eoeo Hoorspel is niet door de televisie gedood Jan Vrijmans tv-film 'Leve de speeltuin' Utizending morgenavond via NCRV Scherp OPGEVEN VAN FAMILIEBERICHTEN EN ANDERE ADVERTENTIES GEDURENDE DE AVONDUREN NOS overlegt met BRT over kabelomroep Nog meer nieuws over Ufo's TROUW /KWARTET DONDERDAG 27 APRIL 1972 W Binnenland/radio-tv T4/1 MARY PERKINS Ewwrow -) DIS'FOTO IS CRARIA'S m&ALOw-y ur EG oareh IAT/S £R K~.TUIVTIG £M£T5 B[320ut>£RS) TJA. na weec l RIJK eens AI AAR m A/A DE «OORD I BAT RAAM-DAAH 6EH0M£H r4»°grP°!r!ryZ waas? HGr JUIST'Die ce& Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Ruim honderd dramaturgen, hoofden van radio hoorspelafdelingen, producers en regisseurs uit in totaal 22 landen hebben in Frankfurt enige dagen geconfereerd over de huidige po sitie van het hoorspel dat, zoals men aanvankelijk meende, wel zou worden gedood door de televisie. MOMMA MEVROUW, 15 HET NU ECHT N0DI6 OM EEN fOTO VAN UW OVERLEDEN M4N TUSSEN ONS IN TE •ZETTEN •z INDE GOUDE GAPER door W. G. VAN DE HULST; plaatjes van W. G. VAN DE HULST Jr, Naar Duitse opvattingen heeft een groot aantal hoorspelschrijvers de vrees dat het hoorspel zichzelf heeft overleefd en daarom stimuleert men in dat land het koortsachtig zoeken naar nieuwe vormen voor deze eens zo geliefde programma's. Men is in Duitsland druk bezig met het in team verband vervaardigen van een soort totaal-spel, produkt van tech niek. kunst en wetenschap, waaruit de fantasie van de luisteraar dan de bedoeling maar moet halen. De NCRV heeft daaraan ook al eens aandacht geschonken. Zeker is het echter, dat zulk een sterk gevarieerde geluidsmassa slechts een zeer klein publiek aanspreekt. Niettemin laat de Duitse omroepen ze regelmatig horen. Veel minder pessimistisch is men in andere landen, ook al was men het er wel over eens. dat de klassieke hoor- spelvorm best enig modern experi ment naast zich kan velen. In Enge land zendt men veel hoorspelen uit en geeft men alle vormen een kans, het totaal-hoorspel echter de minste. Over het geheel genomen erkent men wel de populariteit van de tv-strip boven het hoorspel, maar daarom worden hoorspelen dikwijls in de 113. Tinus met z'n ezeltje is haar in de verte gevolgd. Hij heeft haar zien uitglijden haar zien vallen en toch weer opstaan. Hij heeft haar eindelijk zien verdwijnen op de hogere grond in 't dichte struikgewas van 't bos. Ze was veilig weer voor de gevaren van 't moeras. Het kistje dat ze vellen liet?Hij heeft er bij gestaan en lang nagedacht en 't hoofd geschud, 'k Zal je toch maar meenemenen. roestig ding. Hier wordt je 'n nest voor de slakken. Hier kun je niemand van dienst zijn. En wat heb je toch eenmaal bewaard? En waar is dat gebleven? En wie heeft je leegge roofd en je hier in 't moeras in de modder gesmeten? En waarom? Vreemd! Wonder vreemd!' Tinus heeft het kistje thuis in zijn schuur achter de zwarte gaper wegge borgen 'Jij, zwarte langtong, nou moet jij er maar op passen'. In de stad rumoerde de vrolijke jaar markt. Wie zou weten van de zorgen 't verdriet daarginds? KARELTJE KNETTER EN DE BLAUWGERUITE KIEL 12-135 'Er achteraan, Asmar,' mom pelde professor Nosco gesmoord. 