Herstel kerkelijke eenheid is mooi, maar lost 't wat op? r .j** Landelijke organen staan plaatselijke oecumene in de weg R.k. theologen geven de moed niet op Trouw Kwartet Laatste dag theologencongres in Nijmegen Ontwikkelingshulp Indonesië bijna geheel 'schenking' vandaag In de rij voor een koopflat Aantal schilderijen uil: Amsterdam terecht Hoekend alage TROUW/KWARTET VRIJDAG 24 MAART 1972 KIWEMAMIRERK Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het is natuurlijk mooi als het zou komen tot een volledig herstel van eenheid en gemeenschap tussen christenen van alle kerkelijke denominaties, maar lost het wat op? Hoe kan men beweren dat een dergelijk herstel de kerk in staat zou stellen haar opdracht en verantwoordelijkheid ten bate van de gehele mensheid te vervullen? Zo stelt in het laatste themanummer van het maand blad Wending dr. H. M. de Lange de vraag. En prof. dr. H. M. Kui- tert, schrijvend in hetzelfde blad, formuleert het zo: waarom houdt onze eenheid op zodra maatschappelijke en politieke keuzen hun rol gaan spelen? We visten bovenstaande zinsneden op uit twee van de twaalf artikelen in dit speciale nummer van Wending, dat zich bezighoudt met: de toekomst van kerk en christendom. De hier gebundelde opstellen zijn reacties op een aantal stellingen van de Nijmeeg se emeritus-hoogleraar dr. W. H. van Dr. H. M. de Lange de Pol: de man. wiens weg hem van de hervormde kerk (ooit tekende hij als lid van een streng-confessionele jongelingsvereniging de drie formu lieren van enigheid, ooit was hij lid van de ethische vereniging) via de anglikaanse kerk naar de rooms-katho- lieke kerk voerde; de man ook (en daar gaal het nu om) van de boeken 'Het einde van het conventionele christendom' (1966) en 'Het voortbe staan van kerk en christendom' (1970). Stellingen Prof. Van de Pol zegt in zijn stellin gen o.m.: 'Niet alleen het woord 'god' maar ook termen als zonde, genade, rechtvaardi ging, heiligmaking, verlossing en no ties als menswording, verrijzenis, hemelvaart en de daarmee samenhan gende voorstellingen van hemel en hel, engelen en demonen zijn bezig in veler bewustzijn alle zin en betekenis te verliezen, doordat zij op geen en kele wijze kunnen worden ingepast in het voorstellings-, denk- en leefpa troon van de nieuwe en nog in wor ding zijnde mensheidscultuur'. En: 'De blijvende invloed van kerk en christendom wordt niet in gevaar ge- De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bl| publlkvlie wordt met de naam van d<- Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer .Toll. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartel, Postbus 859. Amsterdam. Koffie en voetbal Wij willen geen koffie uit Angola. Geen zorg. Wij kunnen nog wel ande re koffie drinken. De bevrediging van ons genot komt niet in gevaar. Wij krijgen geen voetbal uit Portugal op de tv. Er worden vragen gesteld in de Tweede Kamer, want ons kijkgenot komt in gevaar. Dit lijkt iets op De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Hoog; dr. E. Bleumink, Paters- woldei mr. G. C. von Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. lonser. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smol- lenbroek, Wassenaar. Overige leden von het algemeen bestuur: K. Abmo, Amsterdom,- H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner, Den Hoog; J. von Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. von Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hytkemo, Billhoven; Joc. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten: me vrouw J. G. Kraayeveld-Woulers, Heerhugowaord; prof. dr. G. N. Lammens, Noorden; ds. F. H. Landsman, Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. df. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Olfe- vonger, Buitenpost; mr.. dr. J. Ozingo, Lunteren.- dr. A. Vaerifton, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmérs. Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Oojter- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Dièmer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. Onmachtig Hoe kun je, zo vraagt dr. De Lange in zijn bijdrage, tot deze conclusie ko men. Hij vervolgt: 'Mijn twijfel over deze opvatting hangt samen met het feit, dat men in de meeste kerken op dit moment volstrekt onmachtig is om de werke lijke vragen van het gezamenlijke be staan op tafel te krijgen. Mag ik dit illustreren met de beschrijving van de gang van zaken met betrekking tot een onderwerp, waarvan ik iets meer weet. Ik denk aan de rol van de kerken ten opzichte van mondiale vraagstukken. De kerken, aangesloten bij de Wereldraad, hebben na een lange voorbereidingsperiode in Uppsala 1968 een aantal besluiten ge nomen, die ze zelf niet dan met de grootst mogelijke moeite in een pro ces van uitvoering kunnen brengen'. Schijneenheid duivelsnaaigaren (een parasiet). Moe ten wij verlangen dat minister Schmelzer een knieval maakt, hoeveel koffie zou dat waard zijn? Wageningcn G. F. van 't Sant Urk Trouw/Kwartet bericht dat de geref. kerkeraad van Urk besloten heeft niet meer voor de VU te willen collecte ren. Het wordt tijd dat er nu ook eens actie tegen de kerkeraad wordt ondernomen. Want de kerkeraad van Urk is nog steeds tegen vrouwenkies recht in de kerk. En daarmee is voor zover mij bekend Urk de enige plaats binnen de geref. kerken in Nederland waar de vrouwen haar eigen kerkeraad niet mogen kiezen. Als de kerkeraad van Urk spreekt, spreekt hij halfslachtig. Daar komt nog wat bij. De mannen die wel kiesrecht hebben zijn merendeels vis sers en de hele week op zee. Kranten- lezen en televisiekijken wordt daar door ernstig bemoeilijkt, zodat de vis sers geen gelegenheid hebben de ont wikkelingen in Nederland en de we reld op de voet te volgen. De vrou wen hebben die gelegenheid wel, maar mogen haar stem niet laten horen. Geen wonder dat de kerkeraad van Urk dubbel achter loopt. Hef lijkt me zinvol als de geref. synode daaraan ook eens consequen ties gaat verbinden. Het is misschien ook goed dat de geref. vrouwenbewe ging uiting geeeft aan haar gevoelens dat vrouwen ook mensen zijn en dat zij een apartheidsbeleid als op Urk ten scherpste veroordelen. Zeist dr. P. H. van Gorkum Kinderen en doodgaan De ontboezemingen van T.H. in Trouw/Kwartet (20-3) over Koos Pos- tema's programma kan ik niet delen. Niet dat er geen goede, rake opmer kingen werden gemaakt! Vooral me vrouw Frijling bezat m.i. een fijne invoeling, b.v. met haar nu eens open lijk uitgesproken visie dat ook het heel kleine kind gerust een gestorven mens mag zien, mits het maar op de arm genomen wordt door één van de ouders en dus het lichamelijke con tact met vader en moeder heel sterk voelt. Maar globaal genomen stelde deze uitzending toch ernstig teleur, omdat er geen echt geestelijke achtergrond te bespeuren was. Vroeger werd het geestelijke en zeker ook voor kinde ren, veel te dik op mens en leven gestreken. Tegenwoordig is het geeste lijke zo'n dun vernisje, dat er met een sterk vergrootglas nog niets te zien is. En de volgende morgen, toen de heer Treffers, voor de VPRO nog een ver- volgje op de zondagavonduitzending meende te moeten geven, bleek hele maal niets meer van een geestelijke achtergrond, wat je bij de V.P. toch nog wel zou