Zuidvietnamees vraagt
diakonaat: blijf niet
staan op 'projecten'
Geen 'hoofdstuk 2'
achter Het Getuigenis
Trouw
Kwartet
'Kom over
de brug'
huurt boot
Bisdom garandeert hulp
aan vrouw in verwachting
vandaaq
Barth in ongewenst
gezelschap
Beroepings-
werk
Vaticaan laat
kerk Brazilië
in kou staan
Boekenetala
TROUW/KWARTET VRIJDAG 21 APRIL 1972
KEltK RIWIM.AM»
Tau1
door H. Biersteker
Een zakelijke, energieke Zuidvietnamees, Tran Ngoc Bau, heeft de diakonaten van de Duitse en'de
Nederlandse kerken bezocht om heil te bezweren voor zijn land niet op "projecten' te blijven staan
maar een zo beweeglijk mogelijke hulp mogelijk te maken. Hij is de 'program-officer' van de Asian
Christian Service, een door de East Asean Christi an Council opgerichte hulporganisatie.
Het pleidooi van Tran Ngoc Béu
wordt inmiddels daverend bevestigd
door wat er achter zijn rug gebeurt:
grote gebieden van zijn land waar een
zekere regelmaat van leven was terug
gekeerd worden opnieuw het toneel
van vluchtelingen en omwoeld door
bommenregens. Wat moet je in zo'n
geval met projecten?
'In Quang Tri en in Pleikoe zitten
visserij-coöperaties en landbouwcoöpe
raties waar wij hulp aan verlenen,
maar het is best mogelijk dat alles
daar overhoop ligt en dat de leden
ineens heel ander werk doen dan
waarvoor de hulp verleend is. Bij
voorbeeld voor al die vluchtelingen.
Het eerste doel is toch: overleven?'
Tegenvoeter
Asian Christian Service is de tegen
voeter van de oudere Vietnam Chris
tian Service, die onvermijdelijk een
meer westers karakter moest dragen,
ook al werd zij met de beste bedoelin
gen opgezet De Amerikaanse menno
nieten die veel van het werk dragen
hebben vaak geklaagd dat zij of zij
het willen of niet in het spoor van de
Amerikaanse .troepen liepen. En die
zijn er alleen maar blij om dat de
Aziatische kerken zelf een hulpdienst
hebben opgezet zodat de zaak van een
westers stempel wordt ontdaan. Maar
deze hulpdienst kan alleen maar effec
tief functioneren als zij niet langer in
opdracht van geldschieters de vormen
van hulp voorschrijft, maar zich ge
heel aansluit wat er in Vietnamese
organisaties al gedaan wordt.
Tran Ngoc Bau werkit reeds sinds
1965 in katholieke jongerenorganisa
ties die in verschillende delen van
het lénd vervlochten zijn geraakt met
hulpwerk. Toen hij in 1970 door Asi
an Christian Service is aangetrokken
had hij al talrijke verbindingen, niet
alleen met christelijke maar ook met
boeddhistische organisaties, die op
haar beurt weer aansluiten op wat er
in de dorpen en steden zelf aan
initiatieven opkomt. Het werk is even
veelzijdig als de ellende: oorlogswedu
wen en -wezen, op drift geraakte
jeugd, vluchtelingen, oorlogsinvaliden.
Zware klap
derwijs te maken: de leerlingen zee
nauwkeurig te leren lezen en hen
'feeling' bij te brengen voor 't ontdek
ken van speciale zaken, (dubbele bo
dems, humor, toespelingen, sfeer etc.)
kortom, totdat hij met de leerlingen
ging doen, wat men met een veel te
groot woord 'close reading' zou kun
nen noemen. Toen waren de proble
men nog lang niet uit de wereld,
want alle leerlingen zijn natuurlijk
nooit te bereiken en bovendien èist
deze methode zeer veel voorbereiding
van de lessen. Maar als blijkt dat de
leerlingen het leuk vinden weegt dat
er ruimschoots tegenop. Eh deze leer
lingen (Vwo en Havo) zéggen, dat
het leuk vinden.
