
leraar K. Beuker van de behoudende
RK Partij Nederland aanwezig was
(van hem is de uitspraak dat in
Limburg gelukkig mgr. Gijsen orde
op zaken stelt) stuurde adhesie-tele-
grammen naar paus Paulus (pater
Kotte: 'de rots op wie wij bouwen')
en naar bisschop Gijsen (zijn Rotter
damse collega Simonis en de andere
bisschoppen kregen er geen omdat zij
volgens de vergadering de Roermonds
prelaat te weinig hadden gesteund.)
Op klachten van adspirantleden van
de 'RK Zender' dat zij na hun aanvra
ge van het lidmaatschap nooit meer
iets gehoord hadden zei pater Kotte
dat eind vorig Jaar de secretaris met
ruzie vertrokken is en dat hij uit
wrok de ledenlijsten van het eerste
uur' had meegenomen. Er zouden nu
al 5000 leden van de Zender geregi
streerd zijn en 'er zit nog steeds groei
in.'
AMSTERDAM De ongeveer 20
maanden oude baby Ray W. Beijne
uit Arasterdam is zondagochtend door
zijn tante in zijn bedje levenloos aan
getroffen. De baby is vermoedelijk in
zijn bedtuigje gestikt.
HANSWEERT Het tweejarige Bel
gische schipperskind Marinus Sandee
is in de zijhaven van Hansweert ver
dronken. Het jongetje, dat bij zijn
ouders aan boord van de Belgische
tanker 'Sol Tank II' woonde, raakte
overboord en verdronk.
LONDEN (RPS) De congregationalistische kerk in Engeland
felle kritiek uitgeoefend op de Britse houding tijdens UNCTj
in Santiago, ze bericht de Reformed Press Sendee uit LondeJ
John Reardon, secretaris van de commissie van internationale]
van deze kerk, noemde Engelands rol op deze conferentie des.
Johan de Meester (links) werd verrast met een voor die tijd gewaagd kos
tuumontwerp van Schoonheyt' uit de Elckerlyc', dat jaren geleden werd ont
worpen door Constance Wlbaut (midden). Geheel rechts de heer M. van Bijlert,
oud-voorzitter van Delfesta.
Van onze kunstredactie
'De Britse regering zond voor een con
ferentie van vijf weken slechts voor de
eerste twee dagen een delegatieleider
mee en probeerde dat aan het eind
weer op te vangen door een paar da
gen voor het einde een jonge en on
ervaren minister uit het Hogerhuis te
sturen,' aldus Reardon.
(Lid van het Hogerhuis is men krach
tens adellijke titel en niet door ver
kiezing. Men kan wel minister worden
maar kan dan in het Lagerhuis niet
zelf zijn beleid verdedigen - red.).
Reardon vreest, dat iedere afspraak
over internationale verzekeringsrege
lingen waarin de arme landen werke
lijk deel kunen hebben gedoemd is te
falen omdat Engeland, de machtigste
verzekeraar ter wereld, zich van stem
ming voor een desbetreffende aanbe
veling heeft onthouden.
Op de recente voorjaarsconfei
de Britse raad van kerken, hi
zelfs secretaris bisschop
Sansbury zijn hele toespraak
UNCTAD gewijd als een vooi
bijzondere zorg voor de chi
kerk. 'We moeten oppassen
Christian Aid Week (een
straatcollectes voor ontwikkel
jecten) niet een gezellige ii
van het kerkelijk leven gaat
en dezelfde duizenden die nu
collectebus worden geconfi
zien te mobiliseren voor politiej
sie,' aldus bisschop Sansbury.
deed een beroep op zijn geht
congregationalistische gedelej
op huiswerk te gaan met
op de mislukking van de
UNCTAD.
DELFT Woorden van lof kreeg
Johan de Meester vrijdagavond in een
drukbezochte bijeenkomst in de Delft-
se stadsdoelen toegezwaaid voor zijn
jarenlange inzet met het oog op de
Elkerlyc-voorstellingen waaraan de
stichting Delfesta nu een eind heeft
gemaakt. Tevoren kon men genieten
Film van het IKOR in
München onderscheiden
MUNCHEN De televisiefilm 'oor
logje spelen', die het IKOR in mei
1970 uitzond in de serie 'Woord voor
Woord-extra', is op het vijfde inter
nationale televisie-festival voor jeugd
en kinderprogramma's in München be
kroond met een eerste prijs van 10.000
mark, samen niet het BBC-programma
'Vision on Light' en de Finse film
'Matt en zijn ouders'.
