E JEZUS- EWEGING Abraham Kuyper en Godfried Bomans Nieuw pinksteren of een mode? AND THIS GOSPEL »0F THE KINGDOM SHALL BE PREACHED [iNAlLTHE WORID LAWÏTNESSUW TO ALL NATIONS AND THEN SHALL THE END COME mm" Beroepings- werk ■™is Trouw K wartet vandaag)] klachten met een machtig gebaar weg geveegd worden ora plaats te maken voor een toekomstvisioen: een tijd, waarin men de mannenbroeders zal benijden om hun sterkte Ik kan niet nalaten een citaat te geven Broeders, of moe klachte over uw kleinkind u wel voegt. Nog een halve eeuw van gelijken voortgang, en ome sterkte zal, mits we niet het koord ran het sectarisme om onze vleugelen binden, maar die vleugelen moedig durven uitslaan, om te benijden zijn. Zelfs zie ik geen oorzaak, waarom we onze hope binnen de enge grenzen van ons vaderland besluiten zouden We weten hoe het gegaan is. Kuypers volgelingen zijn sterk geworden, hun Colijn was dè sterke man. en ze zullen er ook wel om benijd zijn (vandaag niet meer, en in ettelijke boeken en artikelen is al betoogd dat de heren destijds beter andere dingen aan hun hoofd hadden kunnen heb ben. (maar daar gaat het nu niet om) En de mannenbroeders zijn ook 'de enge grenzen van ons vaderland' over getrokken. zie bijvoorbeeld naar Grand Rapids in Amerika, waar als ik het goed heb het vooroorlogse neo- calvinisme beter op de been is geble ven dan hier. Intussen maakt Grand Rapids op bui tenstaanders een andere indruk dan Kuyper in 1896 zijn gehoor voorscho telde. Ooit was Godfried Bomans ten gerieve van de NCRV-televisie in die stad. om 'Nederlanders in den vreem de' op te zoeken. Hij besloot zijn relaas over Grand Rapids aldus: 'De geschiedenis van Grand Rapids is er een van theologische tuisten ge weest. Dominees worden afgezet om nuances, die het ongeoefend oog ont gaan, hele gemeenten scheiden zich af om een interpretatie der genadeleer, die maar een haarbreedte verschilt Of ligt er niet iets wonders in, dat waar het Gereformeerde wezen in Ge- nère is doodgebloed, in het land der Hugenoten uitstierf, en in het Schot land der Puriteinen almeer verzaakt wordt, alleen in ons kleine Nederland aan den afgehouwen stronk van het Calvinisme weèr een rijske» uit schoot, gaandeweg won in kracht, en nu reeds weèr met cere het hould mag opheffen. Als kind heb ik in dit zelfde Middelburg acht spelende jaren doorleefd, en ik l>euzelde toen meè van die pas opgekomen afgescheide nen' als ran een te mijden menschen- soort, tot ik eens een dier gevaarlijke heden ontmoette. Hij was tuinman. Geldof was zijn naam, ik weet het nóg na vijftig jaren, en nog staat het beeld voor mij van dien aanminnin- gen grijsaard, die mij het eerst een sinds nooit uitgewischten indruk gaf van dat Calvinistische wezen, dat straks ook mijne ziele verwinnen zou. Maar vergelijk nu na eene halve eeuw het destijds hier schuilen van zulk een enkelen man, met wat die zelfde Gereformeerden nu reeds in deze stad, en op dit schoone eiland, zijn; merk op hoe gelijke aanwas. schier heel het land door. ons gegund werd; heb oog voor de bijeenvergade- nng, voor de vastmaking, voor de saómbinding van dat alles in eenzelf de lichaam; en betuig dan t'oor God. door A. J. Klei Daartoe aangemoedigd door de lectuur van het boeiende opstel dat ds. J. H. Velema in het nieu we jaarboekje van de christelijke gereformeerde kerken schreef naar aanleiding van het feit dat tachtig jaar geleden niet Alle af gescheidenen meededen met de vereniging met de dolerenden (we hebben onlangs uitvoerig over het betoog van ds. Velema bericht), geanimeerd dus door dat verhaal zocht ik in mijn boe kenkast naar wat ik in huis had over die periode. Ik kwam toen een brochure tegen met de titel: 'De zegen des Heeren over onze kerken'. Deze behelsde de 'rede ter inleiding op het gebed voor het samenkomen der gereformeerde