Doetinchem
Dc rcdnctlc behoudt zleh bet recht voor om
ter opname ln deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen Verkort weer te geven. BIJ
publlkatlc wordt met de naam van do
Inzender ondertekend. Brlcvcij kunnen wor
den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken.
secretaris van dc hoofdredactie van Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Literatuur-onderwijs
De discussie te Utrecht tussen leerlin
gen, leraren en studenten over het
literatuuronderwijs en over de litera
tuur als examenvak (8/4) heeft mij
zeer verbaasd. Deze verbazing gold
(en geldt) niet zozeer liet feit, dat er
bij velen onbehagen is over het litera
tuuronderwijs als wel de indruk, dat
de leraren en de leerlingen de litera
tuur het liefst maar afgeschaft willen
zien. Dit onbehagen heeft. nl. bij on
dergetekende ook geleefd, totdat hij
ertoe kwam, de literatuur niet meer
te beschouwen als iets waarbij 'per
soonlijke smaak en emoties zo belang
rijk zijn', maar als ie(s dat met
onbevangen moet benaderen en waar
op in principe verschillende reacties
mogelijk zijn; totdat hij er toe kwam
als doelstelling van zijn literatuuron-
drs. N. M. Seller
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Dagelijks bestuur: B. Bol, Den
Hoog; dr. E. Bleumink, Poters-
wolde; mr. G. C. van Dom,
Nootdorp; W. A. Frbbe, Roller-
dom; J. Lonser, Utrecht; drs. J.
W. de Pous, Den Haag; J. Smol-
lenbroek, Wossenoor.
Overige leden van het olgemeen
bestuurt K. Abmo, Amsierdam-,
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen; n;r. dr. J. Don-
ner, Den Hoog; J. van Eibergen,
Schoorsbergen; mr. K. von
Houten, Wogeningen; ds. O. T.
Hylkema, Billhoven; Joc. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Kloosler-
man-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Krooyeveld-Woulers,
Heerhugowaord; prof. dr. G. N.
lammens. Noorden; ds. F. H.
landsmon. Den Hoog; H. de
Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C.
von Niftrik, Amsferdom; H. Olie-
vanger, Buitenpost; mr. dr. J.
Ozingo, lunteren; dr. A. Veermon,
Rijswijk (Z-H); H. H. V/emmers,
Den Haagi drs. R. Zijlstra, Oosler-
lond (Zld).
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bonk (rek.nr.
69.73.60.768). Oem.giro
X 500.
Dr. A. Kuyper
Over de uitlating van dr. Puchinger
('Jeugdige Agitator') is enige ont
stemming ontstaan. Het is nog een
vraag wat dr. Puchinger er mee heeft
bedoeld. Het woord agitator kan ook
een technische zin hebben, zoveel als
'schudden'! Nou: geschud zijn de re
formatorische samenlevingen wel in de
vorige eeuw! In Kuypers brochure
'Het vergrijp 'der zeventien ouderlin
gen' komt al min of meer de beroemd
of berucht geworden uitspraak van
'het stoelen op eenen wortel des
geloofs' naar voren. Kuyper bedoelde
daarmede de Afscheiding en de zich
aftekenende Doleantie. Hij heeft ze
beiden naar elkaar toe geschud!
Wolfhezo
H. Sinneker
Eén partij c
In onze krant (15/4) staat behalve
een groot stuk ook een hoofdartikel
over de bezwaren die mr. Hoogendijk
heeft tegen het discussiestuk dat de
drie confessionele partijen hadden op
gesteld. Natuurlijk is het zijn goed
recht deze mening te verkondigen.
Maar velen, waaronder ik, schamen
ons dat er nu, in 1972, nog geen
christelijke partij is die alle confessio
nelen in ons land omvat. Nog steeds
geharrewar
Daar komt nog bij :dat niemand ande-
ren még of kén dicteren wat evange
lisch is Met de bijbel kan men
mij niet voorschrijven wat mijn
standpunt dient te zijn inzake Viet
nam of de vermogensbelasting of ab
ortus Laat niemand het 10e gebod
vergetenen bescheiden blijven.