mogen verwachten. Of niet? Zo zie je. dat een 'christelijke' opvoeding, ook van het heel jonge kind. toch nog zo gek niet is. in huisgezin, school, lectuur en bij radio en televisie. Als de dosering maar gezond en normaal is. Leeuwarden ds L. J. v. d. Kam. Betaald antwoord Ik stem in met de actie: Gerefor meerde spijtgiften gevraagd voor 'Be taald Antwoord'. Het is mij een raad sel hoe een rapporteur van een syno dale commissie op de geref. synode zich ietwat verontschuldigde dat hij het stuk van prof. Siertscma inzake de rassendiscriminatie in zijn rapport had opgenomen bij wijze van illustra tie. Prof. Verkuyl noemde het een schandaal dat een dergelijk stuk in een officeel rapport van de synode was opgenomen terwijl het antwoord van dc socioloog dr. J. Hendriks van het Algemeen Diakonaal Bureau niet werd opgenomen. Ik hoop dat het aantal spijtgiften in omvang en groot te zodanig mag zijn, dat de synode op de dwaling haars weegs mag terugko men. Arnhem G. J. Th. C. Buitenhuis Nog smaller Doodlopend T I bracht door die gelovende christenen, die de tekenen des tijds onderkennen en aandringen op heroriëntering, be zinning en zo nodig drastische ver nieuwing, maar juist door diegenen die onder de macht van conventie zonder meer oude voorstellingen, le ringen en gewoonten willen handha ven, omdat ze tot een onaantastbaar erfgoed behoren'. In een volgende groep stellingen be toogt prof. Van de Pol dat herstel van wederzijdse avondmaalsgeraeenschap noodzakelijk is: 'Zonder een daadwerkelijk en volledig herstel van eenheid en gemeenschap binnen de ene Kerk van Christus kan deze haar opdracht en verantwoorde lijkheid ten bate van de gehele mensheid niet vervullen'. Uit het artikel van prof. Kuitert ci teren we in dit verband: 'Komt de politiek op de preekstoel (maar dat is dan ook de reden waar om dat niet mag) dan spat de ge meente uit elkaar en blijkt de een heid een schijneenheid te zijn wij zeggen en horen elke zondag op dc preekstoel dat het alhier gepre dikte en geleerde evangelie dat bij de eigen"kerkmensen dus als effect heeft om zowel vóór racisme te zijn als tegen de redding van de wereld is. Ik denk dat weinig mensen ten overstaan van zo'n situatie nog in die pretentie kunnen geloven En: 'Ik ben bang dat allerlei zoge naamde kerkelijke activiteiten van vandaag in feite neerkomen op wat Amerikaanse sociologen een geraffi neerd systeem van klantenbinding hebben genoemd, terwijl de werke lijke zinvolle bezigheid veeleer zou moeten bestaan in het samenkomen Van groepen, gemeenten en kerken rondom (Te nijpende vraag: waarom houdt onze eenheid op zodra maat schappelijke en politieke keuzen hun rol gaan spelen?' Uit de bedenkingen die prof. dr. H. Berkhof heeft: 'Merkwaardigerwijs zoekt Van de Pol het handelen dat in deze cultuursituatie nodig is, bijna geheel en alleen in de kerk, nog smaller: in de onderlinge verhoudingen van de kerken, nog smaller: in die verhou ding voorzover ze tot uiting komt in de avondmaalsgemeenschap. Daar be grijp ik niets van. Mijn gezin heeft het voorrecht te leven in twee kerke lijke gemeenschappen waarin deze verlangens in hoge mate zijn vervuld: in de hervormde gemeente van Oegst- geest met haar integratie van de vrij zinnig-hervormden en haar zeer nau we samenwerking met de gerefor meerde kerk; en in de studentenge meente van Leiden, met haar weke lijkse intercommunie van rooms-ka- tholieken en protestanten. Dat zijn geweldige dingen. Vooral op het ogen blik waarop ze na veel gesprek en spanning hun beslag krijgen. Maar daarna ontdekt men, als men het al niet wist, dat de vragen en aanvech tingen vanuit het