Driekwart ARP tegen open partij Niet de huidskleur maar de levensgewoonten Onrecht teruggebracht tot probleem van hygiëne PSttff Mgr. Gijsen blijft bij zijn verklaring over abortus Trouw Kwartet Kamper schooldag over 'spiritualiteit' Gereformeerd jeugdwerk roept op tot steun vandaag Beroepings- werk h Kind op bromfiets gedood Geref. synode over Küitert, Wurmbrand en 'Samen op weg' Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 14 APRIL 1972 KEKK/BIIVNEIVLAX» DEN HAAG Ruim driekwart (76.3 procent) van de ARP-leden wijst de gedachte dat een christelijke partij zich moet kunnen om vormen tot een open partij waarin ook niet-christenen die wel tot eenzelfde praktische politieke opstelling komen worden opgeno men, van de hand. Dit blijkt uit de uitkomsten van de 2.594 (van de 10.000 verzonden) terug ontvangen vragenlijsten, welke wer den ingevuld naar aanleiding van het gespreksgroepenonderwerp 'Een alge mene (christelijke) volkspartij?' Een nog iets groter percentage, name lijk 76.6 pet. gaf ook het 'nee' op de vraag of christenen en niet-christenen elkaar moeten kunnen vinden op een program van aktie in één partij, waar van de beginselen zedelijke van chris tendom en humanisme de basis zijn. SAMENWERKING De vraag 'moet naar uw mening de samenwerking met de CHU en KVP in de toekomst worden geïntensi veerd' werd door 74.3 pet. met ja beantwoord. Daarentegen zei 21.4 pet. nee, terwijl 43 pet. geen mening had, dan wel geen of geen geldig antwoord gaf. Dat neemt niet weg dat ruim de helft toch niet naar één partij wil. Op de vraag 'uitgaande van de stel ling dat het tot een nauwere samen werking komt, wilt u dan naar één partij in 1975' antwoordde 54.4 pet. met nee. De voorstanders bereikten een score van 36.7 pet. en daarnaast had 8.9 pet. geen oordeel of antwoord. Ongeveer in dezelfde lijn liggen de antwoorden op de vraag of de drie confessionele partijen bij de volgende landelijke verkiezingen met één geza menlijke kandidatenlijst moeten uit komen. Bijna de helft (48.7 pet. )zei nee, waartegenover 41.2 pet. ja-stem- mers stonden en 10.1 pet. geen me ning had. De deelnemers blijken nagenoeg alle van mening dat er verband moet bestaan tussen geloofsovertuiging en politiek, namelijk ruim 98 pet. Op de vraag of er in ons land toekomst aanwezig wordt geacht voor een poli tieke partij die als partij haar bezig- zijn wil toetsen aan het Evangelie, zei ruim 91 pet. ja. De slotvraag, of de ARP erin is geslaagd een aantal evangelische no ties te vertalen in praktische politieke voorstellen, haalde 67.5 pet. ja-stem men. terwijl 8.1 pct^. nee liet horen, en 24.4 cpt. geen mening of geen antwoord had. Van de 2.594 deelnemers waren er 2.285 lid van de ARP. 61 Arjoslid, 57 Arjos- en ARP lid. 156 geen lid van de ARP, terwijl er 35 geen opgave deden. De redactie behoudt iich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer tc geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Eenheid Uit het interview met prof. Van Nif trik (Trouw/Kwartet 6 april) zou ik het volgende willen citeren: 'Ik dacht, dat de gereformeerde kerken dezelfde problemen hebben als de hervormde kerk. Ze willen, dat is duidelijk, de boel bij elkaar huuden, en ze zijn daarom uiterst voorzichtig met oorde len en veroordelen'. Mi. wordt in bovengenoemd citaat de vergissing ge maakt, dat mensen voor goden wor den aangezien, van wie men immers kan zeggen, dat zij niet gegriefd mo gen worden, opdat zij niet in toorn ontbranden, en zich in gramschap af keren. Op deze wijze wordt de een heid inderdaad een probleem, want goden zijn nu eenmaal zeer veel eisend, en worden veeleisender naar mate meer aan hun verlangs wordt