Gereformeerd roepingsgevoel
Meditatie net zo nodig
als zonlicht en liefde
Eminent beraad over
geweldloze revolutie
op Kerk en Wereld
I
Geref. kerken nog steeds
in een crisis-situatie
Trouw
Kwartet
Pastorale leergangen
geref. verontrusten
vandaag
r~
ijs
Blad dr. W. Aalders
Beroepfngs-
werk
Geref. jeugd blij
in Vietnam-comi
Boekenetalaj 2
TROUW/KWARTET DONDERDAG 23 MAART 1972
REUK IlIWEM.AMt
Prof. Schillebeeckx in Nijmegen:
Van een verslaggever
NUMEGEN Op het theologisch
congres 'Toekomst van de religie:
religie van de toekomst?' heeft
prof. dr. E. Schillebeeckx o.p.,
hoogleraar in de dogmatiek aan
de Nijmeegse universiteit, in zijn
toespraak gezegd dat voor
iemands geestelijke gezondheid
de meditatie net zo nodig is als
zonlicht en liefde. Hij maakte
deze opmerking toen hij stilstond
bij de religieuze dimensie van het
mens-zijn.
De zinsr.ede van prof. Schillebeeckx
wat iets uitvoeriger en plechtiger dan
hierboven is aangeduid Hij zei:
'Voor-theoretische, contemplatieve en
ludieke manieren van waarnemen zijn
even wezenlijk voor 's mensen geeste
lijke gezondheid als zonlicht, calcium
en liefde'.
De hoogleraar wilde de contemplatie
ve benadering harmoniseren met de
wereldbevrijdende praxis. De sleutel
voor hem was daarbij het menselijk
lijden, en vooral de christelijke herin
nering aan het lijden van Jezus.
Daarin komt immers samen: verlan
gen naar zin en vrijheid en de nood
zaak ora in akties het lijden zóveel
mogelijk uit de wereld te helpen.
Prof. Schillebeeckx zei: 'Het christe
lijk geloof leeft vanuit de belofte van
een definitieve toekomstzin, maar
moet die ook realiseren. Dat laatste
moet gebeuren, want het ontbreken
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dogelijks bestuur: B. Bol, Den
Hoog; dr. E. 8leumink, Paters-
wolde; mr. G. C. von Dom.
Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotler-
dom; J. Looser, Utrecht; drs. J
W. de Pous, Den Haag; J. Smol-
lenbroek. Wossenoor.
Overige leden von het algemeen
bestuur: IC Abmo, Amsterdam;
H. A. de Boer, IJmuideni Th.
Brouwer, Assen,- mr. dr. J. Don-
ner. Den Haog; J. von Eibergen,
Schaorsbergen; mr. K. von
Houten, Wageningen; ds. O. T.
Hylkema, Bilthoven; Joc. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Kraoyeveld-Wouters,
Heerhugowaord; prof. dr. G. N.
Lammens, Noorden; ds. F. H.
Landsman, Den Haog; H. do
Mooij, Rijnsburgj prof. dr. G. C.
van Niftrik, Amsterdam,- H. Otle-
vanger. Buitenpost; mr. dr. J.
Oringa, Lunleren; dr. A. Veermon,
Rijswijk |Z-H); H. H. Wemmers,
Den Hoog; drs. R. Zijlslro, Ooster-
lond (ZldJ.
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
De redactie behoudt ztrli het recht voor om
ter opname In detc rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. Bij
publikatic wordi met dc naam van de
Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de heer Joh. C. Francken.
secretaris vaD de hnntdrednette van Trouw-
Kwartct. Postbus 859. Amsterdam.
Falende kerk
Ds R. J. van der Veen. eerste onderte
kenaar van de oproep tot protest
tegen de besluiten van de generale
synode der geref. kerken inzake de
bestrijding van het racisme (zie ad
vertentie 18/3) heeft via de radio,
wereldkundig laten maken dal hij
zich niet 'schaamt' voor zijn kerk. Die
Synode is n.l. de kerk niet want dat
zijn alleen degenen die 'Jezus volgen'.
Een kleine 20 jaar ben ik nu bezig,
'door goed genacht en (vooral kwaad
gerucht' binnen de gereformeerde
kring aandacht te vragen voor de
gruwel van de apartheid. Ik zal aan
collega Van der Veen dan ook wel
niet hoeven zeggen hoe de besluiten
van de synode bij mij overgekomen
zijn. Maar ik heb van zijn reactie met
niet veel minder pijn kennis genomen
dan van die besluiten.