huidige a-theïsti sche cultuurklimaat dezelfde zijn gebleven. Veel oecumenisch streven van het ogenblik komt juist daaruit voort, dat men samenschuilt tegen het onweer van de secularisatie. Dat lijkt me een echt oecumenisch motief. Maar daarmee is gezegd, dat na en vanuit de avondmaalsgemeenschap de uitdaging van de cultuur weer op ons (samen) wacht'. Eén zin uit de bijdrage van Daniël de Lange; ook de oecumenische beweging is nu deze 'een zaak der kerken' is geworden, een doodlopende straat. Welke beweging verwacht men van instituten die elk voor zich voor stil staan gekozen hebben, en geen van alle bereid zijn hun institutioneel bestaan in de waagschaal te leggen? Het antwoord is ook nu weer dat de beweging zich doorzet via rand groepen die de kerken de kerken laten, en in de nieuwe situatie de roep tot uittocht proberen te ver staan'. Triest en grappig Een fragment uit wat prof. dr. Hans Hoekendijk schrijft uit Amerika: 'Het gerucht gaat, dat in Nederland, (zoals in een tiental andere landen) een drijfjacht is ingezet tegen de 'horizontalen'. Triest en grappig; God •zegt niet alleen, maar demonstreert lijfelijk, dat Hij horizontaal men mensen wil zijn. Immanuel. Nee! zeggen een paar betweters; verticaal blijven, anders hebben we niets meer te zeggen (en dat gebeurt dan ook). Dr. Van de Pol is. voor zover ik weet. geen lid van deze club. Nijmegen is niet Amsterdam of Utrecht. Het goe de nieuws, dat ik hem hoor vertellen is dat 'we wachten op God... die ons hele menselijke bestaan eens zal be vrijden' (Romeinen 8:23). We zijn geen arrivé's; alleen maar onder-weg; Prof. dr. W. H. van de Pol in-proces. Daarom kunnen we geen enkele sociale structuur (de kerkelijke incluis) als 'definitief' beschouwen. Dat zou een fantastisch zelf-bedrog en verraad aan anderen zijn'. Dr. L. Laeyendecker, socioloog, vraagt zich af hoe Van de Pol, na op krachti ge toon gezegd te hebben dat termen als God, zonde, verlossing enz. niet ingepast kunnen worden in het denkpatroon van vandaag, kan spreken over het noodzakelijk herstel van de avondmaalsgemeenschap: daar bij gaat het toch ook om bepaalde leerstellingen, 'staan deze dan niet ter discussie, zijn die niet historisch, passen die nog yvel in de mensheids cultuur?' In zijn nawoord geeft prof. Van de Pol als zijn mening 'dat een wezenlijk nieuwe wijze van toenadering en een wording van de christenen onderling beslist noodzakelijk is, en bovendien niet minder een volstrek! nieuwe houding van geëngageere'h l ten op zichte van de wereld waarin wij als christenen leven'. Tot zover iets uit dit the-ienummer van Wending: vrij willekeurig ge kozen citaten en geregen aan maar één van de draden die door de hier geleverde vertogen heenlopen. Wel licht voldoende om belangstelling ge wekt te hebben voor deze speciale Wending, die los 3,25 kost. De abon nementsprijs is per jaargang 22,50 (eventuele themanummers inbegre pen), de uitgever is Boekencentrum, Den Haag. NIJMEGEN (KNP) De laatste dag van het Nijmeegs theologen-congres 'toekomst van de religie: religie van de toekomst?' werd geopend met een inleiding van prof. F. Vos, hoogleraar in de Japanse letterkunde in Leiden. In zijn voordracht 'Zen en het westen' stelde hij dat Zen het westen alleen maar zijdelings kan helpen haar eigen erfgoed te herontdekken. Een echte beoefening van Zen is in het westen volgens prof. Vos vrijwel ondenkbaar. Interessant was dat in de inleiding en in de discussie bepapWe overeenkom sten werden vastgesteld tussen Zen en de Duitse mystici Van de middeleeu- De laatste inleiding op het congres was toevertrouwd aan de bekende pro