voldaan. Dan komt de eenheid pas goed in gevaar. Daarom moeten wij een ander een heidsbegrip gaan hanteren, namelijk een eenheid die niet van ons afhangt, maar die ons ln Christus gegeven De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dogelijlu bestuur: B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Poters- woldt; mr. G. C. von Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotfer- dom; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Pous. Den Hoog; J. Smal- lenbroek. Wassenaar. Overige leden von het olgemeen bestuur: K. Abmo, Amsterdom; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don nar, Den Hoog; J. von Eibergen, Schoorsbergen; mr. K. von Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven; Joc. Huijsen, Delft; mevrouw M. C E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouters, Heerhugowoord; prof. dr. G. N. lommens, Noorden,- ds. F. H. Londsmon, Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prol. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Otle- vonger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosler- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). (Jem.giro X 500. wordt, en die wij niet ongedaan kun nen maken, want Hij is God, en niet wij. Dan zal de uiterste voorzichtig heid plaats kunnen maken voor een uiterste openheid die elkaar overi gens niet behoeven uit te sluiten zodat wij niet gespaard worden, maar gelouterd, teneinde werkelijk één te worden. Apeldoorn J. Tiemens Contactorgaan Naar aanleiding van een bericht in Trouw/Het Kwartet (74) 'Centraal contactorgaan voor onderwijs inge steld' zou de Raad van Leraren graag willen opmerken dat op de bewuste bijeenkomst ten departemente door vertegenwoordigers van de lerarenor ganisaties bezwaren naar voren zijn gebracht tegen de instelling van de CCOO. De Raad heeft dc ministers dan ook doen weten dat zijns inziens in het overlegorgaan in elk geval de docenten- en schoolleidersorganisaties rechtstreeks vertegenwoordigd dienen te zijn. De Raad van Leraren heeft de minister tevens meegedeeld dat de basis zeer wankel is, indien het beleid niet tenminste door een grote meer derheid van het betrokken veld wordt aanvaard en met instemming uitge voerd. De Raad heeft een structuur voorgesteld waarbij het tamelijk klei ne centrale overlegorgaan de ter tafel liggende problematiek na bespreking verwijst naar subcomissies die tel kens een sector of geleding beheren en bij monde van hun vertegenwoor diger geargumenteerd advies uitbren gen aan het centrale orgaan. II. van Balkum, P.R.O. Raad van Leraren, Dordrecht Niet eigenmachtig Als de geestelijke leidslieden samen komen, hebben ze te spreken in op dracht van hun Zender Jezus Chris tus, het Hoofd der kerk. En wanneer daar door sommigen een leugentaal wordt gesproken, zoals dood is dod, geen histriciteit van Adam en Eva enz. kan men daar geen gemeenschap mee hebben. Veel kerkelijke leiders willen God aanpassen bij de wereldse en humanistische neigingen van onze tijd. Maar een ieder moet weten, dat geen historiciteit van Adam en Eva machtige uitlegging toelaat. De Heili ge Geest is de grote opruimer in ons leven. Hij jaagt de boze geesten uit ons hart en reinigt van zonde. Mis schien moet de kerk, wij persoonlijk door diepe dalen en langs steile rot sen maar dan kan de kerk kerk van Jezus Christus zijn. Numansdorp A. v. Gameren Prof. Van Niftrik Prof. Van Niftrik noemt de felle reactie van dr. Buskes in verband met liet 'Getuigenis' bar en boos (Trouw/Kwartet d.d. 6 april jl) en verklaart dat die hem sprakeloos heeft gemaakt. Daar is niet veel van te bemerken, want integendeel toont hïj zich telkens weer 'geweldig