'De auto rijdt niet hard en het spoor van de banden is duidelijk te volgen. We zullen zonder moeite kunnen vaststel len wakr die lastig»» Verholen met zijn gezelschapje is heengereden.' En de professor had gelijk, want de sporen van de banden liepen duidelijk zichtbaar in de verte weg. Het dudrde dan ook niet lang of het schurkachti ge tweetal trof de geparkeerde auto aan. Ergens boven de rotsen hoor den ze stemmen en alles wees erop. dat de drie schatgravers helemaal niet merkten, dat ze bespied werden. Voor zichtig en onhoorbaar klauterden. Nos co en Asmar tegen duinhellingen en ïotspartijen op en als het nodig was, zochten ze telkens even dekking ach ter rotsblokken of uitstekende steen massa's. Zo naderden ze onopgemerkt het topje van het rif en toen ze voorzichtig over het randje van een groot brok rots gluurden zagen ze daar voor zich een open plek, waar een vierkant gat in de zanderige bo dem te zien was.'Zou dat de middag uitgezonden en dan klaagt men niet over gebrek aan luister dichtheid. In Canada heeft men niets op met het uitzenden van experimentele totaal hoorspelen: aardig voor het laborato rium, niet geschikt voor de luisteraar. In Zuid-Afrika is het gewone en voor al moeilijke hoorspel geweldig popu lair. Het wordt dagelijks veelvuldig uitgezonden, 's avonds dikwijls uren achter elkaar. De Nederlandse bijdrage, geuit door de heer J. J. Besancon, bestond uit de idee te werken met een schrijverste am dat een soort journalistiek radio drama verzorgt en zich daarbij voort durend bezig houdt met actutele on derwerpen en gebeurtenissen. Afge zien van de Duitsers gaven de buiten landse deelnemers blijk van veel be langstelling voor dit idee. Men werd het er tenslotte overeens. dat de oude vormen van het hoorspel wel mogen worden gemoderniseerd, maar dat het luisterpubliek zeker nog is gediend met licht aansprekende, verhalende hoorspelen. Voor een kleiner publiek kan men dan van tijd tot tijd experi menteren. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Een film van Jan Vrijman is altijd een belevenis. Vrijman is een cineast die op uitzonderlijke wijze oog heeft voor menselijke verhoudingen, waarin zowel humor als kleine tragieken schuil gaan zonder dat die opzettelijk worden uitgeleefd of als pro blematiek aangedragen. Dit alles spruit voort uit een warm gevoel voor de grote en kleine mens en dat zult u ook weer aantreffen in zijn soeciaal voor de televisie gemaak te film 'Leve de speeltuin', die de NCRV vrijdagavond om 21.25 uur op Nederland II vertoont. Vrijman maak te zijn opnamen in een van de oudste sneeltuinen van Nederland, die in Amsterdam Oud-West op het J. J. Cremerplein staat. Die speeltuin draagt de naam van de predikant- schrijver uit de vorige eeuw, die voor al furore maakte met zijn 'Schetsen uit de pastorie van Mastland'. In Nederland ziin een kleine duizend speeltuinverenigingen. Het speeltuin werk is uit sociale nood geboren om streeks de eeuwwisseling,' toen er in grote steden voor het arbeiderskind ook al geen vermaak buitenshuis be stond. Het particulier initiatief, steu nend op de bewogenheid van mannen en vrouwen uit religieuze en politieke kringen, kwam buurtschapsgewijs tot het oprichten van speeltuinen, waar de kinderen veilig waren voor te water raken en gevaren van de zware sleperskarren, die toen de grote obsta kels in het verkeer waren. In feite was in grote steden de straat nooit veilig voor het spelende kind. deel te nemen aan het oprichten van tuinen, die wel voor de kinderen waren