Vastgelopen dominee gaat 'gewoon' werken Geref. synode bespreekt rapport 'Samen op weg' Gesprek met Kuitert wordt voortgezet Hervormd-gereformeerd fusie, federatie of Gemeente moet het doen Trouw Kwartet vandaag Beroepings- werk Schmelzer moet executies in Turkije verhinder Boekenetalagi TROUW/KWARTET VRIJDAG 28 APRIL 1972 W Kerk /Binnenland T2« door Ton van der Hammen De hervormde dominee van Koog-Zaandijk houdt met ingang van 1 juli op dominee te zijn. Hij begint gewoon wat anders: bedrijfsmaatschappelijk werk. Waarom? Naar zijn mening is hij vast gelopen. Zou graag verder willen met de gemeente, maar kan eenvoudig niet. Hem staat heel dui delijk een ander functioneren van gemeente en predikant voor ogen. Dat is niet haalbaar. Vandaar. Acuut wil (nu nog) ds. G. Nijenhuis, opgewekte, inventieve veertigjarige, af van het oude, hardnekkig volgehou den patroon waarin de dominee in feite als beroepsgelovige en de ge meente als consumentenschare op treedt Zo ooit dan zal juist nu de geméénte het moeten doen en daarbij zou ik als hulp kunnen fungeren, maar niet omgekeerd, zegt hij. Dat laatste frustreert, maakt mij verder werken onmogelijk. De knoop door hakken bleef niettemin moeilijk, maar ik had geen andere keus. In zijn parochieblad motieveerde hij, vrij weergegeven: steeds meer krijg ik de overtuiging, dat het predikant schap zoals het ln de loop der tijden gegroeid ls de gemeente meer belem mert dan stimuleert Dè dominee is de voorbidder, de voortrekker, de man, die het zeggen moet Zijn aan pak zet een stempel op de gemeente met alle eenzijdigheid van dien. Po gingen om dit stramien te doorbreken zijn mijns inziens tot mislukken ge doemd, omdat de traditie deze rolsver- wachting nog zo bepaalt, dat aan een herverdeling van de rollen (nog) niet valt te denken. In een preek kun Je wel zeggen: het gaat om de gemeente; d 1 e moet het doen, beleven en uit dragen. Maar de praktijk ls anders. Doordat de dominee de enige beroeps kracht van de gemeente is moet hij ook overal bij betrokken zijn. Een te groot aantal van teveel uiteenlopende werkzaamheden zijn in deze ene func tie verenigd. De dominee moet les geven, vormingswerk, huisbezoek, zie kenbezoek doen, kunnen schrijven, preken, spreken, vergaderen, hij moet representatief zijn, goed kunnen orga niseren en dat is dan nog maar wat me het eerst in de gedachten komt. Door die opeenhoping van functies kan hij niets echt goed en grondig doen. Het* argument ls steeds, dat je in de gemeente een vakman nodig hebt, die zich grondig in de zaken verdiept. Maar hoe kun je dat bij die veelheid van taken? Het resultaat is in elk geval voor mij, dat je gaat drijven op je routine, veel dingen half doet, altijd achter bent Op de duur geen gezonde situatie. Het be langrijkste argument om ermee op te houden is misschien wel, dat de rol van predikant (zoals men hem kenne lijk graag ziet gespeeld) je in het contact van mens tot mens belem mert, een contact, dat ik in het predikantschap altijd het meeste heb gezocht Pas als Je de belemmering van 'Je bent nog altijd de dominee' hebt overwonnen, ontstaat dat gewone menselijke contact Tot zover deze ontboezeming. Logische vraag: Welke structuur van de gemeente heeft ds. Nijenhuis dan voor ogen? In elk gevaü één, waarbij de gemeente zo volledig mogelijk is ingeschakeld. Eigenlijk zou niemand lid van een gemeente mogen zijn of hij zou zich bereid moeten verklaren een taak voor zijn rekening te nemen. Organisatorisch denkt ds. Nijenhuis aan een stuurgroep voor de beleids lijn, als een soort alternatieve kerke- raad, waarin mensen zitten die daarin mee willen denken en het gemeente lijk leven willen mee begeleiden. Dat daarin de dominee niet meer 'als van nature' het voorzitterschap toevalt, behoeft geen betoog. Naast die stuurgroep