testantse theoloog W. Pannenberg, hoogleraar in München. In zijn boei ende voordracht 'eschatologie en erva ring van zin' liet Pannenberg zien dat de algemene menselijke vraag naar zin van het individuele en hemeen- schappelijke bestaan vandaag de dag alleen gesteld kan worden vanuit de vraag naar de toekomst van de mens. Hij stelde dat dit wezenlijk religieuze vragen zijn. In de christelijke religie met haar verwachting van het komen de rijk van God zoals die door Jezus is vertolkt, wordt volgens Pannenberg een antwoord gegeven op de vraag naar de zin van het beslaan. Het congres werd in de middaguren afgesloten met een forum onder lei ding van de congresvoorzitter prof Camps, waaraan naast Pannenberg het Nijmeegse trio Schillebeeckx, Duprê en A. van Leeuwen deelnamen. Concept-uitspraak Lutherse Kerk Van een onzer verslaggevers ARNHEM Het zijn vooral de landelijke kerkorganisaties, die de vormgeving van de oecumene plaatselijk in de weg staan. Zij zouden zich daarom meer moeten gaan gedragen als service-centra voor de plaatselijke groepen. Dit zegt de lutherse raad tot de eenheid in een conceptuitspraak, die in bespreking zal komen in de generale kerke lijke vergadering van de lutherse kerk 29 april in de Maarten Lu- therkerk te Amsterdam. De voorgestelde uitspraak luidt: 'Bij de vormgeving van de oecumene ligt de nadruk op de plaatselijke gemeen ten. De kerk, het lichaam van de Heer, die haar bijeenroept door en tevens tot de prediking en de pofetie, de bediening der sacramenten en de diakonia, is niet alleen aanwezig in wat wij gemeenten noemen, maar ook elders op onverwachte plaatsen en bij oecumenische experimenten. Kleine groepen hebben veel voor, zeker in een tijd waarin het eschatologisch perspectief soms apocalyptisch beleefd wordt. Groepen met tweehonderd tot 'zeshonderd leden slaan in vele opzich ten het sterkst. Vormgeving van de bereikte oecume nische gezindheid vindt haar weer stand vooral in de landelijke concen traties. Deze laatste zouden een en ander minder in de weg staan, wan- NIJMEGEN (KNP) Drieëndertig vooraanstaande r.k. theologen uit Europa en Noord-Amerika hebben in een open brief, getiteld 'Tegen voorbarige berusting', een beroep gedaan op alle rooms-ka- tholieken zich voor- het welzijn van de kerk te blijven inzetten, on danks de teleurstellende ervaringen die men opdoet. Deze brief, die komende week integraal in het weekblad 'De Bazuin' zal worden ge publiceerd, wordt de zondag voor Pasen in verschillende landen te gelijk gepubliceerd. De brief is geschreven vanuit het besef, dat de kerk zich op dit moment in een bestuurs- en vertrouwenscrisis bevindt, die haar geloofwaardigheid aantast. Volgens de ondertekenaars is de kerk ver bij haar opdracht achter gebleven en vertoont zij nog vaak de kenmerken van een feodaal absolutis me. Met name noemen de theologen de geheime bisschopsbenoemingen en de celibaatswetgeving, kwesties die de gang van zaken binnen de kerk ern stig belasten. Een bezinning op het evangelie van Jezus Christus wordt door hen meer dan ooit noodzakelijk geacht. De theologen geven in hun brief vijf gedragsregels, waardoor de stagnatie in de kerk wellicht overwonnen kan worden. Zij raden hun medegelovigen aan niet te zwijgen, zelf initiatieven te nemen, gemeenschappelijk op te treden, tussenoplossingen na te stre ven en beslist niet op te geven. 