Die synode is naar presbyteriaal-syno-
Als vroeger
de eeuwigheidsdimensie, de ervaring
van de tijdloze God weer te ontdek
ken.
De tweede inleider, die met zijn be
toog uitermate hoge eisen aan zijn
toehoorders stelde, was dr. M. Xhauf-
flaire, een jonge Belgische theoloog.
Zijn voordracht had tot titel: 'De
theologie tussen de religie en de poli
tiek'. Zijn betoog was een schoolvoor
beeld van een marxistische benade
ring van religie en de politiek en was
geheel gestoeld op het model van de
klassestrijd. Dr. Xhaufflaire stelde dat
'de subversieve herinnering aan Jezus
van Nazareth buiten de kerken en
buiten het 'religieuze veld' om, een
bemiddelende functie kan hebben om
de onderdrukten in onze wereld te
bevrijden van hun onderdrukkers'.
In de discussie na afloop van beide
inleidingen bleek wel hoe zeer de
beide inleiders twee totaal verschil
lende werelden vertegenwoordigeh,
die althans nu niet bij elkaar te
brengen waren. Er bleek nogal wat
tegenstand te bestaan tegen de bena
dering van dr. Xhaufflaire.
URK Op zaterdag 8 april wordt in
Zwolle een begin gemaakt met de
pastorale leergangen, die uitgaan van
de stichting gereformeerde opleiding.
Deze stiohting is in het leven geroe
pen door verontruste gereformeerden.
Het is de bedoeling om de veertien
dagen lessen te geven 'in die vakken,
waarnaar een onderzoek ingesteld
wordt bij kerkelijke examens, indien
iemand toegang vraagt tot het ambt
van dienaar des Woords.' Op 8 april
hoopt in Zwolle dr. J. Schelhaas uit
Amsterdam hebreeuws te geven en
een aantal fundamentele zaken te be
handelen, uitgaande van zijn boek 'De
Heilige Schrift in de Cahiers voor de
gemeente'; ds. M. Vreugdenhil uit Nij-
kerkerveen maakt een begin met de
algemene inleiding in de dogmatiek,
en ds. R. Akkerman uit Kampen geeft
syiriboliek, handelend over de belijde
nisgeschriften. Verder zijn docent: dr.
M. Kuiper uit Donkerbroek (canoniek
van het Nieuwe Testament) en ds. J.
B. van Mechelen uit Urk (nieuwtesta
mentisch grieks).
Men hoopt ook een cursus in Rotter
dam te kunnen beginnen. Inlichtingen
over deze pastorale leergangen ver
strekt ds. Van Mechelen, Almerelaan
3, Urk.
Prof. dr. E. Schillebeeckx
van een uitdagende christelijke aktivi-
teit voor de wereld is mijns inziens
de hoofdreden van het bankroet van
de officiële kerken in de ogen van
vele jongeren'.
Confrontatie
De vervolgzitting bracht een confron
tatie van de twee exponenten der
moderne theologische stromingen, de
persoonlijk-mystieke en de maatschap-
pelijk-politieke benadering. Het KNP
bericht daarover het volgende. De
eerste kwam aan de orde in de inlei
ding 'De plaats van de mystiek in de
religie' van prof. R.-C. Zaehner, hoog
leraar in de oosterse religies aan de
universiteit van Oxford ep bekend om
zijn onderzoekingen omtrent de ver
houding tussen het gebruik van drugs
en religieuze ervaringen. Prof. Zaeh
ner getuigde in zijn speech van de
wezenlijke rol die de mystiek in iede
re religie heeft. Hij achtte het een
dwingende eis voor het christendom
dale gedachte gewoon mijn kerk zo
lang ik me althans niet aan de kerk
onttrek Mijn kerk heeft dus een fout
gemaakt. M.i. een ernstige. En ik
schaam me nu over die kerk. Zoals
iemand zich soms kan schamen over
zijn kinderen. Maar het zijn zijn kin
deren. En die falende kerk is
mijn kerk. Helemaal niet emotio
neel maar doodgewoon bijbels. Ik kan
zeggen dat die kerk Jezus niet volgt
en dat ik dat wel doe en dat ik er
dus niet langer bij kan horen', mis
schien wel uit een soort zelfrespect.