Geen kreten over wat evangelische
politiek echt is en dén nog wel in
wereldverband! Laat ons snel één chr
partij maken. En geen bezwaren op
blazen Het is hoog tijd'
Rotterdam
J. C. Mulder
Geref. jeugdwerk
In dag- en weekbladen vraagt men om
meer steun voor het geref. jeugdwerk,
ik sta hier volledig achter. Toch rijst
bij mij de vraag, wat is nu de oor
zaak, waarom ons geref. jeugdwerk
niet meer loopt zoals wij hoopten?
Zijn wij toch op de verkeerde weg
met onze ommezwaai, om door middel
van meer amusement, vacantiekampeD
enz., de jeugd trachten te binden en
actief te maken? Het vreemde is, de
jeugd wil juist weer terug naar het
echte doel van ons jeugdwerk, nl
voorop bijbelstudie, met al zijn vraag
stukken daaromheen, zij zoekt weer
vaste gronden. Kijk naar een spontane
opkomst van vele jeugdgroepen o.a.
Youth for Christ. Zij groeien gedre
ven door Gods Geest zo snel dat het
ons als ouderen beschaamt. Velen van
deze jongelui zijn nu 2 3 avonden
per week bezig met de bijbelstudie,
zij bouwen zonder steun van kerken
een evangelisatie organisatie op met
zo'n succes dat zij meer jeugdige
mensen tot God brengt dan alle jeugd
en evangelisatie verenigingen van de
kerken te samen.
Maasland
A. Noordam
Hulde
Nu eens geen kritiek, terecht of ten
onrechte, maar een woord van grote
waardering voor de heer Molenaar,
die het presteert om elke dag op de
voorpagina ons te laten genieten van
een humoristische tekening met
pracht bijschrift.
Driebergen
L. F. van Andel-Feenstra
Ook de vrede, hoe er ook naar ge
snakt wordt, zal een zware klap met
zich meebrengen. Men ziet het nu al:
naarmate de Amerikaanse troepen
worden teruggetrokken hebben tien
duizenden die werk vonden rondom
hun bases geen middelen van bestaan
meer. Meer dan 150.000 prostituees
zullen verkommeren als zij geen nieu
we aanpassing vinden aan de maat
schappij kortom de vrede zal naast
de te verwachten politieke spanningen
en verdeeldheid onnoemelijke sociale
ontreddering met zich meebrengen.
Hoe langdurig die worsteling om het
herstel van het land zal zijn, legt
Tran Ngoc Béu met een enkel voor
beeld uit: vroeger was er in Vietnam
één overstroming per tien jaar, nu
zijn er tien overstromingen in een
jaar. Een gevolg van de ontblade-
ringsaoties van de Amerikaanse lucht
macht.
Zekere vrijheid
De kerken nemen in Zuid-Vietnam
nog altijd een positie in van waaruit
zij met een zekere vrijheid kunnen
optreden. Het regime, dat voor een
deel is voortgekomen uit kringen van
gevluchte roomskatholieken uit het
noorden, rekent nog veelal op de
kerken als bolwerken tegen het com
munisme. 'Als goed katholiek was ik
aanvankelijk ook militant anti-commu
nistisch. Nu is daar iets heel anders
voor in de plaats gekomen: laten die
buitenlandse machten ons met rust
laten! Waarom pakteren ze wel met
elkaar kijk naar Amerika en Rus
land, en Amerika en China en waar
om laten ze ons, Vietnamezen, hun
conflict uitvechten? Ook veel destijds
uit het noorden gevluchte katholieken
denken daar nu net zo over'.
Verdeeldheid
Er is, ook zonder die buitenlandse
machten ernstige verdeeldheid in het
land. De ene familie rouwt om leden
die door de Viet Cong zijn gedood, de
andere rouwt om slachtoffers van
Amerikaanse luchtacties.