'Oorlogje spelen' stond onder regie
van Trudie van Keulen en werd ge
presenteerd door Aart Staartjes. De
redactie had Karei Eykman.
Aanleiding tot het maken van de tele
visiefilm was de brief die de derde klas
van de St. Petrus Banden-school in
Venray had geschreven aan de toen
malige minister van defensie met kri
tische vragen over de zin van verho
ging van de defensie-uitgaven. Over
deze brief had de minister zijn onge
noegen geuit.
Het IKOR is erg gelukkig met deze
internationale erkenning, die 'aan
toont dat bezig durven zijn met wer
kelijke vragen van onze samenleving,
zelfs in kinderprogramma's, de moeite
waard is'.
Mevrouw M. E. Pol uit Emmeloord ls
zaterdag op de nationale finale in
Amsterdam Nederlands 'naaldprinses'
geworden. Samen met zeven andere
finalisten zal zij nu (op 24 juni in
München) deelnemen aan de Europe
se wedstrijden.
In Amsterdam werd mevrouw W. J.
Smith uit Utrecht tweede en me
vrouw M. Kiekens uit Purmerend der
de.
Abel J. Herzberg: Om een lepel soep.
Over advocaten en hun cliënten. Uitg.
Querido Amsterdam, 144 blz. 12,90.
Wie vijftig jaar strafpleiter is ge
weest. heeft sappiger verhalen te ver
tellen dan een advocaat die zich voor
namelijk met handelszaken heeft be
ziggehouden. Ook als die advocaat
Abel J. Ilerzberg heet. en dus ook
buiten de advocatuur van zich heeft
doen spreken, mag niet op smeuiige
achtergrondinformatie worden gere
kend. Herzberg is er trouwens ook de
man niet naar om allerlei sensatio
neels op te dissen. Hij heeft de lezer,
bij het ophalen van herinneringen
aan zijn advocatenpraktijk van meer
dan een halve eeuw, niet zozeer wil
len vermaken, als wel willen bepalen
bij de betrekkelijkheid van alle din
gen, waarvan hij zich door de jaren
heen kennelijk steeds sterker bewust
is geworden. Zin voor relativiteit
spreekt bijvoorbeeld heel duidelijk
uit het pleidooi van Herzberg, die
toch óók in een Duits concentratie
kamp heeft gezeten, voor vrijlating
van de 'drie van Breda'. Na te hebben
vastgesteld dat het niet om mensen,
maar om beesten zou gaan, schrijft
hij heel lakoniek: 'Laten we ervan
uitgaan, dat zij beesten zijn, dan blijft
toch altijd de vraag nog over, hoe het
zit met de dierenbescherming'. Zo'n
zin is illustratief voor de schrijftrant
van Herzberg, die aanzienlijk meer vol
doening schenkt dan welke onthulling
ook. Zijn beschouwen over advocaten
en hun cliënten stijgen ver uit boven
het anekdotische, al ontbreken de
anekdoten niet. Maar waar Herzberg
bijvoorbeeld persoonlijke herinnerin
gen ophaalt aan Cohen en Asscher, de
verguisde voorzitters van de door de
Duitsers ingestelde Joodsche Raad,
gaat het hem er vooral om die twee
toch nog enig recht te doen wederva
ren, waarbij hij met name het oordeel
.•an Presser in diens 'Ondergang' over
Cohen en Asscher aanvecht Ook daa
rin toont Herzberg zich weer de gebo
ren relativist. Hoe betrekkelijk alles
is, illustreert Herzberg het duidelijkst
in het slothoofdstuk, dat dezelfde titel
draagt als het boek. Die titel verwijst
naar het gevecht om een lepel soep in
het concentratiekamp Bergen-Belsen.
'Als je', schrijft Herzberg, en dat is
dan de 'boodschap' van zijn boek.
'door de wimpers van je oogleden
kijkt, kun je je best voorstellen, dat
alle mensen altijd alleen maar vech
ten om een lepel soep. 'Abel Herzberg
heeft zich andermaal doen kennen als
de 'warmbloedige vis', zoals hijzelf in
dit boekje de advocaat-literator om
schrijft L.K.
van Constantijn Huygens 'Trijntje
Cornelis', waarin Johan de Meesters
regievoering schittert.