Maar ik kan niet in die kerk staan en
zelfs dienaar van die kerk zijn en dan
doen wat collega Van der Veen doet.
Hij moet zich wel gaan schamen over
zijn kerk. Anders zou het ogenblik
kunnen aanbreken dat die kerk zich
gaat schamen over haar dienaar Van
der Veen.
Baarn dr. H. M. Matter
Confessioneel gereformeerd beraad:
Van een onzer verslaggevers
NUNSPEET Het confessioneel gereformeerd beraad is van mening
dat de situatie in de gereformeerde kerken nog steeds als een crisis
situatie geschetst moet worden. Het beraad vindt dat de toestand
wordt gekenmerkt 'door gemis aan vertrouwen niet alleen, maar
ook en bovenal door de vraag of het gereformeerd belijdend karakter
van onze kerken nu en in de toekomst niet op het spel staat en
steeds meer op het spel komt te staan'.
Het beraad maakt deze opmerkingen
in een vrij uitvoerige brief 'aan allen
die met ons sympathiseren' en waarin
geattendeerd wordt op de door ons al
aangekondigde openbare vergadering
van het beraad op 27 mei in Zwolle.
Het confessioneel gereformeerd be
raad roept in zijn brief op tot een
houding van kritische solidariteit,
'omdat wij van oordeel zijn dat we
niet uit de boot mogen stappen nu
een samenhangend complex van pro
blemen tot het einde toe moet wor
den behandeld, elk mogelijk misver
stand moet worden opgeruimd en do
nodige tijd moet besteed aan het
overtuigen van de andere. Het onge
duld van velen is te begrijpen, toch
menen wij er op te moeten wijzen dat
het nodige geduld moet worden opge
bracht in de zeer precaire situatie
waarin wij ons momenteel bevinden',
aldus de brief.
Anderzijds verheelt het beraad niet
dat het zich ernstig bezorgd maakt
over de gang van zaken in de gerefor
meerde kerken (activisme, horizonta
lisme. op de achtergrond raken van de
reformistische leer van de rechtvaar
diging van de goddeloze), doch het
beraad kan ook verklaren 'dat insi
ders ons verzekerden dat naar onze
stem wel degelijk geluisterd wordt.'
De brief is ondertekend door o.m. ds.
M. P. van Dijk, Nunspeet; ds. L. H.
Kwast. Leeuwarden, ds. J. Vlaardin-
gerbroek, Leeuwarden en dr. H. B.
Weijland. Arnhem.
Camara na Pasen in Nederland
Van een onzer verslaggevers"
DRIEBERGEN De aartsbisschop van Recife in Brazilië Dom Hel
der Camara, die na Pasen in Nederland is voor een conferentie over
geweldloze verandering van de samenleving, zal ook buiten het con
ferentieprogramma om spreekbeurten vervullen.
Woensdagavond 5 april spreekt hij op
de Technische Hogeschool in Eindho
ven na de middag tevoren door
koningin Juliana in audiëntie ontvan
gen te zijn. Donderdagavond 6 april
houdt bisschop Camara een toespraak
in het Concertgebouw te Haarlem.
Zondagmorgen draagt hij samen met
bisschop Bluyssen de mis op in Til»
burg en daarna houdt hij een toe
spraak.
Een grote bijeenkomst waarin men
Camara samen met andere deelnemers
aan de conferentie kan hóren is dins
dagavond 4 april in de Buurkerk in
Utrecht. Daar spreekt hij in een open
bare manifestatie ter nagedachtenis
van de op deze datum vermoorde
Martin Luther King, in gezelschap
van Janet Mondlane, leidster van het
Mozambique Instituut van de FRELI-
MO, de Vietnamese Cao Ngoe Phung,
en rev. James Lawson, die een naaste
medewerker van King is geweest. Men
kan een plaatskaart voor deze avond
in de Buurkerk krijgen door overma
king van 3,50 op het gironummer
van Kerk en Wereld (214945). Aan
het programma wordt ook meege
werkt door de mimespeler Jan Bronk
en door Louis van Dijk, die het orgel
bespeelt
Het beraad over niet-gewelddadige
veranderingsmethoden is destijds door
Camara zelf voorgesteld toen hij in
1970 op een Pax Christi-conferentie in
Amersfoort was.