bedoeld, maar tevens een brok saamhorigheidsgevoel teweeg brachten voor de volwassenen. Na de tweede wereldoorlog is de speeltuin tamelijk in diskrediet ge raakt. Zij heeft in de laatste jaren ook veel concurrentie ondervonden van alternatieve maatschappelijke in vloeden. zowel van de televisie die de kinderen dikwijls thuishield. Niette min is, zoals u zult zien. de speeltuin niet dood. Jan Vrijman toont aan hoe het toegaat in de Amsterdamse Wes- tertuin Vereniging, die bijna 65 jaar bestaat en waarin men zich nog steeds' prettig thuisvoelt. Hoe ernstig, maar tevens amusant het verenigingswerk wordt opgevat wordt duidelijk en dit zal niet nalaten de indruk te wekken dat er ook nog op traditionele manier een goed stuk sociaal werk wordt verzet, ondanks alle alternatieve nieu wigheden waarbij men uit heel ande re vaatjes tapt ingang naar de schatkamer wezen?' siste Asmar opgewonden. 'Kijk baas! Er steekt het laatste eindje van een laddertje uit het gat omhoog! Ze zijn alle drie daar beneden. Wat zullen we nou doen?' 'Rustig afwachten antwoordde professor Nosco. 'Hier doet zich immers een uitgezochte ge legenheid voor om dit stomme drietal het moeilijke werk te laten opknap1 pen. Als ze met het goud te voor schijn komen, grijpen wij in.' 'Een goed idee,' prees Asmar opgewekt. 'Dan zijn de centen voor ons. Saamhorigheid Het was de Amsterdamse scheepstim merman U. J. Klaren, die rondom 1900 in Amsterdam de eerste speel tuin stichtte, samen met zijn buurtge noten. Dit was de vermaarde Ooster speeltuin. Het verenigingswerk ten bate van de speeltuinen heeft vooral in de eerste decennia van deze eeuw sterk gefloreerd en menigeen had het er voor over na de toen nog lange en meestal zware werkdagen toegewijd Als je maar een camera bij je hebt en goed jé ogen gebruikt, valtL in Amsterdam altijd wel wat te fotograferen: een winkelier op van de grachten voert een 'platenoorlog' en zijn prijzen zijn zo lje dat de blikvangster ervan door de grond schijnt te zinken. 1 Zelden is de laatste tijd voor televi- siecamera's zo spits gediscussieerd en zijn situaties en toekomstverwachtin gen van door blanken geregeerde, Afri kaanse landen zo scherp doorgelicht als woensdagavond in Vara's Achter het Nieuws internationaal. Het pro gramma was ook daarom zo intrige rend. omdat bij ieder van de vier gesprekspartners de spanningswereld van hun denken voelbaar werd. De discussie eindigde niet hoopgevend, integendeel, ze heeft bij me de vrees voor een on-ontkoombaar bloedbad in die landen verhevigd. De door Vara-medewerkers verfilmde vergelijking van de leelomstandighe den in het 18de eeuwse bejaardenhuis aan de Amsterdamse Roetersstraat en de sfeer in het gisteren geopende Flevohuis. het grootste en modernste van West-Europa, zou ik een prijs willen toekennen voor het bevorderen van intermenselijke verhoudingen Zonder ook maar één moment bele rend te worden, bracht deze in 'Dagje Ouder' opgenomen reportage op in drukwekkende wijze meer begrip bij voor onze bejaarden en voor de in spanningen om hen een menswaardig bestaan te verschaffen. Ik ken nie mand van de Flevobewoners en toch kreeg ik het gevoel dat ze mij ver trouwd waren. Dit effect houdt een compliment in voor Jeanne vdn Mun ster want zij is degene die de bejï de mens met respect in close h brengt. Wat een verschil met Wie niet 1 