ker ken in generale synode, gehouden in de Noorderkerk te Middelburg op 10 augustus 1896 door dr. A. Kuyper'. Een verrukkelijk stuk! Men moet zich voorstellen: de gereformeerde kerken waren nog maar net vier jaar oud en de verenigde afgescheidenen en dole renden bekeken elkaar zacht gezegd argwanend. Aan polemieken in de kerkelijke pers was beslist geen ge brek. Vooral de verhouding tussen de theologische faculteit van Kuyper's Vrije Universiteit in Amsterdam cn de theologische school van de afge scheidenen in Kampen zou nog ver scheidene jaren de gemoederen én synodes bezighouden. Maar dan Abra ham Kuyper! Hij houdt daar in die Middelburgse kerk een meeslepende toespraak, waarin alle zorgen en lonie op te bouwen. Mijn twee de gesprekspartner is een ne- derlander met amerikaans ac cent. gereformeerd opgevoed, ook een jaar of twintig. Veertig Ik ben zo maar binnen komen waaien, maar niemand kijkt daar van op. Overal in het huis zitten leden van deze inmiddels veertig jongens en meisjes gro te commune te praten met al lerlei passanten. Het is er kaal. wat armoedig, maar erg ont spannen. Het lijken vrije, rusti ge mensen. Ik vind ze erg aar dig. Ze hebben hun beroep op gegeven. Hun roeping is evan geliseren. .Als je mee wilt doen c' ie alle bezit af. Pick-ups. auto's, radio's worden verkocht, kleren verdeeld. Ze leven uiterst goedkoop. En God zorgt voor de rest. God always supplies. Een zak aardappelen, dit onderdak. Ze hebben aan niets tekort. Het eerste dat ze me laten zien is de bijbel. Handelingen 2 vers 41 tot 47, het leven van de eerste gemeente. Dat is hun basis. Ze blijven bij elkaar, heb ben alles gemeenschappelijk, verkopen hun bezit, delen het uit. zijn blij en eenvoudig, on derrichten elkaar en staan in de gunst bij het volk. De bijbel is genoeg. Aparte belijdenissen hebben ze niet. Als ik vraag of ze nooit verschil van mening hebben over de uitleg van de bijbel en wie als hun exegeet optreedt, zeggen ze dat de bij bel helder genoeg is. dat ze het samen met elkaar uitpraten, zonder dat er een apart gezag is. Wie het langst er bij is en het oudste is. is de natuurlijke eerste onder gelijken. Aan de rand Er zijn verschillende kolonies over de hele wereld, d.w.z. over de christelijke wereld. In de niet-christelijke wereld wordt al genoeg aan zending gedaan. De christelijke wereld heeft hen harder nodig. De kolonies zijn onafhankelijk van elkaar, maar ze lijken in sfeer, mentaliteit, onderlinge zorg op elkaar. Er schijnt een soort contact-blad te zijn, maar dat is ook niet belang rijk. Als ik er naar vraag is h.t onvindbaar Alles wat maar naar organisatie zweemt wordt vermeden. De meeste van hun leden zijn vroeger wel gedoopt, maar ook dat is niet belangrijk. Ze vieren spontaan wel eens iets als het avondmaal, maar zonder enige puzzel over het ambt. De oudste bedient ge woon. Op mijn vraag of echte imkerkclijken zich aanmelden beweren ze van wel. maar als ik hei navraag kunnen ze geen getallen noemen. Ze blijven aan de rand van het christendom. Ze vullen, zeggen ze zelf, het geestelijke gat op dat in de kerken bestaat, het ontbreken van blijdschap, van toewij ding. Ze zijn een correctie op hel on verplichtende christen dom dat niets van je vraagt en daarom niet aan je geeft. Bietsuiker Vragen over oorlog en v/ede, het structurele geweld. Viet nam. cn'.wikkelingszaken, het raakt het niet. In het leger kun je altijd evangeliseren e<n hun aanpak is eigenlijk een totaal alternatief van de dingen van deze wereld. Voor Nixon voelt het meisje uit Texas zich niet verantwoordelijk. Zij beroept zich op de bijbel. Het gaat om het hart, laat de keizer maar. Als ik een beetje kwaad word om dat Billy Graham-geloof en ze probeert te vertellen dat ze zo de bijbel niet gebruiken mo gen omdat de keizer bij Jezus en Paulus een onaantastbare