Wi
li
|l
izz
Et
Het geloof vragenderwijs
Landelijke actie vcsr
bevrijdings
bewegingen
won
oekenetalage
Veronica
verliest zaak
Kind verdronken
Man verdacht van
smokkelen Turken
Recreatiegebied
voor Hoogerheide
Postzegel-
nieuws
TROUW/KWARTET ZATERD AG 25 M A ART 1972
3 maal 10 gulden aan prijzen
niet-gereformeerden
Antwoord'.
Amstelveen Ds. R. J. van der Veen
voor "Betaald tenen als door joden geleerden of
leken.
Kollum
drs. R. Ferwerda
De redactie behoudt zich het recht voor om
ter opname ln deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer tc geven. BIJ
publikatle wordt met de naam van de
inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de heer Joh. C. Francken.
secretaris van de hoofdredactie van Trouw-
Kwartct. Postbus 859. Amsterdam.
Jongerendag
Horizontaal; 1. Europeaan, 5 dichter
9. oprolbaar zonnescherm, 12. schijf
vis, 14. tussenzetsel, 15. hemellichaam,
17. gepelde gerst. 19. ben. 21. Alge
meen Kiesrecht, 23. volksvertegen
woordiging, 26. familielid, 27. paard,
28. engels bier, 29. vernis, 30. aard
rijkskundige aanduiding, 31. reus,
33. de fijnste vederen, 36. muzieknoot,
37. eekhoorn (gew) 39. bloem, 41.
droogoven, 43. afscheiding, 44. echtge
note. 45. grondsoort, 47. bij, 50. put-
emmertje, 53. voedsel, 54. soort ge
bakje, 56. aanloop, 58. lidwoord, 59.
zwarte kleverige stof, 60. plechtige
gelofte, 62. wolvlokje, 63. editie (afk),
64. overeenstemmend met elkaar. 68.
pers. voornaamw. 69. bloedhuis, 70
gewoonterecht (Ind.), 72. welige was,
73. duikereend, 75. water in N. Br. 77.
boterton, 78. hoofddeksel, 79. land
schap in Griekenland
Verticaal: 2. voorzetsel, 3. gezichtsor
gaan, 4. gang, 6. telwoord, 7. zuid
vrucht, 8. bouwland, 9. rand, 10 wiel,
11. voegwoord, 13. oogvocht, 15. lange
nekharen van dieren, 16. reukhout
boom, 18. afk. van trustee, 19. pers.
voornaamw. 20. vuurpijl, 22. water
diepte, 24. traag, 25. honingdrank, 26.
kort muziekstuk, 31. eens, 32. grond,
34. muziekinstrument, 35. plaats in
Frankrijk, 38. plaats in Gelderland,
40. kever, 42. eikenschors, 45. balk, 46.
1 vers, 48. noorse goden, 49. toespraak,
51. bijnaam van Ezau, 52. vlaskam, 55.
kant van een stroom, 57. meisjesnaam,
61. dwaling, 64. lusthof, 65. voorvoeg
sel, 66. kindergroet, 67. tennisterm,
69. voorkomen, 71. achting, 72. scheik.
element, 73. muzieknoot, 74. pers.
voornaamw. 76. rechten inbegrepen
(afk).
Oplossing t.e.m. woensdag a.s. per
briefkaart zenden aan: Trouw/Kwartet,
of - Postbus 859 Amsterdam. Links
boven vermelden: weekendpuzzel.
OPLOSSING VAN VORIGE WEEK
Hor.: 1. magiër, 6. matras, 12. lira, 14
tael, 16. eb, 18. ra. 19. lam, 21. Ag. 22.
si, 23. begonia, 26. alkanna, 29. eden,
30. ovaal, 32. Leen, 33. Ie, 34. da, 36.
ast, 37. li, 38. p.e. 39. tent. 41. lias, 43.
ga. 34. genegen, 45. os, 47. Peel, 49.
edel, 52. A. K. 54. el, 55 aga, 57. en,
58. Ee, 59. raar, 61. Aneta, 63. Elis,
65. kaolien, 67. amarant, 69. er, 70. ad,
71. aap, 73. A.G. 74. de. 75. snek, 77.
trip, 79. degene, 80. nadeel.
Vert.: 2. aj, 3. Gironde, 4. Iran, 5. e.a.
