Jieuw
Iritish
conflict bij
Leyland
autobiografie
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Renault komt met 15 en 17
in semi-sportwagenklasse
D|Jzonaer vwwwzzwz
maar erg
eenzijdig
L ïff 'KWARTET VRIJDAG 21 APRIL 1972
BCHVGMAVD T11/K13
r Sicco de Jong
igsproblemen en een voortdu-
reorganisatie van de Austin- en
export hebben opnieuw tot een
binnen de Nederlandse verte-
irdiging van British Leyland
Behalve een persoonlijk con-
s er ook onenigheid tus-
twee aandeelhouders in de
naatschappij British Leyland
and c.v. te Gouda. Hierin
de Engelse British Leyland
Corporation als beherend ven-
lor 60 procent deel en R. S.
Zonen als stille vennoot
procent. Van de zijde van
wordt echter ontkend, dat dit
andse belang binnenkort aan de
verkocht zou worden,
i een persbericht van British
1 Nederland c.v. hebben 'De
de heer D. Wolters, algemeen
ur, in verband met zijn gezond-
estard aangeraden enige tijd
nemen.' De heer Wolters heeft
:arom maar teruggetrokken, al-
persbericht, dat ten onrechte
dici' citeert en verder ook een
overtuigende argumentatie
imdat de heer Wolters al voort-
in conflicht was met de Britse
rganisatie, die eerst in Lausan-
estigd was en nu te Londen
overplaatsing van Lausanne
onden, waarbij ook de Britse
irecteur ontslagen werd, kreeg
sident-commissaris van British
Nederland, de heer W. Smit,
de functie van contactman tus-
nden en Gouda,
r Wolters, die jaren achtereen
kvis in dienst geweest is, had
h al moeilijk de British Ley-
alers in Nederland waaron-
;ele dochterondernemingen van
Itokvis voldoende auto's te
De Britten lieten na stakin-
iin eigen thuismarkt voorgaan
Wig jaar geïntroduceerde Mor-
•prijs voor
(eerstechniek
titraal Beheer-groep compu-
steii en verzekeringen gaat
trlijkse prijs voor 'een uitzon-
technisohe bijdrage ter bevor-
van de verkeersveiligheid' uit-
Deze prijs zal ten goede ko-
in een Nederlander, die dan k
l,een studiereis aangeboden
jury voor de verkeerstrofee
zitting: ir. G. J. van der
hoogleraar in de voertuigtech-
Delft, ing. W. Fick, hoofd
:he dienst EVO, J B. Th. Hu-
direkteur circuit Zandvoort,
ager, autotechnisch publicist
oor A. Vogel van de Algemene
rsdienst Rijkspolitie. De eerste
il in november worden toege-
127 vierde maal
i-van-het-jaar
0 cc-Fiat 127 heeft voor de
keer de eerste plaats bereikt
n 'auto-van-het-jaar-verkiezing',
il komt de trofee uit het Tsie-
Bartislava van het tijdschrift
ické Noviny'. De Fiat 127 werd
1 door de Renault 15 en 17, de
id en de Mercedes Bcnz Coupé
iC. Aan de verkiezing namen
Tsjechoslowaken deel.
won de Fiat 127 de trofee in
and (Autovisie), Duitsland
tern) en Denemarken (Morgen
luwe Datsun
rel in
l05pn verschenen
de naam Laurel, die er eerst
n 1800 cc-model werd gebruikt,
lapan een nieuwe Datsun ver-
n. Ditmaal heeft de Laurel ech-
zescilinder tweeliter motor en
euwe type is ook groter dan
lorganger. Er komen zowel se-
s hardtop-versies van. De intro-
in Nederland wordt pas om-
het einde van dit jaar ver-
iwe Veith-band
itse fabriek Veith heeft een
autoband uitgebracht, de Ra-
40 Supermetallic. Deze radiaal-
ïeeft een stalen gordel, waar-
aldus Veith het comfort
rijden niet wordt verstoord,
de band 'afdoende bescher
men aqua-planing' bieden,
laning ontstaat doordat het
zich vult met water, waarna
zich als een gladde band gaat
2ii. Het is echter zeer de vraag
u hier de waarheid spreekt.