grootheid was waar geen in vloed op uit te oefenen viel. terwijl onze kiezers door ons zelf gekozen worden en daarom voor onze verantwoordelijkheid komen, blijken ze daar niet over te hebben nagedacht. It's so simple. Ze zijn niet van deze wereld. Op tafel staat bietsuiker God heeft er voor gezorgd. Als ik het verhaal doe van de sui ker, hebben ze het nooit ge hoord. Bij al mijn kritiek blij- TROUW KWARTET ZATERDAG 3 JIM 1972 Bij de Jezus-commune in de Kerkstraat te Amsterdam. ven ze alleraardigst. Ik voel me een ongelovige dwarsligger, een in?ewikkelde zeurpiet. Drugs zijn verboden. Liefde helpt. Ik geloof het. Hun zorg voor elkaar is een werkzaam medicijn. Ouders hebben snnis liever, vertellen ze. dat hun kinderen drugs gebruiken dan dat ze kinderen van Jezus wor den Er blijken nogal wat jon geren lid van de kolonie te willen worden, maar geen toe stemming van thuis krijgen. Bui tenleden bestaan niet. Alles of niets. En als je niet meedoet, even goede vrienden. Het hoeft niet. Sex is iets dat alleen bin nen het huwelijk past. Het eeeft geen problemen. Door de overgave van Jezus en door de onderlinge zorg verdwijnen alle vreemde lusten, zeggen ze. En daarom roken en drinken ze nok niet. Mijn ex-gereformeerde gespreksgenoot vertelt homo ge weest te zijn. Door Jezus ging het over. Hij is nu getrouwd. Opnieuw stél ge r ik. Ik vraag of /e niet erg onbarmhartig wor den tegen anderen voor wie het allemaal niet zo vanzelf spreekt. En nf ze niet weten van de feiten over homosexualiteit, dal het niet iels is als een ziekte die je wel genezen kunt. Maar nee. homosexualiteit is niet van God. Door Jezus gaat het over en we zorgen toch voor elkaar. En ze zeggen het zo zonder pretentie en zonder veroorde ling van mensen die er anders over denken dat het me niet lukt lang boos te blijven. En dagje in de kolonie. 9 00 u. opstaan, opruimen, ont bijt. 10.00 u. wijding: samen bijbel lezen, zingen, blij zijn met God en elkaar. 10.30 u. bijbelstudie in allerlei klassen, afhankelijk van de ken nis. 12.00 u. memoriseren, teksten leren (er hangt een bord waar op de individuele resultaten aangestreept worden) 13.00 u. lunch, afwassen en weer de klas in voor onderling .j-eis ond "richt. 15.00 u. de helft gaat getuigen, de straat op of heeft gesprek ken met gasten en bezoekers. De andere helft brengt de inter ne huishou. i2 op orde Na de maaltijd 's avonds gaat het evangeliseren door tot diep in de nacht, in allerlei plaatsen waar jongeren samenkomen. Voor deze zomer verwachten ze het druk te krijgen als Amster dam weer internationaal trefcen trum voor jongeren wordt. De plakkaten met de opgeheven wijsvinger wijzen de buitenlan der de ene weg. Het getuigen is niet alleen aanzeggen, maar vooral opvangen, helpen ook. eten geven, zorgen en liefheb ben. In een hoek van het ver trek waar we praten slaan de Jezus-kind eren hun armen om iemand met wit ze lang gepraat hebben, prijzen de Heer en ver warmen elkaar. Reveil Is het een reveil, een nieuw pinksteren? Of is het alleen maar een mode'1. Na Marx, Le nin, Mao en Ho chi minh nu Jezus? Of een nieuwe ontsnap ping? Na de drugs en de peppil len nu de religie als soulaas tegen de hoofdpijn van deze wereld? 't Lijkt er op of er wat op til is; of de heilige geest het be staan van een uitgebluste kerk in Europa niet langer neemt. Er zijn, dacht ik. twee signalen vart wezenlijke vernieuwing. De oudste stroming is die van de radicalisering van woord naar daad. de consequente horzonta- lisering van het heil van Jezus, de herontdekking van het jood se denken dat wegroept van de filosofie naar de daadwerkelijk heid. Het tweede signaal is dat van deze Jezus-communes, deze stro ming. waarbij de volheid van de Geest leidt tot een totale overgave. Dan niet Zolang beide stromingen elkaar uitsluiten zal er van een