Tot nu toe heeft men nog steeds geen
afzegging ontvangen van hoofdman
Buthelezi ondanks berichten uit Zuid
Afrika, dat hij voornemens was om
rnaar niet mee te doen aangezien dit
premier Vorster zou mishagen. Op de
dag dat dit bericht uit Zuid Afrika in
Nederland bekend werd, ontvingen de
organisatoren nog een geestdriftige
brief van Buthelezi waarin hij een
nieuwe deelnemer aan het beraad
voorstelde, namelijk Alex Borame,
president van de Methodistenkerk in
Zuid Afrika. Een derde Zuidafrikaan-
se deelnemer is ds. C. F. Beyers
Naudé. Inmiddels heeft zich ook de
Franse Abbé Pierre voor het beraad
gemeld. De lijst van deelnemers aan
het beraad vermeldt voorts onder
meer de namen van de Indiase eco
noom Parmar, de Braziliaanse onder
wij svernieuAver Paolo Freire, de voor
malige Wereldraad-secretaris dr. W.
A. Visser 't Hooft, de Vietnamese
monnik Thich Nath Han, de Duitse
opvoedkundige Hildegard Goss May
Zuid-Afrika
Aan eon ieder die met mevrouw M.
Weenink-Carton uit Ommen meent,
dat er 'helaas zo weinig objectieve
berichtgeving over Zuid Afrika is' zou
ik dc volgende raad willen geven:
schrijf eens naar 1. stichting Isara,
Reigerlaan 239, Capelle a. d. IJssel en
bestel daar de grammofoonplaat
'Daarom ben ik bereid te sterven'; 2.
de werkgroep Kairos, Corn. Hout-
manstr. 17, Utrecht en bestel enkele
Kairos-berichten; 3. comité Zuid Afri
ka, Amstel 240, Amsterdam.
U kun dan zelf constateren dat de
regering en ook de kerken 'actief
zijn'. En dat 'de republiek van Zuid-
Afrika in haar ruim 10-jarig bestaan,
uitzonderlijke prestaties heeft gele
verd'. U kunt dan, met mij, vaststel
len dat het om mensonterende 'presta
ties' gaat.
Hengelo H. F. de Boer
Lang debat over Wiersmga 'Van
Niftrik buigt zich niet'Kui-
tertDat waren de 'koppen in
Trouw/Kwartet in de week van de
'drie van Breda'. Het was hèt nieuws
van de kerken: de exegeses van de
hooggeleerde heren over de (hun!)
theologie. Geen troostrijke woorden;
geen hulpactie van onze synodes voor
hen die in die week de angsten van
de kampen opnieuw beleefden. Een
deputaatschap voor de joden blijkt
gereageerd te hebben, maar de officië
le 'meerdere' kerkelijke vergaderingen
zwegen
Velen zullen zich in die week onge
twijfeld gevoeld hebben als in de
jaren 194-01945. Ook toen schreven de
kranten over dé kerkelijke vraagstuk
ken, t.w. de theologische opvattingen
van onze doctoren en professoren:
artikel 31 van de geref. kerkenorde
werd haarfijn uitgeplozen, enz. Met
daartussendoor zeker zo nu en
dan een afwijzing door de synodes
van de maatregelen die de nazi's te
gen de joden namen en uitzonde
ring enkele verkwikkende artike
len van prof. Schilder.
Maar dringende oproepen om de ver
volgden te helpen, een 'alles op alles'
zetten om het werken voor de Duit-
sers in eigen land of daarbuiten
te verhinderen, een programma van
daadwerkelijke hulp aan de ten dode
opgeschrevenen,neen, daarvan ge
tuigden de hoogste kerkelijke verga
deringen in die jaren niet. Toen als
nu: kerkelijke colleges van hoogge
leerde, weleerwaarde heren debat-
te(e)r(d)en eindeloos over hun
stellingen, interpretaties, (doorgaans)
'verweg' van de plaatsen waar nood
in de oorlog doodsnood heer-
st(e).
Sassenheim H. Sietsma
door H. Biersteker
Het tumult over de ontrechte zwarte meerder
heden in Zuidelijk Afrika is de laatste maanden
sterk toegenomen. In ons land hebben we er iets
van meegemaakt in het besluiten van de gerefor
meerde synode om niet met het wereldraadpro
gramma tegen het racisme mee te doen en de
reacties daarop. In de Evangelische Kirche in
West-Duitsland is het vooral de staking van de
Ovambo's in Zuidwest Afrika die nogal indruk
heeft gemaakt. Uit de koloniale tijd zijn namelijk
sterke lutherse zendingsrelaties met Namibië over
gebleven. De twee kerken die uit dat zendings
werk zijn ontstaan en die zich zojuist verenigd
hebben tot de Verenigde Evangelische Lutherse
Kerk van Zuidwest Afrika tellen 300.000 leden,
dat is de helft van de totale bevolking.