ver rast' over de 'tienduizenden instem mende reacties'. Men zou zich tel kens weer kunnen afvragen of prof. Van Niftrik en zijn tienduizenden ooit hebben bedacht, dat honderddui zenden jongeren en ouderen niet rea geerden maar ronduit de balen heb ben van het geharrewar en gekrakeel tussen theologen en zich er geen zier voor interesseren of de gereformeerde gezindte (gek woord eigenlijk) al dan niet gestalte gaat krijgen. Maar die ernstig trachten en wanneer de kerk ze daarvoor niet de ruimte laat, dan maar naast (niet zonder) de kerk aan het evangelie van Jezus Messi as gestalte en vooral inhoud te geven. Elke zoodag weer geboeid door Karei Eykman, Aart Staartjes en Bert Bou- man met hun 'Woord voor Woord' slaak ik dikwijls de verzuchting: zou den Van Niftrik en zijn legioenen hier ook wel eens naar kijken en, dat is belangrijker, luisteren? En het al lerbelangrijkste: er wat van leren? B. Kok Zwolle KAMPEN De traditionele 'school dag' van de theologische hogeschool der gereformeerde kerken te Kampen is op donderdag 18 mei in de Burg- walkerk aldaar (aanvangstijd: kwart over tien). Het onderwerp is: spiritua liteit, en de inleiders zijn: de Gro ningse hervormde theoloog prof. dr. P. H. Roscam Abbing en de emeritus predikant P. N. Kruyswijk uit Haar lem. In de discussie over liet pro gramma ter bestrijding van het racisme in de gereformeerde synode heeft de minderheids nota van prof. dr. B. Siertsema een belangrijke rol gespeeld. Omdat zij van oordeel is, dat deze nota in onze berichtgeving onvoldoende uit de verf is ge komen, verzocht mej. Siertse ma ons de bijgaande verkorte weergave ervan alsnog op te ne men. Tevens ontvingen wij een reactie op haar opvattingen van vijf gewezen zendelingen en wetenschappelijke werkers die tussen zes en twee jaar te midden van de Afrikaanse be volking leefden en werkten. Het valt mij op dat in de berichtge ving en discussie over mijn (op verzoek van anderen) aan de synode geschreven brief over 'racisme', thans bekend als 'minderheidsnota', steeds slechts mijn latere toelichtin gen op en illustraties van het in die nota gestelde ter sprake komen, zon der dat op de nota zelf wordt inge gaan. Voor een juiste beoordeling van die illustraties is dat toch wel onmisbaar. Mijn 'minderheidsnota' bevatte nl. enkele kritische opmer kingen over 't veelal vage en naieve gebruik van de term 'racisme' zon der dat daarbij met 'n woord wordt gerept over de oorzaken van 'racis me'. En het zijn die oorzaken en nu geeft ik verder woordelijk de inhoud van mijn nota' 'die moe ten worden bestreden wil men 'ra cisme' bestrijden. Er wordt zoveel aan 'racisme' toegeschreven wat in feite geen onverdraagzaamheid is van rassen onderling, maar 'n onver draaglijkheid van hun wederzijdse gewoonten. Vooral wij in de westerse wereld slaan zo gemakkelijk 'n toon aan van kritiek op wat we 'racisme' noemen, terwijl wij geen enkel be sef hebben van de problematiek die aan rachsme ten grondslag ligt Tot voor kort was dit zeker zo; nu ons land overspoeld is met hon derdduizenden gastarbeiders, waar er nog dagelijks meer bij komen, nu beginnen wij zo nu en dan eens met die problematiek in aanraking te komen. Wij herkennen die niet als dezelfde als in de landen die er reeds meer dan een eeuw mee wor stelen, laat staan dat wij zouden beseffen, dat onze houding er tegen over dezelfde is. Toch zijn zij de zelfde. 'Beestachtig' De huisvesting en verzorging van gastarbeiders is in Nederland, vol gens onze eigen kranten, "beestach tig'. Maar als in Gorkum (of was het Dordrecht?) 