De Morris Marina, na twaalf maanden
eindelijk gearriveerd. De standaard
versie met 1300 cc-motor en twee
ris Marina is nu eerst na twaalf
maanden in Nederland gearriveerd.
Bovendien verdienen de British Ley-
land-dealers per auto minder dan dea
lers bij andere merken. Het gevolg
was al dat velen agentschappen voor
Japanse en Franse auto's verkozen.
De importeur van Rover, Sieberg
N.V., ging op BMW en Citroën over.
De heer Wolters heeft zo tussen twee
vuren gezeten, wat inderdaad geen
gezonde situaatie was. In middels hou
den geruchten aan, dat na zijn ver
trek ook Stokvis waarop een bod is
uitgebracht door de OGEM-groep
deuren kost ƒ8.190,de vierdeurs
de luxe ƒ8.990,Er zijn ook 1800 cc-
en coupé-versies van verschenen.
het met de Britse auto's niet meer zo
ziet zitten. Sinds British Leyland Ne
derland vier importeurs hun import
ontnam en met één, Austin-importeur
Stokvis, een financiële regeling trof,
is het marktaandeel in Nederland te
ruggelopen: van 5,5 procent in 1968
naar 5 procent in 1969. 3,8 procent in
1970, 3,6 procent in 1871 en 3,2 pro
cent in de eerste drie maanden van
dit jaar. Van de drie directeuren, die
in juli 1970 de leiding over British
Leyland Nederland c.v. kregen, is er
nu nog één over: drs. J. P. J. De
Kleermaeker.
Eerste paal voor Renault-Mijdrecht
Renault is te Mijdrecht begonnen met
de bouw van een nieuw centraal on
derdelen magazijn. De eerste paal
hiervoor is deze maand geslagen. Het
nieuwe onderdelencentrum met
een oppervlakte van 8.000 m2 wordt
begin volgend jaar in gebruik geno
men.
Al in 1965 kocht Renault 30.000 m2
grond te Mijdrecht voor een afleve
ringscentrum van zowel aut's als on
derdelen. De Belgische fabriek bij
Brussel is echter snel gegroeid en
blijkt in staat de auto's rechtstreeks
te blijven leveren. Alle Renaults
ook die er niet geassembleerd worden
komen van deze fabriek, waar de
wagens een ML-tectyl-behandeling on
dergaan. Dat geldt dus ook voor de 15
en 1,7.
In Clockwork Orange, naar een boek
van Anthony Burgess, komt de slech
te. Gewelddadige Alex door toevallige
doodslag in de gevangenis. Daar
wordt hem met een psychologische
kuur een walging van sex en geweld
bijgebracht. Die genezing maakt hem
vernederend weerloos in de, nog niet
genezen, samenleving. Hij kan niet
meer kiezen tussen goed en kwaad.
En zonder vrije wil is hij geen mens
meer. Kwaadwilligen drijven hem tot
zelfmoord. Die mislukt. En dan wordt
hij van die genezing genezen en krijgt
hij zijn oude lust in sex en geweld
weer.
Kubrick zet boosaardige Alex met zijn
volgelingen meteen in een barokke
bar voor melk en drugs, vol naaktpop-
pen. Als ze een oude dronkenlap af
tuigen, voor de lol, is de Thames-kade
een zorgvuldig uitgelicht dekor. Het
gevecht met een andere bende, die
net een meisje wil verkrachten in een
leeg theater, wordt een verbijsterend
judo-ballet. Het verkrachten van de
vrouw van een in elkaar getrapte
schrijver, met een dansje op Singing in
the Rain, en feestneuzen, is een triest
komisch nummer.
