Eenheidsplan kerken
in VS is gestrand
'Geen ruimte voor reële
loonsverhogingen meer'
Dominees lijden stille armoe
Rome blijft op afstand
van de Wereldraad
Trouw
Kwartet
Aantal onbevoegde
leerkrachten stijgt
Vatikaan stelt onderzoek
in naar linkse bisschop
R.k. kerk in Canada
verkeert in crisis
'Club van Rome' best
verkochte boek
Grote klopjacht na
ontvluchting uit
huis van bewaring
Vrouwelijke rabbijn
in V.S. geïnstalleerd
vandaag
Beroepings-
werk
Bockcnetalag
Pengels graf geschonder
TROUW/KWARTET DINSDAG 6 JUNI 1972
Kerk /Binnenland T2
De Molukse Evangelische Kerk
(Geredja Indjili Maluku, kort
weg G.I.M. genoemd) is in
nood. Niet geestelijk, maar ma
terieel. Geestelijk bloeit deze
kerk en stellen de zeventien
duizend ertoe behorende Zuid-
Molukkers in ons land een voor
beeld aan Nederlandse christe
nen, die hün kerken hoe langer
hoe meer de rug toe keren. De
Molukkers willen hun kerk waar
aan ze, haast dagelijks, zoveel
danken, geldelijk wel schragen,
maar ze kunnen het eenvoudig
niet. Al gaven ze hun laatste
cent (dat doen ze trouwens al).
Vrij snel nadat de ongeveer twaalf
duizend Zuid-Molukkers (Ambonne-
zen is in feite een verkeerde aandui
ding, omdat Ambon maar één eiland
van de grote keten vormt) in ons
land waren aangekomen werd de
G.I.M. geïnstitueerd als dochter van
dc Molukse Protestantse Kerk-thuis.
die ongeveer negentig procent van
de totale bevolking omvat.
Met de ex-KNIL-mensen, want daar
uit bestond overwegend de groep
die naar Nederland moest uitwijken,
waren ook acht legerpredikanten
meegekomen, die dus een kleine
kern dominees voor het eigen kerk
genootschap in den vreemde vorm
den. Predikantenopleidingen eerst
in Utrecht, toen in Lunteren en
later ook in Bilthoven, zorgtd)en
voor een nieuwe generatie domi
nees. De G.I.M. telt in ons land nu
65 gemeenten, verdeeld in vier clas
ses, met als landelijk bestuur een
synode. De kerk wordt door 28 pre
dikanten gediend, die doorgaans
twee. soms wel drie gemeenten heb
ben.
Aflopend subsidie
Zo goed mogelijk opvangen van de
ontheemden betekende ook Neder
landse overheidshulp bij het opbou
wen van hun kerkelijk leven. Een
regeling kwam tot stand, met een
vrij snel aflopend subsidie, dat aan
het eind van dit jaar ophoudt, na
met honderd procent te zijn begon
nen. De redenering leek logisch ge
noeg: de kerk moest in materieel
opeicht naar een zelfstandig functio
neren toe. Maar de praktijk.
Om te beginnen is het aantal Zuid-
Molukkers sinds hun komst in ons
land bijna verdrievoudigd. Verder
zijn de kosten van 1951 het jaar
waarin ze hier arriveerden die
van 1973 niet. Vervolgens behoort
85 procent van de Zuid-Molukkers in
ons land tot de arbeidersstand,
waarvan dan weer 70 procent tot de
categorie ongeschoolden moet wor
den gerekend. Bemiddelde Zuid-Mo
lukkers bestaan er gewoon niet. Wie
dan verder nog weet hoeveel goede
ren en geld Zuid-Molukkers elk jaar
naar familieleden thuis sturen, in
de Indische Archipel, die het veelal
aan Alles ontbreekt de banden
van het stamverband blijven hecht,
waar ter wereld je ook zit kan
zich ongeveer voorstellen in welke
bochten de gemeenten zich moeten
wringen om de zaak nog zoveel
mogelijk gaande te houden. De pre-
BANKROET MOLUKSE
EVANGELISCHE KERK
door Ton van der Hammen
G.I.M.-zangkoor in Moordrecht
dikanten verdienen vaak minder dan
ongeschoolde landgenoten, lijden
stille armoe. Maar wat willen ze, als
ze zich realiseren, dat het kerkelijk
budget, met zware offers opgebracht
uit overbelaste inkomens, vaak am
per voldoende is om de kerken, tot
nu toe door de overheid gebouwd,
's winters alleen nog maar te ver
warmen?