't gemeentebestuur voorstelt 'n wijk uit te breiden met een aantal woonblokken voor die gastarbeiders, protesteren de aan grenzende wijken luidkeels en met ingezonden stukken in de krant: 'Geen Surinamers en Antillianen naast onze wijk: dan zijn onze vrou wen en dochters niet meer veilig op straat!' En in Amsterdam sluit een bekend koffiehuis z'n deuren voor Turken, die er voor een kopje koffie een hele ochtend met z'n dertigen plachten te zitten zodat er geen mens meer bij kon. En in Den Haag wordt in de Tweede Kamer de vrees geuit voor een 'stroom van kleurlin gen' (uit de Gemenebest-landen). En in Delfzijl moet nodig 'n stuk strand (lees: kust, BS) worden vrij gehouden voor Nederlanders, omdat een Nederlandse vrouw er niet meer baden kan wegens de vele zuiderlin gen die niet van haar af kunnen blijven. En in Steenwijk waarschuwt de politie bankiers en winkeliers 'om het aantal stroppen te vermin deren', tegen Noord-Afrikanen en Pakistani's 'enz'. Allemaal apartheids- maatregelen. 'Maar bij óns komen die verbodsbor den en ingezonden stukken niet voort uit rassendiscriminatie zeg gen wij 'welnee'!, die plaatsen we om 't gedrag van die lieden. En wij gaan voort ernstig de landen te vermanen die hetzelfde doen, en 't komt niet in ons op, dat de verbods borden en andere maatregelen ook in die andere landen wel eens de zelfde oorzaak konden hebben als bij ons: niet de huidskleur, maar het voor de blanke overdraaglijke gedrag van mensen (N.B. NIET van de mensen!) met die huidskleur. En wij blijven maar roepen om snelle 'verzoening' en om 'fondsen' voor bestrijding van 'racisme', terwijl de wérkelijke bestrijding ervan: 't weg nemen van de verschillen in gedrag, geen kwestie is van geld of verzoe ning, maar van geduldige, mogelijk nog eeuwen vergende, opvoeding en omvorming van de mensen zelf Conclusie Conclusie: 1) Ons geld en onze ener gie zijn beter besteed aan zending en evangelisatie dan aan bewegingen die dieopvoeding en omvorming onvermijdelijk moeten vertragen en anderszins schaden. 2) Wij moeten ophouden de zedemeester te spelen tegen andere landen die worstelen met een probleem dat wij niet ken nen en waarvoor wij, voorzover wij het leren kennen, geen andere op lossing kunnen vinden dan zij, laat staan 'n betere. Zolang dit zo is, zullen onze vermaningen hun te recht in de oren klinken als goed koop geschreeuw van een stuurman aan de wal, of, wat erger is, als verwijten van de pot aan de ketel. Tot zover mijn 'nota'. Bij de beoordeling van deputaten- rapport plus minderheidsnota's heeft de commissie Kwast met mij 'n gesprek gehad, waarin ik op hun verzoek nog 'n aantal konkrete voor beelden gaf van de door mij ge noemde problemen. Zij waren deze keer genomen uit mijn ervaringen in Afrika, waar ik 'n flat bewoonde in 'n voor de helft door Afrikanen bewoond blok in 'n typisch akkultu- ratie-gebied: de Campus van 'n uni versiteit. Ik was daar tegen 't advies van m'n 'blanke' collega's ingetrok ken, maar ontdekte al gauw, hoe bepaalde ervaringen die men als 'normaal-behorend-bij-dit-volk' accep teert wanneer men zich als vreemde ling, bv. als wetenschappelijk onder zoeker of zendeling, in de rimboe begeeft ('en als je er niet tegen kunt moet je er maar niet gaan zitten"), moeilijker te verdragen zijn wanneer zij zich aan de eigen le venssfeer thuis opdringen, zich voor doen binnen de kring van eigen 'Europese' woon- en werkomgeving met z'n 'Europese' prestatie- en an dere eisen. En dat dit niets met kleur- of rassenverschil te maken heeft noch met enig superioriteits gevoel, maar alles met verschillen in gedrag en leefwijze en waardestelsels. Natuur lijk zijn eir bij zulke oordelen altijd generalisaties in 't spel: 'n 'andere kuituur' kan zich manifesteren bin nen eenzelfde