Ir. C. Pannevis, voorzitter van Delfes
ta onderstreepte dat Elckerlyc om
financiële redenen niet meer kon wor
den opgevoerd. 'Ik ben enorm dank
baar voor wat u twintig jaar lang in
Delft gepresteerd hebt', zei hij tot De
Meester. Directeur J. van der Hoek
die enkele boeken aanbood gaf een
terugblik op de Elkerlyc-jaren. De
Meester had eens van de kloostertuin
bij het Prinsenhof gezegd: wat een
ongelooflijk mooi decor, ik sla achter
over'.
De heer M. van Bijlert, oud-voorzitter
van Delfesta, verraste De Meester met
een frivool ontwerp van 'Schoonheyt'
van de hand van kostuumontwerpster
Constance Wibaut uit 1950, dat echter
te gewaagd was voor het publiek. De
Meester beleefde intens plezier aan
deze onthulling.
De Meester memoreerde dat zijn to
neelcarrière in 1924 was begonnen
met de regie van Herman Teirlincks
'De torenbestormer', opgevoerd door
Delftse studenten.
Orgel-improvisatie in
Bolswardse Martinikerk
BOLSWARD Voor de tiende keer
is zaterdag in het Friese Bolsward in
le monumentale Martinikerk op het
ronde Htnchorgel het nationaal orgel
improvisatieconcours gehouden. De
eerste prijs werd toegekend aan Jan
Klein Bussink uit Deventer. De eerste
prijs voor het koraal was voor Aart
van Beek uit Hardenberg.
Voor het eerst was er bij dit tweede
lustrum ook deelname van een vrou
welijke kandidate: mej. Gemma Coe-
bergh uit Haarlem, die een herinne
ringsmedaille kreeg.
LAREN De zanger Willem Ravelli
is gistermiddag in het Rosa Spierhuis
in Laren gehuldigd in verband met
het feit dat hij tachtig jaar geworden
is. Burgemeester M. W. Eisen deelde
mee dat de heer Ravelli bij bevorde
ring benoemd is tot officier in de
orde van Oranje-Nassau. Namens mi
nister Engels deelde het hoofd van de
afdeling muziek en dans van het mi
nisterie van CRM, de heer B. P.
Wagemans, mee dat aan de Ravelli
van nu af aan een bijzonder eregeld
is toegekend.
Leerlingen van de heer Ravelli gaven
gistermiddageen concert; daaraan
werkten mee Elizabeth Cooymans,
Thea Dekker, Van der Pas, Rijkje
Wolpwinkel, Cornelis Scheel en de
beide zoons Ravelli, Wim en Carlo.
De heer Ravelli die in 1892 (31 mei)
in Den Haag geboren is, is lange tijd
als zanger en als zangpedagoog opge
treden. Hij maakte onder meer deel
uit van het 'Jo Vincent-quartet'.
Nieuwe voorzitter van
centrum amateurtoneel
UTRECHT De algemene raad van
het Nederlands centrum voor ama
teurtoneel, waarbij meer dan 1100
amateurtoneelverenigingen zijn
aangesloten, heeft de heer H. Zeeval-
king uit Utrecht tot voorzitter be
noemd. Hij volgt in deze functie de
heer N. Freeken op. Tot secretaris
werd gekozen de heer F. van Kreu
ningen. eveneens uit Utrecht.
BAGDAD (EPS) De regering van
Irak heeft de culturele rechten van de
christenen in het land erkend. De drie
voornaamste groepen, de Assyriërs
(nestorianen), Chaldeeërs en Syriërs,
spreken de oude Syrische taal. Het re
geringsbesluit staat het gebruik van
het Syrisch op school toe, hoewel Ara
bisch de hoofdtaal moet blijven. Radio-
Bagdad zal speciale uitzendingen in het
Syrisch verzorgen. Waarnemers in Bag
dad geloven, dat deze beslissing een
gunstig effect zal hebben op de toe
komst van de christelijke cultuur In
Irak.
;wo
tits gezic
r in voll
wijde p
grondi
kte nu
de u
niet voi
arbeid
in go<
H. v.
die c
heeft
werk
zaterd
werking
even,
doo
en vele
te ma
voor
jte zich
^eersbui
jen een
ze
de h
mei
wte
het r
in-Giet!
derijen
men vi
len een
•d door
ird gev
eersti
ker C;
'hting 1
kort
de Ri
hoge
ten
lellinge
door P. VISSER
UTRECHT De Domstad bergt
in haar oude hart een betrekke
lijk groot aantal laat-middeleeuw-
se kerken, die stuk voor stuk een
goede akoestiek hebben: hoge go
tische gewelven vormen er een
ideale ruimte voor de koorklank.