dan een aantal werkgroepen voor de deeltaken: een werkgroep voor de kerkdienst (zoeken naar nieuwe vormen), voor de cate chese, voor het diakonaat, voor de bejaardenzorg, voor het jeugdwerk, et cetera. Deze zouden dan gebruik kun nen maken van een aantal gespeciali seerde beroepskrachten, bijvoorbeeld een theoloog, een vormingsman en een jeugdspecialist, alleen in part ti- me-dienst aan te stellen. Een volle dagtaak zouden ze kunnen verkrijgen doordat ze in een aantal genabuurde gemeenten onder soortgelijke voor waarden worden aangenomen. Op deze manier krijgt men 'voor hetzelfde geld' als waarvoor een dominee full time in één gemeente werkt een veel- zijdiger aanpak, waaraan nu juist zo veel behoefte is. Verder zal moeten worden overwogen of nog niet meer taken waarvoor specialisten in aan merking komen, zoals administratie, beheer en planning, vergoedingen no dig maken. Want goed gemeentelijk functioneren ls net zo goed een kwes tie van zakelijk bekijken. Bankroet Dat laatste gaat nog nadrukkelijker spelen bij de wetenschap dat de mees te kerkelijke gemeenten op de rand van het bankroet zweven. Een situa tie, die bij het teruglopend aantal leden alleen nog maar slechter kan worden. Een gewetensvraag is bijvoor beeld of het beheer van peperdure kerkgebouwen in veel gevallen nog langer verantwoord is. Restauratiever plichtingen, waarbij kleine gemeenten anderhalve ton en meer moeten op brengen om de overheidsbijdragen te kunnen krijgen, hangen veel kerken als een molensteen om de hals. Afsto ten van kerkelijke gebouwen kan ook zinvol zijn omdat het eigentijdser lijkt het gemeentelijk samenzijn in de entourage van een fabriekskantine of de aula van een school te houden dan in een plechtig kerkgebouw. In elk geval zullen jongeren zich daar in toenemende mate meer thuis en aan gesproken voelen, denkt ds. Nijenhuis. De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontraneen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI] publlkatle wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. aeeretarls van de hoofdredactie van Trouvr- Kwartet, Postbus S5J. Amsterdam. Davos Tot mijn grote verwondering kregen wij hier in het sanatorium de mede deling dat het bestuur van de stich ting besloten heeft het sanatorium medio december 1972 te sluiten. Rea liseren de heren van het bestuur zich wat zij met het sluiten van deze, zo unieke, gelegenheid voor ons land teweeg brengen? Beseffen zij wel wat astma ls? Als zij, zoals lk, hier patiën ten aan hebben zien komen, meer dood dan levend, en deze mensen na een paar weken al weer vo«lop mee hebben zien doen aan allerhande akti- viteiten, dan zouden zij zich wel um te sluiten. Het zou voor de hele natie een schande zijn, als de enige astmakliniek in het hooggebergte, waar ook zovele t.b.c.-patiënten volle dige genezing vonden, gesloten zou worden. Davos G. Verhagen Matiging De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagtlijks bastuun B. Bol, Den Haogj dr. E. Bleumink, Poleri- woldej mr. G. C van Dom, Nootdorp) W. A. Fibbe, Roller- dom; J. lonjer, Utrecht) drj. J. W. de Pouj, Den Hoog; J. Smal- lenbroek, Wouenoor. Overige leden von het olgemeen bestuur: K. Abmo, Amsrerdom) H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog) J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorscholen; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouten, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. lammens, Noorden; ds. F. H. londsman, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C von Nlftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozmgo, lunleren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmen Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster- land (Zld). Dir«cti«i Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Unctad