Kubrick gebruikt vertraagde projec
ties voor wreedheden, of kluchtig ver
snelde voor een vluggertje van Alex
met twee meisjes. De beelden worden
sarcastisch begeleid door muziek van
Purcell, Rossini, of nadrukkelijk met
Beethovens Negende. Bizarre inte
rieur zitten vol erotische popart-
kitsch. Niets is gewoon. Kubrick be
gint als een theatrale showman, die
de toeschouwers volkomen overbluft.
De doodslag, op een vrouw, gebeurt
met een gebeeldhouwde phallus. De
symbolieken liggen er dik op.
Als Alex gepakt en gestraft wordt
voor zijn geweld blijken de kerels van
de politie en de bewaking net zulke
sadisten te zijn. Maar zij passen in
het systeem van wet en orde. En Alex
past zich gemakkelijk aan. Sadist
wordt masochist. Hij wordt zelfs zeer
bijbels. Om te fantaseren over de sex
en het geweld, die daarin voorkomen.
Hij zou bijvoorbeeld de romeinse sol
daat willen zijn die Jezus geselde.
De Renault 17 met het kenmerkende ventilatierooster aan de achterzijde: op dit moment komt alleen de
TL-versie met 1600 cc-motor van 90 DIN-pk in Nederland; de 17 TS met elektronische benzine-inspui-
ting volgt komend najaar.
Renault introduceert vandaag de in
oktober te Parijs ten doop gehouden
modellen 15.en 17 in Nederland. Naar
prijsklasse gerekend vormen deze wa
gens de nieuwe top van het Renault-
programma.
Maar Renault Nederland N.V. ver
wacht niet zozeer Renault 16-rijders
voor de 15 en 17 te kunnen interesse
ren. Het Franse merk spreekt immers
tot nu toe vooral veel automobilisten
aan, die een zo ruim mogelijke perso
nenwagen willen. Van die gedragslijn
is echter met de coupé's 15 en 17
afgeweken. Met deze modellen be
treedt Renault de categorie van semi-
sportwagens, waarin Fiat, Ford en
Opel achtereenvolgens reeds aktief
werden.
In Nederland heeft vooral Fiat in de
jaren '60 het idee van de sportieve
gebruikswagen gepropageerd; met de
850 Coupé. De Fiat-coupé's ook de
tegenwoordige 128 en 24 Sport Cou
pé herinneren nog in veel aan de
sedans, waarvan zij afgeleid zijn. Drie
jaar geleden bracht evenwel Ford, los
van de gewone personenauto's uit Da
genham en Keulen, de Capri uit. In
1970 volgde Opel met de Manta, waar
van het chassis tevens bestemd werd
voor de Ascona. Bij Renault is men
nu voor de constructie van de 15 en
17 van het model 12 uitgegaan In
vele opzichten komt het onderstel van
de nieuwe Renault-coupé's met de 12
overeen, maar de achterasconstructie
is gewijzigd.
De carrosserie van dc Renault 15 en
17, waarop drie varianten bestaan,
appelleert aan het uiterlijk van een
snelle sportwagen. De interieurruimte
is daarentegen veel groter dan bij een
conventioneel sportmodel zoals een
Alpine of Matra en is tevens
opmerkelijk groot voor de semi-sport
wagenklasse der coupé's.
VOORWIELAANDRIJVING
Renault is thans 's werelds voornaam
ste fabrikant van auto's met voorwiel
aandrijving. Aandrijving op de voor
wielen betekent dait er geen cardantun-
nel nodig is, wat dus ruimtewinst in
het interieur oplevert. Binnen de ca
tegorie van de semi-sportwagens heeft
Renault op deze manier de eigenschap
ruimte hoge prioriteit gegeven, uiter
aard zonder dat de lage wagen
1,31 meter hoogte zich met de
conceptie van de 4. 6. 12 Break en 16
kan meten.