volk (hippies), en om gekeerd gedragen niet alle leden van 'n volk zich zoals de meerder heid of zoals zij die ons opvallen en die daardoor dat volk voor ons type ren. Er zijn zeker gevallen van bo vengenoemd samen leven en werken waarbij geen conflicten ontstaan; ik heb ze zelf ervaren. Sinds Kain en Abel Maar de normale gang van zaken is sinds Kaïn en Abel dat zij wél ontstaan, ('t Woord 'normaal' houdt hier geen waarde-oordeel in maar een frequentie-oordeel, te verifiëren door ieder die acht slaat op de feiten). Hollandse huisvrouwen wor den boos als hun buurvrouw haar etensresten uit 't raam gooit zodat er mieren en kakkerlakken uit haar tuin in hun keuken komen; 'n En gelse kan geen wreedheid tegen die ren zien en heeft in Afrika vele ergernissen daarover; en zo komt het in de (integrerende') Engelse en Amerikaanse industriesteden regel matig voor dat, zodra er in 'n 'blan ke' straat één huis aan 'n 'gekleurd' gezin wordt verkocht of verhuurd, die hele straat binnen twee jaar 'gekleurd is, doordat steeds de 'blanke' buren vanwege genoemde 'onverdraaglijkheid' van wederzijdse gewoonten, uit die straat zijn wegge trokken en vervangen door 'gekleur de'. Dit kan men afkeuren' en be treuren, men kan zicfc 'gegriefd' en 'gekwetst' (Verkuyl) voelen als het wordt vermeld, het feit ligt er. En men lost het problee mniel op door te ontkennen dat het bestaat of door erover te zwijgen, men lost het op door het met nadruk te signaleren zodat er wat aan kan worden ge daan. Bijvoorbeeld door voorlopig 'n zekere mate van apartheid in te stellen. En door opvoeding en on derwijs. Niet door geweld. Voor hem, over hem, zonder hem. Van 'rechten' heb ik geen verstand, roept de een, ik ben genie-ojficier, architect, artist, arbeidsman, prui kenmaker. .Heel wel. Ge zijt er niet minder om. Maar verschuil u niet achter die specialiteit, om bij voorkomende gelegenheid niet te we ten wat RECHT is (Multatuli). Multatuli rekende af met heren die zich als deskundigen voordeden op grond van anecdotische ervaringen. 'Z'n eigen zoon lunchte op 'n plan tage aan de Kommewijne, en kon in zuiver neger-engelsch verzekeren dat hij iets niet wist. Zou dan de vader niet weten hoe die emancipatiekwes tie in elkaar steekt. Frits-zelf had nu 'n footboy met dikke lippen en witte tanden. Zou dan Fritsjes va der geen verstand hebben van sla vernij? Prof. Siertsema heeft zelf gewoond op de campus van een filiaal van de Universiteit van Lon den te Ibadan (in Afrika), in een flat met Afrikanen, mogen haar er varingen dan niet tellen in onze oordeelvorming over apartheid in Zuid-Afrika? Ze had last van kak kerlakken in de keuken, van onge wassen slapers onder de trap, van lawaaiige buren in de nacht. Wie mag nu nog twijfelen? Apartheid is een cultureel probleem geworden dat wij kunnen invoelen via onge dierte thuis, luchtjes in de zitkamer en zwoele zuiderlingen in Gorkum. En wat voor farizeeën zijn wij zelf niet die de balk in eigen oog niet zien en vallen over een paar Zuidaf- rikaanse splinters. Het onrecht, na melijk dat de minderheid met ge weld zijn wil op legt aan de meer derheid, dat blijkt plotseling geredu ceerd tot een probleem van lijfshy- giëne. De deskundige heeft alles voor ons vertaald in termen van huis, tuin en keuken. En niemand die zegt wat gezegd had moeten worden: Hoe lief en hoe onnozel! Broeders, terug tot het punt van de agenda: de apartheid in Zuid-Afrika. Toekomst Want het gaat natuurlijk NIET om culturele verscheidenheid, maar om het recht van de meerderheid om mee te beslissen over de toekomst van eigen land en volk. Het gaat er niet om of men zich al dan niet superieur voelt met of zonder