7. at, 8. taak, 9. regalia. 10. al, 11.
rebels, 13. ka, 15. lianen, 17. bede, 19.
lava, 20. maat, 22. snep, 24. ge, 25. Io,
27. 11. 28. Ne. 31. asperge, 35. angel,
37. linde, 39. tap, 40. tel. 41. lee, 42.
sol, 46. parket, 48. eerlang, 50. ener
gie, 51. nestel, 53. kaar, 55. Anna, 56.
atap, 58. eind, 60. Ao. 61. A.E. 62.
A.M. 64. la. 66 idee. aard, 72. as, 75.
Se. 76. kn. 77 Ta. 78 p.e.
De prijswinnaars zijn: W. P. Passchier,
Blekersdijk 45, Dordrecht; W. J. in 't
Veld, Zwartsluisje 75, Zuid-Beyerland,
mevr. A. J. Krebs-Joosse, Pres. Kenne-
dystraat 16, Nootdorp.
Drie mannequins van het Parijse modehuis NINA RICCI showen een gedeelte
van de voorjaars- en zomercollectie op een modeshow deze week in Amsterdam
Hilton ten bate van de Nederlandse Hartstichting. Entreeprijs: honderd gulden.
AMSTERDAM Op 1 mei houdt de Eevert Vermeer-stichting in
samenwerking met het Angolavomité, de Anti-apartheidsbeweging
Nederland, het Defense and Aid Fund Nederland en de Mondlane-
stichting en het Rhodesiëcomité een grote inzamelingsactie voor de
bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika.
De opbrengst zal, zonder daaraan
voorwaarden te verbinden, ter be
schikking komen van ANC (Zuid Af
rika), het Frelimo Mozambique, het
ANC (Rhodesië), de MPLA (Angola),
het Paigc (Guinee Bissau), de Swapo
(Namibië) en het Defense and Aid
Fund.
De voorzitter van de Evert Vermeer
stichting, het Tweede-Kamerlid K.
Wierenga (PvdA), zei op een perscon
ferentie dat men de steun niet heeft
willen beperken tot humanitaire of
medische hulp. 'Wij willen af van een
stukje Westerse hypocrisie.' De bevrij
dingsbewegingen moeten de middelen
in de strijd zelf bepalen en zelf
uitmaken, wat zij met de gelden wil
len doen. In het uiterste geval zou
dat ook het kopen van wapens kun
nen zijn. Wij zouden dat niet toejui
chen', aldus de EVS-voorzitter.
Met enkele bevrijdingsbewegingen is
contact geweest en zij hebben opgege
ven, waarvoor zij de gelden willen
gebruiken. Zo wil het PAIGC twee
soorten vrachtauto's aanschaffen voor
het vervoer van goederen en wapens.
De SWAPO wil het aanwenden voor
opbouw van het vakbondswerk en de
MPLA wil een soort Mozambique-in-
stituut oprichten voor een voortgezet
te opleiding van jongeren die basison
derwijs in de bevrijdingsgebieden
hebben gekregen.
Uit het ingezonden stuk van de heer
J. M. de Waal uit Bruinisse in Trouw
van 22 maart j.l. blijkt maar weer
eens hoe graag wij ieder een etiket
opplakken. Verkuyl en De Gaay Fort
man jr. zijn volgens de briefschrijver
geen positieve mensen. Waar haalt hij
z'n stelling vandaan? Kennelijk ver
trouwt hij beide heren niet. Laat de
heer De Waal nou eens gezellig naar
Emmen komen. Hij heeft dan toch
vrij, want het is op 11 mei a.s.
(Hemelvaartsdag). En laat hij nou
eens lekker gaan luisteren en meedis-
cussiëren met de beide heren. Het
gaat over ontwikkelingssamenwerking.
Hij kan dan zelf over de 'linksheid'
van beide heren oordelen; hij kan er
zelfs met hen over spreken. Het lan
delijk centrum voor gereformeerd
jeugdwerk want dat is de organise
rende vereniging zal hen graag als
gast beschouwen. Hopelijk raakt hij
op de 11e mei enkele vooroordelen
kwijt.
Driebergen N. Schouten
STAFFUNKTIONARIS LCGJ
Falende kerk?