III doet ons weer schrijnend de verschillen tussen rijke en arme landen merken. We hebben allemaal de roeping om de hoeder van onze broeder te zijn. Toch hebben de mees ten van ons het gevoel dat we er als enkeling maar zo bitter weinig aan kunnen doen. En toch beseffen we dat God er ons toe roept Een moge lijkheid om een begin te maken is dat we eens per week een dag proberen zo sober mogelijk te leven (b.v. geen vlees, geen snoep, niet roken goed voor u! - enz.) en de luttele guldens die we daaraan overhouden opsparen en na verloop van tijd zenden aan een instantie die zich bezig houdt met het lenigen van menselijke nood. Misschien zijn er wel mensen die zo'n bedrag opzij kunnnen leggen zonder dat 'vasten'. Wijzelf hebben echter de ervaring dat juist die matiging goed is voor onze eigen mentaliteitsveran dering, ons meer doet bezig zijn met de dingen van God, en we hopen ook anderen en onze kinderen hiermee iets voor te leven. Waddlnxveen ir. C. Koole IKOR over Israël De tweede tv.-aflevering van 'Horen en Zien in Israël' (23/4) was speciaal voor kinderen bestemd. Helaas was deze uitzending in hoge mate eenzij dig. Men zou de tendens aldus kun nen omschrijven; de stichting van de staat Israël was begrijpelijk (vanwege de jodenvervolgingen in Europa), maar ongewenst (vanwege de gevol gen ervan voor de Palestijnen). De gebeurtenissen van 1948 en daarna werden vrijwel uitsluitend vanuit het aspekt van het vluchtelingenprobleem weergegeven. Als achtergrond diende de vlucht van de Palestijnen uit Hal- fa. Was het de makers van deze film geheel onbekend, dat de Joden daar, nadat de Arabieren in april 1948 be gonnen waren de joodse wijken aan te vallen, tot de tegenaanval overgin gen? En ook dat de joodse autoritei ten er bij alle Arabieren op hebben aangedrongen om te blijven en dat hun veiligheid en bescherming wer den gegarandeerd? Dat de Arabieren toch Haifa hebben verlaten kwam om dat zij gehoor gaven aan de bedreigin gen van het Hoge Arabische Comité. Tekenend was, dat in deze uitzending werd gezegd, dat op 14 mei Israël zijn 24-jarig bestaan gaat vieren. Dat deed komisch aan, omdat deze viering reeds op 19 april jJ. heeft plaatsge had. Als men er zelfs geen besef van heeft, dat er zo iets als een joodse tijdrekening is (terwijl zelfs al een eenvoudige Nederlandse zakagenda be ter kan leren) is het misplaatst zijn programma 'Horen en Zien in Israël' te noemen. Utrecht Ds. S. Gerssen Politieke visie De heer Loek Schipper moet ln zijn openingswoord op het CHJO-KVPJG- Jongerenoongres gezegd hebben, dat de confessionele partijen 'uit de wurg greep van de WD moeten kruipen'. Haxi de heer Schipper niet beter kun nen spreken van een stevige, en aan vankelijk niet helemaal onuitgelokte omarming? Voorts verwondert me, dat de heer Schipper meent de confes sionele partijen te moeten adviseren: le snel een beslissing te nemen met betrekking tot hun uitgangspunt en 2e. haast te maken met het zoeken naar een politieke visie. Wat het eerste betreft valt op te merken, dat degenen die menen te moeten kiezen voor een evangelisch uitgangspunt voor htm politieke partij-zijn, met dat uitgangspunt niet kunnen schipperen. Als men overgaat tot een partijvor ming la dr. De Zeeuw wekt men sterk de indruk, dat men van nog meer walletjes wil eten, dan men reeds eet. Al te dol wordt het toch. als de heer Schipper de confessione len aanraadt haastig op zoek te gaan naar een politieke visie! Volgens hen heeft men dus een potentieel aantal leden voor een politieke partij en zoekt men daar achteraf een passende politieke visie voor. Dit lijkt mij de omgekeerde wereld! Den Haag G. Tanls Ziekteverzuim N.a.v. het artikel over ziekteverzuim in de editie van 21 april het volgende: de verplichte doorbetaling van het salaris bij