takten. Als Kees Degenkamp een eu paar bij zich had dat een geval communicatiestoring acteerde, heb cr waardering voor. Maar wan r* daar een jonge vrouw met haar i. kelijke problemen voor Jan en man te kijk is gezet, dan voel ifeL gegeneerd, er naar te hebben gekaj en geluisterd. Dan heb ik ook meiL den met die vrouw omdat ze L heeft laten slachtofferen met innerlijke structuren waar ze geen raad mee weet. En haar die haar dit nooit had mogen doen, geef ik het advies het poe boek De taal van het lichaam lezen. Met dit boek van Julius had hij in de beslotenheid van huis een brug kunnen slaan. Tussen deze drie zware program zalen twee luchtige uitwijkmogehfl den: Liever nog geen bloemen Doris pay in de gebruikelijke rop de zee van smartlappen die ueert de Mechelse Salamander stroom Ik zag er geen brood in. Radio vandaag B 1130 Rondom 12: progr. v.d. vrouw, ih Beursber.) 12.30 Mod. platteland. 12.35 L trevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.!* <S) Karakteristieke combinaties: mod. kj mui. 14.00 De Notedop: gevar.progr. E Palet: progr. v.d. zieken. 16.00 Nws. P Aspecten: kunstprogr. 17.00 Mobiel; eet weeglijk progr. voor beweeglijke me| (17.55 Med.) L (18.00 Nws 18 11 Radiojournaal. 18.20 P uitz. van D.S/70.) 19.00 (SI Jeugd en r FERDNAND 11167 '-e s - - v £,pli Horizontaal: 1. boerderij. 4. karakter, 7. edelgesteente, 10. grote hoeveel heid. 12. onderrichten. 14. societé (afk.), 15. teken in de dierenriem, 17. priem, 18. loot, 20. Noorse god, 21. huis, 22. godin van de toorn, 24. plaatsje onder Vries, 26. meisjesnaam, 27. lokspijs, 29. nauw, 31. plaats in Z. H. 33. persbureau, 35. aanklampen, 36. geneesheer, 37. plaats in Italië. Verticaal: 1. nu en dan, 2. plaats in Duitsland, 3. badplaats in Duitsland. 4. leeftijd (Fr), 5. opschrift op een envelop. 6. rytmische beweging, 8. bloeiwijze. 9. bergweide. 11. werk plaats. 13. werkkring, 16. strijdperk, 19. baan voor balspel. 20. streling. 23. vuurpijl, 25. uit of betreffende Dene marken. 26. schaapkameel, 27. zang stem, 28. plaaggeest, 30. tennisterm, 3'!. plaats in de N.O.P. 34. ontken ning. Elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familie berichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst. Dit kan uitsluitend onder no. 020-220383. Ook op ZONDAGAVOND is dit mogelijk, maar dan van 7 tot 8.30 uur. Eventueel kunnen elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) geduren de de avonduren tot 8 uur ook andere advertenties opgegeven worden. Deze advertenties kunnen echter niet in ons blad van de volgende dag worden geplaatst. Na bovenstaande tijdstippen kunnen geen advertenties meer wor den opgegeven. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM In het kader van regelmatig overleg hebben NOS en de Vlaamse omroep BRT van gedachten gewisseld over aan de orde zijnde beleidskwesties zoals instructieve om roep en kabelomroep. Besloten werd tot het instellen van twee werkgroe pen welke de ontwikkelingen op deze gebieden goed zullen volgen en daaro ver telkens rapporteren aan de bestu ren van de beide omroepinstellingen. Ook moeten de groepen voor NOS en BRT aandacht besteden aan het voort gaan van het gebruik van Vedio-recor- ders en -casettes. Voorts besloot men om te onderzoeken, hoe door middel van radio en televisie de samenwer king tussen Nederland en België te