Collega Matter vraagt mij me te scha
men over mijn kerk, vanwege de
synodebesluiten inzake bestrijding ra
cisme. Vanwege onze belijdenis over
de kerk ben ik niet klaar met de
term 'mijn kerk'. Ik zie de ene kerk
in veel gestalten werkzaam in de
wereld. Daarom is een besluit van de
synode van de kerk waarvan ik lid
ben voor mij wel belangrijk. Maar er
zijn er meer die voor de kerk probe
ren te spreken en handelen, synodaal,
of ook anders, b.v. via N.C.R.V.,
CVK/IKOR, C.N.V., Trouw, geref.
jeugdwerk. Ned. Chr. Vrouwenbond.
Wereldraad van Kerken, Chr. aktie-
groepen enz. De mensen van Jezus
zijn de kerk. Niet alleen via het
instituut van één van de vele syno
den. Daarom schaam ik me wel voor
mijn geref. synode en doe ik er wat
aan. Maar ik zie ook belangstellend
uit hoe de kerk ook tot de onderdruk
ten spreekt via spijtgiften van gere
formeerden en via gewone giften van
Domme ganzen
De heer C. van Oosten (Trouw Kwar
tet van 21 maart) meent in 1972 met
een beroep op dr. Schweitzer die
'jonge broeders en zusters' een dom
me gans te kunnen noemen, die hun
afkeuring uitspreken over een pater
nalistische denkwijze van sommige
Europeanen, waaronder christenen.
De domme ganzen hier in Nederland
doen echter niet anders dan de visie
weergeven die vooraanstaande Afri
kaanse kerkelijke (en politieke) lei
ders reeds geruime tijd belijden en in
praktijk brengen: zelfstandigheid in
bestuur en beleidsbepaling van de
Afrikaanse kerken (landen). Met an
dere woorden: de tijd dat 'idealisti
sche, opofferinsgegzinde, wijze men
sen' uit Europa de koers uitzetten
voor Afrikanen is definitief voorbij.
Of, zoals de Afrikaanse christen An
dre Pache (verantwoordelijk voor de
afdeling radio-omroep van de 'Fédéra-
tion des Eglises et Missions Protestan-
tes du Cameroun et de l'Afrique Equa
toriale'. In: 'Flambeau', november
1965, pag. 231-231) opmerkte:
'Schweitzer is dood, en met hem een
bepaalde periode: daarvan zijn we
ons bewust'.
Amstelveen
Leny Lagerwerf
Josephus Flavius
over Jezus
In de krant van 21 maart stond een
artikel van dr. H. Mulder n.a.v. een
artikel van een der redacteuren in de
krant van 18 februari, betreffende het
zgn. 'Testimonium Flavianum'. Het
betreft hier in feite een verschil in
opvatting over de authenticiteit van
de omstreden traditionele tekst en de
versie van bisschop Agapios. Prof.
Shlomo Pines van de Hebreeuwse uni
versiteit van Jeruzalem contra dr Mul
der van de Vrijne Universiteit van
Amsterdam in een interessant en zelfs
ook belangrijk dispuut gewikkeld.
Dr. Mulder, calvinistisch theoloog
geeft impliciet de vooriceur aan de tra
ditionele tekst, terwijl de joodse filo
soof prof. Pines expliciet de versie
van Agapios als de oorspronkelijke
tekst beschouwt. Wie zou gelijk
hebben? Zou het wetenschappelijk on
verantwoord zijn om ..an de joodse
geschiedschrijver Josephus Flavius de
meest joodse versie, i.e. de tekst bij
Agapios (her-)ontdekt door de joodse
geleerde prof. Pines, als zijnde de
authentieke tekst toe te schrijven in
plaats van met dr. Mulder stoer-calvi-
nistisch vast te willen houden aan
het gekerstende erfdeel der (kerk-)
vaderen, i.e. de tekst bij Eusebius,
waar het 'christelijke' er zo dik bo
venop ligt, dat het zowel voor joden
als voor geleerden onaanvaardbaar is
deze versie in zijn onweerlegbaar
joodse context als authentiek aan te
merken? Onweerlegbaar in elk geval
is, dat Josefus over Jezus heeft
geschreven en moge dat als een winst
punt worden gezien, zowel door chris-
i* Sally Trench Omdat niemand van
te houdt (oorspronkelijke titel: Bury
me in my boots), uitgeverij J. H.