Tran Ngoc Bau
'Maar onze groepen die op allerlei
plaatsen proberen sociale program
ma's voor de lokale bevolking van de
grond te krijgen, merken dat deze
partijschappen verminderen naarmate
de nood gj-oter wordt cn dat de wil
om de verschrikkingen te overleven
de mensén verenigt. Het is opmerke
lijk dat de Viet Cong dit opbouwwerk
ongemoeid laat. En ik heb hoop dat
wanneer straks een werkelijk uit die
overlevingsdrang van het volk gedra
gen regering aan het werk gaat, als
we. werkelijk óp onszelf zijn terugge
worpen, een herstdl in snel tempo
mogelijk zal zijn. Er zal veel hulp van
buiten nodig blijven, maar wanneer
de donors die niet kunnen geven
zonder er politieke voorwaarden aan
te verbinden, dan doen we het nog
liever alleen', aldus Tran Ngoc Béu.
Oproep
De Stichting Oecumenische Hulp in
Utrecht (gironr. 5261) waarvan hij
deze week de gast was, heeft in de
eerste drie maanden van dit jaar
32.000 gulden voor Asian Christian
Service bijeengebracht. Ook de stich
ting 'Mensen in nood' van Caritas
Internationaal zamelt gelden in voor
deze organisatie. Inmiddels heeft In-
terchurch Aid een oproep gedaan om
65.000 dollar ten behoeve van Asian
Christian Service, waarvan 15.000 be
stemd is voor Laos en 50.000 voor
Vietnam.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM 'Kom over de
brug', actie voor zending en we-
relddiakonaat, heeft een boot ge
huurd, die van 2 oktober tot 15
december de binnenwateren op
trekt. Het is de 'Dr. F. Q. den
Hollander' van de NACO.
De boot zal iedere dag weer een
andere plaats aandoen, zodat scholen,
vrouwenverenigingen, kerkeraden, pa
rochieraden, actiegroepen kunnen
worden geïnformeerd over deze grote
actie ten behoeve van het werk van
kerken overzee.
'Kom over de brug' mikt dit keer op
een bedrag van ongeveer vijftig mil
joen. Tervergelijking: in 1968 bracht
deze actie zonder de rooms-katho-
lieke kerk ruim 29 miljoen op. De
actie zal na intensieve informatie via
pers. radio en televisie haar hoogte
punt vinden in de week van 10 tot 16
december.
Tien kerken doen mee aan 'Kom over
de brug': de rooms-katholieke kerk, de
hei*vormde kerk, de gereformeerde
kerken, de lutherse kerk, de doopsge
zinde broederschap, de remonstrantse
broederschap, de bond van vrije evan
gelische gemeenten, de unie van bap
tistengemeenten, de oud-katholieke
ikerk en de evangelische broederge
meente. Verder participeren in de
actie het leger des heils, de Neder
landse zendingsraad, de stichting oe
cumenische hulp, het bijbelgenoot
schap, de morgenlandzending, de vere
niging tot verbreiding van het evan
gelie Ln Egypte en de interkerkelijke
adventsactie 'Solidaridad'.
SHREWSBURY (KNP) —Wanneer
in het Engelse r.-k. bisdom Shrewsbu
ry een vrouw Voor de keus komt te
staan: abortus of niet, dan zal het
bisdom, wanneer zij besluit het kind
geboren te laten worden, haar op alle
mogelijke manieren helpen en des
noods ook de. zorg voor het kind op
zich nemen. Deze hulpverlening zal
de vrouw niets kosten. Ook zullen
geen vragen worden gesteld, terwijl
het geen verschil maakt, of zij rooms-
katholiek is of niét.
Dit hebben bisschop Eric Graser en
hulpbisschop John Brewer gegaran
deerd in een verklaring, die zondag in
alle kerken van het bisdom is voorge
lezen. Zij stellen zich beidén vierkant
op tegen de abortus provocatus en
willen daarvan de konsekwenties dra
gen. Er komen vijf centra voor hulp
verlening in het bisdom.