ziekte behoort zeker tot de verworvenheden der werknemers. De ze secondaire arbeidsvoorwaarden heeft enorm veel nood voorkomen. Evenzeer is duidelijk, dat hantering van wachtdagen bij bonafide werkne mers, die ziek worden/zijn, op verzet stuit, en terecht. Anderzijds weet ook elke bonafide werknemer, dat sommi gen misbruik maken van deze situa tie. Wellicht dat het volgende mede kan meewerken aan de bevordering van een stukje sociale gerechtigheid: breidt het aantal vakantiedagen uit, en voer (weer) de wachtdagen in. Wie niet ziek wordt, heeft alleen nadeel in de vorm van minder vakan tiedagen. Natuurlijk is ook dit een noodmaatregel, want 'mensen zijn nu eenmaal geen engelen' (staatssecreta ris Rietkerk). Scheveningen H. Ploeger Woonbelasting Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Het gesprek met prof. dr. H. M. Kuitert inzake diens opvattingen over Genesis 1-3 wordt verder voortgezet. Hiertoe besloot de gereformeerde synode gisteren overeenkomstig het ver zoek van de deputaten die met dat gesprek belast zijn. De synode droeg deze deputaten op vóór 1 oktober een rapport in te die.nen opdat de synode in haar slotzittingen (in november) tot een afron dende beoordeling zal kunnen komen. Ds. G. Nijenhuis En als dan bovendien de hele ge meente actief is, claim je de jeugd tot-en-met. Ds. Nijenhuis: Nü laat de jeugd ik dacht terecht het afweten. Zelfs in mijn gemeente, waar het, de omstan digheden in aanmerking genomen, nog 'goed' gaat holt de kerk in feite achteruit Met catechese en kleine gespreksgroepen bereik je een steeds kleinere groep jongeren. Dat komt, omdat het huidige kerkelijke functio neren naar buiten niet meer overtui gend werkt.' Ds. Nijenhuis gelooft wel degelijk in de toekomst van de gemeente, maar dan zal deze op mars moeten gaan. Heel snel, want er is geen tijd te verliezen. Maar ja, dat kan nu juist niet: de kerkeraad zegt, doe het voor zichtig, langzaam aan. En dat nog daargelaten: de ervaring van ds Nijen huis is dat de gemeente overwegend niet anders wil, dan consumerend zijn. Heel duidelijk vond hij dat geïl lustreerd bij een gemeentelid, die 'het gedram om medewerking* zo beu werd, dat hij naar een andere kerk ging, waar ze hem met rust laten. Werken of stoppen Geen passivisme dus, maar werken of stoppen. Met werken, dat je als nood zakelijk zou moeten kunnen veronder stellen, bedoelt hij geen activisme lHij kan zich voorstellen dat er ie mand komt luisteren in de kerk en er wat mee doet, door het te verwerken. Maar daar mag hij niet bij blijven staan. Je kunt geestelijk opgeladen worden, wat nodig is, maar in het verlengde daarvan ligt toch altijd ac tie. Zou niet iedereen voor actie 'gescha pen' zijn? De mensen kunnen veel meer dan ze zelf voor mogelijk hou den. Ze moeten eenmaal mentaal over de brug aan hun mogelijkhe den ontdekt worden. Ze moeten al doende weer in zichzelf gaan geloven, en dan komt het zelfbewustzijn van zelf. 'Omdat ik muurvast zit, geef lk het predikantschap eraan', besluit hij. 'Ik voel me zeer aangetrokken tot mijn nieuwe functie: het opzetten van een bedrijfsmaatschappelijke afdeling ten behoeve van alle ambtenaren van de stad Groningen. Ik hoop daar veel directe contacten te kunnen leggen. En ja, als de huidige sterke weerstan den legen fundamentele veranderin gen in de gemeente zijn weggeëbt, als part time functie, zoal eerder om men dóór heeft dat het anders moet, dan zou ik graag als dominee willen terugkomen. Maar dan wel in een men pastoraat en prediking. Nu acht ik me in de steek gelaten. Ik kan het schreven. Het liefst met als specialis- niet aleen.' Ook deputaten voor de oefening van het verband met de theologische fa culteit van de Vrije Universiteit heb ben de opdracht om tegen die tijd een rapport uit te brengen over het gesprek