Merkwaardige positie
Om iets van de belangrijke, samen
bindende functie van de kerk voor
de Zuid-Molukkers te begrijpen,
moet kort iets over hun positie in
Nederland worden verteld. De oude
ren bevinden zich, als minderheids-
Op weg naar de kerk
groep in een merkwaardige positie:
ze moeten mee in een westerse sa
menleving, maar verkeren met hun
denken, voelen en willen volledig in
hun vaderland. Mede door hun adat.
cultuur en traditie voelen ze meer
dan ooit de behoefte zich aan hun
kerk vast te klampen om zich staan
de te houden. Niet alleen geestelijk,
maar ook contactueel: vooral in de
kerk en in de (vele) kerkelijke
activiteiten ervaren zij hun saamho
righeid, die zich uit in open relates
onderling, ongeacht of het de eigen
familie betreft of niet. De predikant
treedt daarbij in veel meer hoeda
nigheden op, dan zijn Nederlandse
collega. Hij is behalve pastoraal ver
zorger ook nog zoveel als reclasse-
ringsambtenaar, maatschappelijk
werker, pedagoog, relatie-opbouwer,
belastingadviseur, kortom, raadsman
in alle mogelijke (en onmogelijke)
zaken.
De jongeren
Bij de jongeren ligt de zaak nog
ingewikkelder. Ze worden in twee
werelden opgevoed en komen met
twee geheel van elkaar verschillende
normenstelsels in aanraking: de ei
gen, Zuidmolukse normen en waar
tien die van een complex karakter
zijn en de doorgaans rationele, logi
sche normen, met andere graden
van tolerantie, van de Nederlandse,
westerse wereld.
Enerzijds voelen zij zich solidair
niet en beschermd door de gemeen
schap waar ze uit voortkomen. An
derzijds voelen zij zich erdoor ge
frustreerd als het bijvoorbeeld gaat
om de gezagsverhoudingen, die thuis
en in het eigen milieu zo heel
anders liggen dan op school en in
hel werk. Thuis een scherpe sociale
controle, die in de Nederlandse sa
menleving heel wat minder nadruk
kelijk is en de tendens heeft met
de dag nog minder te worden.
Generatieconflicten
Het gevolg is dat er problematische
generatieconflicten ontstaan: de jon
geren vooral zijn het, die hun ouders
verwijten doen hen niet meer te
willen begrijpen. Ze manifesteren
zich krachtig en stellen hun eisen,
ja dreigen te derailleren als' ze niét
goed worden opgevangen.
'De kunst is nu', zo stelde onlangs
een socioloog, 'om als volwassenen
uit een traditionele Zuidmolukse
wereld in dialoog te treden met deze
nieuwe volwassenen'. En welk insti
tuut kan dit beter doen dan de
kerk. wier functie nog onverkort
geldt en die gelukkig nog altijd een
greep blijkt te houden op de jonge
ren? Een kerk, die daarvoor dan
ook onder meer over een groter
gekwalificeerd kader, dus otfer vol
doende middelen moet kunnen be
schikken. Er staat dus heel wat op
het spel!
Een actie
Nu heeft een aantal dominees en
andere leden van de G.I.M., de Mo
lukse Evangelische Kerk. de hoofden
bij elkaar gestoken om een actie te
gaan voeren. Een actie van erop of
eronder. Om te beginnen (opnieuw)
onder de eigen gemeenteleden. Niet
zozeer om geld, dat ze praktisch niet
hebben, als wel om daadwerkelijke
medewerking bij huLs-aan-huis-collec-
tes die men wil houden.