Voorwielaandrijving is echter in
Frankrijk vooral populair geworden
door de pluspunten op het gebied van
wegligging en stabiliteit. Bij de nieu
we Renault 15 en 17 zijn bovendien
de voorwielen weer onafhankelijk op
gehangen en is de achteras zodanig
geconstrueerd dat het stuurkarakter
onafhankelijk van de belasting van de
wagen constant blijft.
De motor van het nieuwe model
voor de 15 TL een 1300 cc (van de
12) en voor de overige een 1600 cc
(van de 16) is vóór de vooras
geplaatst. De 1300 cc levert 60 DIN-
pk, wat bij de stroomlijn van deze
Renault 15 neerkomt op een topsnel
heid van 150 km. per uur. De 1600 cc-
motor van de 15 TS en 17 TL komt
op 90 DIN-pk en 170 km per uur. De
Renault 17 TS heeft dezelfde motor,
maar dan met Bosch elektronische
benzine-inspuiting, waardoor het ver
mogen op 108 DIN-p en de top op
180 km per uur komt.
Die 17 TS zal in normale en in
hardtop-uitvoering eerst in de herfst
in Nederland verschijnen evenals de
hardtop-versie van de 17 TL. Thans
zijn direkt leverbaar: de 15 TL k
11.400,— de 15 TS k 12.800,— en
de 17 TL k 13.500.Het verschil in
model tussen de 15 en 17 is dat de 15
scharnierende zijruiten heeft ter
hoogte van de achterbank en de 17
kleine wegdraaibare zijruiten en een
ventilatierooster. De 15 TS en 15 TL
kunnen k 1.550,extra met automa
tische transmissie geleverd worden.
De duurste in de serie wordt de
metaalkleurige R 17 TS hardtop op
z'n Frans découvrable - k 19.810,
Malcolm McDowell (rechts) in Clockwork Orange.
De kuur is een bedacht wetenschappe
lijke hersenspoeling. Alex moet da
genlang, met opengesperde ogen, ge
weld-films zien (waarbij opnamen uit
Nazi-Duitsland), en spuitjes zorgen
dan, dat hij ervan gaat walgen. Dat
lukt mij, en menigeen, trouwens zon
der spuitjes ook wel. Alex kan, door
zijn voorwaardelijke reflexen, alleen
nog maar de andere wang toekeren.
Waar zijn ouders, zijn vroegere mede
plichtigen. die politieagenten werden,
en politici een dankbaar gebruik van
maken. Want de politiek heeft Ku
brick er ook nog even bijgehaald.
Alex' genezing was een succes voor de
(welke?) regering en de oppositie
heeft dus belang bij Alex' ondergang.
Hij wordt, met behulp van de Negen
de. tot zelfmoord gedreven, maar tot
vreugde van de regering overleeft hij
die. en hij wordt weer helemaal de
oude.
Pas na de film komt het nadenken,
want Kubrick, een machtig filmer,
boeit en overdondert en laat niet los.
Achteraf heb ik gedacht: nou en?
Waar was die Kubrick nu voor of
tegen? Hij toonde, met genoegen en
artistiek, ziekelijk geweld, maar geen
oorzaken.
Hij had geen oog, en geen gevoel,
voor iets anders. Er komt geen nor
male toestand en geen gewoon aardig
mens in zijn film voor. Ouders zijn
onbenullig en liefdeloos, de priester
is een brullende hypocriet, de reclas-
seringsambtenaar is een sadistische
homofiel, de jongemannen zijn dom
dierlijk en slaafs, de doktoren zijn kil
en gevoelloos, ga zo maar door. Ku
brick schiep een kunstmatige wereld
om daarin gelijk te krijgen. Meester
lijk, maar akelig eenzijdig. Clockwork
Orange is een bijzondere film,' dat
wel, maar lang niet zo goed, meen ik,
als ze overal al zeiden en schreven
dat ze was.