dat zij over andere zaken met prof. Kuitert voeren, (o.m. over de kwestie van wat aangeduid ls als het 'Latente koninkrijk') Het ls de bedoe ling dat beide rapporten zullen wor den toevertrouwd aan één synodale commissie die de eindbespreking in november zal voorbereiden. De synode aanvaarde gisteren het commissievoorstel met algemene stem men nadat dr. F. L. Bos zijn voorstel had ingetrokken. Dr. Bos had het Genesis-gesprek met prof. Kuitert nu al willen beëindigen. Hij legde giste ren een verklaring af dat hij geen reden zag dat de kerk zich langer zou bezig houden met vragen omtrent de 'historiciteit van de zondeval' omdat ook zij die niet traditioneel aan een 'knik* in de menselijke geschiedenis menen te kunnen denken (dus prof. Kuitert en zijn medestanders), mede belijden, dat de zonde in de wereld gekomen is, doordat de goed gescha pen mens, die als zodanig door God is en wordt aangesproken, van het begin af in zijn verantworodelijkheid gewei gerd heeft, aan zijn God gehoor te geven. Maar omdat dit voor velen nog niet duidelijk is, wil dr. Bos zich niet verzetten tegen voortzetting van het gesprek. Drs. A. M. van der Zanden die uitge sproken had willen zien dat alleen zij deel kunnen uitmaken van het depu- taatschap 'die volledig instemmen met die punten der belijdenis waarmee dr. H. M. Kuitert in conflict komt', deel de mee zijn amendement in de ijskast te zetten daar hij de tijd nu niet geschikt achtte voor veranderingen in de samenstelling van het deputaat- schap. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De vraag of de her vormde en gereformeerde kerken op weg zijn naar een fusie dan wel naar een federatie, is nu nog niet aan d£ orde. Waarschijnlijk zal het geen van beide zijn. Ik voorzie dat er een oecumenisch kerkrecht komt, waarin het mogelijk wordt dat twee synoden samenkomen. Misschien zal er een oecumenische kerkorde komen waarin we, zonder dat de bestaande kerkelij ke instanties opgeheven worden, toch samen geraken tot een nieuwe vorm van kerk-zijn. waarin ook plaats zal zijn voor andere kerken'. Dit zei ds. F. H. Landsman, scriba van de her vormde synode, gistermiddag op de gereformeerde synode bij de bespre king van 'Samen op weg' nadat een kleine dertig synode-leden hun zegje hadden gedaan over het rapport van de werkgroep. Er was een duidelijk pessimisme over de toenadering op het grondvlak. "Be langrijker dan dat we hier praten is dat de plaatselijke kerken samen op weg gaan', zei dr. O. C. Broek Roelofs (Zuddlaren). In ruim vijfhonderd ker ken is nog geen enikeü plaatselijk contact. Ouderling N. J. de Koning (Apeldoorn) citeerde heet van de naald uit een enquête ln Gelderland: vijftig procent van de gereformeerde kerken in deze provincie noemde de verhouding met de hervormde ge meente terplaatse negatief. Niet zel den had men zelfs het gevoel verder uit elkaar te groeien. Ds. G. van Halsema (Bolsward) wees er in dit verband op dat de situatie in veel plaatsen gecompliceerder is geworden doordat de raden van kerken de be hartiging van interkerkelijke contac ten hebben overgenomen, waarin vaak ook de rooms-katholieke kerk zit Een vraag van ds. J. C. Baumfalk (Am sterdam): "Waar praten we eigenlijk over', vroeg ds. Baumfalk, 'zolang het nog een open vraag is, of er voor prof. Van een onzer redacteuren LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich gisteren gezet aan de bespreking van het in terim-rapport van de hervormd/gereformeerde werkgroep 'Samen op weg' en zowel uit de op tafel liggende stukken (en de omvang daarvan!) als uit de discussie bleek weer eens, dat gereformeerden beduidend meer geneigd zijn alle punten op alle i's te zetten dan de hervormden. Om een voor beeld te noemen: in 't wilde weg over een gezamenlijke synodevergadering praten is er in Lun- teren niet bij. In het commentaar 'Huurbeleid (20.