In alle plaatsen waar een Molukse
Evangelische kerk bestaat wil men
via de raden van kerken een klem
mend beroep doen op de zusterker
ken. In al die plaatsen zijn thans
comité's in oprichting, die de nodige
activiteiten daarvoor zullen ontplooi
en, welke moeten resulteren in gif
ten van dc andere plaatselijke ker
ken en hopelijk flinke opbrengsten
van collecten langs alle deuren. Men
hoopt dat als nevenverschijnsel van
deze activiteiten er ook inniger ban
den zullen ontstaan tussen kerken en
christenen uit de Zuidmolukse
woonwijken en de Nederlandse ker
ken en christenen ter plaatse. Ver
der is er een grote loterij-actie in
voorbereiding met 50.000 loten, die
als hoofdprijs (het moet aantrekke
lijk zijn, anders lukt zoiets niet,
zeggen organisatoren) een vliegre-
tour Schiphol-Ambon in het vooruit-
zich stelt. Ook daarmee zullen leden
van de eigen kerk zoveel mogelijk
op pad gaan.
Grote nood
Als iemand over enige tijd de
actiemaapden zijn augustus, septem
ber en oktober om een bijdrage
aanklopt weet men dus hoe nodig
het is dat hier geholpen wordt.
Omdat de actie zich voornamelijk
toespitst op die plaatsen waar een
Molukse Evangelische Kerk bestaat,
blijven vele NederlandSe christenen
'onbewerkt'. Vandaar de vraag: doe
iets voor christenen in eigen land,
die in grote nood verkeren. Stort
een bijdrage op gironummer 2315269
ten name van de penningmeester
van de Geredja Indjili Maluku, Den
Haag.
Het actiecomité bestaat uit ds. P. F.
Papilaja, mevrouw R. Nanlohy, mej.
M. Sapacua, ds. J. Rutumalessy, E.
Batawange, J. Salakory en ds. P. C.
Pesulima. Adviseurs zijn ds. D. S.
Pesulima, P. Sinke, J. Pattiasina en
Th. O. Kuhuwael. Correspondentie
adres. Bazarstraat 50, Den Haag, te
lefoon 070-633300.
ROME <UPI» Het staat nog steeds
niet vast of. en zo ja. wanneer de r.k.
kerk zal toetreden tot de wereldraad
van kerken. Een gemeenschappelijke
werkgroep van dc r.k. kerk cn de we
reldraad die in Vaticaanstad bijeen is
geweest, heeft een communiqué uit
gegeven. waarin wordt gezegd dat het
'niet van werkelijksheidszin getuigt'
thans een datum vast te stellen voor
de eventuele toetreding tot de wereld
raad van de r.k. kerk.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredacties
J.de Berg (waarnemend)
Dagelijks bestuurt B. Bol, Den
Hoogj dr. E. Bleumink, Paters-
woldej mr. G. C. van Dam,
Nootdorpj W, A. Fibbe, Roller-
dom: J. Looser, Utrecht; drs. J.
W. de Pous, Den Hoog; J. Smal-
lenbroek, Wassenoor.
Overige leden von hel olgemeen
bestuurt IC. Abmo, Amsterdam;
H. A. de Boer, IJmutden; Th.
Brouwer, Assen; m». dr. J. Dorv
ner. Den Hoog; J. von E>bergen,
Schoorsbergen; mr. IC. von
Houten, Wogeningenj ds. O. T.
Hylkemo, B»lthoven; Joc. Hunsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooslcr-
mon-Fortgens, Voorscholen; me
vrouw J. G. Kroayeveld-Wouiers,
Heerhugowoord; prof. dr. G. N.
Lommens, Noorden; ds. F. H.
Landsman, Den Hoog; H. de
Mooij, Rtjnsburg; prol. dr. G. C.
von Niflrik, Amjtordom; H. Olie-
vanger, Buitenpost; mr. dr. J.
Onngo, Lunieren, dr. A Veermon,
Rijswijk (Z-H); H. H. Wem mee.
Den Hoopt drs. L Zijlstro, Oosier-
land (Zld).
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Banks
Ned. Midd. Bonk (rek nr.
69.73.60.768). Oem.guo
X 500.
Voorzitter Chr. slagerspatroons:
Van onze soc.-economische redactie
UTRECHT 'Als we de inflatie willen bestrijden dan zullen we moe
ten beseffen dat er de komende twee jaar geen ruimte is voor reële
loonsverhogingen. Eerst dan hebben we een kans om uit de nesten te
komen'.