De staking deed in vele opzichten denken aan de
massa-acties van Martin Luther King, alle bijeen
komsten werden geopend met gebed en overal
hoorde men geestelijke liederen. Het moet iedere
waarnemer wel duidelijk geworden zijn dat de
Ovambo's in hun kerken het evangelie met hun
situatie hebben leren verbinden. Het bewind in
Pretoria heeft uiterst behoedzaam op de staking
gereageerd heel wat anders dan destijds op de
geweldloze acties van Luthuli tegen het
passenstelsel. Althans tegenover de zwarte leiders.
De blanke anglicaanse bisschop van Damaraland,
Colin O'Brien Winter en drie van zijn mede
werkers werden uitgewezen. Zij voegden zich bij
de lange rij van vijftien zendingsmedewerkers die
sinds 1970 het land uit zijn gezet. De bisschop had
nog bemiddeld bij incidenten tussen stakers en de
politie bij St. Mary's Mission toen vier Ovambo's
waren gedood en de stakers zich een bijltjesdag
voornamen tegen alle vermoede informanten van
de politie.
Op hun eerste gemeenschappelijke synodevergade
ring hebben de zwarte lutheranen deze witte
anglicaan Gods zegen toegebeden en de hoop
uitgesproken dat 'de Heer der Kerk uw getuigenis
tot zegen zal doen strekken van ons land en volk'.
Deze openlijke solidariteitsbetuigingen die hij van
de Ovambokerk ontving bewijzen iets wat ook de
Fin Mikko Juva president van de Lutherse
Wereldfederatie bij een bezoek aan Zuid-Afrika
is opgevallen: dat de zwarte kerken zich bij hun
uitspraken steeds minder bekommeren om wat de
blanke meesters er wel van zullen vinden.
De enige kerken waar de regering Vorster nog
een beetje op aan kan zijn de drie blanke
Afrikaner kerken met voorop de Nederduits-gere-
formeerde. Daar hoeven ook nooit buitenlandse
medewerkers van te worden aangewezen. Het is
déze kerk waaraan de gereformeerde kerken op
grond van eerder gedane beloften thans
zendingsmedewerkers willen sturen zij het 'mei
behoud van principiële afwijzing van de apart
heidspolitiek'. waarmee de uitgezonden personen
zich dan ook niet mogen laten identificeren. De
zendingsdeputaten hadden het afgeraden, gezien
de duidelijke richtlijnen om 'het staatsbeleid te
eerbiedigen' en bijvoorbeeld geen sociaal verkeer
met het niet-blanke personeel te hebben. Maar
vooral ook omdat de kerkelijke ziekenhuizen in de
zgn. Bantoe-thuislanden geheel door de overheid
zijn overgenomen.
Eigen lijn
Toch heeft de synode dit doorgezet en het heeft
velen onthutst: waarom geen medewerking aan
het anti-racisme programma on wèl aan de zending
van een kerk die de apartheidsideologie onder
steund? Zit daar geen duidelijke lijn in, zoals ook
in de advertentie van 'Betaald Antwoord' in ons
blad van zaterdag wordt geconstateerd? Natuurlijk
zit daar een bedoeling achter, maar die is minder
boosaardig dan nogal eens wordt verondersteld: de
gereformeerde synode is bezeten van een speciaal
roepingsgevoel ten aanzien van Vorsters kerk. Een
keer heeft de wereldraad tiaar in vertrouwen doen
weten: jullie zijn de énigen naar wie ze nog
luisteren. Welnu, daar is sindsdien alles op
gericht. Het duidelijkst werd dat in de synode
onder woorden gebracht door ds. G. Y. Vellenga.
Die zei: ik ben helemaal niet tegen dat program
van de wereldraad. Laten andere kerken dat
vooral maar steunen. Ik vind alleen dat wij als
gereformeerden een andere taak hebben: het ge
sprek met de NG-kerk over deze dingen. Dezelfde
ds. Vellenga toonde zich een bijna hartstochtelijk
voorstander van zendingshulp voor de NG-kèrk.