Prof. Jonker: Als ik in Latijns-Am eri-
ka woonde, zou ik mij als christen
verzetten tegen de maatschappijstruc
turen daar en mijn mede-opsteller dr.
W. Aalders zeker ook. Het Getuigenis
keert zich tegen 'duidelijk aanwijs
baar onrecht.' Maar ik geloof niet, dal
je vanuit het evangelie precies kunt
aangeven: zus of zo moet het gebeu
ren. Want dan komt er veel meer aan
te pas. De prediking moet duidelijk
onrecht aan de kaak stellen. Maar hoe
moet dat uitgevoerd worden? Van
Ruler noemde zich kapitalist Vanuit
de rede (niet vanuit het evangelie)
vond hij het kapitalisme beter dan
het socialistisch stelsel. Over zoiets
mag je twisten. Het Getuigenis wilde
bestrijden, dat één bepaalde visie aan
ieder christen moet worden opgedron
gen als het specifiek zuivere, radikale,
evangelische geluid.'
Dr. B. Wentsel (Beverwijk, gerefor
meerd) vond dit te vrijblijvend. Hij
kon zich voorstellen, dat sommigen
hier wild van waren geworden. In
Zuid-Afrika kan je zo'n stuk niet op
tafel liggen. De bijbel spreekt veel
konkreter en geeft wel degelijk direc
tieven over gemeenschapsstructuren.
Denk maar aan de comminiteit van
Handelingen 2. Daar is de kerk voor
beeld van de samenleving en worden
kapitalisme en communisme allebei
zonde.
Directieven
Prof. Jonker zei, het met dr. Wentsel
geheel eens te zijn. De Bijbel geeft
inderdaad dirêctieven, maar geen
systemen, Hij geeft wel een aanklacht
tegen lnrecht, maar niet vanuit een
bepaalde marxistische visie. De kerk
moet' wel de eis der gerechtigheid
proclameren, maar de toepassing over
laten aan de deskundigen. Prof. dr. D.
Nauta vond het jammer, dat hiervn
niet meer in het Getuigenis had ge
staan. Dat zou kritiek ondervangen
hebben.
Maar prof. dn ir. H. van Riessen had
daar bepaald bezwaren tegen. 'Het
Getuigenis zegt ons, dat het zwaarte
punt ligt bij God en Christus en niet
bij wat mensen moeten doen. Het
zegt, waar christenen alle eeuwen
door op vertrouwd hebben. Dan toch
weer te spreken over de activiteiten
van de mens, zou de zaak maar ver
ward hebben. Dat is hoofdstuk 2. Ik
hen blij, dat het gebleven is bij
hoofdstuk 1.'
Alles goed en wel, vroeg Krijn de
Jong, een van de weinige jongeren op
deze conferentie, maar als je je geloof
praktisch-politiek gaat toepassen, waar
kom je dan terecht? Tóoh bij het
Anglla-comité of bij Sjaloom, of niet?
Waarom dan niet? En waar dan wel?
En het gereformeerde synodelid me
vrouw C. A. van der Sijs-Meulink
(Enschede) verweet het Getuigenis
een punt te zetten, waar een komma
had moeten staan.
Maar de christelijke gereformeerde
prof. dr. W. van 't Spijker zei, dat
zodra het over 'hoofdstuk 2' gaat, het
niet op de weg van de kerk ligt om
doctrinair ex catehedra te zeggen, wat
je mot doen. De Reformatie ontdekte
de mondigheid van de christen. Dat
wordt met de mlnd wel belden, maar
in de praktijk wil men toch graag een
steuntje van de kerk in de rug.
'Laten we vertrouwen in de leidin
van de Heilige Geest, die zal leren
onderscheiden tussen goed en kwaad.'
Prof. Jonker onderstreepte nogmaal
de dterm 'directieven' van dr. Went
sel en wilde dit stuk verder overlaten
aan de mondigheid der christenen.