Gottmer, Haarlem. Prijs: 13.90.
)rie jaar nadat 'Bury me in my
in Engeland verscheen en daar
en bestseller werd, is dan nu dit
loek in het Nederlands (van de hand
an J. F. Andriessen) uitgekomen,
'oen Sally Trench baar belevingen op
chrift stelde, was ze 21 jaar en had
1 meer meegemaakt dan menig ander
p die leeftijd. Zelf afkomstig uit
jegoede familie, heeft zij zich
mvankelijk uit een soort ophemela-
van zwervers met hun woest en
ij leven het lot aangetrokken
m de daklozen, de junkies en de
>iritusdrinkers.
:ze romantische motivatie maakt
ïht.er al gauw plaats voor een op-
ichte sociale bewogenheid. Ze heeft
iet in eerste instantie de illusie deze
inaangepasten' w,eer in de maatschap-
Ij te brengen, maar wil hen 1 aten
[en, dat ze niet alleen zijn. Dat er
ïand is, die iets om hen geeft, die
:n koffie en troodjes geeft en die
in hand vasthoudt, als ze doodgaan,
int zoals ze zelf schrijft: voor mij is
een kleine moeite en voor een
irvende man kan het toch heel
ilangnjk zijn.
Is een moderne Florence Nightinga-
1 zet ze zich voor deze verschoppelin-
:n in, waarbij haar bijnaam 'Sally,
Christin' is. In een interview zegt
daarover: 'Als je in je eentje bent
dat is iedereen, moet je ergens in
ïloven. Ik geloof erg in mezelf. Ik
loof in goedheid en rechtvaardig-
id en dat noem ik God. En dat is
jns inziens ook de reden, dat zij
Dh zo heeft kunnen inzetten'.
2fel boek is een boeiend en vooral
Lgïk eerlijk relaas van de honderden
achten, die Sally doorbracht bij ver-
aafden en zwervers, die hun leven
'"'•ïjten aan de zelfkant van Londen,
ü!?.- h weI indrukwekkend om te lezen
soms naief zonder evenwel storend
zijn. Jammer is verder, dat het
voor Nederland de titel 'Omdat
ïand van ze houdt' meekreeg,
int dat slaat, gezien het oorspronke-
[ke 'Bury me in my boots* nergens
1>. Daarmee word» het boek in een
NGlort huilerige hoek gedreven, waar
tt beslist niet thuishoort.
K. de L.
SCHOONHEID IS ONZE
ZAAK!
Maak er ook de uwe van - word Avon
Consulente U deelt zelf uw tijd in en werkt
in uw onmiddellijke omgeving.
Uitstekende verdienstenmogelijkheden
Eefaamde produkten, gedekt door een
voiledige garantie.
Vraag vrijblijvend inlichtingen
AVON BENELUX b.v. Vijzel
straat 2-18, Amsterdam-C.
Tel. 020 - 648.41 - 648.42.
Bon voor gratis inlichtingen
Mevr./Mej.
Woonplaats
DEN HAAG De Hoge Raad heeft
gisteren het cassatieberoep van radio
Veronica in de zaak tegen de Zwitser
se eigenaars van radio Nordsee ver
worpen.
De oudste van de twee Noordzeezen-
ders had in maart 1971 via een kort
geding voor de rechtbankpresident in
Rotterdam weer macht over het zend-
sehip 'Mebo 2' van radio Nordsee
proberen te krijgen. Volgens Veronica
maakte een contract met Nordsee,
waarvan Veronica de 'Mebo 2' enkele
maanden h3d gehuurd, dat mogelijk.
De rechtbankpresident, het gerechts
hof in Den Haag en de Hoge Raad
stelden Veronica achtereenvolgens in
het ongelijk.
Balenciaga overleden
VALENCIA (UPI) De mode-ont
werper Cristobal Balenciaga is don
derdagavond in een ziekenhuis in Va
lencia op 77-jarige leeftijd overleden,
zo meldt het Spaanse persbureau 'Eu
ropa Press'.
SCHIJNDEL De rijkspolitie heeft
gistermorgen in Lithooijen (NB) het
lijkje gevonden van de drie-jarige
Wim Verhaar uit Lithooijen. Het
kind dat sinds donderdagmiddag werd
vermist, is verdronken in een wete
ring bij de ouderlijke woning.