- 4) werd de vraag gesteld, waarom de minister niet de woonbelasting in voert. Dit zou psychologisch juister zijn dan het aanvragen van huursubsi die. Volgens mij ls echter de methode van het aanvragen van huursubsidie de meest eerlijke. De woonbelasting zou b.v. extra drukken op gezinnen met studerende kinderen. Een gezin met hetzelfde inkomen, waar de kinderen al verdienen is in een veel gunstiger situatie. Het inkomen van de kinde ren wordt niet bij dat van de ouders opgeteld, ook niet het kostgeld dat ze betalen. Verder wordt er ln gezinnen van vakmensen nogal ^ens bijverdier 1, zonder dat de belasting hier weet van heeft. Ooi- krijgen schilders, timmer lieden enz. nog vrij veel zwarte lonen, waardoor zij ln sommige gevallen meer dan het dubbele verdienen. Zulke mensen zullen waarschijnlijk geen woonsubsidie aanvragen, maar als de belasting ze geld terug geeft via een negatieve belastingaanslag is dat natuurlijk altijd welkom. De door stroming moet Inderdaad bevorderd worden: ik dacht dat dat ook wel gebeurde als er geschikte huizen voor handen zijn. Althans in onze stad wel. Dat bleek uit een destijds gehouden enquête. Of het sociaal gezien juist is dat iedereen doorstroomt is de vraag. De buurten worden dan vaak onleef baar, omdat er geen kader meer woont. Eindhoven Mevr. H. van Ooik-Roukema. Om op dat laatste even door te gaan, toen de hervormde synode eind febru ari met 'Samen op weg1 doende was, had men het onbekommerd over een gezamenlijke vergadering met de gere formeerde synode, die er zou moeten komen om allerlei (knel)punten cn vragen rondom 'Samen op weg' met elkaar door te nemen. De commissie van de gereformeerde synode, die de behandeling van deze zaak in Lunte- ren had voorbereid, was het daarmee eens: samen hiermee bezig zijn is prima. Maar. zo waarschuwde de rap porteur ds. L. L. van der Vliet uit Hoogeveen, denk er aan, het gaat niet om zoiets als een gecombineerde syno de, er is tenslotte niet meer aan de hand dan dat de afgevaardigden van oeide synoden een samenkomst hou den. Anders denken de mensen mis schien dat er net zoiets gebeurt als in 1892, toen afgescheidenen en doleren den zich in een gezamenlijke synode zitting verenigden. menten uit het synodale debat te geven, even snel het rapport van de commissie door. Dat heeft om te be ginnen veel lof voor het werk, door werkgroep en deputaten gedaan, en de daarop volgende vragen en opmer kingen willen aan die lof niets af doen. Een van de eerste opmerkingen van de commissie is deze: zijn de vragen, destijds door dr. P. G. Kunst gesteld, nl. hoe je de gereformeerde bond openbreekt en hoe je aan moet met de vrijzinnigheid, niet te veel onder water gebleven? Het is toch maar zo dat in vele classes geen enkel contact tussen hervormde gemeenten (die dan bondsgemeenten of vrijzin nig zijn) en gereformeerde kerken mogelijk is. Aan dit feit kun je, strevend naar éénwording, niet voor bij gaan. voerd gesprek, los van en buiten an dere kerken om, het contact met die andere kerken kan frustreren. Hoewel de commissie er oog voor heeft dat het onderhouden van contacten met andere reformatorische kerken niet makkelijk is en telkens op weerstan den stuit, wil zij toch eenzijdigheid voorkomen. Springlevend Super-paraplu Negentien De omvang van de stukken is ook kenmerkend voor het verschil tussen hervormd en gereformeerd. Op Hyde- park werd het 'Samen op weg*-rapport vergezeld van een paar simpele sten cils, waarop op z'n best enige richting gegeven werd aan het debat Maar op De blije werelt hadden we nu naast het verhaal van 'Samen op weg' nóg eens negentien gestencilde vellen voor ons: een deputatenrapport van zeven pagina's, compleet met uitge werkte en toegelichte voorstellen, plus het al