Deze opmerking maakte de heer H. de
Mooy, voorzitter van de Bond van
christelijke slagerspatroons op de
jaarvergadering van deze bond in
Utrecht. Met nadruk zei de heer De
Mooy dat het een zaak van rechtvaar
digheid is wanneer de verlangens van
het midden- en kleinbedrijf op het
vlak van bijvoorbeeld de oudedags
voorziening voor zelfstandigen worden
gehonoreerd. Het is nu de vakbewe
ging die 'neen' zegt, op de verlangens
van de zelfstandigen, terwijl zij zelf
wel een fors eisenpakket op tafel
heeft gelegd," aldus de heer De Mooy.
die hieraan toevoegde dat er in Ne
derland weliswaar geen armen meer
zijn, maar wel 'stille armen' en dat
die niet onder de werknemers, maar
veeleer onder de kleine zelfstandigen
gezocht moeten worden. 'Het zijn echt
de niesbge.'h
o-zelfstandigen niet, die de kosten
hebben opgejaagd.' riep hij uit
De bondsvoorzitter waarschuwde dat
aan verdere kostenstijgingen niet valt
te ontkomen. De directe en indirecte
belastingen, de sociale voorzieningen
en de loon- en prijsstijgingen zullen
de beschikbare ruimte opnieuw beper
ken. 'Als u niet in staat bent deze
kosten op te vangen, dan is er voor u
geen toekomst.'
Hij vroeg zich af in hoeverre Neder
land zich een veel zwaardere belas
ting- en premiedruk kan permitteren
dan in het buitenland. 'Onze sociale
voorzieningen zijn orachtig.' zei hij,
'maar wanneer we in de wereld al te
vervoorop gaan lopen, zal dat een
Van een correspondent
DEN HAAG Het aantal onbevoegde
leerkrachten bij het groeiende alge
meen voortgezet onderwijs is toegeno
men. Volgens de toestand per 1 sep
tember vorig jaar was het percentage
onbevoegd gegeven lessen in één jaar
met twee tot 14 gestegen.
Uit de voorlopige cijfers, die het CBS
hierover heeft verzamedd, blijkt ook
dat de latere definitieve cijfefs over
1970 een groter tekort aan bevoegde
leerkrachten laten zien. Uitgesplitst
naar vakkengroepen zijn de tekorten
aan bevoegde leerkrachten in vakken
die maar in een of enkele scholen ge
geven worden zoals filmkunst, toneel
kunst. fotografie, volksdansen, kinder
verzorging. gezondheidsleer en compu-
t er kunde.
kapitaalsvlucht tot gevolg hebben. De
eerste tekenen daarvan doen zich al
voor.' Om dezelfde reden keerde de
heer De Mooy zich ook tegen een
selectieve investeringsheffing in het
westen van het land. Ten slotte noem- H. de Mooy
de de heer De Mooy de specialisatie
de kracht van het slagersbedrijf.
'Als we de strijd tegen het grootbe
drijf willen overleven zullen we onze
kracht niet in de eerste plaats moeten
zoeken in het brede assortiment, maar
in de specialisatie.'
MONTREAL (KNP) In Canada is
sprake van een scherpe teruggang van
de godsdienstige praktijk en kerkelij
ke meelevendheid. Deze beperkt zich
niet tot bepaalde groepen, maar strekt
zich over de hele lijn uit, al is hij het
sterkst in de steden, bij de jongeren
en bij die groepen, welke de dragers
van de nieuwe cultuur zouden kun
nen worden genoemd.
Een hiernaar ingesteld onderzoek
strekte zich uit over de 23 bisdommen
in Franstalig Canada. Aanvankelijk
was het de bedoeling der bisschoppen
alleen maat te laten uitzoeken, waar
om de Katholieke Actie niet meer
aansloeg. Het ledental was in tien
jaren tijds teruggelopen van 28.000
tot 3.000. Later breidde het onderzoek
zich uit
Uit het opgeleverde cijfermateriaal
blijkt onder meer, dat het aantal
priesterwijdingen is teruggelopen van
2.000 in 1946 tot 100 in 1971. Deze
teruggang gaat gepaard met een iden
titeitscrisis onder priesters en reli
gieuzen. Parallel daarmee daalt in
snel tempo ook de godsdienstige prak
tijk der katholieken. De onderzoekers
merken hierbij op: 'Dit opgeven van
de godsdienstige praxis geschiedt zon
der veel drama. Het is alsof de men
sen een oud versleten jasje uitdoen'
AMSTERDAM Het rapport van de
Club van Rome staat op het maande
lijkse lijstje van de tien meest ver
kochte boeken als nummer één geno
teerd. Het overzicht is door de Com
missie voor de propaganda van het
Nederlandse boek opgesteld op basis
van gegevens van 65 boekverkopers.