(ADVERTENTIE)
uit frankrijk: set van bijpassende
tas, ceintuur en handschoenen (leder)*
ook afzonderlijk verkrijgbaar,
<t&Qoei>é{%p4i£?
hrd doormanetrn at 294 - rotter dam
venestraat 3 - den haag.
Boete voor zoon
van Ian Smith
SALISBURY (Reuter) De 22-jarige
zoon van premier Ian Smith van Rho
desië, Alexander Douglas, is gisteren
in Salisbury veroordeeld tot zes maan
den gevangenisstraf voorwaardelijk en
een boete van ongeveer 1000 gulden
wegens het in bezit hebben van mari
huana. Alex had bekend 220 gram van
het spul te hebben ingevoerd uit
Malawi. Alexander is een zoon uit het
eerste huwelijk van mevrouw Smith.
door dr. C. Rijnsdorp
Als je in de kracht van je leven bent, schrijf
je boeken. Zie je evenwel de seniele aftake
ling aankomen, dan schrijf je woorden voor
af in boeken van anderen. Aldus, geestig en
berustend, de Franse predikant Alphonse
Maillot in zijn voorbericht bij La foi mise en
questions, het geloof vragenderwijs, geschre
ven door H. M. Matter en P. Verseils.
Het gaat bier over kanttekeningen bij de vragen 1
tot 58 van de Heidelbergse Catechismus, gemaakt
voor Franstalige lezers en uitgegeven bij 'Lumière
des Hommes' te Alès in het departement Gard.
aan de voet van de Cevennen. Het boek telt 203
tamelijk dichtbedrukte bladzijden en richt zich
tot lezers en lezeressen van een gemiddelde ont
wikkeling.
Pasteur Maillot bekent in zijn 'preface' bang
geweest te zijn een zoveelste parafrase van de
oude Heidelberger te moeten aankondigen, maar
dat viel hem genoeg mee. Hij noemt de beide
auteurs, de Hollander en de Fransman, theologen
van het goede soort, die, wel verre van de
spoeling te verdunnen, er een smakelijk gerecht
van hebben gemaakt.
Mallot herinnert aan de slechte ervaringen, die
hij in zijn eerste Franse (dorps)gemeente had
opgedaan met de Heidelberger als catechisatie-
boek. Des te meer trof hem de onafhankelijke
opstelling van de beide schrijvers, die, zonder aan
de bedoeling van de catechismus tekort te doen,
de boodschap daarvan voor onze tijd hebben
vertaald. Zij hebben dit gedaan met zestiende
eeuwse ogen en twintigste eeuwse oren, aldus,
geestig en raak weer, Maillot.
De bedoeling van de auteurs is de vragen 59 tot
129 (zondagen 23 tot 52) op overeenkomstige
wijze als de eerste 58 vragen te behandelen in nog
twee deeltjes. Daarmee zou dan een commentaar
geschreven zijn voor niet-theologen, voor de ge
meente dus, terwijl een predikant bij de voorbe
reiding van zijn catechismuspreek er allicht ook
iets van zou kunnen opsteken. Nu lezen Neder
landstalige dominees meer Duits en Engels dan
Frans, maar aangezien het gaat over bekende
zaken laten de uiteenzettingen van Matter en
Verseils zich vrij gemakkelijk lezen: een woorden
boek hoeft er nauwelijks aan te pas te komen
Wie zoals schrijver dezes zestig jaar lang catechis-
muspreken heeft aangehoord, kan moeilijk meer
door nieuwe gezichtspunten of opmerkingen wor
den verrast. Bovendien wekt het al te herhaalde
lijk en nadrukkelijk prijzen van dit beste boekje
eenzelfde soort weerzin op als de middelbare
scholier ten onrechte jegens Homerus, Dante,
Shakespaere, Vondel, Goethe en Schiller onder
vindt. Daarom doet het al dadelijk weldadig aan,
dat de schrijvers in hun eigen woord vooraf de
vierhonderd jaar oude tekst karakteriseren als
gematigd calvinistisch, gekleurd met luthers piëtis
me. Het nemen van een zekere distantie, zoals hier
gebeurt, wekt juist vertrouwen.