reveil geen sprake zijn. De horizonta- lisering verschraalt tot activis me: de warmte, de humor en de relativering verdwijnt en de ho peloosheid wint het van de vreugde De Jezus-revolution daarentegen verdwijnt in senti mentaliteit als zij blijft staan aan de marge van de samenle ving en aan de structuren voor bij gaat. Het leven van de eer ste gemeente kan wel een sti mulans zijn, maar geen model voor ons gemeente-zijn nu. Zo simpel en fundamentalistisch kan het niet. Onze wereld is anders geworden. Wij zijn ver antwoordelijk voor onze syste men, kiezers en techniek. Wie dat ontkent ontloopt zijn op dracht. Christen zijn in onze tijd betekent een veel taaier en soms veel saaier gevecht tegen de goden dezer eeuw. Met Hal leluja-geroep komen we niet klaar. Daarom, wil er sprake zijn van een echt reveil, of wat meer is van een wezenlijke reformatie, dan zullen beide stromingen el- kaaT moeten vinden. Een zo'n volkomen overgave aan de God van Israël en van Jezus dat er een onverbiddelijke overgave uit volgt voor alle zwakken, ver drukten en vernederden, tegen de goden van macht en bezit Als deze twee elkaar nu uitslui tende stromingen één bedding zouden vinden, is er sprake van een echte gebeurtenis, mis schien zelfs een nieuw pinkste ren. De Jezus moveinent, door Ed ward E. Plowman, uitg. Ver. tot verspreiding der Heilige Schrift. Amsterdam. 216 pag., prijs 3.50. Jeugd zegt ja tot Jezus, door Billy Graham, uitg. Kok. Kampen, 164 pag.. prijs 9.50. Jezus Revolutie! door Jan J. van Capelleveen en W. Kroll, uitg. Zomer en Keuning, Wageningen, 118 pag., prijs 8.90' - Van Jongelingsvereni ging tot Jesus people, door drs. G. C. de Haas, uitg. Kok. Kam pen, 100 pag.. prijs 6,90. De Jezus-beweging, door Roger C. Palms, prisma-pocket van uitg. Het Spectrum, Utrecht, 127 pag. prijs 2.75. TROOSTENDE GEBODEN Eerder hebben wij in Gein e sis 2 zen dat God de mens plaatste hof in Eden. Nu gaat het verder: de plaats is: om te HERE God gaat meteen met als zijn partners. Wij worden ergens neergezet als dode beelden die de tuin moeten Ook al gedragen we ons soms als tuinkabouters, we van huis uit niet We om te, nl. om de hof te te bewaren. We krijgen een taak. een opdracht er niet bij. We krijgen Bewerken is: met de grond beplanting en de dieren oi ver heersen, het erover te hebben. En ze zo de ruimte gev< ze tot hun bestemming komen, ren is iets anders. Er zit iets een gevaar dat loert. Welk geval opi waarvandaan, wordt ons niet -1 deeld. Maar de opdrachten dringender. Eerst is er nog van een mogen. Een mogen vrijelijk, van alle bomen. De zijn er voor de mens. om h< voeden en in leven te houden, dan is daar die ene boom. Hij een raadselachtige naam: "bi kennis van goed en kwaad'. D4i- mag de mens niet eten. Waaroi Dat wordt wiet gezegd in wat 'ten dage als gij daarvan eet, **Da voorzeker sterven'. Daarmee aangeduid dat de mens op ment, op die dag zichzelf stelt aan de overtreding van drukkelijk gebod, een gebod dat omdat het van God k< overtreding de verwijdering v< de dood. meebrengt. We mo< niet te gauw van proefgebod Het verhaal weet daar niet iets wat wel en wat niet mi staan de zaken ervoor. Het m< ven wordt hierdoor begrenst vrij hij ook mag zijn, die functioneert binnen wat GO' God, die zijn schepper is en bondgenoot is. Ons leven, zo we hier onderwezen, is een lei vraagt. Wie niet meer vraagt cies doet wat hij wil, leeft bem menselijke maat. Ons leven leven onder de woorden Gods. de wegen wijzen, de wegen van' en dood. Die maken wij zelf ni( Dat is troostend. Er wordt ja teg< leven gezegd, maar dat ja zou gr zijn als het niet de beperking v» neen kende. (Genesis 2.15-17). A-xjnaiHK. kamp tt R W. aem: D. M. Bet van die der oude parochie, ouderlin gen lopen ziedend weg en diakenen gooien het bijltje erbij neer omdat dominee op dit stuk te streng, te laks. te stellig of te 'bevindelijk' is. Heel het leven schijnt er te draaien om de grote wielnaaf van het gereformeerde denken: het vraagstuk van de vrije uil. Het is of je terug bent in de tijd van de arminianen en de gomaristen, de remonstranten en de contraremon stranten, de kokskianen. de geelker kers, de puttianen, alsof al dit fijne speuren in Gods bedoelingen, dat zo veel duizenden Nederlandse levens vergiftigd heeft, weer in een korte film wordt afgedraaid. 