genoemde commissierap port van ds. Van der Vliet, dat twaalf pagina's telde en waarin de hele boel nog eens door de zeef ging. We lopen nu, alvorens een paar mo- Vraag van de commissie: loopt men niet te gemakkelijk heen over de gereformeerde vrees dat de gerefor meerden een welkome modaliteit zijn naast de ander onder de éne her vormde super-paraplu? Duidelijker zal moeten worden, zo vindt de commis sie, in hoeverre de hervormde kerk haar stuctuur als modaliteitenkerk, waarbij dan ook de vrijzinnigheid in begrepen is, wil handhaven, en dan zal ook de consensus met de remon stranten hierbij ter sprake moeten komen. Volgende opmerking, genoteerd uit hot commissierapport: niet allereerst de organisatorische eenheid is het bege renswaardige doel waarnaar wij die nen te streven, maar de eenheid van geloof. Voorts attendeert de commissie er op dat een met de hervormde kerk ge- ouw aa En ij, me bij: aar eva d. Ik Kuitert met zijn opvattingen rulimte is in de gereformeerde kerken?' Dr. H. B. Weijland (Arnhem) meende een verschuiving in de betekenis van 'Samen op weg" te zien. Hij vroeg de werkgroep: Is het zo, dat u in 1969 nog enthousiast samen op weg wilde naar een fusie, maar dat u nu meer denkt aan het samen onderweg zijn als Gods volk naar de toekomst? Hoe ziet u die éne kerk nu? Wij hebben allemaal een oecumenisch visioen: dt éne kudde en de ene Herder, maar als we dan weer in de werkelijkheid zijn wordt het visioen een syndroom' (in antwoord gaf ds. Landsman later zijn toekomst-visie). Prof. dr. D. Nauta was meer optimistisch, maar adviseer de vooral geen knopen door te hak ken. "We moeten er rustig de tijd voor nemen om er doorheen te ko men", zei hij, 'maar dan zulen we zien dat het zéker vordert". Wat betreft de gedachte aan een geza menlijke synode-vergadering: De visie van de oommissie dat dit hooguit een ontmoeting van afgevaardigden van beide synoden zou kunnen zijn, bleek voor de hervormden onaanvaardbaar. Zo'n toah min of meer vrijblijvende bijeenkomst zou niet in overeenstem ming zijn met de ernst van de zaak, zei ds. Landsman. Trouwens, ook prof. Nauta had moei te met de gedaahtengang van de com missie. Verscheidene synodeleden drongen aan op een weloverwogen programmering, wtifl het meer worden dan een kennismakingsbezoek. Dr. B. Rietveld (Den Haag) verwachtte dat een echte gecombineerde synodever gadering wel eens juist de injectie zou kunnen zijn om de plaatselijke oecumene uit de impasse te helpen. Het voorstel om samen te werken aan een gemeenschappelijk belijden vond niet bepaald een enthousiast onthaal. De discussie duurt nog voort Het wereldleed stond aan mijn want wat is wereldleed? Met bijzonder heldere kijkers zag buurmeisje van 10 jaar mij aan. een zwart poesje met witte buik was. Nu zijn wij al jaren een kleurige poes kwijt, maar de die nog eens spinnend in de at kunnen sluiten hebben wij, met verdriet opgegeevn. Ik meekomen. Kijk, die mevrouw overkan heeft hem, zei ze. daad, daar stond een dame zwart poesje, dat ze blijkbaar een vensterbank gezet had, nieuwsgierig en ging even ondeugende ogen mee. Daar hooi het relaas. Ik aaide de klagende| en intussen werd ik van infoi voorzien. Met een ijdige ruk sli de deur van een huis waar ze lijk aangebeld had. Nee, nati niet Niemand is een poes kwijt] meneer, ik ken dat ik heb vier, maar zo gaat het altijd: er zwerfpoes, maar hij is van niet Het was duidelijk dat ze alle toe ondervraagden sterk van lej verdacht. De dame bij wie ze 't had aangebeld, kwam naar buil ging zich ook met de zaak bemi Kijk onderwees ons nu de meï die dit zaakje kennelijk uitgi wilde hebben, kijk er zijn mensi gaan met vakantie en zetten dat tig hun poes in de vensterbanl de buren. Maar dat is hier niej geval, deze poes is uit het gevallen en inderdaad, het bekji