Uniek
Na het vertek vzn prof. Jonker werd
gepraat over wat emen als COGG
verder met het Getuigenis zou kun-
nendoen. Moet er een 'hoofdstuk 2'
bij komen? De meesten vonden het
een uniek stuk, geboren in de situatie
van de hervormde kerk, dat men zo
moest laten staan. Wel benadrukte
met name dr. R. H. Bremmer (vrijge
maakt, Enschede) de roepiing in deze
tijd. 'De stromingen, die het Getuige
nis terecht heeft afgewezen, hebben
ons toch met de neus gedrukt op
maatschappijontwikkelikngen, die wij
ten onrechte hebben genegeerd. Het
is niet verkeerd, om terug te gaan
naar de profeten.
Ds. G. Jansen (Amsterdam, buiten
verband) zag in het onbehagen over
het ontbreken van een 'hoofdstuk 2'
echter een onvoddoende beseffen van
de zaak. 'Het Getuigenis heeft een
linkse ideologie af willen wijzen. La
ten wij nu oppassen, die linkse ideo
logie niet te verchristelijken. Zij is
KRETEK
U weet niet wat kretek is?
niet. D.w.z. ik weet dat er si
zijn die zo heten. Een enk
rookte ik er één in Indones
zegt dat er een kruidnagel in
vorige week werd ik eraan h
omdat een oude Chinese kei
mij vanuit Duitsland een
meende te doen door mij twe
met kretek-sigaretten toe te
Het briefje erbij bevatte een
ke groet en de wens dat ik
genoegen zou oproken. Ik
meteen één opgestoken, maar
eerlijk gezegd, niet doorheen
De geur was me te penetran
rookt bovendien zo langzaam
een sigaar. En nu liggen ze
twee pakjes. Ook m'n zoon h
nog eens geprobeerd, want
altijd 'in' als het experimei
treft, maar ook hij kwam nie
dan een trekje of vijf. Korl
zijn onze sigaretten niet. I
denken aan de vorige week wi
middag toen ik even in de
winkel was. Ik liep er met ee
doorheen. Hij maakte aanrnei
de suiker die er lag en wijze
de koffie, zei hij: die koffie
niet te drinken. Hij bedoelde
kwaad mee, want ik weet 1
hem het lot van de ontwikke
den ter harte gaat, en dat nie
maar hij kon 't ook niet he
hij een andere smaak had.
natuurlijk allemaal harde fei
zo zijn er nog wel een heleboia
op te noemen. Mensen verschjg
hun smaken verschillen en oi
terse smaak (verfijnd of nietp
andere dan die van de oo
Maar 't behoort allemaal tot
kleine waarheden. Je kunt gf
punt van maken. De wereli
heffen de nood van de m IN
niet op. Maar we moeten er win;
en er achter staan, als wés hep^
maar omdat hier een poging
wordt om ons te confronteren
nood. We zullen onze smaak
gauw kunnen wijzigen, maar
nen wel, via de Unctad, me
dat ze overal ter wereld zulke
kunnen maken die goed verkv
zijn en die de econohiie van
wikkelingslanden op gang
Want daar zijn wij wel,
duidelijk, verantwoordelijk voJ
Van een onzer verslaggevers
WOUDSCHOTEN Het Getuigenis bedoelde in genen dele de roeping van de christen tot politiek
en maatschappelijk engagement af te zwakken. Wel keert liet zich tegen de identificatie van be
paalde linkse ideologieën met het evangelie. Dat zei gisteren prof. dr. H. Jonker, een van de opstel
lers, tijdens een bijzonder geanimeerde conferentie, die het contactorgaan van de gereformeerde
;ezindte (COGG) aan het Getuigenis had gewijd.
MÜNCHEN (EPD) Het nieuwste
hoek van de Berlijnse theoloog Frie-
drieh-Wilhelm Marquardt over Karl
Barth ('Theologie und Sozialismus')
is uitgekomen met een andere omslag,
dan de bedoeling was.