'Vergiftigd' neem ik terug. Het moet met alle ellende toch ook een immen se vreugde gegeven hebben om met nog een timmerman en een metselaar, met z'n drieën dus, de gedachtengang van de Schepper te mogen doorgron den om daarna samen in een lokaaltje bij elkaar te komen, die deur stevig up de grendel'tegen alle ketters uit de vijf werelddelen en de Handelingen opengeslagen op die éne zin van Pau lus, die wij alleen begrijpen. Ik bemin die mensen niet zozeer, maar een zeker respect kan ik hun toch niet onthouden. Het zijn dezelfde jongens die een goed deel van het verzet in de Duitse tijd op hun schouders geno men hebben en zij zijn het ook die daarginds, duizenden kilometers van ons vandaan, een stukje Nederland over de Amerikaanse grond, hebben uitgerold dat anders allang was omge ploegd'. Eigenlijk is een dergelijke lof dode lijk: gereformeerden zijn malle men sen. maar in de oorlog stonden ze aan de goeie kant. Bomans is (was) niet de enige die er zo tegenaan kijkt. Nog onlangs sprak ik een, laat ik zeggen agnost die enige vriendelijke belang stelling heeft voor het kerkelijk leven. Hij had wat gereformeerde synodever slagen gelezen, over de zaak-Kuitert natuurlijk, en hij begreep niets van de opwinding rondom een zondeval zus of zo. Hij ervoer het allemaal op z'n best al curieus, maar, voegde hij er hartelijk aan toe: tijdens de bezet ting kon je op ze aan! Ja, laten we wel wezen: het zijn de laatste tijd met name zorgelijke syno dedebatten, die de gereformeerden in het nieuws brengen, en wat je erover hoort of van meemaakt geeft niet de indruk van mensen die, om nog eens Kuyper të citeren, moedig de vleuge len durven uitslaan. Blijft dat zo? We moeten nog vertellen, waaruit we het citaat van Godfried Bomans ha len. Uit: 'Op reis rond de wereld en op Rottumerplaat', een uitgave van Elsevier in Amsterdam (159 pag., prijs ƒ8,90). Hierin zijn (dus) reis verhalen van Bomans opgenomen, fijn om te lezen of te herlezen, want er staan ook erg oude in, zoals de Parijse herinneringen. Maar waar ik vooral op wil attenderen zijn de onvoltooide dagboekaantekeningen, door een ont redderde Bomans gemaakt op dat een zame waddeneiland. Mulisch mag dan vinden dat' Bomans nooit aan die VAR A-stunt mee had moeten doen (hij schreef zoiets in de Haagse Post), een feit is dat als je deze notities leest, je onder de indruk komt van de gerede kracht van Bomans' schrijverschap, juist in deze (nog) niet gepolijste fragmenten! NED. HERV. KERK en Beroepen: te Zeist: J. C. Scbutloel te Putten; te Hoogland: D. ie Wolthuis te Kiaznenaveen-Zwaitei te Opheusden: B. Haverkamp t* kerkerveen. Bedankt: voor Hagestein: te Garderen; voor Lunteren: 1 Berg te Huiizem. GEREF KERKEN Bedankt: voor Ommen: Delfzijl. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Driebergen: B. te Bolnes-Slikkerveer. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Clifton: J. van Haarip Amersfoort. EVANG. LUTH. KERK Beroepbaar: prop. H. C. Donga, tastraat 42" te Amsterdam. NED. HERV. KERK Afscheid: van Steenderen: J. Ki'ei burg, ber. te Eindhoven; van Uttin C. M. van Endt wegens emeritaa Intrede: te Bloemendaal: H. A.s_'. kei uit Oosterbeek; te Hoot)'* zwaag: kand. K. Lammertsma, Amsterdam; bevestiging te Deii" der (vlootpred.): A. M. Kalkmj Eibergen. GEREF. KERKEN Afscheid: van Andel (NB): J. vjns Linden, ber. te Driebergen; vs?u Jansklooster: P. van Loo, b%>E Brielle. BAPT. GEMEENTEN Afscheid: van Winschoten: C. Mju ber. te Almelo (Nieuwstr.). Emeritaat verleend aan: H. Sifn te Hauterwijk. Lz.