lichtelijk bebloed. Het liet zich Kijk, vervolgde zij haar ondei die poezen komen op hun terecht, maar an kunnen even doorzakken en dan komd met hjn bekjes tegen de wittel gericht We voelden de klap. O# bood mijn diensten en aan beldf huis of wat verder aan. Ik nodigï dame die nu weer de poes vasl uit om hem eens even in het ptf te zetten. De poes rende meteë trap op en ontmoette daar een van een jaar of zestien: ach T ben je daar? Het leed was opg Truus was terecht. Ze werd nu haar bijna-verwanten opgenomej ik verbeeldde mij dat ik haar oj1 afstand kon horen spinnen. Maa* mensen die met vakantie gaan' bleven me dwars zitten. NED. HERV. KERK Beroepen: te Schoonhoven: H. As Slooten te Nijkerk; te DordrecW van Estrik te Genemuiden; te Zl And eist: H. Jongerden te Veenei) die bedankte voor IJsselmuiden.j Aangenomen: Naar Waarden! Neerrijnen: D. D. Lucas, kanl Utrecht, die bedankte voor Kerï en voor Zuidland. GEREF. KERKEN Beroepen: te Koudekerke: Stam, kand. te Amsterdam. F. P? GEREF. KERKEN (VRLJG) Beroepen: te Rozenburg: W. \j denhil te 's-Hertogenbosch. I GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Almelo: A. Vergu In de paragraaf van het commissierap port, die handelt over de kwestie van de verhouding van waarheid en een heid, zegt de commissie dat het voor haar een moeilijke zaak blijft dat de hervormde kerk wil weren wat haar belijden weerspreekt en tegelijk de modaliteitenstructuur aanvaardt. En hoe springlevend die structuur is, zag de commissie geïllustreerd aan opmer kingen ter hervormde synode over een samengaan van belde kerken, dat nooit ten koste mag zijn van een bepaalde groep. In dit verband wijst de commissie er op dat het bestaan van één ongedeel de kerk de kerk niet prompt geloof waardig maakt: 'Wij behoeven maar een blik te slaan over de grenzen, naar de ene kerk in de Scandinavi sche landen of ln Duitsland, om te zien-dat het aanwezig zijn van slechts één grote kerk de geloofwaardigheid van het evangelie niet zonder meer in de hand werkt'. Laatste opmerking uit het commissie rapport, die wij hier doorgeven: Men kan bij de vraag naar de binding aan de belijdenis voor de kerkelijke ver kondiging en leer, niet volstaan met te wijzen op de moeiten die de gere formeerde kerken hebben gehad op dit punt DEN HAAG Het PPR-Kamerl: Gaay Fortman heeft minister Sc zer (buitenlandse zaken) gev stappen bij de Turkse regering t dernemen om de voorgenomen ex< van achttien ingezetenen te ver! ren. Hij vraagt, of de minister d ning deelt,e dat de uitgesproken vonnissen onaanvaardbaar zijn, de betreffende daden 'wanhoops gen waren van burgers onder eei tatoriaal bewind'. Shaun Herron: 'De hond, de vos harpspeler'. Prijs ƒ9,90, 238 blz; mond Bagley: 'Op dood spoor", 9,90, 236 blz. Twee uitgaven Elsevier Amsterdam. Als oudere geheime agenten hui moires gaan schrijven, moet daa narigheid van komen. Zo heeft de hoofdpersoon in het eerstgeno boek, vele gegevens verzamelt zijn oude werkgevers niet in de baarheid wensen. Bovendien is d vermijdelijke tegenpartij tuk q papieren. Miro krijgt atdus een i nenkoekje van eigen deeg dat tj dan zo'n hartige hap is, dat n bijna in stikt. Maar de superman het klappen van de zweep e\ bijltjes waarmede gehakt wordt wint en leeft voort met (j( vrouw en kind. Twee bladzijden! der telt een andere geschiedend* over een geheim agent in ruste, maal de heer Alan Stewart, ten tj gevoerd op IJsland door Desl Bagley. Geroutineerd auteur vd één ruk uit te lezen verhalen, j moet heel gewoon ergens een j afgeven, het ziet er naar uit iedereen tegen hem is. Maar zwakke geslacht laat hem niet 1 steek. Ditmaal in de aangename I van de schone Elin. Al met al bekende spannende leesstof voq liefhebbers, die rustig thuis voort, enz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2