De oorspronkelijke omslagen toonden
«.en foto van de jonge Barth (uit
1916) onmiddellijk naast de koppen
«an Marx en Lenin. Zij zijn, evenals
dp overeenkomstige folders voor het
hoek, vernietigd door de uitgever op
verzoek van de familie Barth. De
nabestaanden vonden, dat het oor
spronkelijk ontwerp 'een verband sug
gereerde, dat zij niet goed konden
keuren.' Op de omslag prijkt nu al
leen een afbeelding van Barth.
jk
re
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar Harskamp
G. Veldjesgraaf te Wouterswo
bedankte voor Opheusden.
Bedankt: voor Katwijk a. Zee:
stra te Kampen.
Beroepbaar: G. A. Sohoonheinèu'
straat 32 te Utrecht.
GREF. KERKEN
Aangenomen: naar Amstelveei
veldert: R. J. Beukema te Gujr;
Zuid.
GREREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Rotterdam-Alexafeij
der: J. van Haaren te Amersfi V£
W
ontsproten uit de gedachte, dat wij
mensen de wereld kunnen redden.
Christus heeft de wereld gered. Onze
eerste taak is, dat aan de wereld te
zeggen, en dan door daadwerkelijk
geloven doen wat je kunt in een
wereld, die steeds verder van God af
gaat.' Dr. M. J. Arntzen (Breukelen,
buiten verband) sloot zich hierbij
aan, wees op Da Costa's 'bezwaren
tegen de geest der eeuw' en pleitte
voor een wijze distantie van de we
reldproblemen la Paulus. Maar dr.
Bremmer wees erop, dat Da Costa in
hetzelfde boekje de slavernij verde
digt. Het evangelie hangt niet in de
lucht, maar spreekt konkreet in de
sociale situatie. De gereformeerde
synodepraeses dr. A. Kruyswijk noem
de het best, om de prediking centraal
te stellen, 'maar hoever strekt onze
verantwoordelijkheid, een podium te
behouden voor dat evangelie in de
samenleving?'
Nieuw belijden
De vergadering voelde weinig voor de
suggestie van dr. Wentsel. om met
het Getuigenis als aanzet als COGG te
gaan werken naar een gezamenlijk
bijbels evenwichtig nieuw belijden,
waarbij de drie formulieren hun gel
digheid zouden behouden. Ds. P. van
Til (gereformeerd, Middelburg) vond,
dat set. Getuigenis juist had getoond,
dat het oude belijden nog ho,oogst
actueel is. Ds. M. P. van Dijk (gere
formeerd, Nunspeet) zei, dat de reac
ties op zijn "boekje Nieuw Credo hem
hadden geleerd, dat Wentsels idee
zelfs binnen de gereformeerde keken
alleen al niet te realiseen is. Prof.
Van 't Spijker vond het uitgesloten,
"zolang wij nog niet in staat zijn.
waar te maken, wat de belijdenis over
de kerk leert.' Tenslotte vroeg dr.
Wentsel particuliere liefhebbers, om
net hem toch een poging te wagen.
Op een suggestie, om zich als COGG
in te zetten voor kanselruil zal het
moderzmen zich beraden, evenals op
een voorstel om ook de confessionele
verenigingen in hett COGG-erk te be
trekken. Ht slot van de conferentie,
die geleid werd door ds. J. H. Velema
(Apeldoorn, christelijk gereformeerd)
stond in het teken van de schuldbelij
denis over de gebrokenheid van do
gereformeerde gezindte.
BRUSSEL (KNP) Verdeeld
heid in het Vaticaan zelf is er de
oorzaak van, dat het Braziliaanse
episcopaat geen steun krijgt in
zijn opstelling tegenover de rege
ring. De houding van het Vati
caan zit vol tegenstrijdigheden.
Aldus de bekende Belgische theo
loog en socioloog Joseph Comblin
na zijn terugkeer uit Brazilië,
waar hij na een verblijf van
twaalf jaar is uitgewezen.