Immers pas als je méétilt aan het werk van die
kerken kan je met je kritiek komen. Ds, Vellenga
vertelde mij dat hij al verscheidene uitnodigingen
gehad heeft om Zuid-Afrika te bezoeken maar dat
hij er niet op ingegaan is. 'Ik wil vrij blijven
staan', zei hij. Wat hem bezielt is volkomen duide
lijk: de gedachte dat de gereformeerden er van
hun kant toe zouden kunnen bijdragen om de
Dom Helder Camara
(die in het cahier over de bijbel en
het geweld, uitgegeven in de laatstge
houden Vredesweek, op grond van
haar ervaringen in Latijns Amerika
de geweldloze actie bepleitte). Uit
Nederland nemen deel kardinaal Al-
frink, mej. dr. Marga Klompé, de
socioloog dr. Paul Kramer en de Kerk
en Vrede-secretaris Piet Eterman. On
der de aanwezigen zijn er ook die in
hun situatie geen heil meer zien in
geweldloze strategieën maar er toch
prijs op stellen dit beraad mee te
maken. Daartoe behoort ook mevrouw
Janet Mondlane.
DE ENE EN DE VELEN
Er dreigt soms een nieuw pud
geschil te ontstaan tussen chrisB
Ik bedoel het antwoord op de J
voor wie het evangelie bedoeld I
gemeenschap of de enkeling. Aal
de zijden worden uiterste standpl
vertegenwoordigd. Er zijn er di|
nadruk leggen op het collectiei
rakter van de boodschap, het j
groepen, volken, de mensheid,
den der aarde. Anderen wijzen
persoonlijke van de beslissing
geloof. Ik dacht dat 't verstand!
om hierover zo met elkaar te s
dat we van elkaar leren en tel
goed in het oog houden dat hil
geen tegenstelling sprake kan z'
tien geboden staan in het mee]
ze zijn tot het volk Israël
Jezus leert zijn discipelen van
Vader' spreken. Er is een dui<
lijn in de bijbel die wijst na L_
gemeenschap van de gelovig* f
God. Geloven kan, zo gezien, n i
je eentje. Zoals de mens hel?
niet op z'n eentje kan. Hij is
de anderen en daar valt zijn g
niet buiten. Geloven doe je, ho
het ook keert of wendt, op de
andere manier, in de kerk.
met alle heiligen hopen we
verstaan van wat ons gezegd is
vidualiseren van het evangelie
tegen het evangelie zelf in. Z JDI
nodigt meteen zijn vrienden u t B
daarnaast ligt dan dat andere, mt
mij voor mijn geloof op ni e
anders beroepen kan. Het is o 0U1
loof voorzover het ergens mijn jge
is. De kerk leerde ons belijd ani
geloof. Er zal een persoonlijk^ bi
punt moeten zijn, van geloveilch
gen, aanhangen, of hoe men ho
men mag, wil er een totaal zi
positief is. Een oneindig aantal mm
levert toch altijd diezelfde n fa
Dat hoort bij elkaar: enkelii
gemeenschap. Daarom zal ieder
viteit om het evangelie te vei
gen die twee sporen moeten k
Het aanspreken van die ene m \L
de confrontatie met het gehe
daarom zullen we in welke vor Vl
de kerk niet mogen loslaten.
1
n
DEN HAAG 'Ec-clesia', het maand
blad van de hervormde predikant (te
vens lector aan de Nijmeegse univer
siteit) dr. W. Aalders, is opgeheven.
Dr. Aalders moest tot dit besluit
komen, omdat tegenover de sterke
kostenstijging een te geringe toename
van het aantal abonnees stond.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Papendrecht: J.
IJsselstein.
Aangenomen: naar Ridderkerk:
Gorsel te Oude Torige die be
voor Harderwijk.
Bedankt: voor Oosterbeek-Wo
M. H. Boogert te Hellendoorn.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Bedankt: voor Emmen: II. 'D.
sen te Heemse.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor OostjKapelle
man te Rijssen; voor Herkinj
Hakkenberg te Dordrecht.
Van een onzer verslaggevers
jcho;
tvc
De blanke broeders in hun republiek: links dr. J. S. Gericke en rechts dr. J. D. Vorster,
broer van de premier.
harten te neigen nu daar nog tijd voor is. is
buitengewoon aantrekkelijk. En het zal best waar
zijn. dat de gereformeerden de enigen zijn naar
wie de blanke broeders in hun, republiek nog
willen luisteren. Maar de vraag is natuurlijk ook
of de gereformeerden hen iets te zeggen hebben.