En zo kon op deze vijfde kerk
muziekdag van de Koninklijke
Nederlandse Toonkunstenaarsver
eniging een goed gevormde koor
zang opklinken in de Pieterskerk
en ook in de zeer hoge gotische
ruimte van de Dom.
Rond 12 uur begon de organist Jan
Jansen zijn orgelbespeling in de Pie
terskerk met werken van Brahms,
Distier, Heiller en Lygeti; een dwars
doorsnede van geavanceerde dat
was Brahms ook in zijn tijd orgel
muziek van over onze oostgrenzen.
Het Kathadrale koor van de Haarlem
se St. Bavo vuldj onder leiding van
Jan Valkestijn een uur lang deze kerk
met een 12-tal korte stukken die om
hun teksten en om hun intstaanstijd
tot het katholieke deel van de kerk
muziek gerekend moeten worden. Al
leen de Missa prima sextl toni van
Giovanni Croce was groter van afme
ting.
Met het begeleidende orgelspel van
Tom Jansen zongen daarna olv de
Amsterdamse kerkkoordirigent Ber
nard Huybers de gezamenlijke koren
van het St. Ignatius-college en het
Fons Vitae-lyceum tien liederen op
teksten van Huub Oosterhuis op
één na, die van Ho Tsji Minh was
op muziek van resp. Alb. de Klerk. J.
Celiers, B. Huybers, Lassus en Tabou
ret.
In de sacristie van de Dom volgde
daarna een korte bijeenkomst, waar
het woord gevoerd werd over wat de
taak van de actuele kerkmuziek be
hoort te zijn. Achtereenvolgens be
lichtten drs. Edw. Stam het katholie
ke, dr. J. v. d. Werf het calvinistische
en dr. Willem Mudde het lutherse
standpunt in deze in onze dagen zo
brandende vraagstelling.
De drie inleiders waren het er over
eens. dat de kerkmuziek voor vandaag
geput moest worden uit de liturgie en
ook dat ze van zo goed mogelijke
compositorische en uitvoeringskwali
teit moest zijn.
Hierna zong de Nederlandse Cantorij
onder leiding van Maarten Kooy in
het kader van de zaterdagmiddagmu-
ziek-in-de-Dom twee psalmen vari
Mendelssohn en vier koorwerken van
Brahms.
DE MAN DIE BIJ HAAR WA! j
In het vervolg van het verhaal i
eerste zonde worden wij al evrgemee
gespaard. Wij krijgen de werlernst
heid van ons leven te horen. Da traagd
is nodig, nl. om dat werkelijk te m de
te krijgen, een hoge graad van a rjjksl
en bereidheid om onszelf in heUte t
haal in te lezen. En dit laatste irmolei
tuurlijk niet anders zeggen da ,s nu
ons hier geen 'waarheden' als j v. d
stenen voor een levensbeschd-hting
aangereikt worden, maar dat dj^t van
haal werkelijk direct iets met c
Het wil ergens naartoe. Het li
in de verzen 5 en 6 (Genesis
dat de vrouw (de mens, u en ikj
zien op het woord van de slanj
gaan het verifiëren, alsof we
voren niet konden weten dat
verkeerde kant worden opgestuui
laten ons met een kluitje in hi
sturen, maar we laten ons ev(
makkelijk uit het gebied van hèbeno<
ren van Gods stem lokken. De hdè
zag dat de boom goed was, d.
zag al meteen iets anders datpstra
doeld was. Want 'goed' betekenuden
dat moment voor haar: iets om tibt.
wat precies verboden was. En da^f. Z\
ze tot de daad over. Het blijft da die
bij zien en overwegen, er wortlje k
hand uitgestoken, waarvan Jezus han
zegt dat je zo'n hand dan betefcchil
kunnei. missen. En meteen gaL be
omkering van alle 'waarden' iftumc
ijlsnel tempo verder. Ik noemdfcden
wat te gemakkelijk waarden, ikfhede
zeggen: bedoelingen van de hze t
Partner. Eén van die bedoelinajrtdu
dat de mensen samen zullen zijn, ferifi
samen zullen doen. Maar meteen
duidelijk dat dit geen lege za of. T
want dat de mens nu juist ducht
mens is om te weten wét hij da uitat
men moet doen, nl. het goede e der
bedoelde. Maar dat valt hier n d
De lege huls blijft over: alles sa id v<
en zij gaf ook haar man, die bijjnk e
was. Die laatste woorden maken
re gedachte aan een meer in s k di
van de vrouw meteen onmogelij de
man die bij haar wasi Waarom a rste
niets? Hij wist het zelfs beter,
hij had 'het zelf uit zijnen moneren
hoord'. En dan komt de schaam treir
de schande. Naakt, worden ze das n.