Auteurs
Voor hen die gewend zijn in Nederlandse cate-
chismuspreken zinspelingen te horen op onze
schrijvers en dichters (vroeger Da Costa, Beets,
Kloos, Van Eden; vandaag Wolkers en Mulisc-h).
is het leuk in het onderhavige werkje een hele
serie Franse auteurs tegen te komen: Montaigne.
Molière. Pascal, Bcrnardin de Saint-Pierre, Voltai
re, Chateaubriand, Victor Hugo, Alfred de Vigny,
Alfred de Musset, Baudelaire. Roger Martin du
Gard, Maurice Barrès, Léön Bloy, Bernanos. Ca
mus en Sartre; misschien heb ik er nog enk'ele
over het hoofd gezien. De Deen Kierkegaard en de
Engelsman Oscar Wilde, met nog een aantal
theologen, voltooien wel zo ongeveer de reeks.
Hier wordt inderdaad een literaire en algemeen-
culturele achtergrond gesuggereerd, zo niet opge
roepen, van de zestiende eeuw (Montaigne) af tot
op vandaag. De fundamentele vragen immers, die
de catechismus stelt, klinken niet in een herme
tisch afgesloten, theologische ruimte, maar vormen
ook echo's daarbuiten, ja komen voor een deel
spontaan op bij denkers en dichters van diverse
pluimage. Zo voelt men niet de benauwenis van
een catechisatielokaal of van een kerkruimte,
maar vraagt men en krijgt men antwoord in de
ruimte van het volledige leven
Het aardige van het Frans is ook dat versleten
uitdrukkingen frisser aandoen: 'vallée de larmes'
klinkt in onze oren eigenlijker, echter, dan tra
nendal. Maar laat ik tot slot enkele uitspraken uit
I
het boek vrij weergeven, om u een indruk te
geven van het geheel.
De moderne mens is geen kind meer dat gerustge
steld en getroost wil worden (bl. 13). Toebehoren
aan een ander, dat is de ontdekking die het
evangelie aan ons bekend maakt (16). Wroeging is
geen berouw (23). Vreemd, dat we iets kunnen
leren van een wet (28). Het grondprobleem van
de menselijke situatie is niet van morele, maar
van godsdienstige aard (30). De zonde verklaren
zou betekenen haar verontschuldigen; de zonde
begrijpen zou betekenen haar een juiste plaats aan
te wijzen en haar tenslotte te wettigen (39). De
heilsladder reikt, als in de droom van Jakob, van
boven naar beneden (57).
Een persoon is (ten diepste) niet te analyseren
(62). Jezus prees Petrus niet gelukkig omdat hij
Christus' twee naturen kon uitleggen, maar vanwe
ge zijn belijdenis: U bent de Christus (64). Vrome
gemeenplaatsen kunnen dodelijk zijn (77). De
bijbel is niet in engelentaal geschreven (95). God
is in Jezus niet als mens vermomd (127). Nie
mand kent de geheime, nimmer erkende beweeg
redenen van onze daden (137). De verrezen Heer
is aan de spotters en ongelovigen niet verschenen
(152). Te vaak leest men de bijbel in het licht
van zijn krant, in plaats van omgekeerd (166). De
bijbel is het enige boek dat durft te zeggen dat de
geschiedenis van onze wereld niet eeuwig of
oneindig is (167). De H. Geest is de Grote
Miskende (172). Op de Pinksterdag zagen de
gelovigen wel de vlammetongen op de hoofden
van de anderen, maar niet die op hun eigen
hoofd; het ging niet om vrome zelfvoldoening
(178).
Geschikt
De doorgewinterde kerkelijke stamgast moge van
dit alles niet staan te kijken, er zijn ook anderen
op wier niveau dit juist precies berekend is en
voor zulken is dit boekje dan ook geschreven. Hoe
het werkje in Frankrijk, Frans Zwitserland en
België zal kunnen dienen, kan ik niet beoordelen,
maar het lijkt me heel geschikt voor gevorderde
catechisanten, voor nieuw gewonnen leden, ge-
sprekskringen en waarom ook niet voor pastorale
studeerkamers, als het erom gaat de punten na te
gaan waarop het aankomt?