kak kerlakken, maar of men zich als superieur, dat wil zeggen als macht hebber mag gedragen ten koste van machteloze. En daarbij gaat het om hele concrete belangen die vertaal baar zijn in Dollars of Rands, meer Rands dan de hele campus in Iba dan gekost heeft. Tegenover de ervaringen van prof. Siertsema die onovertuigender wor den naarmate zij exacter samengevat kunnen worden in de term flatneu rose, kunnen wij als gewezen zende lingen en wetenschappelijke werkers in Afrika talloze tegengestelde erva ringen plaatsen. Wij weten uit ei gen ervaring dat Afrikanen in staat zijn door het botte gedrag van Eu ropeanen heen de goede intentie te ontdekken, en vice versa. Waarom deze ervaringen beschrijven?. Wij weten dat prof. Siertsema geliefd was onder de Afrikaanse studenten, ondanks de gestoorde nachtrust. Wij waarderen haar erom. Maar het doet totaal niet ter zake in dit verband. Het gaat hier niet om haar of om ons, maar om blanke bewoners van Zuid-Afrika die uit welbegrepen ei genbelang apart willen blijven van de Afrikanen, die weigeren hen ooit recht te geven om mee te beslissn over de toekomst van hun beider woongebied. Het gaat om blanken die tot elke prijs (dure onderwijs programma's. ontwikkelingspro gramma's, huizenbouw en ev. zelfs industrialisatie van de thuislanden) apart willen blijven en de Afrika nen tot apartheid zullen dwingen, desnoods per mitrailleur. En het gaat om onze houding daar tegen over, in synode, kerk, en volk. DRIEBERGEN In een brief aan de gereformeerden in ons land roepen vier oud-voorzitters van het gerefor meerde jeugdwerk op tot steun. De ondertekenaars van de brief, ds. M. J. v.d. Veen-Schenkeveld, dr. J. L. P. Brants, prof. dr. G. N. Lammens en de heer C. de Niet, zijn van mening, dat naast zending, evangelisatie en werelddiakonaat, ook het gereformeer de jeugdwerk de steun van vele gere formeerden dient te ontvangen. 'Wij vragen u te investeren in de toekomst van uw kinderen, in de toekomst van kerk en samenleving', aldus de ondertekenaars. Bij het gere formeerde jeugdwerk zijn ruim 80.000 jongeren betrokken, dat is ruim één tiende van het aantal leden van de gereformeerde kerken in Nederland. Het verzoek om financiële hulp (dona teur voor een tientje per jaar) wordt gesteund door een comité van aanbe veling, waarin minister-president Biesheuvel zitting seeft. Op zondag 16 april zal een radiopro gramma over gereformeerd jeugdwerk worden uitgezonden, via het Convent van Kerken. (Hilversum I, van 18.00 tot 18.30 uur). TEHERAN (Reuter) In het zuiden van Perzië, waar maandag duizenden mensen door een zware aardbeving het leven hebben verloren, deden zich gisteren drie nieuwe schokken voor. Een ervan werd hevig genoemd. Over de schade en slachtoffers is nog niets bekend. De schokken deden zich voor bij de maandag verwoeste dorpen Ghir en Karzin in de provincie Fars. ROTTERDAM 'Ik handhaaf mijn verklaring dat een katholieke politicus niet mag meewerken aan de totstandkoming van een wet geving, waarbij abortus provocatus wordt toegestaan', zei mgr. Gijsen toen hem gevraagd werd naar zijn reactie op de kritiek, welke zijn opmerkingen in een interview met De Limburger hadden uitgelokt. De bisschop van Roermond had nl. opgemerkt dat een .rk. minister, die meewerkt aan een dergelijke wettelij ke regeling van het abortusvraagstuk, zich niet langer katholiek mag noe men. Tegenover het KNP heeft mgr. Gijsen nu zijn verklaring in de juiste contekst willen plaatsen. Dr. Gïjsen: 'Ik heb op zeker moment gezegd, dat ik van mening ben, dat een katholiek n'importe welke partij hij aanhangt, toch steeds moet weten, dat hij als katholiek moet spreken en