MEXICO-STAD (KNP) Het vati
kaan is voornemens een onderzoek in
te stellen naar de activiteiten en op
vattingen van de Mexicaanse bisschop
mgr. Sergio Mendez Arceo van Cuer-
navaca. Mgr. Mendez Arceo staat be
kend als een 'linkse' bisschop en als
voorstander van een socialistische
maatschappijstructuur. Hij heeft in
dit kader herhaalde malen gepleit
voor een open dialoog tussen christe
nen en marxisten. Hij was ook de
enige bisschop, die deelgenomen heeft
aan het congres 'christenen voor het
socialisme', dat onlangs in Santiago in
Chili gehouden is.
Het Zuidamerikaanse persbureau No-
ticias Aliadas verneemt, dat de opvat
tingen van bisschop Mendez Arceo
voor kardinaal-aartsbisschop Miguel
Dario Miranda van Mexico kort gele
den aanleiding waren om te waarschu
wen. dat christenen geen socialisten
kunnen zijn en zeker geen communis
ten. Het vatikaansc onderzoek naar
bisschop Mendez Arceo zou volgens
Noticias Aliadas het resultaat zijn van
pressie van Mexicaanse conservatie
ven.
ALKMAAR De Alkmaarse gemeen
tepolitie heeft gisteravond een klop
jacht gehouden op drie ontsnapte ge
detineerden uit het Alkmaarse huis
van bewaring 'Schutterswei'. Om
streeks kwart over vijf kreeg de poli
tie de melding dat drie personen wa
ren gevlucht. Het waren de 22-jarige
M F. C. C. en de 18-jarige A. E. O.,
beiden uit Heiloo en de 21-jarige Duit
ser H. W B. uit Krefeld
Na een uitgebreide jacht, waarbij ook
speurhonden werden gebruikt, wist de
politie na anderhalf uur de 22-jarige
C. in het Heilonër bos te pakken. De
andere twee zijn nog voortvluchtig.
Tien jaar geleden, in april 1962, ont
moetten leiders van zes grote protes
tantse kerken elkaar in Washington
vol hoop en verwachting, om fusiebe
sprekingen te beginnen, die zij 'con
sultatie over kerkunie' (COCU) noem
den. Het waren de methodisten, de
episcopalen, de discipelen, de twee
grote presbyteriaanse kerken en de
verenigde kerk van Christus (een
kerk, die juist ontstaan was door
fusie van congregationaiisten en Duit
se hervormden). Later voeggden zich
daarbij nog drie neger methodisten-
kerken.
Het initiatief was genomen door dr.
Eugene Carson Blake, de huidige se
cretaris-generaal van de wereldraad
van kerken, die toen nog secretaris
generaal was van d° verenigde presby
teriaanse kerk, en de episcopaalse bis
schop James Pike.
In de eerste jaren waren de COCU-
conferenties opwindende belevenissen.
In opmerkelijk korte tijd vond men
elkaar in verregaande overeenstem
ming over zaken als het gezag van de
bijbel, de rol van het ambt en de
aard van de sacramenten. Christenen
van verschillende tradities ontdekten,
dat zij goeddeels hetzelfde geloofden
aangaande zaken, die onder hun voor
ouders schisma's en zelfs oorlogen
veroorzaakt hadden.
De moeilijkheden kwamen zoals
overal in de oecumenische beweging
in de tweede fase, die van het
trekken van konsekwenties voor de
kerkelijke structuren. De voortrekkers
zijn er in deze tien jaar niet in
geslaagd, op het grondvlak geestdrift
voor hun eenheidsstreven te wekken.
Dat heeft COCU nu de das omgedaan.
Het merkwaardige is. dat juist de
kerken waaraan men het minst twij
felde. zich het eerst hebben afge
keerd. Degenen, die speculeerden over
de vraag, welke kerken tot het einde
CINCINNATTI (VS) In Cincinnat-
ti is zaterdag de eerste vrouwelijke
rabbijn van Amerika geïnstalleerd.