En daar moet een groot vraagteken aohter gezet
worden. Immers: zij zullen zich bij elk gesprek
éérst door de Afrikaners moeten laten uitleggen
hoe de situatie eigenlijk is. Maar van binnenuit
kennen zij de verzoekingen en de goedpraterij van
zulke discriminatie niet. En dat maakt hen onge
schikt voor zo'n gesprek. De enigen die door deze
hel zijn gegaan en er gedeeltelijk nóg inzitten,
zijn de Reformed Church en de Christian Refor
med Church uit de VS. Die kunnen de Neder-
duits-gereformeerde partners vanuit een solidari
teit in déze. schuld partij geven. En ze kunnen
ook een behoorlijk zwart-witte delegatie samen
stellen die voor zulke gesprekken voorwaarde is.
De tragiek is overigens dat zulke kerken die de
Afrikaners werkelijk iets te zeggen zouden hebben
door hen nu weer liever niet gehóórd worden,
zoals ten aanzien van de Reformed Church wel is
gebleken.
t'.el
e z
i sc
DRIEBERGEN De ledenral^'
het landelijk centrum voor j,
meerd jeugdwerk (LCGJ) hee}
na een uitvoerige discussie
derheid gesteld achter de LC(ükl'
name aan het comité 'Jongen
Vietnam'. Een belangrijke min
stemde tegen.
Het gevoelen van de minderhei
met name vertolkt door ds. B ^sfc
ten uit Groningen, sprekend
de afdelingen Groningen en D lu
Hij vond de opzet van het !r 1
waarin 25 jongerenorganisaties )zei
werken, te eenzijdig gericht. lew(
het er volkomen mee eens, lotI
oorlog in Vietnam moei op vóo
maar hij achtte het juister een ren
tot verzoening aan Mie strpa<
partijen te doen uitgaan.
Staflid N. Schouten onderstree ei
het LCGJ voorwaarden heeft
bij de participatie. 'Als het ii eek
verandert in binnenlandse pa rad,
tick en als steun wordt gebo riao
richt op de aanschaf van wapt da
is dat reden om op te stappen 191
comité', zed hij. me
De ledenraad besloot ook. iaan
LCGJ zich in zijn werkzaamhe t
zijn periodieken zal stellen a< tef
actie 'Betaald Antwoord'.
i or
VI
en-
'orr
I end
onli
Ter verdediging van de
nalyse' door Alexander Mitsi
Uiig. Van Gennep te Amstcrd
Blz. Prijs 12,50.
Alexander Mitscheriich, de aulluer)
belangrijke psychoanalytisch
dies als 'Op weg naar een v en
maatschappij' en 'De onherbi »erti
heid van onze steden' houdt elijl
bundel opstellen een pleidooi gen
psychoanalyse met de bedoel dik
levenswerk van Freud te begri ide
Argeloos
Het moet erkend worden dat de meerderheid van
de gereformeerde synode met haar besluit in het
groeiende conflict heeft willen vasthouden aan
een volstrekt eigen lijn. Maar de eerste contacten
geven te vrezen dat de gereformeerden ongeschikt
zullen blijken te zijn voor de missie waarmee zij
zich hebben belast. Dat is ook geen schande want
zij komen argeloos wit uit een onbedreigd wit
werelddeel. Maar een duidelijker besef van deze
beperkingen zou haar er misschien toe hebben
gebracht zich eenvoudig te voegen naar wat de
zwarte broeders en zusters in de wereldraad ons al
zoveel jaren betuigen.
de
een poging het individu de
wijzen naar een dragelijl jdh
menswaardiger bestaan.
ge
DETROIT (EPD) 'Profeefroti
ls op 63-jarige leeftijd overledi >eri<
profeet baarde in de hele ssoc
opzien door zijn toespraken Is
meer door de luxe, waarmee
omgaf. Hij woonde in een huisiiaai
kamers, had vierhonderd cnstitn
een nertsmantel, die 40.000
kostte, alsmede talrijke juwe ht
zwarte prediker profeteerde terk
meer, dat er in het jaar 20 an d
dood meer zou zijn in de wer lord
men
■ha$
tent
oth
i gei
te j
rijg
del
iger