handelen. Óp een vraag van de interviewer of dit ook geldt voor bijvoorbeeld een vraagstuk als abortus, heb ik geant woord: wanneer er inderdaad in Ne derland een mildering van de abortus wetgeving zou komen, die voor een katholiek onaanvaardbaar is, dan zal een katholiek, van welke partij hij ook is, naar mijn mening steeds als katholiek tegen moeten zijn. Omdat abortus provocatus in de strikte zin van het woord altijd doden is van de meest zwakke mens. die denkbaar is. Het tweede vatikaanse concilie heeft dat zeer uitdrukkelijk bevestigd en vrijwel alle bisschoppen van heel de wereld. Wij weten dat de abortus provocatus (die uitgevoerd wordt om een mens niet tot leven te laten komen) altijd moord is. En daar kan een katholiek, ook niet om politieke redenen, hoe dan ook aan meewerken. In zoverre handhaaf ik dus mijn uit lating. Ik heb dus niet over een minister gesproken, in zoverre is het onjuist wat in de krant staat. Ik heb het dus over politici gehad. Ik heb gezegd, dat politici, die toch menen aan een voor katholieken onverantwoorde milde ring 'van de abortuswetgeving mee te werken, dat die zich moeten afvragen of zij zich nog wel katholiek mogen noemen. Hij zal bij zichzelf te rade moeten gaan. Hij zal zich moeten afvragen of zijn geweten in dit op zicht voldoende gevormd is, zoals dat van hem verwacht kan worden. Dat handhaaf ik dus ook'. Twee broers Door een misverstand is in de rubriek De kerk in de wereld in ons blad van gisteren de naam van de gebroeders Von Weizsëcker verkeerd gespeld, na melijk sz, inplaats van zs. Voorts hebben wij in een foto-onderschrift de atoomfysicus en filosoof Carl Frie- drich uitgegeven voor zijn broer Ri chard. i°°ó K De man kwam recht op mij af. Oir ik hem niet kende en hij zijn uitstrekte keek ik onwillekeurig terom; hij moest iemand anders doelen. Maar daar was geen spr,D*' van. Hij hield mij nu met bt handen bij mijn schouders vast schudde mij heftig heen en wi Nee, doe maar niet alsof je me meer kent, Renkema! Op dit moi wist ik het heel zeker: hij had verkeerde voor. Want zo heet ik Hii zag mijn bevreemding en zakte plotseling zijn hele houding I." verraste herkenning ineen. Ik met hem te doen. Je voelt je niet I als je iemand hebt aangesproken de mening een oude bekende voor te hebben. Ik kon er uit eigen ei ring inkomen. Maar ik was beslo hem te helpen. Ik zei: 't Is nl Jj zoiets is mij ook wel eens overkon £t Je voelt je enorm genomen, n daar is geen enkele reden voor. fleurde hij op. We bleven even de praat Hij had geen haast en ook niet Hij ging mij nu uitlegjgf wie Renkema was. Een oude vrif van hem, met wie hij nog ln illegaliteit gezeten had. Het ging nog moeite kosten om weer van hjEII af te komen, want de herinnering die dagen zat hem hoog, dat was duidelijk. Hij begon een omstank verhaal over een nachtelijke to ii over de IJsselbrug. Omdat we aam m< kelïjk midden op het trottoir ston ari duwde hij me langzaamaan naar lor huizenkant daar stonden we rusti de en werden we niet gestoord d geïrriteerde voorbijgangers die om ons heen moesten lopen. Een liet zelfs even de arm van zijn vro los en zo casseerde de echtelieden een ieder aan een kant. Hij verte 11 maar door. Ik had geen haast, merz ik begon het langzamerhand wel hi; noeg te vinden. Wat had ik tensltjsui met Renkema te maken? Ik kende hele Renkema niet. En zijn ven was ook verder weinig boeiend, vendien begon ik nu te merken hij eigenlijk een vervelende m van vertellen had. Na elk zinnetje hij eigenlijk een vervelende maf ook al met een vraagteken, zodal telkens verplicht was om op en n of heen en weer te knikken, 1. minste wat ik doen kon. Langza e heb ik me van hem losgemaakt. 