ü GEREF. GEMEENTEN IN NEI te 7 juni: Intrede: te VlaardingU* Mallan uit Gouda. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers|" Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer* Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, i; Amsterdam. Postbus 859, Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro 26 92 74. Bank Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.girofc X 500. el De stroom lectuur in boe ken en tijdschriften blijft aanhouden*). Blijkbaar in teresseert het verschijnsel van de Jezus-revolutie ons hevig, en dat is eigenlijk vreemd. Al jaren opereren onder ons pinkstergroepen en mensen van de beweging Vuur. zijn er allerhande kerkelijke en minder kerke lijke hulpverleningsorgani saties aan het werk, dien sten, sociëteiten en open pastorieën met lage drem pels. In de wereld van sex en opium, van verslaving en sub-cultuur werken al jaren instanties als het Leger des Heils en kerkelijke evange lisatie groepen. Club- en buurthuizen met het vaan del van Jezus in top zijn niet van vandaag of giste ren bezig met jongeren uit allerlei lagen van de bevol king. Wat is het buitengewone van de huidige Jezus-beweging.' Het is wat moeilijk de Jezus-bewe ging onder één noemer te bren gen. AlJes is in beweging cn organisatie is niet hun sterkste punt In het boekje van Billy Graham hoort er eigenlijk alles onder dat jong, bijbels, op persoonlij ke emotie gericht getuigend en hulpvaardig is. Er zijn dan ook nogal wat pinkster-bewegingen die in de publiciteitsgolf rond om de Jezus-kids hun graantje meepikken. Het is de vraag of dat terecht is. zoals het de vraag is of het applaus van ui keurige kleren gestoken predi kanten op dc gereformeerde synode zo op zijn plaats is. Protest Wat naar mijn mening werke lijk interessant is. is de totale overgave van sommige groepen, het breken met de vaste orde van de samenleving, het protest tegen onze maatschappij, de un derground aspecten van de al ternatieve cultuur. Het applaus uit sommige bevin delijke hoeken doet daarom zo vreemd aan, omdat in deze kringen de sociale orde onaan getast blijft, men veelal aan de kant staat van law and order, terwijl het specifieke van de Jezus-movement juist is hun anarchistische trek, die niet geeft ora de heilige koeien van onze samenleving, bezit en macht. Dit wezenlijke nieuwe aspect dat zich buiten de kerk reeds eerder voordeed ken ik in Ne derland toch vooral bij de Children of Goü. de Jezus-com mune in de Kerkstraat in Am sterdam. Kerkstraat 7 Boven de aanrecht van het pand aan de Kerkstraat 7 te Amsterdam hangt in het engels het vermaan van dc apostel Paulus om alle dingen in goede orde te doen geschieden (1 Co- rinthe 14 vers 40). Onder de tekst is het nogal rommelig, maar, verontschuldigen de Je- zus-kindercn zich, het was dc vorige nacht ook wel erg laat geworden. Aan tafel zit een ble ke wat uitgebluste jongen een bord pap te lepelen. Een drug- slachtoffer die het adres had weten te vinden. Af en toe komt een van de Jezus-kids op hem af. praat vriendelijk met hem en omarmt hem. Het knuf felen knapt hem nog meer op dan de havermout Het zorgen voor elkaar is een van de meest noodzakelijke ta ken voor mensen van Jezus, zegt mijn gesprekspartner. Daar gaan jullie in de kerk aan stuk, omdat Je niet echt om elkaar geeft. Ik praat met twee mensen, een jonge vrouw (ruim 20. gehuwd, dochter van een leidende bap tistenpredikant in Texas), één van de vier Jezus-kmderen die in augustus vorig jaar in Am sterdam begonnen zijn een ko- door ds C. M. Boerma Trappenhuis Kerkstraat 7 in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2