Ber Huising
(Amsterdam-Tuschinski 18 j)
Kom een kopje
koffie bij
ons drinken
Het is Ugo Tognazzi, een fijn en
rustig acteur met veel ironie, die als
nette belastingambtenaar en oude
vrijgezel op zondagmiddag, in een saai
Italiaanse provincieplaatsje, een kopje
koffie komt drinken bij drie onge
trouwde zusters, die flink van vader
erfden.
Hij wil zich daar wel nestelen en
trouwt de oudste (Angela Goodwin),
die blij is met een man al hoeft ze
niet meer zo. De tweede zuster, Fran
cesco Coluzzi, ging wel gretig, en in
het geheim, met een waardeloze jon
gen, die altijd in een verlaten kloos
ter, totdat de pastoor er achter kwam.
De jongen had het zelfs verraden om
haar tot trouwen te dwingen. Maar
thuis kreeg ze het beter met haar
zwager. En de hysterisch kirrende,
onvolwassen gebleven jongste, Milena
Vukotic, die harp speelde, werd hele
maal dolzinnig toen hij haar ook wel
wilde. Hij kreeg het heel goed bij die
drie vertroetelende vrouwen, maar
ook druk, en toen hij op een keer ook
nog dronken achter het domme
dienstmeisje aanging werd het teveel.
De zusters reden hem voortaan in een
wagentje.
Alberto Lattuda, die in de tijd van
het neo-realisme en ook daarna, wel
mooie films maakte (De Mantel, An
na) koos dit zielige komieke verhaal,
van Piero Chiara. vermoedelijk om de
Italiaanse provinciale bekrompenheid
en duffe sfeer, met uiterlijk fatsoen
en verborgen (over) spanningen. Met
zijn voortreffelijke spelers, en in zo'n
plaatsje, wist hij die stemming ook
wel naar werkelijkheid weer te geven.
Vervelend, schijnheilig en kinderach
tig. Daar keek hij dan, in het begin,
wel fijntjes doorheen, maar hoe meer
hij onthulde, met meer leedvermaak
dan humor, des te grover werd hij.
Tenslotte is de film niet leuk meer,
en tragies nog minder.
B. H.
(Amsterdam Alhambra, 18 j).
Gebri Doro
Gebri Doro, een filmpje over Surina
me, van de Surinamer Frank Zichem,
bestemd voor de tv is (eindelijk eens)
geen schilderachtige folkloristische
aanmoediging tot tropentoerisme,
maar een kritische film.
Gebri, een jonge, krachtige (Afrikaan
se) god stapt aan land. Hij wordt in
Paramaribo gearresteerd, hij krijgt
stapels papieren voor huisvesting cn
werk. maar hij vindt op zijn zwerf
tochten werklozen, armen, vervuilde
erven, houten krotten, onderbetaalde
zwoegers (suikerplantage Mariënberg)
en ook fruit, bauxiet, hout, maar
daarvan gaan de baten naar het bui
tenland.
In de mooiste huizen wonen bakra's
(blanken). In het weergeven van Su-
rinames arme werkelijkheid is Frank
Zichem documentair en goed. (Met
Mare Felperlaan en Anne Taverne
aan de camera). In zijn typering van
politie, ambtenaren en bazen is hij
karikaturaal. Wel leuk, maar te sim
pel. Surinames uitbuiters van nu zijn
geen cholerische, besnorde heerschap-
jes met tropenhelm meer, die je met
een vuistslag het beeld uit kunt slaan.
En ze zijn niet alleen om te lachen.