1 eigenlijk ben ik hem nog niet k\\ Een man die er een geweldige behé te aan had om iemand iets te vei len. mJor 'ie "fa rk el rw Van een correspondent MIDDENSCHOUWEN Het drie-ja- rige jongetje Arnold Jasperse uit Ker- kwerve gemeente Middenschouwen, Zeeland) is bij een verkeersongeluk omgekomen. Hij zat -bij zijn moeder achter op de bromfiets. De vrouw wilde linksaf slaan maar werd gegre pen door een achterop komende auto. Het kind was op slag dood. De vrouw liep lichte verwondingen op. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De generale synode van de gereformeerde kerken komt weer bijen op 25, 26, 27 en 28 april Woensdagmiddag en -avond 26 april komt de kwestie van het voortgezet gesprek met prof. dr. H. M. Kuitert weer aan de orde. Donderdagmiddag 27 april behandelt de synode het rapport van de hervormd-gerefor- meerde werkgroep 'Samen op weg', de avond' van de 27ste staat de activiteit van ds. Wurmbrand op de agenda, in verband met een bij de synode bin nengekomen verzoek om deze predi kant, of liever: de ondergrondse kerk te steunen. Vrijdag de 28ste tenslotte komen de ethische punten uit de ingediende bezwaarschriften aan de orde (gesignaleerde verschuivingen in de moraal e.d.). NED. HERV. KERK Beroepen: te Blauwkapel-Groenek G. H. van Kooten te Delft. Preekbevoegdheid: K. D. Jenner, ninginnestr. 7 te Dordrecht; G. Nal m Ursinger Kerkweg 17 te Havelte; H. Westerhuis, Eekhoomlaan 1 Harderwijk; J. Kooistra, Tsjerkbi| ren 7 te Kubaard; C. Wismeyer, chelerstr. 16 te Breda; C. de Jon Heiwég 269 te Nijmegen; N. M. Niemeijer, Langbroekerdijk 28 Overlangbroek; W. A. Jumelet, KoiJJ" ring 10 te Bruinisse; M. Postma, I na densklpsterdijk 10 te Workum. Beroepbaar: kand. C. van Andel, l4va erstraat 20, Utrecht. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Uithoorn: R. J. Beuli'r! ma te Groningen-Z. GEREF. KERKEN fVRIJG.) Beroepen: te Arnhem: H. van Omnf^1- te Zaandam (buiten verb.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Veen: P. Blok te Diifoëi land. Bedankt: voor Klaaswaal en Utree 5 J. C. Weststrate te Meliskerke: v i Wageningen: M. Heerschap te St. tharines (Canada). GEREF. GEMEENTEN IN NED Beroepen: te Alblasserdam: A. W te Veenendaal. 7 da ave: 1 Gyorgy Kardos De 7 vau Abraham Bogatir. Uitgave: reldbibliotheek, Amsterdam - Ant«ft« pen. Prijs: ƒ16,90. De oude, uit Rusland uitgeweken, braham Bogatir, leidt 'n tragisch ven op zijn kwetsbare boerenbedjom ning, ergens in Israël, ten tijde i het Britse mandaat. Hij wil ni liever dan ongestoord z'n akkerU iscii bewerken, vluchten voor z'n fami Le problemen, voor z'n kijvende, om^1 draagzame vrouw, voor z'n gekgeu den zoon en zaaien en oogsten met de stilte de herinnering aan z'n lie lingszoon, die door een Britse la jn mijn de dood heeft gevonden. RD gebeurtenissen in de jaren veer 'nj zijn echter turbulent. Abraham rae fdë als zovele landbouwers, onvermij rdo lijk betrokken, bij de guerrilla van volk, het niets ontziende verzet tej de Engelsen. De complicaties wordi'in vergroot door de komst van een j< ,onf gen, David, die Abraham als ond|Jb!j! duiker opneemt. Het meesterlijk telde verhaal geeft niet alleen i goed inzicht in het fanatieke veri van de piepjonge staat, maar m a.a] uit door meeslepende dialogen. r— gespreksstof in deze roman is een ongelooflijke trefzekerheid. De r teur trekt vrijwel alle jiddische rej èiö ters open. Dat laatste maakt di paperback niet primair tot een o (|j; logsboek, maar vooral tot een tin 4." lend sociaal document. Weliswaar d|'a het zoveelste boek over Israël, 1 een dat er ontegenzeggelijk springt. rfOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2