gen de achtergrond van de Benelux- gedachte kan toenemen. Jubileumprogramma voor de BBC HILVERSUM Op initiatief van Jan van Hillo (NCRV) zullen enige Euro visie! anden in november van dit jaar de dan een halve eeuw bestaande Britse omroep BBC, die mag worden gezien als pionier van de Europese omroep, een gecombineerd informa tief programma aanbieden. Het voor stel viel goed bij de EBU. Er is een internationale redactiecommissie ge vormd onder leiding van Carel Enke laar. De produktie van het program ma, dat hoogstens een uur zal duren, is in handen van Kees van Langeraad. Hij zal worden geassisteerd door Jan van Hillo. Voorlopig hebben Frank rijk. Duitsland, Noorwegen, Spanje en Nederland medewerking toegezegd. HILVERSUM Opnieuw zal het NOS-televisieprogramma Zienswijze zondagavond zijn gewijd aan het ver schijnsel Ufo's (vliegende schotels e.d.). Er zijn door kijkers zoveel vra- Kruiswoord-puzzel HILVERSUM I NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7 08 (S) Preludium I- klass.muz 7.30 Nws. 7 41 Hier en Nu. 7 55 (S) Preludium II klass. en mod. muz. 8.10 Te Deum Lauda- mus: geestelijke liederen 8.30 Nws. 8.41 Podium v d vrouw. 9.10 Klass. muz. 10.00 Zondaglied bij de schoolradio. 10 04 School radio. 10 30 Nws. 10.33 (S) V.d. zieken. 11.05 Geestelijke liederen. 11 30 Hier en Nu. 11.32 Populaire klass.muz. 11 55 Mcd 12.00 Los- Vast gevar.progr. (12.10 Kunst- en vlieg werk; 12.26 Med. t.b.v land- en tuinb.: 12.30 Nws; 12.41* Hier en Nu: 13.00 De tafel van drie.) 13 10 "Prol, Middagpauzest. 13.30 Zin gen met Cecilia: volksmuz. 13.45 Voordracht van gedichten rond het thema Ziek zijn. 14.05 Schoolradio. 14.25 Sopraan en piano: mod. liederen. 15.00 Geref. middagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Kinderkoor met instrumentale begeleiding. 16 00 (S) Pop-Tater: progr. v.d. jeugd. 17 00 (S) Popmuz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Licht ensemble. 18 24 Op de man af praatje 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanora ma 18.50 Muz. van Het Leger des Heils. 19 05 (S) Orgelconc oude- en klass.muz 19.35 (S) Tijd vrij voor muz in vrije tijd. koorzang en fanfare-ork. 20.05 Pleisterplaats: inf. over toerisme en recreatie. 20.30 (S) Radio Actief gevar progr 22 20 Avondover- denking 22 10 Nws. 22.40 Den Haag van daag. 22.50 Politiek op school- Je dan nee?, gesprek. 23.10 (S) Metroipole Ork Koorvcr- eniging Pro Musica en zangsol.: amusem.- mui. 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7,11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. <8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal 8 30 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. 9 00 Toppers van toen. 9 35 Watersl 9 40 Schoolradio. 10 00 V.d. kleu ters 10 10 Arbeidsvitaminen. (1100 Nws 20 00 Nw eklass. en mod muz (In de pauze: 22 00 IS) Licht ork. met zangsol. 22.31 verander ik de wereld in 25 min.: progr. 22 55 Med 23 00 Nws. 23 10 Radi(| naai. 23.20 (S) Muz zonder podium: uitz. over elektronische muz 23.55k Nws. HILVERSUM III TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van q ren Show. (8.00 Nws 9.00 Nws. 9.031 nine. 10 00 Nws. 10.03 Robbie Dale on lf| EO: 11 00 Nws. 11.03 De muzikale fruitri verzoekpl.progr. v.d zieken. KRO: i Nws. 12.03 KRO-op-drie: Van twaalf tot pi pauzepgrogr (13.00 Nws 13 03 Raden m 14 00 Nws 14.03-18.00 Dispjockeyshowir om 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. f BELGIK 324 1 12.0 Nws. med en muz. 12.50 Buitenl. persoverz 13.00 f wcerber. en toneelagenda. 