Behalve Surinaamse muziek gebruikte
Zichem een goed protestlied ,maar dat
wordt waarom eigenlijk? in het
Engels gezongen. Zo'n boodschap kan
niet duidelijk genoeg zijn. Sommise
Verzwelgers
van de wereld
Die verzwelgers van de wereld zijn
wij, voorlopig nog, met de insek-
ten als sterkste tegenstanders, die
ons zullen overleven als wij het,
door eigen schuld, niet meer har
den. Want zij hebben een paar
honderd miljoen jaren ervaring in
het aanpassen, en zij zijn voor huil
strijd om het bestaan verschrikke
lijk bewapend en gepantserd. Ze
zijn nog overstelpend talrijk ook.
In The Hellstrom Chronicle, zoals
de dokumentaire oorspronkelijk
heet, dringt de acteur Lawrence
Pressman, als de niet bestaande
geleerde Nils Hellstrom, ons voort
durend harde feiten van een moor
dend leven, en onheilspellende
boodschappen op. Ze klinken, in
het Nederlands nagesproken, nog
gezwollen ook, en ze zijn groten
deels overbodig.
Want de beelden van de insecten
wereld, micro opgenomen en mon
sterachtig vergroot, zeggen al ge
noeg. Ze zijn zeldzaam, prachtig,
en afgrijselijk. Fotograven Walon
Green, Ken Middleham, Helmut
Barth en anderen, hebben met al
lerlei technische middelen, veel ge
duld en kennis van zaken, gedu
rende twee jaar in verschillende
landen, insekten opgenomen. Kleu
rige vlinders, het ontpoppen, dan
sende, eendagsvliegen, parende li
bellen, zwoegende torren, vraat
zuchtige rupsen, gruwelijke kaken,
bewegelijke sprieten, loerende
monsters, spartelende prooien, het
vreten en gevreten worden.
Een ganadeloze wereld, met een
sprinkhanenplaag en roofmieren in
lange colonnes, die alles overval
len, overzwermen, doodbijten en
wegdragen. Er zijn wonderlijke op
namen bij van bijen in hun bezige
doen en van (afrikaanse) termie
ten in hun zelf gebouwde heuvels
met lucht- en watercirculatie en
een eigen paddestoelenkweek, met
vette eierenleggende koninginnen,
die vertroeteld en versjouwd wor
den. Griezelig om te zien en te
horen. Met teveel commentaren en
teveel muziek, maar indrukwek
kend als de natuur zelf spreekt. De
film kreeg dit jaar een Oscar en
verleden jaar in Cannes al de
Grand Prix voor techniek.
B.h.
(Amsterdam - Calypso, 14 j)
opnamen, daar dadelijk duidelijk, wor
den hier vermoedelijk niet meteen in
hun betekenis gevat Dat zijn dan nog
wat zwakheden in een allereerste film
van Frank Zichem en zijn medewer
kers.
B.H.
The hot rock
De Engelse regisseur Peter Yates,
werkzaam in Amerika, beoefent vele
genres. Zijn bekende debuut 'Bulitt'
was een misdaadfilm, daarna kwam
een gevoelige liefdeshistorie 'John and
Mary' en toen een avonturenfilm
'Murphy's War'.
Zijn nieuwste film 'The hot Rock' is
een misdaadcomedie waarin wordt
aangetoond dat gapperijen soms toch
wel eens lonen, ook al zijn de dieven
stuntelaars van het zuiverste water.
Een dure diament dient uit een mu
seum te worden ontvreemd. Prachtige
plannen worden gesmeed, grote aan
kopen gedaan, maar alles loopt mis.
Telkens komt het ding namelijk door
toeval of pure stommiteit terecht op
plaatsen waar het beslist niet hoort.
In de gevangenis, op een politiebu
reau, in een zwaar bewaakte bank. Al
die onneembare forten moeten dan
gekraakt worden, met behulp van een
enorme truck en zelfs van een heli
kopter, want geld speelt bij de voor
bereidingen geen grote rol. En laat
het nu toch nog lukken, tegen alle
verwachtingen in.
't Is geen onaardige film geworden,
maar een topper in zijn soort is het
niet, daarvoor zitten er teveel zwakke
plekken in. De aandacht wil nog wel
eens wegzakken.