'Nog altijd bestaat er" volgens de theolo gen, 'de hoop op een kerk die opener, menslievender, geloofwaardiger, kor tom: christelijker is'. Tot de 33 ondertekenaars behoren: G. Baum (Toronto). L. Dewart (Toron to), H. Haag (Tubingen), F. Haarsma (Nijmegen). B. van Iersel (Nijme gen), H. KUng (Tübingen), J. Mcken zie (Chicago) J. B. Metz (Münster), S. Pfürtner (Freiburg), E. Schille beeckx (Nijmegen), P. Schoonenberg Van een verslaggever Prof. dr. F. Haarsma (Nijmegen), en B. Willems gen). De bevolking van Java, dat voor de oorlog al de naam had van het dichtstbevolkte gebied ter wereld, telt thans 84 miljoen zielen; een verdub beling in een tijdsbestek van 35 jaar. De regering begint aan transmigratie te denken, waarbij Javanen naar dun bevolkte gebieden op Sumatra of an- (Nijme- dere eilanden van de Archipel zouden moeten verhuizen. neer zij zich meer gingen gedragen als service-centra voor de plaatselijke groepen. Het 'zich verenigen van de kerken' zou moeten beginnen met een combinatie van de landelijke financië le apparaten en de dienstverlenende organisaties'. De generale kerkelijke vergadering is in de lutherse kerk een bijeenkomst, die elk jaar kort voor de synode gehouden wordt, van de synodeleden met een brede vertegenwoordiging van de kerk (alle predikanten en vertegenwoordigers van alle gemeen ten. synodale raden en commissies, en landelijke lutherse organisaties). Dr. Paul Hanse, Europa-secretaris van de lutherse wereldfederatie zal in deze GKV spreken over de lutherse kerken in Oost-Europa. De synode wordt 8 en 9 mei in Utrechtgehou den. BEZUINIGEN Opnieuw worden we. en nu in verhe vigde mate, geconfronteerd met gunstige berichten uit de sector van onze volkshuishouding. Het schijnt er niet naar uit te zien dat we spoedig uit deze neergaande beweging kunnen geraken. En dus moet er bezuinigd worden, moet er meer lijn komen in de spiraal van lonen en prijzen en al die dingen waar niet iedereen ver stand van heeft. Maar zoveel begrij pen we er dan wel van dat hel voorlopig niet meer allemaal botertje aan de boom kan zijn, wat dit dan ook moge betekenen. En zoveel be grijpen we er ook wel van dat er dan M een kleiner of groter gevecht kan ontstaan waar die bezuinigingen dan wel moeten vallen. Dat is niet gemakkelijk te beoordelen omdat niet iedereen inzage heeft in datgene wal bv. de overheid nog allemaal van plac is. Wel weten we wat er de laatstt jaren zoal uitgegeven moet zijn. Vft denken aan een aantal kapitale over heidsgebouwen. aan luxueuze raadhui zen, provinciehuizen, en wat dies p, meer zij. Velen vragen zich zo langza merhand af of dat allemaal wel moest. Ook universiteitsgebouwen en een aantal bijzonder rijk aandoende ziekenhuizen vallen onder deze twi> fel. Veel van genoemde instellingen deden het voordien met barakken en provisorische voorzieningen. Vormden die in alle gevallen zulke belemmeri» gen voor het goed functioneren va het werk, dat erin gebeuren moest dat het overgaan op de intussen bouwde paleizen daardoor gewettigd werd? Het schrijven van de zaak is in veel gevallen dat intussen de woning bouw voor mensen met lagere ink» mens hoogst onvoldoende van grond kwam. Mén kan in onze grotf.Vi steden- niet eindeloos majestueuzi bankgebouwen neerzetten en de men sen dwingen in allerlei krotten tl wonen. Misschien dat de situati waarin wij nu terecht zijn gekomi althans hiervoor de ogen opent. Da! zou dan winst betekenen, om van di vele andere aspecten van deze probln matiek maar te zwijgen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Meeden-Ommelanderwijl H. G. Hulst, kand. te Wassenaar. GEREF. KERKEN Beroepen: te Scheemda D. Ubels Akkrum. CIIR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Sliedrecht C. dl Hertog te Harderwijk. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen: te Amsterdam-W. II. E. d. Bij te Heerde. Bedankt: voor Yerseke J. A. Hamei te Wormerveer. Ook in Londen is een nijpend tekort aan woningen. In St. John's Wood waren deze week peperdure twee-kamerflats te koop waarvoor de gegadigden vijf dagen in de rij stonden. Op de foto ziet men de eerste kooplustigen, die de nog in aanbouw zijnde flats mogen bekijken. - AMSTERDAM De Amsterdams^' politie heeft de 41-jarige A.F. uit hoofdstad aangehouden in verban met de diefstal van 49 schilderijen ui een buitendepot van de gemeentemc sea in de Haarlemmerhouttuinen. De man had 13 doeken in z'n bezi waarvan een aantal uit het depc afkomstig was. De politie houdt t rekening mee dat nog meer arrestatie zullen volgen. Men kwam A.F. op het spoor toe jj deze enkele schilderijen te koop aan bood bij een antiquair. Deze herinner de zich dat de kunstwerken indertij in het blad 'Antiek' waren afgedruk toen de diefstal uit de Haarlemmer houttuinen bekend was geworden. On der de gestolen schilderijen bevonde zich doeken van Jan Sluyters, Tets van Elven, van Beveren en Auigui Allebé. SCHIPHOL Dit jaar is. 64 miljoen gulden van de ontwikkelingshulp die Nederland aan Indonesië ter beschik king stelt gegoten in de vorm van een lening (114 miljoen komt daar nog bij als schenking), maar de voorwaar den voor de te lenen miljoenen zijn dermate 'zacht', dat het er in de praktijk op neer komt, dat 90 procent van alle ontwikkelingshulp kan wor den beschouwd als schenking. Van een extra bezwaring van Indonesië's schuldenlast mag dan ook niet wor den gesproken. Dit zei minister Boer- tien (ontwikkelingssamenwerking) gisteren op Schiphol bij zijn terug keer uit Djakarta. Iri Indonesië is de minister tot de conclusie gekomen dat er aan de ene kant toenemende problemen opdoe men (zoals de bevolkingsexplosie op Java en de daarmee gepaard gaande versplintering van de beschikbare sa- wah's), maar aan de andere kant de zon begint te gloren op voedselge- bied. In plaats van voor 160 miljoen kon vorig jaar de import worden verminderd tot 110 miljoen dollar. Bovendien steeg de export van olie en hout. Brian Davies Bloedig bont l!it gave: La Rivière Voorhoeve N.V Zwolle. Prijs ƒ14.90. Het weinig opwekkende, maar uiten realistische boek van Brian Davie over zijn aanvankelijk eenzame, maai later door vele gesteunde kruistoch tegen de slachting van zeehonden baby's, zal in ons land herinneringé opwekken aan de destijds vertoond tv-beelden. Het bloedige strijdtonec de Golf van St. Laurens aan de oos kust van Canada, waar nog groK kudden harrobben leven, is jaarlijfe het toneel van een medogenloze jacht Davies schrijft over de jagers die i tienduizenden weerloze zeehondje Oi doodknuppelen om de international r pelterijmarkt te voorzien van pelsje De schrijver heeft deze slachtpartij! het eerst gesignaleerd en was geruin tijid een roepende in de woestiji g In zijn grondig gedocumenteerde vfl haal vertelt hij onder meer over d onwil en de formaliteit waarop gestuit is om deze wrede jacht tegea te gaan, hoe hij er met veel moeite it geslaagd persmedia en t.v. op intern» tionaal niveau te mobiliseren en te» slotte gedaan heeft gekregen, dat d* Canadese regeringen tot beperkend» D| maatregelen is over gegaan. Zo kreeg het 'International Fund W® Animal Welfare' een eigen afdeling h Den Haag om de Nederlandse pr» testen te bundelen. Afgezien van on'- hutsende signaleringen vermeldt D* ge vies een groot aantal gegevens ovt flora en fauna in genoemd Canadees a gebied. Een boek, dat iedere diere» vriend uit het hart is gegrepen. Bi ''e dit alles zijn de schokkende foto's soms welsprekender dan de tekst. Rt'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2