13.20 Lichte 13 50 Buitenl persoverz 14 00 Nws. i Schoolradio. <15.00 Nws.) 15 25 Lledjesi 16.00 Nws cn beursber. 16 10 Promenadl 17.00 Nws en med. 17.10 Voor luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.21 desportber. 18.30 Wegwijs wezen. Sport. 18.55 Taalwenken 18.57 Gramral 19.00 Nws. act en lichte muz. 19.45 Pof uitz. 19.55 Gramm muz. 20.00 Operettefi' 22.00 Nws en De zeven kunsten 22.20K 23.00 Kamermuz. 23.30 La Chanson i' land (9) 23.40-23.45 Nws. i Nederlands) SOS-ber. 12.08 tl o H TV vamlaag Oplossing vorige puzzel: Hor. 1. sarabande, 8. ha. 9. Aneta, 10. do, 12. tile, 13. opa, 15. rad. 17. tel, 19 Leo, 21 beek. 23. Amer, 24. I.G. 25. anker, 26 Ld, 27. vier, 29.mcde, 31. ore, 32. Sri, 34. nel, 35. ram, 36. dak, 39. ra 41. degel, 43. e.k. 44 maatre gel Vert. 1. sa, 2. ral, 3. Anci, 4. Be, 5. atol. 6. nap, 7. e.d. 8. herbivoor. 11. onordelijk, 12 adé, 14. alm, 16. Aegir, 18. erker, 20. Eelde, 22. kar. 23. arm. 28. eer. 30. enk. 32. smet, 33. idee, 36 Ada, 38 alg., 40. A.II. 42 gr 43 el gen gesteld, dat drs. Chriet Titulaer, Julien Weverberg en drs. H van Praag de handen vol zullen hebben met ze allemaal te beantwoorden. Toch zal er tijd overblijven om op bepaalde aspecten van de al dan niet wezenlijke waarnemingen van onbe kende voorwerpen die het luchtruim zouden doorklievan. nader in te gaan. NEDERLAND I NOS NOT 11.10-11.35 Schooltelevisie 14 00-14.25 Schooltelevisie 18.45 "De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 Calimero - tekenfilm 19.10 Wat een familie 19.35 't Stokpaard, programma over hobbies 20.00 Journaal 20.21 Mission Impossible 21.15 Te gast bij Gert en Hermien 22.00 Een avond bij Eva. TV-spel van Anton Quintana NOS 22.40 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol tekenfilm 19.18 Muziekprogramma rond Randy Newman 19.48 Popeye, tekenfilm 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenleving g 20.35 Marrying kind. film Ei met Laurel en Hardy g 20.55 De taal der liefde e. is internationaal ta gesprekken pc 21.25 De zenuwen gieren k: door mijn keel: i Bruid van Frankestein, Horrorfilm ie NOS 22.20 Ter Visie: Parlementair Ie en politiek weekoverzicht ,a 22.45 Journaal fr DUITSLAND I 10 00 Nws. 10.05 Journaal van gister4< 10.30 Der Kommtssar. detectlve-sr-- ZDF Mag., act. lie Mack verandert s verz. 13.00-13.20 Der Mann und kinderen. 17.55 Nws. L (Reg. progr. NDR: 18.00 Filmrepr Act. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nord Mag. 19 26 Hamburg Transit. 19.59 Jr overz WDR: 18.00 Reg. nws. 18.10' kleuters. IS.15 Kobra. übernohmen Sic. Hier und Heutc. 19.20 Kobra. übernlK Sie. 20.00 Journaal en wecrbcr. 20J c kann's nicht lassen, speelfilm. 21 50 rtrTcr» l->\ tine. rvrr.IT M «K lrvll BELGIK (Nederlands) 14.00-16.00 Schooltelevisie n 18.00 Fabeltjeskrant. 18.05 Pebbles eir bam. 18.25 Korte tekenfilm. 18.30 TienFr ken. 19.10 Gastprogr: De Liberale ged J 19.40 Hier spreekt men Ned. en MedQt Nws. 20.10 Geen trams meer voort. Street, musical. 21.00 Verover de anrdl" kind van de berekening, wetenschap: progr. 21.50 Premiere: fragm. uit nwfct 22 30 Nws. jg, Ie I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 8