Het is Sally J. Preisans, een nog
jonge vrouw. Zij werkt reeds enige
tijd als studentenrabbijn, maar krijgt
thans haar eerste gemeente.
Rabbijn Sally Preisand is een studen
te van het liberale rabbiinenseminarie
de Hebrew Union College.
Orde-systeem
Van een onzer redacteuren
DENVER (VS) Met 411 tegen 310 stemmen heeft de verenigde
presbyteriaanse kerk in de Verenigde Staten op haar algemene ver
gadering in Dallas besloten, zich terug te trekken uit COCU, het
ambitieuze plan om negen Amerikaanse kerken te verenigen tot een
mammoetkerk van 25 miljoen leden. Daarmee lijkt de ondergang
van deze onderneming zeker.
mee zouden blijven doen. hadden zwa
re twijfels over de methodisten en de
episcopalen. Zij dachten in geen ge
val, dal -de verenigde kerk van Chris
tus en de verenigde presbyteriaanse
kerk uit de boot zouden vallen.
Het uitvoerend comité van de vere
nigde kerk van Christus had reeds in
maart uitgesproken dat 'de tijd geko
men was voor een herwaardering van
COCU'. Het noemde het plan een
onwezenlijke dagdroom. Het vroeg
zich af. of het nog mogelijk is voor
een landelijke kerkorganisatie, om te
besluiten in haar geheel in een nieu
we structuur te stappen.
Vandaag is er een sterk gevoel bij de
leden, dat de plaatselijke gemeente de
enige plaats is, waar hun stem nog
gehoord wordt en hun aanwezigheid
nog telt. Zij zijn bang, dat hun ge
meente haar recht op eigendom en
om een eigen predikant te kiezen zal
verliezen en verstrikt zal raken in de
bureaucratische structuren van een
nieuwe superkerk, aldus het uitvoe
rend comité. Deze kerk heeft zelf een
tijd van bittere processen en afschei
dingen van plaatselijke gemeenten
achter de rug bij de fusie van tien
jaar geleden.
WAAR ZIJN DE MANNEN?
Zoals wij de vorige week in
krant hebben kunnen lezen j
misschien nog wel twee jaar
voordat wij een herziene Staten
ling van de bijbel tegemoet ki
zien. Wat mij betreft: laat mi
rustig nog wat jaren bijdoen o
Statenvertaling weer goed uit d<
te laten komen. Daarmee moet
vooral geen haast maken. Perso
hoop ik dat men daarbij oo
vruchten zal willen plukken va
werk van ds. Breukelman en v
kritiek van de Van der Leeuw
ting. Tegelijk met deze mede<
sprak de voorzitter van de h
ningscommissie ook vergelijkt
wijs over beide vertalingen. I
stonden m.i. enige oneffenhede
zei hij o.a. (volgens het verslag)
is een vertaling (de St. V.) diei
eeuwen lang niet weerlegd is ge 1
en waaruit onze belijdenisgeschi
voort zijn gekomen.' Dit laatste
mij wat sterk. Ik heb altijd gt
dat 'onze belijdenisgeschriften' i
daarmee zal de spreker ongetw
de zg. Drie Formulieren van Eni
bedoeld hebben) van oudere
zijn dan de Staten Vertaling,
een andere oneffenheid trof mij
Sprekend over de vertalers ur
zeventiende eeuw noemde hij
'mannen, verlicht door Gods (a
Even verderop stonden ze v j
hem niet veraf van martelan
kerkvaders. Dat laatste kan if^
begrijpen, maar dat eerste weet i
der. Ik dacht dat die manne
redelijk goed hadden in die tijd. 1
absoluut onaanvaardbaar word
wanneer hij vraagt: .'Waar zi
onze tijd de mannen des geloof.;
ook maar van verre de Statenvei
zouden kunnen evenaren?' Bek«
dat men in bepaalde kringen
verder gaat en er een geloof bij
nl. dat deze mannen geïnspireetj
ren. Iets dat nergens op stoelt,
dit si mij ook al ver genoeg,
betekent zoveel als een discrim
voor hen die met grote geloof
aan de Nieuwe Vertaling hebbi
werkt. Konsekwent geredenerd
ten we dan bovendien van de
genoemde herziening niet veel]
nen verwachten, want: waar zi
mannen.b
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Opheusden: B. K)
kamp te Nijkerkerveen. c
Aangenomen: naar Hoogeveen: fe
W. Steembeek te Nunspeet.
Bedankt: voor Bussum: M. v.d.
te Goes; voor Krab ben dijke: J. B
te 's-Gravendeel; voor St. Annalaf
Monster: A. v. Brummelen te
den.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Ommen: F. de Vi
Vleuten-De Meern.