Van een verslaggever
SOEST De politie van Soest heeft
tegen de 55-jarige G. van B. uit Soest
proces-verbaal opgemaakt wegens vals
heid in geschrifte en het illegaal
exploiteren van een pension. De man
wordt ervan verdacht samen met zijn
vrouw illegaal Turkse gastarbeiders
het land te hebben binnengebracht en
de benodigde stempels in hun paspoor
ten vervalst te hebben.
De vrouw van Van B. verzorgde de
reis van de Turken van hun woon
plaats tot de Oostenrijks-Duitse grens.
Te voet moesten ze dan een onbe
waakte grenspost overgaan, waar Van
B. met een auto klaar stond om hen
naar Nederland tc brengen. Vorige
week betrapte de politie van het Bei
erse dorp Vilshoven Van B. bij de
smokkel en rekende hem in. Hij
kwam er met een boete af en keerde
terug naar Soest.
De politie van Soest keek al enige
tijd uit naar Van B., omdat ze ont
dekt had dat zijn huis diende als
illegaal pension voor Turkse gastar
beiders. Bovendien bleken vier van de
vijf in het pension aangetroffen Tur
ken valse stempels in hun paspoort te
hebben. Na zijn terugkomst werd Van
B. aangehouden en bleek in het bezit
te zijn van de stempels, waarmee de
vervalsing was gepleegd.
De man ontkende tegenover de Soes-
ter politie geld voor de valse ver
blijfsvergunningen te hebben ontvan
gen. Wel was hij van plan geweest,
dat in de toekomst te gaan doen,
aldus zijn verklaring. Volgens de poli
tie in het Beierse Vilshofen zou het
echtpaar voor de overtocht van de
Turken echter 2500 gulden per man
hebben geïncasseerd. De vijf in Soest
aangetroffen Turken zijn inmiddels
naar hun land teruggestuurd.
Van onze correspondente
HOOGERHEIDE In Hoogerheide
(NB) wordt binnen afzienbare tijd
een recreatieproject van 30 miljoen
gerealiseerd in een uitgestrekt bos en
heidegebied. Voornaamste onderdelen
van het plan zijn een aanleg van een
motel met 12 verdiepingen, ongeveer
700 zomerhuisjes, een grote water
sportvijver en vijf zwembaden. Er is
een afzonderlijk campingterrein van 6
ha. en een aantal voorzieningen die
afgestemd zijn op dagrecreatie.
Verbaasd
Op mijn beurt ben ik verbaasd over
het stukje in de krant van 16 maart
over ds Zsolt Cseh. Daarin stond: 'In
Roemenië wordt niemand vervolgd
om zijn geloof'. Op dezelfde dag ont
ving ik het blad 'Kruistochten'. Hier
uit het volgende: Costica V. Caraman,
adres: str. 13 sept. 38, Boekarest, Roe
menië: Broeder Caraman werd op 19
oktober vorig jaar door de Roemeense
geheime politie gearresteerd. De
beschuldiging is dat hij 'ondermijnen
de' evangel isatielektuur verspreidde
onder kinderen en jongeren. Tege
lijkertijd werden nog acht andere ge
lovigen gearresteerd. Een pinkster
voorganger uit Sibiu *verd verleden
jaar veroordeeld tot acht jaar gevan
genisstraf. Hij zou gelovige ouders
gewezen hebben op het gevaar van
een atheïstische opvoeding voor hun
kinderen. Volgens de laatste berichten
uit Roemenië spoelt een nieuwe golf
van vervolgingen en frrestalies over
het land'. Tot zover 'Kruistochten'. Is,
op z'n zachtst gezegd ds Cseh bijzon
der slecht geïnformeerd?
Silvolde
J. H. van Deutekom
Graag eerst uw aandacht voor de
Paasweldadigheidszegels, die det Suri
naamse postadministratie op 29 'maart
in omloop gaat brengen. U kunt deze
zegels met toeslag, die sinds 1966
jaarlijks zijn uitgegeven, het best ver
gelijken met de Nederlandse Zomer-
postzegels ten bate van sociale en
culturele doeleinden.
De afbeeldingen op de Surinaamse
zegels zijn steeds geïnspireerd geweest
op religieuze motieven en achtergron
den. Voor dit jaar kunt u op de
zegels overleveringen rond het Paas-
gebeuren waarnemen. Eerst de Paas
kaars, symboliserend Christus als het
licht van de wereld (Joh. 12:46).