Tn februari 1971 toonden de verkiezin
gen voor het secretariaat van de Bra
ziliaanse bisschoppenconferentie een
düidelijke overwinning aan van een
krachtige houding tegenover het
staatsgezag. Het Vatikaan heeft op
geen enkele manier laten blijken, dat
deze ontwikkeling haar goedkeuring
heeft, aldus pater Comblin
Pater Comblin was een van de voor
naamste ontwerpers van de vernieu-
wingslijnen voor de kerk van Zuid-
Amerika en voor sociale hervormin
gen, zoals de inmiddels befaamde
Zuidamerikaanse bisschoppenconferen
tie van Medellin (Columbia) die heeft
uitgegeven. Met Helder Camara assis
teerde hij de Braziliaanse aartsbis
schop Brandao Vilela bij de debatten
tijdens die conferentie.
Comblins uitwijzing is zeer snel ge
gaan. Hij kwam na een vakantie in
België op het vliegveld van Recife
aan, waar hij hoogleraar is aan een
theologisch instituut. Hij mocht het
vliegtuig niet uit, maar moest door
vliegen naar Rio de Janeiro. Daar
werd hij tien uur lang verhoord. Al
zijn papieren, correspondentie en no
tities werden in beslag genomen. Ook
werden zijn geluidsbanden afgeluis
terd, maar daar bleek alleen myziek
op te staan. Op het protest van het
episcopaat werd niet gereageerd.
Na. afloop van het onderzoek deelde
de inspecteur van politie hem mee,
dat zijn arrestatie en uitwijzing geba
seerd waren op een brief, die Com
blin geschreven had aan bisschop Fra-
goso van Crateus, een van de bis
schoppen met wie hij het meest sa
menwerkte. Hij had daarin woorden
gebruikt als 'kaders' en 'bewustwor
ding'. Dit riekt naar revolutie, aldus
de inspecteur.
Êk
AMSTERDAM Het result 19:
de 'spijtgiftenactie', die door
Antwoord werd gelanceerd alsA.
op het besluit van de gerefo'e
synode ten aanzien van het F
raadprogramma ter bestrijdi
het racisme, heeft de dertij
gulden overschreden. De
brengst van de actie is daardop
men op 225.000 gulden.
'De laatste levensfase, sterven;
euthanasie', door Paul Sporke
Ambo te Biltlioven. 108 bl
7,50.
De mogelijkheden tot behoud
lenging van het menselijk lei
len arts en samenleving Voor
ethische problemen, van de
ning van een noodzakelijke
transfusie tot en met actieve
sie van de betrokken patiënt
boek van de ethicus dr. P. Sp
een uitstekende inleiding op
Memen rondom de medische
In dit boek gaat hij ten beho
hen die op wat voor wijze dai
hun naaste omgeving met ste
worden geconfronteerd in op
wat iemand kan, mag en mo
voor de medemens in diens
proces. Zijn uitgangspunt is
mens er recht op heeft te ste
zijn tijd gekomen is d.w.z.
mand zijn sterven op zinloze
tegen zijn wil in mag verlenj
uitzichtloos rekken is ethisch
vaardbaar en juridisch waars
strafbaar. Sporken erkent dat
bepaalde gevallen ethisch vera
kan zijn het stervensproces
tief ingrijpen drastisch te v
(afzetten van de hart-long m
Ook in de gevallen, waarin
vensproces op gang is, maar
een immens groot lijden
resterende bestaan de men
dreigt te ontluisteren, lijkt he
tische verkorting aanvaardba
geeft zich daarbij rekenschap
vraag van een patiënt om eu
kan betekenen dat hij slech
verzorgd, of alleen pijnvei
vraagt. Als het ook maar
mogelijk is wil Sporken een
ve stervensbegeleiding. De vi
verkorting kan in deze be
aan dg orde komen, maar de
begeleiding als zodanig is d
op gericht. Actieve euthanasi
wil en weten van de patiënt
demente bejaarden, krank
etc.) beschouwt hij als volko
aanvaardbaar. En niet ten
wijst hij daarbij op de prakt
het derde rijk.