Aangenomen: naar Zwolle: A. Rjp
sma te Heemstede; als legerpredB
verband: F. W. Dillingh te flit
geest Kuinre.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt: voor Rijswijk: D. Grutfé
Huizum.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Bennekom: J. Brf;
Veenendaal; voor Oud-BeijerlaT 11
Leendertse te Zwijndrecht; voo J
terdam-C.: C. op den Velde te
zee.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Benthuizen: A.
gunst te Bedum.
BAP. GEMEENTEN
Beroepen: te Veendam: J. van l£'
Sn eek (verb. ber.).
Op een studiebijeenkomst van COCU
in Dallas heeft de methodistentheo
loog Albert C. Outler ook gepleit voor
een radikaal andere koers. Hij deed
dezelfde suggestie, die vorige maand
ook op de lutherse synode in Utrecht
werd gedaan, dat de ideale (en haal
bare) structuur voor de eenheid ge
vormd kan worden naar de idee van
de orden in de rooms-katholieke kerk.
Jezuiten, dominicanen, franciscanen
enzovoort hebben niet veel met elkaar
te maken en worden niet rechtstreeks
door één hand geregeerd. Zij kunnen
hun historische karakteristieken be
waren. En toch maken zij samen deel
uit van één kerkgemeenschap. Zo zou
den presbyterianen, methodisten, epi
scopalen en ook baptisten en luthera
nen hun eigen orden kunnen vormen
binnen één algemene kerk, met eigen
plaatselijke gemeenten.
In deze trant sprak ook C. Williard
Heckel. de moderator van de algeme
ne vergadering van de verenigde
presbyteriaanse kerk. De COCU-kerk
zou een grootste-gemene-deler-kerk
worden, zei hij. 'Elke kerk heeft be
langrijke waarden voor haar mensen
en deze waarden dienen bewaard te
blijven'.
L. Wolwode Het verloren
Uitgave: H. Meulenhoff
Prijs: ƒ14,90.
De eersteling van de Ameril
auteur Woiwode is in zijn gebet
land geestdriftig ontvangen. Hefe
loren jaar verwijst naar de
huwelijksperiode van jonge i_
die tijdens hun wittebroodswei
een buitenhuis allerlei onveri^
ontdekkingen doen. Het gaat on rr
mensen, die uiterlijk tot een ri
huwelijksharmonie komen, maa^1
ervaren dat wanneer de rozi 2
optrekt en de maneschijn ver11
er karakterstructuren optredeiec
tot wederzijdse frustraties n
Chris, de student, ontpopt zi< >11
een onevenwichtig mens, z'n
Ellen, kan de nieuwe situatie 1
verwerken. Allerlei factoren, l«r
een verwijdering, zo niet een |r,
ding aanleiding kunnen geven, 1 e;
zich aan. De verdienste van de
ver is. dat hij de ontwikke
trefzeker schetst, de beslist ong
te gang van zaken volledig aan
baar op de lezer overbrengt. lg
opmerkelijke roman kan mei}M
schouwen als een geslaagde u
crisissituaties door te lichten, ikl
in dit geval zelfs levensgeva
tendensen bezitten.
PARAMARIBO Onbekenden
ben in Paramaribo het graf ge#""
den van de twee jaar geleden
den oud-premief-van Suriname
Pengel. Enkele .medailles en g
onderscheidsingsiekenen, die n
overledene het graf waren ing
worden vermist. Lj
De politie dacht aanvankelijk tAn!
te hebben met 'een afgodische BLi
ling'. Later werd echter meegT.
dat behalve de medailles en a
scheidingen 'geen andere dingej
het.graf waren verdwenen. k.