Voorts tegen de achtergrond van een
Jerusalemkruis Christus zijn leerlin
gen informerend over wat Hem
te Jerusalem te wachten stond (Luc.
18:31); op de derde zegel ziet men
rond de lijdensbeker gevouwen han
den, duidend op Christus in de hof
van Gethesemané (Luc. 22:41-43); ver
der vissen in een netwerk als symbool
van de wonderbare visvangst (Luc.
5:1-11) en tenslotte op de vijfde zegel
de zak met zilverlingen duidelijk doe-
lend op het verraad van Judas (Matt.
26:14-15). De hele serie is ontworpen
door de Nederlandse graficus Piet
Wetselaar uit Bennebroek. De prijs in
Nederlandse munt bedraagt inclusief
de toeslag 3 per serie.
ZWEDEN
De posterijen van Zweden hebben een
boekje met vijf postzegels van 65 öre
uitgegeven waarvan de afbeeldingen
gewijd zijn aan de Zweedse glas-indus
trie. Hoewel al in de 16e eeuw glas
werk in Zweden werd vervaardigd,
nam het ambacht eigenlijk pas in de
18e eeuw grote omvang aan. In de
vorige eeuw kwamen er nog een twin
tigtal glasblazerijen bij. De meeste
hiervan zijn tegenwoordig te vinden
in Smaland (Zuid-Zweden) en de glas
blazers en graveurs zorgen er wel
voor dat de wereldreputatie van het
Zweedse ambacht blijft bestaan. Op
twee zegels zijn glasblazers met hun
1 meter lange blaaspijpen te zien;
twee andere tonen details van het
glassmelten en de laatste zegel het
glasslijpen. Een fraaie serie, die de
bevordering van dit nationale produkt
goede diensten in het buitenland zal
bewijzen. Voorts kwam de vorige
week nog een aanvullende waarde van
95 öre in de permanente zegels van
Zweden in omloop met de afbeelding
van een hertekop.
Noorwegen is op 24 januari in het
binnenlands postverkeer gestart met
machinale sortering van de post. Men
maakt gebruik van codeertekens, die
men ook op de post van Rotterdam
kan aantreffen. In een interessant
poststempel met de tekst 'eerste ma
chinale sortering in Noorwegen' zijn
de codeertekens 5270 van de plaats
Vaksdal, 25 kilometer ten noorden
van Bergen gelegen opgenomen.
FRANKRIJK
Frankrijk is nagenoeg gereed met zijn
nieuwe postgetallen ten behoeve van
vereenvoudigde sorteringswerkzaamhe-
den. Had men tot nu toe een twee-
cijferig systeem overeenkomend met
de nummers van de Franse departe
menten en bekend van de nummer
borden van de Franse auto's, in de
toekomst worden dit getallen van vijf
cijfers. De twee eerste blijven hetzelf
de als thans in gebruik (01 Ain. 02
Aisne enz.). De volgende drie cijfers
geven het postkantoor aan in die
departementen. Frankrijk telt 37.000
gemeenten, die door 7500 bestellende
postkantoren worden bediend. Er zijn
natuurlijk veel meer postkantoren en
postagentschappen. De Franse PTT
heeft nadrukkelijk beloofd dat dit a.s.
5-cijferig systeem nu definitief zal
zijn en dat die getallen niet nog eens
zullen worden veranderd b.v. om het
huisadres of iets dergelijks te kunnen
detekteren.
Frankrijk gaf deze week weer zijn
jaarlijkse propagandazegel uit ter ge
legenheid van de 'dag van de postze
gel'. De toeslag, die op deze zegels
wordt geheven komt zoals steeds
ten goede aan het Franse Rode
Kruis. Op de zegel is het gemoedelij
ke beeld van de landelijke brievenbe
steller per fiets uit 'iet jaar 1894 te
zien. Hij draagt een bnge baard, zijn
brieventas, zijn diensfstrohned met de
letters 'poste' en zijn pijp in de
mond. Frankrijk komt de eer toe al
in 1829 het postale isolement van het
platteland te hebben opgeheven. Een
dagelijkse bestel- en ophaaldienst da
teert van 1832. De besteller ten platte-
lande mocht eind vorige eeuw zijn
dienst per fiets uitoefenen. Alles bij
een leuke brokjes nationale postge
schiedenis, die Frankrijk via zijn
postzegels levend houdt.