overladen. Er is weinig meer vs
eerste vreugde over. Er is nu oi
ontzettende manier iets 'niet goei egS'
een heel andere, vernietigende m
Bent u er nog? Het is voor om 5 dj
doeld, om ons leven te leren vei jjnia
en nog veel meer. (Genesis 2, 5,£haa
stru
de
rnrl
WINDHOEK (LWI) Het ziet er naar uit, dat de blanke lutheranen
in Zuidwest-Afrika buiten de verenigde evangelisch-lutherse kerk zul
len blijven op wens van de regeringsautoriteiten.
MADRID (ANP) De Westduitser
Jürgen Blin heeft in Madrid de Euro
pese bokstitel in het zwaargewicht
veroverd door titelverdediger José
Urtain (Spanje) op punten te ver
slaan. Het was de derde poging van de
28-jarige Blin het kampioenschap te
bemachtigen. Twee jaar geleden ver
loor hij op punten van Urtain en
vorig jaar moest de Duitser in Lon
den buigen voor de Brit Joe Bugner.
Dc verenigde evangelisch-lutherse kerk
in Zuidwest-Afrika is eind februari tot
stand gekomen door samengaan van
de Ovambokavango-kerk (die ontstond
uit de Rijnse zending) en de evange
lisch-lutherse kerk, die teruggaat op
Finse zending. De nieuwe kerk telt
300.000 leden, dat is bijna dertig pro
cent van de bevolking van Zuidwest-
Afrika. Beide kerken hebben vorig
jaar in een open brief aan premier
Vorster het apartheidsbeleid beslist
veroordeeld.
Het was dc bedoeling, dat de kleine
14.000 leden tellende blanke Duitse
evangelisch-lutherse kerk ook tot deze
verenigde kerk zou toetreden. Maar
Otto Milk, de proost van deze kerk,
heeft thans een brief aan alle predi
kanten en kerkeraden gezonden, waar
in hij schrijft over een gesprek, dat de
leiding van zijn kerk heeft gehad met
de regering in Windhoek over de ver
eniging van de lutherse kerken.
Daarbij gaf de regering volgens Milk
te kennen, dat zij zich niet in de in
wendige aangelegenheden der kerken
wil mengen, zolang deze niet in strijd
komen met het landsbelang. De kerk
leiding zei van haar kant, dat zij 'elke
schijn wil vermijden, alsof zij met on
dermijnende of geheime acties bezig
was.' Zij beloofde alles te doen, 'wat
de welvaart van het land bevordert,'
en haar plannen door te voeren 'in het
kader van het belang en de beginselen
van het land.'
Waarnemers beschouwen deze zin als
de belangrijkste uit de verklaring. Het
komt erop neer, dat de kerkleiding
zich tegenover de regeringsautoritei
ten van Zuidwest-^rika verplicht
heeft, niets te ondérnemen tegen het
apartheidsbeleid. Een samensmelting
is daardoor in feite onmogelijk ge
worden.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Huizen (N.H.), H. i
Bie te Wierden; te Oudewatq
Gooycr te Delft.
Aangenomen: naar Den Haag-Looi
non, S. Nijdam, btgw. wijkgem. inf
ding IJmond.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen: naar Delfzijl (nader
slissing), D. Berghuis te Alm
Werkendam-Breda.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen: te Den Haag, H. J. J4
Klomp te Oude Biltzijl.
TOKIO (EPS) De Japanse kei
hebben besloten, stappen te onde^Cr
men, opdat 'geen zendeling, die t
in Japan werkt, om financiële r<
voor Japan verloren zal gaan,
financiële toestand van de kerkefr)a
Amerika ook moge zijn'. De Jap
kerken willen proberen een deel 'ei
de lasten van de zendelingen op zie hjt
te nemen.
Dit schrijft de 'raad van sameni >ëi
king', liet orgaan van de Japanse
ken, dat verantwoordelijk is voor
aanstelling van 275 Amerikaanse [n
delingen in Japan, in een brief aar
partnerkerken in de Verenigde SU We
van wie er verschillende met g de
financiële moeilijkheden kampen. 0I
kerken van Japan achten de aanwi
heid van zendelingen noodzakelijk g0
een bewijs van het karakter van nu
kerk als een gemeenschap, die \y
grenzen van volken, rassen en klai ee
overschrijdt