Robert Redford en George Segal spe
len de hoofdrollen. Ze.ro Mostel geeft
ook acte de présence als een advocaat
van zeer kwade zaken.
W. Wielek-Bey
(Amsterdam - Bellevue Cinerama Den
Haag - Asta Rotterdam Cinerama 14
Ir.)
Canadese films
in Filmmuseum
In het filmmuseum gaat men de vol
gende week nog door met het verto
nen van Canadese films.
Met 'Q-bec my love' heeft regisseur
Jean-Pierre Levebre wel wat erg veel
sneeuw op de schep genomen. Het
land Quebec wordt gesymboliseerd in
een vrouw, met als baas Peter Ottawa,
alias Canada, als minnaar Sam Was
hington, alias Amerika en als man
Jean-Baptiste Billingue, alias het
Frans-sprekende deel van Canada.
Volgens de regisseur speelt zijn film
zich af op drie niveau's, een nationa
listisch. een internationaal en een
erotisch, en hij heeft Quebec een paar
flinke vegen uit de pan gegeven. Maar
als buitenstaander, alias nlet-Cana-
dees, zit je er maar vreemd tegenaan
te kijken. Amerika is het kwaaie
beest, dat is wel duidelijk, maar van
Canadese politici moet hij ook niet
veel hebben. Trudeau kijkt ons tenmin
ste vanaf zijn affiche met onmisken
bare louche blik aan, En dan is daar
plotseling Che Guevara. Ja, hij zal er
niet zijn, maar wat doet hij er?
Mysterie.
Een mysterie is eveneens, waarom
hoofdrolspeelster Anne Lauriault zich
voortdurend zeer langzaam moet aan-
en uitkleden en naakt brieven zit te
tikken tegenover haar eveneens naak
te baas. 't Zal wel met de vervreem
ding van de erotiek te maken hebben,
neem ik aan. Ook wordt bij voortdu
ring dreigend verklaard, dat humor
het enige is wat niet pornografisch is.
Maar komt die humor?
Niets daarvan! Met de pornografie
loopt het trouwens ook nogal los.
Om kort te gaan: een zeer pretentieu
ze film. die zijn pretenties op geen
enkel niveau waar maakt.
Grotere tegenstelling dan tussen 'Qe-
bec my love' en 'A marrier couplé'
van Allan King is nauwelijks denk
baar. 'A married couple' gaat over
een echtpaar, dat hun dagen door
brengt met ruzie maken, het uitpra
ten en weer opnieuw beginnen met
kissebissen en harrewarren. Over het
geld, over de auto, over het vlees
voor de hond en over het bed. Bijna
nooit over het kind, dat is er gewoon,
als een aardig intermezzootje in een
halfsleetse nachtmerrie. Van symbo
liek is geen sprake, 't is allemaal zo
realistisch als het maar kan. Het
wordt ook nergens echt dramatisch,
omdat je niet het gevoel krijgt dat
oen der beide partners door dat huwe
lijk in zijn mogelijkheden wordt be
knot. 't Is een soort gespeelde docu
mentaire over een stukje zeer triviaal
dagelijks leven. W. W. B.
Amsterdam. Filmmuseum 26 en 27
april.
Het is al geweld wat Clockwork
Orange slaat, maardan behandeld
door Stanley Kubrick. En die kan
hard en bitter satirisch zijn, zo
als wij nog weten van zijn Dr.
Strangelove. Met een pessimisti
sche kijk op onze toekomst. Waar
voor hij onwennige toestanden en
ruimten weet te verbeelden, zo
als in 2001, A Space Odyssey. Met
een berekend opvallend gebruik
van velerlei filmmiddelen, waar
mee hij indruk maakt. Dat doet
hij verstandelijk, hij denkt alles
uit, en werkt maar weinig op het
gevoel.